View tracker

Hej! Jag har tyvärr inte tid att skriva in recepten men jag vill i alla fall skriva att jag har lagat mat så att jag kan göra några slags framsteg på min utmaning.

Jag har gjort en väldigt god morotssoppa, bakat ​bröd för första gången (!) - grovt formbröd, presselleri (som pressgurka fast med selleri istället). Jag har gjort lite variationer på gamla favoriter men väljer att inte räkna med dem då de ligger alldeles för nära originalen. Men dessa är sojafärssås med linser och rivna morötter och bearnaiserisotto med rivna morötter och kikärtor!

Så min poäng ligger alltså på 13/50!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Jag glömde att skriva in mitt och Olivers alla hjärtans dag recept! Vi gjorde en fisksoppa på torsk. Receptet kom ifrån ICA...jag ska länka till den imorgon men nu är det dags att sova. Kanske att jag försöker läsa ut Niceville av Kathryn Stocket innan dock...

10/50

Likes

Comments

View tracker

Hej igen!

Nu är det vecka nio och jag behöver verkligen step up my game gällande matlagningen! Men så är det ju också så att det finns andra saker som också behöver tas itu med, som till exempel tentor. Jag sitter just nu och tentapluggar. På fredag så smäller det. Då är det dags att visa upp mina grammatikkunskaper! Men jag tror många av oss, mig inräknat, förväntar oss att det tar tid att laga mat och bakning ses oftast som en bonusgrej. Det är en sak jag måste komma över. För det tar inte så lång tid att laga mat eller att baka! 

Jag gjorde faktiskt idag en ny lite kaka som jag tänkte skulle hjäl​pa mig lite med motivationen. Så idag vill jag presentera min proteinkaka med smak av banan och choklad! Ett väldigt enkelt, kladdkake inspirerat, recept!

Ingredienser

  1. ​100 g smält smör/margarin
  2. 1.5 dl socker
  3. 2 ägg
  4. 1 msk vaniljsocker
  5. 1 msk kakaopulver
  6. 0.5 dl vetemjöl
  7. 1 dl whey proteinpulver med banansmak


Hur man gör!

Smält smöret i en kastrull. Se till att kastrullen är stor nog så att alla ingredienser får plats då vi kommer använda den som skål. Doppa en pensel i det smälta smöret och pensla en form som är ca. 24 cm i diameter. Jag använde en pajform.

Ta av kastrullen från plattan och blanda ner sockret och äggen. Blanda väl.

Ha sedan i resten av ingredienserna och se till att du blandar så att det inte är några klumpar!

Häll i smeten i formen och ställ in i ugnen i 175 C i ca. 15 minuter.

Ta ut och låt svalna!


Konsistensen kommer inte vara som en kladdkaka, utan mer kompakt och mindre kladdig. Men riktigt god! Godast om man faktiskt låter den svalna lite och inte är så otålig som jag är och äter den så fort den kommer ur ugnen!

9/50 klara

Likes

Comments

Hej hej!

Då var det en ny vecka och jag inser att jag inte tagit mitt engagemang till den här bloggen på allvar​. Jag kan alltid skylla på skolan och att det finns viktigare saker än att uppdatera en blogg som bara jag läser. Jag kan skylla på allt det och mycket mer, men hur jag än vrider och vänder på det så är det fortfarande bara ursäkter.

Jag tror inte jag har energin just nu att skriva ut recept på grejerna jag gjort, men jag har åtminstone fått lagat lite "ny" mat.

Jag har gjort

  • ​Bönburgare av kidneybönor och champinjoner
  • Gamla hederliga frukostvåfflor
  • Kolasyrup till iskaffe
  • Proteinbar

​Det är det jag gjort...så det betyder att jag har gjort 8 st nya recept. Då gäller det bara att pusha vidare.

Jag har även läst tre böcker än så länge i år, eller tre nya böcker faktiskt. Jag har snart läst ut och om Harry Potter och Fenixorden, min favorit HP-bok.

Nä, nu är det nog dags för mig att säga hej då så får vi se om jag återkommer med recept snart eller inte!

Likes

Comments

Hej!

Yes, jag har alltså gjort två nya rätter sen sist men jag har tyvärr inte tid att skriva recepten just nu. Livet kommer i vägen och man får helt enkelt ta det som det kommer!

Jag gjorde en vegetarisk lasagne med spenat, grönkål, morötter och linser. Den var underbar! Inga bilder och inget recept här, bara en uppdatering om att jag faktiskt lagar mat och jobbar mot mitt mål. Jag gjorde även choklad- och marshmallowmuffins. Inte det bästa jag ätit men inget större fel på dem!

Jag har läst ut "You're the one that I want" av Giovanna Fletcher. Väldigt bra bok som jag inte heller hinner skriva en recension om just nu...

Det händer väldigt mycket med min utbildning och jag känner att jag behöver fokusera för att lära mig och göra åtminstone okey ifrån mig.

Tack och hej, jag hoppas att jag snart har hittat fokus igen och kan börja skriva på riktigt här!

Likes

Comments

Detta gick snabbare än vad jag trodde! Jag var halvt om halvt övertygad att jag inte skulle lägga upp ett nytt inlägg fören nästa vecka, men här är ett i alla fall! Woohoo för mig!

Så det blev en gratäng igen, men denna gången en fiskgratäng. Jag orkade inte pallra mig till affären för att köpa något att äta, så det blev att fundera över vad jag hade hemma. Svar: Fiskpinnar. Inte det roligaste tänkte jag, speciellt inte som jag gärna vill gå framåt med min utmaning. Så, simsalabim blev det en fiskgratäng!

Recept:

  • Fiskpinnar
  • Broccoli
  • Körsbärstomater
  • Dillsås
  • Potatismos


Recept: Dillsås

  • Ca. 40 g smör
  • Ca: 2 msk vetemjöl
  • 2 dl mjölk
  • Dill
  • Salt o Peppar


Recept: Potatismos

  • 6-8 st medelstora potatisar
  • En klick smör
  • En skvätt mjölk
  • Salt o Peppar

Det ser mycket ut när man ser ingredienslistan så här, men jag lovar, det var enkelt.

Börja med att skala och koka upp potatisen. Koka ca. 20 min eller tills mjuka. Det gör inget om de är lite överkokta eftersom det ändå ska bli mos av det.

Medan potatisen kokar så kan man, om man använder fryst broccoli, tina den i kokat vatten.

Lägg ut de frusna fiskpinnarna i formen.

Halvera tomaterna.

Ha broccolin och tomaterna ovanpå fiskpinnarna, så blir det så här fint! Här ser ni även en ca. mängd av grönsaker.

Börja med dillsåsen nu.

Smält smöret och blanda sedan ner mjölet. Se till att det inte är några klumpar!

Ha i mjölken och låt såsen tjockna på plattan. Rör i princip hela tiden så du ser att det inte bränner!

Krydda med salt, peppar och dill.

När du är nöjd med såsen så häller du den över fisken och grönsakerna.


Dags för moset!

Häll av vattnet från potatisen och ta en potatismosare, eller vad du nu helst använder för att göra potatismos, och mosa potatisen.

Ha i en klick smör och en skvätt mjölk. Se till att ta lite mjölk åt gången så att moset inte blir för blött.

Salta och peppra!

Top Tip från mamma: Om du, som jag, har lite mjölk hemma så kan du använda lite utav potatisvattnet som substitut för mjölk. Självklart blir det godare med mjölk, men att kanske köra 50/50 funkar utmärkt!

Klicka på moset över fisken och jämna ut.

In i ugnen på 225 grader i ca 20 min.

Likes

Comments

Hej igen! 

Det blev lite längre emellan första inlägget och andra inlägget än vad jag hade tänkt mig​, men nu är det i alla fall här. Jag har nu gjort mitt första nya recept! När jag säger recept så använder jag den termen väldigt löst, då jag allt som oftast bara slänger ihop något som jag tycker är gott...som ni kommer se med denna första rätt.

Quorn- och broccoligratäng!

Vilket, helt ärligt, var det enklaste jag kunde komma på och fortfarande vara tillåten att bocka av en rätt.

  1. ​500 g frusen broccoli
  2. 200 g Quornbitar
  3. Svartpeppar
  4. 500 g krossade tomater
  5. Riven ost
Detta är allt som är i min lilla gratäng. Självklart kan man använda färsk broccoli, men jag är på en budget så då går det lika bra med fryst. 

Sätt ugnen på 200 grader.​

Börja med att koka upp vatten så att du kan tina broccolin. Det gör inget om den fortfarande är lite kall, så länge som den inte är frusen.​

Stek upp quornbitarna i olja. Krydda med grovmalen svartpeppar.

Ha i broccolin och quornbitarna i en gratängform, häll över tomaterna. Se till att de krossade tomaterna täcker allt och att det är en jämn spridning på fyllningen.

Sist, ha på osten och ställ in gratängen i 15-20 minuter.

Jag tyckte detta blev väldigt gott och jag skippade saltet för jag försöker skära ner på det, men krydda efter smak helt enkelt. Anpassa självklart mängden efter hur stor din gratängform är. Jag mätte upp broccolin genom att hälla upp den i formen innan jag tillagade den så jag visste hur mycket jag skulle använda. 

Nu skall jag sätta mig med en kopp te och köra på med min bokutmaning!

Vi hörs när jag har gjort framsteg!


    Likes

    Comments

    Då var det ett nytt år igen. 365 nya dagar att fylla med nya härligheter. Fast som vanligt är jag sen...så det är ​359 dagar kvar av 2015. Dags för årets utmaningar!

    Jag vet inte hur det är för alla andra men jag fixar inte nyårslöften. Jag kan bara inte göra dem. Mest för att jag brukar glömma dem sisådär en månad in i det nya året...men också för de ska alltid vara så himla livsomvälvande! Tänk på det, hur många gånger har man inte gjort ett nyårslöfte om att man ska äta nyttigare, träna två gånger i veckan, gå ner de där extra kilona man alltid klagar på? De är alltid för stora och alltid saker man inte riktigt tänkt igenom fullt ut (i alla fall inte jag). Så i år ska jag utmana mig själv! Jag vill ha något där jag enkelt kan mäta min framgång i utmaningen, därför startar jag nu denna blogg.

    Så, vidare till mina utmaningar! Jag har gett mig själv två stycken utmaningar som skall göras under 2015, den ena är att jag skall laga eller baka 50 st nya rätter under detta år och den andra är att jag ska läsa 30 böcker också.

    Bokutmaningen  hoppas jag att jag klarar, Jag läste 45 böcker i år, men det var samtidigt som jag pluggade litteraturvetenskap...vilket gjorde att jag fick mycket gratis i förra årets utmaning medan jag pluggade. Jag är lite spänd över matutmaningen dock...men det är väl så det ska vara? Det får inte vara för lätt!

    På bloggen så kommer det alltså dyka upp recept, vad jag tyckte om maträtten o.s.v. Vi får se när vi kommer till det! Jag tänker att jag ska försöka klämma ifrån mig någon slags recension eller liknande till böckerna jag avslutar i min bokutmaning.

    Önska mig lycka till!


    Likes

    Comments