Nordamerika

Vi har lämnat Sydamerika och kommit till Aruba! Sydamerika bara swischade förbi och vips så var det dags för en ny plats och början av resans sista världsdel.. sjukt när man tänker på det så, vad tiden flyger iväg. Nu är vi i alla fall på "One happy Island", en av ABC-öarna och Emma har kommit hit för att hälsa på oss och dela denna del av resan med oss! Emma är en av mina närmsta vänner ifrån Sverige och hon lever nu sitt aupair år i Chicago. Vi är borta ifrån Sverige ungefär under samma tid, så det har vi planerat in ganska bra. Så kul och perfekt att vi kunde mötas upp här efter sju månader (!!) ifrån varandra! Ovan ser ni bilder ifrån våra första härliga dagar här på Aruba, ifrån staden Oranjestad, Arashi Beach och Eagle Beach!

Sydamerika

Vi åkte genom Santa Teresa upp på berget Corcovado mot kristusstatyn. Den 38 meter höga statyn högt uppe på berget syns från hela staden och är verkligen imponerande på så nära håll. Men det är ändå utsikten här uppifrån som är det bästa. Att se Rio ovanifrån i det här vädret i kvällssolen var magiskt och man såg hur stor stan är och hur fantastiskt vackert belägen den är!

Vi åkte vidare ner för berget mot sockertoppen. Vi tog första linbanan från Praia Vermelha upp på Morro da Urca, 67 möh, där vi bytte till nästa för att ta oss upp på Sockertoppen, 396 möh. Linbanan bygdens 1912 men har renoverats ett par ggr sedan dess. Utsikten över det upplysta Rio var fantastisk, men svårt att ta kort på!

Sydamerika

Ännu en fotbollsmatch i Sydamerika - den här gången i Rio de Janeiro den 19 mars.

Matchen spelades på Olympiastadion. Det var derby mellan Botafogo och Vasco Da Gama. Vi satt nära hemmalagets hejarklack, så det var en härlig stämning på läktaren. Matchen slutade 0-0. Lite trist förstås men det var ett bra drag på publiken ändå. Olympiastadion byggdes 2007 och användes till alla friidrottsgrenar vid OS 2016.

Vi var inställda på att inte få se någon match i Brasilien eftersom spelschemat inte stämde med våra dagar här. När matchdatumet ändrades blev vi väldigt glada och det spelade inte så stor roll att det blev mållöst.

Sydamerika

I söndags hade vi bokat bord på en känd restaurang i stadsdelen Santa Teresa som heter Aprazivel. Vi tog en taxi dit och tillbaka, dels för att det var en bra bit ifrån vårt hotell och dels för att det inte är säkert att gå omkring i området själva, speciellt på en söndag. Maten var verkligen god och servicen fantastisk. På vägen dit stannade vi för att se den berömda Selaróntrappan. Trappen var klädd med kakel från alla möjliga delar av världen. Till och med lilla Sverige fanns representerad.

Sydamerika

Vi är nu i Brasilien sedan ett par dagar! Vårt hotell ligger 100 meter från Copacabana där vi badat och tittat på alla som spelar strandfotboll. Har även promenerat till Ipanema som faktiskt är mysigare än Copacabana. Vår takpool är helt ok med utsikt över stranden och havet. Rio är en fantastiskt vackert belägen stad men man får nog tänka sig lite för vart man går.

• Sydamerika

Första dagen i Iguassu hade vi strålande väder och besökte då den argentinska sidan av vattenfallen - Iguazúfallen. Vi flög ifrån Buenos Aires upp till norra Argentina, precis vid landgränsen till Brasilien för att komma hit. Sammanfattningsvis kan vi säga att det är en av de vackraste platserna vi besökt! Det blev blött på vissa ställen men det var det mer än värt, första bilden är ifrån Djävulsgapet vilket är det högsta fallet och även det blötaste. Vi är väldigt glada över att vi åkte hit och fick se detta!

Dag två åkte vi över gränsen och vips var vi i ett helt nytt land - Brasilien! Där Iguaçufallen, olika stavning beroende på land. Den här dagen var inte vädret riktigt med oss men runt lunch kunde vi ta oss ut. Coolt ändå i detta djungelklimat att ha detta väder också! Vi tyckte att man såg vattenfallen ännu bättre ifrån den brasilianska sidan, eftersom man då var mittemot de flesta av fallen istället för på samma sida. Dessutom var det billigare att gå in i nationalparken här än på den argentinska sidan. Ute på bron bjöds det på en rejäl dusch här också. Man kunde stå riktigt länge på alla utsiktsplatser och bara titta och ta in, så maffigt att det inte går att beskriva i ord eller fånga på bild. Nöjda efter att ha sett drygt 250 samlade stora vattenfall!

Sydamerika

Dags för nästa upplevelse - ett besök på en estancia ute på Pampas. Don Silvanos estancia låg ca 9 mil utanför BA. När vi kom fram blev vi hälsade välkomna av Santiago, en vänlig äldre man som försökte lära sig engelska. Vi fick "frukost", empanadas (argentinska minipajer med olika fyllningar) och vin. Det smakade jättegott. Sedan fick vi rida med några gauchos.

Efter det fick vi en genomgång av hur man dricker Mate, en koffeinhaltig uppiggande dryck. Det är en social "ritual". Det smakade väldigt beskt men ok. Sedan var det dags för mat med tillhörande dans och musik. Vi blev bjudna på så mycket gott; potatis, sallad, bröd, bönor och grillat. Dricka, öl och vin serverades så mycket du orkade dricka. En kille spelade gitarr, flöjt och panflöjt. Han spelade argentinsk folkmusik och dessutom en låt från varje land vi besökare var ifrån. Vi från Sverige fick en ABBA-låt förstås, Chiquitita. Ett par dansade tango och några andra danser, innan det var dags för oss alla att prova tango. Det var kul. Mätta rullade vi ut till platsen där tre gauchos visade sina färdigheter på hästryggen. De var sjukt duktiga på att rida. Fanny fick en ring av en gauchos som han hade fångat i full galopp på en pinne. Jenny fick också en men då fick jag lov att pussa hans häst eftersom hon var upptagen. Vi tackade Santiago för en kanondag och hoppade på bussen tillbaka till BA.

/Anders

Sydamerika

Äntligen är strejken över i den Argentinska fotbollsligan! Vår näst sista kväll i Buenos Aires lyckades vi få biljetter till River Plate vs Union Santa Fe på Estadio Monumental Antonio Vespucio Liberti. Vi började med uppladdning på en uteservering på stan innan vi tog oss till den mäktiga arenan ett par timmar innan match. Arenan som byggdes 1938 rymmer ca.70 000 personer och är den största arenan i Argentina. Det är Argentinas nationalstadion och här spelades VM finalen 1978 mellan Argentina och Holland. Det var utsålt i kväll, på en vanlig ligamatch!! Riktigt bra stämning trots att matchen slutade 0-0. Inget bråk eller oroligheter, bara skön stämning.

//Anders

Sydamerika

Hälsningar från Uruguay. Vi är just nu i staden Colonia de Sacramento. Det är en fin liten stad alldeles vid Rio de la Plata. Colonia finns med på UNESCOs världsarvlista. Vi åkte båt hit med Buquebus, ett av de två färjebolag som kör mellan Argentina och Uruguay. Båtturen tog bara drygt en timme. Man checkade in som till ett flyg, med säkerhetskontroll och passkontroll. Hotellet vi bor på heter Charco White rooms, ligger i den gamla stadsdelen och är byggt i början av 1700-talet. Vi har ett eget hus med en liten innergård. Staden påminner lite om Visby med kullerstensgator och rester av en mur.

Vi har varit lite kulturella även här. Fem museum alldeles runt knuten från vårt boende, har vi lyckats besöka. En del var mer intressanta än andra. Lite svårt att förstå allt som stod på spanska bara. Igår lånade vi cyklar från hotellet och cyklade runt i kvarteren. Det var ett ju tag sedan vi gjorde det så det var en härlig känsla.

Idag har det varit en strålande fin dag och kvällen bjöd på en vacker solnedgång. Efter tre sköna dagar här i Uruguay åker vi imorgon med båten tillbaka till Argentina.

/See you soon 🙂

Sydamerika

En dagstur till La Boca. Ett område där det sägs att man inte ska gå omkring själv, men vi kände oss inte alls otrygga att promenera omkring. Hamnområdet där många italienare bosatte sig i början av förra seklet är väldigt färgglatt och känd som tangons födelseplats. Ett besök på La Bombonera, "Pralinasken", toppade dagen. Tanken var att vi skulle gå på en match men det är strejk så inga matcher spelas efter juluppehållet. Vi fick nöja oss med en rundtur på Boca Juniors museum och en rundvandring inne på arenan, vilket var riktigt häftigt! Arenan är byggd på 1940-talet och otroligt "tajt" med superbranta läktare precis vid sidlinjen. Här har många legendarer spelat genom åren, Gabriel Batistuta, Riquelme, Tevez och naturligtvis Maradona. Klubben har fortfarande kvar färgerna gult och blått, som de tog efter svenska flaggan på en svensk båt i hamnen 1907.