Om du trenger litt ekstra energi i hverdagen så har jeg nå den perfekte oppskrift jeg vil dele med dere. I tillegg til at de kan gi deg ekstra energi i en fei i en ellers travel hverdag, så tar de heller ikke lang tid å lage, de er supersunne OG de smaker himmelsk. Hva annet kan man be om?

Jeg prøver så godt jeg kan å lage disse så ofte som mulig slik at de ligger lett tilgjengelig i kjøleskapet, og sist jeg var ute å reiste lagte jeg meg en porsjon med disse kvelden før avreise og hadde de som snacks på flyturen osv. Som sagt en god ressurs til litt ekstra energi samtidig som de er bra for kroppen.
La oss sette igang med en gang!


Dette trenger du

Kokosolje • 4 spiseskjeer
Daddler • 10 stykker
Kakaopulver • 2 spiseskjeer
Havgregryn • 1 dl
Vaniljepulver • 1 teskje
Havsalt • 1 klype
Kanel • 1 klype
Kokosmasse • 5 spiseskjeer
Chiafrø
3 spiseskjeer

Slik gjør du

Legg dadlene i bløt i litt varmt vann en stund før du skal bruke dem.
Etter 5-10 minutter tømmer du av vannet, tørker de, fjerner eventuelt steinene og deretter finhakker du de.
Bland kokosljen med kakaopulver, vaniljepulver, havsalt og kanel. Rør det godt sammen.
Tilsett deretter havregryn, chiafrø og de finhakkede dadlene. Bland godt med for eksempel en slikkepott.
Sett blandingen i kjøleskapet i 15-20 minutter slik at den får festet seg litt.
Ta ut blandingen, rull små kuler mellom hendene, dypp dem i revet kokos.
Oppbevar gjerne kulene i lukket boks i kjøleskapet

...

Og viktigst av alt: NYT de med god samvittighet!

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Likes

Comments

Rykende, ferske rundstykker rett fra ovnen, toppet med ditt favorittpålegg og kanskje en kopp te på siden av? Det synes jeg alle skal unne seg så ofte som mulig nå som høsten og mørket sniker seg innpå oss. Kanskje til og med gjøre noe litt ekstra ut av det og invitere familie eller venner over på kveldsmat, hvor du serverer dem disse nydelige rundstykkene mens dere sitter i mørket med fyr i peisen omringet av telys?

Rundstykkene jeg deler oppskriften på nå idag er mine absolutte favoritter og hovedårsakene til det er at de for det første ikke trenger noen form for heving og for det andre tar de maks 30 minutter å lage - fra begynnelse til de er ferdigstekte og ute av ovnen. Give it a try and you won't regret!


Dette trenger du

Grovt sammalt hvete 3,5 dl
Grovt finmalt hvete • 3,5 dl
Bakepulver
3 teskjeer
Salt 1 teskje
Sukker 2 teskjeer
Linfrø En neve
Solsikkefrø En neve
Vann • 2 dl
Melk 2 dl
Sesamfrø
2-3 spiskjeer

Slik gjør du

Bland sammen alt det tørre, og tilsett deretter melk og vann til det blir en fin deig. Ikke for tørr, ikke for bløt.
Trill ut omtrent 10 rundstykker - kommer an på hvor store eller små du vil ha de.
Legg dem på et stekebrett og dryss sesamfrø over dem.
Sett rundstykkene inn i ovnen uten forheving.
Stek i 15-20 minutter på 230 grader til de ser ferdige ut.


Et lite tips: om du vil gjøre både dyrene, helsen din og miljøet en tjeneste så kan du bytte ut vanlig melk med alternativer som for eksempel soya-, mandel- eller rismelk. Da blir også rundstykkene veganske, og det er alltid de det går i hos meg! Man kan også bytte ut sukker med sukrin.

Likes

Comments

Havregrøt, havregrøt, havregrøt... Det er noe jeg aldri blir lei av - hvordan kan man egentlig gå lei når det finnes så uendelig mange måter å lage dem på? En av mine nylige favoritter er "overnight oats", og denne lager seg omtrent selv. Dette passer dermed perfekt om du er en person som gjerne har litt lite tid om morgenen - denne havregrøten kan nemlig tilbredes kvelden før i forveien og når du på morgenen skal ha frokost så er det bare å ta den ut fra kjølekspapet og spise i vei. Hva blir vel bedre enn det?


Dette trenger du

Havregryn • 1 1/2 dl
Chiafrø • 2 spiseskjeer
Melk • 2 dl
Honning • 1/2 teskje
Salt
• En klype
Mandler • 5-10 stk, grovt hakket

Slik gjør du

Ha havregryn, chiafrø, honning, salt og melk i et glass eller lignende.
Rør det hele godt sammen og putt på et lokk/kle med plast.
Sett grøten i kjøleskapet over natten (eller minst fem timer).
Topp med enten bær, granola, frukt eller noe annet digg.

Et lite tips: om du vil gjøre både dyrene, helsen din og miljøet en tjeneste så kan du
bytte ut vanlig melk med alternativer som for eksempel soya-, mandel- eller rismelk.


Håper dere gir denne oppskriften en sjangse og prøver den ut. Husk også at det kun er fantasien som setter grenser når det kommer til hvordan du lager den, for her kan man prøve seg frem med sjokolade, bær, frukt, proteinpulver and so on. Nam, nam!

Likes

Comments

Så, hvordan gjør man det her med introduskjon? Hei bloggen? Ikke? Hmm. Vel, mitt navn er Johanne og jeg er ei 21 år gammel jente fra sør i lille Norge. Jeg har en stor lidenskap for reising - jeg oppdager nye steder så ofte jeg kan, men siden vi alle kjenner til den kjipe sanneheten om at bankkontoen i ny og ne sier ifra om at nå er det stopp, så bruker jeg også store deler av tiden min hjemme. Og når vi først snakker om lidenskap: de aller fleste av oss har noe de engasjerer seg litt eksta for i hverdagen. enten om det er at ens egen familie skal ha det bra eller om det dreier seg om flyktningskrisen. Jeg har ikke bare én ting jeg engasjerer meg litt ekstra for, men to: dyrs rettigheter og miljø. Når det komme til mitt engasjement i disse viktige sakene så vet jeg at det ikke er store forskjellen jeg som enkeltmenneske får gjort, men som min fantastiske mamma alltid har sagt: "ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt".

Jeg har en lang fortid med blogg, og om jeg husker rett så opprettet jeg min første blogg når jeg var rundt 14-15 år. Den bloggen eksiterer heldigvis (!) ikke den dag idag og det er for alles beste. Jeg har hatt 4-5 andre blogger i senere tid og det til ulike hensikter. Den siste bloggen jeg opprettet var i forkant av når jeg skulle reise til New York for å studere menneskerettigheter i fire mnd i 2014 og etter hjemreisen ble den aldri mer brukt. Så, hvordan havnet jeg tilbake på tanken på å blogge? Jo, jeg vil bruke denne bloggen til å inspirere og motivere andre, dele øyeblikk fra min hverdag hjemme og når jeg er ute å reiser og som et sted hvor jeg kan dele mine tanker og hjertesaker. Rett og slett som en liten dagbok, bare at den i dette tilfellet er digital og tilgjengelig for hvem som helst. Well, let's do this.

Om det skulle oppstå noen spørsmål eller noe, så kan jeg kontaktes på
johannehaneberg@gmail.com


Likes

Comments