I fredags åkte vi på till Amboseli som är en jättestor nationalpark och ligger på gränsen till Tanzania. Bussen åkte från skolan klockan 07:00 och eftersom det var en frivillig aktivitet, följde inte hela skolan med och jag tror vi var ungefär 50 stycken som åkte.

Bussresan tog ungefär 6 timmar och det gick faktiskt väldigt snabbt eftersom man alltid har någon att prata med när man åker med sina kompisar, dessutom kan man såklart sova som jag gjorde ;)

Hur som helst skulle vi den här gången inte bo i tält, utan i ’’lyxlodgar’’. Först när vi kom dit såg de jättefina och mysiga ut, men när vi hade varit och ätit middag och var på väg tillbaka till några kompisars lodge, så hör vi hur det regnar kackerlackor ner från taket. Efter typ 10 minuter, när vi vågade gå in märkte vi att där inne var det också kackerlackor, men även andra insekter såsom spindlar, skalbaggar, fjärilar och tusenfotingar.

I alla fall, när vi kom fram var alla jättehungriga så vi började med att äta lunchen vi hade fått med oss från skolan. Efter det fick vi våra lodger som vi skulle bo i och jag fick dela med Tim.

Sen började vi att packa upp våra saker och efter det chillade vi bara till klockan 15:30 då vi skulle åka ut på den första game-driven (när man åker ut på safari i en buss). Vi hade planerat att när vi kom fram till lodgerna, skulle vi ligga vid poolen och sola, men det var tyvärr ingen sol så vi bara satt och pratade istället.

När vi var ute på game-driven såg vi inte så många olika djur, utan mest gazeller och elefanter. Men det är någonting med att åka runt på safari som är så roligt, även fast man inte ser massa djur. Vi var ute i ungefär 3 timmar och när vi kom tillbaka var det dags för middag. Det fanns en restaurang på stället där vi bodde och där serverade dom jättegod kenyansk mat.

När vi hade ätit gick vi och la oss, då vi skulle åka på morning-drive klockan 6 dagen efter. Morning-driven var mycket roligare än den på dagen innan och det var så fint med soluppgången!!

Efter morning-driven käkade vi frukost och sedan åkte vi hem. Jag tycker att det var en jätterolig helg, även fast vi inte bodde så fräsch eller såg så mycket djur, det var som att åka på semester med sina kompisar helt enkelt.

Idag är det måndag och vi har inte gjort något speciellt. Framöver har vi ganska mycket att göra i skolan innan jullovet, men imorgon (tisdag) är vi lediga på grund av en helgdag man har i Kenya, tror den heter Jamhuri-day.

En sak som är jättesjuk är att på onsdag är det bara en vecka kvar tills vi åker hem på jullov!!! Det ska bli så roligt att få komma hem och träffa mina kompisar och familjen, så det ser jag fram emot jättemycket!

I fredags var jag och några fler på en konsert som två av våra kompisar, Elesine och Lovisa var med på. Eftersom dom är så bra på att sjunga fick dom vara med som ett öppningsnummer innan själva konserten började. Vi åkte dit vid halv fem och konserten var i Downtown så det tog ett tag att åka dit. När vi väl kom fram gick vi direkt och köpte biljetter då vi redan var sena….. Öppningsnumret var i alla fall jättebra och konserten var ganska långtråkig. Det var någon musikskola som hade ordnat konserten (typ estet) och det fanns några som var duktiga på att sjunga där, men bäst var nog ändå Lovisa och Elesine ;) Det var lite synd att 70% av låtarna va på swahili så vi förstod inte så mycket men.

Konserten höll på i ungefär två timmar och när den var slut åkte vi direkt tillbaka till internatet och åt. Jag och Tim beställde mat från ett ställe som heter Mediterraneo på Junction som har utkörning. Jag beställde tonfisk med potatismos och den var inte så god. Vi har varit på den restaurangen en gång tidigare och inte heller då var maten så överdrivet god.

Resten av kvällen gjorde vi inget speciellt. De flesta åkte ut med skolan på klubben, men jag och några andra orkade inte så vi stannade kvar och kollade på serier.

I lördags vaknade vi ganska tidigt, eller vid 11 typ. Vi skulle åka till en skandinavisk julmarknad som låg i Lavington, grannkvarteret till där vi bor. Bussen dit gick klockan 13 och när vi kom fram tror jag vi allihopa blev förvånad över hur litet det var. Vi hade förväntat oss att det skulle vara lika stort som marknaden vi var på för två helger sen, men så var det absolut inte. Marknaden bestod typ av tre tält, varav under ett kunde man måla och hälsa på tomten. Men dock kunde man köpa svenskt godis där, som Marabou och skumtomtar. Eftersom Svenska Skolan har en luciakör var det främst därför vi åkte marknaden. Varken jag, Tim eller Jakob är med i den men vi följde ändå eftersom det är skönt att komma ut från internatet så mycket som möjligt nu innan vi ska åka hem.

Då kören sjungit klart gick jag, Tim, Lovisa, Jakob och Emma till Lavington Curve där vi åt på Mambo Italia. Det är en italiensk restaurang där dom har jättegod mat, fast speciellt pizza!! Kommer ni ner till Kenya någon gång, så gå dit!!

Efter vi hade ätit, åkte vi taxi till Lavington Mall. Det ligger typ 500 meter ifrån Mambo men enligt skolan får vi inte gå runt själva i Nairobi och det är jättetråkigt. Såklart förstår jag varför vi inte får gå ut med tanke på oroligheterna, men det är fortfarande tråkigt att inte kunna röra sig fritt som hemma i Sverige.

Senare på kvällen åkte vi till en restaurang som heter About Thyme för vi skulle fira Lovisa som fyllde år i veckan. När vi kom fram till restaurangen fick vi tyvärr inget bord för det var fullt och vi var nio personer. Då bokade vi en ny taxi som körde oss till Westgate (ett shoppingcenter) och där åt vi på ArtCaffe.

Nästa helg ska vi åka till Amboseli som är en nationalpark som gränsar till Tanzania. Det ska bli jätteroligt och så skönt för vi ska bo i lodge.

Länge sedan jag uppdaterade, men det är så att vi inte gör väldigt mycket under veckorna. Dagarna ser ganska lika ut, man vaknar, går till skolan, äter, pluggar och sover. Hur som helst tänkte jag berätta lite grann om hur läget här nere är just nu.

Igår var det fredag och då gick vi i skolan som vanligt. Jag börjar 8.30 på fredagar och slutar 14:00. Efter skolan gick jag och Emma till ett ställe som ligger ganska nära skolan, och mötte upp några fler från skolan och åt lunch. Restaurangen är väldigt fin och ligger längst upp i byggnaden så man har bra utsikt över Nairobi. Efter lunchen åkte vi tillbaka till skolan och började fixa oss inför kvällen. De flesta helger är det ''utgång'' som man kan åka på med skolan. Då åker man skolbussen till den klubb man ska till, än så länge har vi bara varit på 2 klubbar, Casablanca och Gallileo. Innan vi gick ut åkte jag, Vera, Lovisa, Lisa och August till en restaurang som heter Sushi Soo. Där har dom jättegod sushi och dessutom är det ganska billigt om man jämför med Sverige.

Idag har vi varit på Junction en snabbis och köpt lite snacks. Efter det låg vi vid poolen resten av dagen och bara slappade. Som ni säkert vet har det varit regnperiod här nere nu under några veckor, men jag tror att det är på väg att bli bättre väder nu igen eftersom det bara blir varmare och varmare. Om några timmar ska vi åka till Tim och sova där till imorgon. Vi ska nog inte göra något speciellt utan bara se på film typ.

Annars händer det inte så mycket mer. Valet är i alla fall slutfört och det är väldigt lugnt här, som om ingenting hade hänt. Förutom att det var en skottlossning igår på Toi Market, men det vet jag inte om det var på grund av valet eller något annat.

I skolan har vi inte så mycket att göra nu heller. Vi har bara ett matteprov nästa vecka och det är nog inga problem att klara, hoppas jag:))

Har inga passande bilder så lägger in några från senaste :))

Här var jag och Lovisa på spa <33

Halloween

​Här är skolan

Just nu är vi inlåsta på skolan och vi vet inte hur länge. Detta beror på att det är omval i Kenya. Som dom flesta vet hölls det ett tidigare val i början av augusti då Uhuru Kenyatta vann. Men enligt hans motståndare, Raila Odinga, var valet uppsatt och genomfördes på fel sätt. Det här har man tagit till domstolen och där beslutades det om ett omval. I Kenya när situationer som denna uppstår, måste ett nyval genomföras inom 60 dagar. Såklart väljer man att ha valet så sent som möjligt eftersom ledarna vill hinna göra reklam för sig.

Varför det blivit så mycket oroligheter, tror jag är för att Raila Odinga har flytt landet. Odinga säger att förändringar måste ske och om ingenting görs, kommer samma situation att uppstå igen. Odinga har även sagt till sina röstare att bojkotta valet, men det var ett tag sen och nu vet jag inte hur det ser ut.

Det har hållits många demonstrationer runt om i Nairobi, men det märker man inte av här inne på skolområdet. Vi bor som sagt på ett internat och runt om finns det murar med taggtråd och elektriska stängsel. Vid gaten finns även vakter dygnet runt så vi känner oss väldigt trygga. Dock, i tisdags hörde vi en skottlossning och det var några okända gunmen som följt efter en chaufför till en person som är högt uppsatt inom domstolen. Skjutningen var väldigt nära skolan men det ända vi märkte var att skottet hördes.

Nu hör man skottlossningar lite nu och då men det är oftast polisen som skjuter för att visa sin närvaro, men dom skjuter även ibland tårgas för att förhindra demonstrationer, tror jag.

I alla fall känner vi oss säkra här inne och det är lite märkligt att vara här just nu när valet i Kenya skrivs om över hela världen. Det är svårt att förstå hur det faktiskt ligger till eftersom vi är inlåsta på skolan, dock försöker vi hänga med så mycket som möjligt genom att läsa tidningar och dessutom får vi mail skickade till oss från Boardingen, säkerhetschefen på skolan och rektorn.

Annars så rullar livet på J. Vi gör ganska lika saker varje dag, typ är i skolan, går till Junction och gör läxorna. Igår hade vi samhällsprov på nationalekonomi och idag hade vi seminarium på psykologin. Idag och imorgon (torsdag och fredag) är skolan typ stängd och vi har inga lektioner på grund av valet. Istället har vi fått läxor och andra uppgifter som vi ska göra men dom går snabbt att göra bort och annars är vi lediga. Tidigare ikväll gjorde vi bort uppgiften på psykologin, som var att kolla på en film som heter ’’Das Experiment’’. Den handlar om the Stanford prison experiment och filmen var jättehemskt och otäck, kolla inte på den!!

Det här inlägget blev lite som en skoluppgift men det är svårt att skriva om valet utan att få det att låta som en ;)

Har inte riktigt några bra bilder så jag lägger upp några sen förra veckan då vi var på Savage Wilderness och bland annat river raftade!!

I måndags kom vi hem från kusten. Vi har nämligen varit i Diani i 5 dagar under vårt höstlov. Vi åkte ner i onsdagsmorgon med tåg. När vi kom fram till tågstationen skulle vi börja med att lägga upp alla våra väskor på en rad så några hundar kunde lukta på dom och kolla och vi hade knark med oss. Efter första säkerhetskontrollen, hundarna, lämnade man väskan på ett band genom en x-ray. Sista säkerhetskontrollen var att man själv skulle gå igenom en x-ray. De har väldigt många säkerhetskontroller när man åker tåg här, jämfört med hemma i Sverige.

Tågresan tog ungefär 5 timmar och när vi kom fram till Mombasa (där tågstationen ligger), hoppade vi direkt på bussarna som körde oss till hotellet i Diani (några mil utanför Mombasa). Bussresan tog typ 2 timmar.

Hotellet som vi bodde på var fint, inte så nytt och renoverat men ganska rent och trevligt. Dessutom låg hotellet precis på stranden. Jag delade rum med Matteus och Oskar.

På dagarna gjorde vi inte så mycket förutom att jag och några till tog dykarcertifikat. Vi kom ju till Diani på onsdagen och på torsdagen fick vi göra vårt första dyk, dock var det bara i poolen. Hur som helst fick vi börja dyka på riktigt i havet på fredagen och då dök vi på 12 meters djup och i söndags dök vi på 18 meter. Det var jätteroligt, men lite obehagligt eftersom man andas genom ett typ munstycke och dessutom skulle vi göra några övningar nere på botten. Bland annat skulle vi ta av oss cyklopet under vattnet och sätta på sig det igen och blåsa ut vattnet som kommit in.

När vi inte dök låg vi mest på stranden och tog det lugnt. Dock, i lördagskväll fick vi gå ut för försa gången!! Vi åkte till ett ställe på Diani Beach som heter Forty Thieves. Det är en nattklubb på stranden och det var jätteroligt! Vi var indelade i två grupper, en grupp åkte på torsdagen och den andra gruppen, som jag var i åkte på lördagen.

Sista kvällen i Diani gick vi ut och åt på en restaurang som heter Ali Barbour´s Cave som också ligger på Diani Beach. Det är en restaurang som är nere i en grotta. Det var väldigt mysigt där och dom hade jättegod seafood.

Nu när jag skriver det här inlägget är det lördag och den här veckan (tisdag, onsdag och söndag) har vi haft självstudier. Vi har fått läxor av lärarna som det är upp till oss själva att göra. Det ska bli omval i Kenya snart och därför kan det vara lite oroligt och då har dom gjort såhär för att man inte ska vara ute i trafiken och på gatorna i onödan.

Igår kom vi hem från Naivasha, där vi från Svenska Skolan var med på en stafett. Vi åkte dit i lördags klockan 05:30 och starten var ungefär vid 8. Stafetten var uppdelad i olika sträckor och alla lag började på första. När lagen sedan sprungit i mål på första sträckan väntar alla på varandra vid andra sträckan och de andra som ska springa sträcka 2 börjar samtidigt, även fast ett lag kommit i mål före de andra. Det gör att alla lag håller ihop och inte så att ett lag kom i mål 2 timmar före det andra. Från Svenska Skolan hade vi 3 lag (ungefär 7 personer i varje) och man släpper av första som ska springa sträcka ett, sen åker bussen till sträcka två där alla står och heja på sina lagkamrater. Totalt var det ungefär 10 lag med i tävlingen, varav typ 2 lag var seriösa medan de andra mest drack Tusker.

Det var väldigt roligt och sträckorna vad olika långa, från 2,7 km till 1 mil. Jag hade sträckan som var 2,7 km som dessutom var en gångsträcka. Man fick inte springa, då skulle man bli diskvalificerad. Det kanske inte låter så jobbigt men de flesta gick jäättesnabbt och vi ville inte komma sist så vi hakade på. Det var jag, Emma och Lovisa från Svenska Skolan som hade den sträckan.

Efter stafetten åkte vi till campingen. Vi kom dit vid halv 8 och började med att sätta upp alla tält. Jag delade tält med Matteus och Jakob och det var kolsvart när vi skulle sätta upp dom så det tog ett tag. Efter tälten var uppsatta gick vi till restaurangen som låg på campingen och åt pizzabuffé. Pizzorna var nybakta och jättegoda!

När vi hade ätit klart gick alla och duschade och sen satt vi vid lägerelden ett tag men gick och la oss ganska tidigt eftersom vi var trötta och hade varit vaken sen 5.

När vi vaknade dagen efter var det ljust och vi såg att vi tältade precis bredvid en sjö som heter Naivasha Lake där det bor flodhästar. Precis efter vi ätit frukost gick det förbi en giraff typ 50 meter från tältet. Hur som hellst var det var en jättefin och mysig camping som jag absolut kan tänka mig att åka tillbaka till, om man får sova i en lodge ;)

I helgen har vi varit i Masai Mara. Det är en jättestor nationalpark (1500 kvm) där det finns massa olika djur. Vi åkte dit tidigt i lördags och det tog ungefär 8 timmar. Vi åkte någon slags lastbil som var ombyggd till en buss där det rymdes ungefär 25 personer i varje.

På väg till Masai Mara stannade vi på två ställen. Det första vara bara en toa paus medan vi på andra stället åt lunch, som var tonfisk.. När vi åkt i kanske 6 timmar tog den asfalterade vägen slut så sista två timmarna åkte vi på en grusväg som var jättedålig. Dessutom blev det fel på våran buss, så vi fick stå och vänta i 45 minuter på att chauffören skulle laga den och eftersom det inte finns AC på bussarna blev det väldigt varmt..

När vi var framme vid parken började vi med att åka på en Game Driving, det är när man åker på safari en buss eller bil. Vi åkte runt ganska länge och första dagen fick vi bland annat se zebror, gnuer och gaseller. Vi åkte runt ett bra tag och när det blev mörkt åkte vi till campingen där vi skulle tälta. Campingen låg mitt i ingenstans men det var ganska mysigt där ändå. När vi kom fram hade personalen på campingen lagat mat så vi gick direkt och åt. I Kenya blir det vääldigt mörkt, vääldigt fort så det var svårt att hitta till tältet där jag skulle sova. Hur som helst delade jag tält med några som heter Oskar och Matteus.

Nästa dag ställde vi väckaren på 05:15 för att uppvakta en kompis som fyllde år. Efter det gick vi och åt frukost och när vi hade ätit klart var det dags för game drive igen. Den här dagen spenderade vi väldigt många timmar i bussen eftersom man inte får gå ut då det finns farliga djur runt om kring. Några timmar senare åkte vi till en flod där det fanns flodhästar och krokodiler. Där stannade vi ett tag och åt mat som personalen lagade. Vi gick även på en litet guidad tur runt floden och fick se just flodhästar och krokodiler.

Efter lunchen åkte vi raka vägen hem till campingen som tog ungefär tre-fyra timmar. När vi kom hem åt vi middag och satt vid lägerelden men gick och la oss ganska tidigt eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter.

Måndagen, som var sista dag i Masai Mara, gick vi upp klockan fem för att kolla på soluppgången. Vi gick direkt från tältet till bussen och åkte iväg in till parken (campingen ligger en bit utanför parken). Tyvärr såg man knappt soluppgången eftersom det var så molnigt och dessutom var jag så trött så jag sov nästan hela tiden. Men vi fick se två noshörningar och därmed har vi sett alla djur i The Big Five! Det är tydligen inte alls vanligt att man ser alla, så det var coolt.

Vi var tillbaka på campingen vid 9 och då åt vi frukost. Vi fick omeletter, frukt, bröd och lite annat. Efter frukosten packade vi ihop våra grejer och åkte hem, fast innan vi skulle åka hem stannade vi i en liten Masai-by som låg väldigt nära campingen. Masai är ett slags folk som bor i Kenya och de är kända för att hoppa högt, och det gjorde de!! De dansade även för oss och visa oss runt i deras lilla by, som bestod typ av 30 hus i en cirkel. Deras ’’hus’’ hade två små rum, ett sovrum och ett litet kök/sovrum för barnen. Väggarna i husen var gjorda av kobajs och de hade knappt några fönster eller lampor där inne.

I mitten av byn hade de en Masai-marknad där kvinnorna säljer hantverk som männen gjort. Det fanns bland annat halsband, armband, salladsbestick och tavlor.

Efter besöket i byn åkte vi hem och det tog typ 8 timmar också. Vägen tillbaka var nästan värre än dit. Det var så mycket damm från grusvägen så man blev alldeles äcklig och smutsig. Vår buss kom först tillbaka till internatet medan andra hade fastnat i trafikköer ;)

I lördags var vi på sightseeing. Bussen gick klockan 12 från skolan och vi åkte runt i Nairobi i ungefär 2 timmar. Jag trodde Nairobi var mycket mindre eftersom vi bara fått vara i området där vi bor än så länge. Vi stannade på en utsiktsplats där man såg ut över hela Nairobi Downtown och det var jättefint. Vi åkte runt i andra delar av Nairobi också, till exempel Westlands. Senare under året kommer vi få ta taxi dit och där finns det ännu fler shoppingcenter och restauranger.

När sightseeingen var slut åkte vi till ett shoppingcenter som heter Yaya och där tog vi några drinkar och åt efterrätt.

Nu till helgen ska vi åka till Masai Mara och dit kan det ta mellan 7-9 timmar med buss… Men det blir nog väldigt roligt och en upplevelse. Vi ska bo i tält och efter helgen ska ni få se hur vi haft det!

I lördags var vi på tre olika ställen. Klockan 10 gick bussen till första stoppet som var ett elephant orpghanage. Där fanns det massa små elefanter som blivit av med sina föräldrar och bor på orphanaget tills de blivit vuxna och mogna nog att klara sig själva. Vi var där i ungefär 45 minuter. När vi skulle gå till bussen såg vi massa apor som klättrade runt på husen som fanns där och när vi satt i bussen sprang några små djur (kan inte namnet) förbi bussen som såg ut som Pumba.

Efter första stoppet åkte vi vidare till andra, ett giraffcenter. Där fanns det både små och stora giraffer. Om man ville så fick man en näve mat som man skulle ge till girafferna. Vissa satte en liten bit mellan läpparna och då fick man en puss av giraffen, men jag vågade inte.. Här fanns även en liten shop där man kunde köpa souvenirer och andra små saker. Jag köpte en liten träfigur som en man gjorde för hand. Vi stannade hos girafferna i ungefär en timme.

Efter girafferna åkte vi till ett shoppingcenter som heter The Hub och ligger i Karen. Karen är en del av Nairobi som är ’’lite finare’’. På shoppingcentret fanns det mesta, allt från Adidas till restauranger och mataffärer till teknikaffärer. Vi åt på ett ställe som jag inte minns namnet på, men jag tog i alla fall lax och den var jättegod. Priserna när man äter ute, jämfört med Sverige är ganska mycket billigare. När vi går ut och äter lunch kan man få en hamburgare för 1000 kes (ca. 80 kr), och då är det inga gatustånd eller snabbmatsställen, utan det är riktigt fina och fräscha restauranger.

Varför jag inte uppdaterat så mycket på senaste är för att internet är väldigt dåligt. Det går i perioder så ibland funkar det hur bra som helst, och ibland är det tvärtom. Dessutom har vi ganska mycket läxa nu. Vi har ekonomiprov nästa vecka, några inlämningar, glosor och psykologiprov. Men jag klagar inte. Det går faktiskt väldigt bra med skolan här eftersom det är typ ''det enda man gör''. Man har liksom inga extrajobb eller så. Dock så har aktiviteterna på kvällarna börjat nu. Jag har anmält mig till volleyboll och löpning (förra veckan sprang vi 7 km!!) och det innebär att man har träning en gång i veckan per aktivitet.

I helgen ska vi åka på sightseeing runt i Nairobi och då ska jag lägga ut många bilder ;)

Väldigt ofta ser man kossor som går ute på vägen och det kan därför ta jääääättelång tid om man ska åka någonstans

Äntligen tillbaka på internatet efter två dagar i Hells Gate och nu ska ni få läsa om vår första camp, så jag tänker börja från början.

I lördags klockan 8 var det dags att åka iväg. Vi började med att packa bussen med alla våra saker och här i Kenya har bussarna inget bagageutrymme under eller i själva bussen, utan här lägger man väskorna på taket(?). I alla fall när vi var klara med packningen åt vi frukost och som vanligt fick vi mackor, färsk frukt och varm choklad.

Efter frukosten var det dags att åka iväg. Vi åkte buss till Hells Gate och totalt tog det ungefär två och en halv timme eftersom vi stannade på ett ställe som heter Rift Valley. Det är en jättefin utsiktsplats på väg till Hells Gate. Vi köpte även lite dricka och chips eftersom vi inte hunnit göra det tidigare.

När vi var klara vid Rift Valley åkte vi vidare mot Hells Gate. Efter en timme ungefär var vi framme. Först stannade vi vid ingången till parken och efter det åkte alla klasser till sina campingplatser. Vägen dit var väldigt dålig och guppig (därför vissa bilder är suddiga), men tillslut kom vi fram till vår campingplats och den låg mitt i ingenstans. Det enda som fanns där var en liten paviljong där man kunde laga mat och ett annat litet hus där man gick på toaletten. Förutom det fanns det bara träd.

Nån timme senare, när vi ätit klart och satt upp våra tält var det dags att gå en rundtur runt i parken. Hells Gate är en väldigt stor park så vår promenad tog ungefär 1,5 timme, och då hade vi LÅÅÅÅNGT ifrån sett hela parken. Det var väldigt varmt just då och kanske var det därför vi inte såg så många djur. Vi hade förväntat oss att se massa olika djur, men det enda vi fick se var typ gaseller.

När vi var tillbaka på platsen där vi hade våra tält var det dags att göra mat. Skolköket hade skickat med oss mat från skolan som vi skulle laga. Vi blev uppdelad i olika matgrupper och min grupp fick efterrätt ;) Hur som helst åt vi oxfilé (oxfilé här är mycket billigare än fläskfilé) med stekta grönsaker och ris. Maten gjorde vi över en brasa och det blev jättegott.

Tidigare i veckan hade vi delat in oss i gruppen då vi skulle planera olika lekar som vi kunde göra med klassen för att få bättre sammanhållning och lära känna varandra bättre. Vi körde bland annat ’’Så ska det låta’’ och en lek där man skrev ner en sak om sig själv och sen ska klassen gissa vems lapp det är.

Efter lekarna åt vi vår efterrätt som var färsk ananas med kanel och socker som vi grillade över elden. Köket hade även skickat med deg så vi kunde göra pinnbröd (ANNA<33).

Dagen efter vaknade vi vid 8 och skulle packa ihop allt. På kvällen när vi skulle sova var det för varmt i tältet så vi öppnade en liten lucka för att få in lite luft, men på morgonen var det så kallt så blodet nästan frusit till is.. Dessutom fick jag ont i halsen och blev lite förkyld igen.

När vi hade packat klart och ätit frukost åkte vi iväg med bussen igen för att gå en sista vandring. Den här vandringen var dock inte uppe på marknivå, utan vi gick nere i en jättefin ravin. Där nere var vi tvungen att klättra, hoppa och gå i vatten för att komma fram. Men det var helt klart värt för det var väldigt fint där nere. Ravinen låg också i parken och det tog ungefär 20-30 minuter att åka dit från vår campingplats.

Efter vandringen var vi alla jättetrötta och som tur va skulle vi åka hem efter den. Bussresan hem kändes som typ 30 minuter för jag sov hela tiden, haha.

Sen när vi kom tillbaka på internatet packade jag upp väskorna, duschade och sen gick jag, Benjamin, Vinona, Viktor, Thea och Vendela till Junction och åt middag. Jag åt kyckling wrapped i bacon med potatismos och efter det gick vi till Planet Yoghurt och köpte frozen yoghurt. Frozen yoghurt är också väldigt billigt här nere, som typ allt annat.

Vår skolbuss

Rift Valley

Såhär bodde vi

Och såhär diskade man

Dag 2, nere i ravinen