Igår kväll tog vi en promenad till Marina Bay Sands, åkte upp till våning 57 och beställde drinkar. Angående utsikten: wow. Man såg i princip hela Singapore, vi åkte upp medan de fortfarande var ljust och så såg vi solen gå ner och det rekommenderas verkligen. Så nice. Finns ju även en infinity pool, men vi hoppade den. Lite för mycket turister samt lite onödigt att lägga pengar på.

Här får ni pics;

Hur nice?

Och så här fina var vi:

Photoshoot vid vattnet, check

Framåt kvällen kom Matilda, som har vart en vecka i Vietnam, så hela familjen är nu återsamlad.
Sedan traskade vi hemåt igen och hann med ett snabbt stopp på donken innan vi somnade extremt gott.

Hallå gänget,

Nu är vi äntligen framme i Singapore! Nattbussen tog typ 6 h, med två stopp för att visa pass samt tullen. De har ju riktigt stränga regler (och straff, ex dödstraff på droger) så det var skönt att få passera utan problem.
Väl framme i Singapore stad tog vi en tunnelbana till vårt hostel, Quarters hostel. Fick vänta i 40 minuter innan själva receptionen öppnade men tillslut fick vi tillgång till dusch och toalett och ingen var gladare än vi. Dock fick vi inte våra rum förrän klockan 15, så vi lämnade våra väskor i receptionen innan vi begav oss ut på Singapore's gator.

Jag var i Singapore för några år sen med min familj men minns inte alls mycket, konstigt nog, så det är jättekul att vara här igen! Vi började med att strosa runt, gick till exempel förbi en fin katedral;

Fin va?

Sedan fortsatte vi mot Singapore river och det välkända "Marina Bay Sands", se bilder:

Riktigt häftig stad! Vårt hostel ligger med gångavstånd till allt i princip, kunde inte bli bättre! Sedan gick vi till ännu en välkänd byggnad, "Raffle's". Ett gammalt och känt hotell som är väldigt fint och fancy, enligt tradition ska man ju in där och beställa en Singapore Sling men det har tyvärr inte våra plånböcker råd med här.

Sedan gick vi till finanskvarteren och kikade runt på alla kostymnissar. Hamnade mitt i lunch-rushen när vi skulle äta på en matmarknad, folk överallt samt jag råkade nog beställa världens starkaste pizza :(
Så fick ställa mig och beställa en ny, värt.
Sedan fortsatte vi gå runt lite i staden, var inne i några köpcenter men alla har shoppingförbud så det var inte så givande.

Man märker verkligen att Singapore är extremt mycket dyrare än de andra länderna. Man multiplicerar allt med sju (mycket...) så vår lunch idag kostade cirka 5 dollar, det vill säga 35 svenska kronor. Vi ska försöka leva så snålt vi kan, men det är lättare sagt än gjort tyvärr.

Nu ska vi iallafall göra oss snygga innan vi ska ut för att äta en billig middag och sedan vidare till Marina Bay för att åka upp i tornen där vi planerar att se solnedgången via en rooftopbar. Önska oss lycka till, ciao!

Idag är det den 19e februari, vilket innebär att vi har vart på resande fot i exakt en månad. Waaaaa.
Känns knäppt men samtidigt väldigt rimligt. Vi har hunnit med så mycket roligt under denna tiden, och vi har verkligen umgåtts konstant i en månad nu. Vi pratade om det häromdagen och vi konstaterade att "även fast vi umgås varje dag så känns ändå varje morgon som en ny dag". Hänger ni med? Klart vi har up's and down's med varandra, till exempel innan vi ska äta är vi inte jordens trevligaste människor precis men sånt får man ta. Överlag så funkar allt väldigt bra, även fast vi är 8 tjejer med starka åsikter.

Angående hemlängtan så har allt gått väldigt bra hittills. Självklart saknar jag min familj, min hund (!!!) och Isak varje dag, men man har så mycket annat att göra så det ofta lämnas åt sidan, vilket jag tycker är positivt. Man får inte så mycket tid över till att tänka på allt där hemma. Kan bero på att man har kontakt varje dag, då wi-fi finns överallt så allt känns ändå nära. Alla är lätta och få tag i, när som helst. Tänk förr när folk reste, inga mobiler eller sociala medier, inte kul att vara anhörig då och behöva gå flera veckor utan kontakt. Hemska tanke haha.

Det jag saknar mest är nog smågrejer i vardagen, typ kolla serier i sängen, äta avokadomackor haha, ta en promenad med min hund, att ha sina saker organiserade. Men såna grejer kommer ju sen, så nu njuter jag av detta. Inga tider att passa, har knappt någon koll på vilken dag det är.

Nu sitter vi iallafall på ett café här i Kuala Lumpur, vi är tillbaka från regnskogen och väntar nu in vår nattbuss som går klockan 12 inatt. Har alla våra väskor med oss haha men har lyckats fjäska in oss här så vi kan sitta ner.
Nästa gång vi hörs är vi i Singapore, nice va?
Puss

Dag 1: Vi anlände hit till Taman Negara runt 17 tiden, torsdag eftermiddag. Åt middag är på hotellet, någon lokal mat som var god. Spännande att äta deras egna mat!
Sedan förberedde vi oss för en nattvandring i djungeln och ja, vi var nog mest förberedda av alla haha. Vi såg ut som sju små muppar verkligen. Själva nattvandringen var inriktad på insekter, hmm alltså inte riktigt vår grej kanske men det var ändå lite spännande. Såg spindlar och skorpioner med mera. Väl tillbaka på hotellet somnade vi gott.

Dag 2: Vi ställde klockan på halv 8 för vår kära Hanna S fyller 20 idag!! Så stor<3 Vi sjöng för henne, hade frukost på sängen och gav henne två fina nagellack (man måste ju tyvärr tänka på vår tighta packning).
Vid nio var det dags för första aktiviteten, höghöjdsbroar i djungeln!

Riktigt häftigt!! 40 meter upp i luften vandrade vi runt där, tillsammans med en guide och några andra småknäppa gruppmedlemmar.
Sedan åkte vi tillbaka för lunch, fried rice med jättegoda kycklingben, friterade och knapriga<3

Efter det tog vi en skön powernap innan vi laddade om för aktivitet nummer 2, ett besök i en by.
Byn hette Orang Asli Village, en by på cirka 20 personer. Dessa människor lever i regnskogen och lever på vad som finns att hämta där, jakt och fiske. Vi fick se hur de jagar, gör upp eld samt kolla runt i själva byn. Folket där fungerar lite som nomader, men det förflyttar sig endast när maten är slut eller när någon dör. När en bybo dör förflyttar dem kroppen långt in i djungeln där de sedan hissar upp den döda bland träden. Självklart var detta stället hemligt och låååångt in i djungeln. Väldigt spännande men även lite småläskigt.

Jag har tyvärr inga bra bilder från detta, man fick fotografera men det kändes trots allt inte som de var bekväma med att få kameror upptryckta i ansiktet eller i deras hyddor, vilket man verkligen förstår.

Därefter blev vi körda till olika forsar i floden, man kan beskriva det som flume ride djungle edition (eller "flume ride live" som Hanna S snyggt beskrev det). Vi blev genomblöta, men det var kul!

Sedan blev vi återigen avsläppta på hotellet, tog det lugnt samt länsade middagsbuffén, innan vi förberedde oss för nattsafari!
Åkte runt på en jeep i cirka 2 h, en häftig upplevelse och fick se lite olika djur, dock inget superexotiskt. Ormar, fåglar, vildsvin/vårtsvin, olika kattdjur samt stora gräshoppor. Men vi hade iallafall roliga guider (as usual)<3

Nu sitter vi i lobbyn och ska snart sova. Imorgon väntas nya aktiviteter, dock inte lika roliga. Men men, snart väntas Singapore och därefter Filippinerna så lite djungel passar bra!

Så igår gick vi upp i tid för att ta ett tåg från Kuala Lumpur mot Batu Cave. Tågresan gick jättesmidigt, dock fick vi vänta 45 minuter åt båda hållen men förutom det så var det inga problem, köpte biljetter för typ 5 kronor (saknar ändå västtrafiks priser, sa ingen någonsin).

Sedan besökte vi Batu Cave, en stooor grotta med hinduiska tempel inuti. Själva grottan var jättehäftig, men det var riktigt smutsigt där inne samt det sprang runt hönor och apor överallt, luktade rätt märkligt haha. Så där inne blev vi inte så långvariga, men det var mäktigt att ha sett det! Efteråt gick vi runt lite på marknaden nedanför och smakade på indiskt godis innan vi tog tåget tillbaka.

Väl tillbaka i KL åt vi lunch i ett köpcenter innan vi tyvärr shoppade ännu mer, ajaj. Köpte en fin bikiniöverdel samt en väska som jag faktiskt inte kunde lämna kvar där i affären, den viskade typ mitt namn. I'll show you.

Idag:
Så idag ställde vi klockan på sju för att vara redo vid åtta-tiden. Blev upphämtade och satte fart mot Taman Negara, regnskogen. Blev en väldigt spännande bilresa på 3 h, trafiken är verkligen helt sjuk här. Är imponerad över hur enkelt dem bara kryssar och byter filer, själv blir man ju nervig när man ska köra på Hulan-avfarten. Nä skoja men alltså, det är galet här, verkligen skräckblandad förtjusning att sitta i baksätet. Dem kör liksom på motsatt sida vägen samt i mitten av vägen 50% av tiden. Rimligt!

Sen fick vi lunch innan vi hoppade på en lååång och fräck båt, där jag sitter just nu. Vi ska åka på denna floden i ett par timmar innan vi når vårt hotell. Spännande att se vad som väntar oss, vi har ju levt som flashpackers nu i några dagar haha.

Imorgon fyller även Hanna S 20!! Wieeee, så igår kväll gjorde vi oss fina och tog oss till en italiensk restaurang nära Twin Towers. Det var det godaste på länge, åt skaldjurspasta och créme brulée till efterrätt, då mådde man bra. Så nu har det gått en del pengar de senaste dagarna, vilket innebär ris i en veckas tid framöver.

Får se när detta inlägget kommer upp, hoppas dem har wi-fi i regnskogen.

Här sitter vi just nu

The twin towers!

Här har ni en skymt av mina nya väska, från Charles & Keith. Linnet är från Zara (köpt här) samt kjolen är också köpt här, men minns inte namnet på affären men jag älskar den<3

Så igår gjorde vi oss snygga, kändes bra haha. Sedan tog vi en taxi till Heli Lounge Bar, en roof top bar i centrala Kuala Lumpur. Vi fick ett jättefint bord längst upp på helikopterplattan, det märktes att det var Valentine's Day för det var kärlekspar överallt haha. Vi hade jättefin utsikt över hela KL så där satt vi ett tag och provade lite olika drinkar. Man tror ju att det ska vara dyrt på såna här ställen, men icke. Man betalar cirka 60 svenska riksdaler för en drink, mer än på andra ställen såklart men bra mycket bättre än hemma haha. Det mår vår budget bra av. Det enda viktiga är att vara uppklädd, det hade de som rutinkoll vid ingången, samt de kollar igenom ens väska.

Sedan tog vi oss vidare till en gata med lite klubbar och så hamnade vi på Vibes hela kvällen. Jag, Victoria och Hanna w krigade på längst och tog en taxi hem vid 3 och idag klev vi upp runt 8 så alla är lite trötta. Men det var det värt. Riktigt bra musik, längesen vi dansade så länge samt mycket.

Nu får ni ta del av våra snygga och stela bilder
(Tänkte lägga till lite namn då jag ofta bara babblar på om alla namn, kan vara svårt för folk som inte vet haha)

Jag, Emma och Hanna s <3

Hanna w & Victoria<3

Jag, Emma, Victoria och Linda // Victoria, jag och Hannisen (standard taxi bild)

Jag i kvällens outfit, älskar mina nya skor då de är så sköna, (för att vara klackar såklart)
Platå forever<3

Linda, Agnes och Emma

Victoria, Emma och jag<3

En väldigt rolig kväll med mina damer, kunde inte fått en bättre Valentine's day här.

Idag ska vi till Batu Caves, mer om det senare!
Puss

Hej vänner,

Nu är vi tillbaka på vårt hostel, "The Explorer Guesthouse & Hostel" (väldigt centralt, tips tips).
Idag har vi kollat runt och shoppat en hel del här i KL, och alla är riktigt nöjda. Vi besökte först Pavillon, majoritet dyra märkesaffärer men fanns även Forever21, Topshop, Pull & Bear och sånt kul. Köpte en fin jumpsuit, en snygg väska (finns så mycket snygga väskor här!!!), två tröjor och skor.
Vi var även på Lot10, ett köpcenter bredvid som hade både Zara och Mango. Fick med mig ett jättefint sammetslinne från Zara, så min shoppingsjäl är nöjd och tillfredsställd.

Vi har vart på jakt efter fina festkläder och klackar hela dagen, för ikväll ska vi göra entré på de fina takterrasserna här, rooftops. Klädkoder är viktigt så vi kommer vara riktigt bomb ikväll, bilder kommer garanterat. Imorgon ska vi vara lite mer turister och kolla på alla kända platser osv, men det skriver jag mer om imorgon.

Tog även en sväng in i Chinatown men blev inte långvariga, men alltid kul att se!

Så strax efter mitt senaste inlägg satte vi oss i vår minibuss mot Skybridge. Köpte biljetter och åkte upp i en gondol/kabin.

Lite fina turistbilder och söta kärleks-hänglås

Så ja, det var fräckt! Fin utsikt såklart, men inga "wow" känslor, om ni förstår hur jag menar då. Absolut sevärt men vi blev nöjda rätt fort. (Kostade bara cirka 100 kronor att åka upp som tur var)
Sedan åt vi mat vid restaurangerna där nere innan vi åkte till ett vattenfall i närheten. En liten kort promenad innan vi kom fram;

Man kunde bada men vi valde att bara vara där en snabbis, kolla lite på aporna och sedan åka till en fin strand.

Fint va? Men helt annorlunda än Thailand. Inga palmer utan snarare barrträd längs med kanten. Fina sanddyner men inte alls lika klart vatten, konstigt ändå när detta bara ligger några timmar bort från Thailand. Men skönt att ligga här en timme och chilla lite innan vi snart ska fortsätta vår tur. Vi funderar på att hitta något shoppingcenter, hade vart lite kul (dock ska vi ju till Kuala Lumpur ikväll, men ändå)

Nästa gång vi hörs är vi i Kuala Lumpur, ciao

Sååå hello Malaysia!

Igår vid 4-tiden hoppade vi på en båt från Koh Lipe och 2 h senare var vi i land här på Langkawi.
Vi hoppade in i en taxi och bad vår chaufför att visa oss ett bra hostel, och det gjorde han. Så skönt att sova i en mjuk säng, endast två personer haha och med AC. Sov som en kung.

Om en halvtimme ska vi möta upp vår chaufför igen, så ska han visa oss runt här i Langkawi. Skybridge, den bästa stranden och "hot springs" (varma källor) står på listan. Vid 19 ska vi vara tillbaka på flygplatsen för att flyga till Kuala Lumpur, ska bli så kul!!

Jättekul att komma till en stad efter alla dessa veckor på stranden. Langkawi är inte en storstad men ändå mest stad hittills. Finns massa matkedjor och igår åt vi goda hamburgare, längesen.

Efter 24 dagar här i Thailand har man fått lite kläm på landet, så tänkte lista vad vi har upplevt som positivt, samt negativt i detta paradis. Som en liten avslutning helt enkelt.

+ Smidigheten. Alla resor har flutit på väldigt bra, det har vart så enkelt att boka alla transportsträckor och allt har vart väldigt tydligt.
+ Thailändarna är generellt duktiga på engelska, även fast det kan uppstå frågetecken (såklart) så löser det sig tillslut.
+ Maten, såklart. Vem älskar inte thaimat? Är nyfiken på ny mat nu men vet att jag kommer sakna ihjäl mig efter en pad thai med räkor efter en vecka, haha.
+ Wi-fi, haha. Finns nästan på alla ställen, dock har vi som en liten "regel" att vi inte har det när vi ska äta middag osv. Men det är väldigt bekvämt och kommer antagligen inte bli lika lätt i fortsättningen. Ska göra mitt bästa med bloggen!!
+ Hundarna haha, eller hur Vickan? Nä men jag tycker det är jättemysigt haha. De ligger och chillar på gatorna och är jättesöta. Snälla och vana vid människor. Värre med katterna...

Hur söta<3

- Service. Alltså thailändarna är ett väldigt trevligt folk enligt mig, men på dessa turistorter som vi har valt att besöka så upplever man ofta irritation. Vilket man såklart kan förstå. Det är turister överallt och jag förstår verkligen att man tröttnar på oss. Man märker helt enkelt att turismen tröttar ut dem, och att vi inte är lika eftertraktade som förr för nu finns det så många av oss, vilket såklart påverkar deras service.
- Duscharna haha. Inget större problem egentligen men det finns verkligen inget sprutt i strålen. Mer en rinnande kran. Tar lång tid när alla ska duscha...
- Det luktar ofta illa, faktiskt. Inte på rummen och vid stranden såklart utan på gatorna. En blandning av allt.
- Choklad är dyrt :( eller som hemma liksom, bu.
- Solkräm är dyrt.

Några av de grejer vi reflekterat över, men såklart väger fördelarna över nackdelarna. Jag älskar Thailand, så fint och härligt.

Nu till allmänna punkter som jag rekommenderar (utifrån de ställena vi har varit såklart).

-Åka på båtutflykt vid Phi Phi Island. Just do it.
- Koh Samui var inget speciellt, to be honest. Fint såklart men finns väldigt mycket finare. Inte värt att lägga mycket tid på.
- Festa på Koh Tao, mycket backpackers och braaaa musik.
- Äta bananpannkakor och dricka Coffee shake's. Mums.
- Köpa vatten hos distributörerna och inte på 7 eleven, haha.