Fredag

Vi startade dagen med frukost på hotellet! Det fanns en jättemysig uteplats att äta på, och det var helt ok god frukost :) Sedan tog vi våran karta och gick ut för att upptäcka Rom ännu mer. Första målet för dagen var Fontana di Trevi. Vi såg massa fint efter vägen, men som de dåliga turister vi är vet vi knappt vad vi såg :) Vi hittade iallafall till Fontana di Trevi, så fint! Även Pantheon kom vi fram till, där tog vi en glasspaus innan vi gick in. Sedan styrde vi stegen mot Vatikanen. Det såg långt ut på kartan men det gick faktiskt rätt fort att gå dit, vi hann till och med äta en pizza längs vägen.

Vid Vatikanen var det så mycket folk. Kön in till Peterskyrkan var såå lång. Men vi ställde oss där, och det tog inte så lång tid som vi trodde, ca. 20-25 min. Däremot var det väldigt varmt, och när vi närmade oss ingången fick jag sätta på mig en kofta eftersom man skulle ha täckta axlar och knän, VARMT. Upp i kupolen skulle vi också, 500+ trappsteg. Det gick bra i början, sen blev det mindre och mindre utrymme, brantare och varmare. Hej klaustrofobi. Men tillslut kom vi upp, utan panikattacker. Helt klart värt det! SÅ otroligt fint och mäktigt!

Sedan vandrade vi neråt igen och gick in i kyrkan och kikade. Jättefint men man kände sig lite dum, ungefär som att man inkräktade på någon annans mark. Många var ju där för att dom var troende. Folk satt lite här och där och bad, och runt en staty var det folksamling och vi förstod inte varför. Efteråt läste jag att den statyn är helig för de som är troende.

En bit ifrån Vatikanen kände vi att det var dags för mat. Dyraste maten på hela helgen, och den minst goda. Dock hade vi roliga bordsgrannar, två par från L.A. Dom bjöd oss och ett par till från Wales på tequila. Dom hade ett speciellt sätt att ta tequila på som vi också blev tvungna att testa! haha ett gott skratt fick vi i alla fall. Sedan strosade vi runt ytterligare, och då kom vi fram till en fyrkantig inhägnad med ruiner. Där i såg vi den första katten vi sett i Rom. När vi kollade mer ut i ruinerna dök det upp katt efter katt, det var jättemånga katter som bodde där, kul för en kattälskare som mig😽 När det mörknade gick vi förbi Colosseum igen. Det var jättefint i mörkret och så mysigt :) Sen satte vi oss på en uteservering med vin och öl + tilltugg.

Lördag

Vaknar upp till klarblå himmel och strålande sol, så skönt! Även om det varit varmt hela tiden, och vi båda bränt oss i diset dagen före, så är det alltid roligare med solsken! Vi åt frukost och sedan gick vi direkt till Colosseum och ställde oss i kö för en guidad tur. Väldigt mäktigt att komma in Colosseum och få höra lite om dess historia. Men det var mer förfallet än vad jag trodde. Det var ett skal och ruiner kvar typ. Men sjukt häftigt ändå!

Sedan åt vi pasta igen, och strosade runt ännu mer i denna vackra och fantastiska stad. Helt underbart att bara va, och gå runt och kolla på allting. Runt varje hörn var det alltid något fint att se på. Dock många och jobbiga "försäljare" överallt, armband, selfiesticks, mobilladdare, leksaker m.m. Jättejobbiga! Speciellt många utanför varje sevärdhet.

Sista kvällen i Rom lyxade vi till det med både mat och efterrätt. Jag tog pasta carbonara tonfisk, och till efterrätt någon form av cheesecake. Väldigt gott! När vi kom tillbaka till hotellet upptäckte vi att vårat hotell tydligen hade en takterrass också. Fin och mysig utsikt som det tyvärr var svårt att få en rättvis bild på.

Söndag

Dags för sista frukosten i solen, sedan fick vi börja ta oss till flygplatsen. Vi tänkte ta det billigare alternativet buss, men det fick bli tåg istället då vi inte orkade ta reda på hur vi skulle göra eller vilken buss vi skulle ta. 14 euro/person för tåget men det gick fort och smidigt. Värt tycker jag! Vi kom precis i lagom tid till flygplatsen.

Den här gången tyckte jag inte alls att det var jobbigt att flyga! Tråkigt att åka hem bara, jag har verkligen fått mersmak för att resa nu!

Sedan måste jag bara än en gång nämna den fantastiska glassen de har i Rom! Den godaste jag åt förutom cheesecake, var en glass med smak av citron/lime och basilika! Basilika i glass låter ju jätteknepigt, men mums så gott! Väldigt fräsch smak. Jag köpte med mig en souvenir också, en magnet med en moped eftersom det var mopeder överallt. De åkte som galningar precis som bilarna.

Flyget hem gick bra i alla fall och vi landade i Sverige runt 16:00, åkte till hotellet och hämtade bilen och sen raka spåret hem. Tror vi var hemma i Sunne typ kl. 21.

Tack Sebastian för den här underbara födelsedagspresenten, helt fantastiskt! Älskar dig, du är bäst 😘

Fontana di Trevi

Utanför Pantheon

Vatikanen och Peterskyrkan

Katter😽

Takterassen på hotellet

De här två har använts flitigt under den här resan! Väldigt bra grejer;)

Onsdag
Dagen då det äntligen var dags att börja resa mot Rom! :) Direkt efter jobbet kom Sebastian till Kil, så åkte vi mot Stockholm och Arlanda. Vi var framme ca. kl. 21 på Connect Hotel Arlanda, jättebra och fint hotell! Väldigt smidigt och bra med parkering också, vi kunde ha bilen där ons-sön för nästan inga pengar alls! Vi var jättetrötta och skulle upp tidigt så vi gick och la oss direkt vi kom fram.

Torsdag
05:30 var det dags att gå upp. Nervös som tusan skulle jag försöka få i mig frukost, det gick inte.. 6:30 gick bussen till Arlanda, då släppte nervositeten lite men det var fortfarande jobbigt. Gillar verkligen inte att flyga. Som alltid var starten jobbig, men väl i luften gick det bättre. Landningen är det bästa för då får man snart gå av :) Ca. kl. 12 var vi iallafall äntligen framme i Rom! Där fick det bli ett dyrt expresståg på 30 min från flygplatsen in till centrum.

Väl där visste vi inte alls vart vi skulle. På tågstationen sa de att vårt hotell låg alldeles i närheten, men vi irrade omkring på massor med gator och kunde inte hitta det. Tillslut gick jag in på en krog och frågade. Det visade sig att hotellet låg nästan precis där vi var😬 Hotel Viminale hette det, mysigt och lite halvfräscht.

När vi var installerade på hotellet gick vi ut och såg oss omkring i ett mulet Rom. Vi köpte glass, vilken fantastisk glass! Helt underbar, speciellt cheesecake. Tillslut hamnade vi vid en stor byggnad som vi inte förstod vad det var. Vi hamnade där flera gånger under resan men det var inte förrän på hemvägen vi kollade upp vad det var haha. Monumento a Vittorio Emanuele II hette det, enligt Wikipedia är det ett resultat av en tävling om ett nationalmonument, som vanns av arkitekten Giuseppe Sacconi. Arbetet påbörjades 1885 och slutfördes 1911.

Vi tog även en sväng förbi Colosseum, mäktigt! Det var vakter med vapen lite här och där, det kändes både tryggt och läskigt. Vi strosade runt ett tag och kollade på allt vackert, sedan satte vi oss och tog ett glas vin och en öl och kollade på den galna trafiken som är i Rom. Helt sjukt att dom överlever. Roliga små bilar dock :) På kvällen gick vi ut och åt, godaste pastan jag ätit!

Vid Monumento a Vittorio Emanuele II :)

Vårt hotell :)

Utanför vårt hotell! Tydligen vaktade de en synagoga som låg bredvid.