Vi är hemma! Två månader har gått och vår Thailandsresa är slut. En helt fantastisk resa som vi kommer leva länge på!

Vi har rest runt och bott på 6 olika platser, åkt (för mycket) båt, rest med bil, packat packat packat, träffat människor från hela världen, sett både roliga och mindre mysiga djur, ätit så mycket gott, inte lagat mat, städat eller tvättat, upplevt oslagbara solnedgångar, badat och solat, och det bästa av allt är att vi har fått vara tillsammans dygnet runt vi tre ❤ Vi har mestadels tappat både dag och tid och haft lördagsfeeling hela veckan lång. Semesterlyxen har hållit i sig precis hela tiden så det blir nog sockeravärjningen ett tag framöver nu :)

Det har varit så himla underbart att åka iväg och jag är så tacksam att vi har haft möjlighet att göra den här resan. Glad att vi båda fått se Noah utvecklas och lära sig nya saker och att vi fått vara friska och krya. Johan har haft halsfluss och så har vi som sagt haft en ständig flykt från myggen, men annars har vi varit skonade från sjukdomar och annat som kan ställa till det.

Nu längtar vi efter att få träffa familj & kompisar och är taggade på att ta tag i vårt företag med alla idéer och utmaningar som vi har framför oss! Jag och Noah längtar efter alla våra mamma-barn-grupper, att fortsätta sjunga loss på Klapp å Klang och så skall vi anmäla oss till en tredje termin på babysimmet med vår lilla fisk.

Det har varit väldigt kul att kika in här någon gång per dag och uppdatera er vad vi gör och jag hoppas såklart ni har tyckt det varit lika kul att följa oss. Vissa dagar har ni varit nästan tusen personer här inne som läst, andra dagar några hundra. Så roligt! Och vem vet, kanske så pass kul att jag fortsätter skriva.

Hejdå Thailand, vi ses snart igen!

Den planerade stranddagen blev pooldag istället. Efter tjugo minuter på stranden tröttnade vi på grumligt vatten och skitig strand. Ao nang har tyvärr inte de där kritvita stränderna som man vill ha utan då får man ta sig iväg med båt, och det var vi absolut klara med igår. Jaja, poolhäng blev minst lika bra.

Ikväll har vi testat en restaurang som vi försökt äta på två gånger tidigare den här veckan. Första kvällen var det stängt och andra kvällen fullbokat, så tredje gången gillt! Vi hade ganska höga förväntningar men tyvärr blev vi inte så imponerade som vi hade hoppats, men ändå en god sista kväll med thaimat.

Nu skall vi strax sova, sista natten i Thailand för den här gången. Rummet är bombat med myggsprej och vi låter Noah sova i vagnen i natt med myggnätet över sig så han slipper bli ännu mer rödprickig.

God natt från oss!

Vår sista heldag här i Thailand. Imorgon packar vi ihop oss för sista gången och flyger hem efter två helt fantastiska månader på resande fot! Nu skall vi ner på stranden, äta och dricka gott precis hela dagen och bada så mycket att vi ser ut som russin innan dagen är slut.

Förresten, nu är Noah också ovän med myggen. Han har klarat sig hela resan men nu, näst sista dagen, vaknar han upp och har myggbett precis överallt. Skit! Aja, på så vis känns det ganska skönt att komma hem faktiskt ☺️

Jahopp, så har vi gjort det igen - åkt båt! Ingen minns en fegis så idag hyrde vi en privat longtailbåt och åkte mot två öar utanför Ao nang, Chicken och Poda. Någonstans mellan fastlandet och vårt första ö-stopp börjar jag komma ihåg varför vi sa att vi var klara med båtresandet för den här gången, höga vågor och en inte fullt så säker båt känns som två av anledningarna. Aja, vi kom fram hela (och blöta) och på hemresan var både pulsen och havet lugnare.

Det har alltså varit lite blåsigt idag så öarna gör sig säkert inte rättvisa, men av dem två var Poda favoriten med finast sand och klart vatten. Noah sov en stund på filten och vi andra fick i oss majkolvar och chips, en riktig höjdarlunch!

Efter poolen igår tog vi ett bubbelbad i vår bungalow (bada, bada, bada!) och sen blev vi upphämtade med taxi och körda till en restaurang uppe i bergen. Där blev det skaldjur, vin och häng tills de stängde.

Nu har vi ätit frukost och skall strax hoppa i poolen. Inte många dagar kvar nu så gäller att maxa solen och värmen så mycket vi kan. Kollade väderrapporten hemma och den visade minusgrader och moln, inte så att man blir jätte sugen på att åka hem...

Badsugen liten kille! 😊

Vi är nu installerade på hotellet i Ao nang, har hunnit testa poolen och nu tar Noah en eftermiddagsvila och vi andra dricker kaffe från Starbucks på terassen. Johans kaffepress ligger packad längst ner och kaffet på hotellet i Patong smakade allt ifrån gott så efter några kaffefria dagar (ja, det finns kaffe på andra ställen men blev inte av att vi köpte det) känns huvudet mer med efter en kopp GOTT kaffe.

Resan hit tog tre timmar och allt gick smidigt och bra. Det är bara just det där med toalettbesök som blir lite jobbigt på resande fot, killar kan ju stå upp och göra sina behov medan vi tjejer har det lite tuffare. Hål i marken, kletiga (!) kakelplattor och blöta toasitsar är inte höjden av lycka för en kissnödig tjej. Resans absolut ofräschaste toabesök tog jag direkt när vi landade här i Thailand - på huk på en gungande båt, livrädd att benen skulle vika sig och rumpan dippa ner i hålet om båten vippade till lite extra. Hurra för livet med barn, våtservetter har räddat många ofrivilliga toabesök!

Pyjamasen på och redo för avfärd mot Ao nang.

Vi har trappa ner till poolen direkt från terassen, lyxigt våra sista dagar i Thailand!

Imorse åkte vi till Surin för en dag på stranden. Efter lunch höll på vi på att smälta bort så då intog vi hotellets pool istället. Noah stoppar ännu allt i munnen och sand är inget undantag, trots att en annan kan tycka att man efter en näve sand borde förstå det osmakliga i det. Iaf, just sand och Noah i kombination med varandra är långt ifrån en superhit och det är lite av en utmaning att underhålla Noah på stranfilten. Så, tips på hur man får sand att smaka ännu äckligare än det redan gör sökes!

Framåt kvällen gjorde vi ett nytt försök att fylla upp bagaget genom att shoppa loss men det gick inge vidare likväll heller. Om det berodde på butikernas utbud eller tre oerhört shoppingsugna killar är svårt att säga, men desto mer pengar till taxfreen tänker jag.

Livet i Patong bjuder på betydligt mer puls än Koh Lanta, båda har sin charm men en längre period i Patong hade vi nog inte klarat av. Haha, vi har nog blivit lite folkskygga på lanta och är inte vana med så mycket folk som det är här.

Igår var vi flera gotlänningar som möttes upp för middag i Surin som ligger 20 minuter härifrån, idag har vi kört poolhäng och nu på kvällen tog vi oss till en outlet i Phuket town. Tanken var att fullkomligt gå lös i butikerna men vi kom hem utan minsta shoppingpryl. Nytt försök imorgon, vi kan (måste) ju fylla på bagaget nu när vi har mindre blöjor och barnmatsburkar med oss än när vi kom hit. Yehee!

Imorgon åker vi till Surin igen, vår sista heldag här i Phuket. På söndag åker vi mot Ao nang som blir slutdestinationen på vår resa.

Framme i Patong! Vi hade bokat en bil med ac, wifi och sköna fåtöljer, och Noah fick en bra bilbarnstol och sov nästan hela vägen. En riktigt bra och skön resa på fem timmar och vi kommer absolut ta bil när vi skall härifrån.

När vi kom fram mötte vi upp Robin som också kom hit idag. Lunch, häng vid poolen, middag och nu har Johan och Robin gått ut på stan och jag och Noah hänger på hotellet. Vi bor på ett av Patongs högsta hotell och utsikten från vårt rum är ganska maffig. Man känner sig dock inte så cool när man går ut på balkongen och kollar nedåt...

En sista bild på Noah och hotellets ägare innan vi lämnade Best House och Koh Lanta.

Vår sista kväll på Koh lanta spenderade vi på stranden med solnedgång, drinkar, god mat och eldshow. En helt perfekt kväll! Vi har haft sex underbara veckor här på Koh Lanta och ännu är vi inte mätta på livet här. Igår när vi lämnade tillbaka resesängen fick vi höra att de sökte någon som kunde jobba med events på ön med typ bröllop och fester. Kändes lite som ett perfekt jobb för mig, nu skall vi bara lösa lite thai-turnéer till Johan så flyttar vi ner. Haha!

Nu är vi strax på g mot Phuket och Patong. Där möter vi upp Robin och så blir det nog några dagar med lite mer puls, shopping, kanske någon utflykt och poolhäng. Kan tänkas att det blir lite sena nätter för delar av gänget också :)

Hejdå Lanta, vi kommer snart tillbaka ❤

Lycka när världens finaste gudmor också är i Thailand!