Började dagen tillsammans med Elin och Alice på gymmet, det känns otroligt skönt att vara tillbaka till träningen och lite rutiner igen. Det är nästan det enda jag tycker är jobbigt när man är ute och reser, träningen faller bort. Klart att jag hade kunnat träna när jag är utomlands, men av någon anledning vill varken jag eller min kropp träna då.

På kvällen var jag tillsammans med Ida och kollade på Williams Spetz show här på Halmstad teater. Det som gjorde hans show så bra var att den var både sorglig och rolig. Ena stunden satt man där och fick tårar i ögonen, medans man två sekunder senare satt och garvade istället. Om ni får möjlighet borde ni kolla på den.

Bali är ett resmål som passar vem som helst. Om man är backpacker, ett äldre par eller reser tillsammans med barn, på Bali kan man hitta någonting för alla. Jag tänkte att jag ska göra några inlägg med tips över platser och saker på Bali, förhoppningsvis kan det ge tips till er som ska eller funderar på att resa dit. Jag skulle inte påstå att jag är en expert på Bali, men efter att jag spenderat 10 veckor där totalt känner jag att jag är kapabel till att ge lite tips, eftersom jag fått lite koll på vad jag gillar och inte gillar där.

TIPS NUMMER 1 - CANGGU

Om jag enbart skulle få stanna på en plats på Bali då skulle jag välja Canggu. Denna resan spenderade vi sammanlagt lite mer än 2 veckor i Canggu. Canggu passar bäst ungdomar, majoriteten är backpacker och liknande där. Det är väldigt litet om man jämför med andra ställen, men jag tyckte att det var skönt, och det är verkligen skönt att det inte är så mycket trafik där. Bali kan verkligen vara hemskt ibland om man tänker på trafiken.

I Canggu finns det otroligt många bra och goda matställen, lite shopping, surfing och bra fest. Det är en allmänt bra och härlig vibe där och det är det som jag tycker om väldigt mycket. Det är ett bra ställe att lära sig att surfa på eftersom att vågorna oftast inte är så höga där. Naturen är så fin där då det är omringat av fina härliga risfält.

Något man måste veta om är att i Canggu är det nästintill omöjligt att hitta en taxi tillskillnad från i Kuta och Seminyak exempelvis. Eftersom att det är så svårt att få tag i taxi så är det nästan ett måste att hyra en moped. Det är inte mycket trafik så att köra runt på moped är inget problem. Det är inget problem förens du ska ut och festa och du vill dricka lite alkohol.

VART I CANGGU SKA MAN BO?

Om man är ett större gäng som reser tillsammans så är det perfekt att hyra en villa i Canggu. Det finns många fina och fräscha villor och det är inte superdyrt att hyra en villa. Man vill ju bo så nära stränderna som möjligt eftersom det är där det händer mest grejer, men eftersom man nästan är tvungen att hyra en moped i vilket fall som helst så spelar de inte så stor roll vart man bor någonstans.

Eftersom att jag och Clara bara var två stycken så hyrde inte vi någon villa utan vi bodde på två olika hotell i Canggu, varav ett låg en väldigt bra bit bort, men med moped var det inget problem. Våra sista fem dagar bodde vi på ett hotell som heter Frii Bali Echo Beach, detta hotellet skulle jag verkligen rekommendera andra att bo på. Det ligger ungefär 5-10 minuters gångavstånd till stranden, vilket betyder att det ligger nära alla andra ställen man också vill besöka. Ett tips är även att ta ett hotell som har pool, stranden är inte den finaste och då kan det vara skönt att ha ett alternativ.

VART SKA MAN ÄTA?

Canggu är ett riktigt paradis för mat, det finns nästan ingen resturang som kan bli fel. Under tiden vi var där hann vi prova på många restauranger och caféer och vi skaffade oss ett par favoriter.

LA BARACCA :

Tyvärr har jag inga bilder härifrån vilket är synd. La Baracca är en mysig liten italiensk resturang som har helt underbara pizzor. Vi har provat på några olika pizzor där och alla är lika goda, de har även en massa andra italienska rätter. Om ni är sugen på italiensk mat så är det hit ni ska gå.

NUDE CAFE:

Vi har provat på både deras frukost och deras middag, båda två är helt underbara. Till frukost åt jag pannkakor med frukt, choklad och kokos, Clara provade deras yoghurt med frukt. Till kvällsmat har vi ätit en mexikansksallad och en fräsch hamburgare. All mat här är jättegod och personalen är så himla söta och trevliga. Detta caféet ligger en bit från "huvudgatan" men man tar sig enkelt dit med en moped.

CAFE VEDA :

Detta är ett trevligt café som ligger rätt centralt i Canggu. De har väldigt mycket nyttiga, vegetariska och veganska alternativ vilket är toppen tycker jag. Vi har provat på både frukost och middag på detta stället , väldigt gott. Till middag har vi provat på wraps med spenatbröd, hamburgare och någon sallad. Frukosten ser ni på bilderna här under, frenchtoast och smoothiebowl.

CRATE :

Detta är nice väldigt buzy café på huvudgatan i Canggu och de har nog den bästa frukosten enligt mig. Man kan hitta allting från yoghurt till avockadomackor och smoothies. Det är billigt om man jämför med andra ställen, trevligt om man lever på en tajt budget. Maten är super men ett minus kan vara att det alltid är så mycket folk där och väldigt hög ljudvolym så om man tycker det är jobbigt så är detta stället inget ställe man bör besöka.

BETELNUT :

Jag vet inte hur många måltider vi har ätit här, men många är det. För en nachosfantast som mig är detta stället super eftersom de har väldigt god mexikansk mat. Detta caféet ligger nästan precis jämte Crate på "huvudgatan" och de serverar både frukost och middag. Betelnut har goda smoothies och de maträtter vi testat har vi älskat.

VART SKA MAN FESTA ?

Festen i Canggu är någonting som jag tycker om väldigt mycket. Allting har en väldigt chillvibe och det är inga stora nattklubbar vi snackar om utan mer små härliga ställen.

OLD MAN´S, DEUS, PRETTY POSION har vi varit på och det har vi tyckt om väldigt mycket. Old man´s ligger precis vid stranden och det är det stället som är mest populärt eftersom det är bra ös där det flesta dagarna. Deus är kanon på söndagar och Pretty posion är bra tisdagar och lördagar. Pretty poison är det stället som är mest chill, det inte finns något dansgolv där direkt utan det är skating som gäller på pretty posion. Man sitter med en öl i handen och kollar på folket som åker. Deus har också lite skating men det är mycket mer party än vad pretty posion är. Du kan hitta en kvällen du själv vill ha, en chillkväll eller en kväll med lite mer ös i. När dessa ställen stänger runt 12 tiden så kan man åka vidare om man vill det. Om man vill åka vidare så åker man till det stället på stranden som har öppet just den kvällen, sandbar heter det. Sandbar har öppet tills sista människan går där ifrån.

Senaste dagarna har varit väldigt lika varandra. Vi har ätit, hängt på stranden, surfat lite och festat lite. Att jag åker hem på torsdag är någonting som jag absolut inte ser framemot. Tanken på att jag på fredag inte befinner mig i 30 graders värme längre är ingen trevlig tanke. Både jag och Clara är eniga om att vi lätt hade kunnat vara här 6 veckor till. Bali är så otroligt underbart och det är så många ställen vi inte hunnit med att se. Clara åker till Australien på torsdag för att resa östkusten, så avis på henne som fortsätter att resa.

Eftersom det finns oändligt med trevliga caféer i Canggu så måste vi försöka prova på flera olika innan vi åker hem. Idag åt vi frukost/lunch på ett ställe som heter Nude café. Jag beställde in ett par pannkakor med kakos och chokladsmak och Clara beställde en fruktskål med granola och yoghurt.

Efter maten kollade vi runt i lite affärer eftersom det var mulet, hittade tyvärr ingen shopping. Runt 15 sprack det upp och vi fick sol i några timmar.

Ikväll ligger vi bara på hotellet och kollar på lite tv. Imorgon funderar vi på att hyra surfbrädor och ge det ett försök på egenhand.

Bloggningen de senaste dagarna har ej varit på topp, så jag ska försöka ta tag i det eftersom vi är i slutspurten av resan.

Vi är klara med surfcampet i Bingin och har nu förflyttat oss till Canggu. Canggu har vi båda två som vårt ställe och det kan hända att vi stannar här tills vi ska åka ifrån Bali nästa vecka.

Vi har varit här sedan i måndags och vi har hunnit med en heldel. Festat, ätit mat och hängt på finn's beachclub. Finn's var väldigt nice, god mat, bra solstolar. För att få ha en solstol där måste du spenderar 1 miljon rupiah, vilket är ungefär 700 svenska kronor. De summorna kommer man dock upp i väldigt snabbt när man äter och köper drinkar, finn's är dyrare än vanliga restauranger.

Igår var vi ute på old mans vilket var väldigt kul, vi hängde med lite folk från förra la point lägret. Idag blir den en chill dag, vi ska iväg och luncha nu sen får vi se vad som sker.

Hur härligt är inte denna bilden?! Solnedgångarna kan verkligen vara så magiska. Bilden är tagen igår när vi spelade lite pingis innan kvällsmaten.

Surfen igår gick helt okej, det där med att svänga riktigt ordentligt är fortfarande lite svårt. Av någon konstig anledning har jag väldigt svårt att få brädan att svänga åt höger, men åt vänster svänger den väldigt enkelt. Eftersom jag är högerfotad borde det vara tvärtom. Vi är iallafall glada att vi tog en vecka till med surf eftersom det är roligt och vi har utvecklats.

Beerpong turneringen som vi trodde vi skulle briljera på igår förlorade vi såklart. Vi hade höjt oss själva till skyarna men föll direkt..

Eftersom vi inte hade någon surf idag på fredagen så festade vi till det lite igår. Vi åkte allesammans och käkade på en resturang som sedan blev ett partyställe med livemusik. Det blev verkligen är jättekul och lyckad kväll tillsammans med gänget från la point.

Idag åkte jag och Clara runt på en moppe och utforskade. Vi besökte några väldigt fina stränder. Det är fint här men Uluwatu är på en höghöjd vilket betyder att man måste gå i massa trappor när man ska ner till stränderna. Vi 17 var vi tillbaka på campet och ikväll bjöds det på tacos mums.

Imorgon är det surfning vid 08.30 och på kvällen är det beerpong, snacka om att jag och Clara är glada.

Om man vill äta gott så ska man åka till Bali, maten här är så bra. Man kan verkligen hitta alla möjliga maträtter och det är underbart. De är superbra på nyttig mat, det finns väldigt många nyttiga vegetariska caféer, så detta är ett resmål som passar vegetarianer mer än bra. Mexikanskt finns det också gott om, vilket är perfekt för mig som verkligen älskar mexikanskt. Den indonesiska maten som består kyckling, fried rice och nudlar är super den också.

Bilderna ovan är tagna när vi åt lunch idag. Jag åt en god honeymustard kyckling bagel, medans Clara åt en surdegsmacka med avokado. Detta åt vi på ett härligt och mysigt café precis utanför Uluwatu.

Gårdagen börjades med vårt andra surfpass i level 2 och det gick så himla bra. Både jag och Clara var så nöjda med gårdagens surfning. Vi lyckades att fånga alla vågor och kände att vi hade bra kontroll på brädan, vilket var superkul.

På eftermiddagen chillade vi på campet innan det var dags för beachcleaning. I Canggu städade vi också stranden, men det var inte lika långt till stranden. Vi vandrande 45 minuter till stranden i gasande sol igår. Det positiva var att man fick lite extra färg på kroppen, men herregud vad vi svettades.

Vi var tillbaka på campet vid 19 och då blev det direkt middag. Efter middagen blev det en spontan utgång. Jag överdriver inte när jag säger att jag och Clara hoppade upp från sängen helt nyduschade till att sitta i en taxi 3 minuter senare. Taxin tog oss till Canggu och old mans, saknar Canggu så. Det blev iallafall en kort men rolig utgång.