Som att dagen igår inte var jobbig och strulig nog så har jag nu åkt på matförgiftning eller ja, förmodligen blivit förgiftad av vattnet här. Så natten igår var riktigt jobbig, samma sak med dagen och nu kvällen. Så idag har jag inte gjort alls mycket, hann med ett dopp i havet i alla fall. Dessutom har jag fått lite hemlängtan som jag inte riktigt kan sätta ord på. Alla känslor förstoras nog eftersom jag knappt sovit på två dygn och varit "sjuk". Jag hoppas verkligen att det går över snart, för såhär vill jag inte må. Och jag tror de hemma också skulle uppskatta om jag slutar ringa dom mitt i natten..😬

Imorgon hoppas jag i alla fall på en lugn och skön dag! ☀️

Äntligen!!!!

Efter så många timmars resande och strul är vi äntligen framme i Centralamerika, Belize och ön Caye Caulker. Vår resa började igår, 22.15 lokal tid lyfte vi mot Atlanta från Rebecka och San Jose. Paniken kom redan då när vi insåg att jag stavat mig efternamn fel i bokningen, så först kunde jag inte få ut mina boardingpass, som tur är löste det sig utan problem och det visade sig bli det minsta problemet vi skulle stöta på under denna resa till Belize.

I Atlanta skulle i mellanlanda i fyra timmar så när vi var framme där var klockan 02.00 i våra huvuden, men 05.00 på morgonen där. Vi letade upp rätt terminal och gate och la oss sedan över ett par stolar och sov i två timmar. När vi vaknade var det en timme tills planet skulle gå (9.50), så vi köpte lite frukost innan vi ställde oss i kö för boarding och nu skulle vi äntligen lyfta mot värmen och Belize.
Flygresan tog bara två och en halvtimme, och jag hade wi-fi på flyget så det gick snabbt och smidigt. Men det är nu när vi landar som allt strul börjar....

Till att börja med skulle vi ta ut pengar ur en ATM-maskin på flygplatsen så att vi kunde betala taxi och båt till hotellet då de bara tar cash, men det fungerade inte. Då skulle vi få åka med en taxi ändå och han skulle hjälpa oss stanna på ett ställe där en annan ATM-maskin fanns, såklart fungerade det inte där heller och vi åker vidare till ett bankkontor och försöker i deras. Funkar inte där heller. Då förklarar vi problemet för personalen där och de försöker då hjälpa oss ta ut pengar genom deras "maskin" inne på kontoret, tror ni det fungerar? Nej. Jag hade kollat mitt konto precis när vi landat och det visade att jag hade 6000:- på kortet. När vi står där på banken och hon säger att det blivit "nekat" för säkert femte gången, loggar jag in på min bank och kollar igen, då har jag helt plötsligt bara 300:- kvar. Då har de alltså dragit den summa pengar jag varje gång försökt ta ut i bankomaterna trots att jag inte fått ut några pengar, samma sak med Josefine. Hon blev av med 3000:- och jag ungefär 6000:-...... Så där står vi, våra banker i Sverige har stängt för dagen, det är omöjligt att ta ut pengar på någon bankomat i hela Belize, vi har inga kontanter och nu inte heller pengar kvar på kortet pga att ATM-maskinerna dragit pengar ändå och en taxichaufför hack i hälen som vill ha betalt. Josefine lyckades prata med taxichauffören så han gick med på att åka därifrån utan betalt, skönt för oss, ett mindre problem att oroa oss för.

Efter mycket om och men med många samtal hem till Sverige hade vi efter fyra timmar löst det genom en överföring av pengar via Western Union som vi sedan kunde hämta ut i ett supermarket som låg lite utanför Belize City..... Usch vilken dag. Problemet med att vi inte kan ta ut kontanter är fortfarande inte löst, men nu har vi så vi klarar oss här i Belize i alla fall då våra kort går att använda i affärer och restauranger. Om en vecka åker vi vidare till Guatemala och jag hoppas verkligen att vi inte har samma problem då, då vet jag inte vad vi gör.

För att nämna något positivt så är Caye Caulker heeeelt fantastiskt. Vi hann inte med att se det i dagsljus allt för länge men vi har ett liten egen "stuga/hus" precis vid vattnet. Ska ta lite bilder imorgon så att jag kan visa! 😊

Nu ska vi försöka sova och bara slappna av och njuta av att äntligen vara framme och att allt löste sig till slut.

Tack vill världens bästa mamma och pappa som fanns där och hjälpte oss med allt. Ni är BÄST❤️!

Bild på det fina vattnet från flygplanet.

En liten bild jag hann ta från vattentaxin som vi tog ut till ön, Caye Caulker.

Inatt sov vi allihop i Rebeckas rum för pojkarna kom hem tidigare från deras skidresa, vi sov nämligen i deras rum de första nätterna. Men det var supermysigt. När vi vaknade tog vi en dusch, sedan tog vi bilen till downtown Palo Alto där vi åt lite "brunch". Jag beställde en ceasar-wrap, så gott.

Efter det skulle jag ta ut pengar till Rebecka och lyckades sedan glömma kortet i bankomaten..... Men det märkte jag inte förrän senare och då var kortet inte kvar i ATM-maskinen (Förlåt mamma och pappa😬), så jag fick ringa Calle så hjälpte han mig att spärra kortet då jag inte kunde ringa till Nordea från mitt amerikanska nummer. Som tur är har jag med mig ett annat bankkort också, så det löser sig som tur är. Riktigt surt och onödigt bara....

Efter det så tog vi oss till Google HQ och kollade runt lite och fotade några bilder. Jättecoolt även det! Cyklade lite på de populära Google-cyklarna också 🚲

Efter det åkte vi hem ett tag, jag och Josefine packade ihop våra väskor, sedan begav vi oss till Cheescake Factory så att jag fick tröstäta lite pga det borttappade kortet. Kändes lite bättre efteråt...

Nu sitter vi i soffan hos Rebecka och kollar lite tv och senare ikväll kör hon oss till flygplatsen ✈️☀️

Är så otroligt tacksam för allt vi fått uppleva här i USA och San Francisco tack vare Rebecka och hennes värdfamilj. Varit så kul att träffa Rebecka och få se hur hon har det. I juni kommer hon hem till Sverige en sväng, så då ses vi igen ❤️!

Min goda ceasar-wrap jag åt till "brunch".

Hazelnut Chocolate Cheescake med nutella, mums.

Heeeeej!

Igår (lördag) hade vi bestämt oss för att ta bilen in till San Francisco för att strosa omkring lite. Innan det gick vi iväg till en park och tränade lite, åt lite frukost och duschade och sedan satte vi oss i bilen🚘 Rebecka bor en bit söder om San Francisco så det tar ungefär 45 minuter med bil in till city.

Vi började med att åka upp till Twinpeaks och kolla ut över hela San Francisco, underbar utsikt verkligen. Det var lite blåsigt så tyvärr stannade vi inte där alldeles för länge. Efter det tog vi bilen mot den populära Golden Gate Bridge, WOW. Så vackert. Vi åkte och tittade på den från flera olika vinklar vilket var jättecoolt. Vid ett ställe parkerade vi bilen och gick ner för bergen mot vattnet där det ska finnas en gunga som är rätt häftig. Efter lite regn, blåst och höga vågor hittade vi den äntligen och det var faktiskt rätt fint. Synd att vädret var lite trist annars hade det nog varit ännu finare.

Sedan tog vi en sväng förbi Lombard Street, som är världens krokigaste väg innan klockan hade blivit 17.00 och vi bestämde oss för att äta. Pizzeria Delfina blev det och de hade nog de godaste pizzorna jag någonsin ätit. Jag beställde en med parmaskinka, mozzarella och ruccola, mums.

Innan vi var tillbaka i Palo Alto så stannade vi och köpte blommor och en lite present till barnen som tack för att vi fått bo här de här dagarna.
Ikväll klockan 20.45 lokal tid, lyfter vi mot Atlanta, för att sedan byta flyg mot Belize ☀️ Vi är så redo för lite sol och bad.

Twinpeaks.

Golden Gate Bridge.

Promenad nerför bergen mot vattnet.

Underbar utsikt.

Här har vi då den "berömda" gungan. Fick till en bild där det inte syntes hur ont jag tyckte att det gjorde....

Resten av bilderna såg tyvärr ut såhär. De bjuder jag på.....😅

Efter Facebook-besöket tog vi en sväng förbi en outlet. Jag och Josefine som verkligen inte skulle shoppa pga bristande plats i väskan, gjorde det ändå. MEN bara lite träningskläder och underkläder, så det tar nog ändå inte så mycket plats tänkte vi. Nöjd med inköpet är jag i alla fall!

Sen åkte vi faktiskt till Stanford University och tittade på basketmatch. Riktigt coolt! Precis som på film med alla cheerleaders, körer och publik som bär röda Stanford tröjor. Cool upplevelse och Stanford vann!

Har bara ett ord att säga om besöket på Facebook igår..... wow.
Det var inte tillåtet att ta speciellt mycket bilder men jag ska försöka förklara så gott det går ändå. När vi först kom fram dit hade vi stora problem med att få parkering, det var fullt överallt nästan. Men till slut fick vi tag i en valet-parking, som innebär att man lämnar av bilen och så parkerar de den åt dig. Sedan tog vi en shuttle som det kallades, som var som en slags buss som gick mellan alla parkeringar och byggnader i området där alla deras "kontor" ligger. Men de åker även runt och plockar upp anställda och skjutsar de till jobbet, ren lyx.

Vi mötte upp tjejen som Rebeckas värdfamilj kände och hon var supertrevlig. Först visade hon oss "campus arena". Det var utomhus som en lång gata som nästan liknade en marknad. Fullt av caféer och restauranger, där alla anställda + vi besökare (när vi är där), alltid äter gratis. Alltså förstår ni?? Det är allt från hamburgerkedjor, pizzaställen, kinesisk eller libanesisk mat och ja det finns ALLT. För att inte prata om alla caféer och fik som har glass, kakor, cupcakes och frozen youghurt. Förutom detta finns det även små "kök" utplacerade lite överallt. Där finns det tillgång till baristamaskin, en kyl full med dricka och lite enkla smörgåsar, som också är gratis då förstås. Och detta får då de anställda ta av när de vill. Allt är gratis, oavsett om du är städare eller programmerare, det är ändå gratis. De har även gym, nagelsalonger och spa i detta område.

Det fanns även automater liknande godisautomater, fast de innehöll teknikprylar, mobilskal och annat. Detta var alltså också gratis. Så om någon anställd behöver något av detta var det bara att trycka på en knapp och så kunde ett helt nytt tangentbord ploppa ut, eller varför inte en ny laddare eller ett skal till din IPhone 7.

Det finns jättemånga olika byggnader där folk satt och jobbade. Men ingen hade något direkt kontor, förutom Mark Zuckerberg då, men hans kontor låg mitt i smeten och var inglasat hela vägen så alla kunde se in och se vad han jobbade med. Resten av de anställda satt med sina datorer öppet bredvid varandra vilket var jättecoolt. Det var verkligen så bra stämning överallt, lokalerna var öppna och fräscha, det satt häftiga posters överallt och ja, det kändes verkligen som att man var inne på Facebook.

Sedan berättade den här tjejen som vi gick omkring med att varje fredag eftermiddag så hade Mark ett "möte" mitt på torget på det campus som jag nämnde tidigare, där alla anställda fick ställa vilka frågor de ville som rörde deras jobb eller företaget, det är alltså 10 000 anställda på företaget, så ja, torget kunde bli rätt fullt. Men förstå vilken cool grej. Hela huvudkontoret verkade så öppet och lätt och det kändes som allt annat än just en arbetsplats.
Som sagt otroligt svårt att beskriva med ord men kan säga att det är lätt är bland det häftigaste jag fått uppleva. Tack Rebecka och hennes värdfamilj för det❤️!

De här fick vi ha runt halsen när vi besökte Facebook.

Här går vi omkring i det område som kallades "campus", SÅ FINT.

Hej på er!

Dagen i Santa Cruz igår var så härlig. Vi hade tur med vädret och solen sken hela tiden de timmarna vi var där. Vi kollade in Santa Cruz Boardwalk, ett par surfare och sedan promenerade runt längs vattnet och bara pratade.

På vägen hem tog vi en liten omväg och körde på Highway One längs med vattnet och stannade på ett litet ställe som hette Davenport som var riktigt vackert.

När vi var tillbaka i Palo Alto tog Rebecka med oss till Chipotle, en mexikansk restaurang där vi åt sen lunch/middag. På kvällen tittade vi på film och åt lite glass och annat gott!

Nu idag har vi inte hunnit med så mycket än så länge mer än att äta lite frukost och fixat oss. 11.30 så ska vi få följa med Evans kompis till inget mindre än Facebooks huvudkontor. Evans kompis jobbar där och vi ska alltså få följa med in dit, kolla runt lite och bli bjudna på lunch, hur coolt. I och omkring Palo Alto ligger flera huvudkontor till stora företag. Till exempel Apple, Google, Amazon och just Facebook. Vanligtvis får man knappt röra sig utanför områdena utan att man bli bortkörd av någon vakt så det här ska bli SÅ KUL.
Mark Zuckerberg bor förresten bara några gator från Rebecka så där åkte vi också förbi häromdagen ✌🏻️

Men nu måste vi åka!! Hörs senare.
Kraaaaaaam❤️

Nu sitter vi i bilen på väg mot Santa Cruz, ungefär en timmes bilresa. Där ska vi strosa omkring, äta gott och kolla in lite surfare🏄🏼

Nu har vi vaknat upp i Palo Alto. Fortfarande regnigt och lite trist väder. Men vi började dagen med en promenad till ett bageri och köpte nybakade bagels. På promenaden på väg tillbaka öste regnet ner verkligen, men vi hann tillbaka igen innan vi blev helt genomblöta. Nu har vi fixat i ordning oss lite och lekt med Henry, det yngsta barnet, medan Liam är i skolan.

Imorgon ska få göra något riktigt häftigt, men det får ni veta mer om imorgon 👍🏻

Men nu ska vi ge oss i väg med bilen en sväng. Vi hörs senare!
Kraaaaaam

Henry råkade slå till Rebecka på näsan så han sprang snabbt och hämtade ett plåster till henne där det stod "You're okey".

Promenad på gatorna i Palo Alto.

Igår fick vi äntligen träffa Rebecka!! Hon kom till vårt hotell tidigt igår och så hängde vi på vårt rum ett tag och pratade och bara myste. Sedan tog vi en uber till Mission där vi satte oss på ett mysigt café och åt frukost. Det regnade hela dagen igår så vi tog tåget hem till Rebecka i Palo Alto rätt tidigt. När vi kom fram till henne fick vi hälsa på hennes värdföräldrar, Erin och Evan, och hennes värdbarn Henry och Liam. De är helt underbara allihopa och det är verkligen jättefint här.

Rätt snabbt efter att vi kom fram så tog vi med barnen till deras gymnastics och på kvällen blev vi bjudna på mat av Rebeckas värdföräldrar, supergott och trevligt.

Efter maten bestämde vi oss för att gå på bio, så vi åkte och såg Why Him. Rena lyxen med fåtöljer som man kunde ligga i😍 Väldigt rolig film också, rekommenderas varmt.

När vi kom hem gjorde vi oss i ordning och gick och la oss och somnade till en film. Så otroligt mysigt att få träffa Rebecka igen! Ändå känns det inte som att det var ett helt år sen man träffade henne, allt är verkligen precis som vanligt!