Hej allesammans!

Två inlägg efter varandra för ovanlighetens skull. Tänkte att jag skulle bli bättre på det här och kanske blogga en gång om dagen, eller åtminstone ett par gånger i veckan.

Idag har vi städat och tvättat så det är fint inför mamma och pappas ankomst imorgon. Det är sjukt hur mycket sand man lyckas släpa med sig från stranden in i lägenheten. Men det kanske man får leva med när man har tillgång till stranden varje dag.

Vi åt middag i solnedgången förut. Det var väldigt mysigt. Vi köpte lite smått och gott i affären, sedan gick vi ut på piren och satte oss. Vi fick ganska snabbt sällskap av en hemlös katt. Den såg lite hungrig och ensam ut tyckte jag. Therese var däremot övertygad om att den skulle anfalla oss. Vi fick därför flytta en bit så att vi kunde känna oss säkra och äta ifred.

Nu ska vi bädda rent i sängen och kika på en film innan vi sover.

Buenas noches, hasta mañana!

Förra gången jag uppdaterade bloggen var Elvira på besök hos oss. Det är nu två veckor sedan hon satte sig på planet hem till Sverige. Samma plan som direkt efter landning och urlastning av gamla kanarieresenärer, plockade upp ett gäng nya. En av dem var Melina som kom hit för att leva life i solen. Vi plockade upp henne på flygplatsen och visade henne runt ett par dagar innan hon gav sig iväg på egen hand till Playa Del Ingles, ett par mil härifrån för att leta boende. Nu har hon kommit till rätta med att kränga tv-abonnemang till er där hemma och vi har återgått till vardagen.

De senaste veckorna har varit fyllda med plugg, plugg och plugg. Förutom en kväll nere på Svenska baren här i Puerto Rico där vi kollade VM-kval har vi knappt lämnat lägenheten annat än när vi handlat eller gått på de obligatoriska kvällspromenaderna. Det kanske låter trist men nästa vecka är det tenta och då gäller det att ha koll på grejerna. Dessutom lär det inte bli så mycket plugg nästa vecka eftersom madre och padre kommer på söndag för att njuta av en vecka i solen med sin favoritson och favoritsvärdotter 😉👍

Vi har bokat en bil på söndag för att kunna hämta dem på flygplatsen så de slipper åka kollektivt. Dessutom ska vi nog handla lite mat och dryck så vi klarar oss hela veckan. Vi kommer inte att stå för logi den här gången men hotellet dem ska bo på ligger bara ett stenkast från vårat. Vi ser fram emot veckan som kommer och hoppas på lite roliga utflykter och lite "semester".

Det var allt för idag. Jag lovar att det inte ska dröja lika länge till nästa inlägg. Slänger upp lite bilder från en promenad som vi tog häromdagen.

Adios amigos!

Nu har vi varit på Gran Canaria i några veckor och vi börjar vänja oss vid livsstilen. Det är ett väldigt avslappnat och kravlöst liv här nere. Vi har insett att vi bor i en riktig turistby vilket inte minst märks på priserna i affären. För två distanspluggande studenter blir det krävande ekonomiskt att handla mat här. Därför har vi kommit fram till att en hyrbil för ett besök på något av de stora matvaruhusen ett par mil bort är väl spenderade pengar. Det ger dessutom en chans att utforska ön ytterligare. För även om ön har ganska exakt samma storlek som Nyköpings kommun finns det massor av saker att se.

Denna vecka har vi äran att ha vår första besökare. Elvira är här och hälsar på oss hela veckan vilket betyder att vi får "semestra" lite. Vi inledde med en härlig paellamiddag på Amadores beach club igår kväll. Idag besökte vi Anfi beach som är en anlagd strand av kritvit sand importerad från Bahamas. Den ljusa sanden ger vattnet den där härliga turkosa färgen som man annars inte ser här. En härlig dag som nu avslutas med middag på balkongen till en utsikt över Puerto Rico.

På återseende hälsar vi från "La isla bonita"

...häromdagen och tog en sväng runt ön. Från söder till norr, längs den östra kusten, är det bara motorväg. Det är även där alla stora städer, köpcentrum och flygplatsen ligger. Ganska tråkigt då man vill se lite av landskap och natur (tycker jag). Therese gillar dock att shoppa så det blev först ett stopp på Ikea. Där köpte vi saker som saknades till lägenheten. Efter Ikea körde vi vidare och andra stoppet blev på Las Arenas, ett stort köpcenter i Las Palmas. Där fastnade vi i några timmar innan vi kunde åka vidare. Då med bilen full av kassar från olika butiker.

Nästa anhalt: LUNCH. Det blev varsin fräsch sallad på en restaurang vid vattnet på nordkusten. Med mysig utsikt och en lugn atmosfär. Restaurangen låg i en by där inte många turister hängde.

Sedan kom dagens höjdpunkt. Resan från norr till söder, längs den bergiga västkusten. Vägen där går nämligen högt upp på bergskanten precis bredvid havet. Ganska läskigt då det är ganska smalt och bitvis väldigt brant. Hittade en video på youtube där en kille åker motorcykel den vägen, spola igenom lite snabbt så förstår ni allvaret ;)
Men trots att det var lite läskigt så var utsikten fantastisk. Solnedgången som vi sedan bevittnade från en liten fiskeby mitt i ingenstans, den var magisk!

⬇️Slänger in lite härliga bilder som vi tog nedan⬇️

Hola todos!

Jag har alltså börjat blogga?!?!
Vet att jag lovade många en vlogg men jag har fan inte lust eller möjlighet att redigera och ladda upp massa videos. Så håll till godo med text och bild.

Idag har jag och Therese gått till grannbyn för att testa om sanden var vitare på andra sidan... det var den inte. Det var samma sand och solstolarna var likadana. Ölen var däremot €0,50 dyrare än här (enbart en observation).

Den lilla vägen längs berget var väldigt fin men med stekande sol och ingen vind var det ganska jobbigt. Fast helt klart vät det när vi kom fram på andra sidan.

Det var allt för denna gången, nu blir det siesta och sen pluggafton!