View tracker

I ämnet Konstarterna ch samhället fick vi i uppgift att välja ut en teknisk uppfinning som ledde till förändring inom konsten och jag valde då Målartuben.

Målartuben uppfanns under 1800-talet då impressionismen ledde måleriet. Målartuben gav konstnärerna en extremt stor frihet då man nu kunde gå ut i samhället och måla i dagsljus istället för själv inne i sin ateljé. Man kunde nu på ett helt annat sätt fånga ögonblick. Anledningen till att man inte riktigt kunde de innan var för att man var tvungen att stå och blanda sin färg själv och hade inget bra transportmedel för färgen utan att den skulle torka så snabbt. Konstnärerna fick innan detta blanda en färg i taget, det tog väldigt lång tid så med färgtuben sparade man extremt mycket tid och det var en stor fördel som kom tillsammans med uppfinningen. Dem blandade bara en färg åt gången då färgerna torkade så snabbt så man hann bara jobba med en i taget. Man fick till exempel måla ut alla partier på konstverket som hade samma färg samtidigt och sen fick man blanda en annan färg och måla den delen av tavlan. Färgtuben ledde till att färg paletten utvecklades då man kunde utöka sitt färg förråd genom att ta vara på olika nyanser och färger.

Impressionismen var som sagt stor under denna tid och det var dem som började använda sig av färgtuben. Målarna började även att använda färger på ett nytt sätt, framförallt för att måla ljus och skuggor. Dem lärde sig att skuggor inte var svarta utan började använda sig utav komplementfärger. Impressionisterna målade med kraftiga penseldrag som var grova och synliga alternativt färg fläckar. Detta skilde sig mycket från tidigare stilar då man försökte fånga små detaljer och göra färgfält med fina toningar.


Vi fick i uppgift att skapa ett konstverk som knyter an till den tekniska uppfinningen som vi har valt, i mitt fall färgtuben. Jag valde då att måla en tavla med hjälp utav akrylfärg. Jag funderade mycket på vad jag skulle måla och kom fram till att jag ville ha med en färgtub och en färgklick på bilden då det var uppfinningen jag valde. Jag ville visa sambandet så jag gjorde färgklicken jätte stor och valde sedan att göra ett porträtt inuti som skulle visa ett utomhuslandskap. Så färgklicken är lika med utomhusportätt som uppfinningen ledde till så ville visa den friheten som kom till. Jag målade själva porträtten inuti tavlan med korta penseldrag med tydliga övergångar utan fina toningar precis som impressionisterna gjorde. Jag kollade på tavlor gjorda av impressionismens konstnärer och kollade hur dem hade använt penseldragen och försökte göra likadant.


1.

Jag började med att skissa ut vart färgklicken, färgtuben och själva porträttet skulle vara. Jag tog fotografiet som jag skulle måla av och delade in i 10x15 sedan målade jag upp det i rektangeln på tavlan också.

Sedan började jag med bakgrunden som jag valde att ha i brunt och färgklicken i orange då bilden jag valde att måla av var en höst bild.


2.

Sedan började jag markera ut vart himlen och marken skulla vara. Vart gränsen på dem två var. Jag målade med svart då jag i mitt portätt ska måla från mörkt till ljust. Så jag började med dem mörka färgerna först och gick till ljusare och ljusare.

Jag räknade rutorna för att få till allt där det skulle vara. Jag började skissa ut träden men tänkte sen att det kanske inte svar bra at göra det först så målade bara ett.


3.

Här hade jag börjat jobba med asfaltsvägen i mitten genom att gör färgen ljusare och ljusare för varje parti. Jag blandade svart och brunt så att det blev en mörk brun färg. jag använde den mörkbruna färgen på dem första lagren och sedan blandade jag i så att det blev mer åt det gråa hållet.

Jag började även måla på bladen och markera ut vart löven på marken skulle vara genom att använda mig utav den mörkaste färgen på dem partierna som i detta fall var rött.


4.

Jag fortsatte jobba på löven och bara dutta med en pensel så att jag skapade färg klickar.

Jag målade även en bakgrundsfärg på marken i svart, inte utblandad svart som innan utan kolsvart.

Jobbade även ännu mer med asfalten.

5.

Jag målade klart bakgrunden till löven.

6,

Nu började jag jobba på marken och den lilla stigen som ska synas till vänster i bilden.

Till marken började jag blanda svart och rött så att jag fick en mörkröd färg.



7.

Här började jag även jobba på marken på andra sidan.

Jag använde mig nu utav lite ljusare nyanser för att sedan kunna komma till dem ljusaste partierna som jag ska jobba på sist.

Jobbade även på den lilla stigen på vänster sida. Använde mig utav olika nyanser av mörk brunt till lite grått.

8.

Jobbade på marken och nu i ännu ljusare nyanser. Hade nu målat ut alla mark med löv i rött. Duttar fortfarande med penseln.

Började även måla ut dem små träden som ska vara bak i bakgrunden.

9.

Började nu jobba med orange nyanser då det var färgen ljusare än rött. Både på marken och på himlen.

På marken började jag med mörk orange och jobbade mig till ljusare och ljusare orange.

Alla små träd i bakgrunden var nu utmålade.

10.

Började nu måla ut träden i svart och även jobba lite mer på himlen.

11.

Hade nu målat klart stigen och träden. Hade både målat ut bakgrunden till dem och börjat ljusa upp dem i nyanser av brunt.

Hade även börjat jobba på den bruna bakgrunden till färgklicken genom att göra den i stark brun färg.

12.

Började nu försöka skapa djup i färg klicken och färgtuben med hjälp av ljus orange.

Målade även mer på färgtuben. dem mörka bitarna där man ska stänga den.


13.

Försökte jobba på den bruna bakgrunden. Få den att se mer levande ut.

Här ser man hur porträttet och färgtuben såg ut.

14.

Här började jag jobba mer på träden genom att måla fler löv och då även på grenarna och inte bara bakom som innan.

Jag jobbade med olika nyanser av rött, orange och gult. (dock syns det inte riktigt på bilderna då det var väldigt mörkt och svårt att få med på fotot på grund utav det. Syns på tavlan i verkligheten)

Här ser man resultatet av tavlan.

Jag blev ganska nöjd då det bara är andra gången jag målar på detta sätt och med akrylfärg så tyckte det var lite svårt men känner att jag fick till resultatet ganska bra ändå.

Finns mycket att förbättra fortfarande och det tänkte jag göra på våra studietider i skolan då man får jobba med valfritt ämne. vet att jag kan göra den bättre så då vill jag lägga lite tid på det för att få den så bra som möjligt.


Att förbättra:

Djupet i tavlan! Genom att jobba med komplementär färger. Vet inte riktigt hur man läser av vilka färger som kompletterar och framhöver vilka så ska ta hjälp av lärare att fixa det. Impressionisterna kom fram till att skuggan aldrig är svart och det glömde jag bort när jag måla så ska göra om allt svart till dess komplementär färg. Ska måla mörkblått eller någon annan mörk färg som inte är svart där det redan är svart men även runt färgklicken och färgtuben för att få mer liv i det.

Jag skulle även ha målat ut alla mörka träden i början för lärde mig att det var ganska svårt att sedan läsa av rutorna då jag hade målat över dem. Visste inte riktigt vart träden eller grenarna skulle gå.Så det ska jag tänka på tills nästa gång, måla ut allt mörkt först även om det är mörka partier som ska synas längst fram sen.


Har lärt mig att jobba med akrylfärger mer och mer då detta bara är andra tavlan jag gör. Vill lära mig ännu mer och även hur man jobbar med komplementärfärger då jag aldrig gjort det innan.

Tyckte annars att det var en väldig rolig uppgift då man fick välja att skapa vilket konstverk man ville.

(många av bilderna är väldigt dåliga då dem är tagna i väldigt mörk ljust men tavlan är i skolan å glömde ta ny bilder innan jag gick på helg, man ser färgerna och nyanserna mycket tydligare i verkligheten.)

Här är även fotografit jag försökte måla av.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Idag provade vi att jobba med illustrator som vi ska skapa våran logga i. Jag provade olika typsnitt och valde ett jag tyckte va fint. Jag tänkte inte på hur jag vill att min logga ska se ut för har inte riktigt kommit fram till det än utan testade bara på hur man gör i illustrator. Jag valde ett typsnitt som är rätt stilrent och enkelt. Jag valde som sagt det för att jag tyckte att det var fint och inte för att min logga ska ha det. Sen kanske jag väljer det till min logga men just nu vet jag inte.

Har dock lite idéer på hur det ska se ut. Jag funderar på något stilrent typsnitt som de jag valde här eller något med skrivstil och lite mjuka bokstäver för att det inte ska bli så hårt och kallt. Utan få en mer varm och rörlig känsla och lite mer feminint. Eller kanske hitta något som är lite både och?

Några bokstäver med skrivstil och kanske första bokstaven rak och stilren? Det hade nog passat bäst för min kollektion ska vara feminin och elegant med mycket självsäkerhet så vill inte ha det för mjukt.

Jag skrev som sagt bara de jag har funderat på att kollektionen ska heta, inte det själva märket ska heta. Sedan lekte jag bara lite med namnet och provade att byta färger och flytta bokstäverna lite.


Likes

Comments

View tracker

Idag skulle vi fundera på logotyper till vår kollektion inom folklore. Så först plockade jag ut några loggar som är mina favoriter. Sedan gjorde jag research och letade inspiration.

Dessa ovan är det jag gillar mest. Anledningen till det är för att dem är stilrena, enkla och bara text. Min egna logga vill jag ska vara liknande. Bara text men med kanske en liten bild eller symbol.

Så idag satt jag och funderade på vad jag ville att mitt märke skulle heta men gjorde inga framsteg där. Jag kom dock på ett namn som jag vill att min kollektion ska heta, CHIC. Jag valde det ordet då det står för elegans, stilig, flott och modern. Det ordet används mycket i modevärlden och är även namnet på en modetidning så därför valde jag inte det namnet till mitt märke utan bara till själva kollektionen. Jag satt och skrev i min skissbok och funderade på hur det skulle se ut genom att skriva på olika sätt. Jag experimenterade på det sättet för att lättast kunna hitta något jag gillar. Jag började med tat bara skriva ner namnet på olika sätt. 

I min kollektion har jag framförallt inspirerats av Perus nationalblomma och formen på deras kjolar. Det kan man se rätt så tydligt i alla mina plagg så därför ville jag ha med något av det i min logga. Jag valde att försöka få med blomman framförallt.

Efter dagens lektion gjorde jag nästan inga framsteg utan kändes mer som om det gick bakåt då jag började ifrågasätta min kollektion och dess utseende. Jag har varit nöjd med min kollektion innan men efter idag funderar jag på att göra om den och inspireras an något annat.

Jag skrev ner en beskrivning på min kollektion för att jag kanske skulle hitta ett namn som beskriver den. Jag skrev saker jag vill representera med min kollektion men även lite vilken typ av tjejer den ska rikta sig mot. Genom dessa orden kom jag fram till Chic.

- Elegant

-Feminin

-Sassy

-Girly

-självsäker

-Stadstjejer

- Fin i kanten

-Vardagligt

-Chick flick filmer (Mean girls, the devil wears prada etc)

Likes

Comments

Idag fick vi i uppgift att välja ut en av dem bilderna som var med i våran bildserie. Vi satt i grupper och alla fick va med och tycka till om varandras bilder. Min grupp kom fram till att jag skulle välja bilden nedan. Uppgiften var sedan att experimentera med bildkompositionen, beskära den och zooma in eller ut för att få till berättelsen av bilden mer.

När vi sedan har beskurit bilden och är nöjd med den ska vi skriva ut den och sätta upp den på en vägg i skolan där alla i klassen har satt upp en av sina bilder. På gårdagens lektion kollade vi på ett youtube klipp som handlade om bildkomposition. Dem hade med tips och tricks för att få till bra fotografier som är sköna för ögat att kolla på. Så utefter dem tipsen ska vi beskära våra bilder som.

Detta är original bilden från början.

Här nedan är lite experimenterande jag har gjort.

Gillade inte denna beskärning då jag tycker att kvinnan blev för mycket i centrum så den blev lite "tråkig" att kolla på. Den visar inte heller min berättelse särskilt bra.

På denna bilden känns det som om hon är påväg ut ur bilden och hon hamnar inte riktigt i fokus.

Såhär gillar jag den inte heller då den inte riktigt visar mitt tema som är utanförskap. Eftersom den inte något av samhället som kvinnan är utstött ifrån.

Som ovanstående bild tycker jag inte riktigt att denna är bra. Denna visar mer ensamhet än utanförskap som jag vill att den ska visa.

Provade att zooma in på hennes ansikte och des uttryck men det visar som sagt inte mitt tema utan det visar mer ensamhet och ledsamhet.

Denna bildkompositionen blev jag nöjd med! Då den visar samhället som kvinnan är utstött ifrån. Man ser folket som går in och ut i affären och handlar mat medan kvinnan sitter kvar utanför och har kanske alla sina ägodelar i påsarna bredvid sig. Jag valde även att beskära den med kvinnan längst till vänster då det ser ut som om att personen med kameran (jag) är påväg in i affären som alla andra och att hon sitter vid ingången till vänster om mig som om jag precis svängt och precis sett henne. Det blir mer som om hon är påväg in i bilden och att något intressant händer istället för att hon är påväg ut ur bilden som på något foto ovanför.

Så här nedanför kommer den riktiga bilden efter att jag har beskurit den.

Och här nedanför är originalbilden igen så att man kan jämföra och se skillnaden tydligt.

Likes

Comments

Vi fick en uppgift där vi skulle skapa en gatufotografi serie som består av minst 5 st foton. Med vår serie ska vi berätta något om vår stad med hjälp av ett tema. Temat jag valde var Utanförskap.


Vad är gatufotografi?

Gatufotografi är när både objektet och fotografen befinner sig i verkliga situationer, ute på gatorna. Bilderna behöver dock inte alltid tas ute på gatorna och på människorna utan dem kan även tas på stränder, gallerior, bostadsområden eller i en park till exempel. Stadsmiljö, gator och människor kopplas ofta till gatufotografi men det behöver faktiskt inte alls vara närvarande i bilden för att det ska klassas som det. Gatufotografi går ut på att fånga oplanerade ögonblicks det får alltså inte vara iscensatta bilder som det är när du till exempel ber din vän posera framför kameran, Inom gatufotografi finns det inga speciella regler att följa förutom den regeln som visar om det är ett gatufotografi eller inte. Så det är väldigt Öppet av sig så man kan göra precis vad man vill med bilderna. Gatufotografier kan man även ta för att vis hur det ser ut under en viss tid eller period.


Med min berättelse har jag valt att berätta om det som många människor blundar för och låtsas som om det inte existerar. Utanförskapet! Alla människor som inte brukar "räknas in" i samhället. Människor som man inte brukar prata med eller kolla på. Utan människor som man undviker och bara går förbi.

Alkoholister, hemlösa och tiggare är det jag vill berätta om i min serie. Dem existerar och är vanligare än vad man tror. Dem syns ibland oss och sitter ofta ute på gatorna där du brukar gå eller till exempel i parken där du rastar din hund. Dem är egentligen överallt. Så jag har i alla fall valt att visa er hur dem har det och hur hemskt det egentligen är.


Jag anser att min serie kan klassas som gatufotografi då mina bilder är oplanerade och spontana ögonblick fotograferade ute i samhället. Man kan säga att min serie uppnår alla krav för vad en gatufotografi serie är.

Jag tog även min serie I Göteborg då jag ville visa hur det ser ut just nu 2016 ute på gatorna i storstaden. Så jag har tagit mina bilder för att visa hur det ser ut under denna tidsperiod.


Mina bilder är tagna ur ett fönster perspektiv som innebär att jag har öppnat ett fönster för andra att se in hur det egentligen är. Som i detta fall för att kolla igenom fönstret och se hur utanförskapet ser ut och vilka som brukar räknas in där. I mitt fall ä det ju hur dem hemlösa, alkoholisterna och tiggarna har det.

Mina bilder är även subjektiva då jag har lagt in mina egna värderingar och åsikter i bilderna. Jag har det genom att jag till exempel har redigerat bilderna i svartvit för att få till den sorgsna och dramatiska effekten. Även för att trycka på att dem inte har det särskilt bra. Jag ville liksom visa den "mörka" sidan av Göteborg eller i alla fall den mörka sidan enligt mig.


Som presentation valde jag att skriva ut min bilder på ett glansigt fotopapper och sedan sätta upp dem som ett collage på ett svart stort papper. Jag valde svart papper då jag ville förtydliga det dramatiska och sorgsna. Bilder på planschen är lite annorlunda beskärda då jag ändrade lite när jag skrev ut dem för att dem skulle få plats på fotopappret. Alla min bilder har en vit ram runt för att jag inte ville att dem skulle smälta in i bakgrunden för mycket.

Vissa bilder är tagna med min systemkamera och dem blev mycket bättre i kvalitén och skärpan men sedan blev det lite mobilbilder då jag såg bra ögonblick att fotografera och hade inte min kamera i närheten. Men jag blev ändå nöjd då jag egentligen ska visa och försöka förmedla mitt tema och inte visa hur bra bilder man kan ta.

Det var ett jätte roligt projekt dock lite läskigt att ta bilder på random folk men sedan när man kolla på bilderna i efterhand blir dem riktigt häftiga! Gatufotografier är riktigt fina och den sortens bilder är nog den sorten jag gillar bäst just nu.

Likes

Comments

1. Jag började med att skriva ut en bild på mig och ett självporträtt som är taget under barocken. Jag valsen denna bild nedan från barocken då jag tyckte att den var fin och man såg tydligt på kläderna att den var tagen under den tid.

2. Jag tog sedan fram en tavla och färglade den med Brunt Umber som bakgrund. PÅ bakgrunden målade jag upp dem olika indelningsrutorna som jag gjorde på porträttet från barocken. Jag gjorde sådana rutor för att det ska bli enklare och måla och se vart man skall måla vad.

3. I rutorna började jag måla upp konturerna på flickan i porträttet i varje ruta. Jag målade bara lite svagt med blyerts så jag vet vart jag sedan ska färglägga. Inga detaljer målades utan jag markerade bara vart ansiktet, ärmarna, håret och kroppen ska vara.

4.Jag tog nu Burnt umber igen och färglade bakgrunden runt om flickan så att det blev en mörkare ton och mer like den färgen som var på porträttet från Barocken.

5.Sedan började jag fylla i klänningen med blue som grund. Det är enklare att börja med dem mörka färgerna och göra det ljusare och ljusare så det är det jag har gjort i min tavla.

(kan ha blandat ihop färgerna blue och process cyan så det kanske ska vara tvärtom om)

6. Jag började även fylla i dem ljusare partierna i klänningen med färgen process cyan.

7. Nu blandade jag white med process cyan för att få till en ännu ljusare nyans av blått som fick bli dem nästan ljusaste skuggorna.

8. Till dem ljusaste skuggorna använde jag färgen white och målade fram konturerna av dem.

9. Nu är alla färgen uppdelade för sig och har ej smält ihop som en tavla så nu tog jag en fluid retardera som gör att akrlyfärgen inte torkar så snabbt utan gör så att man jobba med det lite längre. Akryl färg torkar ju annars nästan på direkten.

10. Jag tog fluid retarden och den färgen jag ville ha och började smeta ihop dem.

11. Jag började med den mörkaste färgen igen och gjorde så att den gick att jobba med. Gjorde även så av alla dem andra nyanserna.

12. Nu när alla färgen var rörliga började jag smeta ut dem hårda kanterna genom att blanda ihop färgerna med varandra så att det blev mjuka och tonande övergångar. Denna delen var svår och man fick jobba med den länge då den var svår att få till på ett snyggt och naturligt sätt. Det var lätt att dem ljusa skuggorna blev alldeles för mörka och svåra att se då det blandades för mycket.

13. När jag blev nöjd med blandningen och övergångarna blandade jag Burnt umber och white så att det blev som en ljus hudfärg som skulle passa mig. Jag fyllde då i grunden i ansiktet och på händerna.

14. Nu var det dags att börja jobba med håret och då gjorde jag som innan och började med dem mörkare nyanserna och gick ljusare och ljusare. Här använde jag också den fluid retarden för att få till mjuka och fina övergångar. I håret använde jag mig utav flera olika färger och blandade för att få till den hårnyansen som är mest lik min. Färgerna jag använde var Burnt Siena, primärgul, Guld, Burnt umbär och White. Jag använde mig utav en spretig och hård pensel för att få till strecken så att det såg ut som hår slingor.

15. När jag var nöjd med håret började jag jobba med ansiktet. Först skurade jag fram vart munnen, ögonen och munnen skulle sitta med blyerts.

16. Sedan började jag som sagt igen med dem mörkare nyanserna.

17. Jag använde mig utav färgerna Red, White och Burnt Umber. Red använde jag till att få till dem rosigare och röda nyanserna i ansiktet. Jag blandade då Red med dem andra två färgerna för att få färgen jag ville.

18. Även här började jag att markera ut färgerna bara så dem var ej blandade och smälte ihop.

19. Dem allra ljusaste partierna var kring T-sonen där jag bara använde mig utav en blandning med Burnt Umber och white.

20. Jag fick jobba väldigt länge med ansiktet för att få till dem nyanserna jag ville men när jag väl kom fram till det använde jag mig igen utav en fluid retarder som gjorde att jag kunde blanda ihop färgerna för att få det naturligt och fint.

21. Jag målade även till ögonen med white, ögonbrynen med samma som min härfärg, läpparna med red and white tillsammans.

22. Nu när jag var nöjd med ansiktet Började jag fixa detaljerna på händerna. Jag använde mig där utav samma färger som i ansiktet. Jag gick från mörkt till ljust.

23. Sedan började jag fixa detaljerna på klänningen. Jag började med den vita spetsen där jag använde mig utav en hård och spretig pensel för att få till flera tunna fina drag. Jag använde mig även utav den pensel för att få till pälsen på accessoarer hon håller i handen. Färgen White var enbart den färgen jag använde mig utav här.

24. Nu fixade jag dem guldiga detaljerna på klänningen med vanlig glittrig guld färg. Jag duttade med en spretig pensel för att få till det så att det skulle se ut som detaljer och volanger.

Nu var tavlan klar och jag blev faktiskt extremt nöjd med resultatet. Hade aldrig jobbat med Akrylfärg innan så det var väldigt svårt i början och jag var rädd för att göra fel. Sedan när jag väl kom in i det blev det lättare och lättare. Jag var inte heller lika rädd för att göra fel då det bara går att måla över. Tavlan blev dock inte så lik mig men blev nöjd ändå då jag inte alls trodde att jag skulle klara av att göra den så fin som den ändå blev. Var även ett jätte roligt projekt då man fick prova på något man aldrig hade gjort innan.

Likes

Comments

​Tidslinje från Antiken till 1800-talet.

Fördjupning utav min konststil (Barocken)

Fakta om konstnär från den epoken (Rembrandt)

Renässansen, Cirka 1300-1600

Renässansen betyder ”pånyttfödelse”. Under renässansen fick man inspiration från antiken och gotiken och man utvecklade många nya konst tekniker. Konstnärer som Leonardo Da Vinci som är känd för Mona Lisa och Michelangelo som är mest känd för takmålningarna i sixtinska kapellet i Vatikanpalatset i Rom började träda fram. Renässansen kopplas till Italien då renässansen mest kända konstnärer kommer därifrån.

”Det universala geniet” som Leonardo Da Vinci brukade kallas för var konstnär, arkitekt,uppfinnare, ingenjör och naturforskare som levde mellan 1452 och 1519. Hans smeknamn fick han för att han arbetade inom så många olika områden. Han användesig främst utav oljefärg när han måla. Med oljefärgen kunde han skildra ljus och dess effekter på landskap för att få landskapen att se mer naturliga och dramatiska ut.

(Leonardo DaVinci och hans konstverk Mona Lisa)

Barocken

Barocken är en stilinriktning inom konst, musik och arkitektur. Barockendominerades av rörelse, former, starka färger och tydliga kontraster mellanljus och mörker. Man vet inte vad själva ordet barock härstammar ifrån men idet portugisiska språket betyder det en oregelbundet bildad pärla. På franskabetyder det vidunderlig och oregelbunden.

Barocken har sitt ursprung från renässansen ochmanierismen från 1500-talets Italien.

Familjen Caracii bildade en konstnärsakademi1580 som blev en skola med en frodig och pompös stil som kom att inspirerademånga andra skolor. Giovanni Lorenzo Berninispred sedan barocken från Italien till Frankrikegenom sina uppdrag för Ludvig II. Barocken varade från sent 1500-tal tillförsta hälften av 1700-talet och hade sin höjdpunkt under 1600-talet.

Jämför man barockens måleri med renässansen är tavlorna mycket mörkare och i barock måleriet avbildade man rika människor som skulle se farliga ut. Under denna period blev det även allt vanligare med porträttmåleri och stilleben. Man använde sig av en teknik som kallades klärobskyr vilket är ett sätt att arbeta med ljusa och mörkapartier i målningen och låta dessa skarpt kontrastera varandra. Typiska för en tavla i den stilen är att den speglar ett intensivt mörker och att tavlans enda ljuspunkt framträder i en fantastisk lyster. Med denna teknik målades även självporträtten.

I barock målningarna fanns det ofta ett budskap i bilden. Till en början handlade det om religiösa budskap men allt eftersom barocken spreds till övriga Europa kom det att handla mer och mer om makt. Målningarna användes tex till att skrämma fiender under trettiåriga kriget. Ett krig som pågick mellan 1618-1648 i central Europa och då framförallt i Tyskland.

Peter Paul Rubens var en av barockens mestframstående målare och Carvaggio var enav de tidiga. Klärobskyrmåleriets mästare anses dock vara Rembrandt som föddes den15 juli 1606 i Leiden, Nederländerna. Redan vid 25 års ålder hade Rembrandt börjat att bli berömd och flyttade då från Leiden till Amsterdam. Under denna period var den holländska nationen på fram marsch och affärerna blomstrade precis som konstlivet.Flytta gjorde han framförallt för att måla alla det porträtt beställningar han redan er hållit. Totalt kom Rembrandt att måla över hundra självporträtt. Genom dessa kan man se hur han åldras och mår år från år. Rembrandts teknik är att måla lager på lager av färg, och på vissa ställen med korta penseldrag och på andra expressivt, svepande. Ibland skiner undermålningen igenom och ibland är färgen tjockt pålagd. Han var den allra första som använde sig av palettkniven som målarredskap. Dåtidens kritiker jämförde den med en klumpig murarslev och sa att färgen rann löst som ”dynga”. På auktionsfirman Barnebys hemsida står det ”tidens starka känslor för kontraster skugga-ljus, död-liv, glädje-sorg serman så klart och tydligt i hans innerliga måleri”. Rembrandt hade en stor ateljé med många assistenter och elever som producerade massor av målningar. Rembrandt var även en mycket skicklig etsare, en teknik som han kom att behärska till fullo och utveckla.

Hans fru Saskia avled 1642 endast 30 år gammal. Mitt i sorgen utförde han sitt mest berömda verk nattvakten. Länge trodde man att det var en nattlig scen men när man rengjorde den 1947 och fick bort all msuts och gammal fernissa såg man att så var inte fallet. Tavlan är otroligt naturalistisk och ett verkligt mästerverk i sin extrema klärobskyr.

Enligt nyare uppskattningar skapade Rembrandt cirka 350 målningar, cirka 300 etsningaroch över 1000 teckningar. Hans huvudämnen var historiemålningar och porträtt,däribland många självporträtt. Han gjorde bla tre självporträtt direkt eftersin personliga konkurs och i dessa kan man se hans tungsinne och bekymmer.Rembrandt gjorde ytterst få landskap- och genremålningar. Målningen Döda på fåglar är det enda kända stilleben.

(Rembrandt med sitt konstverk nattvarden )

Rokokon

Rokokon hade sin topp under mitten av 1700-talet i Europa. Ordet rokoko kommer från franskans”rocaille” och ”coquille” som betyder klippa och snäcka. Rokoko uppkom i Frankrike under 1800-talet då tidsperioden hade utmärkt sig jämfört med dem andra perioderna. Rokokon utmärkte sig genom dess användande och dess inspiration av snäckor i asymmetriska dekorationer. Formerna ar väldigt tidstypiska och man utgick mycket från den naturliga växtligheten. Jämfört med Barocken visar rokokon mer kärlek, lekfullhet och intimitet. Konstnärerna från denna tid målade ofta kärleks scener men även vanliga människor i deras egen miljö. Det handlade mycket om att allt skulle vara perfekt så därifrån kom dem ljusa färgerna, blommorna och allt det söta. Man ville visa det goda livet att inget är fel utan att allt är fläckfritt. Vitt, guld, silver, rosa ljusanyanser älskade man under rokokon. En av dem första och mest kända konstnären var fransken Antoine Watteau som är känd för sina verk ”avfärden från kythera”och ”les fetes venitienes”. En annan känd konstnär var Francois Boucher som också var från Frankrike. En av hans kändaste konstverk ”madam de pompaduor” är ett porträtt av Ludvig XV älskarinna.

(FrancoisBoucher och hans porträtt Madam de pompaduor)

Nyklassicism, 1750-1830 talet

Nyklassicismen Ville på nytt föda antiken med dess klarhet och harmoni. Stilen var mycket rakare och stramare om man jämför med den tidigare stilen, Rokokon. Jacques-Louis Davidvar en fransk konstnär som var en ledande person under Nyklassicismen. Davidsmålning ”Horatiernas ed” var genombrottet under nyklassicismen. Tavlans motiv är hämtat från en romersk hjälte saga. Färgerna i målningen är lysande och klara och själva teckningen är kraftfull och tydlig. Stilen har en klar inspiration från den gammalgrekiska och romerska konststilen. I Sverige kallas stilen gustaviansk efter Gustav den tredje. Eftersom att det var han som introducerade stilen i Sverige.

(Jacques-LouisDavid och hans målning ”Horatiernas ed”)

Romantiken, 1800-1850 talet

Under denna tid trodde man mycket på individen, den självständiga och ansvarsfulla människan.Dock gick det ett steg längre och nu skulle jaget vara i centrum. Konstnärerna ville måla tavlor där man visade känslor, stämningar, kärlek och hat. Guds roll i skapelsen ifrågasattes och synen på människan och världen förändrades allt mer. Landskap blev ett viktigt motiv i tavlorna och man använde gärna starka färger och häftiga effekter för att få det så dramatiskt som möjligt. Det kunde man göra då man precis uppfunnit några nya syntetiska färger som man kunde ha med sig i små tuber. När man tänker sig romantik nu tänker man fina middagarmed levande ljus tillexempel men under 1800-talet var det annorlunda. Det var som en fantasirik, vacker och spännande värld. Man skilde på lidande, sorg och skräck så som man skilde på glädje, passion och lycka. Eugene Delacroix var en konstnär som tyckte färgen var viktig. Med det uttryckte han sina känslor och sinnesstämningar. En av hans mest kända verk är ”friheten på barrikaderna” som ger en dramatiks bild av juli revolutionen i Paris.

(Eugene Delacroix och hans tavla ”friheten påbarrikaderna”)

Realismen

Realism betyder sinne för verklighet och var en rörelse som pågick under 1800-talet och det var under denna tid man sa att konstnärerna skulle börja avbilda världen som den är. Att avbilda världen så skulle vara att gå emot och bryta mot alla konstnärliga och sociala konventioner. Många runt om kring rörelsen tyckte att deras tavlor var opassande eftersom att dem bröt mot de accepterade normerna för god smak. Realismen var som starkast i Frankrike och en av dess konstnärerär Edouard Manet och Gustave Courbet.

(GustaveCourbet och hans tavla stenbrytarna, 1849)

Art Nouveau

ArtNouveau var en rörelse som uppstod kring 1900-talet. Konststilen tog upp postimpressionismens markering av konturer, dess färgbehandling och dess svepande linjer och skapade Art Nouveau, ”Ny konst”. Man använde sig väldigt mycket av former och linjer som fanns i naturen hos blommor, växtslingor och från vattnet. Det var mycket fantasi och lekfullhet i konsten. Art Nouveau var en internationell konst riktning och i Tyskland kallade man den för Jugend,”ungdom”. Typiskt för Jugenden var just dem slingrade växtornamentiken och de geometriska mönstren.

(MargaretMacdonald Mackintosh och hennes konstverk The White Rose and the Red Rose,1902)

Likes

Comments

När man skapar mönster som bygger på symmetri kan dettagöras på fyra olika sätt nämligen genom:


Rotation som innebär att vi hela tiden vrider mönstret etthalv varv runt en mittpunkt. Man brukar förklara detta genom att visa påfotavtryck. Om mönstret är att vi hoppar på en fot och snurrar ett halvt varvför varje hopp. Kan detta åstadkommas genom att man har ett fotavtryck som mansedan roterar ett halvt varv 180 grader för varje bild. När bilden har roterat360 grader ser den likadan ut.


Spegling av mönstret kan ske både lodrätt och vågrätt. Om enbild kan delas i två lika delar genom en linje är mönstret en spegling. Ettexempel på lodrät spegling är fjärilen och om man delar ett E i mitten med envågrät linje får vi ett exempel på vågrät spegling.


Tesselering ärett mönster av geometriska figurer som täcker hela ytan. Figurerna skall intelämna några hål och de skall inte överlappa varandra. Mönstret skall kunnafortsätta i oändlighet (teoretiskt sett). Man gör en tesselering genom att utgåfrån en eller flera figurer och sedan förflytta dem, rotera dem eller spegladem; eller en kombination av olika transformationer. Man använder sig av kvadrater, romber, rektanglar,parallellogram, trianglar, ränder, cirklar och stjärnor och bygger upp enstörre enhet av dessa. Man kan tex se när det gjorts på golv där man haft enplattmodell och skapat ett helt golv. Andra exempel från verkligheten ärspindelnät eller sköldpaddans skal.


Translation är den enklasteformen av symmetri då mönstret endast upprepas vågrätt ett bestämt avstånd itaget. Kan likställas med att vi hoppar framåt på en fot.

Likes

Comments

Förra gången rengjorde jag min skiss med hjälp av en passare och linjal. Då målade jag bara med blyerts och skapade 1/8 av mitt mönster.

Nu skulle jag dock göra det ännu renare så jag tog min rena blyerts skiss och ett vanligt papper och gick till ljusbordet. Jag tejpade fast papperna så att dem ej skulle röra på sig. Jag satte på ljusbordet och börja fylla i mönstret med svart tusch. Jag målade bara detaljerna och inga hjälplinjer eller linjer som inte ska vara med i mönstret.

Nu var mönstret tillräckligt rent så nu scanna jag in det till min dator. Jag öppnade ett nytt dokument i photoshop som var 10x10 cm. Jag klippte ut mitt mönster så at det bara var 1/8 triangel. Jag tog triangeln och dubblera den så att jag hade två stycken likadana. Jag försökte pyssla ihop dem och få dem att passa i 1/4 av hela kvadraten.

Dem gick först inte ihop bra i början då den inte var helt jämn men jag försökte så gott jag kunde och fick till det att det ändå såg rätt snyggt ut även om dem ej gick ihop perfekt.

Nu när jag har börjat jobba i photoshop ska jag nästa gång kopiera och dubblera så att jag får ihop hela cirkelmönstret. Jag har aldrig jobbat med photoshop innan så kollade mycket i häftet vi fick med grunderna om hur det fungerar.

Likes

Comments

Eftersom att jag blev klar med min skiss förra veckan skulle jag nu göra den på nytt och "rena" upp den lite. Alltså använda mig utav gradskiva och linjal så att det inte blir så kladdigt. Först gjorde jag en kvadrat som var 10X10 som ska representera 1/4 av hela kvadraten.

Kvadraten delade jag sedan upp i två för att använda den till att sedan spegla och skapa hela mönstret. Mitt hela mönster är alltså upp delat i 8 lika stora delar. På den lilla biten 1/8 satte jag ut två hjälplinjer för att få mitt mönster så rakt som möjligt. Jag började sedan måla upp mitt mönster och använde mig utav en passare för få till det runda mönstret.

Idag målade jag bara med blyerts och sedan nästa gång ska jag sedan göra det ännu "renare" och måla med tusch för att sedan scanna in i photoshop.

Likes

Comments