Alarmet ringde 06.15, men jag stannade kvar i sängen en kvart extra. Klockan 07.00 lämnade bilen Mountain Green och for in till Salt Lake City. Det tar cirka en halv timme att köra in till skolan, West high school, som började vid 07.45. Var ganska nervös på väg in till skolan, i och med att det är en enorm skola och jag kände bara Laura. Min första lektion var 3-D design och det var i rum 337. Jag hade absolut ingen aning om vart detta var så Laura fick följa mig. När jag väl kom in i klassrummet så sa läraren till mig att jag var tvungen att hämta ett gult schema ner i cafeterian. Jag hade ingen aning om vart detta var och Laura hade redan gått till sin lektion. Efter att ha frågat några personer så hittade jag cafeterian och kunde hämta mitt gula schema. På min första lektion fick vi ut ett så kallat pre-test, dör vi skulle måla olika mönster osv. Efter 3-D design hade jag u.s history och sen var det dags för lunch. Som tur hade jag och Laura lunch samtidigt. På lunchen sitter man ute och Laura presenterade mig inför hennes vänner, kom inte ens ihåg hälften av namnen efter att hon hade sagt det. Mina sista lektioner var IB english och french 1. För varje lektion var det nytt folk och min hjärna gick på fullspinn. Engelska överallt, så mycket folk, så många namn, så mycket nytt.
Efter skolan hade jag min första cross country träning. Ha ha ha.. 6 Miles stod på schemat, vilket är en mil. Plus att det var över 40 grader varmt och jag är på en helt annan höjd över havet, här är 0 luftfuktighet och mindre syre. Till en början gick det bra men efter kanske 1,5 km började min mun bli extremt torr jag kunde knappt andas och det var riktigt läskigt.. Trodde jag skulle dö. Det slutade med att jag fick springa den lilla rundan och bara det var en utmaning. Här kommer jag som knappt sprungit på ett vänligt bra tag och ska springa med ett gäng terränglöpare som har hållit uppe deras träning över sommaren och allt. Detta kan ha varit det jobbigaste jag någonsin har varit med om, ingen träning i Sverige slår detta. Iaf efter träningen åkte jag, Eric och Laura och köpte smoothie, vi behövde något att släcka törsten med. Valde smaken jordgubb, lime och något annat. Lätt en av de bästa jag någonsin druckit! Somnade väldigt tidigt på kvällen, var helt färdig efter en dag med många intryck.

Här har ni West High School

Vaknade väldigt tidigt på lördagen pågrund av att jag fortfarande var jetlagged. Allihopa var väldigt trötta, även min värdfamilj var jetlagged i och med att de var vana vid isländsk tid. Dagen började ganska lugnt. Halvsov till klockan var tio och sen gick jag upp och åt frukost. Har fortfarande inte vant mig vid att ha berg runt om mig. Det är så otroligt fint här. Efter frukosten hängde jag med Eric och handlade för svenska köttbullar, dessutom så fixade vi en massa annat. Eric sålde sin gamla cykel och han köpte även anteckningsblock för college. På kvällen hade Cathy lagat mat och kvällen avslutades med en film, star treck. Lär mig mycket engelska på att bara kolla film. Dock måste jag ha subtitles på.
På lördagen vaknade jag av att hundarna skällde. Tänk fyra hundar som skäller samtidigt plus att huset är väldigt öppet. Började med att äta frukost och sen hängde jag med Laura till stallet. Hon skulle träna med en av hästarna och jag stod och tittade på. Laura red inte utan hon styrde hästen genom kroppsspråk. Riktigt häftigt att se hur duktig hon är med hästarna.
Lite in på eftermiddagen, efter lunchen, så fixade jag, Eric och Dylan båtarna för vi skulle åka till en sjö och paddla kanot. Tog cirka 20 minuter att köra till sjön, som låg bland bergen. Jag var helt fascinerad av hur fint det var där. Har aldrig varit med om något liknande. Chris började med att simma, så jag Dylan hamnade i en båt och Eric och Cathy hamnade i den andra båten. I och med att det var runt 40 grader varmt så passade vi på att bada också. Senare in på eftermiddagen kom Chris mamma på besök och då hade vi eftermiddagsfika utomhus med kanelbullar och kaffe. Chris mamma kan säga några ord på svenska. Har förmodligen glömt att berätta att Chris, min värdpappa, hans great great grandparents immigrerade till USA från Sverige. Och när Chris var åtta år gammal bodde han i Sverige i ett helt år. Så han kan prata och förstå svenska, vilket även min värdbror Dylan kan. Dylan lärde sig prata svenska genom en cd-skiva och en bok. Tycker det är så kul för samtidigt som de lär mig engelska så kan jag lära dem svenska.
Efter fikan började jag och Eric laga svensks köttbullar med potatis och brunsås. Tyvärr ingen lingon, för de hade lingon i affären. Haha personalen visste inte ens vad det var..
Köttbullarna turned out to be a success. Alla gillade dem, vilket gjorde mig väldigt glad. Helgen avslutades med en film tyvärr somnade jag efter ungefär 1/3, var ganska sleten efter en fullsmockad men väldigt bra dag.

Köttbullar på g😍

Landade på flygplatsen i Salt Lake City vid sju-tiden och blev upphämtad av min local coordinator, Jamie, där. Min värdfamilj hade varit iväg och de skulle inte komma hem förrän senare samma dag.
Så första natten i Utah sov jag hos Jamie och det gick hur bra som helst för hon är verkligen snäll.
Nästa dag blev jag upphämtad av min värdfamilj. Gud vad jag var nervös, nervös för typ allt, haha..
Det var Chris, min värdpappa, och Cathy, min värdmamma, som hämtade mig. Vi åkte direkt till skolan för att träffa min counselor, Joise. En jättetrevlig kvinna som var superomtänksam. Hon hjälpte oss att fixa klart mina ämnen som jag ville ha. Efter det åkte vi till Mountain Green där jag fick träffa Laura, min värdsyster, Eric och Dylan mina värdbröder och alla djuren (6 hästar, 4 hundar, 3 katter, 2 getter och höns). De bor på en gård med ett stall, ett garage och ett stort hus, en källare där de har typ hemmabio, en våning med kök, toa och vardagsrum och till sist en ovanvåning där alla har sitt egna sovrum.
På eftermiddagen så bakade vi svenska kanelbullar. Jag råkade dock somna medan kanelbullarna var i ugnen. Var väldigt trött efter resan plus att det var ytterligare två timmar bak i tidsomställning. Men kanelbullarna turned out to be riktigt goda precis som de vi har i Sverige. Allt känns så bra. Familjen är hur snälla och omtänksamma som helst och jag trivs så himla bra här.

Detta är mitt rum

Från vänster har vi Dylan, Cathy och Chris.

Haha jag sovandes med Elsa

Den 16 augusti klockan 07.20 gick flyget från Kastrup till London. Jag åkte med fem danskar som också skulle till USA som utbytesstudenter. På Heathrow mötte vi upp resten av alla utbytesstudenter från hela Europa. Vi landade i New York City vid två-tiden på söndagen, efter ett flyg på 7 timmar och 30 minuter. Väl i New York åkte vi buss ut till Campuset, college of New Rochelle där vi skulle bo. Jag delade rum med en tjej från Nya Zeeland och det enda negativa med stället var, att det inte fanns AC på rummen och det var typ 28 grader på kvällen när vi skulle sova. Annars var stället jättefint, byggnaderna såg nästan ut som Hogwarts (Harry Potter för er som inte vet).
Okej så på första dagen hade vi först ett informationsmöte, där vi blev uppdelade i grupper och sen fick vi en rundtur på stället. Andra dagen började med en lektion med sin grupp och gruppledare. Min gruppledare kom från Frankrike och på den första lektionen pratade vi mycket om året och vi fick även berätta inför gruppen vårt namn, vart vi kom ifrån, vart vi skulle och varför vi ville bli utbytesstudenter. På eftermiddagen fick vi testa på Amerikanska sporter så som cheerleading, amerikansk fotboll och softboll, vilket är väldigt likt baseball. Softball var det roligaste av dem. Måndagen slutade med Barbeque och treasure hunt, tyvärr vann inte min grupp. På tisdagen hade vi först en lektion, där en amerikansk tjej kom och berättade om high school. Sen fortsatte ledarna att prata om värdfamilj, hemlängtan, alkohol, droger, pojkvän/flickvän osv. Efter lunchen åkte vi buss in till Manhattan. Första stoppet var Central park, sen minnesmonumentet för 9/11 och till sist Soho, där vi fick fritid för shopping. När vi sedan kom tillbaka till New Rochelle så hade vi pizzakväll. Onsdagen började med en lektion i amerikansk historia. Det var en amerikansk lärare som höll i lektionen och han var riktigt rolig. På eftermiddagen åkte vi tåg in till Manhattan, till Time Square, där vi fick fritid och då passade jag och några andra på att dra till Top Of The Rock (det är en utsiktsplats över hela Manhattan). Efter Time Square så var det dags att gå till färjan, som åkte runt ön så vi fick se Manhattan ”utanför” och frihetsgudinnan. Sen tog vi tåget tillbaka till campuset.
Och så var det dags för sista dagen. Tidigt gick bussen till flygplatsen där jag fick vänta i ca två timmar in flyget lyfte mot Dallas, där jag mellanlandade innan jag åkte vidare mot Salt Lake City, Utah

Ojoj! Det börjar närma sig, bara fem dagar kvar sen är jag på väg mot mitt nya liv. Hela denna veckan är planerad in i varenda lilla minut. I måndags var det fint väder, för en gångs skull, så jag och mamma passade på att spendera förmiddagen/eftermiddagen hemma hos min kusin. Jag och Elliot (min kusin) låg i deras pool hela dagen, det var så himla skönt. Senare fram emot kvällen träffade jag Emelie och även några andra från Vinslöv. Var inte hemma förrän klockan 04.00 på tisdagen, ett tecken på att den dagen var väldigt trevlig.

Tisdagen började med en tur in till Kristianstad för att fixa allt med min mobil. Var tvungen att låsa upp min mobil från operatören tre, och om jag inte hade låst upp den så hade inte mobilen funkat sen med ett amerikanskt abonnemang. Passade även på att handla lite inför resan så som shorts, necessär och annat smått och gott. Tisdagskvällen fick bli en liten avskedsmiddag med farfar, farbror och Carina, (hade avskedsfika med mormor och morfar på söndagen förra veckan). Jag hade önskat vilken mat vi skulle äta och till förrätt blev det krabbor med vitlöksbröd och löjromstoast, och till varmrätt blev det potatisgratäng med grillat kött till. Tur man har en pappa till kock, it was delicious!

Idag är det packning som står på schemat. Kan väl säga att mitt rum är en enda röra för tillfället, kläder exakt överallt. Ska även hinna med att kolla handboll, träffa Louise och senare på kvällen kanske jag drar på grillkväll hemma hos tvillingarna Kajrups. Vi får väl se vad som hinns med.

Resten av veckan består utav att fortsätta att packa, fixa en dator, träffa fler vänner och Harrysfestivalen, vilket är en liten "festival" på pappas restaurang där det då bjuds på buffé, musik och god dricka. Försöker ta vara på varje lilla minut som är kvar innan jag åker. Längtar dock väldigt mycket tills flyget lyfter, är så himla redo för ett nytt kapitel i mitt liv.

Här har ni den supergoda förrätten.

ganska stökigt eller hur?

Jahopp då får detta bli mitt första inlägg på denna blogg. Har haft blogg en gång innan, men det varade inte så länge för jag var inte så jättebra på att hålla den uppdaterad. Men denna gång ska jag verkligen försöka skriva något litet varje dag, framförallt för min egen skull, eftersom det kommer att bli som en liten dagbok som jag sedan kan kolla tillbaka på.

Hur som helst, idag är det är bara elva dagar kvar tills jag lämnar Sverige och reser till Amerika. Kan knappt fatta det, allt känns så himla overkligt. Har redan nu börjat säga hejdå till människor och igår hade jag avskedsfest med mina bästa vänner. Tisdagen började med att fixa fram bord och stolar för 30 tjejer. Vi fick klämma ihop oss på vår lilla baksida. Klockan 18.00 kom mina vänner och vi började med lite mingel, senare blev det mat. Pappas paella fick stå för varmrätt. För er som inte vet så är paella en spansk rätt med ris, skaldjur, kyckling osv. Ni som inte har smakat det borde verkligen göra det, jag lovar er att det är en smakupplevelse utan dess like. Under maten så överraskade mina vänner från Vinslöv mig med ett så himla fint tal och en bok med en massa fula och fina bilder på oss. Oj! kan ju säga att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna. Ni är för bra.

Kvällen fortsatte med en lek, Jonna-quiz, som jag kallar den. Det är en frågesport om mig själv, allt från vilken favoriträtt jag har till, hur länge jag har spelat handboll. Det gick faktiskt helt okej, tjejerna känner mig väldigt väl. Efter frågesporten blev det efterrätt, cheesecake med jordgubbar och blåbär. Love it!! Tror de flesta tyckte att maten var god, vilket jag blev glad över. Efter efterrätten blev det mer lek, challenges stod på schemat. För att förklara det lite kortfattat så är man uppdelade i lag och sen ska en från varje lag ställa upp och tävla mot de andra lagen. Man ska då göra en challenge, en utmaning. Till ex så säger jag challenge 1 "vem är störst i käften" och då är utmaningen hur många marshmallows kan man få in i munnen. Hade sex stycken challenges, en där man skulle slicka chokladpudding, en där man skulle shotta oblandad saft, en där man skulle svara på frågor, en där man skulle dricka upp ett stort glas med kolsyrad läsk snabbast och till sist hade jag "vem får till det bäst" och då skulle man sätta knorren på grisen. Allt blev väldigt lyckat och var så glad att så många kunde komma. Det känns så himla konstigt att man inte kommer att se alla dessa på ett år. Kommer att sakna dem väldigt, väldigt mycket. Tack alla för att ni kom och tack för de gulliga presenterna!

Jag och Kajsa

​Här har ni hela gänget

De gulliga vinslövsbrudarna som håller sitt tal.

Och hela kvällen slutade med dans i ösregn, ni är för härliga!