Australien

Imorgon flyger vi till Sydney och stannar där en natt. Vi ska bo på fint hotell och äta massor av hotellfrukost. Sen på söndag flyger vi samma tur som vi flög hit så först till Abu Dahbi, sen till Berlin och sen landar vi på Arlanda mådag morgon. Vi är faktiskt sjukt taggade på att komma hem och sjukt taggade på svensk mat haha. Både jag och Sandra har varsin lista på maträtter och godis vi ska äta när vi kommer hem. Mamma har dessutom lovat att vi ska äta på Sibylla på vägen från Arlanda för det är jag väldigt sugen på just nu.

Idag har vi bara njutit och laddat upp inför alla flygresor vi har framför oss. Vi har laddat ner poddar, köpt godis och solat en sista gång. Ikväll ska vi äta på vår favvorestaurang, Grill'd. Vi har redan ätit där två gånger den här veckan man vi måste ju passa på nu innan vi åker hem. De här tio dagarna har vi mest latat oss. Vi har solat, badat och shoppat. Vi har haft semester från semestern haha. Det har varit väldigt skönt och behövligt faktiskt. Det är väldigt varmt här i Cairns också och nu tycker vi att det är behaglig värme vid typ tjugoåtta grader och vi fryser om det går under tjugotre så vi kommer typ frysa ihjäl när vi kommer hem men det ordnar sig nog hah.

Så här ser min "mat jag är sugen på" lista:
• Lussebullar
• Falukorv i ugn
• Lasagne

Australien

Nu är vi tillbaka på fastlandet igen (känns däremot inte så eftersom det fortfarande gungar i huvudet) och påväg upp till vårt sista(!!!) stopp på resan, Cairns. Båtturen var kul men jag tror att jag hade lite för höga förväntningar, framför allt på snorklingen. Det var jättekul att få snorkla och så men jag trodde att revet skulle vara coolare men det var ju såklart väldigt fint men inte riktigt som jag trodde. Vi fick i alla fall se en sköldpadda när vi snorklade, den var dock ganska långt ifrån oss tyvärr men vi såg den i alla fall. Vi fick också se delfiner som simmade precis bredvid båten och så tror vi att vi fick se en liten reef shark också. Eller vi har bestämt att det var en reef shark för mamma säger alltid att om man låter säker så tror alla på vad man säger så vi har sett en reef shark helt enkelt.

Vi var ju på båten i tre dagar så vi seglade runt The Whitsunday Islands den första dagen, vi stannade på White Hevaen beach och snorklade vid ett rev i närheten. Andra dagen åkte vi ut till den yttre delen av stora bariärrevet och fick snorkla där och sista dagen snorklade vi också men jag vet inte riktigt vart vi var då haha men det såg ungefär ut som på de andra ställena. Det var en bra tur men tre dagar på en segelbåt är jobbigare än vad man tror. Det gungar en massa och det är väldigt trångt också (passar oss som har lite svårt med små utrymmen) men vi har fått mat serverad och disk diskad i tre hela dagar så det har varit väldigt lyxigt.

Nu är vi alltså påväg till Cairns. Vi kommer vara där i tio dagar sen börjar vi åka hemmåt. Helt sjukt vad fort det går men det ska bli rätt skönt att komma hem faktiskt. Vi är rätt trötta på ryggsäck, hårda sängar och allt packande. Vi har haft det helt underbart men hemma är ändå bäst. I alla fall är vi rätt taggade på Cairns, vi hoppas på massa sol och bad, fest och (massor med) shopping.

Australien

I fredags åkte vi ut till Fraser Island. Vi åkte på en "Tag along tour" tillsammans med två guider och ett gäng andra backpackers. Det var sjukt roligt! Vi bodde i tält och åkte runt i fyra stora jeepar. Vi fick se det mesta på ön och bada i alla fina sjöar som finns där. Vi fick också se sköldpaddor, Dingoes och sjökor. Det var en bra grupp som vi åkte med och vi hade jättekul ihop. Nu är vi tillbaka på fastlandet och är rätt trötta efter helgen. Ikväll åker vi vidare med nattbuss till Airlie Beach där vi ska bo i några dagar innan vi ska åka ut med en segelbåt till Whit Sunday-öarna som är en ö-grupp som ligger på stora bariärrevet. Vi ska bo på båten i tre dagar tillsammans med ungefär tretio andra så det är en riktigt stor båt. Vi är riktigt taggade på att få snorkla och dyka.

Nu är vi ungefär halvvägs på vår resa, en månad gjord och en månad kvar. Känns som att de här senaste veckorna har gått alldeles för fort, vi är nu i Noosa och har varit här sen i torsdags och Noosa har alltid känns som att det är jättelångt fram i resan men nu är vi redan här. Men vi försöker att inte tänka så mycket framåt utan bara njuta av allt kul vi gör nu.

Idag ska vi i alla fall till Australia Zoo och sitter just nu och väntar på att bussen ska komma. Vi är aspepp på att få ta selfies med kängurus och klappa koalor. Vi såg faktiskt en vild koala igår när vi gick i Noosa National Park. Den var dock väldigt högt uppe i ett träd men idag ska vi alltså få se dem på nära håll.

De senaste dagarna har vi solat och badat en massa. Här är det faktiskt skönt i vattnet så vi har badat en hel del. Jag har också varit lite sjuk, haft feber lite av och till men vi har inte velat legat inne på hostelet för det så vi har gått i national parken, som har jättefin utsikt över havet hela vägen, och så har vi partat lite. På torsdag åker vi till Hervey Bay för att stanna där en natt och sen åker vi ut till Fraser Island. Det är vi aspepp på så vi hoppas att det blir kul!

Australien

Vi bor sååå bra här i Brisbane! Vi har mjuka sängar som inte låter, eget badrum och rent kök, lyxigt va? Haha. Det är faktiskt skönt att få lite pause från hostel-livet, inte för att vi bott särskillt dåligt innan utan bara för att typ kunna få tvätta alla kläder och laga lite riktigt mat och inte bara äta pasta med tomat sås. Vi bor i alla fall i ett område som heter Spring Hills och det är backar överallt, alltså inte lite backar utan typ San Fransisco-backar. Vi gick hit från busstationen i tisdags, det är egentligen inte så långt men med typ 25 grader varmt, strålande sol, uppförsbackar och en tung ryggsäck på ryggen blir det kanske jobbigt. Det var väldigt skönt att komma fram i alla fall. Och eftersom vi har nio dagar här så passade vi på att packa upp allt ur ryggsäcken och la in i garderoberna. Känns lite lyxigt att bara kunna dra ut en låda för att välja kläder istället för att rota runt i ryggsäcken i en halvtimme och ändå inte hitta det man ville ha.

Anyway, Brisbane väldigt fint! Absolut en favorit på den här resan (det har i och för sig nästan alla ställen vi stannat på varit). Vi har hunnit med lite allt möjligt de här två dagarna, Brisbane Botanic Gardens, mat-marknad, lite shopping och city lagunen i South Brisbane. Vi gick till South Brisbane igår för att se lagunen, det är så fint verkligen. Som en liten sjö med sandstrand mitt i stan typ. Några av dagarna nästa vecka ska det bli riktigt varmt så då kommer vi nog hänga där en del. Nu ska vi snart göra lite frukost och så får vi se vad vi ska hitta på idag.

Australien

Den här veckan har gått sjukt fort men vi har haft det så härligt här! Hostelet har blivit bättre ju längre vi har bott här och vi gillar staden bara mer och mer! Vi har mest legat på stranden men vi har också partat en del. Idag tog vi spårvagnen till Broad Beach som är staden bredvid Surfers, där låg vi på stranden en stund med det blåste så mycket så det blev inte så länge. Vi fick däremot se valar på väldigt nära håll. Det är faktiskt andra gången vi fått sett det, förra gången var när vi gick upp till fyren i Byron Bay för att se på soluppgången. Då såg vi även delfiner (!!!) så himla häfigt! Verkligen dream come true!

Imorgon åker vi vidare till Brisbane där vi faktiskt lyxat till det lite och bokat en lägenhet på ett lägenhetshotell. Vi hoppas på mjuka sängar och rena duschar.

Åt även världens godaste glass idag! Helt mejerifri 👌

• Australien

Australien

I tisdags tog vi bussen upp till Surfers Paradise där vi ska bo i en vecka. Vi saknar vårt hostel i Byron så himla mycket, tusen gånger bättre än det vi bor på här. Sängen är stenhård så benen somnar om man ligger för länge på ena sidan eller på ryggen. Det är heller inte lika bra stämmning och ingen gratis middag men vi överlever. Det ä väldigt fint här i Surfers i alla fall, bra strand och bra shopping. Det finns till och med en outlet! Vi åkte dit igår (för vi har så mycket plats över i våra ryggsäckar så kände att det behövdes fyllas ut...) och shoppade lite. Köpte lite allt möjligt, en ny bikini bland annat. Råkade även köpa ett par skor till så nu har jag sex par skor istället för de två par som jag packade med mig hemifrån. Vet inte riktigt hur jag ska få med mig allt hem sen men det löser sig nog.

Vi har även upptäckt att Surfers är en timme efter Byron i tid. Det gick nästan två dagar innan vi upptäckte att vi var en timme före alla andra här haha men nu är vi på rätt tid och har ställt in telefonen på automatisk tidsinställning så förhoppningsvis kommer det inte hända igen.

• Australien

Byron bay är amazing! Det är så fint och så varmt och bara så bra! Vi bor på ett jättebra hostel med pool och gratis middag. Dock bor vi i ett tio bäddsrum men det funkar faktiskt bra, stämmningen är jätteskön och vi har träffat massa roliga människor. Vi skulle verkligen kunna stanna här ett bra tag men tyvärr så har vi bara fyra nätter här sen åker vi vidare till Surfers Paradise.

Vi åkte nattbuss hit från Sydney, tog ungefär tolv timmar med några stopp på vägen. Vi har ju köpt ett hop on hop off-pass på greyhound där vi kan lägga till de sträckor vi vill åka mellan Sydney och Cairns. Det funkar asbra, skulle verkligen rekommendera det till andra som vill åka. Anyway så kom vi fram hit till Byron igår morse vid tio och sen dess har vi bara njutit. Legat på stranden, ätit gott och druckit drinkar.