Oceanien

Fannys födelsedag firades först med frukost på sängen, paket och bubbel. Vi tillbringade hela dagen i Brisbane Botanic Garden, en stor jättefin park mitt i Brisbane. Där satt vi i skuggan och hade picknick med smörgås, pajer, godis och skumpa! Så himla mysigt! På kvällen hittade vi en fin restaurang nere vid Brisbane River. Vi åt en trerätters som var kanonbra! Vår första dag i Australien kunde knappast bli bättre, sååå solig och fin dag!
Känns bara helt overkligt att vår "lilla" Fanny fyller 19 år, hon är ju snart lika gammal som jag!?

Asien

Sista heldagen i huset på Bali åkte vi på en delfinutflykt, så otroligt mysigt! Vi blev upphämtade vid 06.00 på morgonen av små fiskebåtar vid stranden bara några meter ifrån huset vilket var väldigt skönt. Båtarna var så små att endast tre personer fick plats, därför fick vi två stycken. Efter 45 minuter ute till havs i soluppgången kom vi fram till ett helt stim av delfiner och vi såg säkert hundratals. Så fint att de simmade och hoppade precis intill den lilla båten på ett spegelblankt hav med solen som kikade upp över bergen. En av de mysigare utflykterna hittills!

Asien

Sista stoppet på Bali är även det snart avklarat! Så fort det har gått, våra 11 dagar här är snart slut innan det bär vidare emot en ny världsdel.

I norra Bali, nära staden Lovina har vi i en vecka hyrt ett gigantiskt hus, med gigantisk pool och trädgård. Även här finns personal som lagar maten, vi känner oss otroligt omhändertagen. Här har vi stormtrivts! Tur med vädret har vi haft igen också, trots att väderprognosen spått spöregn varje dag. God mat och sköna dagar, sedan vi kom till huset har vi hunnit med många dopp i poolen, utflykt till tempel, vattenfall och varma källor, snorkling vid Menjangan Island och middag och drinkar vid Lovina Beach. På vägen hit ifrån Ubud stannade vi även vid ytterligare ett tempel, något det finns 20 000 st av på Bali. Nu blir det jobbigt att fara vidare, tråkigt för Martin, som alltså är en klasskompis till mig, att åka hem till Sverige och framförallt väldigt tråkigt för oss att inte längre ha ett extra roligt sällskap, som gjort våra dagar mycket roligare och mer minnesvärda - speciellt mina. ❤️

/Fanny

Asien

På plats i Ubud, en kulturhistorisk by uppe i bergen i centrala Bali. Tejaprana Resort and Spa ligger fantastiskt vackert i dalgång med djungeln inpå knuten. Utsikten från infinitypoolen är magisk. Rummen på 130 m2 har egen pool och är superfina. Området runt Ubud är fullt med risfält i terasser och är väldigt kuperat med en sagolik grönska. På Bali görs även världens dyraste kaffe, Luwakkaffe. Djuret Luwak äter kaffebönor som den sen bajsar ut, vilka man sedan gör kaffe på. Gott men kanske inte värt priset, 3 850 kr kilot!

Hur jobbigt kan det vara med yoga? Inte så jobbigt trodde vi! Efter en dryg timmes yoga släpade vi oss till rummet helt blöta av svett! Träningsverken satt i flera dagar, av yoga! Vi har haft några underbara dagar här i Ubud, och det känns som vi varit på en spaaweekend!

Asien

BALI - gudarnas ö, dubbelt så stort som Gotland men med 5 miljoner invånare.

Första stoppet är Seminyak på södra Bali. Vi landade väldigt sent så vi gick och la oss direkt när vi kom fram till vår lägenhet. På morgonen gick Anders och jag och handlade frukost som vi fixade till i lägenheten. Sedan tog vi en taxi till Doublesix beach. Hyrde solstolar på den långa fina stranden. Sanden var ganska mörk men annars var det toppenfint. Vädret var kanon hela dagen så vi badade och solade om vartannat. Vi avslutade dagen med att gå längs stranden till Potato Head Club, en känd beachclub här på Bali. Sjukt häftigt ställe med pool, barer och massor med folk. En DJ spelade hela tiden. Efter ett dopp i poolen satte vi oss på takterrassen och tog varsin drink som vi sipprade på under tiden solen gick ned i havet. När det blev mörkt tände de en massa lyktor och ljus, så mysigt.

Vi har även fått sällskap igen:) Martin mötte upp oss på flygplatsen. Så kul verkligen.

Tummen upp för Bali så här långt!

/Jenny

Asien

Kortspel i solnedgången, matlagning och bild med Lan, rakning av pappas hår och slutligen, ihoppackning för att bege sig vidare

Asien

Nu säger vi hejdå till huset och hej till Bali! Men först - en natt i Ho chi Minh city, tredje gången gillt. Snart kan vi denna stad, dock upptäcker vi lite nya delar varje gång. Ikväll passar vi på att äta mat och dricka gott på Hard Rock Café för att bryta av den vietnamesiska (dock helt fantastiska) maten vi har serverats ett tag nu. Ibland kan det vara skönt med just kända kedjor när man är utomlands, där man vet att maten och hela stuket alltid är detsamma. Ätit så vi nästan spricker har vi i alla fall gjort nu!

Asien

Dagarna rullarna på här i Ganh Do och tiden går så sjukt fort fast att vi knappt gör någonting! Inga måsten och inga tider att passa, det är det här semester är. Så bra som vi har det så behöver vi ju inte ens städa eller laga maten och vi slipper också, vilket är det bästa av allt, att ställa klockan på morgonen!

Vi umgås en del med våra otroligt trevliga och pratglada grannar Tony och Sara, alltså de svenskar som bor här på heltid och som vi hyr huset av. Det hittar ni på HomeAway! Ikväll var vi alla sex och åt på en restaurang i närheten, det vill säga den enda restaurang som finns här och vi har även blivit bjudna på både fika och middag i deras strandvilla. Som vanligt känns det lite tråkigt att snart behöva lämna ett sånt här bra ställe!

Asien

Det känns som att vi färdats i en tidsmaskin 100 år tillbaka i tiden, minst! Vi kör vespa på små slingriga vägar och stigar upp i bergen, genom små byar och risfält. Vi åker förbi många små gårdar och ser att redskapen och maskinerna de använder verkligen ser uråldriga ut. De använder fortfarande oxar och kärror och går i risfälten och rensar för hand. Vår första tanke var, stackare så de har det! Men ju fler vi träffar ju mer undrar vi om det inte är precis tvärtom. ALLA vi träffar på är så otroligt glada och hejar och ropar. Naturen är dessutom helt otrolig, när allt är så otroligt grönt och vackert. Människorna som bor här har inte iPhone 7 eller den senaste versionen av Playstation eller en 55 tums platt tv, men frågan är om det är viktigt när allt kommer omkring!!

Asien, Om oss
Följ gärna mig och mamma på Instagram, för ännu fler bilder och videor!