Life

Det är väldigt många som frågar mig varför jag äter enligt kostschema. De funderar även vad jag vill uppnå. Eftersom alla anser att jag är smal och inte har något överlopps försöker jag bara ignorera frågan. För jag anser och har alltid ansett att jag har överlopps fett som jag vill bli av med, speciellt på låren, rumppan och midjan/"kärlekshandtagen". Ingen tycks riktigt förstå varför, så jag väljer att försöka prata bort det och säga att jag inte riktigt vet.
Man kan äta enligt kostschema för att bygga muskler ELLER för att gå ner i vikt och för mig är det alltså nummer två som gäller. Jag säger inte att jag är fet att det är därför jag vill gå ner i vikt, jag vill helt enkelt bara bli lite mer fit och känna mig bekväm i min kropp. Vilket jag verkligen har svårt med!
Idag då jag steg på vågen stod siffran på den siffran jag i så många år drömt om, även om den var närmare det övre talet så var det endå den siffran jag ville att skulle stå där. Jag blev så otroligt glad! Vikten är såklart inte allt.
Jag väljer även att gå ner i vikt för att få bort det jag tycker är överlopps för att sedan börja bygga muskler så att de synns. Det är väl lite min tanke nu när jag fått fundera så många gånger då alla frågar.
Så nu, ni som läser, ni vet nu varför jag dietar.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Life

Halloj!
Fick en kommentar om att skriva om min "diet", så tänkte väll ägna detta inlägg till det.

Jag har nu i snart 5 veckor ätit enligt ett kostschema som Sanna på Gym1 lagat specifikt för mig. Därför kommer jag inte att säga mängder i detta inlägg utan bara skriva vad det är jag äter.
Jag är väldigt kinkig med mat så mitt schema kanske inte är som många andras.

Till frukost ska jag äta havregryn + vatten= gröt. Grynost, soijalecithin och bär på. Har använt mig av sockerfri bärsoppa istället för bär eftersom soppan ger mera smak och färg åt det hela. Intar även c-vitamin och omega3 tabletter.
Till lunch äter jag antingen maletkött 7%, kyckling utan tillsatt vatten eller salt, eller fisk. Samt fullkornsris eller fullkornspasta och valfri mängd sallad och grönsaker. Gillar inte grönsaker, så brukar hålla mig till råa morötter eller sen kokta grönsaker men ärterna plockar jag bort. På maten kan jag sätta en viss mängd olivolja.
Till mellanmål äter jag antingen en pudix eller kvarg med sockerfri bärsoppa. Samt äppel och naturella cachewnötter.
Till middag äter jag antingen maletkött 7%, kyckling utan tillsatt vatten eller salt, eller fisk. Samt potatis eller batat, samma sak här igen med grönsakerna och salladen. Denna måltid ska jag alltid äta efter träningen oavsett när jag tränar på dygnet.
Till kvällsmål äter jag realbröd med avocado, kalkon pålägg och tomat. Samt äggvitor (ej gulan), hatar verkligen kokt ägg tycker det smakar och luktar "äggfis" haha. Så föredrar att steka det.
På kvällen intar jag även zink och magnesium.
Jag dricker över 2l vatten per dag, och ska försöka hålla mig till endast vatten.
Före träning äter jag banan, efter träning äter jag majskakor och dricker proteinshake. Till mina favoriter hör Scitecs 100% Whey protein i smakerna Vanilla very berry och Strawberry white chocolate. Tidigare var jag helt imot typ all proteinshake osv, men det är tydligen bra för återhämtningen, man blir inte en "hulk" bara för att man dricker det haha.

Jag måst äta med ca 4h mellanrum, helst mindre. Så det gäller att planera när man ska äta varje dag.

Ser ni hur mycket mat?? Jag kunde lätt konstatera att jag var på "diet" innan jag började min diet. Haha! Första dagarna och första veckan var jobbig, var alltid övermätt och hade spyorna i halsen av all mat. Nu fem veckor senare längtar jag efter nästa mål efter varje måltid. Lite börjar jag tröttna på den torra maten. Jag får alltså inte steka i något annat än vuokaspray, jag får inte ha något grädde eller dressing osv. En viss mängd olivolja får jag lägga på maten. Salta får man ju inte heller göra för mycket eftersom det binder vätska, så maten är ganska smaklös för jag har inte riktigt hitta någon bra krydda.
Så det här är vad jag äter varje dag!
Jag tycker det är roligt att se hur kroppen påverkas av all den ren mat jag ätit och hur mycket mindre svullen jag är nu. Jag har inte fått så stora resultat och som min kompis sa åt mig när jag velat ha snabbare resultat : det tar över 20 dagars diet innan det börjar hända något! Och det är nog sant det.
Snart blir det sommarlov och jag ska försöka hålla mig till ren mat men även unna mig när jag känner för det. I höst tänker jag igen fortsätta med mitt kostschema.

Har ni frågor så fråga!

Likes

Comments

8.5-14.5.2017

Måndag: 1h Tabata, 1h Bodyattack
Tisdag: 1h gym
Onsdag: 1h Bodypump, 30min gym
Torsdag: -
Fredag: 1h42min länk/pw (11,2km), 1h Bodypump
Lördag: 47min länk (7km)
Söndag: 1h23min länk/pw (11,7km), 1h Fatburning

15.5-20.5.2017

Måndag: ca 5-7km powerwalk skuffandes på en gumma i rullstol (svetten bara rann, haha), 1h Bodyattack
Tisdag: 36min länk (4,5km), 1,5h gym
Onsdag: 1h Bodypump
Torsdag: 1h Bodyattack
Fredag: -
Lördag: 1h20min powerwalk (7,4km) + 16min powerwalk (1,5km)
Söndag: 1h21min powerwalk (7,3km), 1h Fatburning

Likes

Comments

Life

Sov ut ordentligt idag och vaknade först runt kl11. Ställde mig på vågen, vägde det lägsta på fyra veckor, måtten i midjan hade även minskat med 3-4cm. Blev så glad och nöjd så fick en massa energi! Så tog Julia med mig och så åkte vi till Hangö för att gå på naturstigen ut till Tulludden. Så fint, men vi bestämde oss sådär halft att det var första och sista gången eftersom det kryllade med ormar där. Usch fyy! Åkte via Täktom och gick en kortare naturstig där också.

Likes

Comments

Life

Ååh jag är så glad idag! Det är nog vädret som gör det, samt att vakna upp en söndag morgon utan bakfylla, äta frukost och sen dra ut på en lång länk. Så bra! Om en timme blir det morsdagslunch hemma i Tenala. Glad morsdag alla fina mammor!❤ Ikväll blir det morsdagskaffe hos fammo och sen jomppa.
Igår hade jag min första cheatmeal på kostschemat, och guuud vad gott det var med kaka, jag lovar att jag åt kaka för 10 personer igår. Haha! Vågen visade endå mindre än tidigare idag morse så kakan gjorde ingen skada, bra så. Nu fortsätter jag med kostschemat som tidigare och ska försöka hålla mig från cheatmeals några veckor.
Ha en bra dag alla!

Likes

Comments

Life

24.4-30.4.2017

Måndag: 1h Tabata
Tisdag: 1h Fatburning
Onsdag: sjuk
Torsdag: sjuk
Fredag: -
Lördag: 1h Tabata
Söndag: -

1.5-6.5.2017

Måndag: -
Tisdag: -
Onsdag: 1h gym (ben), 1h Bodypump
Torsdag: 1h Bodyattack
Fredag: 1h Bodypump
Lördag: 1h44min promenad/powerwalk (10,3km)
Söndag: 1h Fatburning

Likes

Comments

Life

Tillfrisknade redan dagen efter jag senast bloggade. Då låg jag hemma i feber men var tillbaka på praktiken på fredagen för några timmar. Helgen fortsatte med jobb och vidare till Åbo för att fira vappen med fina vänner. Så på söndagen brunchade vi först på Bossa i Ekenäs, såå gott och såå värt priset! Sen åkte vi till Åbo, festade på hotellet och vidare till en hemmafest. Roligt som fan! Men en aning för mycket alkohol. På måndagen var det trögt, men kämpade upp för att äta supergod hotell frukost. Mums!
På tisdagen började jag på min andra praktikplats, Kårkullas ett boende för äldre med utvecklingsstörning. Alltså jag stortrivs, alla är såå söta och snälla!
På onsdagen började jag med mitt kostschema. Går väll sådär.. Åt liksom mindre mat tidigare än nu när jag börjat min diet?! Men har själv fuskat och minskat portionerna lite, eftersom jag är spyfärdig efter alla mål för jag är fööör mätt. Trodde aldrig jag skulle äta ärter eller broccoli eller kokta ägg, men I do, i små mängder!!
Denna helg har jag ledigt, så välbehövligt! Behöver verkligen sova ut och ta itu med det jag lämnat på sidan under en längre tid.
Nu ska jag förbereda sista målet för denna dag, ha de bra!

Likes

Comments

Life

Kände redan igår att nått var på kommande, i halsen. Igår kväll var det så gott som omöjligt att svälja och inatt har jag vakat och drömt underliga och oroliga drömmar. Haft feber hela natten och nu stegring. Är helt slut! Skulle haft praktik och sen direkt kvällstur idag på vård i hemmet, men inget av det blir av.
Tur lagade jag mat igår så jag har något att äta nu när jag är sjuk, har ingen ork att göra någonting alls då jag har stegring.
Brukar sällan bli sjuk med feber, endast flunssa, så jag tror att min kropp protesterar just nu efter att jag haft fullt upp från morgon till kväll i några veckors tid.

Hoppas ni får en bra onsdag iallafall!

Likes

Comments

Life

17.4-23.4.2017

Måndag: 1h Tabata
Tisdag: 1h Fatburning
Onsdag: 1h Bodypump
Torsdag: 1h Bodyattack
Fredag: 1h Bodypump
Lördag: 1h Tabata, 2h gym (axlar+bröst), + allt dansas på Fe, svetten bara rann haha
Söndag: 1h Fatburning.

Likes

Comments