Vi visste inte riktigt hur saker och ting skulle hanteras till en början, till exempel hur man ska bete sig mot tiggare.

Detta slutar med att vi går in med en man i en liten matbutik då han behövde flingor och mjölk till hans familj. Han tog det största Corn flakes paketet som fanns( lite åpet kanske när vi skulle pröjsa för kalaset) men det var väl ändå en sjysst grej att göra, 70 kr senare och en familj har frukost några veckor framöver.

Det var ju dock inte bara han som behövde mat utan alla längs vägen ville att vi skulle köpa mat till dem. Vi fick lära oss att ignorera helt enkelt, bara titta åt motsatt håll och låtsats som att det regna.

Efter att vi lämnat cape point och pingvinstranden satte vi kurs mot Tsitsikamma. I Tsitsikamma fanns bland annat världens högsta bungy jump som vi fegade ur på, räckte att kolla på när andra hoppade! 😊

Vi körde också in i ett naturreservat där vi parkerade bilen, solen lyste med sin närvaro medans vinden stormade allt vad den kunde.
Vi hann inte ens gå i 5 minuter innan vi möts av ett ordentligt åskväder! Det slår blixtrar, mullrar och spöregnar. Ganska häftigt att se såna här väder växlingar! Vi sökte skydd och ovädret var borta efter 10 min, äntligen kunde vi påbörja vår vandring till hängbroarna👍

Vi lämnade fina Kapstaden för att åka ut på lite egna äventyr, först på måltavlan stod Cape point som kändes som ett måste när man ändå var så nära! Det var ca en timma bilkörning bredvid havet och genom berg. Vägarna består av asfalt, kanske inte av bästa kvalitet men ändå hyfsat stabilt.

Det kryllar av babianer i detta land så varningsskyltar finns uppsatta lite här och var så att alla turister inte ska råka få sina picknickpåsar knyckta😂

Efter att vi vandrat upp på den sydligaste punkten, fått en puss och fotot utsikten så fortsatte vi roadtripen till Boulders beach. Jag var riktigt förväntansfull inför den här stranden för det var just där de afrikanska pingvinerna höll till. Hur coolt är inte det att kunna dega på stranden med ett gäng pingviner!

De samlas alltid där den tiden på året som de byter fjädrar och under den processen är det för kallt för dem att simma runt i havet som de vanligtvis gör. De brukar också fasta under denna perioden i ca 21 dagar
Med varma hälsningar pingvin experten

Efter besöket på Robben Island var det dags att ge sig in i storstaden för att hämta ut hyrbilen..

En sketen liten Chevrolet aveo får äran att följa med på vår kommande roadtrip!

Att köra på fel sida av vägen var en liten omställning men eftersom vi hade automat lyckades vi komma ut ur eftermiddags trafiken ganska smidigt:)

Väl tillbaks på hotellet bestämde vi oss för en liten upptäcksfärd by foot så vi drog på löparskorna för en tur till Boo Kap. Detta är området i Kapstaden där husen är härligt färgglada och familjerna lite fattigare.. Mathias var som de tidigare dagarna fortfarande lite rädd för att komma in på fel gata så vi var bara där och vände sen snabbt igen!🙈

Sömntutor som vi är behövde vi ställa klockan denna morgon för att hinna till båten som skulle ta oss till Robben Island (ön där Nelson Mandela hölls fången) dock så hann vi ändå inte med den planerade turen...

I väntan på nästa båt så kunde vi avnjuta en fantastiskt god frukost och cappuccino i solen. Ibland känns det som om solen gör så att allt smakar bättre?!

Robben Island var en sån plats som känns kul att kunna checka av från listan men jag skulle inte klassa det som favorit destination! 😬

Idag var det vinprovningsdags och vi blev upphämtade från hotellet 8.30. Vi hade en guide som pratade extremt mycket och lite halv sluddrigt. De två första vingårdarna var ganska tråkiga men den sista gården var riktigt mysig! Vi stannade också till i Stellenbosh town där vi strosade runt i lite affärer. En helt okej dag men inget jätte woooow!

Kvällen blev däremot till det bättre, Mathias vågade äntligen åka in till city bowl fastän det var mörkt, framsteg!! Väl in town gick vi till en super mysig restaurang "africa cafe" där fick man betala ca 250 Rand och blev sedan serverad 7 olika rätter som var inspirerade från olika länder i Afrika. Jätte häftigt ställe! Runt 21.30 samlades all personal på stället för att sjunga, dansa, trumma. Afrikanska vibbar!

Mathias är överlycklig över sitt grillspett som käkades i Waterfront på en afrikansk restaurang som heter Grill city!

Dags att turista loss!
Vi valde att åka med de klassiska hop on and hop off bussarna där ett av stoppen var Table mountains. Här åt vi frulle med vacker utsikt innan vi tog liften upp högst upp på toppen.

Jag som är en ganska svår imponerad person blev imponerad! Lite wow känsla av det hela.
Fotade en massa för att sen hika ca 40 min bort på berget för att ha en ännu fräckare utsikt, där såg man även ön Robben Island. Vi hade riktigt tur som fick en sån fin och klar dag, bara några enstaka moln som blockade utsikten lite då och då.

Kvällen spenderades i Waterfront med en otroligt god fisk "Baby kingklip" hette den, vattnas i munnen jag bara tänker på den.
M höll sig till kossa och pepparsås!

Flygresan när till Istanbul och vidare mot Kapstaden gick oväntat bra. Prins Carl Philip och hans vän var också med på flyget men förvånansvärt så valde de Ekomoni klassen..

Jag sov i princip hela vägen med uppehåll för lite frukost medans Mathias underhållde sig med tv spel i nackstödet framför.

Ett extra plus för att tidsskillnaden inte existerar utan är precis som hemma! Ingen jet lag att ta hänsyn till utan det var bara att köra igång. Först och främst tog vi taxi till vårt hotell där det Visar sig att det inte fanns någon bokning på oss... Bra start på resan, M hade självklart lyckats boka för december istället för November och det enda lediga rummet var Penthouset som bestod att två våningar, pol, mega terass och annan onödig lyx.