Gårdagen var faktiskt väldigt nice 😁! det blev ju tillslut bra väder med sol och allt, och tack vare det så kunde vi sitta ute på uteserveringen där vi skulle äta middag, vilket inte var helt fel 👍!
Till middag så valde vi att äta räksallad och dricka ett glas vitt. Det var sjukt gott verkligen 😍! och sedan efter maten så beställde vi in en varsin kaffedrink, och jag tog såklart en irish coffee som jag gillar så mycket 😍.
Det blev en riktigt lyckad middag med väldigt god mat, god dricka och bra sällskap, och inte minst, bra väder 👍!
Efter några timmar på restaurangen drog jag och syrran iväg och åkte lite bil, lyssnade på musik och drack lite mer alkoholhaltiga drycker. Det var ganska kul faktiskt 😊!
Det blev alltså en bra födelsedag tillslut kan man säga 😄👌
!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

  • 440 Readers

Likes

Comments

Fredagen har spenderats i Gåsvarv/Älvdalen tillsammans med familjen och släkten. Det var begravning i Älvdalens kyrka, för morfar som gick bort i cancer den 21 april.
Begravningen var väldigt fin men lite jobbig. Det kändes jobbigt direkt man kom in i kyrkan faktiskt, men det gick ändå ganska bra. Det var bara några få gånger som man kände att tårarna kom. Men nu slipper han i alla fall lida mer, och det är ju positiv 💗!
Efter begravning åkte vi till Brittgården för att fika lite. Det fanns smörgåstårta och kaffe och lite annat gott 👍! och efter det for vi hem till mormor i Gåsvarv. Där åt vi en riktigt god middag samt efterrätt och drack massa gott till det 👍. Senare på kvällen spelade vi sedan olika sällskapsspel och drack lite mera alkoholhaltiga drycker, vilket var mycket kul och trevligt 😁.
Det blev ett bra avslut på kvällen i alla fall 👍
!

Likes

Comments

Igår/inatt var man ut på lite festligheter, och det var faktiskt väldigt nice 👍!
Kvällen började hemma hos mig och min syster där vi förfestade lite innan utgång, tillsammans med våran bästa vän 👍. Vi drack massa gott, lyssnade på musik och dansade lite 😁. Efter några timmar hemma så åkte vi iväg för att festa och hamnade tillslut på en fest och hade det väldigt trevligt, kan man säga 😉.
Idag har jag dock lite huvudvärk men mår ändå förvånansvärt bra, så det var alltså lyckat och sååå värt det 😉
!

Likes

Comments

Yaaay! it's Earth day today 😁👍!
Let's celebrate 
😁!

Likes

Comments

1. Du blir uppiggad
Det är koffeinet i kaffet som står för den uppiggande effekten. Det stimulerar centrala nervsystemet och stärker ditt korttidsminne, din uppmärksamhet och hjärnans förmåga att bearbeta information. Koffeinet binds till receptorer i hjärnan som gör att nivån av signalämnena dopamin och serotonin ökar. Det påverkar din hjärnas belöningscentrum, gör att du blir på gott humör och ger dig en känsla av fräschör. Studier från universitetet i Barcelona visar att effekten håller i sig upp till 5 timmar.

2. Din hjärna skyddas mot demens och Parkinsons sjukdom

Det finns en del som tyder på att det inte enbart är korttidsminnet som blir bättre av kaffe. En finsk-svensk studie i Journal of Alzheimer’s Disease visar att kaffedrickande minskar risken att drabbas av demens. I studien gjorde tre koppar kaffe dagligen att äldre kvinnor fick bättre minne, det gjorde att deras risk att drabbas av Parkinsons sjukdom minskade med upp emot 80 %. Skyddet mot Parkinsons beror på att kaffe förhindrar en minskning av hormonet dopamin i hjärnan. Parkinsons sjukdom är kännetecknet för förlust av dopaminproducerande celler.

3. Du får en positivare inställning till andra

Kanske ska du förse din chef med en kopp rykande hett kaffe nästa gång du ska ha löneförhandling; man tänker nämligen positivare när man har en kopp varmt kaffe i handen. Amerikanska forskare gav i ett försök testpersoner antingen en kopp varmt kaffe eller en kall dryck i handen när de presenterades för en ny bekantskap. De som fick det varma kaffet kände större glädje över den nya bekantskapen och fick varmare tankar för personen mitt emot.

4. Din risk att drabbas av bröstcancer minskar
Den svenska forskaren Helena Jernström har kommit fram till att kaffe minskar risken för bröstcancer eftersom koffein hämmar celltillväxten i bröstet. Och kaffe har inte bara en förebyggande effekt, det förbättrar också prognosen för dem som drabbats av bröstcancer. Effekten får du, om du dricker minst tre koppar per dag och har gentypen CYPIA2 – och det har cirka hälften av alla svenska kvinnor.

5. Din lever skyddas mot cancer
Enligt en japansk studie minskar en enda kopp kaffe risken för att få levercancer. Studien bygger på försök med råttor som matats med pulverkaffe. Flera studier visar dessutom att kaffe skyddar levern mot skador orsakade av stor alkoholkonsumtion. Tyvärr går det inte att bota baksmälla efter en våt kväll med kompisarna med en kanna koffein. Det skulle bara orsaka irriterad mage och torka ut dig ytterligare.

6. Du kan undvika gallsten

Om du dricker tre koppar kaffe per dag minskas din risk för gallsten med 40 procent. Forskare vid Harvard School of Public Health har följt 46 000 män under tio år och funnit att ju mer kaffe, desto bättre, när det handlar om att undvika gallsten. Forskarna förmodar att det aktiva ämnet är koffein, eftersom det gör att gallblåsan drar sig samman och töms oftare, så att inga stenar hinner bildas.

7. Din risk att få typ 2-diabetes minskar

Varje kopp kaffe minskar risken för att utveckla typ 2-diabetes. Forskarna vet inte exakt vilka ämnen i kaffet som ska ta äran åt sig för den positiva effekten, koffeinfritt kaffe fungerar lika bra, så man förmodar att det måste bero på kaffets många antioxidanter eller dess innehåll av magnesium. En studie gjord vid Harvard School of Public Health visar, att kvinnor som dricker sex koppar kaffe dagligen löper cirka 40 procent lägre risk att utveckla typ 2-diabetes. Resultatet backas upp av flera inhemska studier samt studier från bland annat Australien och England. En svensk studie gjord på 8 000 personer visar, att kvinnliga storkonsumenter av kaffe minskar sin risk att få typ 2-diabetes med hela 75 procent.

8. Ditt hjärt-kärl-system stärks
Direkt efter att du druckit kaffe ökar ditt blodtryck och din puls, men det är ofarligt eftersom trycket sjunker igen efter ett par timmar. En norsk studie av mer än 23 000 sjuksköterskor visar att 1–3 koppar bryggkaffe per dag minskar risken att dö av hjärt-kärlsjukdom med 24 procent. Detta stöds av flera amerikanska studier som också visar att människor som dricker kaffe löper lägre risk att få problem med hjärtat.

9. Du hjälper magen

Många förknippar kaffe med något som irriterar magen och gör att den producerar mer syra. Men mörkrostade kaffebönor innehåller faktiskt ett ämne som minskar magens syraproduktion. Forskare vid universitetet i Wien har kommit fram till att kaffe är rikt på ämnet N-metylpyridinium som till synes blockerar cellernas syraproduktion. Om du dricker mycket kaffe kan andra ämnen, bland annat koffein, dock fortfarande vara besvärande för magen.

10. Din risk att få tarmcancer minskar
Med fyra koppar kaffe dagligen kan du minska risken att få tarmcancer, visar en svensk studie. Man förmodar, att det beror på att maten transporteras snabbare genom systemet när du dricker lite kaffe, och att kaffe minskar kroppens utsöndring av gallsyror.

11. Din träning fungerar ännu bättre
Forskning på tio cyklister som först fick koffeinfritt kaffe och senare vanligt kaffe en timme före träning har visat att uthålligheten signifikant förbättrades efter intaget av vanligt kaffe. Cyklisterna, som ansträngde sig till sitt yttersta, klarade en kvart längre efter intag av 330 mg koffein, och samtidigt bedömde de att det inte hade varit så ansträngande som då de drack koffeinfritt kaffe före. Förmodligen eftersom kaffe påverkar det sympatiska nervsystemet. Även fettförbränningen var väsentligt förbättrad efter intag av koffeinhaltigt kaffe, medan kolhydratförbränningen inte påverkades.

Källa:iform.se/halsa/forebyggande/kaffe-sa-sunt-ar-det

Likes

Comments

Likes

Comments

Helgen har varit rätt nice för min del 😃. Det blev chill på fredagen och sedan på lördagen for man till Gåsvarv för att fira mamma en dag i förväg, vilket faktiskt var väldigt trevligt 👍! vi åt god mat och drack gott 👌!
Efter midnatt blev det sedan lite party 👍! och det var faktiskt kul 😁! men man kom dock hem tidigt på söndag morgon och då var man rätt så sliten kan man säga, men det var väl värt det 😁.
Hela söndagen spenderades sedan i sängen på grund av att jag var sååå himla trött, seg och sliten, vilket jag fortfarande är för övrigt 😂. Men det är så det blir när man festar hårt 😂. Eller så börjar man bli för gammal helt enkelt...
😉.

Likes

Comments

​Fett nice låt 😃👍👌!

Likes

Comments

1. Le
Lyckliga människor ler, oavsett vad de har att le för. Med ett leende på läpparna känner du dig gladare och det fungerar som en boomerang som skickar glädje och leenden tillbaka till dig.

2. Var tacksam
Innan du somnar så ta en stund för att göra en lista med de tre bästa sakerna som har hänt dig idag, istället för att ligga och grubbla över allt det som gick galet och som du inte hann med. Tankarna på chefens beröm, solens strålar och väninnans sms får dig att somna med ett leende på läpparna.

3. Ge allt du har
Lyckliga människor låter inte bli eller tar minsta motståndets väg. Tvärtom. De ger mer än vad de har lön för och gör allt för att erbjuda bästa servicen, uppfinna lösningar på problem eller nya smarta produkter.

4. Ät sunt
Hjärnan älskar sunda fettsyror, probiotiska bakterier, kostfibrer och antioxidanter, så tanka upp med naturlig mat såsom fet fisk, yoghurt, grönsaker och fullkorn. Hoppa över färdigrätterna och snabbmaten.

5. Lev i nuet
Det är svårt att vara lycklig om du lägger hela dagen på att fundera över vad som ska hända imorgon och nästa vecka – eller på vad som har hänt under året som gått. Meditation eller en lugn promenad kan hjälpa dig att komma mer in i nuet och därmed närmare lyckan.

6. Rör på dig
Motion är en av de mest effektiva humörbomber som finns. Den dämpar stress och depression och sätter igång produktionen av en lång rad välbefinnandeämnen i hjärnan. Utöver alla de kroppskemiska effekterna, så gör träningen även att du får en positiv självbild.

7. Prioritera dina vänner
Lyckliga människor vet att man inte kan vara lycklig genom att enbart ha fokus på sig själv. Vårda dina vänner, överraska din mamma med ett oväntat besök, spring en runda med väninnan eller vik tvätten med din partner.

8. Se glaset som halvfullt
Varje morgon när du vaknar så ge dig själv en minut för att tänka på tre saker som du ser fram emot under dagen som kommer. Då är du inställd på att det kommer bli en toppendag. När vi fokuserar på problem ser vi problem, men när vi fokuserar på de bra sakerna, är det dem som först kommer upp på näthinnan.

9. Var lekfull
Lek är utvecklande för hjärnan och gör den bättre på att lära sig nya saker och se utmaningar från ett annat perspektiv. Man kan ha mycket roligt med ett hopprep, en rockring eller av att leka dansstopp, även om man är vuxen.

10. Hjälp till självhjälp
Kom ihåg att hålla upp dörren och låta mamman med det skrikande barnet på armen gå före i kön. När du hjälper andra hjälper du nämligen även dig själv. De som är mycket hjälpsamma påverkas mindre av stress och är generellt på bättre humör, visar flera studier.

11. Gå och lägg dig
När du får tillräckligt med sömn återhämtar sig din hjärna optimalt och du blir fylld av energi och mod inför nästa dag. Släck ner alla skärmar i god tid före sängdags, byt ut kaffet mot kamomillte och skruva ner värmen och ljuset, så är du på god väg mot drömmarnas land.

Källa:
iForm

Likes

Comments