Alkuviikko meni vielä Oslon matkasta toipuessa. Maanantaina nukuin pitkään ja kävin reissukuvia läpi. Tiistaina oltiin pari tuntia Lovan kanssa kahestaan, kun äiti kävi vielä hoitamassa asioita etelänmatkaa varten.

Keskiviikkoaamuna käytiin Paulinen ja Hildan kanssa kahvilla ja kiertämässä keskustan joulumarkkinoita. Käytiin mun toiveestani myös tsekkaamassa ihana uusi (pinkki!) putiikki/kahvibaari Kyrkogatanilla.

Torstaina pidettiin ennen töiden alkua läksiäiskahvit takaisin Australiaan lähtevälle Lillille. Istuttiin aamua suomalais-ruotsalais-itävaltalais-saksalais-ranskalais-australialais-porukalla, vaihdettiin kuulumisia, maisteltiin eri kahvimakuja ja naurettiin.

Perjantaina saatiin vihdoin aikaiseksi mennä Laurenin kanssa kattomaan jääkiekkoa. Ollaan puhuttu tästä jo ennen kuin edes nähtiin ekaa kertaa toisemme ja vihdoin parin kuukauden jälkeen saatiin meidän ja Frölundan aikataulut sattumaan kohdalleen. Tosin mä juoksin myöhässä olevilla julkisissa meiltä Askimista 45 minuutissa Scandinaviumille ja siinä oli ihan urheilusuoritusta kerrakseen, mutta ehdittiin i alla fall!

Lauantaina aamuna herätys oli jo 5:15, koska lähdin heittämään hostperheen lentokentälle ja kohti Kanariansaaria. Takaisin kotiin päästyäni otin vielä hetken torkut ja 11 jälkeen nähtiin Hildan kanssa brunssin merkeissä. 75 kruunua tosi hyvästä brunssista ja ihanasta palvelusta. Bar Robusta oli aika pieni paikka lähellä Linneplatsenia, mutta palvelu juuri sen takia ystävällistä ja ihmisläheistä. Sieltä suunnattiin Göteborgin pohjoispuolelle Backaplaniin metsästämään luumumarmeladia ja lehtitaikinaa joulutorttuja varten. Mä lähdin sieltä kotiin laittamaan paikat kuntoon Siljan tuloa varten ja Hilda kotiin illaksi töihin. Silja löysi Boråsista meille, käytiin heittämässä kauppareissu sunnuntain ja mun viikon ruokien takia ja suunnattiin Hildalle kattomaan leffaa ja kovasti auttamaan lasten unen vahtimisessa.

Sunnuntaiaamuna herättiin Siljan kanssa kirkkoon ja nähtiin sen jälkeen Kiia ja Hilda keskustassa. Yritettiin tehdä jossain määrin jouluostoksia tai ainakin etsiä lahjaideoita sekä käytiin ruokakaupassa hakemassa viimeiset tarvikkeet iltaa varten, jonka jälkeen busseiltiin meille Askimiin pitämään pikkujouluja: syötiin tortilloja, leivottiin joulutorttuja ja pipareita, koristeltiin pipareita, juotiin glögiä, kuunneltiin joululauluja ja tehtiin joulukortteja.

AINIIN, jos en oo vielä tullut maininneeksi niin paluulento Suomeen on varattu jo hetki sitten ja Helsinki-Vantaalle laskeudutaan siis myöhään illalla 22. päivä joulukuuta! Tullaan Hildan kanssa samalla lennolla, joten ihan viimeiseen asti nautitaan vielä aupair-fiilingeistä!

Ja toinen juttu, varasin eilen illalla reissun Kööpenhaminaan - lähtö huomenna! Seuraavassa postauksessa siis jo kuvia Tanskasta!

​✨

Suunnittele blogisi - valitse Nouwin monista malleista tai tee omasi, "osoita ja napsauta" - napsauta tästä!

Vielä viimeiset Oslo-kuvat! Tällä kertaa kännykän kuvilla sitä todellista Osloa ja fiilistä eikä pelkkiä kameran kauniita maisemakuvia: bussimatkasta norjalaisen veden metsästykseen ja neljän tähden illalliselle, aamulenkkeilyltä brunssille, Holmenkollenille ja kotimatkalle...

Sunnuntai alkoi mun osalta 5 tunnin yöunien jälkeen aamulenkillä Kiian ja Hildan kanssa. Mulla on ollut ulkomaanreissuilla tapana juosta aamulla jonkunlainen lenkki (ihan suositeltavaa jo kävelykilometrien jälkeen avaamaan jalkoja heti aamuun), joten piti päästä lisäämään Oslo listan jatkoksi New Yorkin, Miamin ja Lontoon perään. Ajoitettiin tunnin lenkki sopivasti auringonnousun aikaan, joten juostiin rantaan ja sitä pitkin Oopperatalolle ja sieltä hiljaista pääkatua pitkin hotellille. Hotellilla pikasuihkujen ja Siljan herättelyn jälkeen suunnattiin ahmimaan mahat täyteen aamupalalle. Sen jälkeen kamat kasaan ja hotellille säilöön ja ei muuta kuin koko rahan edestä kuluttamaan edellisiltana hommattuja Oslo Passeja.

Oslo Passeista: sopii hyvin meijän loman kaltaiselle reissulle, kun nähtävyydet pitää käydä läpi parissa päivässä. Me otettiin 24h-passit lauantai-illasta sunnuntai-iltaan. Passilla saa kulkea rajatta kaikilla julkisilla, pääsee ilmaiseksi käytännössä kaikkiin museoihin ja saa tietyissä ravintoloissa sekä kahviloissa alennusta ruoasta. Aikuiselta 24h-passi maksoi 335 NOK (noin 37€), mutta opiskelija saa 10% alennuksen (tällöin noin 30€) - myös suomalaisella vanhentuneella opiskelijakortilla kuten tuli todistettua 😂 Esimerkiksi Holmenkollen (hiihtomuseo + mäkihyppytorni) yksinään maksaa aikuiselta 150 NOK jos sen ostaa erikseen, joten meidän kulkiessa julkisilla eestaas, käydessä Holmenkollenilla, Munch museossa pettymässä mini-Huuto-luonnokseen sekä Akerhusin linnassa, hinta tuli katettua aika helposti. Viikonloppuna ja talviaikaan suurin osa museoista oli auki vain neljään, muuten oltaisiin ehditty kuluttamaan passejamme vieläkin enemmän.

Katseltuamme auringonlaskua Akerhusista, suunnattiin keskustaan hankkimaan vielä ruokaa ennen laukkujen hakemista ja bussiterminaalille suuntaamista. 18:35 bussilla kohti Göteborgia ja perillä noin klo 21:50 eli etuajassa kuten menomatkallakin. Matka meni taas päivän kuvia käydessä läpi ja kunkin matkalaisen soitellessa kotiin viikonlopun kuulumisia.

Summa summarum: me tykättiin kauniista Oslosta mielettömästi, vaikka yleinen hintataso olikin meidän rahapussille järkyttävän korkea.

​✨

... jouluvalot Karl Johans gatella, kaupoissa pyörimistä, joulunavaus, churroja ja luisteluesityksiä Spikersupan joulumarkkinoilla, ilotulitukset Aker Bryggen ulkopuolella, avulias suomalainen ratikassa, Oslon oopperatalo ja pizzaillallinen norjalaistasoon nähden kohtuulliseen hintaan. Siinä tiivistetysti meidän lauantain ohjelma. Illan ruokailun jälkeen palattiin hotellille syömään ylihinnoiteltuja karkkeja ja sipsiä, katsomaan norjalaista telkkaria, kuuntelemaan joululauluja ja selaamaan läpi päivän kuvia. Tytöt lähtivät toipumaan päivän aikaisesta herätyksestä ja testaamaan hotellisänkyjen mukavuutta puolen yön jälkeen, kun mä muokkailin ja valmistelin vielä kuvia puoli kolmeen 😅

Viikon 47 kohokohta oli ehdottomasti 32 tuntia Oslossa! Kuvia löytyy paljon, joten ne tulevat selityksineen monessa osassa. Mentiin jo perjantaina Siljan ja Kiian kanssa yöksi Hildalle, pyrittiin ajoissa (ennen puolta yötä 😁) nukkumaan ja aamulla herättiin puoli seitsemän aikaan valmiina matkaan. Bussi kohti Osloa starttasi lauantaiaamuna klo 7:30 Göteborgin Centralstationilta ja 3,5 tunnin päästä oltiin jo Norjan pääkaupungissa. Suunnitelmana oli viedä laukut hotellille säilytykseen ja jatkaa matkaa turisteroimaan, mutta meidän huoneet oli jo valmiina, joten käytiin virkistäytymässä siellä hetki - ja räjäyttämässä laukkujen sisältö ihan levälleen - ja lähdettiin sitten kiertämään Osloa. Pääakatu Karl Johans gate ihan meijän hotellin lähellä, kuninkaanlinna ja Slottsparken, ihanat talot Majorstuenissa (ja kuten myöhemmin todettua niin ihan koko Oslossa), Vigelandin puisto patsaineen, lounas McDonaldsissa, jossa sisällä syömisestä maksettiin enemmän kuin take awaystä...

​✨

Vietettiin lauantaina Kiian ja Siljan kanssa päivä Alingsåsissa. Tytöt tuli sinne suoraan Boråsista ja mä otin bussin Göteborgista. Normaalisti Alingsåsiin menee täältä vaan 40 minuutin matka junalla, mutta ratatöiden takia piti kulkea bussilla ja matkaan meni vajaa tunti. 25 000 asukkaan Alingsås sijaitsee 45 kilometriä Göteborgista koilliseen ja oli aivan ihana paikka. En käsitä, miten sen kokoisessa paikassa onnistuu menestymään kaikki ne kivijalkaliikkeet ja saman kadun varrellakin oli vähintään 10 samantyylistä sisustuskauppaa. Tietysti lyhyt etäisyys suurkaupunkiin vaikuttaa ja tiedän, että parin aupairin perheillä on siellä mökkejä tai muita vapaa-ajanpaikkoja, mutta silti. Ei onnistuisi Lahdessa. Eipä sillä, Suomessa samanlaisissa kaupoissa avaimenperäkin maksaa omaisuuden. Joten mulle kelpaisi oikein hyvin uusi jouluperinne: lahjaostokset Alingsåsissa 💛 Mä palailen seuraavan kerran ulkomaankuvien kanssa, sillä ensi yönä tämä tyttö lähtee nimittäin viikonloppuvisiitille Osloon! 🇳🇴

Viikko sitten oltiin Hildan kanssa vaeltamassa Stora Delsjön ympäri noin 10 kilometrin lenkki. Tässä olisi vielä kuvia kierroksen maisemista, vain parin kilometrin päässä kaupungin keskustasta.

​✨

Keskiviikkoaamuna oltiin Hildan kanssa vaeltamassa Delsjöllä ennen töiden alkamista. 10 kilometrin kevyt aamukävely tihkusateessa ja välillä vähän vähemmän tihkuisessa sateessa. Tää on yksi syistä, miksi Göteborg on ihan paras. Täältä löytyy ihan mitä vaan vaellusreiteistä (jossa törmää hirviin!!) huvipuistoon ja suurkaupunkielämään, mielettömän hyvistä ja halvoista brunsseista pilvenpiirtäjäbaareihin ja Hagan mukulakivikaduista Nordstanin kauppakeskuksen valtaviin ihmismassoihin. Hilda asuu ihan Lisebergin lähellä ja meistä aupaireista lähimpänä keskustaa, mutta kun Hildalle menevällä ratikalla ajaa pari pysäkkiö eteenpäin pääsee alla näkyvien kuvien kaltaisille vaellusreiteille.

Koko viikon oon taas vaihteeksi ollut tulossa vähän kipeeksi ja sen takia kummempi tekeminen ja meneminen on saanut jäädä. Perjantainakin kävin vain Hildan kanssa karkkikaupassa, pääkirjastossa tutkimassa suomi-kirjojen tarjontaa ja vähän kävellen katsomassa juuri sytytettyjä jouluvaloja.

Lauantaina lähdettiin Siljan ja Kiian kanssa Alingsås-reissulle. Tytöt tuli sieltä mun mukana Göteborgiin, jossa treffattiin muita aupaireja. Yhdeksän tytön suomalalais-amerikkalais-ranskalais-saksalais-itävaltalais-voimin istuttiin kahvilla pari tuntia ja sieltä suunnattiin vielä suomi-tyttöjen kanssa pizzalle, kun päivän ainut ruoka oli tähän asti ollut aamupalan lisäksi yhdet subit. Silja ja Kiia kiirehti Boråsin-bussiin ja me Hildan kanssa käppäiltiin vielä jouluvalojen seassa pari kilsaa Korsvägenille, josta mä otin bussin kotiin.

Sunnuntaina syötiin lounasta hostperheen kanssa ja mentiin katsomaan Lisebergin joulumarkkinoita. Siellä juotiin glögiä, käytiin maailmanpyörässä, syötiin päivällinen, katsottiin jääshowta ja jouluteatteriesitetystä sekä katseltiin pikaisesti kojuja, joissa myytiin kaikenlaista joulu- ja lahjatavaraa. Vietettiin Lisebergissä melkein viisi tuntia, jonka jälkeen näin vielä Laurenia keskustassa.