Just nu sitter jag på flygplatsen i Barcelona och väntar på nästa flyg som går till Stockholm. Därefter behöver jag byta flyg ännu en gång och jag beräknas landa i Kalmar runt 7-tiden ikväll.

Sju månader och tio dagar. Det är så länge jag har bott i Palma. Jag vet inte riktigt vart sommaren tog vägen men jag vet dock att jag har haft the time of my life! Jag har så många fina minnen att ta med mig från Mallorca, så många nya bekantskaper och somliga som förhoppningsvis är livslånga!

Jag var den första att komma och den sista att lämna utav oss som varit med hela säsongen enda från början. Det har varit oerhört intressant och händelserikt att få vara med och starta upp något nytt. Visst har det varit mycket jobb och liksom de andra har sagt, undrar även jag hur jag hunnit med att göra så mycket som jag faktiskt har utöver jobbet. Att börja arbeta inom den här branschen är utan tvekan det bästa beslutet jag tagit i mitt liv.

I och med att sommarsäsongen tog slut och mina kollegor antingen åkte hem eller bytte destination resulterade det i att nya personer fick komma och ta över. Jag är tacksam över att även ha fått vara en del utav Palma W17/18 teamet! Den senaste månaden har det blivit lite middagar, utgångar och Closing party på Titos. Jag kunde inte ha fått ett bättre avslut på en helt fantastisk säsong!

Guidelife tar dock inte slut här. Inte än!

Det finns många goda restauranger i Palma. Här är min topp 10:

1. Taste of India - Storfavoriten den här säsongen har blivit denna indiska restaurang som ligger vid Paseo Maritimo. Stort urval på menyn och passar mig bra som är vegetarian. Trevlig personal, snabb service och bra priser!
2. My Thai - Ligger dock i Palma Nova. Aldrig ätit så god thaimat någon annanstans. Det går både att sitta inne eller utomhus och personalen är mycket serviceminded.
3. Ombu - Tapasrestaurang i närheten av katedralen. Här åt vi exempelvis på min födelsedag. Att boka bord är ett måste då den i stort sätt alltid är fullbokad. Missa inte deras sangria samt patatas bravas!
4. Beewi Blue - En utav 3 restauranger inom kedjan i Palma. Jag har ätit på Beewi (grön?) samt Blue, men Blue är helt klart dem bästa enligt mig. Menyn är den samme men personalen här är något extra! Har alltifrån hamburgare till sallad på menyn. Favoriten är getostsalladen!
5. La Perla - Emilio Ingrossos restaurang som ligger i Santa Catalina. Det finns även en i Portals, men jag själv föredrar den i Santa Catalina. Här har vi ätit många sena middagar i sommar. Alltid glada miner och god pasta! 99% utav gästerna är svenska så man får dock tänka igenom valet utav samtalsämnen noggrant, haha!
6. The Boathouse - Söndagsbrunch, lördagsdrinken eller en lite mysigare middag. Perfekta restaurangen för en lyckad dejt! Livemusik vissa kvällar och mysig inredning. På Söndagar hålls det brunch och restaurangen har öppet för middag alla dagar i veckan. Hit har jag gått mycket för att ta en drink eller två samt äta efterrätt. Deras chokladfondant är to die for!
7. L'Artista - Italiensk pasta och pizza, finns även en nyöppnad i Can Pastilla, men jag har endast ätit på den som ligger vid Paseo.
8. Zumo sushi - Paradiset för dig som älskar sushi! Här får du en meny där du kan beställa hur mycket du vill för 15(!!) EUR. Se dock till att inte beställa för mycket, blir det någon rätt över behöver du nämligen betala för den om den måste slängas!
9. Simple - Vill du äta en nyttig och mysig frukost hittar du Simple på en sidogata i Santa Catalina. Smoothies, yoghurt, fruktsallad, kaffe, mackor m.m.
10. Bar Espana - Tapasrestaurang som ligger i Gamla Stan. Högljutt och glatt, så rekommenderas ej om man vill äta i lugn och ro. Ett bra ställe att starta upp "Tapas Tuesday" på!

För ett par helger sedan tog jag en spontanare till Amsterdam då jag var ledig i några dagar och kände för att hitta på något kul. Jag hälsade på Nathalie som jag lärde känna i Kina hösten 2015. Första kvällen åt vi middag hemma hos henne och därefter mötte vi upp en utav hennes vänner för lite drinkar på en bar i centrum. Därefter fortsatte vi vidare till en klubb där vi blev klar fram till 6-tiden innan vi bestämde oss för att åka hem.
 På Lördagen tog vi en lång sovmorgon innan vi åt frukost. Hennes kusin hade förlovningsfest lite senare på eftermiddagen så vi åkte dit och på kvällen blev det en ny tur in till centrum. Vi började på en populär utomhus restaurang där vi drack drinkar och rökte vattenpipa. Så mötte vi upp en annna vän och gjorde en liten barrunda innan vi hamnade på en klubb där vi stannade tills den stängde. Runt 8-tiden, lagom till solen gick upp kom vi innanför dörren. Sov 4 timmar innan det var dags för sightseeing genom Amsterdam. Lagom slitna vandrade vi genom hela Amsterdam, åt lunch, shoppade lite, drack te och åt snacks på en skybar och så gick vi till tivolit efter det. Kvällen avslutades hos Nathalies föräldrar på deras grekiska restaurang där de bjöd på mat. Hem och sova några timmar och på Måndagen fick jag bege mig till Schipol för att flyga tillbaka till Palma. En hektisk men riktigt roligt helg och fina minnen att ta med mig. Amsterdam, vi ses igen!

Augusti knackade på och jag öppnade. En månad fylld av besök hemifrån väntade. Först var det dags för mamma att komma tillbaka och hon hade min syster med sig. Under veckan åkte vi på roadtrips, besökte slottet, hängde på stranden, åt god mat m.m. I början av månaden var det även dags för "Mid of Season party" som tillbringades på ett vattenland i Magaluf. Hela företaget var där, även de andra sourcemarkets så det blev en heldag med mycket trevligt folk.

Precis efter att mamma och syrran åkt hem kom Elias och Alva till Palma. De bodde dock i Santa Ponsa och var bara på besök över dagen, så jag passade på att visa dem runt i staden och så åt vi lunch tillsammans.

En vecka senare kom Karro och Mickan hit. Det blev mycket fest och sena kvällar. Vi såg Tiesto på BH och ännu en gång hamnade vi på främsta raden där vi skrek oss hesa. Dagen efter låg vi på stranden i Illetas i hopp om att återhämta oss lite och vi fick så småningom även besök utav Malte. Dagen som var menad att bli en lugn dag utan alkohol, förvandlades så småningom till en spontanare upp till Alcudia för att gå ut med hela gänget där uppe. Vi åt middag på Bodega, gick sedan vidare hem till Hanna för att förfesta där och kvällen avslutades på Banana Club. En annan dag åkte vi upp till Valldemossa och satte oss i vägkanten för att se solnedgången och äta sushi som vi köpt med oss från Carrefour. Under resten utav veckan åt vi middagar, drack drinkar, träffade folk och givetvis blev det även en kväll på Titos!

Efter att ha kramat tjejerna hej då var det dags för ett jobbpass innan jag körde till flygplatsen för att hämta Clara. Första kvällen hade vi även teamkväll och fotografering utanför katedralen. Veckan fortsatte och dagarna spenderades på stranden, en dag roadtrippade vi till Valldemossa, Port de Sollér och så fortsatte vi uppe i bergen och kom hem lagom till solen hade gått ner. Det blev även sushi, drinkar och en och annan utgång i Magaluf. Clara åkte hem och nu hade plötsligt hela Augusti passerat.

Vardagen blev något lugnare, men det blev trots allt en del spontana middagar och en hel del jobb innan jag "äntligen" fick ta semester. "Semester från semestern..." Den 9e September klev jag på flyget till Köpenhamn. Det var skönt att få komma hem lite efter 6 månader i Spanien. Jag träffade vänner hemma i Kalmar och på Öland, red islandshäst, roadtrippade lite på norra Öland, umgicks med familj och vänner, försökte ta det lugnt och utnyttja tiden till fullo. Semestern avslutades med några dagar i Stockholm innan jag flög tillbaka till Palma. Jag landade omkring kl. 11 på förmiddagen och två timmar senare var det dags att bege mig till jobbet.

Dagen efter, den 20e September hade vi vårt "End of Season party". Den här gången var det temat "Dress to impress" och det blev en riktigt lyckad kväll. I slutet av månaden började allt fler kollegor att lämna ön så det blev Good bye partys, avskedsmiddagar och TUI Awards. Själv fick jag titeln "Ms. Party Animal" vilket jag inte kan förneka, haha. Efter Septembers slut var det oklart hur lång tid jag hade kvar på Mallorca. Jag är fortfarande kvar i skrivande stund, så det är mycket möjligt att det blir en "Del 4", men vi får se!

I slutet av Maj hade jag en veckas semester. Några dagar senare kom även Carley, Anna och Julia på besök hemifrån för att stanna hos mig i en vecka. Vi hängde på stranden i Magaluf, var på vattenlandet i Arenal, dansade loss på Titos och åt på flera bra restauranger i Palma. En dag hängde vi även på en yacht till ett värde av 70 miljoner euro om jag inte minns helt fel.

Så var vi i början av Juni och efter ytterligare någon vecka kom Mamsen på besök. Det var hennes första gång på Mallis så vi hade mycket att hinna med. På dagarna var vi på olika stränder och om kvällarna gick vi ut och åt. Vi besökte katedralen och vandrade runt på Palmas mysiga gator.

Kort därefter åkte jag och Malte upp till Alcudia för att festa med våra kära kollegor på Banana Club. Vi tog även farväl av Marie som skulle hem till Danmark och därefter vidare till Australien. Det blev x antal middagar på La Perla tillsammans med Anna. Vi firade midsommar 4 dagar i rad! Först på Nikki Beach Club, sedan på stranden i Arenal, i Palma och så avslutades det hela med poolparty i Cala Mayor.

I Juli månad kom Rebeckas vänner hit och vi utforskade Magalufs nattliv. Det blev en favorit i repris på Nikki Beach tillsammans med hela tjejgänget och ännu en gång blev det succé! Sedan kom Anni och hälsade på mig. Vi var på Creamfields festival på BH i Maggan. Vi kämpade oss fram till första raden för att se Axwell och Ingrosso. Oj! Vilken kväll det var. Under veckan var vi även ute i Palma, åt på mysiga restauranger, jobbade på brännan, shoppade, fixade våra naglar och njöt av livet till max!

Min favoritmånad på hela det här året (so far) slutade aldrig överraska. Det blev många goda frukostar på Simple, barhäng på Cuba sky bar, roadtrips med mina favoriter och så blev vi bjuda på en katamaran uppe i Alcudia. Vi fick även möjligheten att snorkla vilket jag för övrigt tycker är hur mysigt och härligt som helst! Jag hade lätt kunnat stanna kvar några timmar till. I slutet av månaden hade vi en team day med jobbet då vi spelade laser game. Som den vinnarskalle jag är lyckades vårt lag kamma hem vinsten och jag fick även högsta poäng individuellt. Kanske man skulle satsa på en karriär som Laser game spelare? Med det sagt, tackar jag Juni och Juli och alla härliga människor som bidrog till två superhärliga månader på Mallis!

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade bloggen. Sommaren börjar lida mot sitt slut och i Sverige är den redan över sedan några veckor tillbaka skulle jag tro. Nere på Mallis fortsätter solen dock att skina och folk går ännu klädda i sommarkläder. Jag tänker att ni ska få ta del utav hur min sommar har varit och ni undrar säkerligen vad det egentligen är jag har sysslat med på sistone? Det ska jag tala om för er och jag delar upp inlägget i tre delar med två månader per del. Jag börjar med slutet på Mars till slutet av Maj.

Den 27 Mars gick flyget från Gran Canaria till Mallorca. Jag var en utav de första från vårt team att komma till ön. Den första veckan bodde vi på hotell i Santa Ponsa där vi även hade vår utbildning. Dagen efter kom även Malte som jag jobbade med på Gran Canaria. Första April fick vi tillträde till våra lägenheter inne i Palma och till skillnad från Gran Canaria där alla bodde två två olika ställen, spreds vi nu ut över hela staden, mer eller mindre. Jag fick bo (och bor fortfarande) tillsammans med en tjej från Finland som heter Eveliina. Jag tycker verkligen om vår lägenhet som ligger i närheten av Paseo Maritimo (hamnområdet). Från en utav våra tre balkonger har vi utsikt ner mot hamnen och från de andra två ser vi upp mot slottet Bellver.

Efter ytterligare en vecka åkte jag, min kollega Andreas och vår manager Mira till Cypern i fem dagar för att studera ön eftersom vi även har ansvar för denna ö från kontaktcentret i Palma från och med i sommar. Första natten bodde vi i Pafos, andra natten i Limassol och tredje samt fjärde natten bodde vi i Ayia Napa, på samma hotell som jag bodde vid min första utlandsresa till Cypern 2005 (kul va?!). Veckan var hektisk och vi hade mycket att hinna med på kort tid, men det gick bra och det var himla roligt att komma tillbaka till Cypern. Därmed blev det mitt åttonde besök på ön!
Så var det dags att återvända till Mallis och kylan. Nu började det dock bli allt varmare och nu kom även Anna och Viktoria från Gran Canaria. Vet inte vad jag skulle gjort utan dessa två tjejer i sommar! Så tacksam över att de fick ändrade destinationer i sista stund och gjorde mig sällskap på min nya favorit-ö (efter Öland). Vi har gjort så mycket kul ihop!

Fler nya kollegor började anlända och vi började åka på utflykter runt ön och fick på så vis även lära känna alla från de andra teamen. Jag mötte bland annat Marie från mitt team på GC samt Sonja som var på samma intervju som mig i Stockholm förra sommaren. April rullade på i ett lagom tempo och därefter kom Maj som är den bästa månaden på året. Varför då undrar ni, jo för att jag fyller år!!! Min födelsedag blev mycket lyckad och vi började med champagnefrukost hemma hos mig och därefter tog vi oss vidare till Magaluf där vi drack drinkar på stranden, åt lunch och fick sällskap av Morgis som även han nu kommit från Gran Canaria. På kvällen åt vi på restaurang i Palma och därefter avslutades det hela med en utgång i Magaluf, success!

En vecka senare hade Anna lite kompisar på besök från GBG så då blev det flera mysiga kvällar med restaurangbesök och drinkar. I samma veva kom Michelle på besök så vi hängde på stranden i Palma Nova samt i Magaluf. I slutet av månaden var det dags för mig att påbörja mig semester. Mer om den kommer i nästa del!

Vi startade igång Midsommarhelgen redan i torsdags med Beach Party på Nikki Beach. Jag och Napoleon åkte dit direkt efter jobbet och mötte upp Anna m.fl. Det var supertrevligt och vi blev kvar fram till nio-tiden på kvällen. På självaste Midsommarafton var jag ledig så jag och Melanie åkte till Cala Mayor och hängde vid stranden på dagen. Kvällen spenderades tillsammans med Victoria i Can Pastilla där vi hade picknick nere på stranden. På hemvägen stannade jag vi till vid katedralen i Palma där det firades för fullt. Här i Spanien infaller nämligen helgdagen Sant Juan i samband med den svenska Midsommarhögtiden, så vi fick även ta del av detta. Där dansade folk utklädda till djävulen runt med brinnande treuddar till hög musik och så avslutades det hela med ett fyrverkeri.

På Midsommardagen var det dags för lite jobb igen och på kvällen gick vi ut och åt samt tog några drinkar. Igår avslutades det hela med "Midsummer Afterparty" hemma hos mina kollegor som resulterade i Poolparty och middag efteråt. Det blev en himla mysig helg med minst lika mysigt folk. Att solen dessutom varit närvarande hela helgen klagar jag inte på. Idag har jag varit ledig och det var välbehövligt att få sova ut för första gången på länge. Nu ska jag hoppa in i duschen och göra mig i ordning inför kvällens middag.

Ingen har väl ändå kunnat missa Thomas Stenströms låt "Palma De Mallorca"? In på Spotify och lyssna med er på en gång i sånna fall!

Nu har jag varit på Mallis i lite mer än två månader och jag stormtrivs! Palma har blivit min nya favoritstad och det är sannerligen en stad som aldrig sover. Utbudet av bra restauranger, shopping, sevärdigheter, barer och klubbar slutar aldrig imponera.

Dagarna rullar på och sedan jag kom hit har jag hunnit med en hel del. För en månad sedan fyllde jag 21 år, så då blev det champagnefrukost hemma hos mig tillsammans med Anna, Melanie, Viktoria och Malte. Därefter drog vi vidare till Magaluf där Morgan kom och mötte upp oss. Vi åt lunch, drack drinkar och hängde på stranden hela dagen. På kvällen åt vi middag på en supergod tapas restaurang i Palma och natten tillbringades även den i Magaluf.

För några veckor sedan var Annas kompisar från GBG på besök så då blev det många mysiga middagar, brunch, Titos och häng på stranden. Veckan efter kom Michelle med sin familj så jag var hos henne i Magaluf några dagar. Förra veckan var det dags för nästa gäng, nämligen Carley, Anna och Julia. De har bott hos mig en vecka och åkte hem i morse. Vi har varit på stranden, vattenlandet, ätit god mat, klubbat, hängt på en yacht och bara kopplat av.

Jag har även haft min semester i samband med alltihopa så jag har varit ledig de två senaste veckorna, men började jobba lite smått igen nu i helgen. Det var välbehövligt med lite ledigt och jag har verkligen tagit tillvara på tiden och utforskat Palma ordentligt! Nu har jag en vecka innan nästa person kommer på besök.

Framöver kommer jag göra en guide med lite allmänna tips om Palma och Mallorca här i bloggen, tänker att det kanske uppskattas om det finns folk som kommer hit under sommaren eller någon gång i framtiden!

För lite mer än två veckor sedan packade jag ihop mina grejer och tog farväl av min lägenhet samt alla fantastiska människor på Gran Canaria! När jag åkte på semester till Sverige för 4 veckor sedan trodde jag att jag skulle ha åtminstonne 3-4 veckor kvar på Gran Canaria innan jag åkte vidare... Men dessa 3-4 veckor blev istället endast till en vecka. Det var i alla fall riktigt skönt att komma hem till Sverige en sväng, träffa familj, vänner och fira mormor som fyllde 90 tillsammans med hela underbara släkten.

På torsdagen efter min semester fick jag veta att jag skulle få mina flygbiljetter samma dag och att jag på måndag skulle kliva på flyget till min nya destination. Det blev mycket plötsligare än vad jag hade tänkt mig, men allt kan hända inom den här branschen så det gäller att vara beredd på det mesta!

Hur som helst. Min sista vecka på Gran Canaria spenderades på bästa sätt! Jag surfade igen, tillsammans med Anna och hennes pojkvän, vi åt på min favoritrestaurang i Meloneras "Cafe del Mar", helt ärligt en utav de bästa restaurangerna jag någonsin varit på, kan starkt rekommenderas! En annan kväll var jag, Madde och Petra på indisk restaurang, jag och Frida tog en sista måltid på Pica Pica, lördag och söndag var jag ledig så då passade jag på att utnyttja tiden till fullo. Dagen före jag lämnade drog jag, Petra, Madde och Adam till Las Palmas och hoppade rope-jumping! Topp 3 sjukaste jag någonsin gjort! Det är ungefär som bungy-jump men det är lite som skiljer med hur de sätter linorna och man sitter fast med linorna i midjan istället för i benen... Hur som helst! Vi alla klarade det utmärkt och det är helt klart någonting jag tänker göra om igen!

Idag hade jag en efterlängtad ledig dag. Jag, Anna och Frida har spenderat större delen av dagen nere på Playa för att surfa tillsammans med ett gäng härliga killar! Frida har surfat några gånger förut men för mig och Anna var det första gången. Jag förstår verkligen de människor som lever för surfingen och som har det som sin livsstil. Kan inte förstå att jag inte har surfat tidigare! Ville aldrig gå upp ur vattnet. Även om det var riktigt svårt i början var det så jäkla kul! Vi har bestämt oss för att surfa igen så fort jag är tillbaka från min semester!