Hi

Tillbaka från Byron Bay igen. Det har varit 3 intensiva men roliga dagar. Vi lämnade Brisbane vid 7 i tisdags för att åka buss till Byron Bay och resan tog ungefär 3 timmar. Väl framme gick vi runt lite i byn och åt lite brunch, det var en mysig liten hippie stad, men massa nyttiga juicer och raw cakes, som jag gillar. Efter det checkade vi in på hostlet vi skulle bo på, det hette Backpackers Inn och var helt okej men tanke på att jag varit lite skeptisk mot hostel innan och aldrig varit på ett. Jag fick dela rum med 8 andra tjejer och sen var det delade duschar och toaletter. Sen gick vi ner på stranden och solade lite innan vi skulle testa på att surfa. Det var ca 23 grader vilket ganska varmt för att vara vinter här, så man kunde alltså ha bikini utan att frysa. När det sedan var dax att surfa fick vi ta på oss våtdräkt, vilket även det var första gången för mig. Det var lite obekvämt eftersom den var blöt och alldeles för stor haha. Att surfa var ganska svårt, jag försökte ställa mig upp några gånger men det gick inte jätte bra. Tror de krävs några fler försök. På kvällen sen hade vi BBQ på hostlet innan vi gick ut på en bar för att dricka några drinkar och dansa lite. Vi var tillbaka redan vid 12, vilket var lagom, det blir mörkt här vid 5-6 så man är trött ganska tidigt.

I onsdags var vi uppe redan vid halv 8 för att äta frukost och sedan paddla kajak. Det var inte så svårt som jag trodde men jag blev lite sjösjuk i slutet. Vi hade turen att se delfiner och en val, vilket var coolt. På eftermiddagen var det dax för hike, vi gick i skogen upp för massa trappor för att se något som kallades light house, där var även otrolig utsikt. Efter det gick vi runt i lite butiker i byn och strosade. Sedan hem för att duscha följt att mat och lite party på ett ställe som hette Checky Monkys (!?), spelade även biljard, vi tjejer vann mot killarna!

I morse gick vi upp för frukost igen, sen spelade vi kort hela förmiddagen innan vi skulle lämna Byron Bay. Vi stannde till på ett Zoo på vägen hem som hette Currumbin. Vi fick klappa kängurus och titta på andra djur som koalor, så söta!! Kom hem för ett tag sen, ska in i duschen snart och sen packa om min väska.

Imorgon åker vi till Gold Coast för en heldag på stranden, hoppas på fint väder!

See you!

Hello

Idag började o-week. Det var introduktion med massa allmän info och efter gick vi runt och minglade, åt lunch och fick massa gratis saker b.la. massa pennor, nice. Träffade några nya personer också, vilket var kul. Vi avslutade med en kaffe och sen gick jag hem och lämnade alla saker för att sen ta bussen till Westfied garden city för att köpa lite mer saker. Det är ett gigantiskt shopping center som har typ allt man kan tänka sig, jag hann bara gå igenom en liten del av de och gå in i 2 affärer, och de tog typ 1 timme haha. Behövde köpa lite fler hängare, kudde, osv. Men ja, tänk typ väla ggr 10. Får åka dit en annan dag igen när jag hinner vara där länge, dom stänger nämligen redan vid 5 förutom på torsdagar då de har öppet till 9. Inga generösa öppettider jämfört med shoppingcenter i Sverige, men men man vänjer väl sig. Va även inne i Woolworths som är deras motsvarighet till Maxi, gillade verkligen utbudet där men tar nog ett tag innan man hittar där eftersom det var en gigantisk mataffär.

Väl hemma igen började jag packa lite inför 3 dagars utflykten till Byron Bay imorgon, ser fram emot det. Lagade en sallad ikväll med lax. De har jätte många olika smaker på tonfisk och lax i konservburk, som är billiga och smakar helt okej, så kommer nog bli en hel del sallad om jag inte orkar laga någon avancerad mat. Träffade även resten av mina room mates, verkar alla vänliga och roliga så det känns bra. Kollade på en film med en av tjejerna och en av killarna nu ikväll, vilket var mysigt.

Nu måste jag sova, ska upp om typ 5 timmar för att bli hämtad av bussen. Ciao!

​Vi fick klappa lite djur på skolan :)

Postad i: Daily

Nu va det några dagar sen jag skrev här sist. Det har hänt en del saker nu. I lördags var jag med några andra utbytesstudenter på en mat och vinmarknad, vi gick runder åt mat och drack vin. Man fick köpa ett vinglas och sen kunde man gå runt och smaka olika viner, bra koncept hehe. På kvällen tog jag bussen hem till en av tjejerna som var med, hon är dansk och bodde med 2 danska killar. Dom hade bjudit in 2 andra danska tjejer också, så dom lagade mat till alla och sen spelade vi beerpong innan vi fortsatte ner till stan för att gå ut och festa vidare. Mycket rolig kväll!

Dagen efter var jag tvungen att checka ut från hotellet vid 10, så var ganska trött och lite bakis. Fick gå runt på stan lite eftersom incheckningen på skolan inte började förrens vid 1. När klockan väl blev så mycket så gick jag tillbaka till hotellet och beställde en taxi som körde mig till mitt nya boende där jag kommer bo under min tid här. Jag bor med 7 andra och så har vi eget rum och delar kök och badrum, inget lyxigt men helt ok. Blir nog en hel del fester här kan jag tänka mig. Har än så länge bara träffat på 2 av de andra, men de va trevliga iallafall. Ska ta bilder på mitt rum sen så ni får se de.

Jag har precis duschat och ätit frukost och snart ska jag gå ner till skolan för idag börjar O-week, ska bli spännande att träffa alla andra utbytesstudenter.

Hej så länge!

Postad i: Daily

Andra dagen i Aussie avklarad. Det har varit en lång dag. Jag vaknade redan vid 6 imorse och kunde inte somna om, jet lagen som spökar. Låg kvar i sängen en stund sen gick jag till hotellets gym och sprang en halvtimme, riktigt skönt. Har inte tränat ordentligt de senaste veckorna, hoppas jag kommer få in de som rutin när skolan drar igång och jag börjat känna mig hemma på mitt boende om några veckor. Efter det packade för att sen checka ut från hotellet.

Jag och 3 andra tjejer (2 danskar och en tysk) hade bestämt att vi skulle åka ut till Nathan Campus tillsammans för att skaffa student ID. Tydligen kommer det vara mycket tryck på att skaffa de nästa vecka så vi passade på att göra de redan nu. När vi fixat de mötte vi upp en kille från Schweiz som redan hade flyttat in på campus boendet, han visade oss runt lite på området och sedan tog vi en kaffe och snackade lite. Mycket trevliga allihopa! En av tjejerna skulle iväg på lördag och titta på valar, tänkte jag skulle följa med på de. Har aldrig sett en val så de blir spännande.

När jag kom tillbaka åkte jag till hotellet och tog en taxi därifrån till mitt nya hotell. De ligger lite sämre till än det förra och inte lika fint inuti med utsikten är iallafall bättre (se bilden). Ska bara bo här tre nätter så det funkar! Imorgon måste jag försöka hitta täcke, kudde, sängkläder etc. till mitt rum, så ska försöka hitta något lagom billigt på stan.

Hörs snart igen!

Postad i: Daily

Då var jag äntligen framme i Brisbane efter en lång flygresa! Fördrev den 24 timmar långa resan med att sova och titta på film. Den gick bra och oron jag hade innan om att något skulle strula när jag skulle in i landet har släppt. Jag hade hört från andra att de skulle vara väldigt hårda med att deklarera sånt man tog in i landet. För att vara på den säkra sidan lämnade jag allt jag trodde kunde fastna i tullen, till och med mina tuggummi haha.

Väl framme på flygplatsen träffade jag 2 svenska tjejer som också skulle plugga på Griffith fast i Gold Coast. Vi fick samma chaufför som skulle skjutsa oss. Han lämnade först av mig på mitt hotell i Brisbane innan han körde dom vidare. Mitt rum jag bokat var väldigt stort, nästan för stort för att vara själv men mycket fint! Duschade när jag kom fram och det var så skönt. Sov väldigt gott inatt som tur var, känner inte av någon jetlag just nu men det kanske kommer senare.

Tog mig ut från hotellet för en stund sen för att äta frukost. Knappt ätit sen jag lämnade Sverige eftersom flygplansmaten inte var någon höjdare. Ingick ingen frukost på hotellet men hittade ett ställe precis utanför som jag sitter på nu. Beställde in granola, bananbröd och kaffe, det var mycket gott!! Kanske blir frulle här imorgon igen om jag inte hittar något annat. Nu är mitt kaffe slut och ska försöka upptäcka lite av staden och fixa några ärenden och kanske shoppa lite saker jag inte fick plats med i väskan!

Take care!

Bjuder på en bild på min frukost från snapchat!