På fredagen hade jag min första semsterdag, såå efterlängtad! Dagen började med massage och efter det väntade en dag på stranden i fullt solsken☀️ Kvällen spenderades sedan på en terass i Helsingfors med ett gäng flickor. Hemma var jag redan vid tolv, vilket var skönt. Tackade mig själv för det morgonen där på, haha!

Förövrigt har helgen gått lugnt till och idag bär det äntligen av mot Åland! Ska spendera dagen på stranden med pojkvännen min innan det är dags att åka iväg. Ska försöka åka tåg trots strejk ända till Åbo, där vi sedan hoppar på färjan och ber till gud att de låter oss stiga av på Åland, trots strul med biljetterna, wish us luck!

Men nu ska vi hoppa på cyklarna ner mot stranden så vi hinner vara där en stund. Ha det bra, vi hörs!🌸

Var förra torsdagen på en löprunda på ett av mina favoritställen här i Helsingfors, nämligen Fölisön! Tycker området är så fint med sina små sandvägar runt ön med gamla, små byggnader runt omkring. Känns verkligen inte att man är bara några kilometer från själva Helsingfors centrum!

Träffade Linda igår efter jobbet för vår weekly gossip-stund, haha. Delade en flaska skumpa för att göra torsdagskvällen lite bättre och beställde tåg och båt. Så nu är det bestämt, den 14.8 bär det av till Åland, som vi väntat!! Ska tillbringa fyra dagar på ön och vi har redan planerat in en kräftskiva och skvallerkvällar med Ålandstjejerna, såå taggad!

Denna vecka har gått åt till jobb och på onsdagen drog handbollssäsongen igång för i år, så roligt! I helgen ska det regna så får se vad jag hittar på då. Ett lugnt veckoslut med filmmys och träning skulle inte vara helt fel efter en hel sommar med fest varje veckoslut, haha.

Men nu måste jag sluta skriva och koncentrera på jobbet istället, tråk. Ha det bra, vi hörs!

Igår bestämde vi oss för att äta på restaurang då ingen av oss orkade göra någonting här hemma. Det slutade med att vi gick till Seireeni eftersom jag kom ihåg att maten där är supergod, och det var den också!

Då vi kom hem hoppade vi på varsin cykel och cyklade in till centrum. Vi gick igenom några terasser och slog till sist ner oss vid Mattolaituri och njöt av varsin drink i strandstolarna. Skön kväll!

Nu lyser solen från klarblå himmel och Jonas står och stampar i tamburen eftersom jag återigen är sen.. Vi ska nu hoppa på cyklarna och spendera resten av dagen på stranden. Ha det bra, vi hörs!☀️

Att komma hem till ett färdigdukat bord hör nog säkert till mina top 3 bästa saker i livet! Igår då jag kom hem efter en lite längre dag än vanligt hade Jonas rört ihop pesto pasta åt oss. En av favoriterna hemma hos oss just nu då det är snabbt, enkelt och supergott!

Recept:

700g kycklingsstrimlor

10 rullar tagliatelle

1 burk pestosås

salt

peppar

Börja med att sätta pastan och koka. Stek kycklingsstrimlorna och krydda med lite salt och peppar. Blanda ihop den kokta pastan med kycklingen och häll i pestosåsen. Rör om tills pestosåsen blandats ordentligt med pastan och kycklingen. (Själv hällde jag på lite parmesanost på min portion och tycker att det gav en god extra smak).

Igår efter jobbet plockade jag upp Soffa och körde ner till stan. Vi hade bestämt in en sushidejt för att hinna catcha upp lite och samtidigt få i oss super god mat. Ses så sällan nu på sommaren då vi båda har jobb och dessutom bor i olika städer så det var verkligen roligt att umgås lite.

Efter att vi ätit gick vi på Sokos och kollade på smink och inredning i över en timme. Fick sådan lust att börja inreda vår lägenhet igen fastän vi just flyttat in och inrett, haha. Med mig hem fick jag dock inget inredningsstuff utan hittade ett silvershampo på rea och lite vitaminer.

På fredagkväll åkte jag till stugan med familjen. Badade bastu, simmade och åt gott. På lördagen var planen att sola, men redan vid 1 tiden började det regna så bestämde mig för att åka hem till Helsingfors igen.

Till kvällen blev det dock fint väder igen så vi bestämde oss för att komma tillbaka till Borgå med Jonas för att träffa Emma och spela en runda frisbeegolf. Efteråt belönade vi oss med mojitos hos Emma och drog sedan vidare till en uteservering vid ån. Kvällen slutade på Fiasco och var hemma först vid 5 på morgonnatten.

På söndag var vi båda lite trötta från lördagens bravader så vi bestämde oss för att bara vara och njuta av det fina vädret. Vi tog med oss lite mat och satte oss på innergården vid vårt hus och picnikade där i någon timme. Vi hade i planerna att spela en runda frisbeegolf på kvällen men istället slutade kvällen med chips & dipp framför några avsnitt av Skam.

Idag körde min sista jobbvecka på mitt nuvarande kontor igång. Kommer fortsätta jobba ännu två veckor på ett annat kontor innan min efterlängtade tre veckors semster börjar. Har lite planer på att resa någonstans då men får se hur det blir.

Har inga större planer för veckan men skall antagligen hinna med lite träning och se några vänner. Trevlig måndag!

Är vad de två senaste helgerna gått ut på. För snart två veckor sen åkte vi till Åbo för ett veckoslut då det var dags för Ruisrock. Vädret var super alla tre dagar och sällskapet ännu bättre! Åkte dit med ett gäng flickor och Jonas var där tillsammans med sina kompisar. Hade så roligt hela veckoslutet och tänker definitivt åka dit nästa år igen!

Förra veckoslutet firade vi Jonas födelsedag med hotellnatt i Hämeenlinna. Vi åkte iväg på lördag morgon och var där till söndag kväll. Vi hyrde cyklar och utförskade stan, lunchade på en terass vid ån och spelade minigolf. På söndagen hade jag bokat in ett klättringsäventyr åt oss, så efter att vi ätit hotell morgonmål och checkat ut från hotellet, gick vi till klättrings banan. Klättrade i ett par timmar och det var så roligt! Varmt var det också så vi bestämde oss för att leta upp en strand och spendera resten av dagen där. Lyckades tillochmed kasta vinterpälsen för i år😄

(Bild härifrån)

Hej! Efter att ha skrivit fler olika bloggar under årens lopp, tänker jag igen ge det en chans. Kommer att skriva om min vardag som främst går ut på familj, vänner och studier i min nuvarande hemstad Helsingfors.