Onsdag 2/8

Onsdag var en regnig dag. Regnet öste verkligen, och det åskade och blixtrade konstant! Åsksmällarna förstärktes säkert också för att det ekade i bergen. Men vi tog en liten sovmorgon, gick upp och åt frukost, sedan började vi åka mot Odda där vi bokat hotell de två kommande nätterna. Det var c.a. 20 mils resväg med återigen, fantastisk natur! Norge är verkligen helt otroligt! Vi tog ett par pauser efter vägen, bl.a. för att äta lunch. Vi stannade vid ett vattenfall och lagade lunchen, så mysigt! Vattnet till pastan tog vi direkt från naturen :) Vi gjorde även ett stopp vid ett ställe med ett stort dubbelvattenfall, mäktigt! Och högljutt!
Framme i Odda checkade vi in på hotellet, det var jättefräscht! Jättesköna sängar, och ordentliga fräscha duschar, lovely! På kvällen åkte vi iväg och letade en plats för att laga middag på, vi hittade en avstängd väg där vi slog oss ner och grillade.

Torsdag 3/8

Dagen med stort D, dagen då det var dags att gå upp till Trolltunga! Jag blev faktiskt riktigt nervös där på morgonen. Mest nervös var jag inför den hemska trappen vi hade kollat upp innan som man skulle upp för. Höjdskräcken sög i magen innan jag ens hade kommit dit haha. Vi var nere vid frukosten på hotellet när de öppnade vid 6:30, sedan gjorde vi oss redo. Det mesta var packat dagen innan, och vi hade delat upp den gemensamma maten mellan oss så det blev ungefär lika för alla.
För att komma till starten för Trolltunga fick vi åka bil ca. 15-20 min. från hotellet. När vi kom fram såg vi, tack och lov, att den berömda trappen var avstängd och borttagen på vissa ställen! Då försvann min nervositet. Vi fick reda på att detta hade skett för 2 veckor sedan. De har nämligen byggt en ny bilväg och en parkering 4km längre upp. Förr kunde man välja på att gå trappen eller en led i skogen för att påbörja rutten. Men nu kunde man alltså välja att ta bilen de första 4 km. Det lät lite lockande, men det var ändå inte ett alternativ! Vi var ju där för att gå hela sträckan.
Ca. 8:00 började vi vandringen där vi då alltså fick gå bilvägen de första kilometerna. Det kom förbi bilar lite då och då och vinkade åt oss, fusk tyckte jag även om man blev lite avundsjuk ;) Det kom även en bärgningsbil efter ett tag, den tog reda på en liten bil som inte orkade med den branta och kurviga vägen.
Efter ett tag kom vi in på vandringsleden. Den var utmärkt med röda T:n som var målade på stenar och som man skulle följa. Det fanns även skyltar som talade om hur många kilometer det var kvar. Ju längre tid de gick, desto längre tog det mellan kilometerskyltarna, i slutet tyckte jag att det aldrig kom en ny skylt haha. Sen när de väl dök upp en kunde man inte förstå att en kilometer varit så långt. Men vi hade många pauser längs vägen, både för att äta, dricka, vila och för att bara njuta av omgivningen. Det var så fint. Och det kändes som riktigt lyx att kunna fylla på vattenflaskan direkt i en bäck. Vi hade även väldigt tur med vädret, vi var helt inställda på regn eftersom vädret hade visat det. Men det var uppehåll och ibland t.o.m en värmande sol. Det enda var att det blåste större delen av vandringen uppåt, men vi var så bra utrustade att det inte gjorde någonting. Vid kl. 13 var vi äntligen framme vid Trolltunga!
Jag tror jag fick någon slags adrenalinkick eller någonting när vi närmade oss, för helt plötsligt kunde jag knappt vänta tills vi var framme och jag kunde gå längst ut på klippan och sätta mig! Vart tog höjdrädslan vägen där liksom? Det var inte så jättemycket folk där, jag trodde det skulle vara mer. Jag hade läst att man kunde få köa i timmar för att få gå ut på klippan, men jag hade bara några personer före mig i kön. Det kan ha berott på vädret eftersom det ju hade visat dåligt väder. Och när vi stod där så drog det ihop sig till oväder. Det blåste så kraftigt ibland att man vinglade till. Men ändå skulle jag längst ut på klippan och ställa mig! När man stod i kön bakom klippan såg man att den var mycket bredare än vad den ser ut att vara från sidan, plus att den lutar bakåt, så det kändes mycket tryggare när man såg det. Och det var såå häftigt ute på klippan! Man bytte positioner samtidigt som man försökte kolla på utsikten. Vi hade delat upp oss så några stod kvar uppe och tog kort på oss som gick ut, och sedan byttes vi av. När alla var klara och vi hade stått stilla ett tag började vi frysa jättemycket, så då åkte sista lagret med kläder på. Vi försökte hitta en plats med lä för att steka våra korvar och få i oss lite mat. I samband med det startade ovädret på riktigt. Det blåste SJUKT mycket, och regnade åt alla håll. Vi blev av med ett paraply och ett sittunderlägg som blåste över kanten. Och vi såg flera stycken som blev av med grejer, det var till och med en poncho som flög av en tjej och över kanten. Vi hittade en någorlunda bra plats för matlagning och sedan gick det undan, riktigt bra teamwork! Så här i efterhand tycker jag verkligen att vi var så coola! Hungriga, trötta och i vidrigt väder skulle vi laga mat, men det gick galant och inga sura miner, heja oss!
Vandringen neråt kan jag ärligt säga var hemsk. Ovädret var med oss hela vägen, och kroppen var helt slut. Men ändå höll vi humöret uppe, knappt så jag förstår det haha. Vi fick med oss en asiatisk kvinna på tillbakavägen. Hon var där själv och inte alls så bra utrustad som vi var, så hon fick ta sällskap med oss. På vissa ställen kunde man knappt se var man skulle gå på grund av regnet och blåsten, jag hade absolut inte velat gå där själv. Det syns i min kamerarulle hur jobbigt det var på nervägen också, jag har i princip inga bilder alls. Man bara gick på och ville hem. Det gick inte att kolla nån utsikt heller då det var mulet, disigt och regnigt. Men trots allt det så kände man sig så nöjd! Man var så nöjd att man hade tagit sig upp och nu bara hade tillbakavägen kvar.
När vi nådde fram till bilvägen kändes det att man hade gått hela dagen. Benen och fötterna gjorde SÅ ont! Vi försökte allt för att lätta på smärtan, gå baklänges, springa, sitta ner ibland, men det var bara att gå på och stå ut. Man såg ju trots allt målet där nere och visste att snart var man framme! Vandringen slutade på 44276 steg enligt min stegräknare, och tog totalt lite drygt 12 timmar, ca. kl. 8:00 till ca. kl. 19:30. Jag är SÅ stolt över oss! Vi är så braa!

Fredag 4/8

Trötta men otroligt nöjda åkte vi hem. Det syns också på min kamerarulle, energin att kolla på omgivningen fanns knappt. Tänkte mest på mat, få sova och att komma hem haha.
Finns inte ord för vilken fantastisk resa det här var! Tack brudar, ni är bäst!

Lunchpaus :)

Dubbelvattenfall!

Middag :)

Mot Trolltunga!

Resterna av trappen..😬

Äntligen framme!

Utökar min lilla samling med magneter :)

Tack tack tack brudar för en fantastisk resa! Man kan inte säga det nog många gånger, vi är bäst!

Måndag 31/7

Dagen då det var dags att starta resan till Norge! En del förberedelser innan som t.ex. utrustning, packning och framförallt; snacks! Det råkade bli en del snacks för mig, och eftersom vi redan hade frukost, lunch och middag ordnat hade jag kvar rätt mycket av det när jag kom hem. Men hellre för mycket än för lite :)
Vi startade från Sunne strax efter kl.7 och var framme vid vandrarhemmet nedanför Preikestolen strax efter kl. 20. Så det blev en lång dag i bilen, men det fanns så mycket fint att se efter vägen så det gick jättebra. Norge har verkligen en fantastisk natur! Efter vägen behövde vi åka färja två gånger, och på den ena färjan åkte vi mittemot den häftigaste regnbågen jag sett! Det var regn och grått över hela fjorden, men rätt fram var det en solfläck omringad av en superskarp regnbåge. Så häftigt! Till slut var vi iallafall framme vid vandrarhemmet. Det var trångt, varmt och lyhört, men väldigt mysigt ändå. En sen middag som vi lagade i det gemensamma köket på vandrarhemmet, sedan somnade vi gott.

Tisdag 1/8

Uppe tidigt för frukost innan det var dags att vandra upp till Preikestolen. Frukosten var otroligt god, den serverades i restaurangen vid hotellet så det var verkligen en hotellfrukost, en mycket positiv överraskning.
Efter frukosten gjorde vi oss i ordning för dagens vandring. Ungefär halv nio var vi redo att ge oss iväg. Vandrarhemmet låg som sagt precis nedanför starten till Preikestolen, så det var bara att börja gå, väldigt smidigt. Vanligtvis tar rutten ungefär 4 timmar, men för oss tog det bra mycket längre än så. Vi stressade inte utan tog det lugnt, och tog många pauser. Viktigt att fylla på med vätska och mat efter vägen, och foton haha. Vi tog även en väldigt lång lunch på en klippa vid sidan av Preikestolen.
Det tog ca. tre timmar för oss att komma fram till Preikestolen, och där var vi långt ifrån ensamma. Det var väldigt fint väder just den här dagen, vilket vi var otroligt glada för. Men det gjorde ju så klart att det blev mer folk. På vissa ställen var det läskigt med mycket folk, vägen man gick på var väldigt smal, och vid kanten var det stup rätt ner, utan staket. Det hade räckt med en liten knuff från någon, eller att man snubblade så var det hej då. Så att trängas med folk där var ingen höjdare. Dessutom hade en del med sig hundar och barn. Jag kan inte för mitt liv förstå det. Vuxna människor kan ju oftast hålla ordning på sig själva, men barn och hundar kan inte det. Usch. Men ingen ramlade ner den dagen iallafall som tur var! Dock såg vi ambulanshelikoptern två gånger under dagen. Ena gången hörde vi bara att den landade längre bort, och andra gången plockade den upp en kvinna som vi precis hade gått förbi. Hon hade ramlat på vägen ner och vad det verkade som hade hon slagit i huvudet och benet.

Hur som helst, utsikten från Preikestolen går nästan inte att beskriva. Det var så otroligt mäktiga, och fina vyer både där uppe och längs vägen. Det gick nästan inte att ta in det man såg. Sjukt fint!! Väldigt spännande och nervigt att våga sig nära kanterna också, höjdrädslan sög tag i magen många gånger. Dock gick vi aldrig längst ut på spetsen då det var kö dit. Vi kände att det inte behövdes heller, det fanns så mycket mer utrymme runt om med exakt samma vy så det spelade ingen roll var man satt eller stod.

Efter ca. kl. 15 började vi vandringen nedåt igen. Då hade det börjat mulna på och blåsa, så då blev det kallt. Men när man började röra på sig fick man upp värmen, och när vi kom längre ner sken solen igen. När vi var nästan framme la vi oss i solen en stund, jag tror nog att vi allihop slumrade till en stund. Strax efter kl.18 anlände vi till vandrarhemmet igen, så man kan säga att våran tur tog 10 timmar istället för 4 hehe;) En dusch och en kvällsmiddag på det, sedan var det godnatt.

Blåsigt värre på färjan!

Huset längst ned var vandrarhemmet som vi bodde på, utsikten där inifrån var såå fin!

Vandringen har börjat!

Framme!

Här sitter vi på kanten på Preikestolen och kollar ut över Lysefjorden, fantastikt!

Lunch with a view!

Helt klart värt varenda minut det tog att göra den här vandringen! Så nöjd!

Fredag

Vi startade dagen med frukost på hotellet! Det fanns en jättemysig uteplats att äta på, och det var helt ok god frukost :) Sedan tog vi våran karta och gick ut för att upptäcka Rom ännu mer. Första målet för dagen var Fontana di Trevi. Vi såg massa fint efter vägen, men som de dåliga turister vi är vet vi knappt vad vi såg :) Vi hittade iallafall till Fontana di Trevi, så fint! Även Pantheon kom vi fram till, där tog vi en glasspaus innan vi gick in. Sedan styrde vi stegen mot Vatikanen. Det såg långt ut på kartan men det gick faktiskt rätt fort att gå dit, vi hann till och med äta en pizza längs vägen.

Vid Vatikanen var det så mycket folk. Kön in till Peterskyrkan var såå lång. Men vi ställde oss där, och det tog inte så lång tid som vi trodde, ca. 20-25 min. Däremot var det väldigt varmt, och när vi närmade oss ingången fick jag sätta på mig en kofta eftersom man skulle ha täckta axlar och knän, VARMT. Upp i kupolen skulle vi också, 500+ trappsteg. Det gick bra i början, sen blev det mindre och mindre utrymme, brantare och varmare. Hej klaustrofobi. Men tillslut kom vi upp, utan panikattacker. Helt klart värt det! SÅ otroligt fint och mäktigt!

Sedan vandrade vi neråt igen och gick in i kyrkan och kikade. Jättefint men man kände sig lite dum, ungefär som att man inkräktade på någon annans mark. Många var ju där för att dom var troende. Folk satt lite här och där och bad, och runt en staty var det folksamling och vi förstod inte varför. Efteråt läste jag att den statyn är helig för de som är troende.

En bit ifrån Vatikanen kände vi att det var dags för mat. Dyraste maten på hela helgen, och den minst goda. Dock hade vi roliga bordsgrannar, två par från L.A. Dom bjöd oss och ett par till från Wales på tequila. Dom hade ett speciellt sätt att ta tequila på som vi också blev tvungna att testa! haha ett gott skratt fick vi i alla fall. Sedan strosade vi runt ytterligare, och då kom vi fram till en fyrkantig inhägnad med ruiner. Där i såg vi den första katten vi sett i Rom. När vi kollade mer ut i ruinerna dök det upp katt efter katt, det var jättemånga katter som bodde där, kul för en kattälskare som mig😽 När det mörknade gick vi förbi Colosseum igen. Det var jättefint i mörkret och så mysigt :) Sen satte vi oss på en uteservering med vin och öl + tilltugg.

Lördag

Vaknar upp till klarblå himmel och strålande sol, så skönt! Även om det varit varmt hela tiden, och vi båda bränt oss i diset dagen före, så är det alltid roligare med solsken! Vi åt frukost och sedan gick vi direkt till Colosseum och ställde oss i kö för en guidad tur. Väldigt mäktigt att komma in Colosseum och få höra lite om dess historia. Men det var mer förfallet än vad jag trodde. Det var ett skal och ruiner kvar typ. Men sjukt häftigt ändå!

Sedan åt vi pasta igen, och strosade runt ännu mer i denna vackra och fantastiska stad. Helt underbart att bara va, och gå runt och kolla på allting. Runt varje hörn var det alltid något fint att se på. Dock många och jobbiga "försäljare" överallt, armband, selfiesticks, mobilladdare, leksaker m.m. Jättejobbiga! Speciellt många utanför varje sevärdhet.

Sista kvällen i Rom lyxade vi till det med både mat och efterrätt. Jag tog pasta carbonara tonfisk, och till efterrätt någon form av cheesecake. Väldigt gott! När vi kom tillbaka till hotellet upptäckte vi att vårat hotell tydligen hade en takterrass också. Fin och mysig utsikt som det tyvärr var svårt att få en rättvis bild på.

Söndag

Dags för sista frukosten i solen, sedan fick vi börja ta oss till flygplatsen. Vi tänkte ta det billigare alternativet buss, men det fick bli tåg istället då vi inte orkade ta reda på hur vi skulle göra eller vilken buss vi skulle ta. 14 euro/person för tåget men det gick fort och smidigt. Värt tycker jag! Vi kom precis i lagom tid till flygplatsen.

Den här gången tyckte jag inte alls att det var jobbigt att flyga! Tråkigt att åka hem bara, jag har verkligen fått mersmak för att resa nu!

Sedan måste jag bara än en gång nämna den fantastiska glassen de har i Rom! Den godaste jag åt förutom cheesecake, var en glass med smak av citron/lime och basilika! Basilika i glass låter ju jätteknepigt, men mums så gott! Väldigt fräsch smak. Jag köpte med mig en souvenir också, en magnet med en moped eftersom det var mopeder överallt. De åkte som galningar precis som bilarna.

Flyget hem gick bra i alla fall och vi landade i Sverige runt 16:00, åkte till hotellet och hämtade bilen och sen raka spåret hem. Tror vi var hemma i Sunne typ kl. 21.

Tack Sebastian för den här underbara födelsedagspresenten, helt fantastiskt! Älskar dig, du är bäst 😘

Fontana di Trevi

Utanför Pantheon

Vatikanen och Peterskyrkan

Katter😽

Takterassen på hotellet

De här två har använts flitigt under den här resan! Väldigt bra grejer;)

Onsdag
Dagen då det äntligen var dags att börja resa mot Rom! :) Direkt efter jobbet kom Sebastian till Kil, så åkte vi mot Stockholm och Arlanda. Vi var framme ca. kl. 21 på Connect Hotel Arlanda, jättebra och fint hotell! Väldigt smidigt och bra med parkering också, vi kunde ha bilen där ons-sön för nästan inga pengar alls! Vi var jättetrötta och skulle upp tidigt så vi gick och la oss direkt vi kom fram.

Torsdag
05:30 var det dags att gå upp. Nervös som tusan skulle jag försöka få i mig frukost, det gick inte.. 6:30 gick bussen till Arlanda, då släppte nervositeten lite men det var fortfarande jobbigt. Gillar verkligen inte att flyga. Som alltid var starten jobbig, men väl i luften gick det bättre. Landningen är det bästa för då får man snart gå av :) Ca. kl. 12 var vi iallafall äntligen framme i Rom! Där fick det bli ett dyrt expresståg på 30 min från flygplatsen in till centrum.

Väl där visste vi inte alls vart vi skulle. På tågstationen sa de att vårt hotell låg alldeles i närheten, men vi irrade omkring på massor med gator och kunde inte hitta det. Tillslut gick jag in på en krog och frågade. Det visade sig att hotellet låg nästan precis där vi var😬 Hotel Viminale hette det, mysigt och lite halvfräscht.

När vi var installerade på hotellet gick vi ut och såg oss omkring i ett mulet Rom. Vi köpte glass, vilken fantastisk glass! Helt underbar, speciellt cheesecake. Tillslut hamnade vi vid en stor byggnad som vi inte förstod vad det var. Vi hamnade där flera gånger under resan men det var inte förrän på hemvägen vi kollade upp vad det var haha. Monumento a Vittorio Emanuele II hette det, enligt Wikipedia är det ett resultat av en tävling om ett nationalmonument, som vanns av arkitekten Giuseppe Sacconi. Arbetet påbörjades 1885 och slutfördes 1911.

Vi tog även en sväng förbi Colosseum, mäktigt! Det var vakter med vapen lite här och där, det kändes både tryggt och läskigt. Vi strosade runt ett tag och kollade på allt vackert, sedan satte vi oss och tog ett glas vin och en öl och kollade på den galna trafiken som är i Rom. Helt sjukt att dom överlever. Roliga små bilar dock :) På kvällen gick vi ut och åt, godaste pastan jag ätit!

Vid Monumento a Vittorio Emanuele II :)

Vårt hotell :)

Utanför vårt hotell! Tydligen vaktade de en synagoga som låg bredvid.