Har ni någon gång fått avslag på era ideér? Har ni någon gång undrat om ni verkligen ska våga räcka upp handen bland all denna folkmassa, ringa in till radio när ni tror er veta rätt svar.. men sen ångrat er... Med handen på hjärtat, har ni någon gång haft storslagna drömmar om något så ofattbart bra men sen inte vågat ta chansen för att lyckas?

Sen grämer man sig för att man lät sig drömma så stort. Varför var jag inte mer realistisk, tänker man? Jag skulle ha förstått detta redan innan, eller värst av allt... att någon annan säger, som hen förvarnat en om innan - vad var det jag sa?

Det finns inget facit till livet och vi har alla olika förutsättningar, men låt ALDRIG någon säga till dig att sluta med något du brinner för, att ge upp eller ändra dina drömmar.. Du kan klara av vad som helst, bara du lägger manken till.

Jag tycker man ska våga satsa i livet, våga flytta, våga res, våga säg upp dig, våga på en ny sport, våga prata med främlingar, helt enkelt våga vara dig själv och våga säg JA. Säg JA till livet.
Oavsett vad du tar dig an, litet som stort, så vill jag att du ska tro på dig själv. Tro på din egen förmåga, tro på din magkänsla, tro på din teori och dina drömmar.
Bara du vet vart du är på väg och bara du kan avgöra vad som är bäst för just dig!

En liten överraskning... Vi är tillbaka i Sverige🤗

Vilken otrolig och oförglömlig resa detta har varit!
Känslan att komma hem igen efter ca 4 månader på resande fot var underbar. En lättnad, tacksamhet och stolthet.
Nu ska vi landa, packa upp och njuta av all kärlek och vår som är i luften här hemma ❤

Oj, vad detta året sprungit iväg! Redan april nu..

Efter att vi kom hem från sjukhuset för ett par dagar sedan så har vi mest varit sängliggandes på rummet eller vid poolen. Vi var varit helt slut i våra kroppar och känt att vi verkligen behövde återhämta oss.
En tur till affären för att få mat i oss är nog det mest ansträngda vi gjort och då har jag huvudvärk och svetten rinner längs ryggen när vi väl är klara 😅

Idag ska vi iaf tillbaka till sjukhuset för att ta lite prover och se till så att allting är på väg åt rätt håll 🙏🏻

Jag kan inte minns när jag varit så här sjuk tidigare.. Fy vad obehagligt det har varit.
Allt började dagen efter vulkanbestigningen. Andreas började må dåligt m migrän som sen ledde till både feber och kräkningar.
Jag började hosta som bara den och fick knappt luft. Det känns som att det satt en elefant på bröstet och luftvägarna blev allt mindre och mindre.
Vi tyckte det var jätte skumt hur vi båda två kunde bli så akut sjuka, så vi satte oss i en taxi och åkte till sjukhuset som låg cirka 15-20 min från vårt hotell.
Vi gick in till akuten och fick hjälp med detsamma. Alla möjliga prover och röntgen togs och det visade sig att jag hade bronkit i lungorna och att det var en envis bakterie som hade orsakat det.
Andreas fick febernedsättning men dem hitta ingen orsak till varför han mådde som han gjorde. Jätte skumt, men som tur var hjälpte medicinen han fick och han var benen igen inom någon dag! 🙏🏻

Jag behövde dock stanna på sjukhuset. Älskade Andreas stanna hos mig och sov på en extra säng om nätterna och fanns hos mig om dagarna då jag var helt och hållet sängliggandes och slut på energi.
Min bakterie i lungorna spred sig under dagarna och utvecklades till lunginflammation vilket resulterade i att febern också steg!

Men tillslut, efter 5 dagar på sjukhuset, med ständiga mediciner så fick dem ner min feber och jag började komma på benen igen.
Så himla skönt... jag har varit så sjukt rädd och mått så dåligt. Hemskt när man är så långt hemifrån dessutom.

Roligare har vi ju haft. Men nu kan vi iaf äntligen fortsätta vårt resande! 🌎
Ska bara tillbaka och checka så allt är ok i kroppen på lördag 🙏🏻
håll tummarna

Inatt, efter ca 3 h sömn ringde väckarklockan.
Nu var det äntligen dags att checka av en häftig upplevelse från min bucket-list.
Vulkanbestigning 🌋

01.45
hämtade vår chaufför upp oss och körde oss till vår guide som följde oss hela vägen upp. Det var totalt sätt 1 mil i backe!
1717 möh

Det var inga trappor, utan detta var verkligen bergsklättring. Över stenar, grus och lava tog vi oss fram i mörkret. Våra redskap var varsin ficklampa och varsin vandringsstav. Guld värt kan jag säga!
Det brändes duktigt mycket i benen och det var en härlig utmaning både psykiskt och fysiskt.
Vi stanna till ett par gånger för att hämta andan, se ut över Bali i total tystnad i mörket, låta kroppen och lungorna vänja sig vid den tunna luften.. sen vandra vi vidare.

Väl upp på toppen serverades vi äggmackor, bananmackor och frukt i väntan på att solen skulle stiga upp bakom molnen och bergen bredvid.
Magiskt 🙏🏻

När väl solen trätt fram så var det dags att vandra neråt igen. Därefter blev vi skjutsade till en coffee plantation. Vi fick prova på alla balis olika sorters både kaffe och te! Så himla gott 😍
Vi prova även världens dyraste kaffe som vanligtvis kostar (paketpris) 500 dollar för 12 koppar... ☕️🙇🏻‍♀️
Dock smaka det faktiskt som svenskt kaffe 😉

Nu är vi iaf åter tillbaka på hotellet och ska bara precis duscha och hoppa i säng och ladda om batterierna 😁träningsvärken är redan märkbar..

Över hundra dagars resande för mig och Andreas har nu passerat.
Vi har varit med om så otroligt mycket, pratat, upplevt, smakat, filosoferat, känt alla världens känslor på en och samma gång men också haft de tysta stunderna då både kropp och själ är tyst avvaktande men också harmonisk.

Det är något speciellt med att vara ute på resande fot såhär länge. Man får perspektiv på ALLT här i livet.
Man reflekterar, accepterar, filosoferar, bearbetar och framförallt utvecklas.

Man lever både i nuet, gårdagen och imorgon. Ibland allt på en och samma gång.

Jag har liksom Andreas haft hemlängtan i perioder under resan. Jag kan få det i samma stund som jag blir extremt rädd och orolig, när jag varit sjuk men också när jag längtat så mycket efter mina drömmar.

Just i det läget, när jag känner så, vet jag också att det är som nyttigast för mig att just inte vara hemma.

Jag har stora drömmar, ambitioner och längtan.
Men jag har också lärt mig med tiden, att uppskatta mig själv på vägen, i mina delmål, vad jag gör här och nu och vad jag är.
För du är bra precis som du är, precis som jag är bra precis så som jag är.
Allt vi drömmer, allt vi längtar efter ska vi alltid fortsätta sträva och leva efter. 💪🏻
Vi måste bara komma ihåg att klappa oss själva på axeln för att vi har tagit oss dit vi är idag!

Shoot for the moon and even if you miss, you will still be among the stars.
🌟

Inatt skulle vi egentligen bestiga Mount Batur men guiden verkade ha glömt oss.. 01.40 satt vi nere i receptionen och väntade på honom i 1 h innan vi begav oss mot sängen igen.. receptionisten hade hjälpt oss boka och försökte allt vad han kunde med att få tag i "Benny". Men men.

Vi ställde klockan på 06.00 för att äta frukost i tid och förhoppningsvis få äta i lugn och ro. Det är sjukt många kineser som har checkat in nu i dagarna så det ganska högljutt och trångt i mellan åt, framför allt vid frukosten när vi inte alltid har haft någon sittplats.

Dock vaknade vi inte 06 utan sov vidare till 07.15 ungefär.. där någonstans kände jag hur sängen börja skaka JÄTTE MYCKET. Innan jag hann öppna ögonen trodde jag seriöst först att det var Andreas som typ försökte väcka mig på något vänster med att skaka sängen.. men sen blev det mer och mer och när man hörde dörren och låsen slå i varandra så for vi båda upp sittandes i sängen. ALLT skakade, sängen och allt i rummet.

Det slutade som tur var ganska fort. Men obehagligt när vi fick konstaterat att det var en jordbävning med skala 5.5 i mätning. Det största som inträffat i Bali på väldigt länge.

Vi försöker höra oss för så gott vi kan med lokalfolket och våra backpack vänner över fb som också är här, med tanke på efterskalv, tsunami eller flodvågor som kan inträffa vid skalv.
Men vi mår bra och vi ska idag försöka åka till ett temple senare som ligger 100 möh.

Vi har trots allt rest i hela 100 dagar idag!!
🤓😎😍

Vilket paradise!
Jag bara älskar Bali.
❤️💛💚💙💜

Vi njuter av shopping runt hörnet, frukostbuffé, pool, bad, strand, sol, trevlig service och allt därtill.
Imorgon kommer vi troligtvis börja vår vulkanbestigning! Men mer om det senare..

På en av de sista bilderna ser jag dyngsur ut.. vi tänkte se solnedgången på seminyak beach, där allt är upplyst under kvällen och man avnjuter solnedgången, mat och dryck på puffar ute på stranden... dock kom världens storm och regn över oss innan vi hann se solnedgången.. så vi sprang för glatta livet och hoppa in i första bästa taxin som tog oss hemåt.. totalt genomblöt på ca 2 sekunder kan jag tillägga.. 😅🌪💦⛈

Wow, vilket paradis vi är i🌎🌟

För att spola tillbaka tiden lite. Det var ett riktigt busväder i Malaysia om em/kvällarna och i och med att vi missa vårt morgonflyg så fick vi åka kl.17.00 istället. denna gången var det flyget som var försenat. (50 min) åskan drog in över flygplatsen och blixtarna lyste upp vår utsikt från gaten..
jag blev så fruktansvärt rädd, jag grät och grät och försökte kontakta så många so möjligt som jag kunde gissa hade någon erfarenhet av att flyga i sådant väder.
Jag tyckte det var otäckt och jag ville absolut inte flyga.
Men jag samlade mig.. torkade tårarna och gick på planet. Allt gick bra. Vädret börja avta medan vi satte oss till rätta och flyget körde lugnt och säkert ut ur Malaysia och ner till Bali. En flygtur på ca 3 h. Det är inte lätt om man är så flygrädd som jag är. Men jag jobbar på det. Och jag ger en klapp på axeln till mig själv varje gång jag varit modig och klarat av det.
Totalt sätt har vi åkt 12 flyg hittills och vi har två stycken kvar! ✈️

Bali, huvudstaden Denpasar och kuta är helt fantastiskt. Jag älskar verkligen detta stället. Allt känns så harmoniskt och lokalfolket är det trevligaste i Asien jag mött på hela resan. Dem vill hela tiden vara till lags och hjälper en med minsta lilla. Det är också väldigt billigt här i Bali vilket är bra med tanke på den dyra läxan vi fick läras oss då vi missade vårt flyg 😉

Tack Malaysia för en härlig upplevelse trots mycket regn och skur under vår vistelse. Vi bodde på ett jätte fint hotell där rummet var stor som en lägenhet, roomservice varje dag, stor kyl, micro, vask, tekanna, vatten varje dag, te, kaffe, mixer, stekpannor, tv, skrivbord, soffa mm.
På nionde våningen fanns en stor pool och intill fanns ett fräscht gym som var öppet 24/7.
Frukosten serverades på plan 1 och det var buffé varje dag. Vilken lyx vi hade! 😊
Vi träna oftast på morgonen, innan frukost. Vi gick upp, tog några kex, pwo och därefter träna vi styrka i 1-2 h följt av buffé frukost.

Under eftermiddagen var vi faktiskt mest på rummet eller i poolen. Det var så skönt att få unna sig detta boendet med så bra bemötande från personalen och få bo i ett så fräscht rum.
Vi planerade framtiden, skissa planer, drömde oss iväg, hem eller någon helt annan stans. Vi reflektera över vad vi gjort, var vi är idag och vart vi vill.
Det är så enkelt att säga "njut och lev idag".
Men ibland behöver man också stanna upp, se vart man har gått, för att också hitta tillbaka om man gått vilse, men också för att fatta ett klokare beslut i sin nästa vägkorsning.

På kvällen gick vi oftast ut till den stora matmarknaden där det fanns hundratals små restaurangen och streetfood för ca 20 kr. Billigt och så värt! Man får dock ha ett litet öga för ben i maten, hände allt för ofta i våra måltider. Annars super!

Efter middagen sprang vi oftast en stund på gymmet följt av ett dopp i poolen. Därefter avsluta vi kvällen med mys framför solsidan alla härliga serier🤗

För övrigt hann vi också besöka det enorma köpcentrumet som ligger i Kuala Lumpur. Läskigt hur vakten kan stå med stora gevär inne bland butikerna och likväl på 7-eleven.

Tanken på hur strikt lagarna följs i många länder i Asien kan ge mig rysningar direkt. Allt går i princip att köpa på Apoteket men det kan också innehålla morfin vilket ger dödsstraff direkt om du skulle komma över gränsen med det.

Twin Tower var också något väldigt häftigt vi såg en av kvällarna.
Singel tower såg vi också, men oftast slog blixten ner så det var världens ljusshow varje kväll... 😳