praktik i miami

Kursen som jag läser på Rennert heter Business English och i den kursen ingår en praktik på ett företag i Miami under 14 veckor. På förmiddagarna kommer jag att praktisera och på eftermiddagarna kommer jag att gå i skolan. Det är skolan som tar kontakt med företagen men vi måste själva gå på intervjuer.

Förberedelser innan intervjun

Innan intervjuerna har vi fått skriva en resumé och ett personligt brev som vi har skickat till företagen. Vi har även övat på typiska intervjufrågor och hur man bör föra sig på en intervju i Florida. Det skiljer sig väldigt mycket från hur en intervju går till i Sverige. De är inte alls ute efter samma svar som företagen i Sverige är! Vi har även fått fylla i papper där vi berättar om våra styrkor, vad vi har gjort för andra människor som har förändrat deras liv och varför vi har valt just USA.

Intervjun

Företaget som jag gick på intervju hos heter Menin Hospitality och är ett företag som äger fina hotell, restauranger och barer i South Beach och i Chicago. Jag skulle vara på ett av deras hotell på West Avenue kl 11 och när jag kom dit fick jag träffa en kvinna som hette Iris. Hotellet var sjukt fint, hon var supertrevlig och frågorna som hon ställde var inte så komplicerade.

Arbetsuppgifter på praktikplatsen

Jag fick praktikplatsen och kommer från och med måndag att vara Business Intern på Menin Hospitality. Arbetsuppgifterna kommer att vara väldigt varierande. Jag kommer att jobba med sales, gå på möten, hjälpa till med rapporter i excel, titta på några hemsidor och förmodligen åka in till Downtown Miami för att hjälpa dem med deras marketing och sociala medier.

Om du är intresserad av att praktisera i Miami bör du kolla in Studin! De hjälpte mig med hela processen.

Nu är det äntligen dags för de första sundays eventen! Den 28 januari är det ett event i Göteborg och ett i Malmö. I Göteborg är eventet på Sigma och tyvärr är eventet redan fullbokat men du kan skriva upp dig på deras waiting list. I Malmö kommer eventet att vara på The Ground och du kommer att kunna delta i två workshops. En är i CSS and HTML och den andra är Let's Try Ruby. Missa inte det första eventet för i år!

Anmäl dig här!

Pink Programming Sunday Göteborg

Pink Programming Sunday Malmö

sapphire apartments

Samtidigt som jag bokade kursen i Miami valde jag att även boka boende för den första månaden. Det var Studin som tipsade om Sapphire Apartments då de har ett samarbete med Rennert. Sapphire är ett litet lägenhetshotell med 20 rum som ligger på Lenox Avenue. Det är väldigt fräscht och modernt, wi-fi ingår, de städar rummen en dag i veckan och det finns en mysig gård med solstolar. Lägenheterna har AC, ett fullt utrustat kök (kanske inte som hemma men de har det mesta och skulle något saknas kan man be skolan om det), en stor garderob med en safety box och badrummet är fräscht.

Sapphire ligger nära skolan

Sapphire Apartments ligger i South Beach och adressen är 1524 Lenox Avenue. Det är mellan 15th Street och 16th Street och skolan ligger på Lincoln Road som är mellan 16th och 17th. Att promenera till skolan tar ungefär 12 minuter och med cykel tar det 5 minuter.

sapphire apartments

Nära till allt

Eftersom lägenheten ligger i South Beach så har vi nära till allt. Vi kan gå till McDonalds, 7-Eleven, Subway, ett sushiställe, CVS och mycket mer på under 5 minuter. Till stranden tar det ungefär 20 minuter att gå, till Lincoln Mall tar det 7 minuter att gå och eftersom det finns cykelstationer överallt går det väldigt fort att ta sig runt South Beach. Det finns två stora matbutiker (som Ica och Coop) som ligger ganska nära. En av butikerna säljer främst ekologisk mat och där är det lite dyrare. Det tar 12 minuter att gå dit. Den andra butiken kan vi cykla till på 5-7 minuter och där är det vanliga priser.

Pris

Att bo på Sapphire är ganska dyrt. Det kostar 12500 kr per person för ett rum per månad. Man kan absolut hitta billigare ställen men för det läget och den standarden är priset rimligt om man jämför med resten av South Beach.

delano beach club

I Miami är det pool/beachparty varje helg! Oftast är de på söndagar men på lördagar kan du gå till Delano. Delano är ett franskt lyxhotell som ligger på Collins Avenue precis vid stranden. Deras brunch är vegetarisk och väldigt god! Vi åt grönkålssallad, bröd med aubergine, gröna paprikor, pommes och en söt, rostad sallad. Poolområdet är fullt med solsängar, det finns en bar och stämningen är avslappnad. Delano är inte det bästa stället att gå till om du vill på en dagsfest. Det är ett lugnare poolparty med bra musik och goda drinkar.

I måndags började skolan! 8.30 kom vi till Rennert och då fick vi fylla i papper, visa våra visum och vi fick ett passerkort. Efter det skulle vi göra tester för att ta reda på vilken nivå vi ligger på. Testet bestod utav prata, lyssna, läsa, grammatik och ord. När jag ansökte till skolan via Studin hade jag en intervju med Rennert och behövde därför inte göra den muntliga delen på plats. Jag hamnade på Advanced (c1) och kommer att gå i en klass med 4-5 studenter som är från Tyskland och Brasilien.

Lektionerna kommer att vara på eftermiddagen kl 13:40-17:20. Det var 23 grader och sol i måndags så efter testerna och innan skolan började passade vi på att äta lunch och ta en promenad ner till stranden. Därefter var det dags för de första lektionerna. Vår lärare heter Rodney och är verkligen superbra! Det är högt tempo, svår nivå och väldigt intensivt men otroligt lärorikt. Min klass heter Business English och första veckan kommer vi att läsa "First Impressions". Första dagen diskuterade vi jämställdhet och vad som är viktigt vid ett första intryck både vad det gäller företaget och personen som går på en intervju.

business english miami
rennert miami

Efter skolan i tisdags hade vi "Mixer" som innebär att alla studenter från skolan (som vill) träffas på en restaurang för att umgås och utbyta erfarenheter. Studenterna som pluggar på Rennert just nu är mellan 19 och 35 år gamla och från bland annat Tyskland, Schweiz, Brasilien, Japan och Sverige. Resten av veckan har vi övat på intervjufrågor, haft rollspel, korta presentationer, grammatikövningar, svåra ord, tittat på Ted Talks och skrivit CV + personligt brev som vi ska skicka iväg till olika företag för att hitta en praktikplats. I torsdags hade vi även ett delprov för att testa våra kunskaper efter första veckans lektioner. Nästan varje dag får vi läxor som ska vara klara dagen efter och inför provet pluggade vi en del hemma.

Nu ser jag fram emot nästa vecka på Rennert i Miami! Då ska vi lära oss om nästa ämne som är "Motivation". Vi kommer även att gå på intervjuer eftersom praktiken börjar veckan efter.

I torsdags vaknade vi till 8 grader! Enligt nyheterna har det aldrig varit så kallt i Florida tidigare. Vi gick och handlade (i pälsjacka) och åt frukost. Sen tog vi en promenad förbi vår skola och ner till stranden. Jag passade även på att köpa ett amerikanskt kontantkort som fungerar som ett månadskort med fri surf, samtal och sms. Framåt lunch blev det ungefär 15 grader och sol. Då träffade vi en tjejkompis till Therese och gick hem till oss för att göra en sallad till lunch och dricka Corona. Under eftermiddagen promenerade vi ner till Ocean Drive och tog några glas.

south beach miami

Vi började kvällen på Bodega med tacos och drinkar. Utifrån ser Bodega ut som ett litet hak som säljer tacos men det finns en "hemlig" bakdörr som leder en in till en stor bar. Efter Bodega tog vi en taxi till Bâoli där vi åt en asiatisk trerättersmiddag. Kvällen avslutade vi på LIV som är en nattklubb på hotellet Fonatinebleau. En bra första kväll i Maimi helt enkelt!

bodega miami beach
LIV miami beach

På fredagen strosade vi runt på Lincoln Road. Lincoln Road är en stor shoppinggata som ligger 5 minuters promenad från oss och det är även på den gatan som vår skola ligger. Under eftermiddagen försökte vi hitta en lösning för att köpa begagnade cyklar i Miami men det var inte det lättaste. Även om vi bor väldigt bra hade det underlättat att ha cyklar. Annars måste vi antingen gå eller ta taxi om vi ska röra oss utanför vårt område. Gå runt i hela Miami Beach tar lång tid när vardagen kommer igång och att åka taxi överallt är inte så ekonomiskt. Kvällen avslutade vi på Juvia som är en av Miamis bästa rooftops.

lincoln road
lincoln road miami
juvia miami beach

Igår vaknade vi till ösregn och 20 grader. Vi hade planerat att gå på beach party men det blev inställt och istället hamnade vi på en brunch på Delano med god mat och champagne. Under eftermiddagen hittade vi äntligen en lösning på vårt cykelproblem! De har cykelstationer precis som hemma där vi kan hyra cyklar månadsvis. Kvällen spenderade vi hemma i lägenheten.

delano miami beach

Idag har vi äntligen fått tag i cyklar och det är 20 grader och sol! Vi har cyklat runt Miami Beach i två timmar, ätit sushi och Acai Bowl. Ikväll blir det biljard!

Imorgon börjar skolan och det ska bli så spännande! Under 16 veckor ska jag läsa Business English på Rennert Language School här i Miami Beach. Imorgon kommer vi att få göra tester för att sedan bli placerade i klasser utifrån vår nivå. Vad resten av dagen har att erbjuda återstår att se.

Vill du också läsa Business English i Miami Beach? Då borde du besöka Studin! De hjälpte mig med ansökan till skolan, guidade mig igenom visumprocessen och bokade boende för den första månaden.

tekniktrender 2018

Computer Sweden har skrivit ett inlägg om tio tekniktrender som kommer att prägla 2018. De nämner att de förändringarna som sker inom teknik just nu är lika stora som industrialiseringen och att den absolut hetaste trenden är molnet. Här är trenderna för 2018:

1. Artificiell intelligens
  8. Intelligenta appar
  9. IT-säkerhet
  10. Realtid

Vill du läsa hela artikeln? Det kan du göra här .

• Filed under: Tech

flygresa till miami

Igår landade jag runt 16-tiden (lokal tid) i Miami efter en 11,5 timmars flygning från Wien men morgonen började redan 03.30 i Malmö då jag gick upp för att ta tåget till Köpenhamn. Från Köpenhamn tog jag sen flyget till Wien. Från det att jag landade i Wien till att nästa flyg skulle avgå hade jag 55 minuter på mig. Jag tänkte både när jag bokade och under gårdagen att det kändes som att det var väldigt lite tid. Dock antog jag att flygbolaget hade full koll eftersom jag hade bokat en biljett hela vägen som innehöll en mellanlandning. Så var det inte.

Redan i Köpenhamn fick jag en dålig magkänsla när jag checkade in och de sa till mig att jag måste checka in en gång till även i Wien. Mitt bagage skulle jag inte behöva hämta ut men jag skulle vara tvungen att gå ut och in på flygplatsen igen för att checka in. Även om jag tyckte att det kändes väldigt konstigt, då man inte brukar kunna checka in mindre än en timme innan flyget avgår, så litade jag så klart på personalen eftersom att det är deras jobb och inte mitt.

Väl Framme i Wien hade jag alltså mindre än en timme på mig att komma ut, checka in och boarda. När jag kommer fram till incheckningen är den stängd, vilket jag också förmodade, men jag hittar personal som jobbar för flygbolaget. De förstår ingenting och säger till mig att det inte går att lösa. Jag kommer förmodligen inte att komma med det planet. En man tar mitt pass, springer iväg, ringer högsta chefen och efter 20 minuter informerar han mig om att de har min väska men att det förmodligen inte går att checka in såhär sent. Köpenhamn har alltså gjort fel och borde ha checkat in mig hela vägen. Efter ytterligare några samtal lyckas han få med mig på planet och säger till mig att springa och inte slösa en enda minut. Så jag sprang. Genom hela Wiens flygplats. Helt svettig. Kommer tillslut fram, jag kommer med planet och jag har till och med blivit uppgraderad. Tur i oturen!

I Miami tog det 2-3 timmar innan jag kom ut från flygplatsen och jag och tjejen som jag ska bo med hittade varandra. Vi åkte till lägenheten (Sapphire Apartments) som var jättefin, åt sushi på ett ställe på gatan och packade upp alla våra saker. Nu ska vi utforska Miami i fyra dagar innan skolan börjar på måndag!

När jag började på Acando i oktober 2016 var det verkligen en vändpunkt i min karriär. När jag tog min examen i systemutveckling 2012 valde jag att hoppa på en utbildning i kriminologi och att jobba på polisen. Efter 2,5 år blev det inte riktigt som jag hade planerat och jag fick börja om genom att jobba inom digital marknadsföring. Slutligen hade jag skaffat mig så pass mycket erfarenhet (kombinerat med att jag faktiskt hade en utbildning) att jag kunde få ett jobb inom IT. På Acando blev jag anställd som Business Analyst inom affärsområdet Analytics. Det innebar att jag skulle jobba med data analytics och business intelligence vilket var något jag inte hade varit i kontakt med tidigare (om vi inte räknar Google Analytics som jag jobbade en hel del med). Jag blev utkastad snabbt i olika projekt och fick ta rollen som projektledare tidigt. När du jobbar som konsult är det väldigt viktigt att du är specialist inom ditt område och jag bestämde mig därför för att ta ett certifikat i Qlik (som var det BI-verktyget jag jobbade mest med).

Hur tog jag mitt certifikat?

Efter att ha jobbat med Qlik i två månader valde jag att gå på en tredagarskurs på Qlik i Lund. Utbildningen kostade 18 000 kr (något som konsultbolagen ofta är villiga att betala) och den var otroligt lärorik. Jag planerade att ta det första och lättaste certifikatet (Business Analyst) men valde ändå att gå utbildningen Data Modeling for Qlik Sense som egentligen är nästa steg. Anledningen till det var att det helt enkelt var den biten som jag kände att jag kunde för lite om och de lättare sakerna kunde jag läsa mig till.

Efter att jag hade gått utbildningen valde jag att fortsätta att plugga online på Qliks webbplats. De erbjuder youtube-filmer, klassrum online och väldigt många tester som du kan göra för att veta hur du ligger till. Jag gick kursen hos Qlik i mitten av december och fortsatte att plugga fram till i slutet av januari. Under tiden jobbade jag även dagligen med verktyget.

Testet gjorde jag på Lexicon i Malmö. Det kostade ungefär 2000 kr och jag hade ungefär 3 timmar på mig. Trots utbildningen på Qlik, studier online och att jag hade jobbat dagligen med verktyget i 3,5 månad klarade jag inte provet första gången. Provet är svårt och de rekommenderar att du ska ha jobbat med Qlik åtminstone ett år innan du gör provet. Det kan jag hålla med om idag när jag har mer erfarenhet och kunskap men med vilja och ambition går det att klara det ändå vilket jag också gjorde.

Sammanfattning

• Utbildning på Qlik. Det kan du boka här!
  • Youtube-filmer, klassrum online och tester på Qliks webbplats. Det hittar du här!
  • Jobba med verktyget (enligt Qlik i minst 1 år)

certifikat qlik sense business analyst

KOL i Malmö

Igår åt jag middag på KOL med två tjejkompisar från gymnasiet. Jag har tidigare ätit deras lunch men det här var första gången som jag åt från deras kvällsmeny. Malmö har inte så många roliga restauranger men jag måste säga att KOL levererade. Bra mat till ett överkomligt pris i en trevlig miljö!

Jag beställde kantareller, tryffelrisotto och sötpotatispommes. Deras enda vegetariska alternativ annars var vegetarisk hamburgare. Alla restauranger som vill erbjuda något vegetariskt kör med vegetarisk burgare (så jag har blivit lite trött på det) men det jag beställde fungerade hur bra som helst.

Efter middagen blev det ett glas Cava på Lilla torg, shuffleboard på Möllan och vi avslutade kvällen med ännu mer bubbel och dans på Grand.