JOSEFIN GUSTAFSSON
KONTAKT: josefinclgustafsson@gmail.com

Tjolahopp! Har precis stängt igen mina resväskor som är proppade med saker som ska med till LA. Mamma kommer och hämtar mig vid fem i morgonbitti och då åker vi upp till Arlanda där jag hoppar på planet. När jag väl är framme kommer jag möta upp Melinda på flygplatsen som kommer direkt från Australien och efter det ska vi hämta ut hyrbilen för att sedan åka direkt till Jessica. Är så taggad!! Ska försöka få några timmars sömn innan jag åker så säger Godnatt för nu. Hörs när jag är framme!

Jag har knåpat ihop lite tips som kanske är bra om man funderar på eller ska resa till Miami. När vi var där hade vi, eller rättare sagt jag, inte så mycket pengar att deala med, med tanke på att jag varit student i ett halvår samt snart ska väg igen. Så dessa tips är framförallt till dig som kanske inte vill lägga ut några miljoner på två veckors semester i Miami- vilket man annars väldigt enkelt kan göra lol. Jag har endast varit i Miami en gång och är absolut ingen expert men det här kanske kan hjälpa någon lite då jag själv kände att det var en liknande guide hade velat läsa innan vi åkte.

Boende

Att hitta boende i Miami var inte det lättaste. Vill man bo på Miami Beach (vilket jag rekommenderar att man gör) kostade nästan alla hotell runt 3000:- och upppåt per natt vilket var lite mycket tyckte vi. Vi började kolla efter andra alternativ och använde oss tillslut av Airbnb som en utav världens största sajter när det gäller uthyrning av privata boende. Lite läskigt i början men vi hittade en person som hade bra omdömen från andra resenärer så vi chansade. Och oj så bra det blev. En stor och fräsch etta nära till stranden och en jättestor mataffär där det även fanns massor med parkeringspkatser. Jag rekomenderar vekrligen att hyra lägenhet då vi betalade runt 1000:-/natt istället för 3000:-/natt. Finns huuuur många som helst som hyr ut i Miami så mitt tips är att kolla efter personer med bra omdömen.

De sista tre nätterna bo vi dock på ett hotell som heter The Mondrian. Vi valde att lyxa till det eftersom vi fick det till ett ganska bra pris, men tänkte inte på att allt runt omkring på hotellet också kostar. Mat, dricks och drinkar vid poolen var svindyrt så vi smugglade med oss mat när vi låg vi låg i våra strandsängar haha. Miami Beach är det ultimata turiststället och de vet att de kan ta betalt om man säger så. Förutom att hotellet råkade dra vår totala boendesumma två gånger och jag fick ringa några krångliga samtal till Svergie för att få tillbaka dem så var det ett väldigt fint hotell som jag ändå rekomenderar.

Mat

Som jag nämde tidigare är Miami en turiststad och även mat kan vara väldigt dyrt. Vi valde därför att nästan vaje dag köpa frukost på mataffären, äta snabbmat till lunch och sen lyxa till det liiite på kvällarna. Vi hade tur med maten och åt bra mat nästan varje dag och här är mina favoritrestauranger:

Shake Shack

Tjatar om denna restaurang jämt men det är verkligen vår favvo så tänker ej sluta. Billiga, fräscha men framförallt dödsgoda hamburgare. Köp pommes med ost på och ni är i himlen.

Mister o1

Hittade denna restaurang på Tripadvisor och det skulle vara Miami Beach bästa pizzeria. Gömd i ett lägenhetshus så väldigt svår att hitta och man måste boka bord då det är en superliten restaurang. Men maten. Bästa pizzan i mitt liv!!

Deco Sandwiches & Burgers

En mysig och riktigt amerikansk restaurang. Enda dagen vi åt frukost ute och då ville vi inte snåla. Vi bestälde in allt från Club sandwish till Croassiant m nutella. Dog för croissanten.

Five Guys

Ännu en hamburgerestaurang med fantastiska hamburgare. Vi älskar hamburgare och var tvugna att testa five guys eftersom vi härt talas om den restaurangen förut. Burgarna var saftiga och protionerna enorma. Supergott!

The Standard

Vi gick till hotellet The Standard en kväll och delade på några små tapas. The Standard är ett suuuuperlyxigt hotell ute på en liten ö mellan Miami och Miami Beach och har en fantastisk brygga dör man kan sitta och dricka en drink och kolla på solnedgången.

Att Göra

Key West

Bästa tipset är absolut att åka ner till Key West. Gör det!! Men gör inte samma misstag som vi och åk ner över dagen utan stanna kvar där en natt så man hinner njuta av staden. Vi åt tapas på en så mysig restaurang vid namn Santiago´s Bodega

Outlet

Det är ju så klart underbart att shoppa på ett bra outlet så det tycker jag också att man ska göra. Finns massor med bra och vi var på Swagrass Mill som var sjuktligt stort. Fanns allt! Det går bussar dit men rekomenderar ändå att hyra bil då det inte är så dyrt och man slipper vara beroende av busstider.

Stranden

Jag tycker också man ska gå ner till stranden, eller ja det är ganska svårt att undvika då miami beach är en ö hehe. DOCK tycker jag personligen att stranden på south beach är lite överskattad då det alltid kryllar med folk och fiskmåsar haha. Åk istället upp till Bal Harbour som ligger längre upp på miami beach. Stranden är mycket fräschare och när vi var där så var det väldigt lite folk så man slapp ligga på varandra. Att kolla på solnedgången vid Sout point beach när alla stora kryssningsfartyg lämnar hamn var också helt magiskt. Solnedgången var insaaane!

Bal Harbour

Wynwood Walls

Wynwood Walls ligger inne i Miami och är et område fullt med grafitti-målningar. Så häftigt att gå runt och inspireras och ta kort på alla coola målningar. Ett tips om man har tröttnat på att bara shoppa och sola.

Day pass

Hos vissa hotell finns ett så kallar day pass som man kan få köpa för att få ligga vid hotellens lyxiga pooler. Första dagarna bodde vi som sagt i lägenhet men jag ville pront ligga vid en pool och inte på stranden, så jag sprang runt till säkert 6-7 hotell och frågade om man kunde få köpa ett day-pass haha. Hos många av hotellen kostade typ 70 dollar /person vilket var lite väl mycket men tillslut hittade vi SLS där vi faktiskt fick ligga och sola utan att betala (förutom att de räknar med att du köper mat och dryck när du ligger vid poolen). Vi drack deras mojitos i olika smaker och var båda eniga om att det var de absolut godaste mojitosarna vi druckit. Så vill man inte ligga vid deras pool bör man i allafall gå till SLS poolbar och beställ en mojito. Ni kommer inte bli besvikna! Är man i Miami fär fest kan man även få hänga vid hotellens pooler när det är poolparty men det var inget vi var sugna på just då..... mvh pensionärsparet

Övrigt

Något som vi använde oss av jättemycket var de gratisbussar som kallas Trolley och som finns på Miami Beach. Det finns flera olika linjer som går varje kvart över nästan hela Miami Beach fram tills klockan tio på kvällen. Vet inte hur mycket pengar vi sparade in på att ta den istället för att åka Uber. Gå även in på Florida.nu för det finns massor med bra viktig information som jag inte kommer ihåg/orkar nämna. Viktigast av allt är att inte glömma ansöka om Esta hehe. Det är ett turistvisum som behövs för att komma in i USA om du inte har lyxen att ha ett green card eller liknande.

Ska försöka göra en liknande LA-guide då jag åker till LA nu i April! Det blir fjräde gången jag är där (tror jag???) och Jessica har bott där i fyra år så den guiden kommer förhoppningsvis bli välfylld!

Startade helgen med hamburgare på Ät. tillsammans med Karin och Malin som var hemma i Nypan. Sa hejdå ordentligt till Malin som ska iväg till Filippinerna i hela två månader så henne ser jag inte för ens i Maj :( Är dock säker på att hon kommer ha en så häftig resa att berätta om då.

Både Lördag och Söndag åkte jag o Fia ut till Bella för att rida. Söndagen bjöd på STRÅLANDE sol och jag tog med mig kameran för att ta några bilder på fina Toffe och Piny. Så himla roligt att få rida lite igen ♡ Men kan dock inte gå nu pågrund av brutal träningsvärk haha.

Bella med Piny och Sofia med Toffe. Gullisar!!

När vi var klara i stallet i Söndags åkte jag och Fredrik till stugan för att grilla i det fina vädret. När vi väl kom ut gick solen i moln så vi satt bara och frös medan vi väntade på att korven skulle bli klar haha..

Avslutade kvällen med Taco- och spelkväll med tjejerna från jobbet. Vi gjorde även en kladdkaka med smält nougat ovanpå som var drömmmmig. Skulle kunna trycka i mig hela själv om jag fick! Ett bra avslut på helgen med andra ord.

Om exakt en månad åker jag och hälsar på Jessica i LA där även Melinda kommer och möter upp oss. Några dagar senare drar vi på roadtrip till Palm Springs och Coachella!! En dröm som äntligen kommer gå i uppfyllelse! Det absolut bästa VAR ju att Beyonce skulle uppträd (grät en skvätt när de skrev att hon inte skulle uppträda i år....) men eftersom det tydligen snart ploppar ut tvillingar så får vi helt enkelt se massor med andra bra artister! Jag tror inte man kan längta mer än vad jag gör just nu. Just nu inspireras jag av bilderna ovan och har funderat sen vi bokade våra biljetter vad jag ska ha på mig.. Tur att det finns massor med roliga butiker i LA som vi kommer go loco i innan det är dags att dra iväg till Palm Springs. SÅ TAGGAD!

Måste bara tipsa om dessa fantastiska underkläder som jag såg på Toves instagram här om dagen. Har inte slutat kunna tänka på dem och var tvungen att kolla upp vart de fanns. Hittade dem på Lindex och vill springa och köpa dem med detsamma!! så fina!

Hejhallå! ligger död i soffan efter att varit ute på promenad i solen. Jobbar sent några dagar i rad så jag har passat på att vara ute i det fina vädret, gjort matlådor, besiktiga bilen och andra tråkiga men nödvändiga saker. Men i helgen ska jag träffa Karin och Malin som är hemma samt ha tacokväll med tjejerna på jobbet vilket ska bli så mysigt. Nu ska jag sätta på ett avsnitt av Modern Family innan det är dags att sticka till jobbet igen. Ha d götttt

Har så mycket oredigerade bildern från Miami. Här från vår roadtrip ner till Key West. Bikinin från MissGuided kommer garanterat få hänga med på nästa resa!

Igår tog jag tåget till Sthlm för att möta upp Karin, Magda och Andrea då vi skulle på inspelningen av Skavlan. Hade på mig min finafina jacka från IvyRevel.

Kul att se hur det såg ut bakom kulisserna även om det kanske inte var de bästa gästerna. Programet är det som sänds på Fredag och intressantaste intervjuen var den med Pablo Ecobars son- måste se Narcos!! Om jag vågar, Sofia sa att den var ganska brutal haha.

Efter inspelningen mötte vi upp Sofia för att äta middag och hamnade på restaurangen Vigårda. Hade hört talas om Vigårda förut men aldrig haft chansen att testa men herre vad goda hamburgare. Tror jag betalade 100kr för en hel meny så det var verkligen prisvärt! Vi alla hann umgås en liten stund innan jag var tvungen att ta sista tåget hem. Idag har jag rensat här hemma och ska snart laga lasange så jag har matlådor till helgen då jag jobbar dödspass både Lördag och Söndag.. Lever vekrligen ett fabulöst live just nu hehe. Hoppas ni har en bra dag!