Hej, nu är jag inne på sista veckan av resan. Det känns riktigt tråkigt, har haft det så mycket bättre än vad jag hade trott och träffat massa fina vänner så vill inte att det ska ta slut än. Dagen vi lämnade Maun campade vi på ett ställe som hette Elephant Sands och där blev vi lovade att vi skulle se elefanter, och om vi gjorde. Det fanns ett vattenhål mitt i campingen dit det kom massvis med elefanter. Som mest hade vi 22 stycken där och vi satt som minst två meter ifrån dom med bara vassa stenar som skydd emellan, det var riktigt häftigt! Vi kom till Vic Falls, där vi bor just nu, i lördags och direkt när vi kom fram bokade vi in oss på alla aktiviteter vi vill göra. Dagen efter var vi ett gäng redo för Big Air experience - zipline, swing och bungyjump över Zambezifloden. Ziplinen och gungan gick hur bra som helst men när det var dags för bungyjumpen fick jag panik och kunde inte göra det. På kvällen åkte vi Sunset Cruise innan vi åkte vidare till en bar. Igår så gick vi in i parken och kollade på Victoria Fallen och på kvällen åt vi god mat och drack drinkar på ett jättelyxigt hotell. Idag har vi gjort våran sista aktivitet, 28 km rafting i Zambezi floden och gud vad kul det var! Nu är det inte många dagar kvar, imorgon åker vi över till Zambia och på lördag går flyget hem.

Nu har vi bockat av 3 dagar i Maun, Botswana och idag åker vi vidare mot Zimbabwe och Vic Falls. Här i Botswana har vi inte gjort så jättemycket. Vi har ätit picknick, solat och badat vid campingens pool och igår var några av oss ute på en kanottur och Walking-safari i Okavango Deltat, det var riktigt fint där. Men nu måste vi skynda oss mot bussarna för nu ska vi rulla vidare!

Hej, här uppe i Namibia har det varit ganska svårt att få tag på wifi så därför har det stått väldigt tomt här. Över hälften av resan är gjord och jag kan bocka av tre länder eftersom att vi åkte båt över till Angola igår och nu har vi tre kvar. De senaste dagarna har vi varit på safari i Etosha nationalpark, där såg vi bland annat gepard, noshörning, elefant och lejon. På tisdag åker vi in i Botswana och efter det är det dags för Victoria fallen där det väntar river rafting och bungyjump bland annat!

Hej på er! Nu har vi lite wifi igen efter ett par dagars resande. Vi lämnade Kapstaden i söndags och fortsatte uppåt i landet, den dagen stannade vi på en vingård för vin och ostprovning och sen på kvällen bodde vi på en jättefin camping. På måndagen kom vi fram till Orange River och där var vi i tre dagar tror jag. Ena dagen fick jag och några andra för oss att gå till en pizzeria 2km bort så vi börjar vandra mitt i öknen i 45 graders hetta och efter ett tag insåg vi att det inte alls var 2km att gå. Efter 45 minuter kom vi äntligen fram och det var något av det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv. Som tur är träffade vi på två tyskar som var snälla och skjutsade oss hem. Efter det har det mest varit resdagar och vi har kommit in i land nummer två, Namibia! I fredags kom vi fram till Swakopmund och bor nu några dagar på hostel. Igår åkte vi fyrhjuling och sandsurfade i öknen och nu har vi precis kommit hem från ett fallskärmshopp!!

Igår tog jag en riktigt slapp dag här i Kapstaden, jag och två andra tjejer åt frukost på ett jättefint ställe innan vi lyxade vidare med varsin thaimassage. Sen lämnade vi in tvätt och låg och vilade någon timme innan vi drog till ett jättegott mexikanskt ställe, tog tyvärr ingen bild där men det var hur trevligt som helst med tacos och massa drinkar.

Idag har jag också tagit det ganska lugnt, planen var robben island som jag hade sett fram emot men det blev inställt pågrund av vädret tyvärr. Så vi har mest gått runt och utforskat området runt där vi bor!

Hej! Just nu sitter vi på ett hostel som vi ska bo på i tre nätter här i Kapstaden innan vi fortsätter upp mot Namibia. Idag har halva gänget varit iväg på hajdyk. Det var så himla coolt och vi såg sammanlagt 6 vithajar och en kopparhaj tror jag vilket tydligen var väldigt bra. Tyvärr såg man inte så bra nere i buren utan det var enklare att kolla uppifrån båten men det är så sjukt att jag har varit mindre en en halv meter ifrån en vild vithaj!!

Hej på er, nu har jag landat i Sydafrika! Flygresan gick helt okej och första natten på bussen likaså, lite trångt och lite kallt att sova på taket men förhoppningsvis hinner jag sno en plats inne i bussen idag. Jag har redan hunnit bli sjuk också, några sekunder ifrån att svimma på Etiopiens flygplats och en liten förkylning 😊

Nu sitter jag och Sandra på en restaurang och dricker drinkar för att sno deras wifi. Ikväll sover vi på en camping precis vid Sydafrikas sydligaste spets och imorgon vet jag inte riktigt vad planerna är. Egentligen skulle det bli hajdyk men det är inställt på grund av vädret och blir på onsdag istället.

Hallå allihopa, det är äntligen dags! Idag flyger jag till Sydafrika som är första stoppet på resan. Vi ska strax börja åka upp mot Stockholm och Arlanda där jag ska möta upp alla andra. Planet går halv 8 ikväll och med en mellanlandning i Etiopien ska vi vara framme i Kapstaden klockan halv 4 imorgon lokal tid. Det blir en väldigt lång flygning men jag är så taggad och väldigt väldigt nervös!

Tänkte bara förklara resan lite mer för dom som undrar. Jag kommer alltså tillsammans med kanske ett 20-tal andra personer åka buss genom Sydafrika, Botswana, Namibia, Zimbabwe och Zambia i 5 veckor. Vi kommer att bo och sova på bussen samt laga våran egna mat. Det är en riktig äventyrsresa och om jag inte fegar ur kommer jag bland annat hoppa fallskärm, dyka med hajar och hoppa bungyjump. Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket jag kommer kunna uppdatera bloggen när jag är där nere eftersom att vi kommer resa runt hela tiden. Jag kommer att göra ett utkast varje dag och så kommer dom upp så fort jag får tillgång till internet, så vi får se när nästa uppdatering blir.

Idag är det alltså 2 dagar kvar tills jag åker!?!?! Eftersom att jag bokade för så länge sedan har det inte känts som att det är på riktigt eller att det kommer att hända men nu är det liksom bara 2 ynka dagar kvar. Det sista inför resan är fixat, jag har fått hem biljetterna, jag har växlat pengar och vägt min väska som klarade viktgränsen med några gram. Igår gjorde jag mitt sista jobbpass innan jag åker, så himla skönt efter att ha jobbat konstant i ett år!

Nu har jag precis kommit hem ifrån en "avskedsmiddag" på Glädje med Anna och Bea, åt musslor och drack goda drinkar!