Header

Vardagligt skit
Hahah ni tror det vart nå konditionsträning för killarna?

Ejje stegade iaf i ca 20 min på trappmaskinen i nån låg fart med typ 20 inclineXD.. men han gjorde det iaf (stolt)

Idag vart det som normalt triceps och rygg..

Vaknade kl 6:45 och for till gymmet, hade faktiskt inge planerade övningar, men de finns så sjukt många och bra övningar för rygg och triceps så det blir inge "tjejen som bara lallar runt", sen vet jag ju hur mitt vanliga upplägg brukar vara. Passet vart iaf SJUKT bra, mycket supersets som jag gillar kanske lite för mycket, lite lats, och rena mosningen av mina triceps (finns det nått som heter mosning ensXD).

Så sjukt skönt att gymma på morgonen..

- De är typ tomt, man kan liksom röra sig mycket mer fritt utan att störa andra och träningspassen blir mycket bättre.

- Hur skönt är det inte att man gjort bort det och man har hela dan framför sig fri. Även om man älskar träning och det består typ av halva ens liv så är det skönt att man "gjort bort det" och dagen blir alltid så mycket bättre om man startar dagen bra.

Nu påskfirande, skit i deff..

Började små deffa i 3 veckor(inge godis och sånt skit) brukar alltid små deffa innan deffen börjar på riktigt. Dock känner jag verkligen inge driv för det nu, känner hellre att jag bygger upp mig mer under detta år sen nästa år då jag lagt på mig per muskler att man deffar bort fettet då. Såå jag ska faktiskt njuta av påsktårta medans ejje få sitta bredvid och plågas=P.

Gymma hårt med lungt idag// jonnizh

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Vardagligt skit
För ikväll kommer jag vara nöjd..

Blir ett besök på friskis idag, måste ju bara besöka när två powerliftar killar ska springa på löpbandet.. tänkte försöka hänka på, länge sen man gjorde ett pass på löpbandet.

MEEEN först lite plugg

Ska få lite hjälp med matten och engelskan innan det bär av.... skönt att man har hjälp men jobbigt ibland helst när man somnar sent som igår.. Kom hem runt kl 1 tror jag, hälsade på pojkvännen, tog mig dit faktiskt med moppen.. det är liksom nollgradigt här nu.. Och ja det va kallt, klädde mig ordentligt för jag får bara inte vara sjuk just nu, har varit så sjuk detta år och nu när alla nationella börjar så vill man hålla sig frisk, och helst för att inte tappa gains..

You know what I mean

Kill´n tränar ju på friskis så vi får se vars det bär av efteråt, tror dock vi går skilda vägar, jag ska på middag hos släktingar och han kanske möter upp några vänner. Vi får se.. iaf imorrn kommer inlägg om börstförstoring..

gymma hårt men lugnt..//Jonnizh

Likes

Comments

Träning, Tips and trix
when you remember it´s cardio day.....

Tisdagar, torsdagar och lör eller söndagar är domens dag... Kondition eller cardio.. ska vi ropa ut ett glädjerop?

No i didn´t think soooo...

Fick en fråga om hur man går igenom ett konditionspass utan att ligga i sängen 1 timme och försöker vänta på att nått annat super viktigt ska hända och ba .. ops där försvann den dan. Men kära vänner där ute, vi alla vet att kondition har sina fördelar.. Som:

Hjärnan: Får signalsubstanser, låter hjärnan rensa tankarna..

- Signalsubstanser är en molekyl som förmedlar en nervsignal på kemisk väg från en nervcell till en annan i nervsystemet. När du utför konditionsträning så aktiveras vissa signalsubstanser i hjärnan som kan liknas i vissa fall med en dos morfin. Adrenalin är en signalsubstans och skickar signaler till din hjärna som gör att du blir glad, känner dig lycklig och nöjd över dig själv, minskar även depression.

Hjärta: Mer slagkraft, större slagvolym, lägre vilopuls, bättre blodcirkulation.

- Hjärtat är en muskel och som alla andra muskler så blir den starkare ju mer du tränar. Hjärnan kommer få signaler att det behövs mer slagkraft och större slagvolym så du ska få syre ut till musklerna och slippa mjölksyra. Detta leder till att din vilopuls kommer minska, för din slagvolym/slagkraft är större och behöver då inte slå lika mycket. Precis som när du tränar kommer saker i vardan bli lättare att lyfta, och du behöver inte ta i lika mycket. Även under träning så blir blodflödet större, vilket kommer resultera i att din blodcirkulation förbättras vardagligt.

Muskler: Bättre syreupptagningsförmåga, högre mjölksyragräns, fler kapilärer.

- Hjärnan får signaler om lågt syre i musklerna, och hjärnan skickar sedan ut om att det måste förbättras, vilket leder till att hjärtat måste pumpa snabbare och får i sin tur större slagvolym och kraft. Gränsen innan din mjölksyra kommer blir högre, för hjärtat kan pumpa hårdare och pumpa ut mer syre på ett slag, vilket gör att mjölksyran kommer senare och gränsen kommer öka allt efter som .

Lungor: Starkare lungvägar, mer volym.

- Lungorna kommer få signaler om att kunna få in mer syre i lungorna, leder till starkare lungvägar.

Skelett: Bättre skelettkvalitet

För mycket information...

okej, motivationen dåra?

Bilden täcker allt jag har att säga.. Ta in information om hur bra det är med konditionsträning och sen BARA GÖR DET! Alla tänker för mycket på positivitet, vilket kan leda till att när du intalar din hjärna om hur "bra" det är, så när minsta negativa tanken kommer ger man upp.

Sluta tänk så mycket!

När du står där framför "konditionskläderna" så sluta tänk, även om vi snackar positivt eller negativt. Bara gör det, spela roll om det går dåligt, spela roll om du kommer ge upp, spela roll om det kommer gå åt skogen, spela roll om det resulterar med att du går hem, SPELA ROLL... Om det går dåligt so what? Du tog dig ut är inte de en applåd för sig själv?

Just do the cardio my friends...// Jonnizh

Likes

Comments

Träning

Dagens upplägg

Bröst och biceps alltid på fredag, annorlunda splitt tycker många... meeen det funkar för mig=P. Kände dock för att slänga in lite mark pga att jag är ledig och kan gymma längre.. Så schemat bestod av:

Uppvärmning, lämplig för mark. Jag brukar värma upp genom att gå på bandet på högsta incline tills jag känner mig varm och helst i "the hamstring" (baklåren). Fortsätter även med uppvärmning när vi kommer till marken, börjar köra några uppvärmnings set på 50-60-70kg.

För att testa mig själv så brukar jag kör 4*3 reps på mitt max (90 kg i mitt fall), dock idag bestämde jag mig för att köra upphöjda mark med hjälp av en 25:a så fick äntligen upp tresiffriga kilorna. Känns inte så speciellt då jag fuska XD, men känns bra att få känna på dessa vikter.

sen till själva skitn:

Mark 70 kg, 8 st sumomark sedan 5 st "vanliga" mark

12 st hammercurls med 10kg. (lägre vikter med mer reps idag) Gå direkt över till bänkpress med hantlar (vanlig bänkpress eller whatever, välj självaa)

Detta räknas dåra som 1 set! och detta ska genomföras så många gånger du vill, själv gjorde jag 5 set och jag höll bokstavligt talat på att krivera.

Pain is temporary, greatness is forever!

Varför man ska göra denna skiten är ju också en bra fråga. och varför splitta bröst med biceps?!

- 1: Vi får en aktiv vila och får använda andra muskelgrupper istället för att vila. vi behåller då den högre pulsen och en högre fettförbränning (om man skulle vilja det)

2: Som många vet så splittar man biceps/rygg och triceps/bröst för övningarna aktiverar den andre muskeln, alltså om du gör en ryggövning kommer vid en del tillfällen att aktivera dina biceps. Jag splittar då istället bröst/biceps och triceps/rygg för jag tränar dessa 1 gång /v, och jag tycker det är bara bra att jag får aktivera mina biceps när jag gör en till exempel ryggövning. Detta fungerar för mig och jag får träningsvärk där jag vill ha träningsvärk, och får underhålla mina biceps/tricpes.

3: Smart upplägg om du vill marka/böja samtidigt.

så yaas, fungera sjukt bra och känner redan träningsverkan komma. Dock handlar allt om hur mycket du ger, även hur hårt ett program/pass är, kan man göra det till den lättaste med hjälp av lite "ingen motivation" eller "orkar inte idag".


Kom ihåg! Half efforts brings half results! Gymma hårt men lungt// Jonnizh

Likes

Comments

Vardagligt skit

Frågan är om man ska börja med att tjata om att jag har plugg och hur jag mår och jag sitter i mitt kalla rum och fryser händerna av mig, som precis alla andra bloggare gör och hoppas på att bli något stort... nä vi hoppar över det.

La i alla fall upp på min Instagram (jonnizh) att jag bytt gym till brux (öviks sportcenter) från friskis. Fått extremt många frågor om varför och varför jag byter gym när jag ha rmin pojkvän på friskis. Här kommer iaf 5 enkla förklaringar till varför jag bytt gym, okej!

1: Praoade på sportcenter (föredetta brux) och fick chansen att gymma där gratis i en vecka. Intrycket jag fick var att dem som var där och tränade tränade. De flesta var fokuserad på sitt och sen när man var klar stack man. Finns såklart både positiva och negativa saker på detta på hur man ser på det och hur man är som människa. Jag som människa älskar att man är sociala och har det kul på gym, dock är jag en människa som lätt tappar fokus på målet. Så för mitt "tränande jag" och för att kunna hålla upp mitt fokus är sportcenter bättre för mig.

2: Mitt gymkort på friskis gick ut och jag hade inga pengar för tillfället, så fick erbjudandet att jobba för gratis gymkort på sportcenter.

3: Det är närmare till sportcenter, kan hoppa av bussen på väg in till stan. Friskis måste jag inte till stan och antingen gå 1km eller ta en annan buss. Sattteeee

4: Mina damer och herrar jag hittade PUMPEN på sportcenter.. relaterat till 1:an men ändå, de är värt att tas upp;)

5: Känner att jag har större möjligheter på sportcenter!

Sen ska vi inte glömma att jag försöker åka till friskis på söndagar, kan dock bli svårt nu när man börja jobba sönda eftermiddagar. Men kommer aldrig lämna friskis inte så länge det är lika galet som vi gör det till.

Testa moppen idag iaf, kommer bli så sjukt snygg när den är klar!! fortfarande besviken att det vart en väspa ist för cross men aja, tror jag kommer glömma bort det när vi fixat den klart! Bild kmr ofc.

Imorrn står gym på schemat., som alla andra fredagar, se om man orkar ta sig ut t. landet med moppen. Sägs bli sjukt kallt denna vecka vilket känns jätte tråkigt när jag äntligen skulle börja använda moppen för att ta mig hem sent på kvällarna.. vågar inte bli sjuk igen! böjen och marken rullar på så sjukt bra nu!! mer om detta senare;)

Gymma lugnt hörni// Jonnizh


Likes

Comments

Vardagliga inlägg

tjenare! Som jag sagt förut testar jag bara det här med "bloggning", jag måste liksom få se hur det är och hur mycket tid det tar. Än så länge tycker jag det är rätt okej. Dock har inte bloggen gått ut på min satsning. Men denna vecka som är kommer jag ha en hård vecka utav träning. Så mycket min kropp håller iaf. Så då blir det mer inlägg om min träning och hur det går osv, osv. Om två veckor tror jag att det är, så går första hägglundsjoggen av start. Sen blir det hägglundsjoggen varje onsdag i fem veckor. Så jag tror det kommer bli bättre och bloggen kommer då bli mer som den egentligen var skapad för. 

​Ridning är det ​som står på schema ikväll, Ska försöka komma hem och lägga mig så tidigt som möjligt. Så jag ser hyfsat fräsch och pigg ut imorgon, för det är nån bandträff och våran skola ska hålla i det i år. Det ska bli kul, dock ska jag absolut inte framträda nått, huvva. 

Ska gå och byta om nu, vi höres imorn med två inlägg.

// Jonna


Likes

Comments

Träning, Inspo/tumblr

Motivation videos på en måndag kan man aldrig säga nej till! Så här kommer två motivations videos, två som jag verkligen rekommenderar.

Motivations video ​     Motivation Video

Älskar dessa två Videos, Första video är inte nått med hög pumpig musik, utan det är en kille som säger otroligt intressanta och djupa saker om vårat tänk. Hur ska man tänka? Vad ska jag inte tänka på? osv osv. Otroligt bra video med värdefulla 5 min, som verkligen ger den som kollar nått att tänka på!

Motivation videon 2 säger också värdefulla saker och taggar igång dig. Det känns nästan som att du blir klar i hjärnan och att du helt plötsligt ser vägen rakt fram. Så vart känslan för mig, vad fick du för känsla?  tell me in the comments.


Kram// Jonna

Likes

Comments

Storytime

Kände att det var dags att ta upp hur allt började med min satsning i friidrotten. Detta kommer ut i olika delar, men vi börjar med del 1 som handlar om hur allt startade. Kom ihåg att detta var 4 år sedan, så kommer inte ihåg allt i detalj.

Allt började med skoljoggen i skolan. Jag gick i femman, och det var ungefär 2-3 månader kvar innan skoljoggen skulle vara.
Jag kände att min tävlingsmänniska började växa fram och jag kunde inte stå imot att fråga pappa:
- Pappa? Tror du jag skulle vinna skoljoggen iår? Alltså vinna över bästa killen i klassen?

Pappa sa att allt går, men att det kan bli ganska svårt för den ända träningen jag hade utfört var ridningen.

jag fortsätter, och säger:
- Men det går?
-såklart det går, det är ju bara att sätta igång och träna isåfall.

Jag har faktiskt ingen anning vad som drev mig så fruktansvärt hårt. Att börja från noll och att verkligen vilja nå toppen? En sak jag kommer ihåg iaf var att jag verkligen ville visa killen I klassen vad jag går för, (ja ni vet=💘)
och att slå den killen skulle vara så otroligt häftigt.

Så ja nån dag efter denna händelse körde vi igång, vi körde igång ganska rejält.
Första passet utspelade sig i vårat elljus spår, 2,5 km. Jag kommer tyvärr inte ihåg tiden jag sprang på, men skulle gissa på 16 min. Iaf Där sprang jag ungefär 3-4 gånger i veckan. Sedan gjorde jag några intervallpass. så när veckan var slut hade jag gjort ca 5-6 pass. Jag fick starta ganska hårt för det bara var några månader kvar, och om jag skulle vinna behövde jag verkligen träna. 

2 månader gick och sommarlovet var slut, och skolan började, jag skulle då börja 5:an.
Min pappa och jag bestämde oss för att jag skulle försöka att hålla tyst att jag tränat som en idiot, men vi förstod både två att det skulle vara svårt. Och det var det, jag tror att första veckan som gick hade jag talat om det.. Tror inte jag sa hela sanningen dock, utan bara nån förskymd mening om det hela.
En månad gick och det var dags, åå hjälp vad närvös jag var. Skulle allt jobb och slit skita sig, eller skulle allt vara mödan värt?

Iaf start skottet kom tillslut och vi skulle springa ungefär 3 km. Alla på hela skolan sprang inte den sträckan såklart, utan mellanstadiet var dem jag skulle möta.
Pappa och jag hade gjort upp en strategi att jag skulle hålla mig bakom killen så långt det bara gick. Många hängde på från början men meter för meter började folk sakta av. Det slutade med att efter 300 m var det bara jag och killen framför mig som jag skulle slå.
Den långa backen var framför oss och sedan kom saftståndet som ingen av oss hade tanken att stanna på. Trodde jag.
Efter den långa tröga uppförsbacken ser jag saftståndet, jag ser även killen springa rakt fram till den och inte höger!?
jag tänkte; är segern redan uppgjord nu?
Killen berättade i efterhand att han trodde jag skulle dricka saft. Men när han såg mig ta höger fick han "panik" och släppte muggen. Killen börjar springa men stoppas av att läraren frågor vilken var hans mugg. Han måste då springa tillbaka och peka ut vilken mugg det var. (Detta var såklart nått som irriterade mig mycket).
Aja jag fick ett bra försprång iaf, men jag ser killen bakom mig. Med min smått panik ökar jag och den efterlängtade nerför backen kommer. Jag släpper på allt var jag har, så när jag ska svänga vänster kollar jag snett upp och inser att jag skaffat mig ännu mer försprång. Det var avgjort! Jag springer in i mål och har nog aldrig varit gladare. En vinst jag sent kommer glömma!
Men vad tycker ni? var det fusk att jag vann pågrund av det som hände? kommentera gärna!

Detta var då alltså Del 1. Ni kanske undrar vad detta har att göra med friidrott? Men ni kommer förstå, jag lovar!😁
Nästa del kommer handla om att få vinna en äkta vinst. Jag blir då så irriterad över det som hände med saftmuggen, och att jag inte riktigt vann skoljoggen. Så jag bestämmer mig för att ta kampen igen och denna gång springa 6,8 km och kanske få vinna ärligt och fear denna gång.

Tyckte ni om Del 1? Gilla detta inlägg för feedback Och som sagt kommentera gärna om vad ni tycker, vann jag skoljoggen rättvist eller inte?

Kram// Jonna

Likes

Comments

Vardagliga inlägg, Träning

Hej på er! Hörni kände att jag måste uppdatera, angående hur passet gick! Jag är iaf mycket nöjdare idag! Jag sprang då 2 km, vila, 2 km, vila, 1 km. Och som sagt gick det bättre idag. Kände på morgonen att mina ben var tröga, men jag la in en lite längre uppvärmningen, så det gick prima! Dock har jag fortfarande känning i lungan och att högra axeln drar, vilket är lite tråkigt. Men hallå det ska inte vara helt smärtfritt på denna nivå, haha. Dock nått som oroar mig är min mage, förra året hade jag problem med den. Min mage svall upp och gjorde jätte ont på slutet av varje pass. Ni vet passet i onsdags och idag hade jag lite av samma känsla. Jag hoppas, hoppas, hoppas och ber till Gud att det inte ska bli något sånt problem igen. Ska som sagt kolla upp kosten, kan ju absolut sitta i det! 

Har inte duschat för att jag ska träna senare idag, så kändes bara onödigt. Så jag får vara lite äcklig i några timmar. Innan ska jag få i mig lite mat, det blir kyckling och potatis, mhm👌

Kvällen kommer även bestå av No prov, och skriva ett lite mer läs värdare inlägg till måndan tror jag. Vi får se hur det blir. Kram // Jonna

Obs! börjar fundera på att lägga ut storytimen på söndag ist för idag. Ska fundera, isf hörs vi imorgon.

Likes

Comments

Vardagliga inlägg

Godmorgon, nu sitter jag här framför datorn och gör lite allt möjligt. Har inte ätit frukost än, för bestämde mig för att göra so uppgiften innan frukost. Så jag avslutar dator tittandet med ett inlägg, tänkte jag.

​Igår​ ​la jag ut​ en bild på Instagram, om min blogg, det var liksom första gången jag gick ut med det. Kändes bra, hade liksom en plan att jag skulle bygga upp bloggen lite innan ja "publicerade" den öppet för alla. Inlägget på instagram handlade då om att idag kommer första delen av en storytime. Känns som att jag är lite för hype about it, förvänta er inte så mycket, haha. Jag kommer då tidsinställa "storytimen", för att jag har mycket att stå i med idag. Dock kommer ett inlägg på kvällen om uppdatering av hur träningspasset gick,, och hur morgon dagen ser ut. 

​Nu ska jag inte låta min mage hungra mer, utan gå upp och göra frukost. Vi höres, kram//Jonna.


Likes

Comments