Bulaaaaa ifrån Fijiöarna!!
Australien har checkats av och nu väntar tre veckor på Fiji. Här här vi bokat in två olika öar än så länge men kommer förmodligen bo på tre stycken. Förutom de skyhöga priserna trivs vi väldigt bra och svettas hela dagarna i den otroliga värmen. Skönt är att inte behöva känna ett "måste" av att ligga i solstolen och pressa så fort solen visar sig, utan att man kan ligga i skuggan där det är mycket behagligare och ta det lugnt.

Nu är vi alltså inne på den andra halvan av resan och har därmed passerat halvtid. Helt sjukt hur tiden har runnit iväg, samtidigt som det känns som att det var längesen vi var i gamla Svedala. Mycket har vi kvar att se, med Fiji inräknat återstår sju länder!

Oceanien

Efter sex veckor i Australien är det nu dax att åka vidare. Vi har haft det fantastiskt bra här även om det varit i dyraste laget. Sista dagen i Sydney tillbringade vi ett par timmar på Madame Tussaud innan vi tog en fika på hotellet. Sedan var det dax att vinka av Jens, Elle, Jonte och Samuel som varit med oss i nästan fyra veckor. Fantastiskt kul att vi kunde träffas här på andra sidan jordklotet, både Jens med familj och Linda med sin familj.
Nu blir det tomt när de alla åkt hem...

Vi har idag varit borta exakt halva tiden, 130 dagar! Känns som vi hunnit med otroligt mycket samtidigt som det gått så fort. Nu åker vi vidare mot Fiji..!!

Gästblogg, Oceanien

Resan startade en kall fredag i Sverige och vi tog oss till Sydney. Dagen efter mötte vi upp familjen Åhlin-Norling i Cairns på flygplatsen där de hämtade upp oss med en "supervan". Vi tog oss till ett hus i Port Douglas med ett fantastiskt strandläge, tyvärr hade vi boxyellyfish och stora rockor vid vår strand så det blev en del utflykter och poolhäng. Vi åkte bl.a. till Kuranda och mötte naturen genom att vi åkte ett gammalt ånglokståg på vägen upp och linbana på vägen ner.

I huset hade vi flera mysiga barbecuekvällar med olika spel. Vi åkte sedan ner till Airlie beach och ett nytt hus. En av dagarna åkte vi på utflykt och fick ett fantastiskt minne med oss hem, White Heaven beach vilket ställe..!

Efter några dagar var det dags att bege oss till Townsville där vi bodde på ett supermysigt YHA som hette Rambutan.
En av dagarna åkte vi till Magnetic Island och käkade lunch och drack drinkar så vi missade bussen.. Hmm "jugs" är mer än ett glas :-) En liten detalj som Jenny och jag missade :-)

Nu var det dags för en trip ner till Mossman för att möta upp familjen Åhlin-Erikson. De hade fixat en fantastisk picknic till oss som vi avnjöt i en park utanför Sydney med utsikt mot operahuset. Vi skålade in 2017 där i parken innan vi gjorde några dagar i Sydney. Efter det tog vi oss med en ny hyrbil upp till Caves beach där vi blev bjudna på en rejäl dos med sol och bad. Vi spelade "beerpong" på kvällarna och några uppstickare i gänget vann kaxigt med dubbelträff sista bollen! Vi avslutar med att vinka av familjen Åhlin-Erikson innan vi gör Sydney ett par sista dagar med besök på Bondi beach och tennis innan det är dags för oss att packa ihop och åka hem till Sverige.

Vi önskar familjen Åhlin-Norling en skön fin fortsättning på sitt äventyr de har kvar, så ses vi i maj... Om inte förr, möta våren i NY eller i Liverpool vore ju inte helt fel ❤️

/Elle

Oceanien

På 2016 års sista dag flög vi vidare till Sydney och mötte upp Linda, Jonas, Wilda och Hillevie, vilka kom direkt ifrån en fyra veckors semesterstart på Nya Zeeland. Otroligt kul och efterlängtat efter fyra månaders tid. Vi träffades i huset vi hyrt, ett hus vi sedan inte stannade kvar så länge i på grund av alla möjliga olika sorters djur, haha men en natt blev det där. Mer om det kommer senare men det stora utbudet av kackerlackor och spindlar gjorde att vi senare bokade om boendet och lämnade huset.

I alla fall, på nyårsafton hade vi bokat plats i en park med utsikt över Sydney city, med Operahuset och Harbour bridge. Där hade vi en supermysig picknick, med champagne och annat gott att dricka till. Kl 21.00 och såklart kl 00.00 avfyrades storslagna fyrverkerier inifrån stan, det hela blev ett otroligt härligt nyårsfirande! Tror vi alla kände att det var väldigt lyckat och framförallt mysigt att vi valde parken istället för exempelvis en restaurang. Ännu roligare för oss som familj att delar av släkten valt att besöka oss!! Det är vi väldigt glada för och det gjorde årets nyårsafton väldigt mycket bättre.

GOTT NYTT ÅR till er alla! - Bättre sent än aldrig

Oceanien

Klockan ringde 05.30 torsdagsmorgon och vi tog oss med minibussen ner till hamnen där den riktiga bussen skulle ta oss till båten. Det blev mycket transport den här dagen. Vi utgick ifrån Airlie Beach och det första stoppet med båten blev Whitehaven Beach och det var verkligen himmelskt fint. Påminde mycket om Maldivernas stränder, kritvit strand och skrikande turkost vatten. Otrolig utsikt ifrån utsiktsplatsen och stranden är utsedd till en av världens bästa stränder.

Stopp nummer två var snorkling ifrån liten strand och på grund av risken för att bli bränd av en livsfarlig manet, var det kroppsdräkt från topp till tå som gällde. Visst var vi fina..?😂😂😂 Vi såg många fina koraller men inte så mycket fiskar och som tur var ingen haj heller, vilket kunde vara vanligt förekommande i det området vi snorklade vid.

På båten serverades fika, te, kaffe, lunchbuffé och drinkar, väldigt bekvämt. I slutet av dagen stannade vi vid ön Daydream Island. Där doppade vi oss i poolen och såg många vilda wallabies och kängurus som hoppade helt fritt på hotellresortets gräsmattor precis utanför altanerna.

Strax före 18.00 var vi tillbaka till vår minibuss, så det blev minst sagt en heldag ute till havs. En lyckad dag där vi tyckte att det första stoppet till stranden var bäst. Vattnet är så otroligt fint omkring Whitsundays!

Woho för wi-fi igen!
Nu har vi lämnat hus nummer två i Airlie Beach och fortsatt till vår tredje villa här i Townsville. Innan det hann vi med att bada i lagunen vid Airlie Beach, spela många basketmatcher, både i poolen och på baksidans lilla basketplan och att bada i havet med ett skyddsnät runtom för att hålla borta maneter. Vi har också spelat många omgångar kortspel och åkt på en heldags utflykt till barriärrevet. Ett sparat inlägg kommer ifrån den fina dagen!

Redan imorgon far vi vidare emot Sydney, där vi ska fira in det nya året och möta upp ytterligare lite släkt, småkussarna kommer dit! Otroligt kul att få fira och resa vidare med delar av släkten.

Hoppas alla hade en god jul 🎅🏽🎅🏽

Oceanien

God fortsättning alla där hemma!

Julen firade vi i huset i Port Douglas och nu har vi fortsatt till Airlie Beach som är en pärla vid Whitsunday coast. På torsdag har vi bokat dagsutflykt till barriärrevet och hoppas på en toppendag.

Det är katastrofläge här - vi har inget internet där vi bor, så det blir många besök till McDonalds. Senare i veckan åker vi vidare till Townsville. Där är det lovat gratis wi-fi.

/Jenny

• Oceanien

Hej igen! Vi har farit runt och gjort så mycket att vi inte ens har hunnit med uppdateringen här, men nu har vi iallafall landat i vårt hyrda hus i Port Douglas och familjen Åhlin nummer två har anlänt!! Alltid roligt att dela resan med andra, nu med Jens, Elle och kusinerna Jonte och Samuel i lite drygt tre veckor här i Australien. Vår familj flög ifrån Melbourne till Cairns, där vi alla möttes upp på flygplatsen och träffades för första gången sedan augusti. Sedan tog vi lilla bussen vi hyrt och åkte ca en timme för att komma fram till vårt fina hus vid havet. På tal om havet är den enda nackdelen här att man inte kan bada i havet på grund av alla Box Jellyfish, vilket är världens farligaste vattendjur. Tur är att vi har pool! Nu ska jag tillbaka ut till den och till den 31 graders värme december bjuder på! 😎

/Fanny

Melbourne - en modern mysig stad med drygt 4 miljoner invånare, var en riktigt härligt ställe! Vi strosade runt och köpte lite julklappar och hann även med en picknick i botaniska trädgården.