igår landade vi i Bangkok halv 4 i lokal tid, så från och med nu är vi endast 6 timmars skillnad. vi fixade iallafall en taxi och begav oss till hotellet, kom till ett hotell vi undrade vart vi hamnat på, kom in och blev invisade till hissen för att åka till lobbyn på 18onde våningen, vi stod som frågetecken med våra stora backpackersväskor i en full hiss, dom proppade in så många att jag var tvungen att gå in och stå still där tills vi kom fram för att jag inte kunde vända mig haha. Vi kom fram och upp till en helt fantastisk utsikt, det var väldigt mycket folk men när vi checkade in berättade dom att de var kungens födelsedag och att om vi åkte upp till 84 våningen kunde vi eventuellt se fyrverkerier. det var ungefär här vi insåg att det var så högt som de var, och att vi hamnat på Thailands högsta byggnad utan vetskap om det. gubben som hjälpte oss vid incheckningen frågade om vi bara var tjejer som checkade in, ja sa vi. "Okey, then i put you on the ladys floor, just for your safety" vi bara okej. en våning med bara tjejer haha. Vi hänvisades till hissen och tryckte på våran våning, hissen åker upp men stannar inte där vi vill. åker ner igen 5 våningar och där kliver de in en kille och hissen åker ner igen till lobbyn. vi fattade ingenting, och ingen kunde vara så snäll och tala om att man var tvungen att ta dörrnyckel och swisha innan man kunde trycka in våningsnumret. vi bara stod och garvade precis som killen haha. vi kom äntligen fram iallafall, vi hade till och med en låst dörr in till våningen, så här blir vi nog säkra! vi fick utsikt ut mot staden från vårat rum och på kvällar kan man bara sitta och titta för att de är så fint. Vi beställde roomservice innan vi åkte upp till roofbaren för att ta en drink, ju länge upp vi kom desto bättre blev de. Vi var tvungen att byta hiss 3 ggr för att komma upp till baren på 83 våningen, när vi var klara där fanns det ännu en våning man kunde se utsikten på, det var en plattform som snurrade runt i 360 grader och man såg verkligen allt!! det är helt fantastisk utsikt 😍😍😍 vi var verkligen inte medvetna om att de skulle vara så mycket turister som kommer hit bara för att se utsikten, men vi förstår dom!!

Igår var vi på dagsutflykt. Tanken var bara ett vattenfall men som vanligt här tjatar dom på en massa annat, de gjorde inget eftersom vi hade 6h på oss. vi började iallafall med vattenfallet, som var fint! Vattnet var väldigt mycket mer smutsigare ön vad vi räknat med men det var väldigt fint! Inte de högsta kanske men räckte bra. Vi fick gå runt 400 trappsteg ner för att komma fram och tillbaks. sen åkte vi till ett tempel, vi var tvungna att ha saronger över benen. Det var kul att se men inget speciellt som vi trodde! vi avslutade dagen med ett besök på smycketillverkning, en fabrik där dom tillverkade äkta och jättefina smycken! det var hur fint som helst och vi fick till och med se när dom satt och gjorde det!

sitter på flygplatsen och väntar på att få gå på planet till Bangkok. allt har flytit på bra hela resan och vi väntar bara på att de ska komma något som krånglar för oss! imorse var vi redo redan vid halv 8. Vi hade dubbelbokat två taxi eller egentligen inte, men vi åkte med en häromdagen, han hämtade dock aldrig upp oss den kvällen när vi bestämt, och vi hade frågat om han kunde komma och hämta oss idag vid halv 9 på hotellet. Eftersom han inte dök upp den kvällen blev vi lite osäkra så vi frågade för skojskull en taxi igår igen för att se priset, han gav oss till och med billigare så vi bestämde kl 8 med honom. allt för att inte komma i knipa med två stycken som väntade på oss utanför hotellet imorse. Vi var redan klara vid kvart i 8 utcheckade och klara, och där ute stod han redan. Så bra! var därmed väldigt tidiga framme på flygplatsen, så vi började med lite frukost och sen kunde vi checka in! Gick förbi både Michael kors och Victoria's secrets men gick förbi utan att handla något även om vi var väldigt sugna! väntar här nu på att få gå på om en timma 😍 ett steg närmare hem, up and away ✈️

I skrivandes stund ligger vi och njuter en sista heldag på stranden. imorgon planerar vi en utflykt till ett vattenfall och med det blir det väl inte så mycket annat än att packa färdigt och packa om igen eftersom vi flyger på lördag igen. Vi känner oss verkligen redo och lämna bali efter 3 veckor här, och det känns skönt att vi ska till Bangkok, vi båda har saknat Thailand.

vi har haft suveräna dagar här i sanur dom sista dagarna, om vi frångår från hotellet som har varit under all kritik vad gäller både mat och personal. igår blev Johanna dock sjuk så vi spenderade dagen på rummet med både PH och filmer. & bestämde oss idag för att ta en lugn och skön dag på stranden vid vårat favorithotell! vi unnade oss predikyr, och hon som gjorde det envisades med att vi skulle ligga kvar i våra solstolar medans hon satt och gjorde våra tår fina. hon var så himla fin och det är hemskt att ibland veta att man kan ligga här och ha det så gött menads andra sliter som djur. man får verkligen perspektiv på saker och ting. nu väntar vi på och få äta och sen åka tillbaks till hotellet. vi är iallafall redo för Sverige nu, ses på onsdag!

Idag har vi bytt ställe för sista gången här i Bali, vi är tillbaka i Sanur där vi började vår resa och ska vara här tills på lördag💫 Sen lyfter vi mot Bangkok! När vi kom fram till de nya hotellet blev vi lite smått överraskade att hotellet inte såg ut som på bild men det har vi ifs lärt oss på resan att det aldrig gör😂 men att gå från en stor lägenhet till ett mini rum det hade vi inte väntat oss! Dålig mat och service vi fick själva hämta menyn och säga att vi ville beställa, käringen drog inte på smilbanden! Inte ett öre fick dom extra!

Tänkte hoppa i poolen och svalka oss och inser att det ligger skit nästan överallt, jag tog saken i egna händer och började städa (har saknat att ha något att göra) så inga problem jag tog silen och började göra iordning!💧 precis när jag känner mig färdig kommer POOLKILLEN och blänger tar tag i silen och börjar städa själv, sopar och plockar!!! Kändes som jag hade pissat i hans revir så nu skiner poolen iallafall ett tag men då mest tack vare mig😊🙌

Nu ska vi slappa lite innan vi ska ta reda på var DONKEN är så vi får ett gött mål i magen idag😊 och nej alla där hemma vi är inga riktiga backpackers men det här med att resa är våran grej ändå✌️

som alla andra dagar har vi solat & badat, men för första gången på väldigt länge kände vi att de va skönt att bara ligga och slappa vid poolen, vi klarade en hel dag utan att bli rastlösa. vi hade en perfekt dag som började med frukost, 5 meter ut och ett dopp i poolen, vi ringde och beställde mat eftersom dom inte har någon restaurang så fick bli roomservice. väntade dock nästan en timme för att få maten. så en hel dag i bara i poolen nästan när de är alldeles för varmt för att vara på land, dock värkar poolen vara uppvärmd här men skönt ändå.

idag är det första advent, såg en som åkte förbi på moppe förrut med tomteluva, känns inte alls som att de går mot jul hemma när man är i 33 graders värme. det börjar dra ihop sig här och imorgon åker vi tillbaks till sanur som vi först kom till i bali för att spendera sista veckan, fast på ett annat ställe. vi ska göra våra sista utflykter som vi vill göra innan vi flyger mot Bangkok som är vårt sista stopp. om två veckor är vi hemma i Sverige igen! 💛💙

Next up: nusa dua. har sovit här första natten och idag gick vi till stranden och hängde innan vi käkade lunch och spenderade resten av dagen i poolen utanför vårat rum. vi har lyckats boka en villa som är som en lägenhet, 62 kvm med en stor pool utanför. imorse hade vi beställt frukost och här fick vi frukosten ända till sängen då dom kommer in med det varje dag vid den tiden vi vill. åt pannkakor och frukt och för en gångs skull på den här resan var frukosten faktiskt god 🍊☕️

Johanna på stranden idag " det ända vi gör är typ att äta och sova och ändå är vi hungriga och trötta" semesteranda 🙈🙌🏼

idag känns de som att de enda vi har gjort är ätit, ätit och ätit. idag hade vi en harmonisk morgon efter gårdagens, vi gick ner och skulle äta frukost när de visade sig att vi inte hade frukost inräknat, även om jag är 110 säker på att de va de jag kollade när vi bokade! vi hamnade vid poolen och jäste ett tag innan vi gick och åt mat! dom har verkligen så himla god mat hör på hotellet, efter att ha haft en vecka när maten står oss upp i halsen och komma till ett sånt här ställe va toppen! vi fortsatte badandet efter maten tills Johanna fick se en 20 cm lång ödla, största vi sett och då var de slut badat enligt Johanna så vi satte kurs mot köpcentret igen, till största del för att fixa klart Johannas mobil! vi satte oss på starbucks igen, och lyssnade på julmusik, så mysigt!! vi gick vidare och åt glass på hägger-daaz eller vad det nu heter och satt där innan vi äntligen kunde hämta telefonen och ta en taxi hem till hotellet. vi fick en såndär rolig gosse till chaufför igen, han pratade om vi vet inte vad, vi bara höll med och skrattade för att vi inte fattade vad han sa. till slut kom vi fram till hotellet, och innan man får åka in genom porten söker dom igenom bilen under och bakluckan, vi vet inte varför men antagligen för säkerheten, och vi frågar varför dom gör så när chauffören säger "year so it's not a bomb or anything" och gapskrattar, varav Johanna bara får ut " A BOMB" hahahah. vi bor på den mest trafikerade vägen och de är nästan helt omöjligt att kunna korsa gatan, dom stannar inte ens när vi vill gå över på övergångsstället, så vakterna utanför hotellet kommer alltid med röd flagga och visselpipa och stoppar allt innan vi kan gå över haha, iallafall det slutar med att Johanna nästan snubblar på trappsteget hon inte ser in i lobbyn, hade så gärna velat ha de på film haha. nu ska vi käka mat igen, imorgon åker vi till nusa dua. 👋🏼👋🏼👋🏼

dagen har varit.. kaos typ. dagen började med att vi skulle äta frukost, Johanna tappar sin mobil rakt i golvet, och den går kaputt så det blev ingen frukost. hela förmiddagen var bitter men vi badade och åt mat på hotellet och sen åkte vi till ett mall, ett av de största jag har har sett här omkring, de kändes som att gå på NK, jätte fint var det iallafall! vi hittade våran Apple store som skulle hjälpa Johanna med sin mobil och det skulle ta 2h. vi sysselsatte oss med lite shopping och lite häng på starbucks coffe. hittade en superfin klänning som jag bara var tvungen att ha, den satt perfekt förutom att den satt lite tajt över ryggen, struntade i den och gick ur butiken, men ångrade mig iaf och bestämde mig för att köpa den, var inte lättare när Johanna hela tiden tjatade om hur fin den va. Tänkte eftersom det kanske skulle gå lättare att få på när de inte va så varmt, frågade dock om en större storlek men den va fööör stor typsikt nog. Stod säkert i 5 min och diskuterad hur jag skulle göra, men vi tänkte att de ska gå eftersom jag fick på mig den, och när jag ska köpa den frågar han i kassan, "and the size was good?" kunde inte låta bli att skratta när de va de ända vi stått och pratat om haha. vi gick och hämtade mobilen till slut och Johanna hade äntligen en hel mobil, dagen räddad! så nu har jag sagt till henne att jag inte vill se en enda sur min på dom två veckorna vi har kvar efter en förmiddags klagande och när hela världen verkar gå under.. bra att vi kan skratta åt det i efterhand. nu ska vi göra iordning oss och sen gå ut och äta på en restaurang, vart hur varmt som helst här idag och att se julbelysning och tomtemössor på personalen krockar lite! kram 🎅🏼