Vårt hotell, Invito Suites Hotel.

Dag 1.

Times Square är ett stort köpcentrum med en bergochdalbana inomhus och typ 100 våningar shopping. Vi gillade det inte så mycket dock, mest krimskrams.

​Den enda bilden vi lyckades ta på Petrona Towers. Vi tänkte avsluta med en middag med tornen som utsikt men pga regn och åska så stannade vi tyvärr inne.

3 nätter har vi varit i Kuala Lumpur.

Första dagen spenderades på köpcentret Pavilion. Vi fick med oss en hel del grejer därifrån innan vi köpte med oss minimunkar till hotellet och kollade på Bron hela kvällen. Vi var för trötta för något annat haha.

Dag 2 var en planerad soldag men blev även den en shoppingdag pga vädret. Vi besökte först Times Square innan vi tog oss tillbaka till Pavilion (vår favvo!) för ännu mer inköp.

Sista dagen väntade vi i princip bara på vår taxi till flygplatsen. Vi hängde uppe vid poolen ett tag innan det blev för varmt och gick ner till receptionen.

Vi har haft moln och regn i några dagar (fortfarande ca 30grader) men idag sprack det upp igen. Som tidigare har vi inte gjort så mycket mer än att ligga på stranden och gå på promenader. När vädret svikit har vi underhållit oss med filmer, serier och snapchat. Imorgon ska vi äntligen ta oss till Puka Beach, samt lite shopping på kvällen. På tisdag byter vi troligen hotell till ett längre bort på stranden, annars stannar vi här på Eclipse Resort i några nätter till.

Sandslotten på fjärde och femte bilden är ett av många konstverk som barn som bor här bygger upp varje dag för oss turister att fota. Hela stranden är fylld av dessa varje dag och det är mest pojkar mellan 7-12 år ungefär som hjälper varandra att bygga dem och riva dem morgonen efter för att bygga nytt.

Våra dagar här på Boracay bara flyter på. Vi tar strandpromenader, äter god mat, flyter runt på madrasser i det klarblå havet och inte så mycket mer. Vi har stranden, restauranger och butiker precis utanför dörren så vi känner inget större behov av att åka härifrån. Våra planer är att åka till Puka Beach, fortsätta sola och bada, snorkla och kanske ta oss ut på en solnedgångssegling. Men stanna på Boracay någon vecka till känns nästan självklart.

Vi sa hejdå till Palawan efter en rent utav helvetesfärd från El Nido till Puerto Princesa, 6h med spyende småbarn och en punktering.

Vi kom fram till nästa stopp, Cebu, lagom till solnedgången och checkade in på drömhotellet Montebello Villa Resort. (Vi trodde att vi hade kommit fel pga så fint det var.) Där bodde vi fyra nätter innan vi bytte hotell till utsikten ovan.

Nästa flyg gick till Boracay, ett av resmålen vi längtat mest efter. Ön har överträffat alla våra förväntningar än så länge. Vi älskar det!

Vi är tillbaka!! Av flera anledningar har vi inte kunnat skriva här på ett tag, men om vi ska vara ärliga har det inte hänt jättemycket. Men vi börjar från början.

Vi lämnade Palawan för Cebu, där vi planerade att stanna bara några få dagar innan vi flög vidare till Boracay. De få dagarna blev dock fler pga matförgiftningen vi drabbades av. Efter en toppendag vid poolen (första dagen på första hotellet) bestämde vi oss för en finmiddag på hotellet med pork humba och vin. Morgonen därpå vaknade vi båda två med extrem magont och illamående, även feber och huvudvärk. Vi låg inne på hotellrummet i tre dagar innan vi var tvungna att checka ut, checka in på nytt hotell och spendera ytterligare fyra dagar på rummet. Eftersom våra problem aldrig verkade ge sig tog vi oss till sjukhuset för att kolla upp vad det var. Vi tog prover och fick med oss en väldans massa mediciner tillbaka. Dagen därpå mådde vi en aning bättre och tog än en gång taxi till sjukhuset för resultaten.

Tack vare medicinerna kunde vi den 18e checka ut och ta flyget ut hit till Boracay. Nu är vi på banan igen och har bara lite brist på energi. Det har resulterat i heldagar på stranden och hämtmat till middag, men vi klagar inte. Boracay är lätt den finaste platsen vi har varit på under hela resan, och vi har planerat att stanna här ett tag nu. Efter många flyg, in- och utcheckningar och släpandes på våra väskor ska vi äntligen stanna lite längre på ett ställe och verkligen hinna slappna av utan att tänka på nästa flyg eller att behöva checka ut innan 12 haha.

Puerto Princesa.

På ön utanför vårt hotell ligger ön Calcao, där två säsonger av "Expedition Robinson" spelats in.

Las Cabanas, El Nido.

Stopp 1 - Helicopter Island.

Stopp 2 - Orörd strand. Lunch, snorkling och utforskning av ön.

Stopp 3 - Övergivet paradis. Ett stort hus på 4 våningar, övergivet för 7 år sedan helt oanvänt och knappt färdigbyggt. Superfint, ett riktigt guldkorn.

Stopp 4 - Secret Beach. För att ta sig till Secret Beach behövde man dels tajma vågorna in i bergstunneln och även lyckas med att inte slå i korallreven under sig när man sköljdes in med vågen. En nära-döden-upplevelse som vi tog oss igenom med skrapsår och blåmärken. Vi lyckades inte undvika korallreven.

En sammanfattning av vårt besök på Palawan, vår första ö i Filippinerna. Vi bodde både i Puerto Princesa, huvudstaden, och El Nido som blivit utsedd till världens vackraste stad/ställe. Vi har besökt öar, festat och ätit.

Vår första heldag på Palawan kunde inte ha varit bättre. Vi gick upp för frukost 7:30 sen gick vi tillbaka till rummet och sov några timmar till. Vid 11 tog vi en trehjulingsmoped in till Puerto Princesa där vi lämnade in tvätt och åt munk innan vi tog ännu en trehjuling till Honda Bay. Från Honda Bay kan man åka ut på olika paradisöar där man spenderar dagen med en kokosnöt i handen. Det var precis vad vi gjorde och oj vad fint det var! Eftersom vi kom på eftermiddagen gick det inga "turer" som man annars förbeställer, utan vi fick en helt egen båt med kapten/guide. Väl iland på ön var vi i princip ensamma med undantag för några grupper koreaner och de som jobbade där. Vi gjorde inte mycket mer än att bada, promenera på stranden och dricka färska kokosnötter. Vår guide ville visa oss havssköldpaddeägg längre bort på ön men tyvärr var det högvatten.

Runt 16:30 tog vi båten tillbaka till hamnen innan vi med trehjuling åkte tillbaka till Puerto Princesa för hotelletande och mathandling. Väl tillbaka på hotellet, som ligger några kilometer utanför stan, åt vi pizza och kollade på serier.

Imorgon byter vi hotell igen, vi har planerat två nätter inne i stan innan vi troligtvis åker uppåt på ön till El Nido.

Hörs hej 😉
(Ni som vet ni vet)

Vattenfallet.

Risterrasserna.

En av dagarna bestämde vi oss för att hyra en chaufför och åka runt lite överallt. (Inte så dyrt som det låter)
Vi ville åka en timme uppåt på ön, till ett ställe som heter Ubud. Vårt första stopp var ett vattenfall, ganska turistigt, men samtidigt superfint. Där badade vi och tog lite kort innan vi gick alla trappsteg upp igen. Nästa stopp var risterrasserna. Vi blev båda helt förbluffade över hur fint det var. Dock fick vi ändå lov att googla hur ris växte när vi kom tillbaka till hotellet för det var lågsäsong så inget växte haha. Det växer tydligen som vete!
Sista stoppet var marknaden i centrala Ubud. När vi kom fram var vi så hungriga att vi gick rakt igenom marknaden för att leta efter ett matställe. Efter maten gick vi ett varv på marknaden innan vi åkte tillbaka till hotellet.

Det har varit dåligt med uppdatering från oss på sistone, både pga dåligt internet och mycket att göra. Sen sist har vi hunnit spendera en vecka på Bali samt flugit vidare till Filippinerna. Nu sitter vi på Manilas flygplats efter en natts övernattning och är påväg ut på Palawan, en ö som har utsetts till världens finaste. Det var egentligen meningen att vi skulle åka dit redan igår men än en gång lyckades vi missa planet. Vi har märkt att dom inte är så bra på att informera om ändringar i flygtiderna, plus att det står olika på varenda hemsida man kollar på. Idag är vi dock nästan 3h tidiga till flygplatsen så blir det inga missade plan på ett tag haha.

Vi spenderade en hel natt på Singapores flygplats innan vi åkte vidare mot ett regnigt Bali.

Kuta beach. Mycket stora vågor och surfare så man fick passa sig när man ville bada.

Skygarden, en extrem stor nattklubb med fyra våningar fulla med dansgolv och barer.

Gallerian BeachWalk.

Filippinsk mat på hotellet i Manila. Fantastiskt gott!

Vädret på Bali var inte det bästa men detta var väntat då dom har regnperiod nu. Solen var framme ibland men oftast var det mulet, åska, blixtrar och ösregn som gällde. Vi försökte göra det bästa av situationen med utflykter till risfält och vattenfall, strandhäng när det inte var allt för mulet och en massa filmer inne på rummet. Även om det inte var det bästa vädret var Bali en av de finaste platserna vi varit till hittills. Det kommer ett separat inlägg om vår utflykt till Ubud strax!

Mycket höga hus i Vietnams största stad.

Vi har gått i märkesbutiker med flip-flops, tappat bort oss och promenerat över 14km i värmen.

Gatan där vårt hotell låg. Backpacker/partygata no.1 tydligen. Varenda människa sålde marijuana lite diskret och körde som galningar på mopeder.

Efter många om och men med inställa flyg, överbokade hotell osv så kom vi tillslut fram till Vietnams största stad. Vi bodde en natt på hotellet AnAn hotel, som ligger mitt i smeten. 2 minuter till backpackergatan, 10 minuter till två stora shoppingcenter och 5 minuter till en stor market. Klockan var efter 23 innan vi äntligen kunde checka in och gå ut för att köpa middag.

Dagen efter sov vi ut och checkade ut från hotellet innan vi tog oss ut på upptäcksfärd i staden. 14km senare var vi tillbaka för att hämta väskorna och åka till flygplatsen. Vårt plan gick vid 21 och vi var inte framme på Bali förrän 8 på morgonen, vilket innebar 5h på Singapores flygplats mitt i natten. Inte jättekul men vi överlevde.

Nu är vi i Kuta på Bali och har i princip bara hunnit sova igen timmarna vi missade. Det kommer ett nytt inlägg om vårt första dygn på Bali senare!

På väg till safarin.

En av våra utekvällar där Linus agerade sminkös.

Restaurangen på hotellet hade gudomlig mat och vår utsikt från balkongen var svårslagen.

Johanna behöver lära sig att öppna ögonen under vatten samt se bra ut på bild haha. Vi bjuder på dessa.

Lite blandade bilder från Vietnam som inte har visats förut.