Nästa morgon kl. 05.30 var det dags för Julia och Fanny att göra vårat efterlängtade Skydive! Vi har försökt ett flertal gånger utan lycka men äntligen var det bra någ att hoppa. Detta var väldigt tur då det var Fanny pch Jasses sista dag i Australien innan de reste vidare till Asien, alltså sista chansen Julia och Fanny kunde hoppa tillsammans!

Vi gjorde ett sunrise jump vilket betydde en tidig morgon! På bara en halvtimme tog vi oss från centret till föygplatsen och upp till 14.000 ft.
Varken Julia eller fanny var nervösa denna gången utan vi var bara galet taggade och log konstant under hela upplevelsen!

Julia hoppade först av alla medan Fanny hoppade 4:e. Därmed såg Fanny Julia samt två andra bara försvinna ut ur planet innan även hon fick hoppa.
En minuts fritt fall var de bästa sekundrarna i livet innan instruktörerna fällde ut fallskärmen och vi gled ner resten av biten som svävande fåglar.

Vi hade lyckats få tillstånd att landa mitt i stan på en fotbollsplan i ett stadium vilket gjorde att vi var tillbaka på centret en timme tidigare än vad vi skulle ha varit!

Fallskärmshoppet var garanterat det bästa vi har gjort och när vi kom ner ville vi bara hoppa igen!

Efter hoppet åt vi en dunderfrukost för att fira tt vi hade hoppat men även för att sörja att vi skulle splittra på oss samma dag...

Under resten av dagen tog vi det bara lugnt och gick runt lite på stan innan stressen och paniken plötsligt kom fram i Fannys ansikte. Jasse och Fannys plan hade tidigarelagts fyran timmar och detta mail hade hamnat i Fannys skräppost.. Därmed blev det ett hetsigt och snabbt farväl innan de åkte till flygplatsen!

Vi kommer fortfarande försöka blogga lite, Jasse och Fanny från Asien och Julia från Australien innan vi möts upp igen på Bali i April!!

Vi har haft en fantastisk resa hittills och när vi tänker tillbaka så har vi sett otroligt mycket på bara lite mer än 1,5 månader. Nya Zeeland och Australien har definitift varit sjukt häftigt och härligt och jag (Julia) tror att jag kan tala för oss alla tre när jag säger att vi är riktigt nöjda med det vi har varit med om hittills.

//JFJ

Tack för oss än så länge 👊🏼

Dagen efter barriärrevet åkte Julia och Fanny på hen heldagsutflykt till regnskogen. Vi valde en tur som heter Uncle Brian's villet är en tur som är inriktad på sjöar och vattenfall i området söder om Cairns. Vi gjorde fyra olina stopp under dagen.

Vi började med Bablinda Boulders, vi gick en lite prommenad längs med floden som rann emellan stora klippblock. En bit ifrån the boulders fanns en liten sjö med härligt svalt vatten som vi hängde i rätt så länge. Vi hade inte kännt oss så svala på länge!
Vi åkte vidare till såkallade Josephine Falls där det fanns hala klippor som man kunde åka rutchkana på i floden. Detta var sjukt kul och vi kände oss som små barn igen!

Efter detta så åkte vi till en restaurang där vi åt lunch innan det var dags att åka till Milla Milla falls. Milla Milla Falls är ett stort och perfekt vattenfall som de har spelat in många filmer och reklamer vid. Vi simmade även igenom vattenfallet vilket är klassat som en av topp 50 saker man ska göra i livet! 👊🏼

Tillsist åkte vi till en gammal vulkan som har fyllts upp med regnvatten, där fanns även några små sköldpaddor som simmade runt.
Där fick vi även lite varm choklad vilket var perfekt då det regnade och vi var ganska kalla efter allt simmande i de svala sjöarna/floderna!

Efter detta tog vi oss tillbaka till Cairns igen för att gå och lägga oss tidigt för en aktivitet i soluppgången dagen efter 🙈

//JFJ

Efter Magnetic Island så tog vi bussen upp till Cairns. Staden Cairns i sig är inte jättemycket att se men det är vad som finns runtomkring som är det man vill åt. Vi kom fram med bussen sent på kvällen så vi gick nästan direkt och lade oss.

Dagen efter var det dags för en dagsutflykt till det stora barriärrevet. Vi gjorde två olika stopp under dagen, första stoppet var mitt ute i ingenstans! Där var det dags att dyka, Julia gjorde ett introductory dive då det var hennes första dyk någonsin medan Fanny och Jasse gjorde ett ordentligt dyk. Vi såg inte riktigt lika mycket marint liv som på whitsundays men det var ändå väldigt häftigt att dyka på barriärrevet!

Efter dyket snorklade vi litegrann och sedan var det dags för lunch. Vi hade perfekt väder så vi kunde sitta uppe och sola på däck medan vi åkte vidare till nästa snorkelställe, vilket var en liten sandö mitt i ingenstans. Vi snorklade runtomkring den och tog oss sedan upp på ön för att sedan snorkla tillbaka till båten igen. Här fanns lite mer corall än det tidigare stället och även mycket sjöstjärnor och fiskar!

Sedan var det dags att ta oss tillbaka till Cairns igen.

Vi åt ett billigt backpacker meal till middag och sedan var det dags för utgång. Vi bodde på det ultimata backpackerresortet som heter Gilligans. Det är nästan den mest centrala punkten i hela Cairns då de även har den klubben/baren som de flesta går till på kvällarna även om de inte bor på hostelet. Förövrigt ett riktigt bra hostel!

//JFJ

Efter Whitsundays åkte vi som sagt direkt till Magnetic Island som ligger utanför staden Townsville. Vi tog en färja ut till ön och tog oss till vårat hostel som var lite resort-liknande. Vi bodde i en bungalow och hostelet hade pool och låg längs med stranden. Det var även ett partyhostel som anordnade olika aktiviteter och fester på kvällarna vilket var kul!

Dagen efter hyrde vi en liten bil och åkte runt för att utforska ön. Vi åkte till olika "bays", stränder och klippor. Vi åkte även till ett ställe och gjorde en hike upp till en utsiktsplats. På vägen upp såg vi ca: 5 vilda koalor sovandes i träden.

Vi såg även vilda Wallabies, som små mini kängrusar, som åt frön ur våra händer. Dom var så söta att man ville ta med dom hem!

Vi tog även bilen till "West point" för att se solnedgången, det var otroligt fint även fast det var lite molningt! ⭐️

Dagen efter var det dags för oss att bege oss till sista stoppet på östkusten, Cairns 👊🏼

//JFJ

Från Fraser/Rainbow beach gjorde vi ett litet stopp på en natt i Hervey Bay för att återhämta oss från Fraser Island. Där tog vi det rätt så lugnt men vi testade även Stand up paddleboarding vilket var riktigt kul!

Från Hervey Bay tog vi nattbussen till Airlie beach vilket är utgångspunkten till Whitsundayöarna. Vi hade planerat en natt i Airlie innan Whitsundayturen och en natt efter men vi lyckades pricka in ett stort regnoväder som gjorde att alla var strandade i Airlie. Inga bussar/flyg/turer gick. Våran Whitsundaybåt blev försenad till dagen efter så vi fick stanna två nätter i Airlie beach innan istället.
Vi lyckades ändå komma ut med trimaranen "Avatar" tillslut och vi kom undan med lite småskurar bara. Det blev mycket snorkling men tyvärr var vindarna för starka och felvända så vi kunde inte ta oss ner till den kända Whitehaven beach vilket var ganska synd... Snorkligen var dock otroligt bra och vi var ett riktigt roligt gäng som hängde ute på näten när solen sken och drack några drinkar tillsammans på kvällarna!

När vi återvände till Airlie Beach fick vi direkt stressa iväg till buss-stationen för att åka vidare till Magnetic Island!

//JFJ

Efter Noosa var det dags för en tur ut på världens största sandö, Fraser Island! Tre dagar på ön med två nätters kamping i tält. Vi åkte ut på nyårsafton i fyrhjulsdrivna bilar som vi körde på stränder och guppiga sandvägar. Tyvärr kunde ingen av oss köra då Julia inte är 21, Jasse inte har körkort och Fanny hade lämnat sitt körkort hemma i sverige... Men vi hade sjukt kul ändå! Höjdpunkten var definitivt Lake Mckenzie som var ett av stoppen den första dagen. Det är en sötvattensjö med superfin vit sand och det klaraste vattnet man kan tänka sig! På kvällen åt vi en stor bbq och påbörjade sedan Nyårsfirandet. Vårat camp låg en bit upp från stranden så när klockan närmade sig 12 så tog vi oss ner för att fira in det nya året vid vattnet. Vi var lite smått rädda då kampingområdet var dingo-skyddat men inte stranden, så vi runt som paranoida galningar med Dingo-sticks hehe. Denna kvällen var det inte ett enda moln på himlen och vi såg den absolut finaste sjärnhimlen vi någonsin skådat då de har hur mycket mer stjärnor som helst här i Australien! Precis i vattenbrynet kunda man även få fram lysande plankton när man drog med fötterna i sanden.

Dagen efter vaknar vi upp 05.30 av värmeslag, Julia var praktiskt taget dränkt i sitt egna svett och det gick inte att somna om i tältet. Vi gick därmed upp och tog en lång kall dusch för att återhämta oss. Under dagen gjorde vi en del stopp till bl.a. "Hangover creek", Indian heads, champange pools och ett shipreck. Vi hade lite sämre väder men det var nästan bara skönt och svalkande.

Den tredje dagen åkte vi en bit längs med stranden för att stanna pch göra en hike in till en till sötvattensjö som heter lake Wabby, precis innan sjön ligger stora sanddynor som såg ut som öken. Hiken var rätt så tung då det var otroligt varmt och soligt men vi lättade upp stämningen med härlig svensk musik! ⭐️
Efter det åt vi lunch och tog oss sedan av ön!

För att sammanfatta Fraser så var det väldigt fint och häftigt det var dock värmen i tältet och skräcken för alla Australiensiska dödsdjur som inte uppskattades lika mycket!

//JFJ

Efter Byron åkte vi till surfers paradise som är en stadsdel i staden goldcoast. När vi kom fram till hostelet så var vi helt genomsvettiga så vi hoppade i poolen och hängde där ett tag då vi bara hade badat i hav tidigare under resan. Vi tog oss därefter ner till centrum där vi handlade och gick förbi den "kända" surfers paradise skylten. Vi var jättetrötta och slitna efter Byron bay så vi bestämde oss för att gå och lägga oss tidigt.

Dagen efter tog vi oss ner till stranden i surfers. Vi låg dock bara där i 1,5 h för det var så himla varmt och svårt att bada med massa vågor och väldigt strömt vatten. Vi gick upp och la oss vid poolen där vi träffade två tjejer som också var från Sverige. Vi bestämde oss för att vi skulle gå ut tillsammans på kvällen på en av surfers paradise alla nattklubbar. Vi åkte även upp i en byggnad som hette Skypoint, som var den högsta byggnaden i surfers paradise där man hade utsikt över hela skylinen och stranden. Vi gick tillbaka till hostelet och fixade oss innan vi gick ut på kvällen.

Dagen efter åkte vi vidare upp till Noosa. Jasse hade väldigt ont i halsmandlarna och Fanny och Julia hade varit sjuka i några dagar så vi gick till en vårdcentral och bokade tid hos en läkare till Jasse. Vi tog det lugnt på kvällen och dagen efter begav vi oss till läkaren som skrev ut penicillin till Jasse. Efter detta begav vi oss ut på en hike i Noosas kända nationalpark. Det var helt fantastisk natur och många vackra vyer. Vi fick bland annat se så kallade fairy pools, som är små pooler som fylls upp av vågor från havet utanför. Vi var även överlyckliga då vi lyckades se en koala sovandes i ett träd och även två sköldpaddor. Efter detta gick vi och lade oss på stranden ett tag. Vi hade fått tips från vår vän Li som bodde i Noosa förra hösten om att gå och äta på en hamburgare restaurang som heter Betty's burgers. Vi fick där smaka några av de godaste hamburgarna vi ätit hitills i livet. Mätta och belåtna gick vi tillbaka till hostelet och bestämde oss för ännu en lugn kväll då vi alla var lite småkrassliga. Vi gick dock ner för att dricka en drink på en av Noosas många charmiga barer. Vi blev verkligen positivt överraskade av Noosa, staden var hur mysig som helst och det var jättetrevlig stämning på kvällen. Dagen efter var det dock dags att lämna och nästa stop blev Rainbow beach där vi skulle åka ut till Fraser Island ifrån.

/JFJ

Efter Sydney fortsatte vi upp längst med kusten till nästa stopp som var Byron Bay. Här skulle vi stanna i 6 nätter och även fira jul. Detta var första gången vi var så länge på ett ställe efter alla korta stopp på nya Zeeland vilket var väldigt skönt. Byron är en väldigt liten surfar stad så vi hängde mest på stranden och gick ut på kvällarna. Första dagen gjorde vi dock en hike upp till den kända fyren. Vi var helt genomsvettiga när vi kom upp, men det var verkligen värt mödan när vi fick se utsikten. Vi hikade även förbi Australiens östligaste punkt vilket var väldigt häftigt.

Resten av dagarna hängde vi mest runt och bara tog det lugnt. Det är verkligen så himla skön vibe i Byron, massa backpackers och väldigt avslappnat på uteställena, vi älskade det! vi bodde även på ett väldigt trevligt hostel, där vi hade en egen liten lägenhet med kök, toalett, vardagsrum och uteplats som vi delade med 5 andra. vi bodde med 5 killar som vi hängde lite med, sen var även en tjej som heter Elin som vi kände hemifrån i Byron samtidigt som oss tillsammans med en kompis till henne.

På julafton anordnades en barbeque på hostelet, så alla som bodde där satt och hade det trevligt och spela massa spel osv på ett långbord innan vi gick ut på kvällen och firade.

Vi lämnade Byron den 26 december och fortsatte upp till gold coast och surfers paradise. Det kändes nästan lite konstigt då det kändes som vi verkligen hade skapat oss en liten vardag i Byron, men fler äventyr väntade och vi var tacksamma för den tid vi fick spendera på detta underbara ställe.

/JFJ

Nu har vi varit extremt dåliga på att uppdatera... Men vi ska försöka så gott vi kan nu sista tiden innan Fanny och Jasse åker vidare till Asien och Julia åker tillbaka till Sydney.

Den 15:e december flög vi från Nya Zeeland till ett regnigt Sydney. När vi packade i Christchurch så tänkte vi att vi inte skulle använda våra värmare kläder längre och därmed packade ner dem längst ner i väskan... Vi fick ett regnigt välkomnande första kvällen och även hela dagen efter. Detta hindrade dock inte oss från att göra en ordentlig sightseeing-tur i staden! Vi gick ner via Hyde park till Circle Cay och såg Operahuset, hamnen och Sydney Harbour Bridge. Vi gick även vidare till Darling Harbour, haymarket och Chinatown. Vi hann till och med lite shopping. Jasse och Fannys kompis Hugo har precis flyttat till Sydney för att jobba som kock, han var med oss under dagen och visade oss runt lite.

Dagen efter var det strålande sol så vi bestämde oss för en heldag på Bondi Beach! Äntligen ordentlig värme! Vi låg och gottade oss på stranden och gick senare på eftermiddagen bort till Bondi Icebergs, en av Australiens mest instagrammade plats. Helt plötsligt, när vi låg och solade, gick en kompis från St Anton oväntat förbi. Vi hade lyckats lägga oss 10 meter ifrån varandra på en strand på andra sidan jorden, världen är verkligen liten. Vi bestämde att vi skulle gå ut med han och hans kompisar dagen efter.

På kvällen efter Bondi Beach gick vi ner till Opera bar och mötte upp Hugo och hans vän, vi tog en drink men en fantastisk utsikt över Operahuset och Sydney Harbour bridge på kvällen. Vi åkte även vidare och det blev en spontan utgång i Newtown. Det blev en väldigt bra dag helt enkelt.

Dagen efter prommenerade vi runt i botaniska trädgården och åt en lite senare lunch. Sedan var det dags för oss att göra oss i ordning och ta oss ut till Bondi Beach igen för att möta upp vår kompis från St Anton. Vi satt vid stranden och förkrökade lite innan vi gick vidare till en bar med livemusik. Det var väldigt kul men kvällen slutade tidigt. Sydney har mycket hårda regler när det gäller barer/klubbar/alkohol. Det stänger tidigt och man kommer inte in någonstans efter 1. Det är dock positivt då vi kom i säng väldigt tidigt!

Sista dagen i Sydney åkte vi ut till Manly Beach i några timmar innan det var dags att ta nattbuss till Byron Bay. Vi tyckte egentligen bättre om Manly än Bondi då det var mycket mindre folk och en lite mer relaxed stämning. Ännu en bra dag!

/JFJ

Andra dagen i Queenstown bokade vi en dagstrip till Milford Sound. Detta är ett fjordlandskap som låg ungefär 5 h från Queenstown. Bussresan dit var dock helt fantastisk, sjukt vackra vyer med massa berg och floder. När vi väl kom till Milford Sound så åkte vi på en 2 h lång utflykt med en färja. Man åker runt på fjorden och ser bergen runt omkring. Det var verkligen helt fantastiskt, Nya Zeeland är så himla vackert. Vi såg massa vattenfall, en grupp med sälar som låg och glassade på ett klippblock och massa snötäckta bergstoppar. Detta blev verkligen en heldagsutflykt, vi var helt slut när vi kom tillbaka till Queenstown. Vi bytte även hostel denna dagen, och flyttade till Base som är lite mer party hostel. Det bodde ett gäng sköna personer på vårt rum så vi hängde lite med dem på kvällen innan vi gick och lade oss.

Dagen efter beslutade vi oss för att gå på en hike som ledde till en utsiktsplats med utsikt över hela Queenstown. Man kunde ta en gondol upp till toppen, men backpackers som vi är bestämde vi oss för att spara lite pengar och få lite motion och hika istället. Hiken var ganska brant och tog ungefär 1,5 h men när vi väl kom upp var det värt det. Vi hade utsikt över hela Queenstown som ligger i en liten vik. Vi testade även att åka små gokart bilar i en liten bana, som kallas Luge. Det var roligare än vi hade föreställt oss, så det blev verkligen en lyckad dagsutflykt. Detta var även vår sista kväll i Queenstown, så vi bestämde oss för dricka lite vin och gå ut på kvällen. Det visade sig att en av de populäraste barerna låg på nedervåningen av vårt hostel, så vi hängde där större delen av kvällen och dansade och hade det allmänt skoj!

Klockan 07:45 dagen efter gick vår buss till Christchurch. Resan tog i stort sett hela dagen, då vi inte var framme förän åtta på kvällen. Vi spenderade natten i Christchurch och just nu sitter vi på flygplatsen i Christchurch och väntar på att vårt plan till Sydney och Australien ska avgå. Där väntar nya äventyr och vi kan inte vara mer taggade. Vi tackar Nya Zeeland för dess fantastiska natur och upplevelser och lovar att komma tillbaka!