Panik i lägret. Apparaten har gått sönder. Hjälp!
– Det fixar jag! Inga problem!
eller
– Jasså, har du gjort nåt fel nu igen?
Är du superhjälten som ger fullkomlig service eller betongklumpen som bara gör att det känns ännu värre?

De allra flesta varierar servicegrad beroende på omständigheterna; Råkar vi ha tid? Är vi duktiga på ämnet? Är vi vänligt inställda till personen som ber om hjälp? Finns det någon belöning som gör mödan värd? Har vi under livets gång lärt oss att ställa upp för andra eller att bästa sättet att överleva är att smita undan?

Servicegraden vi ger och får påverkar stressen i livet. Den som curlar både familj, kollegor och vänner har mycket att göra. Troligtvis för mycket.
Visst är det härligt att dra på superhjältemanteln och kasta sig in i problemet och lösa det inför en förvånad och tacksam publik.
– Åh, lyckades du med det svåra. Och så snabbt också. Du har verkligen räddat min dag!
Men det är så många som behöver så mycket hjälp. Tusentals problem som väntar på en superhjälte. Och ibland kommer inte ens ett litet ynkligt;
– Tack.

Dessutom kan superhjälten ibland glömma att höra efter om någon verkligen vill ha hjälp och med vad. Som när en cp-skadad man fick hjälp att bära sin lunchbricka. Toppen! Bara det att den snälla damen som hjälpte honom bestämde utan att fråga att han ville ha lingon på maten. Just det var bra, för det ville han. När hon sedan drog iväg och försvann i restaurangvimlet, var det inte lika bra. Han stod kvar vid kassan och till slut kom hon tillbaka och han fick en chans att säga var han hade tänkt sitta.

Ack så frustrerande det är att försöka få hjälp av någon med riktigt låg servicegrad.
– Inte mitt bord.
– Vem rekommenderar du att jag kontaktar istället?
– Du ska prata med bla bla-kontoret.
– Skulle jag kunna få telefonnumret till bla bla-kontoret?
– Det finns på hemsidan. (säkert dolt bakom 50 helt ologiska klickningar)
– Jag står lite illa till, kan du hjälpa mig att ta fram numret?
…och så vidare tills man slutligen har pressat fram allt man behöver för att kunna kontakta rätt ställe.

Hur ska vi välja rätt servicegrad för att inte bränna ut oss själva?
Går det att be om service när det inte kommer automatiskt?
Kan man utarbeta någon sorts servicegradpolicy eller räcker det att finslipa den egna servicekompassen?

Boka ett tankeväckande föredrag med humor och värme
malin(a)pysselparty.se eller 0703555777

Vill du att jobbarkompisarna, tjejgänget eller föreningen ska få njuta av skratt och begrundan, så kommer jag gärna till er och berättar hur du kan anpassa servicegraden för att få ett enklare och härligare liv!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments