Australien, Vardag, Sydney

Fredag förmiddag var vi tillbaka i Sydney. När jag satt på tåget funderade jag på hemresan och kändes ungefär lika overkligt som när jag skulle sätta mig på planet till Australien. Ett halvår. Kontrasterna blir på något sätt för stora.

Bondi beach, en god middag ute, en misslyckad utgång, vackra Darling Harbour och lite shopping...det är ungefär det vi fyllt upp våra sista dagar med. Jag hade kunnat stanna i Sydney ett tag till och i Australien desto längre.

Några vänner ville träffa oss och vinka hejdå innan det var dags för mig att ta planet hemåt och för Maria att resa vidare. Tidig morgon, pyssla ihop en picknick och gick till Botaniska. Där satt vi i gräset med Sydney, vattnet och värmen så nära. Jag försökte verkligen ta in varenda sekund. Pratade om resan som varit, hur det skulle kännas att komma hem och drömmar i framtiden. Timmarna gick fort och det där ögonblicket kom tillslut...som man trodde var så otroligt långt borta när man landade i Australien. Det var dags att hämta väskorna och bege sig mot flygplasten. Spårvagnen rullade in och vi kramade vännerna hejdå. Undra om man kommer träffa alla dessa människor igen, någon gång någonstans där ute. En sista blick över Sydney. En sista njutning av värmen.

Det här är slutet av min resa.

Australien, Katoomba, Vardag

En sista dag uppe i bergen. En genväg mot Wenworth Falls, vår favoritplats, och där stannade vi hela dagen. Njöt av utsikten, värmen och vattnet. Vi pratada om både det ena och det andra, svävade iväg. Åt vår matsäck och tog in nuet så gott vi kunde. Hemma under kvällen lagade vi mat tillsammans med några kompisar, lite extra mys som en avskedsgrej. Dagen blev som vi önskat, ett riktigt fint avslut. Det känns så värst märkligt att jag bara har några dagar kvar i Australien.

Australien, Katoomba, Vardag

Ännu en dag ute i naturen. Jag och Klara, varsin ryggsäck och kameran i hand. Började vid Three Sisters och gick mot "Giant Stairways" och "Dardenelles pass". Men några stora trappsteg var det minsann inte, ministeg i en evighet. Tur vi gick neråt.

Blue Mountains bjöd som alltid på vackra vyer. Skogen nere i dalen var olik de andra vandringslederna vi gått, mer av en europeisk touch. Men det hade sin charm det också. Vackra fågelsånger och några små vattenfall. Stigen bytte riktning och började ta oss hemåt och uppåt. Benen ropade mjölksyra och vi fick pausa både här och var. Ja det känns nu att vi har varit ute några dagar.

Vi tog en genväg mot hostelet och hann hem strax innan regnet. Några timmar senare låg dimman tjock och ibland kan det vara mysigt det också. Klara åker vidare imorgon men vi har bestämt oss för att stanna till fredag. Gillar det här stället som bara den.

Australien, Katoomba, Vardag

Efter en rörig och inte helt problemfri morgon stod vi tillslut på tågperrongen alla fem. Jag, Maria, Klara, Jim & Charlie denna gång. Hoppade av två stopp längre bort och vi satte kurs Wenworth Falls. Prat & skratt på vägen vilket också fortsatte under dagen. Med kartan i högsta hugg gav vi oss ut för några timmars vandring.

Det tog oss inte lång tid innan vi kom fram till ett första vattenfall gömt bland träden. Där kunde vi hoppa ner från klippkanterna ner i vattnet. Vi fortsatte, följde vattnet och vyerna blev allt vackrare. Vi valde att gå "national pass", inte på toppen och inte i dalen utan mitt i mellan. Branta stup neråt bredvid stigen, klippväggar lika höga över oss som under oss.

Jag vet inte hur många kort vi tog på vägen...en till och en till. Klättrade på stenar och i träd. Stannade för att ta in utsikten. Kakaduor flygandes högt bland topparna med deras rent hemska läten. Inte bara vita utan även "yellow-tailed black" kakaduor, så enormt stora och vackra.

Vi kom fram till självaste Wenworth Falls. Vatten föll ner likt snö från toppen, målade luften i regnbågens färger. Landade som på en bergsplatå där små naturliga pooler skapats...vidare ner i ett samlat vattenfall som vi skuttade under och igenom. Utforskade varenda liten vrå, varje liten pool. En plats där vi trivdes allihop. Som också hamnade i toppen på min favoritlista. Stunden när jag bara fokuserade på att titta, känna och lyssna. Ifall jag aldrig kommer tillbaka vill jag dagen och platsen för evigt minnas.

Australien, Katoomba, Vardag, Foto

Imorse fick jag nog uppleva min pinsammaste dag på hostel någonsin. Jag skulle smita in Jim & Charlies rum för att väcka dom och frågar i samma stund "Vill ni fortfarande haka på idag?". Någon vaknar upp skräckslagen och en halv sekund för sent inser jag att jag väckt och pratat med fel person. Klockan är sju på morgonen och en total främling tittar på mig. Han tittar på klockan och sen på mig. Var ska jag ta vägen?! Springa? Be om ursäkt? Förvirrad blir jag stående och spelar med som ingenting, hoppas att han ska somna om och tro att det var en dröm. "Va, ta en öl?" frågar han och tittar på klockan igen. Förvirringen är total. "Nej till vandringsleden, vi sitter i köket" får jag ur mig innan jag kutar ut därifrån. För blyg för att berätta sanningen. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på det. Hoppas han checkade ut idag.

Charlie hittade jag på soffan och det förklarade varför jag väckt fel person...jag trodde inte att det bodde några andra i deras rum. Pinsamt haha. I slutändan blev det ändå bara jag, Maria och Klara som hoppade på bussen vid åtta med packade väskor och kartan i hand. Trots att det var tidigt var det redan 30 grader varmt men vi var förberedda, tre liter vatten per person. Bussen droppade oss några kilometer från Blackheath och sista kilometern fick vi gå.

Neråt, neråt, neråt. Lite av en bushwalk som blev allt fuktigare ju längre ner i dalen vi kom. En blandning av halkiga stentrappor, höga klippväggar, regnskog och vatten. Ibland fick vi huka oss under berg, gå igenom en liten grotta eller hoppa över vatten. Längs med vägen kunde vi ibland se grottor gapa svart ner mot de djupaste delarna av dalen eller vattenfall skvätta droppar högt över oss. I vattendragen fick vi syn på kräftor och i träden sjöng fåglar. I mellan åt stannade vi, tittade extra på landskapet eller hämtade andan. Ingen aning om hur långt kvar vi hade. Frihetskänslan med tanken "vi har all tid i världen".

Vandringsleden avslutades med uppåt, uppåt, uppåt. Tillbaka upp till toppen. Framför oss vandrade en asiatisk man som talade till oss med ett leende i ansiktet. "Jag räknar alla trappsteg, räkna ni också!". Vi kom fram till att det handlade om ungefär 1000 branta steg uppåt innan vi nådde hela vägen upp. En och annan paus blev det på vägen kan jag tala om. Men vi blev väl belönade med en underbart vacker utsikt. En sån där plats som tar andan ur en.

En halvdags vandring i värmen och benen för trötta för att vanka 6 kilometer tillbaka till Blackheath. Vid parkeringsplatsen fångade jag ett äldre par och frågade om vi kunde lifta med dom en bit. Vi hade tur, de skulle också till Katoomba och vi fick följa med hela vägen. I bilen småpratade vi om både det ena och det andra. De var lite nyfikna på oss eftersom de förstod att vi var ute och reste. Ett himla mysigt par och jag kan nu bocka av "lifta" från min livslista.

Imorgon väntar ännu en vandringsled och vi har bestämt oss för att boka in några extra nätter på hostelet här uppe. På kvällen smuttade vi på vin allihopa och träffade ett galet gäng från Tyskland. Där satt även killen som jag råkade väcka imorse vilket gjorde att vi skrattade ännu högre. Trivs som fisken i vattnet. Låt det här aldrig ta slut.

Australien, Katoomba, Vardag, Foto

Vi visste sen tidigare att vi ville upp till Blue Mountains, uppleva vandringsleder och vacker natur, ta paus två tre dagar från enorma Sydney. Vi visste däremot inte riktigt hur vi ville göra det. Bestämde oss för att ta tåget hit, till Katoomba, och utforska naturen på egen hand.

En stekande hetta på 40 grader och ett himla första bra intryck av staden. Fick bara rätt känsla. Gick förbi en ucelele festival och sjungande människor på gatan. Här kommer vi trivas, så mycket glädje. Några minuter bort kom vi fram till hostelet, likt inget annat hostel jag varit på. Katoomba mountain Lodge. Ett riktigt mysigt kryp-in i gammaldags stil och avslappnad stämning.

Under tiden vi väntade på vårt rum tog vi oss en rundtur i staden, letade reda på olika vandringsleder och turer. En vända till mataffären och vid matbordet spred vi ut kartor och broschyrer, tittade vi över våra alternativ. I köket satt också två killar, Jim & Charlie, som vi började prata med och fråga om lite tips och råd. Vi träffade även Klara på vårt rum som reste på egen hand och hon ville mer än gärna haka på oss och våra äventyr i Katoomba.

Någon timma senare tog jag, Maria och Klara en eftermiddagstur till ett ställe kallat Three Sisters. De tre topparna har blivit kända som de tre systrarna. En helt magisk utsikt. Högresta klippväggar, grönbeväxta berg och dalar. En kittlande känsla i magen när vi kröp över räcket och tittade ner, tittade ner i djupet. Tänk om man kunde flyga. Svag vind i håret, blå himmel och solens sista värmande strålar för dagen. Jag säger det igen, magiskt.

På kvällen blev vi medbjudna ut för att kika på det sista av ucelelefestivalen och ta ett glas på en av stans barer. Livemusik, Australiensk cider och gott sällskap. Ingen dålig combo. Imorgon ska vi ut och vandra allihop.

Australien, Vardag, Sydney

Idag ville vi se The Rocks, gamla delen av Sydney. Och ibland finns det verkligen oväntade guldklimpar runt hörnet. Marknad med mat, smycken och blommor. Gränder och små gator med de allra mysigaste restaurangerna. Små museum, hotell och butiker. Följde något kallat Gloucester Walk och hittade en spot i skuggan där vi kunde sätta oss ner på gräset. Gamla stan och havet som utsikt, en bit bananbröd i hand. Ja det har vi blivit lite smått galna i.

Från den ena mysiga platsen till den andra. Gick längs med vattnet, passerade operahuset och vidare in i botaniska. Hittade till Busbys Bar, ett utomhuscafé med picknick koncept. Ett litet skul med drycker och tilltugg och på gräset filtar och saccosäckar. I skuggan av ett stort träd och med utsikt över botaniska, vattnet och Sydneys kärna har vi nog hittat oss ännu ett favoritställe. Hit kommer vi komma fler gånger.

Australien, Sydney, Vardag

Tisdag eftermiddag landade planet i Syndey. Tåget till centralen, en tågstation lika stor som flygplatsen, och en kort promenad till hostelet 790 on George. Det här är staden där resan tar sitt slut...men än är det några dagar kvar.

Hittills har jag sluppit men inatt var det även min tur att uppleva den mindre charmiga sidan av att leva med andra människor. Tiden när natt börjar övergå till dag vaknar jag av märkliga ljud. Det låter som om människan i sängen ovanför mig inte kan andas. Han hostar, stönar och lixom väser mellan andetagen. Ingen annan är vaken. Jag kryper upp ur sängen och frågar om han är okej. Inget svar. Jag frågar en gång till och då hajar han till, mumlar något obegripligt och frågar sedan "Spydde jag på dig?". Jag blev lite smått paff, stående utan svar. Han verkade vara okej trots allt.

Kort därefter när jag ligger i min säng igen låter det som människan faktiskt ska spy. Jag och Maria vet inte vart vi ska ta vägen och killen verkar inte röra sig ur fläcken. I paniken kastar vi upp oss ur sängen, sliter bort våra backpacks och allt annat i farozonen. Han mumlar återigen något obegripligt åt oss. Efter ett tag lyckas vi ändå somna till de allra märkligaste ljuden.

Imorse när vi vaknade hade alla andra i rummet checkat ut och kvar hängde en märkligt lukt. Vi insåg ganska snabbt att han, den fulla, legat och simmat i sin egna spya. Äcklade och illamående både jag och Maria flydde vi från rummet fortast möjligast...lättade över att kunna andas igen ute på gatan.

Utöver hostelupplevelsen så är Sydney i sig en helt annan sak. Stort och vackert. Både igår och idag har vi bara vandrat runt, hamnat där vi hamnar. Hyde Park och den enorma katedralen, kända Opera huset, Harbour Bridge och en del av den vackra botaniska trädgården. Förutom alla vackra platser och byggnader är favoritgatan hittills Pitt Street. Människor, shopping och talanger spelandes. Traskade runt tills vi blivit alldeles för hungriga. Vårt favoritcafé råkade vi också stöta på här i Sydney, nu är vi bra lyckliga.

Australien, Melbourne, Vardag

Älskar att strosa runt i Australiens botaniska trädgårdar. Naturligt grönt och skapade kreationer, den ena parken olik den andra. Någon slags ro i stadens vimmel där jag kan samla tankarna och ha en stund för mig själv.

Australien, Melbourne, Vardag

En dag till St Kilda som omväxling från mitt i city Melbourne. Hoppade på spårvagnen och en bit utanför kom vi fram till en liten förort liknande en hamnstad. Restauranger och caféer precis intill havet, stränder och en hamn. Vi gick ut på St Kildas pir men fick tyvärr inte syn på några pigviner denna gång, de smög sig nog fram senare mot kvällen. Tog oss också en kik på söndagsmarknaden och som många andra gånger fastnade blicken på handgjorda smycken. Strosade vidare, gick längst med stranden och med fötterna i havet. En riktig snäckstrand...randiga, färgade, skinande. Några favoriter fick följa med i väskan. Avslutade dagen med en bok i hand innan regnet jagade bort och hem oss.