För några veckor sedan frågade Yasmine om hon fick intervjua mig till ett projekt hon skulle göra, absolut svarade jag! Inte visste jag då att det skulle bli så här bra och fint! Här får ni en chans att läsa det, som handlar om mig och resan jag gjorde i vintras. Sjukt roligt! Detta kommer jag spara och visa för barnbarnen i framtiden haha.

Sommaren för tre år sedan fick vi för oss att åka till Gotland med tält och burkmat för att hyra cyklar och utforska ön. Jag hade precis fyllt 17 år och Ellen var fortfarande 16 när vi spontant bokade tåg och båt och åkte iväg samma kväll. Här kan ni läsa mer om det äventyret!

Så nu, tre somrar senare fick vi för oss att packa våra ryggsäckar igen, och denna gång lasta bilen full. Vi åkte en fredag eftermiddag när vi båda slutat jobbet. Första stoppet blev Sunne i Värmland där min farfar bor. Han bjöd på middag och så stannade vi där över natten för att bege oss mot norska gränsen och sedan vidare mot Oslo morgonen efter.

Vi var framme i Oslo strax efter lunchtid. Vi parkerade bilen och tog en liten prommenad runt i stan och gick sedan till Operahuset (som var superfint!!) innan vi åt lunch. Vår ursprungliga plan var egentligen att vi skulle stannat en natt i Oslo, men i stället åkte vi direkt mot Odda, som är staden som ligger närmast utgångspunkten för vandringen till Trolltunga dit vi skulle.

Vägen till Odda var helt fantastisk. Lördagskvällen bjöd på en vacker solnedgång som färgade himlen rosa så där som solnedgångar bara kan och snön låg klen på bergstopparna. Och vi åkte längs dalar och berg hela vägen, med fjordar på ena sidan av bilen och en klippvägg på andra. Odda ligger på västkusten så från Oslo åkte man igenom hela landet för att komma dit. Det tog ca 5 timmar.

Väl framme i Odda hittade vi en parkeringsplats där vi ställde oss för natten. Med fällda säten bäddade vi i ordning i bilen och sov vår första natt i Norge. Odda är mitt nya favvoställe, bättre än alla mina förväntningar. Det var verkligen en sån himla mysig stad och jag skulle mer än gärna åka tillbaka dit. Staden låg kring en sjö i en dal med snöklädda berg vart man än såg runt sig. Parkeringen vi stod på över natten låg lite ovanför staden, så vår morgonutsikt var magisk.

Vi klev upp runt 6 på morgonen efter att ha sovit i bilen där i Odda, och började sedan köra mot utgångspunkten för Trolltunga som låg ca 20 minuter där ifrån. Bilen parkerade vi nedanför bergen och sedan började vi vandra!

De första ca.7 kilometrarna var mestadels uppåt men gick relativt enkelt jämfört med vad man kanske tror. Det var de sista 7 kilometrarna (som egentligen var enklare) som blev riktigt tuffa, speciellt psykiskt. Man bara går och går och det känns som man inte kommer någon vart, medan man de fösta 7 km ändå hade nått att kämpa för när man tog sig uppåt. Ellen klarade denna resa mycket bättre än mig (hon som är gymnast och jag som inte ens gillar promenader haha), men vi tog oss fram till slut!

Det var så himla vackert, och fjället bjöd verkligen på världens bästa väder! Klarblå himmel och sol, vi hade inte kunnat fått det bättre. Det tog oss ca 6 timmar att gå dit och 5 timmar att gå ner igen dagen efter. Vi stannade mycket på vägen för att fota eller fika och eftersom vi hade med oss tält kände vi ingen speciellt stress utan vi försökte bara njuta så mycket som möjligt.

Väl framme, efter att vi tagit våra bilder på Trolltunga och ätit middag från Ellens stormkök så slog vi upp tältet en liten bit därifrån, tillsammans med ca 15 andra tält. Det var rätt skönt att det var så pass många andra där också eftersom vi inte är så vana vandrare i fall någonting skulle hända liksom.

Så tack Ellen för ännu ett äventyr tillsammans! Hade inte klarat det utan dig <3 Och så får vi se vad nästa äventyr bjuder på.

Allmänt, Vänner, Upplevelser

I torsdags åt jag lunch med Melanie på Mocca innan det var dags att möta upp Lovisa och Wilma för att ta sig till huvudstaden. Vi stannade på Ica Maxi och köpte snacks för färden precis som man gjorde när man var liten, och när vi kommit fram hittade vi parkering supernära Rival där vi skulle se Alex & Sigges live-show! Vi åkte upp till Stockholm redan vid 14 och showen var inte förrän 19.30 så vi strosade runt i lite butiker där på söder och sen åt vi middag på Vapiano! Hade verkligen en supermysig dag och kväll! Showen var hur bra som helst, är jätteglad att jag gick, vill göra mer sånt här! Tack Wilma för att du tog initiativ!

Allmänt

I fredags blev det en väldigt lång dag för mig. Jag jobbade först på dagen mellan 10-14 på en konferens och en lunch som vi hade bokade. När jag var färdig med det passet åkte jag till mormor och morfar en lite stund och så åkte jag hem och vilade upp mig inför det andra passet. Vi hade ju nämligen Fredag i Parken i fredags kväll! Arvingarna var kvällens inbjudna band och de bjöd på en riktigt härlig stämmning! Innan festen drog i gång hade vi en hel del matgäster också, så det var roligt att servera och ha hand om sånt också. Jag kom hem någon gång runt halv 3 på natten, men det är ett av de roligaste passen jag arbetat! Lite annorlunda mot det jag annars gör.

I lördags tog jag en lång sovmorgon efter fredagens jobb, och på eftermiddagen kom hela tjocka släkten på middag och fika för att fira både mig och min lillebror som fyller år nästa vecka! Här är bilder på mig tillsammans med min fina Kusin och hennes dotter <3

Det var så himla mysigt att ha alla över, det var bara några få som saknades. Men vi hade supertrevligt, och vad som bara skulle ha varit lite plock-middag och fika övergick till boxar med vin och hög musik i högtalarna. Har världens finaste och roligaste familj, är så tacksam för allt <3

Och så en bild på kusinskaran på den här sidan av släkten (och Olivia som egentligen är kusinbarn fick vara med på bilden)! Idag har jag bara jobbat och sen varit och ätit tacos hos mamma och Ove tillsammans med alla syskon, jättemysigt att vara samlade allihopa igen. Första gången sen jag kom hem! Denna vecka väntar också mycket jobb, men tror det kommer bli en rolig helg om det blir som jag planerar!

Allmänt

Igår tog jag och pappa en sväng förbi vår sommarstuga. Vi körde dit en ny säng till mig eftersom jag tänkt ta sängen jag har där till min lägenhet. Den är nämligen 160cm istället för 140/120 som jag har på mina andra sängar. Det blev premiär för mig där, och solnedgången var superfin precis som den brukar. Älskar verkligen att vara där, det har alltid varit en trygg plats och tack vare det stället fick jag en lång barndom med mycket skratt och lek. Tycker alltid att luften känns klarare där, lättare att andas. Mina största vårtecken är verkligen när vi börjar åka ut dit mer och mer, och under påsken när vi som små alltid tog årets först dopp tillsammans med sommarkompisarna som man inte sett sedan sommaren innan, när vi eldar på åkern och vattnet sätts på igen efter vintern. Önskar att alla hade en plats som denna.

Allmänt, Vänner

I lördags jobbade jag hela dagen på loppisen som var i vår stora konferenslokal Pingvinen, och när jag slutat plockade jag upp Hanna för att åka till Västerås! Där väntade ett helt gäng med härliga människor. Matilda och Erika har fyllt/fyller 20 nu i mars, så de hade bokat en svit på hotell där vi förfestade för att sedan gå ut på nattklubben Publik för att fira deras födelsedagar. Vilken skillnad från Eskilstuna haha. Vi hade sååååå roligt hela kvällen, speciellt på hotellet då tjejerna hade förberett lekar och charader, allt var bara super! Tack för en grym kväll <3

Allmänt, Beauty

Ja, det stämmer, jag har startat eget! Jag samarbetar med ett amerikanskt forskningsföretag som framställer skönhetsprodukter och har alltså blivit en av deras återförsäljare! Produkterna jag och mina kollegor säljer är personligen rekommenderade från oss, och om du undrar något, vill lägga en beställning eller vill bli en i vårt team är det bara att hör av sig till mig! Det är perfekt att ha vid sidan av skolan eller ett annat jobb. Du är din egen chef, bestämmer dina egna tider, helt perfekt för mig som gillar att ha många bollar i luften. En rolig och spännande utmaning.

Lite exempel på produkter som vi säljer är bland annat denna Beautybox, där du får 7 produkter till priset av 4!

Den innehåller bland annat en mudmask gjord på havsalger, en tandkräm som återställer dina tänders naturliga vita färg helt utan skadliga blekningsmedel och ett helt fantastiskt läppglans som återfuktar dina läppar, ger kontur och förstorar läpparna till upp emot 40% efter ca 28 dagar, helt utan ingrepp!

Mudmasken in action! Så bra hy som jag har nu efter att ha använt dessa produkter har jag aldrig haft, rekommenderar starkt!

Och här ser vi resultatet av kontinuerlig användning av läppglansen! Vem trodde att jag skulle hitta ett LÄPPGLAS som jag älskar? Inte jag i alla fall, men det är verkligen sååååå himla bra.

Sist men inte minst ett resultat från tandkrämen efter ca 5 veckors användning!

Allmänt, Jordenrunt

Vi landade på LAX sent på kvällen den 28onde februari. Från flygplatsen tog vi taxi ner mot Venice Beach där vi skulle bo. Lägenheten vi bodde i var superfin, och vi hade bokat den via Airbnb redan innan vi åkte. Den låg 50 meter från stranden precis vid Muscle Beach i Venice, verkligen ett perfekt läge! Första dagen promenerade vi längs hela stranden bort till St Monica Pier. Därifrån tog vi oss sedan upp mot third street promenade och main street. På kvällen gick jag ut och åt middag med min gudmor som bor i LA, men Hanna mådde inte så bra så hon stannade kvar hemma.

Dag två bokade vi en Uber och åkte till Hollywood där vi åt lunch och gick runt på walk of Fame. Vägen var avstängd för förberedelser inför premiären av skönheten och odjuret och det var häftigt att se människor som redan då satt och köade för att få bra platser vid staketen under premiären. När vi var färdiga med Hollywood tog vi oss till Beverly Hills och Rodeo Drive där vi åt middag innan min gudmor kom och hämtade upp oss för en rundtur genom hela stan. Med henne åkte vi genom down town LA, Mulholland Drive, Beverly Hills och mycket mer. Hon visade oss populära restauranger, platser där filmer spelats in, hennes gamla lägenheter och vad dom brukade göra för 20 år sedan när dom var unga i storstan, det var jätteroligt!

Sista dagen och samma dag som vi skulle flyga hemåt till Sverige igen strosade vi mest runt och gjorde det vi kände att vi ville se igen. Vi åt lunch på Abbot Kinney Blvd på en restaurang som min gudmor tipsat oss om, och vet ni vad? Vi såg faktiskt två kändisar inom loppet av 15 minuter! Först var det Shay Mitchell som spelar Emily i Pretty Little Liars, och sen James Marsden som också är skådespelare! När dagen var slut väntade först ett 10 timmar långt flyg till London och sedan ett två timmars flyg till Stockholm. När vi kommit fram väntade våra familjer på Arlanda med blommor och "välkommen hem"-ballonger!

Allmänt

Hejsan svejsan, nu har vi varit hemma i lite mer än två veckor! Tiden går så himla fort. Sedan vi kom hem har vi inte gjort speciellt mycket, vi båda var lediga i ungefär en vecka innan jobben drog igång och sen har vi försökt umgås så mycket som möjligt med våra kompisar. Vi har även gått på bio och sett Skönheten och Odjuret, ätit mycket luncher på stan, jag har köpt gymkort på ett nytt gym och hittat en lägenhet! Så till sommaren flyttar jag hemifrån, hur sjukt? Det ska i alla fall bli väldigt roligt och jag ser emot det. Så om några veckor ska jag till IKEA med Sofie och Hanna, främst för att Sofie också ska flytta hemifrån men även för att jag ska kunna ta mått och köpa lite smågrejer. Och hallå!? Jag är ju faktiskt inte färdig med inlägg från resan, har ju helt missat Los Angeles så dom inläggen ska jag försöka få upp strax!

Allmänt, Jordenrunt

Igår åkte vi på en utflykt för att få se mer av ön än bara Waikiki där vi bor. Det var vi och massa amerikanska pensionärer haha. Men det var väldigt trevligt! Jag tror att dom tyckte vi var intressanta, och dom frågade massa saker om Sverige och vår politik (säker på grund av hur situationen ser ur här nu) och dom ville visa bilder på alla platser dom varit på när vi berättadeom vår resa haha. Kan inte fatta att jag blir kär i varenda plats vi besökt och vill hinna bo ett tag på varje ställe haha. Behöver fler liv än ett. Det är så fint, även här.