Hemma

VI ÄR HEMMA!!!!

TACK till alla för det finaste välkomnandet vi kunde ha fått när vi kom hem till Sverige igen. På Arlanda blev jag överraskad av Martin, Moa och Hannah, vilka var de första jag såg när vi kom ut i ankomsthallen. Blev så chockad, glad och rörd över vad de fixat för mig och över att de var där, overkligt att träffas igen. Som jag har saknat dem❤️ Väl hemma i Enköping och i vårt hus igen väntade släkten och familjevänner utanför viftande med svenska flaggan. De hade fixat massa svensk mat och fika som stod och väntade på oss i köket och vi blev överraskade igen. Jag fick sedan bästa kvällen med mina fina vänner och jag kunde verkligen känna mig så otroligt lycklig, trots att resan precis tagit slut.

Nu är det tillbaka till verkligheten som gäller och just verkligheten känns ganska overklig, haha. Det är verkligen ofattbart att hela resan swishat förbi. Nu börjar planerna inför nästa resa, resten av världen - vi ses snart igen! Vi har mycket kvar att upptäcka

Överst: på Arlanda innan första avresan mot Rom, där allting startade
Underst: tillbaka på Arlanda igen, nio månader senare
🌟🌟🌟🌟🌟

TACK FÖR OSS!!!

NEW YORK, staden som avslutade vår resa. Här hann vi med mycket, däribland att se många gula taxibilar, besöka Ground Zero, minnesplatsen för 9/11 attacken och besöka ett fullsmockad Times Square, både på dag- och nattid. Vi har även sett empire State Building, shoppat, bland annat i timmar på Victoria's Secret och besökt Wall street. Vi avslutade med en dag i centralpark, där vi hade picknick, låg i den brännande solen och kollade på alla basebollspelare. Allt detta visar bilderna och den allra sista dagen åkte vi som sagt på en guidad tur runt Manhattan.

Återigen hade vi så tur med vädret - precis när vi kom tillbaka upp till de nordligare delarna av landet igen, efter sol och bad nere i South Carolina, följde värmen med oss. Under hela tiden vi var därnere var det kallt i New York och precis den dagen vi kom dit blev det sol och över 30 grader på dagarna, i en vecka. När vi sedan åkte hem verkade det bli kallare igen. Mer flyt kunde vi inte haft!

Nordamerika

​Sista dagen i New York och den sista av hela resan (!!?!!) spenderade vi på en båttur runtom Manhattan. Den guidade turen innehöll många sevärdheter såsom Yankee Stadium, Brooklyn Bridge, Frihetsgudinnan och mängder av annat. Jag kunde inte ana hur stort Manhattan verkligen är, guiden slutade aldrig prata, så mycket känt som det fanns att se.

Ett inlägg om hela New York vill vi avsluta med, just nu har vi problem med ett skadat simkort och har därför bara ett fåtal bilder ifrån sista dagen här på paddan. Vi hoppas kunna lösa det imorgon! En hint är att vi nu är hemma i Sverige.. tillbaka i lilla Enköping och det känns SÅ overkligt!!!

/Fanny

12/5-17 Njuter det sista av sol och bad på Hilton Head Island

12/5-17 Kommer fram till underbart fina Charleston på kvällen, här vid Isle of palms vid kustvattnet där vi bodde

14/5-17 In till Historic Charleston för att kolla på fina Rainbow row innan resan gick norrut igen

Hej!! Vi har nu checkat av ytterligare några dagar och tagit oss uppåt igen. Fem dagar på Hilton Head Island, två i Charleston, ett stopp på vägen i Norfolk och nu är vi framme vid slutdestinationen - New York. Bilen skulle lämnas in den 15e maj och vi ville också ha några dagar i the Big Apple innan vi flyger hem härifrån. Alltså att vi pratar om hemresa nu, det sista flyget som ska ta oss till Sverige(!!) det går knappt att fatta. Hur kan resan snart vara över? Efter ett antal års planerande och tänkande och pratande om detta, känns det väldigt konstigt. Men så mycket vi varit med om och vad vi har upplevt, det kan vi inte heller riktigt fatta. Vi längtar efter alla där hemma! Nu har vi fem dagar i New York så vi lagom hinner bli bleka tills vi kommer hem, tjoho 😎👍🏼 ..

Nordamerika

På Hilton Head Island i South Carolina tillbringade vi 4 dagar. Och vilka underbara dagar vi hade! Hotellet vi bodde på var verkligen mysigt med fint poolområde precis på den flera kilometer långa stranden. Vädret kan vi inte heller klaga på, klarblå himmel och 30 grader varmt. Mycket bad blev det! Men vi hann även med picknick på stranden, kortspel i den mysiga trädgården, pingis, beachyoga i morgonsolen, träning på gymmet, strandpromenader och ett par restaurangbesök. Vi lyssande även på hockey-VM vid poolkanten när Sverige tyvärr förlorade mot USA, men här verkar de inte ens veta om att det är VM.

Nordamerika

Efter ett par kallare dagar i Washington Dc och efter att ha åkt upp till den norra östkusten, kom vi på att vi helst inte ville avsluta resan med kallt väder. Uppe vid Niagarafallen, vårt nästkommande stopp, stod prognosen på 4 grader och det kändes inte så lockande, sååå vi åkte raka vägen söderut igen mot South Carolina. Helt klart värt det enligt mig, trots 90 mils bilåkning i ändrad riktning 😉 Vi börjar redan planera för hur vi får ta vattenfallen och en rutt i Kanada under nästa resa!

Vi åkte i lördags till Surfside Beach här i South Carolina, en ny delstat för tre av oss. Efter två nätter och en dag där med strålande sol och varmare temperaturer igen, åkte vi vidare hit - till ön Hilton head Island precis norr om Savannah. Vi bor på ett otroligt fint hotell här som vi är nöjda med än så länge och har bokat in fyra nätter. Skönt att slippa åka bil på ett tag! Bilderna ovan är ifrån Surfside Beach.

/Fanny

Nordamerika

Washington är en stad med mycket historiska minnesmärken. Vi bodde i Fairfax, en väldigt fin förort, alldeles utanför stan och tog tunnelbanan in till centrala Washington. Vi gick runt och tittade på Lincoln Memorial, Capitolium, Washington Monument, Vita Huset och Fords Theatre där Abraham Lincoln blev skjuten av John Wilkes Booth 1865. Åt lunch på en engelsk pub, sjukt gott! Vädret var inte det bästa men vi klarade oss från regn. Planerna var att åka vidare till Niagarafallen, in i Canada, genom New England och till New York. Men det verkar bli kallt och regn i de regionerna så vi åker nu ner på östkusten till Surfside Beach och Savannah.

Nordamerika

Vi har nu bilat från San Francisco till Washington. Vi har kört 830 mil genom 14 delstater, Kalifornien - Nevada - Arizona - Utah - Colorado - New Mexico - Texas - Louisiana - Mississippi - Tennessee - Kentucky - West Virginia - Virginia - Washington DC. Lägger ut lite bilder från vägen nedan...

Vid gränsen till varje delstat står det fina skyltar, bra så man vet var man är!

Fanny poserar vid Hooverdammen

Ett "fint" hotell längs vägen

På balkongen utanför rum 306 på Lorraine Motel i Memphis blev Martin Luther King skjuten 4 april 1968

Blue Ridgeback Parkway, en otroligt fin väg vi körde genom Appalacherna.

Pontus och en annan buffel i ett indianreservat där vi bodde en natt

Klippiigabergen som vi åkte över i Colorado

​Väskorna börjar bli lite slitna, Anders väska har tappat tre av hjulen. Vi har nu två veckor kvar på resan vilket känns helt overkligt! Det kommer att kännas tomt efter allt planerande, fixande, bokande och sparande som vi har hållit på med i flera år! Men det kommer väl fler resor framöver...

Nordamerika, Om oss

Vi fick en fråga om vi har hemlängtan nu när det snart börjar närma sig hemresa. Det är blandade känslor inför det, självklart kommer det bli skönt när vi väl är hemma i vårt kära hus igen, som det är efter varje resa man gör oavsett hur länge man är borta. Att inte behöva bo i en resväska och att få komma hem till sin egen säng ser vi alla fram emot mycket. Även en del praktiska, simpla saker som de hudvårdsprodukter man är van vid, den tandkräm man vet är bra, det schampoo och balsam man brukar använda osv, kan bli ganska skönt att komma hem till. Att hitta rätt saker och även svensk hemlagad mat känns underbart, trots att det är saker man såklart klarar sig utan.

Men, det vi saknar mest är självklart människorna där hemma!! Det ska bli väldigt kul att komma hem till, till vänner och släkt. Att komma tillbaka till skola och jobb igen känns givetvis inte lika lockande.. vi har absolut inte tröttnat på att resa!

Nordamerika

Från jazz i New Orleans, till blues i Memphis, till countryns mecka Nashville! Det är en mysig stad med musik överallt dygnet runt. Liveband på varje restaurang, pub och bar. Härligt att bara gå runt i stan och lyssna på musik. Käkade en helt sjukt god BBQ på restaurangen Rippy's Ribs med tillhörande countryspelande liveband. Jenny fick visa legitimation när vi beställde varsin öl. Det var hon GANSKA nöjd med. Vi bodde på ett helt nybyggt hotell med gångavstånd till downtown via Broadway Street. Tyvärr träffade vi inte på Jill fast hon var i stan!