Oceanien

I går gjorde vi nog det häftigaste hittills på vår resa, Black Water Rafting!! Vi fick våtdräkt, gummiskor, en gummiring, hjälm och pannlampa och gick därefter ner i Waitomo Caves.

Genom berget gick en underjordisk flod som vi skulle följa cirka 2 timmar. Grottorna var väldigt trånga och kolsvarta. Vi gick, kröp, hoppade och åkte på gummiringarna när det var mycket vatten.

Vid ett par tillfällen släckte alla sina pannlampor och vi flöt fram på gummiringarna i totalt mörker med tusentals lysmaskar i taket, så sjukt häftigt och läskigt för någon med en släng av klaustrofobi. Efter två timmar kom vi ut i ljuset igen, tog en varm dusch, fick soppa och en varm bagel. Gott med något varmt efter att ha varit i det tiogradiga vattnet i två timmar!

//Anders

Oceanien

Vi har nu lämnat husbilen på sydön, tagit flyget till Wellington och hämtat ut en vanlig bil som ska vara vår följeslagare 16 dagar på nordön. Wallaceville Lodge i Upper Hutt där vi nu bor är något större än husbilen. Lyxigt med lite mer utrymme.

Innan vi åkte vidare från det urmysiga Arrowtown åt vi en god frukost på The Postmasters och gjorde ett besök på The Lake District Museum. Där fick vi se en utställning om pionjärernas guldgrävartid på 1860-talet. De sista dagarna på sydön bodde vi vid Lake Tekapo, i Akaroa vid Banks Peninsula och i Christchurch.

Hej så länge 😘
/Jenny

Oceanien

River raftingen startade med en bussresa på 40 minuter på en grusväg över bergen som använts av guldgrävare i 130 år. Vägen var nog i sämre skick nu än för 130 år sedan. Det gick inte att mötas, det fanns inga skyddsräcken och det stupade ca. 200 meter rakt ned till floden! Väl framme där vi skulle börja vår river rafting var det sista chansen att ångra sig, men en bussresa tillbaka lockade inte så det var bara att hoppa i gummibåten. Vi var 10 gummibåtar med 7 personer + guide i varje. I början var det ganska lugnt men det blev mer och mer strömt och små vattenfall. Flera personer ramlade ur gummibåtarna och en hel gummibåt med kineser välte. Vi fick rädda de upp i vår båt. Det hela avslutades med Oxenbridge Tunnel, en 170 meter lång smal mörk tunnel och därefter ett vattenfall. Så sjukt kul, man blir som ett barn på nytt!

//Anders

Oceanien

Åh, vilket mysigt ställe! Hela staden känns som taget ur en gammal engelsk film och alla restauranger/pubar/caféer ser ut som små söta villor. Hit red man till puben istället för att ta cykeln och utanför fanns ett ställ för hästarna, istället för ett cykelställ. Där hästarna står utanför åt vi på kvällen, The Fork & Tap. På bilderna ser ni också café och stadens apotek. Den lilla floden på tredje bilden är med i en scen ur Sagan om ringen, ifrån första filmen när Arwen rider över floden med Frodo för att rädda honom efter att han blivit stucken. En scen som vi kollade på för bara några dagar sedan när vi såg filmen, så coolt att ha stått precis där och att det har spelats in i den här lilla staden!

Oceanien

Just nu bor vi i Arrowtown, bara en liten bit utanför Queenstown. Tillgången till internet är inte stor, just nu har vi köpt till en begränsad mängd här på campingen.. därför står bloggen ibland ouppdaterad, det är tråkigt. Vi är fortfarande på sydön och vi bor fortfarande i husbilen. Fem nätter har vi kvar här och sedan ska det bli ganska skönt att slippa denna husbil, det tycker nog vi alla. Väldigt trångt och bökigt speciellt med våra stora väskor. På grund av det lilla utrymmet blir det lite påfrestande att bo såhär, men nu har vi testat på det och tack vare den, fått bo på fina ställen nära vattnet!

Idag åkte vi i alla fall in till Queenstown som är känt för att vara en äventyrsstad. Efter att vi hoppat bungy jump (två st modiga av oss), står river rafting och ridning som längst upp på schemat över saker vi gärna vill göra. Att besöka inspelningsplatser av Sagan Om Ringen är också ett måste, det har vi redan bestämt att vi ska till. Idag gick vi i alla fall runt i den mysiga staden som omringas av berg, äntligen har vi återfått lite värme också! Vi tog en drink nere vid hamnen i solen och strosade runt i affärer. Ikväll ska vi in till samhället här vid Arrowtown, vilket ska vara känt som "Nya Zeelands sötaste småstad". Mamma, pappa och Pontus var in och kollade igår och kan verkligen hålla med. Nu ska vi se hur fint det är på kvällen!

/Fanny

Oceanien

Lite nervösa på bron innan...

Där ser ni mig på sidan vara lika rädd som Pontus när han hoppade iväg😜

Sedan var det min tur, skönt att se att Pontus överlevde, hehe. Först rädd men sedan väldigt redo för att kasta sig ut. Eller ja, man hade inte så mycket till val när man väl stod där längst ut på spetsen

Känslan av att falla fritt rakt emot vattnet innan linan studsar tillbaka är helt oslagbar

Glada och skakiga i båten som fångade upp en i vattnet efteråt. Killarna som jobbade där var lite mer beredda på att bilden skulle tas än vad vi var

Åhh vilken känsla, i förrgår fick jag och Pontus äntligen testa på att hoppa Bungy Jump! Vi har länge sagt att vi ska göra det på Nya Zeeland, men inte planerat vart. I onsdags åkte vi förbi ett center, Kawarau Bungy Centre, testade att svänga in och bokade sedan in två hopp till en timme senare. Det var inte alls bestämt att vi skulle göra det där och då, så lite nervöst blev det - men oj vad vi älskar sådana känslor! Både av att utmana sitt eget mod och när magen pirrar som när man åker fritt fall. Det här var dock lite bättre än fritt fall, så sjukt häftigt! Att bara hoppa och dyka nerför bron, vilken sjuk idé egentligen - att man ska kasta sig rakt utför ett stup? En sjukt rolig idé framförallt! ;) Detta ska göras om, nästa gång siktar vi på världens högsta bungy jump där vi stannade till för några år sedan i Sydafrika. Det blir målet för framtiden!

/Fanny

Framme på Nya Zeeland!!

Vi har lämnat Fiji efter tre veckor med strand och bad och har nu kommit fram till nästa destination. Här väntar 16 nätter i husbil på sydön och sedan ytterligare 16 nätter på nordön där vi kommer ta oss runt med hyrbil. Några nätter i husbilen har passerat och nu fortsätter vår rundresa här. Det är dags att utforska detta vackra landskap med kullar, dalar och gröna berg, just nu på norra delen av sydön!

Oceanien

Efter dykkursen på Maldiverna var det nu dags att ta dykarcertifikat på "riktigt".

I vattnen kring ön Castaway på Fiji genomförde jag och pontus vår kurs på 4 dagar. Mycket teori i början och träning i poolen innan det var dags för att dyka i havet.
Vi gjorde fyra dyk på olika platser, alla helt fantastiska. Vattnen runt Fiji räknas som några av världens bästa att dyka i. Efter en godkänd "tenta" gjorde vi vårt sista dyk ned till 18 meter. Vår instruktör hade med sig en påse med kött och på 12 meters djup blev vi omringade av 40-50 olika sorters hajar som han matade. Sjukt häftigt och adrenalinhöjande. Kul att vi nu är certifierade dykare!

/Anders

Oceanien

I fredags besökte vi en by på grannön Malolo Island, (våran heter alltså Malolo Lailai istället för bara Malolo). Där blev vi välkomnade med en ceremoni där vi bland annat fick dricka kava, deras nationaldryck, vilket ser ut som diskvatten och smakar ännu värre. Man blir helt bortdomnad i tungan av att dricka det. Vi blev sedan visade runt i byn som hade 500 innevånare och besökte deras skola där det gick ca 160 elever. Väldigt intressant att se hur de lever här!

På kvällen hade vi beställt mat för att grilla ute på en liten liten sandö tillhörande vårt hotell. Vi grillade räkor, kyckling, nötkött, fisk och grönsaker, supergott! Den lilla ön är verkligen mysig med en strand, en bar, grillplatser och mysiga soffor med stora sköna kuddar. Ännu en lyckad dag i Söderhavet!