Jag lever och jag mår bra. Har jobbat väldigt mycket senaste tiden och om jag inte varit där har jag tänkt på det eller drömt om det.. Men jag överlever.

I onsdags kom Mirja hit för hon ska jobba på mitt jobb i sommar. Hon bodde här några nätter men har nu skaffat egen lya. Superkul att hon är här faktiskt. När hon kom gav hon mig en aloe vera växt i present, hur bäst är ho int

Lite rapport iallafall, ska försöka att skriva lite oftare men det får vi se.. Här är lite bilder på vad jag har pysslat med sen sist

Avskedsmiddag för Rebecka som har flyttat till USA för att vara au pair i ett år. Sjukt kul och är så avis men jätteglad för hennes skull!

Midsommar var mycket kul och lyckat. Jobbade dagen efter vilket drog ner på mycket men what to do

jag undrar egentligen hur länge jag orkar. Har inte mått såhär psykiskt dåligt på många månader.. Försöker tänka tillbaka på bra stunder i livet och önskar jag hade en annan utbildning..
En dag ska jag skriva ner allt. Från början till slut.

Igår firade jag och min andra halva att vi varit ett par i ett helt år. Tiden har gått sjukt fort och det känns som vi varit tillsammans längre än så. Tänk hur det kan bli, jag som aldrig skulle bli tillsammans med en Storforskille blev det och han är det bästa som hänt.
Lagom till årsdagen köpte vi lägenhet också så i sommar flyttar vi, det kommer bli så kul och spännande!

Det här inlägget blev lite försenat, känns som jag inte har gjort annat än att jobba den här veckan..
Men, förra helgen alltså. Den var så himla fantastisk. I fredags överraskade Tomas med att han var ledig och vi skulle åka till Selma spa. Hur mysigt som helst.
Hur underbart var det inte att vakna bredvid den man älskar mest och sen äta godaste hotellfrukosten? På kvällen sen skulle vi med mamma och pappa till en restaurang och äta för jag fyllt år men de hade ju planerat annat... När vi skulle åka var Tomas jätteseg hemma så jag blev arg för att vi inte var i tid men när vi kommer hem till mamma och pappa så möts vi av släkt och vänner. Då har de alltså ordnat en överraskningsfest till mig. Började nästan gråta av lycka, de hade fixat med allt, mamma, pappa och Tomas. Kunde inte tänka mig något bättre sätt att fira min födelsedag på och jag hade så himla roligt!
Tack alla fina och härliga människor som kom! 💃🏽🎉💕

I söndags landade vi på Arlanda och Tomas hämtade mig, underbart att krama om honom igen. Kom hem en dag tidigare än jag hade berättat så överraskade farmor, mamma och pappa.

I måndags fyllde jag 20 år, det firades med att gå promenad med farmor och Quicken, Elvira bjöd på picknick, jag köpte en prosecco på systemet och på kvällen bjöd mamma och pappa på godaste maten. Bra dag tycker jag.

Förutom att jag varit jetlaggad hela veckan har jag ätit ananas direkt från Thailand som smakade nästan lika bra här hemma, gått promenad, tvättat, solat, ätit jättegott grillat hos svärmor , hälsat på och ätit räksallad på jobbet med Elvira, ridit ut och igår överraskade jag och Tomas Mormor och Hasse i Munkfors med rabarberkaka.

Känns bra att vara hemma ändå. Lite tråkigt men jättekul att träffa alla och min kropp behöver lite rutiner ett tag.

Sista stoppet. Här har vi shoppat, gått runt, ätit Pad thai, ris och massa mango, druckit vin, hängt i en mysig park och det bästa av allt, vi har hoppat fallskärm från ett flygplan. Häftigaste och sjukaste jag gjort i livet.

På Koh Phangan var det Jungle party och Full moon party som gällde. Båda var kul väldigt överhypade så blev lite besviken, men kan bero på att jag inte var på topphumör också tyvärr. Jättekul att vara där iallafall!

Dagen efter full moon satt vi på en restaurang som visade filmer hela dagen. Sen var det dags att flytta på sig igen med våra nu extremt tunga och höga ryggsäckar. Lite skönt att flytta ut ur den snart faktiskt 🙈

Köpte färsk mango, melon och yoghurt till frukost som vi åt utanför bungalowen.

Sista dagarna har varit riktigt tråkigt väder faktiskt... Mulet, mycket blåst och en dag småregnade det hela dagen. Vi som hade räknat med sol och bad hela dagarna...

Skön sovstil på hundarna!

Åt jättegod indisk mat där vi bodde!

Nu --> Bangkok och sista stoppet innan vi åker hem.

För nio dagar sen landade vi i Bangkok. Planen var att direkt åka till tågstationen och boka biljett till ön Koh Tao, tio timmar bort. Vi skulle vara ekonomiska och ta lokalbussen, jag var väääldigt trött och hungrig så massa cred till Mirja som överlevde haha.
Det blev i alla fall mycket krångligare än vad vi hade trott, folk sa fel och kunde nästan inte engelska och vi kom inte dit vi trodde. Åt pasta inne i ett köpcentrum för det var enda restaurangen vi hittade med mat och wifi. Med lite bättre humör insåg vi att det fick bli en taxi sista biten till tågstationen om vi skulle komma dit någon gång i år. Åkte med nattåget som var jättemysigt faktiskt. En av de anställda gick och bäddade med rena lakan och filt i alla "sängar". Sen är det ju alltid lika kaos när vi ska kliva av någonstans och det är mörkt, man kan bara gå på tiden eftersom de inte ropar ut stationerna, och man vet inte om det är försenat eller inte. All personal låg och sov men vi hittade iallafall en tjej som kunde engelska som visste vart det var vi skulle kliva av. Helt plötsligt sa hon bara " go go go" till oss så vi springer genom trängsta gången med 20kg ryggsäck halvt på och typ slänger oss av hahaha, sen står ju tåget kvar där i typ 10 min såklart och en av de anställda väcker de som ska av (: skitkul.
Sen sov vi på en bänk i en timme innan vi fick båtbiljetten och åt frukost klockan 5.

När vi kommit fram till Koh Tao och hittat boendet så ville vi bara bada eftersom höll på att rinna bort.
Så sjukt varmt och havet svalkade inte ens. Jag gick till stranden barfota för var irriterad på mina skor och hade inte köpt några nya flipflops ännu. Det gick bra till närmsta stranden men den gillade vi inte så då skulle vi gå till en annan, visade sig att det var 3 km dit på glödhet asfalt. Hade ont i mina stackars fötter och hade inte ätit sen 5 på morgonen. Stackars Mirja ännu en gång.

Åt dyraste, starkaste men väldigt god papayasallad. Var tvungna att äta en glass efter för det brände så i munnen

Vi har verkligen haft det så härligt. Vi har bara hängt på olika stränder, varit vid poolen på hotellet, ätit massa gott, kollat på eldshow,hyrt moppe och åkt upp till en viewpoint, hyrt stand up paddle board, kollat på solnedgången varje kväll och haft två jätteroliga festkvällar, den ena minns vi bättre än den andra 💃🏽💃🏽💃🏽

En dag åkte vi taxibåt ut till ön bredvid som jag har glömt namnet på. Jättefint men var tvungna att betala för att vara på ön sen betala för solstolen och man fick inte ens ligga på sin handduk på stranden...

Det svarta är alltså hundratals småfiskar, euw..

Nu har vi varit på samma ö i 7 dagar, samma hotell i 5 nätter. Rekord att vara på samma ställe så himla länge, men det har faktiskt varit skönt. Bara badat, läst bok, lyssnat på musik och njutit.
Det är så sjukt varmt, över 30 grader hela tiden och havet svalkar knappt. Ofta har det varit varmare i vårt rum än utomhus så vi har sovit ganska dåligt.. Men försöker ändå njuta av värmen och allt.

Koh Tao är jättefint men hade ändå högre förväntningar, inne på själva ön är det inte så fint och mer turister än jag trodde. Allt är uppbyggt efter turisternas behov, i alla fall där vi bodde den mesta tiden på västra sidan. Havet och sanden är amazing.

Hanoi var bara en vanlig storstad, mycket avgaser men ändå lite mysigt. Vi gick på kvinnomuseet som var väldigt intressant.
Åt nudelsoppa med kyckling på gatan och drack iskaffe i en park vid sjön. När vi satt i parken kom två tjejer fram till oss, frågade om dom fick prata lite med oss för att träna på engelska. Följde med dom till ett lokalt cafe som de brukade gå till efter skolan och dricka limete och äta solroskärnor. Jättekul när de kommer fram sådär ju.

Tillbringade natten på flygplatsen, pratade i telefonen den mesta tiden så det blev bara någon timme sömn. Nu sitter vi i Bangkok och väntar på nattåget till Koh Tao. Var mycket krångligare än vi trodde att ta sig till tågstationen och att va hungrig och trött är ingen bra kombo när allt tar sjukt lång tid och vi inte riktigt har koll har vi märkt ännu en gång.
Det känns väldigt skönt att det väntar några lugna dagar på stranden när vi kommit fram imorgon.

Beställde in europeisk frukost..

Testade något som visade sig vara tre olika bönblandningar, kokosmjölk, is, saltade jordnötter och kokosflingor. Sött, udda men ganska gott.

Till middag åt vi jättegod aubergine med väldigt tjusig dekoration.

Alltså. Älskar det här stället. Så otroligt fint och mysiga människor. Det var svensk sommarvärme så det var väldigt skönt att gå en dag utan att svettas. Det enda negativa var att de var så på när de sålde saker, de gav sig liksom aldrig även om man sa nej tio gånger.

Finner inga ord för de här dagarna.. Så lärorikt, intressant, häftigt och fint.

Här odlar de lite marijuana som de syr kläder av sen, påstod de iallafall.

Här är alltså deras hus och gård som vi fick sova i en natt. Allt byggt av trä och jordstampat golv, en lampa var det som gav ljus när inte solen var framme. Köket var lite utspritt och maten tillagades över en öppen eld inne i huset. Det fanns en säng som jag och Mirja fick sova i, de två barnen som bodde hemma sov på golvet och Mo sov i en hemmabyggd säng med sin man.

Hennes son red förbi bakofram på en ko med sin kompis, inget konstigt alls.

På kvällen gick vi till Mos syster som bodde en bit bort. Där var det en shaman som det sen visade sig vara hennes syster också. Vi vet inte riktigt vad shamanen höll på med men hon gjorde ljud, sjöng, slog med pinnar, kastade något och spottade någon slags soppa och bad för att skrämma bort onda andar från huset. Jättehäftigt att se.

Maten tillagades över öppen eld och när den var klar gick vi iväg en bit till en bäck, Mo gjorde ätpinnar av ett bambuträd som vi åt ris och kycklinggryta med. Drack happy water (risvin) som inte var gott alls faktiskt. Jättemysigt var det. Jag och Mirja var mätta och trodde liksom att det var middagen men då gick vi tillbaka till systern där det serverades mer happy water, ris, kyckling, spenat, fläsk och kokt tofu. Vi var glada och åt ändå mer för att vara trevliga. (För många gånger det hänt under denna resa alltså haha).
Vägen tillbaka var rena hinderbanan efter några koppar happy water, men vi tog oss tillbaka och sov skönt i sängen.

4.30 vaknade vi av att Mo gick upp för att åka in till stan och sälja en sån tur med vandring och övernattning som hon gjort till oss. Vi sov några timmar till innan vi blev serverade hemgjort färskt te som våran mage inte pallade. Sen fick vi jättegod frukost, lunch enligt oss hehe. Jättegott verkligen och har nog aldrig ätit så mycket frukost innan.

Provade hennes traditionella kläder innan vi fortsatte vandringen runt om i byarna. En aning för korta för oss

Mycket dimmigare den dagen men också skönare att gå när det var svalare i luften.

Jag säger bara wow. Det här stället är magiskt. Sån otrolig upplevelse vi varit med om, jag är verkligen så glad att vi gjorde detta.
Dagen som vi kom visade Mo oss vägen till vårt hostel och sen fråga hon om vi ville vandra runt byarna med henne och bo i hennes homestay. Just då var vi så trötta men båda tyckte hon var så gullig så efter lite tänkande ringde vi upp henne på kvällen och dagen efter stod hon där och väntade.
Så himla häftigt allting. För oss var detta en vandring men för henne är det vägen hem och hennes jobb. Verkligen intressant att höra och se hur de har det pch hur de bor. Mo berättade att hon kan varken läsa eller skriva på något språk och engelskan hon kan har hon lärt sig av turister. När hon var 15 år blev hon bortgift och fick barn, flyttade från byn som hennes familj bodde i. Det är alltid kvinnorna som flyttar till männen. Hon har fått 6 barn och några av dem är redan bortgifta och har egna barn nu. Helt annorlunda mot oss.