Från Rom tog jag mig till raka vägen till paradiset i mitt hjärta, Koh Tao. Mitt andra hem. Safe haven, but then again not so safe. Fick bland annat en pistol riktad mot mig denna gång (sorry mor och far... tror jag glömt berätta det) men gick därifrån lika kyligt som ditt ex. Typ.
Eftersom de flesta vännerna på ön var busy working drog jag med mig en Solna-gosse som jag mött på färjan på de allra flesta utflykter jag gav mig på. Angående pistolerna gick han därifrån ungefär lika kyligt som en fullt glödande brasa. Stackarn.
Avresan från Koh Tao fick dock ett dramatiskt avslut då jag sov över mitt alarm och missade därav både båt och flyg, vilket gjorde att jag fick betala det dubbla. Däckade på receptionen på Ban's och däckade sedan på Lenes stengolv och väl framme i Koh Samui inser jag att jag glömt min sminkväska med ALLT smink i. Men fan, Hakuna matata!

Christian som kollar på utsikten innan vi gick rakt in i något slags polis/maffia-drag mot ett övergivet hus (förmodligen inte så övergivet som det såg ut) och överraskade grabbarna med skottvästar och pistoler.

Så klart- Koh Taos underbara solnedgångar, som inte behöver något filter eller kontrast för att läggas upp ❤

Ett litet tips till er som filurar på att åka till Pisa på en weekend- don't. En hel dag där för mig var nästan för lång. Har man sett tornet har man sett allt, kort och gott! Så från Pisa tog jag mig till Rom så snabbt som tåget tog mig, där en lång och hårig man mötte upp mig.
Rom är ändå som att komma hem i själen. Vackra byggnader, god mat och massa vin.. Vad mer kan man begära egentligen? Vill dock slå ett slag för stadens öl och våga vägra dricka vin! Mitt absoluta favoritställe är Anticca Birreria, en gammal ölhall (dvs inget vin i vinernas stad) där stämningen är magisk! Liksom, personalen kommer då och då ut med en korvtallrik som ser ut som en penis och får folk att äta den! Never said I was sane.
Fick några jazziga dagar tillsammans med denne långa håriga man som vissa kallar för Joakim innan mitt plan styrde mot Thailand och mitt andra hem. Älskade älskade Koh Tao, Baby J is back!

Detta är alltså det enda som är värt att besöka Pisa. Så hamnar du där, make sure you do!

Världens bästa öl på världens bästa restaurang. Beställ deras egna öl Peroni bianco till en penne all'arribiata och tiramisu och limoncello till efterrätt. Ni kan tacka mig sen.

Första stoppet på denna resa blev Malmö. Om man nu kan kalla Skåne för "utomlands", men i min teori kan man faktiskt det! Dels är det varmt och grönt i slutet av September, har strandpromenad med tavernor och olika torg och öppet på Söndagar!! Det vill säga, inte Sverige så som jag känner det.
Förutom att hänga med moster Nina så fick jag klämma en hel del på Elsa som gått och beslutat sig för att bli Lundabo. En chill och fin start på månaderna som komma skall.
(Ja, har man en snygg vän är det väl klart att man alltid knäpper kort på henne! She's a perfect view)

Elsa var snäll och visade mig sitt nya crib i Lund. Det var ok

Svårslagen utsikt från Ninas nya lägga

Packar för tillfället ihop mitt hem i en orange-grå High Coloradoryggsäck. Det är dags helt enkelt. Dags för mig och ryggan att se oss om i världen igen. Denna gång är vi lite visare, lite äldre och lite lättare (ryggsäcken i alla fall..). Avresa om endast några dagar.

Förra resan fick, för de som inte har koll, en tvär vändning där jag spontant skaffade både hus, moppe och jobb på Koh Tao i Thailand medan min kära buddy Sofie for hem. På ön stannade jag sedan i tre månader innan planet tog mig till Italien för lite dykning innan jag kom hem. Lite rundare, lite tatuerad och lite galen jämfört med innan. Den resan som endast skulle vara cirkus tre månader blev istället ett halvt år. Det galnaste och mest utvecklande halvår utav mina 41 halva år on this earth!

Denna gång ska det däremot inte spontant skaffas jobb eller hus. Jag har intalat mig själv att jag ska nöja mig med att vara hemma till December. Så för som er vet att ni kommer sitta vakna om nätterna och undra vad Baby J har för sig, är det alltså denna sida i cyberspace ni ska hänga på!

Så, full moon party. För andra gången. Fick dåliga vibbar redan dagen innan då jag vaknade upp i Kuala Lumpur med en baksmälla som hette Duga. Var så där astaggad på att gå ut igen dagen efter och frågade familjen om det var okej om jag hoppade av pinnen istället...
Efter otaliga förseningar mellan Malaysia och Thailand kom vi till Koh Phangan i senaste laget, och blev tvungna att gå all in redan från början för att komma ikapp med de andra 10.000. Med så många på en strand det tog inte lång tid innan vi tappade bort varandra och utav någon anledning sprang jag ifrån de tre jag lyckats hålla mig kvar vid? Naivt nog var jag övertygad om att jag skulle finna dem igen. Well, I didn't. Dock hittade jag en hel del andra sköna typer och dansade tills jag stöp!
Festen slutade kl. 2, 4, 5 eller 6.30. Det beror på vem man frågar. Jag kom tillbaka till dormet vid 4 och la en redig kaka i en påse. Dumpade sedan påsen i grannsängen som tillhörde en okänd sovandes blondin. Anledningen oklar.. När jag sedan vaknade 14.30 dagen efter utav att receptionisten kom och sprutade deo i dormet i ett förgäves försök att jaga bort lukten av mig, var påsen och dess innehåll spårlöst borta. Så var även den okända blondinen. Och just mysteriet om den försvunna spypåsen talar ganska väl hur kvällen var för mig.
För att sammanfatta inlägget: Det blev lite för mycket av det goda på Full moon party, men det är lugnt, det är tradition där. En spypåsen försvann, vilket jag hoppas inte är en tradition, för alla människors skull.

När solen försökte luras om att det fanns hopp om en ny fin dag..

Bucket o'clock!

Malaysia- been there, done some, want more!
Då Thailand inte ville ha kvar oss i landet längre tog vi en färja från Koh Lipe till malaysiska ön Langkawi. Vad gjorde vi där? Jo, brände sönder oss. Såg ut som nyskalade räkor hela högen (vi släpade med grabbarna dit också). När brännan hindrade ytterligare en dag på stranden tänkte vi först hyra moppar, men vid vidare eftertanke kom vi på att vi lika gärna kunde hyra en minibuss billigare och resa som en riktig familj. Så familjen Svensson hyrde alltså minibil i Malaysia. Trodde inte jag skulle få bocka av det innan jag åkte.. Vi fick se en hejdundrande utsikt över ön, läskiga apor och ett tort vattenfall på vårt äventyr. Susade även förbi en och annan strand.
Efter tre nätter på Langkawi tog vi nattbuss till Kuala Lumpur. Där gjorde vi allt vad en turist bör göra där, förutom att ta en drink i en skybar. Vi kom inte dit. Vi blev för fulla. Kanske mest jag.. Så istället gick vi ut och tog en rejäl fyllepromenad till halv 7 på morgonen. Mest för att vi var vilse, men ändå! Tog "ta ett varv runt kvarteret" till en helt ny grad.
En natt fick räcka i Malaysias huvudstad innan Thailand kallade på oss igen, och vi satte full fart mot Full moon party. Igen...

Fortsättning följer...

Pärlan 💎

I söndags firade jag, Sofie och våra resväskor två månader ihop. Två månader utan våra egna sängar, drickbart kranvatten, kyla och våra föräldrar. Fyra länder har vi också hunnit med (har ju flytt till Malaysia nu för att få förlängt visum i Thailand). Ni har fått följa med stora delar utav denna resa, men vad jag inte delat med mig av är The ugly truth- alla åkommor. För på resa kan det vara lättare att räkna helt friska dagar än sjuka. Så för att fira två månader kommer ett specialinlägg med den bittra sanningen.

Fick en rejäl släng av matförgiftning av denna fisk. Tillbringade hela vägen tillbaka från Koh Rong till Sihanoukville utanför relingen på båten och spydde galla. Spenderade sedan hela eftermiddagen på toalettsitsen och bestämde mig för att pub crawl, det är nog en bra idé.

"Lite ögoninflammation har väl ingen dött av" tänkte jag innan jag blev getingstucken i det. Lagom när jag trodde det var över började det istället på andra ögat. Konstaterar att jo, det kan man nog dö av.

Att hela tiden gå runt i en halvblöt bikini kan se ganska härligt ut. Att få urinvägsinfektion av det däremot, mindre härligt. Learned the hard way..

Sandloppor (förmodligen) i handen= värsta stället. Att inte kunna ta i något utan att dö för att det kliar så mycket var nästintill outhärdligt. Det är var man får för man försöker vara trevlig och titta på stjärnorna en natt på stranden.

Sår i ansiktet som varar och växer? De kom av okänd anledning och gick med kortison- och antibiotikasalva. Sänker självförtroendet till fotknölarna..

Detta tar priset för oflyt. En böld på venusberget som gjorde riksont och gav mig feber. Fick operera bort den lilla jäkeln och ligga med dropp och sedan gå på återbesök varje dag för att få såret rengjort.

Nu kan detta ju vara just my luck. Men för att få alla nära och kära där hemma att inte avundas så mycket har ni här något att tänka på: att bakom varje fin bild med vit sand, turkost vatten och palmer står en snorig tjej med svullna ögon, bandage på puppen och urinvägsinfektion som gråter för att det kliar så mycket av att hålla kameran. Ha en frisk vinter!

Thailand, du är ok. Så pass ok att jag kan säga att jag trivs. Efter fina Koh Tao tog Sofie och jag vårt pick och pack tillbaks till Phi Phi, aka. where things goes wrong. Operationen har satt sina spår i huvudet... På nattbåten hade Sofie stalkat tre svenska killar från Övik som vi började följa efter. Vi fattade tycke för dem och de hade mest inget val, de blev helt enkelt inte av med oss. På köpet fick de också Malin och Anna som har valt att stalka oss genom Thailand. Tillsammans fick vi några festnätter på Phi Phi innan vi for vidare till Koh Lanta. Och här är vi nu, och åker imorgon. Jag drabbades lite lätt av öfeber när vi kom fram och hyrde moppe för att se lite mer av ön än den resort vi checkade in på. Mina solkåta tjejer till följeslagare var dock rätt lyckliga, man kan inte spendera för många timmar vid poolen tydligen. Har under de två dagar jag hade moppen sett djungel, elefanter, vattenfall, vita stränder, blått vatten och apor. Skapligt i min mening.

Lyckades dra med brudarna från poolen den andra dagen. The more the merrier!

Vill lägga till att alla är bruna, som denna bild vägrar framhäva. Bara så att ni inte får något för er liksom..

Efter hysteriska Koh Phangan tog vi båten över till betydligt mer lugna och chilled out Koh Tao. För att få lite billigare boende drog jag till med en dykarkurs också. Mycket möjligt att det kan ha varit det bästa jag gjort i mitt liv! Jag hamnade i världens skönaste grupp (på engelska, vilket inte var meningen, men alla andra svenskar hade bokat upp hela skiten) och fyra dagar senare satt vi och skålade på baren som nycertifierade dykare. Och som jag älskar att vara där nere på botten! Uppe på ytan finns bara spring, jobba och slit för ingenting. Men under ytan, där kan man flyta. Så är från och med nu en sjöjungfru. New year- new me helt enkelt..

Igår tog Sofie och hennes helt egna sjöjungfru ut lite välbehövlig quality time. Medan jag har varit på kurs hela dagarna har hon varit halvkrasslig och ensam på stranden. För att fira vår återförening och mitt nya jag hyrde vi en moped och tog oss runt ön för att utforska view points, stränder och dylikt. Jag vet inte hur det gick till, men otroligt nog kom vi tillbaka helskinnade. Trodde vid flera tillfällen att vi skulle dö- inte på grund av trafiken, utan utav vägarna. Har aldrig i hela mitt lilla liv varit med om värre vägar! Men mamma, pappa, världen- man behöver lite äventyr ibland också.

If you ever wondered how mermaids looks like

(dykarbilder av Brianna Warren, aka världens bästa australiensare)

En sjöjungfru och en brun jävel på moppe 👌

Adjö du vackra ö, vi ses om några veckor!

Ett nytt år alltså, i ett land långt bort från alla knasbollar jag kallar nära och kära. Hurts to say this, men mitt nyår var helt okej utan er. Däremot hade själva året 2015 varit värdelöst om många av er inte funnits där.
Jag och fisen firade in det nya året på Koh Phangan med neonkläder, färg i ansiktet, färg på armarna, åtskilliga buckets och tillsammans med flera 10.000tals andra människor på en strand. Det blev på ett slags sätt som kommer duga gott och väl tills det är dags för 2017 att välkomnas! Förutom en massa dans var det första jag gjorde på detta nya år att se soluppgången på stranden med egen livvakt- en brittisk militär som höll undan alla drygpellen. Mycket trevlig prick! Festen slutade lagom till 7. Lagom tid att gå upp för andra, lagom tid att gå och lägga sig för oss.

Tack 2015 för att du innehöll så många skratt, långa löpturer med världens bästa hund, hinkar med tårar, studenten, ett jobb med underbara kollegor, frustration, nya människor och början på denna resa. Bockar djupast för att jag fått utvecklas så mycket.
2016, under din tid ska jag sluta äta på mig själv(bara nagelbanden peeps), stå upp för mina värderingar, vara rak i ryggen och läsa mer böcker. Tror vi kan åstadkomma mycket tillsammans!

...banged. Fyra ord som framkallar high five från alla britter.

Vi målade denne walesares skägg i en självlysande svensk flagga. Som tack sjöng han Rosa helikopter för oss.

Årets första måltid- fish and chips med extra majo. Även resans återkommande bakismedicin.

Från när livet var en fest i somras. Det var förra årets motto. Årets motto är Hakuna Matata 🐗