Header

När jag var till Malmö i slutet av oktober, så tappade jag mina glasögon. Äsch, tänkte jag, behöver dem inte så ofta ändå. Veckorna har gått, och jag har fått sådan extrem huvudvärk, så tillslut bokade jag en tid hos optikern för att göra en ny undersökning och fixa nya glasögon. Innan har jag bara använt glasögon när jag kör bil och kollar på tv, men från och med nu så har jag äntligen skaffat linser som jag ska bära varje dag. Nödvändigt - med tanke på att min syn är nedsatt till 30%. Kanske dags att börja spara till en ögonlaseroperation? Hur som helst, jag fick med mig några bågar hem att testa, och kände ganska snabbt att typ 6 av 8 bågar går bort direkt. Ska åka tillbaka imorgon och välja några nya, det känns viktigt att jag trivs i dem, annars kommer dom bara ligga och aldrig bli använda.

Har ni glasögon? Tipsa mig om snygga bågar!


Dessa är jag lite sugen på, dock kommer jag isåfall beställa i silver.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

För en tid sedan ärvde jag denna retro julstjärna som jag tänkte ha i köket till jul. Som ni ser på första bilden, så var den ärgad och fläckig. Googlade efter puts-tips, och hittade ett som verkligen fungerade - en blandning av salt och ättika, som jag gnuggade in med en microfiber-trasa. Diskade sedan av med diskmedel och varmt vatten, och vips så var den som ny!

Denna, tillsammans med ett par vita (jul)hissgardiner (som jag inte köpt ännu) kommer bli sååå fint i vårat kök.

/Josefin

Likes

Comments

Sedan jag byggde kaninernas utebur i somras, har jag haft en bild av hur buren ska se ut i vinter, så häromdagen åkte jag och köpte en ljusslinga och plockade lite granris i skogen, samt fixade i ordning inför vintern. Lyser så fint på vår bakgård nu när det blir mörkt redan klockan fyra. Kanske lite tidigt att julpynta, men jag lovar, jag har INTE börjat inomhus ännu, det får vänta till slutet på månaden. ;) Vad tycker ni? Har ni smygstartat julen ännu?

Likes

Comments

Vi är betydligt fler än det talas om, som lider utan panikångestattacker. Vi är många, vars liv kretsar kring att försöka lista ut hur vi ska leva med, och försöka bli av med panikångesten. Jag är fortfarande där, men jag har kommit en bit på vägen, och tänkte därför dela med mig av mina bästa tips mot panikångest!

1.
Håll inte emot, försök inte hindra panikattacken - jag vet, det är jättesvårt, men genom att acceptera och tänka att "nu är den här, låt den bara komma", så brukar faktiskt panikkänslan och symptomen minska efter en stund. Ju mer man håller tillbaka - desto starkare blir känslan.

2. Appen Calm - en jättebra gratis-app med guidade meditationer för de flesta tillfällen. Jag älskar att använda "breath bubble" när attacken kommer. Finns allt från avslappning/meditation, till godnatt-sagor och sömnhjälp. Rekommenderar den starkt!

3. Den magiska ångest-drycken. Fick receptet av en kompis, och det fungerar helt fantastiskt bra och går snabbt att göra. Blanda 2 msk honung med lite kanel (välj själv hur mycket), häll över en halv kopp hett vatten, och en halv kopp med kall mjölk. Blanda och drick direkt. Mjölken gör att drycken blir ljummen och drickvänlig med en gång = perfekt vid en ångestattack som kommer hastigt. Kanel är dessutom bra för magen, som kan balla ur vid en panikattack.

4. Varm dryck - tycker du inte om kanel/honung/mjölk som i föregående tips, så gör en kopp kaffe, te, soppa, eller det du tycker om att dricka varmt!? Värme hjälper mot ångest!

5. Promenader - kan vara jobbigt under en pågående attack, men när du mår lite bättre, försök promenera. Perfekt som förebyggande för kommande attacker. Dessutom är det ett sätt att träna på att lämna sina trygghetszoner om man lider av agorafobi. Lyssna på en bra podcast, ta med en vattenflaska och halstabletter eller en frukt - ett bra sätt att distrahera sig om attackerna även kommer under din promenad.

6. Bryt katastroftanken - för mig är oftast katastroftankar det som gör att jag får en fullt utvecklad panikattack. Jag tror ofta att jag ska kräkas, eller tappa kontrollen. När jag tänker dessa tankar ökar panikångesten, vilket i sig leder till ökade kroppsreaktioner (t.ex illamående och darriga ben). Genom att bryta tanken, och försöka tänka "hur kan det gå istället?" (om du t.ex är rädd för att svimma i en affär, tänk istället "jag går in i affären, tar ett mjölkpaket, går till kassan, betalar och går lugnt ut, och svimmar inte.) Se alternativa vägar för ditt katastroftänk. Det hjälper mig!

7. Utför din hobby & bli riktigt bra på den - för mig fungerar ridning, att vara i stallet, väldigt bra. Du kanske brinner för att gymma, göra musik, rita, spela fotboll. Visst har panikångesten dykt upp även där och då, men glädjen efter att ha gjort något som jag tycker är fantastiskt roligt, den håller min panikångest borta för en stund.

8. Städa, vik tvätt, kratta löv, piffa upp kuddarna i soffan - Bara gör något. Allt för att inte fastna i tankar och spinna på känslan. Bryt.

9. Skriv ner vad du känner. Antingen i ett skrivblock, en dagbok, en blogg, ja vad som!

10. Sist men INTE minst viktig. Skäms inte! Det du känner är vanligt, de flesta drabbas någon gång i livet av panikångest. Det är inte farligt och det går alltid över!

Hoppas dessa punkter kan hjälpa någon. Jag har inte så många läsare ännu, men ni som tittar in (kanske har ni sökt efter tips på google och hittat hit?!), kan ni inte fylla på kommentarsfältet med ännu fler tips? Vad gör ni för att minska på er ångest?

KRAM ♥

Likes

Comments

Jag minns min första attack. Jag gick i sexan, och hade musiklektion. Det var en kall morgon i oktober. Jag minns inte exakt vad som utlöste attacken, men helt plötsligt fick jag känslan av att jag kommer kräkas. Tar jag mig inte ur musiksalen så kräks jag. Jag blev helt blöt av svett och yr. Har jag fått magsjuka? Vad är det som är fel? Jag går fram till min lärare och säger skakigt, jag mår inte så bra, jag måste gå till sjuksyster. Han släpper iväg mig, jag öppnar dörren och riktar stegen mot andra sidan skolgården. Går fort. Det är kallt ute och jag har ingen jacka på mig. Känns som jag kommer svimma. Jag känner hur nära jag är på att kräkas. Hulkar en gång, kommer ingenting. Springer så fort det går, tills jag äntligen når dörren in till sjuksyster. Som tur är, så är jag välkommen in direkt. Jag berättar att jag mår illa och att jag behöver gå hem, jag tror jag är sjuk. Hon sjukskriver mig för dagen och talar om för mina lärare. Jag går in till mitt skåp, tar min jacka och skolväska, och börjar gå hem. Så fort jag lämnat skolans område, lättar illamåendet och jag går hem, undrar vad som egentligen hände. Tio minuter senare är jag hemma, och när jag låser upp dörren och går in - då släpper precis allt som jag känt för bara en halvtimme sedan.

Ungefär såhär yttrar sig mina panikattacker även idag. Kraftigt illamående och svettningar. Kippar efter luft. För mig är inte panikångest att vara väldigt ledsen och gråta. För mig är det något helt annat, en kroppsreaktion jag inte kan styra över. En reaktion som inte ens behöver ha en utlösande faktor. För mig är panikångest skrämmande, obehagligt och handikappande. Jag har fått diagnosen F41.0 - paniksyndrom.

Vad är panikångest? - panikangest.se
Panikångest kommer ofta som en blixt från en klar himmel. Det kan börja med känslan av hjärtklappning, yrsel, darrningar och/eller svårigheter att andas. Kroppen reagerar på detta med ännu mer ångest vilket tillslut leder till katastroftankar och intensiv rädsla. Kroppen reagerar som om du är under livshot fastän du egentligen inte är det. Tankar som ”jag kommer att dö”, ”jag har fått en hjärtattack”, ”jag håller på att bli galen” är vanliga.

Det finns situationer som kan utlösa min panikångest. Till exempel en att handla i en varm affär, åka bil som passagerare (köra själv, oftast inga problem), vissa sociala situationer eller när jag vaknar av en mardröm. Vissa dagar är värre, andra dagar kan jag göra allt detta utan att få panikångest. Det handlar mycket om dagsform, och jag har därför svårt att planera in saker i förväg. Oftast kommer den när jag försöker hålla den borta - det blir alltså värre av att trycka undan panikkänslorna. Jag får ofta panikångest om jag är trött eller har gjort för mycket under en dag. Men ibland hälsar den på, helt utan förvarning.

Jag går just nu i KBT - kognitiv beteende terapi, för att lära mig hantera mina panikångestattacker. Det är svårt och jobbigt, men med tanke på att det finns en hel del forskning kring KBT, som visar på att det hjälper väldigt många, så fortsätter jag, i hopp om att det snart ska bli bättre. Jag äter också SNRI+NaSSa-preparat, som har hjälpt mig en liten bit på vägen. Precis som en diabetiker behöver sitt insulin, behöver jag serotonin & noradrenalin (som dessa läkemedel innehåller), för att fungera och må bra. Inget konstigt alls. Jag försöker också träna så mycket jag klarar av, då träning, och framförallt löpning, har visat sig ha en bra effekt på min panikångest. Även avslappning, mindfulness och akupunktur sägs vara bra för en ångestfylld själ.

Det var lite om min panikångest, och jag önskar verkligen ingen detta. Men det är viktigt att prata om, då många lider av psykiska besvär, och jag vill bara säga till dig som läser detta och kanske är drabbad - du är inte, absolut inte ensam. Var 5:e person upplever någon gång i sitt liv psykiska besvär. Jag tror det är viktigt att vi drabbade kommer ihåg det, hur vanligt det egentligen är. Vi är inte konstiga eller knäppa, vi är precis lika fina och bra som alla andra människor. Viktigt att komma ihåg. Sluta stigmatisera psykisk ohälsa!

Någon mer som är drabbad? Kommentera era bästa må-bra tips, vad gör du när du är ledsen och ångestfylld?
Jag åker till stallet och rider! Djur är fantastiska :)

Kram! ☺



En känd bild som beskriver en panikattack bra - Skriet!

Likes

Comments

Hej, vad kul att du valt att besöka just min blogg!
Josefin heter jag, är 22 år och bor i en liten tätort i Dalarna. Jag är utbildad frisör, och är just nu under utbildning till nagelteknolog. Sedan jag tog studenten har jag arbetat inom handeln, men är just nu deltids-sjukskriven pga psykisk ohälsa - något jag vill sprida mer kunskap kring.

Mitt största intresse här i livet är djur. Jag håller på med ridsport, rider och är i stallet flera gånger i veckan, och målet är att ta grönt kort, samt starta i en klubbtävling inom kort. Drömmen är såklart en egen häst, men tills jag hittar den rätte, så är jag medryttare på en varmblods-valack. Jag har även två hundar (blandraser), och två kaniner.

I övrigt så är jag en tjej som älskar att pyssla hemma i vårt lilla radhus - inreda, fixa och dona. Laga mat och baka, hitta nya recept att testa! På sommaren gillar jag även att pyssla ute med blommor/planteringar och hålla fint på gården. Dricker lite för mycket kaffe, och köper lite för många doftljus.

Detta var en kort presentation av mig själv. Kommer lägga detta inlägg under fliken "Om Josefin", för att det ska vara lätt för besökare att hitta denna presentation av mig själv.

Kontakta mig: josefinsocialmedia@gmail.com

Inom kort kommer jag även dela med mig av mitt nya Instagram-konto.

Likes

Comments