Australien, Surfers Paradise, Vardag

Förmiddagen ledig och kvällen jobb i restaurangen, för oss båda. Gick ut i värmen och knäppte lite bilder i en park precis intill hostelet. Har nämnt det tidigare och säger det igen, veckorna flyger förbi nu när vi jobbar. Sju veckor i Surfers Paradise och fyra hela månader i Australien. Men jag har inte tröttnat på den här staden, trivs som bara den här. Det är alltid livligt, staden är vacker och vi har stranden nära. Vår fritid består dopp i havet, promenader, kaffe eller pyssel på hostelet. Mestadels. Träffar lite vänner då och då som vi också hittar på saker med. Några utekvällar har det också blivit på både nattklubbar & barer. Låter lite som "livet är lugnt och trevligt nu historia"...ja det är nog precis så det är.

Den tredje januari flyttade vi tillbaka till hostelet Bunk & här kommer jag bo tiden ut i Surfers. Bästa hostelet, hittills. Med andra ord har den senaste tiden här varit okomplicerad. Trivs kanon på jobbet och bor precis där jag vill bo. Första tiden i Australien reste vi, efter det blev det en tid att frustrerande jobbsökande och därefter hamnar vi i tiden där vi är nu. Tiden då jag har börjat andas ut, reflektera och fundera mer...över resan som varit, där jag befinner mig nu och framtiden. Det finns tankar i mitt huvud nu som inte funnits där tidigare och samma sak med känslorna i kroppen. Med positiv riktning. Glädjerus.

Nya saker börjar också smyga sig på. Sofia har bestämt sig för att fortsätta jobba här & stanna längre i Surfers. Jag har min sista vecka på jobbet och vill fortsätta se resten av östkusten. Att resa ihop har varit fantastiskt kul men nu, efter att ha umgåtts varje dag i fyra månader, har vi bestämt oss för att dela på oss. Det kommer kännas lite märkligt. Nästa stopp för mig blir Byron Bay.

Australien, Surfers Paradise, Vardag

Nyår. En dag som får en att tänka tillbaka på året som varit och det nya året man har framför sig. 2016 har varit något alldeles extra för mig med allt det inneburit och jag kommer minnas det lite mer än andra år. Vissa gånger kan jag bli nedstämd att hela 365 dagar passerat, igen, men den här gången är det en annorlunda känsla...Gläder mig över det jag upplevt och 2016 påbörjade saker som kommer fortsätta in i 2017.

Det kändes helt underbart att inviga 2017 här i Australien. Surfers strand full med människor, musik och jubel. Fyrverkerier sköts ute till havs och skapade en dans av färger. Fick rysningar i kroppen av glädje, landade i nuet och förstod var jag faktiskt är. Befinner mig på en riktig topp för stunden & där hoppas jag traska vidare ett tag till. Gott nytt år.

Australien, Surfers Paradise, Vardag

Tiden här i Surfers flyger förbi. Blandar vardagen med jobb, stranden och promenader. Då & då även en o annan glass. Senaste dagarna har varit varmare än vanligt och rummet på hostelet är varmt som i en bastu. Trots det trivs vi med att vara tillbaka på hostel efter några veckor i lägenheten. Alltid socialt. Friheten att inte behöva anpassa sig. Träffade ett riktigt favoritgäng här några dagar men som tyvärr åkte vidare igår. Man träffar människor, blir kompisar & åker åt olika håll. Det är så det funkar, det har sin charm och sina tråkiga sidor. Ger plats åt nya ansikten.

Två veckor gjorda på Hogs Breath, mitt nya jobb. Det som jag tappade hoppet om hände tillslut, jag fick ett riktigt jobb. Som jag också trivs med. Ordning och reda pengar på fredag, inget fuffens denna gång. Sköna kollegor och för det mesta är det proppfullt i restaurangen. Klappar mig själv på axeln med ett leende på läpparna...lärt mig restaurangens koncept och engelskan flyter på som en dans. Nästan hihi. Kunder frågar nyfiket var jag kommer ifrån på grund av min accent. Har jag en accent? Ja tydligen det.

Likt julafton så känns det inte riktigt som att det är nyår idag. 31 december, stämmer det verkligen? Började dagen med en promenad till "Macintosh Island Park", en av mina numera favorit parker...för där kan man hitta en och annan påfågel och andra söta varelser. Jag blir som ett barn igen när jag får mata de små söta med bröd. De är ju så unikt vackra, påfåglarna såklart, glänsande och mönstrade fjädrar. Nästan lika vackra ska vi vara ikväll & då väntas goon, fyrverkerier och fest. Javisst ska vi fira in det nya året. Se tillbaka med glädje på 2016 som har varit något alldeles speciellt, ett händelserikt år att minnas. Länge, länge.

Australien, Surfers Paradise, Vardag

En jul lik ingen annan jul. Lång fågelväg bort från familj, kyla och mörker. Julgranar och ljusslingor tillhör shoppingcenter och gatorna i år. Länge haft tanken "tänk när vi firar jul i Australien" och här är dagen. En picknick med ett ihopplock av lite svensk mat...sill, köttbullar och gubbröra på knäckebrödet. Glögg och pepparkakor blev det också, precis intill stranden och havet. Goda smaker av svensk jul och en stämningshöjare med julmusik till. En paus några timmar från firandet för att jobba men väl hemma fortsatte vi dagen med Polarexpressen och en rejäl portion Ris a la malta. Ja idag har vi verkligen lyxat till det med mat, vår julklapp till oss själva. Lite julkänsla fick vi till och om inte annat är det en jul vi länge kommer minnas. Och en himla mysig dag. Imorgon är det Australiensarnas tur att fira.

Australien, Surfers Paradise, Vardag

Det närmar sig jul men med stränder och värme har vi svårt att få några julkänslor. Det är så annorlunda från hemma alltihop. Ingen jul på Liseberg här inte men däremot "Christmas Carols on the Beach". Gick dit med Julie och några bekanta till henne. Där satt vi på stranden bland alla tomtemössor och lyssnade på engelska jullåtar. Trots att vi frös i vinden var det riktigt mysigt, bara glöggen som saknades i hand. Och mina närmsta. Inte det att jag längtar hem än men jag saknar mina fina där hemma, så där lite extra nu runt jul.

Tidigare idag bakade vi knäck. Vi blundade, luktade på knäcken och föreställde oss lukten av en nyintagen julgran. Javisst, lite julkänslor fick vi nog. Spelade samtidigt jullåtar på Spotify och sjöng med i klassikerna. I skafferiet väntar också sill, knäckebröd, pepparkakor och äppelglögg till själva julafton. Vi fick nämligen åka med en vän till Ikea här om dagen...och det kändes nästan som hemma. Till vår stora lycka hittade vi också Marabou, det finns då ingen godare choklad än det. Den kakan ska jag vara sparsam med.

Det var några dagar sen jag tittade in här och sen senast har det dykt upp både bra och dåliga nyheter. De bra nyheterna; jag har äntligen fått ett ordentligt jobb! Spenderade hela torsdag och fredag där för att ta del av ett träningsprogram och upplärning. Det är på ett steakhouse kallat Hog's Breath Cafe som ligger mitt på Cavill Avenue. Har mitt första riktiga arbetspass på tisdag...och jag är så nervös så jag inte vet vart jag ska ta vägen. De tråkiga nyheterna; ägaren till lägenheten har sagt att vi måste lämna lägenheten tidigare, redan 27e december. Aldrig kan man ha några riktiga förväntningar här. Fick lite smått panik eftersom jag vet att nyår är den värsta tiden på året att hitta hostel men efter en stadsvandring hittade jag ett hostel som hade plats för oss. Vi kan i alla fall fira jul i lägenheten innan det är dags att röra på sig igen.

Australien, Surfers Paradise, Vardag

Idag är det tre månader sen planet lyfte från Landvetter. Ett fjärdedels år. Ibland känns det som tiden bara flugit förbi och ibland känns det som det var en evighet sen vi satt vid lagunen i Cairns. Halva resan gjord och halva resan kvar. På ett sätt skrämmer det mig, jag vet hur mycket jag kommer sakna värmen och äventyren när jag kommer hem. Rädd att rutiner och rastlöshet ska komma som ett slag i ansiktet. Samtidigt får jag känslan av att jag kommer känna mig ganska färdig här om tre månader.

Igår flyttade vi in i lägenheten och till min lättnad, allt verkar som det ska! Den ligger mitt i mellan Surfers Paradise och Broadbeach. Top floor på 15e våningen och från balkongen och sovrummet ser man stranden, havet och horisonten. Jag undrar om jag någonsin kommer bo i en lägenhet med ett sådant läge igen. Vi delar lägenheten med en kille men vi har eget sovrum och badrum. Vi trivs redan riktigt bra och för 150 dollar veckan (per person) kunde det ju inte blivit bättre. Som det ser ut nu stannar vi här till 15e januari innan vi reser vidare söderut. Ska bli spännande att testa på lite vardagsliv här men jag måste erkänna att det redan kliar i äventyrsfingrarna.  Funderar redan på vilka stopp vi kan göra och vilka upplevelser jag inte vill missa.

Började dagen med en långpromenad, bada i havet och mysa på stranden. Lekte runt med kameran ett tag och fastande i min bok någon timme eller två. Mot kvällen tog jag mig faktiskt ut på en joggingtur och till min stora lycka hostade jag inte en enda gång. Två hela månader av envis hosta. Sprang på stranden till en solnedgång och fullmåne som reste sig över havet.

Australien, Surfers Paradise, Vardag

Efter många om och men tackade jag nej till hästranchen i onsdags. Det kunde ha varit en dröm. Det kunde ha varit en mardröm. Frågade mig själv om det verkligen var av vilja eller av måsten. Det fanns en del frågetecken som gjorde att det inte kändes helt rätt. Där inne någonstans. Vissa gånger lämnar man saker outforskade men jag tänker att  det kanske finns en mening med det också. Det hade kunnat se annorlunda ut om omständigheterna runt omkring inte var som dom är. Där har vi det, alla  om och men.

Lämnade ut mina sista CVn i både Surfers och Broadbeach. Kanske nappar någon kanske inte. Vi har också tittat på en lägenhet som vi faktiskt ska flytta in i på måndag. Hoppas inga överraskningar dyker upp denna gången. Det här med Australiensare, backpackers och pengar verkar ju inte vara en solklar mix.

Mitt i all röra  har  ändå  någonting  växt fram. Tre veckor i samma stad har öppnat möjligheter att komma människor närmre. Man märker det inte riktigt på vägen förrän  man är i det. Finns nu mer än en handfull som jag kan kalla vänner runt om. Vänner som man hänga med på stranden, gå till baren med göra eller  utflykter med. Enda skillnaden från hemma är att vi pratar olika språk, kommer från olika länder och umgås i blandade åldrar. Jag ler när jag tänker på det. Trivs mer med tanken att vi ska stanna här några veckor till.

Julie är  en av vännerna jag träffat. Vi tog idag bussen tillsammans till Burleigh, en liten söt stad 20 minuter från Surfers. I joggingskorna vandrade vi runt i nationalparken och mellanlandade på en beach. Knaprade på müslibars och  pratade. Lärde känna varandra bättre. Mot kvällen gick vi tillbaka mot Burleigh centrum där vi  stötte på tusentals kvittrande fåglar. Blandning av blå, orange, gul och grön. Så exotiska. Påminde mig om var jag faktiskt är.

Australien, Surfers Paradise, Vardag

En paus från allt jobbsökande och en spårvagn till Pacific Fair. Bara för att kolla runt, trodde vi. Det stämde att det var både stort och vackert. Modernt i sten och fina utsmyckningar. Och det är väl ungefär så här nära julkänslor vi kommer komma. En parfym på rea innan vi hoppade på spårvagnen och åkte tillbaka till verkligheten.

Ena stunden hoppar känslorna av glädje och nästa sekund skakas de om i en salig mix. Någonstans i hopplösheten började jag kika efter hästgårdar igen. Gårdar som skulle behöva en extra hästtjej i gänget. Och där stod det i rubriken "Stablehand" en timme från Gold Coast. Lyckan var total när jag efter ett samtal med ägaren var välkommen att börja på torsdag. Men sen kom mixen. Alla om och men. Resa på egen fot för första gången. Tänk om, tänk om. Att hamna i främmande människors händer en timmas bilresa bort. Och inte en enda buss går det. Hur vet jag vem jag pratat med och hur vet man vad som är sant? Efter många av de människorna vi stött på här kan jag inte låta bli att vara skeptisk och misstroende in i minsta detalj. Tråkigt men sant.

Åskoväder väckte mig inatt. Nedslag som skär genom hela kroppen, när man känner vibrationerna. Smög upp ur sängen, vågade mig till fönstret och jag har aldrig upplevt något liknande. Bländande. Svårt att sova, svårt att äta och svårt att tänka. Nervositeten har totalt tagit över. Försöker tänka klart och styra upp det. Inte lätt när kroppen och sinnena är ut & in.

Australien, Surfers Paradise, Vardag

Jobb, provjobb, provjobb. Hopp och inget hopp. En dag för mig själv, Sofia provjobbar. Tog en promenad längs stranden med musik i öronen. Överrösta tankarna. En gnutta besvikelse och en gnutta kämparglöd, kvarstår och se vilken som vinner. Känns inte som turen har gått över till min sida ännu och jag vandrar runt i en väntan. Sätter mig på en parkbänk och tittar på havet. Himlen är mörk och åskoväder är på ingång. Jag sitter kvar och väntar. Tills regnet kommer.

Australien, Foto, Surfers Paradise, Vardag

Romantiska böcker och kärlekslappar. Sveptes med i fantasins värld. En förmiddag på stranden, lekandes i vågorna och med näsan i boken. Men vädret vänder fort, som mycket annat här, och åskan tog med sig regnet. Det gör mig inget idag, känner för att bara läsa vidare. Måste bläddra en sida till. Och en till. Ett samtal däremellan som berättade att jag ska provjobba i en klädbutik imorgon. Spännande. Ett steg fram.