View tracker

Ibland känns det självklart - bodyfitness ÄR min disciplin.
Men ofta vacklar jag och börjar fundera...

Jag är MYCKET bredaxlad naturligt, smal midja och bredare höfter än snittet med en stor rumpa. Och lättare för att bygga muskler än förlora fett.
Timglasfigur Mao.

Ok, men då borde kanske bikinifitness vara min disciplin? Det är ju timglas och rumpa som är det viktiga där. Jo, det är ju sant. Förvisso. Men nu råkar det vara så att mina axlar är så breda att de kanske egentligen skulle passa in i disciplinen womens physique. Men för den disciplinen har jag för breda höfter!

Dilemma - yes!

Oftast tycker jag att man kan se direkt på en person vilken disciplin de skulle göra sig bäst i. Jag träffar många som tränar och tävlar eftersom jag både är personlig tränare och känner fler som tävlar. Men min kropp är inte riktigt som alla andras. Jag gläder mig självklart över att ha tydliga former, jag önskar bara att det vore lika tydligt att placera in mig i en disciplin.
"Ställ upp i den disciplinen du tycker är roligast" säger de jag pratat med. Men jag vill inte bara ha roligt, jag vill göra bra ifrån mig också.

Lite kvällsfunderingar så här efter en helg med bara nattjobb. Här får du läsa om en riktig person, med riktiga upp ovh nedgångar, inte bara solsken och champagne ;)
Sov gott 😘

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Lugn dag hemma i lägenheten! Vi tog sovmorgon tillsammans idag. Det är inte ofta vi får till det, så det var lite extra skönt att kunna göra det mitt i veckan! Förmiddagen fortsatte i samma lugna tempo, med några avsnitt av Modern family innan M tog tåget till Stockholm.
Då passade jag på att röja rejält här hemma och har pyntat av julen nästan helt och hållet. Behöll två fönsterlampor för kvällen eftersom jag har haft besök av en kompis. Men de skall bort de också. Då får vi en anledning att köpa nya helt enkelt. Ngt vi borde gjort för länge sedan men alltid lägger åt sidan för andra saker...
Jag har inte tränat idag, då jag fortfarande är förkyld. Men imorgon blir det nog ett lugnare pass. Kosten sköter jag och är snart en vecka in på dieten redan. Längtar tills jag har tävlingsform och får känna doften av spraytan igen, blandat med nervositeten som ligger i luften bland alla tävlanden. I år satsar jag på rejäla muscle cuts på låren, men är medveten om vilket arbete det krävs för att uppnå det. "It's all in your mind" !
Sov gott!

Likes

Comments

View tracker

 - och Eftersom det här är en ny portal för mig, så tycker jag att det är bäst att öppna med en liten presentation av mig själv. Väluppfostrat va ;)

Jag heter Johanna och är snart 29 år. Bor i Skövde tillsammans med min sambo. Vi har varit förlovade sedan i september 2014 och har planer på att gifta oss, men det kommer att dröja lite längre än vad vi tidigare hade tänkt oss. Så har vi rett ut det med en gång. Just nu bor vi i en liten 2:a här i Skövde, som ligger mellan Vänern och Vättern. Han är från Sthlm och jag är från Värnamo (liten stad ca 7 mil söder om Jönköping).
För ca 3 år sedan blev vi med sommarstuga och har renoverat den fullständigt sedan dess, och nu i vår är det äntligen dags för trädgården att få ett nytt utseende. Tomten är på drygt 1800kvm, men den större delen är täckt med ren skogsmark, så det kommer bli ett rejält lyft!

I vår kommer jag att jobba på 5 olika platser, satsa på att tävla 2ggr i disciplinen Bodyfitness och utöver detta ta hand om mig själv och inte jobba för mkt. "Säg upp dig från 4 av de 5 jobben tänker du säkert", men det är inte så det kommer att gå till. För att få en liten inblick i hur jag fördelar min tid, skall jag ge en liten crash-course.
Jag är heltidsanställd soldat på P4 Skaraborgs regemente, där min tjänst är larmoperatör. Jag sitter alltså i vakten och har koll på alla larmen och ringer till militärpolisen eller insatschefen när det går larm, som de i sin tur åker ut på. Jag patrullerar till fots och med bil runt hela området och har dagliga id-kortskontroller på både militär och civil personal. Det är både dag och nattjobb vilket i sin tur leder till långa arbetsdagar/nätter. Ungefär dubbla tiden som du jobbar på en dag. Detta gör att jag jobbar in många timmar och kan jobba färre dagar varje vecka, trots att jag ändå har en heltids tjänst. I skrivande stund är jag tex ledig nästan exakt en vecka, utan att skriva för mkt.

Arbetstiderna, som inte alltid ger så lång ledighet emellan, men ofta, hjälper mig att ha tid för de andra jobben. Plats 2 och 3 är som personlig tränare och kostrådgivare på STC Elins och STC Staketgatan (endast vikarierat för en annan pt där tidigare, men skall nu ha egna klienter). Jag väljer helt och hållet mina arbetstider på de båda ställena, vilket hjälper mig oerhört mkt. Jag är liksom min egen, fast är ändå anställd.
I höstas snittade jag ca 10h/vecka och hoppas på att lyckas med detta även i vår.
Jag är just nu uppe på steg 2/6 i lönetrappan och vill såklart hamna på trappsteg nr 6 så snart som möjligt.
Varje steg innebär 100 arbetade pt-timmar, så att hamna på högsta trappsteget innebär ju inte bara en högre lön per timme för min del, utan även att jag har fått mer erfarenhet och har förhoppningsvis blivit en ännu bättre pt. 
Bara för att jag är licensierad, kan jag inte allt. Ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag hur lite jag kan. Det är så fruktansvärt mkt man skulle vilja lära sig i detalj. Men hur många kurser jag än skulle gå, och hur många år jag än utbildar mig, kommer det alltid finnas någonting nytt att lära. Kroppen är verkligen fantastisk och man kan grotta ner sig på molekylnivå i precis allt. Jag nöjer mig inte med en gedigen pt utbildning från Eleiko och Exceed performance. Den ger en grymt bra grund att stå på, men jag vill ha mer, och är redan på väg mot nästa steg.
19 januari påbörjar jag min väg mot att bli certifierad Mammamagetränare och i juni väntar mobilityspecialist. Om plånboken säger ja, kommer jag även att boka in mig på Basic gymnastic trainer via Exceed Performance.
Så letar du efter en Personlig tränare, som hela tiden hungrar efter mer kunskap, kan du kontakta mig för ett samarbete.

För att gå tillbaka till det vi pratade om, så jobbar jag även på ett företag som heter Easy Living. De sysslar med företagshälsovård och har flertalet hälsotester som sjuksystrar, naprapater och läkarna utför. Och så jag som träffar ett par st för lättare träning endast med hjälp av kroppsvikt samt åker ut till företag för att köra rörlighetsträning med pinne. Detta sker dock just nu 30min varannan vecka, så det är inte heller så många timmars arbete varje vecka.

5:e och sista platsen - men verkligen inte den minsta! Jag fick äran att följa med som instruktör på en träningsresa till Turkiet i oktober 2015 tillsammans med herewego.se . Det var fantastiskt roligt och jag kommer att resa tillsammans med dem redan i april igen. Längtar verkligen efter att få åka tillbaka till Topkapi palace och deras resort, där man har tillgång till stora träningsvänliga ytor. Perfekta extrajobbet som kommer att innebära 1-3 resor om året ungefär som det ser ut i nuläget.

Det var allt om mina jobb, och jag hoppas du förstår hur jag får det att gå ihop sig med den lilla beskrivningen jag just har gett. Planering är dock A och O, och i höstas var jag ny på att kombinera allt och fick lite väl mkt arbete på hemmaplan än vad jag behöver ha. Detta resulterar i att jag kommer ändra om mitt upplägg för planering av pt-timmarna under våren. Jag skall ju leva som jag lär, och där hör inte stress hemma.

Vi hörs snart igen!
Kram Johanna

Likes

Comments