Allmänt

Det fick bli en liten sovmorgon innan jag åkte till jobbet idag. På vägen hem stannade jag till på Maxi för att köpa lite tillbehör till tacosen. Ikväll har jag haft besök av Johanna som jag inte har träffat sedan i somras då hon flyttat tillbaka ner till Lund. Det var en riktigt trevlig kväll med massa prat samt slötittande på tvn. Nu är det läggdags, jobbar 6.30-16.00 imorgon så jag kan behöva alla krafter som finns kvar efter den här veckan.

Det fina här i livet

Ställde klockan på 7 i morse och mötte upp Carley och Martin på Packhuset för att äta hotellfrukost. Frukosten får 3/5 men det var helt klart värt att gå upp tidigt. Det finns så många fördelar med att gå upp tidigt på morgonen, även om jag annars är en väldigt morgontrött person ska jag nog fortsätta med det i fortsättningen.

Ni hittar även Martins blogg här och Carleys blogg här

Det fina här i livet

De senaste dagarna har bjudit på riktigt härligt väder, känns nästan inte som att sommaren är över riktigt ännu, trots att Skördefesten och Oktober väntar runt hörnet. I tisdags tog jag en kvällspromenad med Martin och Simon, därefter blev det idolmys med Carley. Hela onsdagen tillbringade jag på stan med Carley innan jag åkte till jobbet för ett kvällspass. Igår träffade jag Clara efter jobbet, vi köpte fika och satte oss därefter på Långviken med hunden och njöt av en mycket härlig kväll. Därefter åkte jag över till Öland och imorse cyklade jag till stallet för att rida ut en sväng med Canan. Det var nästan vindstilla och runt 20 grader varmt. Det är alltid lika skönt att få rensa tankarna på hästryggen och samla på sig massa ny energi. Så tacksam över att ha fått växa upp på landet. En bekant delade ett klipp på facebook häromdagen där det är vetenskapligt bevisat att människor som växer upp/bor nära havet är lyckligare än dem som bor i t.ex. storstäder. Efter lite kvällsjobb åkte jag tillbaka till stan igen. Känns skönt att ha en ledig helg efter att ha jobbat 11(!!) helger i rad. Jag vet, jag blev själv lika chockad när jag kollade mitt schema förut idag och insåg att jag inte haft en helt ledig helg på evigheter... Imorgon ska jag och Tomi i alla fall åka till Jönköping för att kolla på fotboll och på söndag blir det bio med Carley! Trevlig helg på er

Båtluff i Grekland 2016, Resor

Ungefär ett halvår senare blev jag färdig till att göra det fjärde och sista inlägget i min och Claras båtluff! Jag får väl skylla på att livet kom emellan eller något.

Men nog pratat om det! Vår (näst) sista destination blev Naxos. När vi anlände stod hur många hotellägare som helst vid hamnen, nu när vi blivit riktiga proffs på att förhandla om priser visste vi precis vad vi ville ha, till vilket pris. Vi bestämde redan innan att vi ville ha pool, nära till centrum samt kokplattor på rummet. Så här i slutet på resan var vi båda väldigt trötta och kom överrens om att det fick bli några väldigt lugna sista dagar. Det resulterade i poolhäng hela dagarna, korta promenader till närmaste Supermarketen för att köpa snacks, hotellfrukost samt kortspelande på balkongen om kvällarna. Med andra ord levde vi rena pensionärslivet, men det behövdes vill jag lova.

Vi njöt till fullo av vår sista tid i Greklands ö-värld. Vi utforskade inte ön särskilt mycket utan roade oss tillräckligt med go-pron i poolen om dagarna. Dock gick vi för att checka in stranden en dag, men vi valde att återvända hem till poolen då vädret var lite ostadigt och dessutom blåste det rätt mycket. Vi hade sådan tur eftersom hotellet där vi bodde på samt poolområdet låg i lä. En kväll när vi skulle in till centrum fick vi syn på en massa människor som stod utanför kyrkan och väntade. Vi förstod att det var ett bröllop på G och stod och väntade på andra sidan vägen i säkerligen 30 minuter innan bruden och brudgummen dök upp, riktiga turister haha.

Sista kvällen åt vi även (traditionellsenligt) middag nere i hamnen. Vi gick nämligen ut och åt sista kvällen på varje ö vi besökte, så ja det blev en grej helt enkelt. När vi ätit färdigt tog vi oss en vända i hamnen där vi lustigt nog fick se den allra första svenska båten under hela resan, det visade sig vara ett gäng från Göteborg. Morgonen därpå fick vi skjuts ner till hamnen utav hotellägaren och så klev vi på båten till Aten. Jag har för mig att det tog omkring 5-7 timmar, med andra ord vår längsta båtresa so far. Efter en stund började vi prata om vilket flyt vi ändå hade haft under våra två veckor och att i princip inget gått snett förutom i början då bussen nästan körde iväg med våra väskor... Men som sagt "Ropa inte hej förrän du är över bäcken..." Det borde vi verkligen inte gjort.

Det värsta (nästan) som kunde inträffa, gjorde även det. Saken är den att det tydligen finns två hamnar i Aten, Pireaus och Rafina. Hotellet vi bokat låg i den ena hamnen, bara det att båten gick till den andra. Vi hade hört båda namnen innan, men reflekterade inte så mycket över det utan antog bara att det ena namnet var grekiskt och det andra engelskt. Precis innan vi gick in i hamn fick jag en konstig magkänsla av att något var fel. Mycket riktigt, vi började fråga runt vart hotellet låg, men ingen kände till det. Till slut fick vi reda på att hotellet som redan var bokat och betalt låg i hamnen på andra sidan av Aten (ca 1,5h med bil). Klockan var då 11 på kvällen och det var dessutom söndag. Vi hade missat den sista flygbussen med en kvart. Flygplatsen låg mitt emellan de båda hamnarna.

Tre alternativ återstod...

1. Vi fick helt enkelt hålla oss vakna hela natten fram tills nästa flygbuss gick kl 5 på morgonen och därefter sova ett par timmar på flygplatsen...

2. Vi kunde boka ett nytt hotell i hamnen där vi var (kan då tillägga att alla hotell var svindyra, kostade närmre tusenlappen för en natt)...

3. Vi skulle kunna försöka få skjuts på något vänster för att ta oss till vårt hotell och sova några timmar innan det var dags att åka till flygplatsen.

Lyckligtvis hade jag kontakt med en person som vanligtvis bor på Paros, men som just nu befann sig i Aten, nära hotellet som vi bokat. Så... strax efter tolv blev vi hämtade, fick dessutom en gratis rundtur inne i Aten, vi fick bland annat se akropolis och andra sevärdigheter, riksdagshuset, vi besökte ett bageri där vi fick nybakade kringlor (en traditionell grekisk grej), kikade förbi en superhäftig nattklubb som var som en stor trädgård, med vattenfall, bäckar och grejer fast inomhus. Därefter fortsatte vi till hotellet där vi fick sova i några timmar. Jag vet inte varför sådnana här saker alltid händer mig, men av någon anledning gör dem det, men som vanligt löser det sig i slutändan.  Detta var då del 4/4 av vår fantastiska Båtluff i Grekland.

Slutet gott, allting gott.

Augusti är snart slut vilket innebär att sommaren börjar lida mot sitt slut. Tänkte göra en liten resumé av vad jag har gjort under juli-augusti månad. Enjoy!

I början av Juli åkte jag upp till Stockholm för att se Coldplay tillsammans med Berra. Det var på Friends Arena och jag kan utan tvekan säga att detta är LÄTT bland topp 3 bästa konserter jag har varit på! (Och Ja jag har varit på många konserter i mina dagar..)

Dagen efter Coldplay kom Henrieke på besök från Holland. Hon stannade i fem dagar och vi hängde bland annat på Krögers med Clara, Andreas och Elias, åt glass i hamnen, visade henne runt både i Kalmar och på Öland. Lovisa var på besök från Åre innan hon drog till USA så en dag åkte vi tre till Köpingsvik och hängde på stranden en hel dag!

På fredagen efter att Henrieke åkt hem träffade jag Clara i Borgholm. Vi åt himmelskt god mat och drack en ännu mera himmelsk mojito nere på Lilla Hamnkontoret som ligger precis vid hamnen. Därefter fick vi för oss att hänga med några grabbar till Harrys och till slut hamnade vi på Dansbandsveckan i Lundegård. Oj vad kul vi hade! Nästa sommar ska jag lätt spendera hela veckan där om jag har möjlighet till det.

På lördagen var det dags för A Walk In The Park i Kalmar som gästades utav en av mina favoritartister Lars Winnerbäck, samt Melissa Horn och Miriam Bryant. Kvällen var helt perfekt, både väder och stämningen var på topp!

Givetvis har jag även jobbat en hel del i sommar, på Kvantum precis som förra året. I år har vi även haft en hel del myskvällar med AW på Krögers samt hemmafester som varit hur kul som helst!

En helg mitt i högsommarvärmen satte jag mig på tåget mot Köpenhamn tillsammans med Anni för att shoppa samt kolla på Beyonce som förövrigt var sinnessjukt grym live! Vilken kvinna och vilken show!

I början av augusti var det bartömning på Strand. Vi var ett härligt gäng som förfestade i Borgholm innan vi drog vidare. Sorligt men sant så blev det min enda söndag på Strand den här sommaren! Får hoppas det blir fler nästa sommar. Tveksamt om det finns något bättre ställe att dra ut på sommartid. Påminner väldigt mycket om SöndagsVerandan i Åre.

För ett par veckor sedan var jag uppe i Stockholm igen, den här gången för att gå på arbetsintervju, fick reda på häromdagen att jag fick jobbet!!! Så just nu kan jag inte vara lyckligare, det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse, kommer berätta mer om detta i ett annat inlägg! Hann även ta en fika samt umgås med en gammal klasskompis jag inte träffat på över ett år, mycket trevligt!

Efter några veckors höstväder kom värmen tillbaka. Då passade jag, Clara och Elias på att åka ut med båten. Fikade ute till havs och åkte ring efter båten, något jag tidigare aldrig gjort. Skrattade tills jag fick ont i käkarna eftersom det var ju kul. Hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så varmt i vattnet heller för den delen. Ångrar lite att jag inte hunnit bada så mycket i sommar.

Eftersom skolorna drar igång den här veckan slutade de flesta sommarjobbarna förra veckan vilket resulterade i en avslutningsfest och Kräftskiva som blev mycket lyckad trots spöregn och ett inte helt vattentätt utetält...

När jag ser tillbaka på allt jag har gjort i sommar blir jag så himla glad och stolt över att jag verkligen tagit tillvara på tiden. Jag måste säga att jag blivit mycket bättre på det den senaste tiden och jag är även så tacksam för alla underbara människor jag har runt om kring mig som har bidragit till att sommaren blivit så pass bra som den har! Nu är det dags att blicka framåt och anta alla nya utmaningar som kommer.

Båtluff i Grekland 2016, Resor

Från Ios tog vi färjan vidare till Paros. Här bodde vi i hamnstaden Parikia på ett mer hostel-liknande ställe som hette "Jimmy's Apartments". Dock hade vi eget fräscht rum med dusch osv. Kan rekommendera det om man vill bo enklare, Jimmy och hans dotter som främst hade hand om stället var jättetrevliga och vi fick skjuts både till och från hamnen så vi slapp gå med väskorna. Parikia erbjöd en lagom blandning av stränder, god mat och shopping. Är man ute efter mer nattliv och fest bör man istället bo i Naoussa som ligger längst norrut på ön. Vi gick ut och åt middag på en supermysig taverna nere i hamnen två av kvällarna på Paros. Så fort vi satt ute på vår terrass fick vi sällskap av massa nyfikna katter. Det var främst tre stycken som hälsade på varje dag.

Det fanns en strand inte alls långt från vårt hostel så där tillbringade vi en dag. Nästa dag åkte vi över till grann-ön Antiparos. Eftersom färjorna däremellan precis börjat gå för säsongen gick det i princip bara en buss till den lilla hamnen mittemot Antiparos vilket gjorde att vi fick gå upp jättetidigt. Färjan över tog dock bara 15 minuter och de gick fram o tillbaka varje halvtimme. Så fort vi kom dit letade vi upp ett ställe att äta frukost på. Kort därpå fick vi veta att det inte gick några bussar på ön då det fortfarande var lågsäsong. Så vi fick helt enkelt gå till närmaste strand, vilket inte var jättelångt i och för sig då Antiparos är en väldigt liten ö på 45km². Större delen av dagen låg vi helt ensamma på stranden, lyssnade på musik och tog det lugnt. På kvällen gick vi på en shoppingtur inne i Parikias gränder.

Sista dagen var det lite ostadigare väder, så vi hyrde en fyrhjuling och körde runt lite, bland annat till Naoussa och Léfkes. Hade vädret varit lite bättre hade vi nog besökt Golden Beach som sägs vara en av de bästa stränderna på ön. Dit kan man även åka om man vill vindsurfa eller kite-surfa. På kvällen packade vi återigen våra väskor för dagen därpå bar det av till Naxos.

Klättrade upp i ett ganska så ostadigt vakttorn på Antiparos. Så här fint och stilla var det där i alla fall.

Vi blev minst sagt chockade när den här jättefärjan gled in i hamnen då de vi tidigare åkt med varit mycket mindre. Den kom från Aten och var full med människor som skulle vidare söderut mot Naxos och Santorini bland annat. (Ja, vi råkade ju ta Paros och Naxos i omvänd ordning så vi fick åka tillbaka igen haha.)

Det fina här i livet

Sommaren rullar på i en himla fart och vi är redan inne i juli månad. För några veckor sedan var det Midsommar. Åt lunch med familjen och åkte därefter iväg till Nisse på hemmafest, blev en mycket trevlig kväll med minst lika trevligt folk.

På midsommardagen red jag ut en lång och härlig runda på östra sidan med Daffe. Tveksamt om det finns någon härligare känsla än att galoppera på öppna ängar och se havet skymta i bakgrunden. Öland på somrarna är svårslaget.

Ett par dagar senare bar det av mot Göteborg för tredje gången i år då jag skulle se Bruce Springsteen på Ullevi med familjen. Dagen efter gick vi en sväng på Liseberg. Tycker verkligen mer om mer om Göteborg för varje gång jag är där...

Båtluff i Grekland 2016, Resor

Den andra ön vi besökte var Ios. Vi tog en Speedboat från Santorini som tog ungefär 45 minuter. Det var bara vi och två till som skulle av på Ios. De andra som gick av hade dock redan fixat boende så alla hotellägare som stod i hamnen kastade sig över mig och Clara haha, helt sjukt var det. Vi blev intresserade av två hotell. Det ena hade pool och utsikt över hela Ios, men tyvärr kunde vi inte laga någon mat där. Det andra stället var en lägenhetstudio och det var något billigare, hade havsutsikt, nära till stranden och där fanns ett litet kök. Vi blev först skjutsade till det första hotellet som förvisso var superfint men vi bestämde oss ändå för att ta det andra. På Ios bodde vi tre nätter. Första kvällen köpte vi chips och cider och gick ner till stranden. När vi skulle hem igen behövde vi dock gå upp för världens jobbigaste backe så det gjorde vi inte om igen haha.

Den här söta hunden hoppade upp och satte sig i mitt knä när vi fick skjuts av hotellägaren till det första hotellet.

Ios är en av Greklands bästa fest-öar, dock så var varken jag eller Clara särskilt festsugna så vi tog det rätt lugnt de första dagarna. Andra dagen bjöd på strålande sol så då låg vi nere vid Far out beach hela dagen. De har även en Beach club där som sägs ha feta afterbeach-partys under högsäsongen. På kvällen klättrade vi upp på ett kyrktak för att se solnedgången. Där uppe hade vi utsikt över hela staden på ena sidan och på andra sidan var havet. Innan vi åkte till Ios hade vi hört att där bodde en hel del australiensare och givetvis stämde det. Nästan alla vi träffade under vår tid på Ios var antingen aussies eller svenskar.

På lördagen var vädret inte lika bra, regnade hela förmiddagen så vi passade på att ta lite sovmorgon. När regnet avtagit lite hyrde vi fyrhjuling och körde runt på hela ön. Det var riktigt härligt då det bara var vi och alla getter ute på vägarna. Ios är en väldigt liten ö och där finns bara en stad, Chora. Eftersom det var finalen av Eurovision Song Contest samma kväll så tänkte vi att vi skulle gå ut på någon pub för att äta mat och se om de visade ESC någonstans. Men just när vi tänkte gå in på en pub vi spanat in någon dag tidigare började vi prata med två killar som skulle in på restaurangen bredvid. Så det slutade med att vi åt middag tillsammans och vi fick en riktigt trevlig kväll. Killarna var från Chile och reste runt i Europa under några veckors tid. Den ena killen spelar dessutom fotboll på elitnivå i Chile. Efter middagen gick vi upp en trappa för att se Eurovision. Där satt tre svenska tjejer som ska göra sommarsäsong på Ios. I samma veva kom det även fram att restaurangen ägdes av en svensk familj. Så vi såg färdigt på Eurovision och gick sedan ut allihopa till en bar som heter Astra. Den hade premiäröppning för säsongen och där jobbade bara australiensare.

Efter en stund gick vi vidare till nästa ställe som var en liten klubb, där vi dansade och fick massa gratisdrinkar. Natten fortsatte och vi gick vidare till massa olika ställen och vi kom hem runt klockan 5 på morgonen. Då var det dags att sova ett par timmar innan vi tog färjan vidare till Paros. Så vill ni åka på en festresa i Greklands ö-värld har Ios mycket att bjuda på! Ios och Mykonos är ju de bästa festställena även enligt grekerna själva, så mitt tips är att strunta i Rhodos, Magaluf, Alanya och Agia Napa och istället bege er till Ios eller Mykonos, då får ni mer för pengarna helt klart!