Det regnar idag så fick för mig att baka en superenkel supersnabb efterrättspaj 🍓

Hade lite plockade bär i frysen så fick bli en liten blandning av vad jag hade hemma idag.

Blev en kompott av rabarber, jordgubbar, och svarta vinbär.

Recept

- Blandande bär 5 dl

- Mjöl 3 dl

- Socker 2 dl

- Margarin 200 g

- Vaniljsocker 2 msk

Blanda bären med lite vaniljsocker (smaksak) bara för att undvika att rabarberna ska vara för sura.

Häll upp i en pajform

Blanda sedan mjöl, socker och smör till en smulig deg. Man ska kunna smula den över bären.

Häll sedan degen över och fördela jämt över alla bären.

In i ugnen på 150 grader i ca 15-20 min.

KLART!

De går så snabbt och är så himla gott !

Servera som den är eller med lite vaniljglass till.

Vill bara skriva ett kort inlägg om min absoluta favorit produkt just nu 😍

Det är Lóreals CC Crem Nude Magique , den är så lätt att ta på, ger en skön återfuktande känsla och ger ett jämnt naturligt resultat.

Jag personligen använder inte så mycket smink under sommaren, men denna foundation tar bort dem små röda rodnader man kan få på sommaren efter några timmar i solen och den känns lätt på huden.  Den och maskara är i princip vad jag använt senaste månaderna.

Den är inte som en vanlig foundation, den är nämligen helt grön i färgen, men den ändrar pigment så fort den får kontakt med huden. Den har inga olika nyanser utan anpassar sig efter din egen hudton.

Jag brukar bara trycka ut lite på handflatan eller på ett lock eller liknande, sen faktiskt mot alla regler smörja in den som en lotion i ansiktet.

Den är enligt mig mycket prisvärd , jag köpte min på Åhlens för 149:-

Verkligen värt att testa 😊

Nu sitter man här igen, ännu en "sommar". Det är grått, regnigt, kallt och ruskigt.

Tanken att flytta utomlands till värmen har ju slagit en 2-3 eller 76 gånger. Men man slår aldrig riktigt slag i saken!

Men om vi nu leker med tanken, att flytta utomlands.. Vart flyttar man och vad ska man arbeta med?

Är här någon som har testat på detta, gör det just nu eller har planer på att bara dra?

Tips eller idéer?

Vad är egentligen vänskap?

Ibland kan jag känna att det finns så många olika typer av vänskap att det blir svart att sätta fingret på vad relationen egentligen bygger på. Är det kärlek, ser man upp till varandra, är man avundsjuk på personen eller är det helt enkelt bara ren och genuin vänskap?

Vi alla har träffat på de där 2 vännerna vars vänskap har en ledare och en följare. Jag har själv varit i båda situationerna. Vad är grunden till detta?

Tankarna kan ibland springa iväg i såna här frågor och det är precis vad mina tankar har gjort här. Jag har inget svar och kanske är det därför jag skriver här ifall någon annan har en tanke kring detta.

Bland mina vänner märker jag att vissa kan jag öppna upp mig mer med och verkligen gå in på djupet medans några andra håller jag det ganska ytligt. Båda delarna mår man lika bra av, ibland är det skönt att öppna upp sig om någon speciell händelse och ibland är det skönt att bara vara liksom.

Vissa vänner kan man vara ifrån i månader och ändå bli lika bekväm med varandra så fort man träffas och vissa kan man behöva någon timme eller två med innan man är som förr.

Och jag menar verkligen inte att det är något fel med något av relationerna, jag bara tycker det är intressant hur olika vänskaper kan vara, och hur naturligt vi faller in i samma typ av beteende beroende på vem vi umgås med eller träffar just för stunden.

Jag försöker att alltid vara mig själv så mycket som möjligt oavsett vem jag är med men kollar man noga tillbaka så inser man nog att så är inte fallet. I grund och botten är jag samma person men med olika "twists" beroende på vem jag är med.

Några tankar kring detta?

#vänskap #friends #thoughts

Det var i April månad, Semesterschemat var tvunget att lämnas in, vi bestämde oss för att ta ut vars 3 veckors semester och det blev v28,29 och 30. Marcus har aldrig riktigt varit utomlands så vi bestämde oss för att kolla på resor.

Då Marcus är flygrädd så bestämde vi oss efter många Om och Men för att bila runt i Europa!

Vi har en mycket nära vän vars mamma har en lägenhet i södra Spanien så vi satte oss ner alla 3 och började spekulera på olika planer. Given destination blev ju södra Spanien för att spara in på hotellkostnader tack vare lägenheten som vi kunde få låna och samt då kunna använda pengarna till fler upplevelser på vägen.

Planen blev att köra genom Danmark, Tyskland, Holland, Belgien för att slutligen nå Paris.

När vi väl kom in i Paris så fick vi bevittna det många har berättat om och som vi lite smått fasat för på vägen ner. Trafiken!

Folk kör verkligen exakt som dom vill i staden, varenda bil hade säkert 2-3 bucklor, repor, söndriga rutor och sen underlättade det ju inte att köra förbi en olycksplats var 5e minut. Ca 1 månad innan resan så hade vår vän precis köpt sig en ny XC60 så jag kan tänka mig att hans hjärta lät lite grann som en technolåt.

Vi körde vid 18.30 ifrån Sverige och var framme på hotellet vi bokat i Paris runt 13.00 dagen efter (inkluderat X antal stopp) så vi var ganska trötta efter all körning och bestämde oss för att checka in, sova 1-2 timmar, duscha och sen röra oss mot Eiffeltornet.

Då vi (som ni kan förstå) ville undvika att köra själva i Paris så bad vi personalen på hotellet ringa efter en taxi som kunde ta oss till Champ de Mars.

Väl framme vid Eiffeltornet så slogs vi av en sjukt mäktig syn. Vi visste att det var stort men inte riktigt SÅ stort! Mäktig känsla! =)

Vi avslutade vår "sightseeing" med en middag på en mysig restaurang för att sedan ta en taxi tillbaka till hotellet och till de där sängarna som skrek efter oss! 2 sekunder efter att vi lagt oss i sängarna så hamna vi alla 3 drastiskt i koma!

Vi vaknade runt 08.00 och hade som plan att ta vår tid, äta lite frukost och sedan packa in i bilen för att fortsätta vår resa ner till södra Spanien. Vi kollade ut från vår franska balkong (ja, det var faktiskt en "fransk" balkong) och insåg att staden praktiskt taget fortfarande sov. Nu hade vi ju chansen att köra ut från Paris utan att ha hjärtat i halsgropen och ta en frukost på vägen istället och det var precis det vi gjorde!

Vi Snabbpackade, sprang ner till receptionen och betalade, hämtade ut bilen ifrån parkeringshuset, packade in i bilen, in och lämna hotellnycklarna, hoppade in i bilen och gasade ifrån hotellet Transporter-style för att slippa den kaotiska trafiken.

Nu var vi på väg igen! Med vetskapen om att vi hade många timmar i bilen framför oss så bestämde vi oss för att bli bättre på att faktiskt vila när det inte var ens tur att köra. Vägen ner mot franska Rivieran var helt underbar. Mycket öppna landskap, blandat med höga berg och djupa dalar! Vid varje stopp på vägen kände man värmen smyga sig på mer och mer och att bevittna solnedgången precis vid gränsen till Spanien är inget som hör till vardagen.

Efter att ha korsat gränsen till Spanien fick man en känsla av att vi snart var framme, vilket var den mest falska känslan vi haft på länge. Bara för att man satt och tänkte att det "inte var så långt kvar" så kändes såklart varenda kilometer som 10 mil. Från gränsen till Barcelona, vidare mot Tarragona, ner till Valencia för att slutligen nå Alicante kl 02.30. Vi var äntligen framme! Nu väntades solsemes... fast först måste vi hitta en parkering.. Vi gjorde upp en plan att Josefin gick upp i lägenheten och gjorde den så redo som möjligt för sömn medans Marcus och vår vän letade parkering.

Efter nästan 1 timmes letande och utbildande om parkeringsreglerna ifrån en spansk polis med knagglig engelska så hittade vi en betalparkering som vi kunde lägga på till 10.00. Taget!

Vi vaknade upp, flyttade bilen till en gratisparkering precis utanför lägenheten som nu var ledig och sen var det solsemester!

I Spanien blev det en hel del dagar på Playan, lite shopping, god mat, god dricka men då vi skulle vara där i 2 veckor så hade vi lite småutflykter i rockärmen ifall vi skulle bli uttråkade. En av utflykterna var ett vattenfall utanför Benidorm som visade sig vara en riktig bra plats för Ture Turist, man hade målat upp en bild i huvudet hur mysigt det skulle bli att doppa sig i de där blåa lagunerna under ett romantiskt vatten fall. Det slutade med att vi fick köa i ca 1 timme bara för att kunna doppa oss vid vattenfallet som dessutom var 14 grader "varmt". Jag har aldrig sett Josefin gå upp ur vatten så fort!

Så vattenfallet var lite av en antiklimax men vi hade fortfarande en utflykt kvar. Rosa sjöarna i Torrevieja!

3 dagar efter vattenfallet så satte vi oss i bilen och tog oss till de rosa sjöarna. Synen av sjön var surrealistisk, Varför är den rosa?!

Det har troligtvis något med salt och mineraler att göra, men men..

Vid sjöarna var där inte speciellt mycket folk, vilket var skönt för omväxlings skull. vi bytta om till badkläder och begav oss ut i sjön och doppade oss. Vi hade hört att man skulle flyta lite bättre på de rosa sjöarna men detta var ju bara sjukt! Man kunde i princip sitta upp i vattnet som i en solstol. Låg man raklång i vattnet så var vattenytan fortfarande BAKOM örat.. Mäktig känsla! Rekommenderat till er som åker till Spanien!

Resten av Spanien bestod ytterligare strand, shopping, mat och någon enstaka tur till ett vattenland samt ett Zoo.

Efter 12 dagar i Spanien så kände vi oss lite mätta på det och funderade på att röra oss norrut igen. Vi satte oss ner med en karta och eftersom Marcus gärna ville uppleva Italien så bestämde vi oss för att köra till Lake Como som ligger lite norr om Milano efter rekommendation ifrån vår väns syster som tidigare hade varit där.

2 dagar senare så packade vi bilen och körde mot Italien!

På vägen till Italien startade vi lite #p3dokumentär vilket underlättade timmarna i bilen. På vägen bestämde vi oss för att köra inom #monaco eftersom vi ändå skulle köra förbi det och på så sätt beta av ytterligare ett land. Vi kom fram till Monaco vid 04.00 och tog oss ner till hamnen och tänkte att vi skulle se en eller två yachter. När vi körde in på parkeringen precis vid hamnen så möts man av en Rolls Royce med en grind framför, en lång Bentley med bildörren helt öppen då personen som ägde den inte ens orkat stänga dörren, (det är ju trots allt bara en bil för runt 2 miljoner) och några Ferraris... vid hamnen så fick vi definitivt se några yachter, ca 50st!

Dessa båtarna var enorma! Man kunde nästan känna doften av pengar i morgonluften. På en av båtarna vid oss hade dom efterfest, en omedveten James Bond-tema fest. Några livvakter,4-5 modeller och en huvudperson det stod oljepengar i pannan på.

Pöbel som vi var satte vi oss i bilen och körde vidare mot Italien.

Vi körde över gränsen till Italien vid 05.30 och stannade till vid en mack, köpte lite frukost, knäppte av en bild över Sanremo och fortsatte vår resa mot Lake Como!

Nu var det dags att boka ett hotell. Vi gick in på hotels.com och letade efter hotell runt sjön. Vi hittade ett hotell vid nordvästra delen av sjön vid namn Hotell Albergo Lenno vid byn Lenno.

Att köra vid sjön kan vara knepigt. Trånga och krokiga vägar längs ett stup som går rakt ner i sjön fick pulsen att öka lite grann men utsikten ifrån de vägarna var magiska och därför värt mödan!

Vi kommer fram till hotellet och möts av en extremt professionell och flerspråkig personal som byter upp vårt rum till en svit med en helt underbar utsikt över Lake como.

Den här platsen är den vackraste på hela resan! Hela vistelsen här bestod av häpnad. Rummet var fint, utsikten var magisk, temperaturen var alldeles perfekt och maten smälte i munnen! Vi ville inte hem!

Dagen efter var det hemresa, semestern var snart slut.

Hemvägen var genom Schweiz, Lichtenstein, Österrike, Tyskland, Danmark och slutligen #sverige. Att lämna bergen i Italien för att komma till bergen i Schweiz var helt okej den magiska känslan fick stanna kvar tills vi kom till Lichtenstein och Österrike iallafall. Därefter var det i princip små kullar på sin höjd (pun intended👼) och att vi drabbades av extrem regnstorm igenom HELA Tyskland var ju inte heller det mest positiva. Folk som hade båtar och bilar på släp körde förbi oss i 180km/h i denna storm, trafiksäkerhet i högsta grad!

Igenom Tyskland, båten över till Rödby för att så småningom köra över gränsen till Sverige! Vi var hemma någonstans runt 10 på morgonen som ett par zombies med rödsprängda ögon mumlande ordet "sömn". Vår vän däckade på soffan och vi begravde oss i vår egna, saknade underbara säng!

Det finns bara ett ord för denna resa, ett ord som inte riktigt når hela vägen fram men det får duga.

Det ordet är Magisk!

Varmt rekommenderat att bila i #europa! En resa vi sent kommer att glömma.

#roadtrip #europa #magiskt

Första dagen tillbaka på jobb efter semestern. Hjärnan är inte riktigt med men gymmet skippar man inte!

Kom tillbaka till Sverige för 6 dagar sedan och var extremt skönt att börja gymma dagen efter hemkomst.

Under semestern kände man att kroppen säckade till sig (säkert en del inbillning) så att få ta en 4-5 dagars komma-igång-träning för att få igång spänsten i musklerna igen var inte så pjåkigt!

Idag är det iallafall måndag och nu börjar allvaret igen! Måndagar har jag som standard den muskelgruppen jag vill fokusera på mest vilket just nu är axlar.

Anledningen till att jag väljer just måndagen till muskelgruppen jag vill fokusera på mest är att mitt schema är upplagt på det sättet så jag får en muskelgrupp som jag kan köra 2ggr/vecka.

Exempel:

Måndag - Axlar

Tisdag - Rygg och Biceps

Onsdag - Bröst och Triceps

Torsdag - Ben och Mage

Fredag - Axlar IGEN

Jag testar ofta olika sorts träningstips, scheman osv. men just nu känns denna mest optimal.

Jag tror det är viktigt att testa sig fram till vad som passar just sig själv och inte bara lyssna på "experterna". Självklart finns det en grund att följa för att motverka skador och faktiskt få resultat men jag har också sett/läst sjukt många olika bloggar, vloggar och böcker där alla säger emot varandra.

Jag är absolut ingen utbildad PT eller på något sätt en expert inom området men jag har också lyckats öka min vikt ifrån 74kg till 92kg genom att göra upp en plan och ett tydligt MÅL för mig själv och sedan följa den till 100%!

Jag har under hela min uppväxt haft svårt för att öka vikt, trots att jag ätit som en idiot. Jag har också tränat, följt kostplaner och kollat på allt biologiska jag kan kolla på för att försöka öka min vikt men ingenting fungerade för min del. Jag fick nog av besvikelsen och tanken av att jag aldrig kommer gå upp i vikt så jag gjorde upp min egna plan, och den fungerade!

Jag kommer att göra ett inlägg här på hemsidan om just denna planen och ni kommer även kunna följa mig på min resa genom träningens land! =)

Ha det gott sålänge och kör HÅRT!

// Marcus

Jag arbetar inom telekom vilket jag gjort i ca 10 år och jag slutar aldrig förvånas över hur bittra människor kan vara. Jag köper det faktum att det är en skitsommar med mycket regn och moln! jag kräver inga mirakel men jag kräver ändå en viss respekt till oss som arbetar inom handelsyrket.

Där står jag, min första dag tillbaka på jobb. Har precis hälsat på alla kollegorna som frågat om resan och energin är god. Med ett leende går jag ut till min kassa där jag fortsatt med ett leende ska hälsa första kunden välkommen.

*PANG*...

Kunden slänger upp sin telefon på disken och säger "Se nu FAN till att lösa detta!" det är alltså det FÖRSTA kunden säger!

Jag stannar upp några sekunder och kollar på kunden, undrande vad JAG personligen kan ha gjort mot hans telefon.

Då handlar det om att kunden i fråga varit utomlands och då stängt av sin mobildata, vilket innebär att hans internet är avstängt på telefonen. (kunds son hade gjort detta åt honom för att spara pengar då surf tidigare kostat en del i utlandet)

Så kunden är alltdå fly förbannad för att hans internet inte fungerar vilket jag kan förstå till en VISS del, men inte fan ska han börja en konversation med mig, en person han inte tidigare träffat på det viset!

Jag sätter igång hans mobildata igen och förklarar funktionen för honom och får som svar "Det skulle ni sagt till mig när ni sålde den till mig"...

Han kan ha haft en riktig skitdag såklart så det är mycket möjligt att han hade en anledning till hans temperament men någonstans måste där väl ändå finnas en gräns?

För övrigt var det en smärtfri dag, trots ett enormt kundflöde pga åska dagen innan som förstört en jäkla massa routrar! #kvalite

Aja, lite Game of Thrones ikväll så glömmer man sådant! ;D

Ha det gott!

Då var det äntligen igång! vi har pratat om det länge utan att faktiskt ta tag i de.

Men nu äntligen kom vi igång, det har tyvärr varit några regniga dagar sedan vi kom hem från semestern så vi har verkligen haft tid att sitta ner och faktiskt lärt oss tillsammans hur man faktisk startar en blogg och gör en hemsida (still learning tho) :)

Den största anledningen egentligen till att vi startar denna bloggen var för att jag ville ha en "hobby" , något att göra de där dagarna när man är uttråkad och vill ha något annat att göra än att kolla film eller serier :)

En annan anledning till att vi startar den är att jag personligen tycker att det behövs en blogg där man pratar om en helt vanlig vardag och allt som hör därtill.

Många bloggar jag läser älskar jag verkligen att läsa, men ofta är det väldigt olika livsstilar dem har och man kan inte alltid relatera eller känna igen sig, därför slog tanken mig/oss att en blogg där alla faktiskt kan relatera och kanske ibland även känna igen sig i hade varit en rolig grej.

Det känns som att det finns så mycket alla undrar och upplever som vi faktisk aldrig pratar om.

Allt ifrån känslor till relationer men också jobb, pengar, helt enkelt att få vardagen att klaffa och gå ihop, både som singel och i en relation.

Så, vem är Josefin?

En blond tjej/ung dam , kalla de vad ni vill .. men jag är i alla fall snart 26 år gammal, bor i Skåne och har gjort det hela mitt liv.

Kommer från en helt "vanlig" familj med 1 syster och 1 bror och har 2 kärleksfulla föräldrar.

Har fram till för ca 3 år sedan levt ganska samma liv hela tiden, tills jag bestämde mig för att inte bara nöja mig utan faktiskt göra det jag ville och det jag tror gör mig så lycklig jag vill vara. Så jag flytta från den lilla byn jag alltid bott i och flyttade till en storstad, sa upp mig från jobbet och börja på nytt. Hade lite inställningen att om det går fel så överlever jag ändå.

Och det gick som tur var bra! Har en fin lägenhet, den bästa sambon jag kan tänka mig som inte bara är min pojkvän utan också min bäste vän i vått och torrt.

Jag jobbar i en butik på ett stort köpcentrum, träffar mycket folk, och har lyckan att säga att jag faktiskt älskar mitt jobb.

Kollegorna, arbetsuppgifterna, tiderna, ja faktiskt allt.

Jag hoppas att ni kommer vilja följa min och Marcus väg både i livet och på vår nya blogg.

Skriv gärna om ni vill att vi tar upp specifika ämnen eller vad som helst.

Vi kommer alltid bry oss om er åsikt och lyssna på vad ni har att säga.

Sitter i skrivande stund och har träningskläderna på mig, redo för att faktiskt kicka igång första jobbveckan efter semester!

Är faktiskt taggad på att komma igång igen, semester är fantastisk men efter ett tag är det skönt att komma igång med rutiner igen :)

Morgon kaffet är nere och hunden har fått sin sköna morgonpromenad och då är det bara för mig att ta tag i dagen!

Blir en runda till gymmet, har turen att det ligger rakt över gatan ! Annars kan jag ofta känna att det är vägen dit som alltid håller en tillbaka.

Jag är verkligen ingen van tränare när det handlar om gym, den biten får Marcus stå för, men all träning är bättre än ingen träning alls :)

Har ett skönt första arbetspass idag, kvällspasset 16:30-20:15, skönt med mjukstart :)

Som jag skrev igår så har jag turen att verkligen älska mitt jobb!

Mina kollegor är mer som vänner allihop och vi har så himla roligt tillsammans alltid!