Sunset in Alleppey

(Love travelling the world with him)

Vi spenderade en dag och en natt på en husbåt i Alleppey. En skön paus från kaoset på gatorna och från alla ljud och intryck. Herregud jag älskar ju det med, det ovanliga och spännande men att komma ut här var rätt så underbart.
Båten seglade vid tolv på dagen och fortsatte tills solen gick ner. Pausade för lunch och senare åt vi middag. Vi satt på soldäcket på övervåningen mesta delen av dagen, drack öl och lyssnade på musik. (Livet är bra okomplicerat ibland.)
Var tillbaka i land nästa dag vid nio på morgonen.

Kan varmt rekommendera detta om du är i Alleppey. Se till att vara vid finishing point runt 8-9 på morgonen och hitta båten du vill ha (prata med dom som nyss kommit i land och fråga om dom tyckte det var bra osv) och pruta ner priset! Vi betalade 7500 INR med lunch, middag och frukost inkluderat. Vi hade AC i rummet och mycket trevlig personal. Namnet på båten är "Why Not?".

We spent a day on a houseboat in Alleppey. A well needed break from all the chaos on the streets and all the sounds and impressions. I absolutely love it no doubt! But when being in an unfamiliar environment it's good to take a break and slow down once in a while.

The boat took off at 12 PM and continued sailing until sunset. We stopped for lunch and later we had dinner.. We spent most of the time on 2nd floor tanning, listening to music and drinking beer. (Life can be very uncomplicated sometimes.) We returned to the take-off point at 9 AM the following morning.

I can only recommend a trip on a houseboat if you're in Alleppey. Be sure to be at finishing point around 8 or 9 AM, as you want to find the right boat (and the right price). You can alway ask passengers returning from their trip to hear whether or not they enjoyed it. Be sure to haggle! We paid 7500 INR including lunch, dinner and breakfast. We also had aircondition and very friendly staff. The name of the boat is "Why Not?"

Fort Kochi through my lense

a day in Auroville

Från Pondiherry tog vi en Tuk Tuk (auto rickshaw) till Auroville.
Besökte Matrimandir, åt fantastisk pizza på "Tanto Pizzeria" och stannade över natten på Green´s Guesthouse.

From Pondicherry we took a Tuk Tuk (auto rickshaw) to Auroville.
We visited Matrimandir, ate a fantastic pizza at "Tanto Pizzeria" and stayed the night at Green´s Guesthouse.

Missa inte Café des Arts!

Don't miss Café des Arts!

PONDICHERRY (Puducherry).

Vi flög från Bangkok och landade i Chennai vid midnatt. Satte oss i en taxi och förväntade oss att vara framme vid hotellet efter ca 15 minuter. Tyvärr blev så inte fallet. Chauffören kunde inte hitta vägen dit och vägrade att sätta på sin GPS på sin mobil. Efter att ha frågat en hotellreceptionist, taxichauffören han själv och en säkerhetsvakt, kom dom alla fram till att hotellet faktiskt inte existerar längre. Jag var rätt trött på deras skitsnack vid detta laget, så jag gick bakom disken i receptionen och googlade fram numret till vårt hotell och sedan kunde vår chaufför äntligen hitta dit. Bara två timmar senare.

Vilken start!

Nästa dag fick vi uppleva Indien i dagsljus. Intensiteten går inte att undvika, bullret, trafiken,alla färger och mängden av människor. Det är en kulturchock men vilken upplevelse!
Vi tåg ett tåg i ca 4 timmar till Pondicherry. Drack mängder av chai och pratade med människorna omkring oss.

Pondicherry har tidigare varit en fransk koloni fram till 1945. Vi stannade här i tre nätter. Satt på caféer och åt baguette till frukost, drack drinkar på rooftop barer och njöt av den vackra arkitekturen.

●●●

We flew from Bangkok and landed in Chennai by midnight. We quickly jumped into a taxi and expected to be in the hotel within 15 minutes. Though this was not the case. The taxi driver couldn't find the way, and refused to put on the navigation. After asking a hotel receptionist, the taxi driver himself and a security guard, they all came to the same conclusion - that the hotel was in fact non existing. At this point I was pretty tired of it all, so I went behind the receptionist desk and googled the phone number to our hotel and then the taxi driver eventually found it. Only two hours later.

What a start!

The next day we got to experience India in daylight. The intensity couldn't and shouldn't be avoided. The rush, the traffic, the amounts of people and all the colours. It's a full on culture shock but what an experience!
We took a train for about 4 hours to Pondicherry. On the way we drank loads of chai tea and talked to the people in our coach.

Pondicherry has earlier been a French colony until 1945. We stayed here for three nights. Our time was spent at cozy cafés, eating baguette for breakfast. Drinking cocktails on rooftop bars and enjoying the magnificent architecture.

Efter sju underbara dagar på Koh Samed är vi nu i Bangkok sen två dagar sedan.
Ikväll flyger vi till Chennai, Indien.
Åh, jag är spänd och förväntansfull!..

●●●

After seven lovely days on Koh Samed, we are now in Bangkok since two days ago.
Tonight we have a plane going to Chennai, India.
Oh, I'm full of eager and excitement!..

Om du befinner dig i Phuket så missa inte Old Phuket Town. Arkitekturen här är så vacker och husen är målade i pastellfärger. När du går genom gatorna kommer du hitta mängder av mysiga caféer och restauranger som sprudlar av liv. Omgivningen går liksom inte att jämföra med andra ställen i Phuket. Så om du letar efter en god middag, en utekväll eller bara en promenad så är detta - utan tvivel - stället att besöka.

●●●

If you are in Phuket, don't miss the "Old Phuket Town". The architecture here is so beautiful and the houses are painted in vivid pastels. When you're walking down the streets you will come across lots of cosy cafés and good restaurants sparkling with life. The surroundings here are not to compare with anywhere else in Phuket. Whether you're looking for a delicious dinner, a fun night or just an evening walk - this is definitely the place to be.

På Dibuk Road i Old Phuket Town ligger Indy Market. 2010 öppnades marknaden som en plats för ungdomar att få vara kreativa - sälja deras handgjorda smycken, kläder osv. Här är inte så stort och man kan säkert gå igenom det hela på en kvart men atmosfären är underbar och maten lika så. Marknaden är öppen onsdag till fredag mellan 16-22 och live musik spelas under kvällen!

On Dibuk Road in Old Phuket Town you will find the Indy Market. In 2010 this market opened as a place for young people to be creative - to sell their handmade jewelry, clothes etc. It's not that big, and I'm sure that you can browse through it within a quarter, but the atmosphere is amazing.. and so is the food. The market is open every wednesday to friday between 4-10 pm and live music is played throughout the evening!

Left Picture - Don't miss out on the fish cake when you are in Thailand - one of my personal favourites.
Right Picture - Mango and sticky rice.

Top and skirt / Kookai
Hat / Brixton

Känns som att dagarna bara flyger iväg.
Här är bilder från nyår i Surfers Paradise. Vi firade in tolvslaget på stranden med mängder av folk.
Tre dagar senare satt vi på ett flyg till Thailand.
Det var lite av en lättnad att landa i Phuket och jag kände mig mer hemma än vad jag gjort på tre månader i Australien.

●●●

It feels like the time is flying by.
Here are some pictures from New Year's in Surfers Paradise. We counted down 2017 on the beach with heaps of people.
Three days later we were on a plane to Thailand. It was a bit of relief landing in Phuket and I felt more at home than what I've done the past three months in Australia.

By the pool in Surfers Paradise.

Just nu befinner vi oss i Warwick, två timmar från kusten.
Vi fick ett samtal om farm jobb med start på direkten. Så vi packade samman våra väskor för att packa upp dom i ett annat hem. Här blir vi i två-tre veckor innan vi lämnar Australien och reser vidare.

●●●

Right now we are in Warwick, two hours away form the coast.
We got a phone call concerning farmjob with immediet start. So we packed our bags to pack them up again in another home. We will be here for two-three weeks before we leave Australia and continue with our travels.

Vi satt kurs mot Moran Falls.
Vi sprang genom regnskogen, jagade solens sista strålar.

We set of to Moran Falls.
We ran throught the rainforest, chasing the final rays of the sun.

Vi kom perfekt i tid till att himlen ändrade färg från blå till ljusrosa.
Vi satte oss på kanten av klippan. Det var bara vi där med denna häpnadsväckande utsikt.

We arrived perfectly in time, as the sky began changing its color from blue to a beautiful pink.
We were all alone, sitting on the edge and looking out over this spectacular and oh so breathtaking view.

Och precis när solen försvann bakom berget brann himlen. Jag höll andan.
Så lycklig över att jag kan upptäcka platser som dessa.
Jag kommer aldrig att sluta resa.

And just as the sun disappeared behind the mountain, the sky was burning. I held my breath.
So happy being able to see places like this.
I will never stop travelling.

Precis innan du når O'Reilly's är där skyltat till Moran Falls.
Hela turen är 4.6 km lång.
Kom ihåg att ta med en ficklampa om du stannar tills det är mörkt.

Just before you reach O'Reilly's, there are signs to Moran falls.
The whole track is 4.6 km.
Remember to bring a flashlight if you stay until it´s dark.