Noin 3 kuukautta, 87 päivää, meni yhdessä hujauksessa. Vastahan mä pari viikkoa sitten tulin Göteborgiin, eikö? No nyt mulla joka tapauksessa on taas elämä pakattuna kahteen matkalaukkuun ja kahteen käsimatkatavaraan, ja tänään illalla 22:50 mun pitäisi olla takaisin kotimaisella maaperällä. Kolme kuukautta asunut mukamas niin ulkomailla ja kaukana kotoa, sitten vain Askimista kolme tuntia matkustusta ja ollaan takaisin Lahdessa. Vielä kuitenkin ennen sitä muutamat puolitoista viikkoa vanhat kuvat!

Reilu viikko sitten sunnuntaina oltiin Laurenin, Siljan ja Kiian kanssa ihastelemassa perinteistä Lisebergin joulua. Olin kerran ollut jo hostperheen kanssa siellä viettämässä päivän, mutta tällä kertaa otettiin kunnolla kuvia ja kierreltiin ympäriinsä oman mielen mukaan ja ilman kiirettä. Katseltiin jouluvaloja, pistettiin kolikoitamme suklaapeleihin mitään voittamatta, törmättiin tuttuihin, käytiin kurkkaamassa joulupukkia, juotiin kaakaota ja syötiin pullaa.

Palailen varmaan vielä viimeisten viikkojen kuulumisten kanssa keritessäni, mutta näiden joulukuvien myötä oikein riktigt god jul kaikille!

Vielä viimeiset Köpis-kuvat kännykällä kaapattuina! Mun Köpis-ohjelma onkin jo selitetty, mutta vielä yleiskuva kaupungista:

1. hitosti ruuhkaa. Ensinnäkin ihan tajuttoman paljon ihmisiä vaikka olin liikenteessä arkena ja arkenakin työaikana. Niin kävelijöitä, pyöräilijöitä kuin kaiken maailman moottoriajoneuvojakin.

2. kansainvälinen. Ensinnäkin oli unohtanut, millaista on olla kaupungissa, jossa ympärillä olevien puheesta ei ymmärrä sanaakaan. Mutta silti ihan joka puolella kuuli uskomattoman paljon englantia ja vielä nimenomaan natiiveja. Mun hostellihuoneessakin oli 4/6 amerikkalaisia.

3. kivat talot. Ei ne lyönyt Oslon kivoja taloja ja näyttivät kaikki samalta, mutta kivoja joka tapauksessa.

4. kivoja kauppoja, joista tekisi mieli ostaa kaikki. Etenkin Strøgetin kolmekerroksinen Tiger. Kuitenkin myös kohtuullisen kalliita, vaikkakin edelleen edullisempia kuin Oslossa. Ruotsissa kolme kuukautta asuneena tanskalaiset kruunut ajatteli koko ajan melkein vastaavaksi kun Ruotsin eli suunnilleen eurot x 10, mutta ei todellisuudessa mene ihan niin ja sen mielessä pitäminen tuotti hankaluuksia hintatasoa arvioidessa 🙈

5. kiva kaupunki, joka kyllä pitää nähdä eikä todellakaan ollut hukkareissu, mutta silti yllättävän tylsä ja Oslosta tykkään esimerkiksi edelleen enemmän.

Toinen päivä Kööpenhaminassa alkoi aamulenkillä Nyhavniin ja sieltä Christianshavnin kautta takaisin hostellille. Ei ole kyllä Köpis mun kokeilemiin kaupunkeihin verrattuna mikään juoksijan mekka. Koko reilun tunnin matkan aikana näin suunnilleen kolme muuta juoksijaa, kai kööpenhaminalaiset sitten pyöräilyllä pitää kuntonsa yllä. Päivemmällä tosin tuli enemmän juoksijoita vastaan, joten ehkä mun aamuinen ajankohta vain oli tanskalaisesta näkövinkkelistä väärä.

Pistin lenkin ja suihkun jälkeen kamat hostellilla kasaan, jätin ne sinne säilöön ja lähdin kävelemään jälleen Nyhavnin suuntaan. Matkalla aamupala 7 Elevenistä (tarviin näitä oikeesti Suomeen, vähintään Helsinkiin, siinä määrin mitä niitä on joka kulmassa Ruotsissa ja Tanskassa!!) matkaan ja Nyhavnin värikkäiden talojen ihastelun jälkeen Amalienborgin linnalle katsomaan vahdinvaihtoa. Sen jälkeen tallasin rantaa pitkin nappaamaan pakolliset turistikuvat Pienestä merenneidosta noin sadan muun matkailijan kera ja tutkimaan Kastelletin tähden muotoista linnoitusta. Näin lisäksi Rosenborgin linnan, hiukan Kasvitieteellistä puutarhaa sekä kävin Rundetårnissa katselemassa maisemia ja Museum of Broken Relationships näyttelyn Tanska-versiota.

Pika-illallinen McDonaldissa, laukku hostellilta matkaan ja bussipysäkille kiireenvilkkaa ja ihan vaan päästäkseen odottelemaan puoli tuntia myöhässä olevaa bussia. Tipsi muuten: Oslon reissulla ei katottu kertaakaan henkilötodistusta, passia tai ajokorttia, eikä myöskään Tanskaan päin mennessä, mutta Tanskasta Ruotsiin palatessa passi tarvittiin jo ennen bussiin nousua ja toisen kerran rajalla tullin tarkistaessa samalla koko bussin koirien kera. Sama homma kuulemma myös aupair-kavereillani, jotka ovat Köpiksessä reissanneet.

Tästä alkaisivat sitten vihdoin Kööpenhaminan kuvat!

Torstaiaamuna starttasin siis klo 7 bussilla kohti Köpistä. Lähin reissuun yksin, edes kysymättä matkaseuraa: halvinta niin ja oon halunnut yksin matkustamista kokeilla, joten 32 tuntia Köpiksessä voisi olla ihan hyvä aloitus. Noin neljän tunnin bussimatkan jälkeen kävin heittämässä laukut hostellille säilöön ja lähdin kiertämään kaupunkia. Ensin Christianborgin linnalle ja torniin katselemaan maisemia, sitten kävelyä Christianshavnissa ja pikainen pyörähdys Christianiassa. Kolmen aikaan kävin siirtämässä laukut maksullisesta säilytyksestä huoneeseen ja jatkoin matkaa keskustan pääkadulle pyörimään kauppoihin ("mitään en Köpiksestä osta, kun siellä on niin kallista") ja ylipäätään Kööpenhaminan katuja katselemaan (tein tätä myös toisena Köpis-päivänä valosamman aikaan, ihan lempparipuuhaa uudessa kaupungissa ja siks just parasta matkata yksin, kun saa rauhassa haahuilla ympäriinsä). Illalla maksoin ylihintaisen lipun Tivoliin ihan vain jouluvaloja katsomaan. Olin aikaisemmin ollut sitä mieltä, että Kööpenhaminan jouluvalot olivat aika kehnoa, mutta eiköhän kaikki rahat ja luovuus vain ole pistetty Tivoliin maksullisen sisäänpääsyn taakse: oli nimittäin kyllä sellaiset jouluvaloöverit, että ei tarvinnut loppuiltana valoja pahemmin katsella.

Viime viikon mä vietin siis yksinäni kotosalla ja vähän myös reissussa. Maanantaina nukuin vähän pitempään, söin hitaasti aamupalan lätkän parissa, kokkailin ruokaa ja leivoin koko viikon edestä. Kävin myös katsomassa rannassa auringonlaskua.

Tiistaina suuntasin aamulla Hildan luo. Tehtiin siellä itsenäisyyspäivän kunniaksi kasa karjalanpiirakoita, joiden tekeminen vähän venähti, joten haettiin Hildan 1-vuotias aupair-lapsi tarhasta ja testattiin sitten yhdessä makuelämystä. Meille ja Olivialle ainakin maistui hyvin. Illalla Hilda tuli töiden jälkeen meille katsomaan Linnan juhlia ja mä varasin itelleni reissun Köpikseen.

Keskiviikkona lähdettiin Alingsåsiin, koska Hildallakin oli vapaapäivä. Käytiin kahvilla siellä asuvan Laurenin kanssa ja tehtiin melkein iltaan asti (joulu)ostoksia - ihan liikaa itellemme ja liian vähän jouluksi.

Torstaiaamuna mä suuntasin Kööpenhaminaan ja palasin kaatosateiseen Göteborgiin myöhään perjantai-iltana. Kuvia tältä reissulta tulee erikseen.

Lauantaina treffasin Centralstationilla saksalaisten Imken ja Lisan kanssa ja otettiin suunnaksi Röda Stenin joulumarkkinat. Törmättiin sinne jonottaessa Paulineen ja hänen vierailulla olevaan kaveriinsa, joten kerrankin niin päin, että mä olin se joka oli yksin 4 saksalaisen kanssa eikä joku tytöistä meidän suomiporukassa. Sieltä erottiin kukin mihinkin menoihin ja mä lähdin keskustaan pohtimaan lahjaideoita. Liityin Kiian, Siljan ja Hildan seuraan hetkeksi ennen kuin he lähtivät Hildalle valmistautumaan iltaan ja mä kotiin myöskin laittautumaan ja sieltä lentokentälle hakemaan etelän lämmöstä palaavaa Ruotsi-perhettä. Heti kun päästiin takas Askimiin, mä kipasin Paulinelle puolen kilsan päähän meiltä, jossa muut jo olivat aloittamassa iltaa. Sieltä suunnattiin vielä keskustaan ja perinteiselle yöpalalle Maxiin.

Sunnuntaina nähtiin Laurenin, Siljan ja Kiian kanssa Lisebergin edustalla puoli kolmelta, vietettiin muutama tunti siellä joulutunnelmaisessa Lisebergissä, jonka jälkeen jatkettiin Laurenin ja Siljan kanssa Lisebergshalleniin katsomaan Connect Churchin perinteistä (ja upeaa) joulukonserttia. Lisebergistäkin tulossa erikseen kuvia ihanista jouluvaloista!

Alkuviikko meni vielä Oslon matkasta toipuessa. Maanantaina nukuin pitkään ja kävin reissukuvia läpi. Tiistaina oltiin pari tuntia Lovan kanssa kahestaan, kun äiti kävi vielä hoitamassa asioita etelänmatkaa varten.

Keskiviikkoaamuna käytiin Paulinen ja Hildan kanssa kahvilla ja kiertämässä keskustan joulumarkkinoita. Käytiin mun toiveestani myös tsekkaamassa ihana uusi (pinkki!) putiikki/kahvibaari Kyrkogatanilla.

Torstaina pidettiin ennen töiden alkua läksiäiskahvit takaisin Australiaan lähtevälle Lillille. Istuttiin aamua suomalais-ruotsalais-itävaltalais-saksalais-ranskalais-australialais-porukalla, vaihdettiin kuulumisia, maisteltiin eri kahvimakuja ja naurettiin.

Perjantaina saatiin vihdoin aikaiseksi mennä Laurenin kanssa kattomaan jääkiekkoa. Ollaan puhuttu tästä jo ennen kuin edes nähtiin ekaa kertaa toisemme ja vihdoin parin kuukauden jälkeen saatiin meidän ja Frölundan aikataulut sattumaan kohdalleen. Tosin mä juoksin myöhässä olevilla julkisissa meiltä Askimista 45 minuutissa Scandinaviumille ja siinä oli ihan urheilusuoritusta kerrakseen, mutta ehdittiin i alla fall!

Lauantaina aamuna herätys oli jo 5:15, koska lähdin heittämään hostperheen lentokentälle ja kohti Kanariansaaria. Takaisin kotiin päästyäni otin vielä hetken torkut ja 11 jälkeen nähtiin Hildan kanssa brunssin merkeissä. 75 kruunua tosi hyvästä brunssista ja ihanasta palvelusta. Bar Robusta oli aika pieni paikka lähellä Linneplatsenia, mutta palvelu juuri sen takia ystävällistä ja ihmisläheistä. Sieltä suunnattiin Göteborgin pohjoispuolelle Backaplaniin metsästämään luumumarmeladia ja lehtitaikinaa joulutorttuja varten. Mä lähdin sieltä kotiin laittamaan paikat kuntoon Siljan tuloa varten ja Hilda kotiin illaksi töihin. Silja löysi Boråsista meille, käytiin heittämässä kauppareissu sunnuntain ja mun viikon ruokien takia ja suunnattiin Hildalle kattomaan leffaa ja kovasti auttamaan lasten unen vahtimisessa.

Sunnuntaiaamuna herättiin Siljan kanssa kirkkoon ja nähtiin sen jälkeen Kiia ja Hilda keskustassa. Yritettiin tehdä jossain määrin jouluostoksia tai ainakin etsiä lahjaideoita sekä käytiin ruokakaupassa hakemassa viimeiset tarvikkeet iltaa varten, jonka jälkeen busseiltiin meille Askimiin pitämään pikkujouluja: syötiin tortilloja, leivottiin joulutorttuja ja pipareita, koristeltiin pipareita, juotiin glögiä, kuunneltiin joululauluja ja tehtiin joulukortteja.

AINIIN, jos en oo vielä tullut maininneeksi niin paluulento Suomeen on varattu jo hetki sitten ja Helsinki-Vantaalle laskeudutaan siis myöhään illalla 22. päivä joulukuuta! Tullaan Hildan kanssa samalla lennolla, joten ihan viimeiseen asti nautitaan vielä aupair-fiilingeistä!

Ja toinen juttu, varasin eilen illalla reissun Kööpenhaminaan - lähtö huomenna! Seuraavassa postauksessa siis jo kuvia Tanskasta!

​✨

Vielä viimeiset Oslo-kuvat! Tällä kertaa kännykän kuvilla sitä todellista Osloa ja fiilistä eikä pelkkiä kameran kauniita maisemakuvia: bussimatkasta norjalaisen veden metsästykseen ja neljän tähden illalliselle, aamulenkkeilyltä brunssille, Holmenkollenille ja kotimatkalle...