Andra stoppet på vår resa i Nya Zeeland var Hamilton. En betydligt mindre stad än Auckland, men fortfarande mycket att se. Waitomo river rinner igenom Hamilton, så det fanns många mysiga sträckor att gå längs med den. Vi hade endast en heldag i Hamilton. Den spenderade vi med att promenera till Hamilton Garden för att vara där stora delar av dagen (kan tillägga att det var galet varmt). Dagen efter drog vi vidare till Hobbiton, men det får ett eget inlägg!

• 48 Readers

05:00 igår (onsdag) landade vi i Auckland. Flygresan gick bra, trots att det kändes omöjligt att kunna sitta på ett flyg i 16 timmar... Resan tog totalt cirka 26 timmar från Köpenhamn-Auckland, så man var ganska sliten när man kom fram (plus jetlag på det).

Första dagen strosade vi runt i Auckland för att upptäcka staden och se vad vi vill hitta på de närmsta dagarna. Vårt hostel ligger väldigt centralt (nära Sky Tower, den höga spetsiga byggnaden). Stället vi bor på är rätt sunkigt ärligt talat haha, och wi-fit är inte det bästa...

Idag gjorde vi en lång vandring till de olika vulkanerna i Auckland. Vårt första stopp var Mount Eden, och sedan gick vi till Cornwall Park där vi vandrade upp på One Tree Hill. Väl uppe på One Tree Hill började det ösregna såklart... i övrigt har det varit väldigt bra väder. Lika bra att vänja sig vid värmen innan vi kommer till Sydney!

• 62 Readers

​Om exakt en vecka (!) befinner sig Emma och jag på Kastrup för att ta flyget till Auckland. Vi ska nämligen resa runt i Nya Zeeland i två veckor, för att sedan flyga till Sydney och spendera jul/nyår och kalla januari där! I Nya Zeeland ska vi besöka Hamilton, Hobbiton, Rotorua, Tauranga och sedan ta oss tillbaka till Auckland. Nu är det ett halvår sedan jag kom tillbaka från USA och jag är riktigt taggad på att åka iväg igen!!

Miami beach i April 2017

Hej igen!

Här kommer ett (väldigt) sent inlägg om vårt sista stopp; Los Angeles. Vi körde ner längs kusten från San Fransisco-Los Angeles, där vi stannade på bland annat Monterey Bay, Carmel och Santa Maria. Vi spenderade natten på hotell i Santa Maria och dagen efter körde vi vidare mot Santa Barbara, där vi åt brunch på Cajun Kitchen. Denna dag skulle spenderas mestadels i Hollywood, och vi började med Hollywood-skylten. LA, som hela västkusten egentligen, känns väldigt backig. Vi körde så långt upp som vi kunde och parkerade intill en viewpoint till skylten. Vi trodde att man fick gå hela vägen upp till skylten, men allt var avspärrat runtom och dyra böter tilldelas de som går igenom avspärrningarna… Skylten kändes därför mindre än vad jag trodde, men det är ändå värt att åka dit för att se den.

Nästa sak att bocka av var Walk of Fame. Väldigt mysig och trevlig stämning där, men jag har hört att man inte ska befinna sig där på kvällarna själv. Vi stannade där till skymning, och på vägen hem till vårt boende körde vi igenom Beverly Hills. De första husen såg man ganska tydligt, men ju större och mer avancerade de blev, desto högre blev häckarna. Vi körde säkert förbi en hel del kändisars hus, så det var synd att vi inte ens såg förbi häckarna haha..

Dagarna då vi var i LA var även Memorial Weekend, vilket innebar att det var fullt på i princip alla hotell. En vän till min mamma hjälpte då oss att fixa ett AirBnB precis vid Marina del Rey! Det ligger precis vid kusten och vi hade jättenära till både Santa Monica och Malibu. Hon som hade huset var även hon svensk, så det var kul att få träffa henne och höra lite om henens historia.

Morgonen efter körde vi till Santa Monica, där vi åt brunch på Café Crêpe på 3rd Street Promenade. Den gatan är en av huvudgatorna i Santa Monica, där det finns massa bukter, restauranger mm. Vi gick såklart även till piren och strosade runt lite längs stranden. Santa Monica kändes som en väldigt aktiv strand, där massa människor cyklade, sprang, åkte rollerblades. Det fanns även stora utegym som var helt fulla med folk. Det var riktigt fint väder den dagen och på kvällen köpte vi med oss vin och sushi för att sätta oss ute vid hamnen. Killen som bodde i samma AirBnB följde med oss, så han fick höra alla historier vi hade från vårt halvår på universitetet haha.

Vår sista heldag tillsammans i LA skulle även bjuda på finast väder. Vi körde först till Malibu för att tillbringa dagen på den stranden, men vi tyckte att det var svårt att hitta the public beach. Malibu består nästan enbart av privata stränder. Alla hus längs stranden (och även i bergen mitt emot) är väldigt exklusiva och rika. De stränder som var till för allmänheten var inte alls lika fina, och vi kände att vi lika gärna kunde vara på Santa Monica Beach igen.

På kvällen åt vi på Burger Lounge, och yeeez vilka goda burgare de hade. Det påminde mer om en snabbmatskedja än en restaurang, men maten var sjukt god. Sedan åkte vi till Hillsong Church i LA. Nicola och hennes familj är väldigt delaktiga i kyrkan hemma och det var hennes önskan att gå dit. Jag var inte alls särskilt positiv till att spendera min sista kväll i en kyrka, men jag gick dit i alla fall och hoppades att det skulle ta under timmen. Och WOW vilken överraskning vi fick. Vi andra tre trodde att det skulle vara en gammal kyrka med en gammal präst som stod och predikade i 45 minuter. istället var det en gammal teater/nattklubb där de spelade rock-musik halva tiden. Nicola var ganska road över våra uttryck, och menade att hon aldrig skulle ta med oss på någon tråkig gudstjänst. Alla inne i ”kyrkan” var i vår ålder, de som pratade var i vår ålder och allt kändes väldigt modernt. Denna kyrka finns på en hel del platser, oh tydligen finns det TRE Hillsongs i Stockholm! Dt var en riktigt spännande upplevelse, men det var nog delvis för att det var i LA. Kan inte lova att jag kommer besöka kyrkan i Stockholm haha…

Dagen efter gick mitt flyg senare på eftermiddagen, vilket innebar att vi hade dagen på oss att göra annat. Vi checkade ut från AirBnB och tog bilen till Venice Beach. Det var ganska mulet denna dagen, men jag gillade verkligen området kring Venice Beach! Många filmer har spelats in här och det var verkligen häftig kultur med en massa skateboards och tatuerare längs alla gator. Jag hade gärna velat spendera mer tid i Venice Beach, men det får bli nästa gång! Innan vi åkte till flygplatsen stannade vi till hos Susanne (som hade hjälpt oss med boende) i Marina del Rey. Hon, hennes man och två barn bor i en jättefin lägenhet precis vid vattnet i Marina del Rey! Jag har tidigare berättat för de tre andra tjejerna om en ”swedish fika” och idag fick de äntligen testa. Susanne hade te från Sverige, kaffe, kanellängd- allt som behövs för en fika egentligen.

Det blev ett ledsamt hejdå på flygplatsen. De andra skulle stanna 1-2 dagar till, så jag var den första som åkte. Jag kände dock att jag hellre lämnade först, än bli sist kvar som Katie skulle bli haha.. Sophie, Nicola och Katie är de som jag har spenderat mest tid med under min termin, och även de som var svårast att säga hejdå till. Vi har dock redan planer på att hälsa på varandra under hösten!

Cajun Kitchen

Our <messy> room in LA

Venice Beach

• 78 Readers

Efter Yosemite körde vi västerut i Kalifornien för att komma till San Francisco. Kalifornien har otroligt stora ytor. Trodde Kalifornien skulle vara väldigt bebott med hus överallt, men det känns som att de allra flesta ytor är obebodda, berg eller odlingar. Det kändes lite mer exotiskt än de andra staterna, men inte direkt palmer överallt.

När jag tänker på San Francisco tänker jag mest på Golden Gate Bridge, Alcatraz och uteliggare. Jag blev väldigt positivt överraskad av staden! Uteliggarna var dock fler än vad jag hade väntat: de var överallt! Även i de lite finare turistområdena fanns uteliggare, och det kändes som att man såg fler uteliggare än vanliga invånare ibland. Kalifornien legaliserade nyss marijuana, vilket gjorde att folk rökte på hela tiden. När vi lämnade hotellet på morgonen slog weed-doften oss som en vägg. Jag tror dock att vi bodde i ett väldigt skumt (men centralt) område av staden. Nu, såhär i efterhand, känns det som att jag har sett alla sorters människor. Om man inte har stött på personen i Kalifornien så finns de inte haha. Vi såg bland annat en man gå runt med ett katt på huvudet, fullt normalt i San Fran liksom.

Första dagen i San Francisco gick åt vi på Uncle Vino’s, som är en pizzeria i närheten av Union Square. Vi gick även runt i lite butiker eftersom vi hade ett jättestort Westfield några kvarter från hotellet. På kvällen åkte vi till downtown San Fran för att träffa en kompis till mig och hans kompisar. Kul att äntligen träffa några svenskar! Baren vi gick till hade endollarsdrinkar fram till klockan 00. Gutt, tänkte vi och köpte typ åtta drinkar åt gången. Och vilken kväll vi hade! Det var bara massa throwback-musik, samt att de visade musikvideorna på skärmarna. Resten är historia!

Det var ganska svårt att få ut alla ur hotellrummet dagen efter. Ingen av oss mådde toppen, men man vill ju ändå ta tillvara på dagarna i San Francisco. Jag och Katie köpte med oss mat och satte oss vid San Francisco City Hall. Kupolen på City Hall är faktiskt högre än The Capitol, kan vara lite kul att veta. När de andra två vaknat till tog vi bilen till Golden Gate Bridge. Det var väldigt disigt och man såg tyvärr inte topparna av bron, men det var ändå häftigt att se. Kvällen slutade på Cheesecake Factory, som låg på en rooftop vid Union Square. Vi var lite tveksamma till att sitta ute först då det var ganska kallt, men det var verkligen värt utsikten!

Tredje dagen i San Fran spenderades till sightseeing i staden. Vi tog en tram till Fisherman’s Wharf, och det var nu jag upptäckte hur mycket jag gillade San Francisco. Det var så härlig stämning att promenera längs pirerna, höra vattnet och se alla fiskestånd osv. Vi åt först brunch på eight am. En vanlig grej här är att blanda Nutella i yoghurten, vilket jag tyckte kändes märkligt först då det känns mer som en dessert. Men det är faktiskt ganska gott. Vi vandrade sedan längs piren och gick in i de olika butikerna som fanns där. Jag hittade en butik för vänsterhänta! På vägen tillbaka till hotellet tog vi en Cable Car, som är typiska för San Fransisco. En annan sak som är typisk för San Fransisco är de branta backarna, och den kombon var spännande haha. Vi körde även ned för Lombard Street och California Street, som är de brantaste backarna i San Francisco (och även i världen?). Kändes som vi åkte i 100 km/h i nedförsbackarna ibland, men så himla kul! Vi hoppade av vagnen i China Town, och att gå runt i sådana områden gör mig alltid lika sugen på att åka till Asien. Vi åt nudelsoppa med anka (sjukt gott med såna typer av soppor förresten), med den typiska lyckokakan i slutet.

Sista (halv-) dagen spenderades på Alcatraz. Alcatraz var ett av stoppen vi ville göra, och då det var väldigt fullbokat fick vi ta det på morgonen vår sista dag i San Fran. Det finns även en night tour man kan ta, men det var fullbokat till september.. För de som inte vet så är Alcatraz en ö precis utanför San Franciscos kust som användes till ett fängelse under en kortare period under 1900-talet. Där fanns många kända brottslingar, som exempelvis Al Capone, "Birdman" och ”Machine Gun”. Vi åkte båt ut dit runt halv tio i San Frans tiogradiga bris, yay. Vi gick först högst upp på ön för att göra en guidad tour med headphones. Touren var verkligen fantastisk och man fick lära sig otroligt mycket om fängelset och dess fångar! Alla gick runt i sin egna lilla värld och bara häpnades av allt som fanns runt om sig. Och jag är glad att jag har sett Prison Break innan detta, det kändes verkligen som att man var i ett PB-avsnitt! Det som jag tyckte var mest intressant var fängelsecellerna och matsalen. Man fick också se vart warden bodde, vart de kremerade döda kroppar och vart vakterna och deras familjer bodde. I matsalen fick man lyssna på en av de anställda berätta historier om Alcatraz. Det är många fångar som försökt rymma under tiden på Alcatraz, och det verkar som att tre personer lyckades (och de är nu cirka 70 år, om de fortfarande lever).

Efter Alcatraz tog vi bilen och körde söderut igen, mot sista stoppet Los Angeles. Vi körde längs med kusten och stannade på vissa ställen som vi hade fått tips på, bland annat Monterey Bay och Lovers Point, Carmel, och sedan spenderade vi natten i Santa Maria. Vi hade velat göra fler stopp, men på grund av att vi kom iväg från San Francisco så sent började solen gå ner och det kändes meningslöst att stanna på sådana ställen i mörkret.

Lombard street

Cable car

China town

Alcatraz!

Vid ett rymningsförsök byggde fångarna ett fejk-huvud för att lura vakterna att de låg och sov, sedan smet de genom hålet i väggen som de hade grävt bakom handfatet.

Knivarna i köket var markerade med bilder för att kockarna snabbt skulle veta om en kniv var borttappad (stulen).