Hej bloggis längesedan nu! Just nu befinner vi oss i Brisbane, igen haha. Vi ska försöka få sålt vår bil här nere och skaffa oss ett jobb och något form av boende, så planerna har ändrats. Vi tyckte inte om Cairns, det var litet, slitet och ingen storstad så vi åkte dom 170 mil ner till Brisbane.

Brisbane är så mysigt men en lite lugnare stad än Sydney. Sen senast jag bloggade har vi alltså åkt ända upp till Cape Tribulation som ligger ovanför Cairns, det är en stor nationalpark som består av regnskog. Man måste åka på en båt över en flod med bilen för att komma dit och det finns vilda krokodiler överallt, tyvärr såg vi ingen men det var väldigt fint!

De senaste dagarna har vi inte gjort så mycket, vi har däremot åkt till Tin Can Bay som ligger 2,5 timmar ovanför Brisbane och matat vilda delfiner som kommer dit varje morgon, så mysigt! Man fick tvätta av händerna i bakteriedödande medel och sen fick man en fisk och gick ner i vattnet vid strandkanten och gav delfinen fisken under vattnet och dom var så försiktiga när dom tog den, mitt favoritdjur!

Igår åkte vi till Mission Beach och gjorde en skydive. Sjukaste och härligaste jag gjort i hela mitt liv! Vi kom dit vid ett tiden då vi fick skiva i några papper och sedan kollade vi på en säkerhetsfilm innan vi fick gå till våra "instruktörer" som berättade mer utförligt och visade oss hur vi skulle göra. Sedan fick vi på oss våra selar och hoppade på bussen mot flygplatsen. Hoppade in i det lilla planet och flög upp till 14000 ft som är ungefär 4,3 km. Jag var tvåa ut och satt nära utgången så från att den första slängt sig ut så tog det bara några sekunder innan jag satt där på kanten med fötterna under flygplanet och helt plötsligt slängde han sig ut med mig framför sig, den känslan går inte att beskriva! Men direkt efter så blev allt så härligt och man bara flög neråt och såg stranden och havet, tror man når en hastighet av ungefär 220km/h. Efter ungefär en minut fritt fall så fälls fallskärmen ut och man faller sakta neråt i sittande position innan man landar försiktigt på marken. Så underbart!

Nu är vi tillbaka från en tvådagars segeltur i Whitsundays. Vi åkte med företaget OZ Sail och båten Avatar som är en trimaran, jättehäftig båt med gott om plats! Bästa var att man kunde ligga på ett nät som var uppspänt mellan båtdelarna så man kunde ligga och sola över öppet hav när man åkte.

Vi besökte olika stränder och snorklade rätt mycket, såg massa olika färgglada fiskar och underbara rev, så fint! Sen har vi också kollat in Whiteheaven Beach (höjdpunkten och det alla segelturer i Whitsundays går ut på) vars strand är 98% silica som är en sorts mineral och det är tydligen ends stranden i världen som har det, tack vare vulkaner som funnits där förr i tiden. Väldigt häftig och vacker strand! Hade skönaste crewet och ett underbart gäng! Bra dagar. Ska försöka ladda upp bilder från kameran så får ni se hur det verkligen såg ut.

Nu är vi iallafall framme i Townshill och imorgon ska vi kolla in city lite osv.

201 dagar i Australien och igår firade vi med picknik vid hamnen, lite färskt bröd, ostar och fika. Just nu är vi i Whitsundays, Airlie Beach och väntar på att få åka på segeltur på torsdag. Två dagar och två nätter på en stor segelbåt med massa andra folk, då kommer vi åka ut till Whitsundays Islands, snorkla, bada, sola, åka runt och se bland annat Whiteheaven Beach. Iallafall Airlie Beach är så fint! Ytterligare en favorit av alla platser vi varit på, ska försöka skriva ett inlägg om vilka platser vi besökt. Svårt att komma ihåg alla då det är så många haha.

Vi bor fortfarande i vår bil och det går jättebra! Vi sover på olika rastställen eller fricampingar och vi är aldrig ensamma, alltid massa andra backpackers som också bor i deras bilar. Lever på tonfisk, bröd, pasta, pesto och festisar men det är faktiskt godare än vad det låter!

Saknar er där hemma och vill hälsa till alla! Farmor, mormor, morfar, mamma, syster, bror och alla kompisar! Puss och kram❤️

(Översta bilden är på ett regnoväder vi åkte förbi, så häftigt!)

Längesedan sist och vi har hunnit med rätt mycket. Vi lämnade Surfers och åkte till Australia Zoo, gick där en dag och myste med kängurur, koalor och krokodiler. Såg på en krokodilshow som Steve Irwin, the crocodile hunter som numera är död har skapat och den hålls numera av hans fru och två barn. Riktigt bra! Efter den dagen åkte vi till Rainbow Beach och red på stranden, så härligt så jag dör! Blev också erbjuden jobb som innebär att jag kan jobba där i tre månader och få mitt andra års visum så att jag kan stanna här ett år till, ska kolla lite på det. Men både jag och Amelie, främst amelie kanske, tyckte det var skitkul och Rainbow Beach är tydligen med på topp fem finaste stränder i världen.

Igår kom vi hem från en tredagarstur på Fraser Island, världens största ö gjord av sand. Har fått guidade turer av världens skönaste guide runt om ön och åkt offroadbuss i skogen, trodde vi skulle dö. Såg Lake Mckenzie plus massa andra sjöar, Indian Head, Champagne rockpools, åkte längs Eastern Beach osv. Badade jacuzzi, festade, åt god mat och godaste frukostbuffén, skönt efter alla våra tonfiskmackor haha plus att vi såg en vild dingo (nästan som en vildhund). Träffade två norska tjejer som vi ska möta upp på Söndag och hänga lite. Kul kul

Nu ligger vi i bilen vid en strand i staden Mackay, ska kolla in detta lite imorgon innan vi åker vidare mot Airlie Beach och Whitsundays.

I över morgon är det fyra veckor sedan vi lämnade Sydney och började vår resa och vi har ungefär tre(?) veckor kvar, MEN vi har det bästa kvar. Alla tropiska stränder, värme, skydive, dyka, Fraser Island, Whitsundays, rida på en strand, Magnetic Island osv. Längtar!

Under tiden jag inte bloggat har vi bland annat varit i staden Nimbin, Australiens "fristad" mitt ute i ingenstans. Vi kom dit på kvällen och det var så läskigt, kanske för att vi läste historier folk skrivit om på Facebook vad som har hänt dom när dom varit i Nimbin på kvällen/natten, så vi åkte fort därifrån och åkte dit morgonen efter istället. Massa små affärer med mottot att legalisera weed, man kunde köpa weed i vilken vanlig affär som helst och alla trevliga hippie människor på gatorna frågade en hela tiden om man ville ha weed. "Do you want any weed girls? ... Okay have a good day". Luktade weed 24/7 haha. Men en väldigt häftig och mysig stad full med färger och härliga människor! Peace and love

Imorse lämnade vi Gold Coast och Surfers Paradise och åkte mot Brisbane!
Först åkte vi till ett bibliotek som man får duscha gratis på, äntligen! Och nu ska vi snart åka in till CBD och gå runt och kika lite.

Iallafall, Surfers är det stället jag tycker om mest hittills, efter Sydney såklart. Det har allt, fetaste stranden med höghus och stadskärnan precis intill, mysiga gator och restauranger, massa surfingaffärer, strandpromenad, lyxiga villor och hotell och hela staden är full av vatten i form av små vattenkanaler. Så mysig och häftig stad! Vi gick i affärer, drack smoothie på stranden och tog en sen lunch på en restaurang och åkte sedan till vårt sovställe som ligger ca 20 min norr om Surfers.

Imorgon ska vi till Australia Zoo och efter det Sunshine Coast och Noosa. Yey!

Nu har vi varit två dagar i Byron Bay och ska åka vidare mot en camping i närheten av Yamba och sova där inatt. Byron Bay är sååå mysigt! Förstår att alla älskar detta ställe, vi har hängt vid stranden, vart på stan och vid Australiens mest östliga punkt som är vid fyren här i Byron Bay, så fint och fetaste utsikten! Byron Bay är en av mina favoriter hittills

Igår var sista dagen på surf campet och det var den bästa! Vågorna var perfekta och som pricken över i:t surfade jag bland vilda delfiner! Robin, en av instruktörerna ropade och pekade "kolla delfinerna", kollade ut och såg två delfiner dyka över ytan, blev helt lyrisk, alltid varit en av mina högsta drömmar! Så jag tog brädan och paddlade ut med två andra tjejer till några som redan var där ute och delfinerna var mitt bland oss och överallt, en hel flock. Helt plötsligt dök en delfin upp en halv meter framför min bräda när jag låg där och samtidigt ropar tjejen bredvid mig att dom var under oss. Helt sjukt! Häftigaste jag upplevt! Dom var så fina.

Surf campet allmänt har varit underbart! Mest pga alla sköna (och fett snygga) instruktörer plus att surfa är fett kul, och svårt haha. Vilken känsla att ta en våg perfekt, skjutas med och sen ställa sig upp. Det kommer bli mycket mer surf längs östkusten!

Just nu är vi på surf camp så har inte så mycket till att blogga osv. Vi är på Spot X, som ligger över Coffs Harbour, i Arrawarra. Så underbart och surfa är det bland det bästa jag provat! När man fångar en våg och bara åker med brädan, om man fångar vågen perfekt så åker man med en jävla fart, blev chockad första gången haha, dock kan jag väl inte kalla det surfa då man "bara" ställer sig upp på brädan och försöker hålla sig kvar, plus att det är pyttesmå vågor och skitstora brädor. Allt är så svårt! Lägga sig på brädan så man ligger rakt, hålla balansen när man ligger där, börja paddla och fortsätta hålla balansen, lyckas fånga en våg perfekt som jag tycker är det svåraste, och sen alla steg för att ställa sig upp, stå kvar och ramla i på ett sätt som inte gör alltför ont haha. Men så jävla kul! Och alla instruktörer är så sköna och hjälpsamma, plus fett roliga och snygga haha, alla är typiska surfarkillar om man säger så. Sen gör vi andra aktiviteter också, så vi har två surflektioner per dag, en aktivitet (idag hade vi paddla kajak), mat tre gånger per dag och fest+festlekar på kvällen. Så mysigt! Så här ska vi va i två dagar till nu, sen åker vi till Byron Bay!