Efter den två timmars långa walking touren runt Melbourne gick jag, Michelle och Hailey in och kikade i vad som var det gamla Melbourne jail.

• Australien

Great Ocean Road är en kuststräcka som är otroligt fin och åker man till Melbourne är det en av sakerna man ska göra. Jag bokade en tur son hade en övernattning i ett stort tält också eftersom Alice sa att jag måste göra med övernattning annars åker man bara och hinner knappt se något. På vår tour var det bara backapackers som reste själva. Vissa hade tidigare jobbat i Australien, några hade precis anlänt som jag och andra hade kört kusten från Cairns och neråt.

Första stoppet blev en två timmars lång surflektion. Så nervöst. Vi hade två instruktörer på ca 8 personer så hann inte lära om mig vad jag lärde mig i Bali. Vågorna var väldigt svåra också men stå upp några gånger lyckades vi alla i alla fall.

Har Andrew kameran framme så är det såklart att jag bara trillar. Men ska man trilla ska man göra det med stil. Och gärna en chockad min på det också.

Det dök upp en buss med asiater och den här gången var det vi som frågade om bild med dem. Det var med glada ansikten som vi ropade "cheese".

Här fick vi lite fågelmat att ha i våra händer och papegojorna bara flög till höger och vänster. Ibland hade man en i handen, en på bröstet och två på huvudet.

Om ni kisar och tittar noga ser ni vad som var min första sighting av en australensisk koala. Satt och sov där uppe i trädet och förstod inte entusiasmen hos alla som stod under trädet.

Blev en fin solnedgång på kampingplatsen.

På kvällen satt vi alla runt elden, lekte lekar, åt hamburgare, drack och pratade.

Dagen efter såg vi vad jag hade sett när jag googlade Great Ocean Road, nämligen the twelve apostles. Egentligen var det bara tio från början och nu bara åtta.

Det sista vi gjorde innan lunchstopp och roadtripen tillbaka till Melbourne var att stanna på den här stranden någon timme. Havet var kallt som det brukar vara hemma i Sverige men solen gasade på som att det inte fanns någon morgondag.

Sådant här är lite typiskt Melbourne och varför den är lite mer kulturstaden i Australien. I många gränder finns det graffitimålningar som gör det lite mer färgglatt och intressant.

Vi köpte goda (och dyra) donuts en dag och satte oss vid vattnet. Var knappt (men bara nästan) hungrig till middagstid efter denna.

Michelle och Hailey delade jag rum med på hostlet i några nätter och de skulle träffa Michelles kompis James en dag så jag följde med. Vi gick till andra världskriget memorial där man kunde se en rätt din vy över staden också.

Efter det köpte vi med oss cider till St Kildas strand och satt där ett tag. Det var extremt blåsigt och kallt så något bad blev det inte och jag var fortfarande så trött av jetlag att jag somnade en timme eller två på stranden.

En av de sista dagarna gick vi till Botanical gardens och strosade runt där. Jag lärde mig kiwi slang och det var fint väder och vi bara myste.

En till sak som är typiskt Melbourne. De har gjort om många av sina gränder och smågator till där restauranger och söta små affärer ligger och det kan krylla av massor av folk på små ytor.

En kväll mötte tjejerna upp en kompis som de mötte när de reste en sommar i Europa. Jag mötte upp dem senare på en rooftop bar och vi satt där med härlig fredagsstämning ett par timmar.

När det var sista dagen för oss alla, Michelle och Hailey skulle flyga hem till Wellington under dagen och jag skulle ta nattbuss till Sydney på kvällen, så gick vi till ett museum. Det var någon utställning om film och olika effekter och det visade sig vara så himla kul när de hade Supermario. Vi satt där och spelade tills en pojke kom och bara "jag vill också, jag vill också, jag vill också".

Vi gjorde även roliga och coola små videos som dessa. Var något Matrix inspirerat, man går in i ett rum och så tar den en slow motion film på någon sekund från alla möjliga vinklar. Kan ju berätta att när vi gick därifrån var skärmen full av alla våra filmer haha.

När mina fina kiwis hade åkt till flygplatsen så begav jag mig ut till State Library of Victoria som jag blev tipsad om att se och som jag tänkt göra flera dagar tidigare men aldrig blev av. Ett besök i ett shoppingcentrum blev det även för att fördriva timmarna en aning.

3 saker jag ångrar att jag tog med:
- 2 koftor som inte är särkilt varma, fyller inte rätt funktion och tar bara plats. Skulle tagit med en tjocktröja från början istället. Behövs på flyg, bussar och ibland på vissa ställen som är lite kalla.
- Min kompakt kamera. Speciellt nu när den är typ halvt trasig och bara tar plats
- Myggnät. Har inte använt det en enda gång, men samtidigt så har det varit skönt att ha i fall att, när vi befunnit oss i länder med malaria, dengue och zika.

3 saker jag är glad att jag tog med:
- Magväska. Använde den hela tiden i Asien
- Fler än ett bankkort. Så när det har strulat har jag alltid kunnat ta ut på ett annat om det varit akut
- Plattan. Gör långa flyg och bussresor så mycket roligare när man kan kolla på film

3 saker jag önskar att jag tagit med:
- resehandduk
- körkortet
- packpåsar för att organisera lite mer bland alla kläder (har dock köpt påsar till det nu)

3 läxor vi lärt oss:
- Inte gå med tvättpåsarna i handen och leta tvätt under tidspress, då blir man alltid desperat och får betala mer än man annars skulle behöva.
- kolla upp visum och räkna rätt på dagar för visumet. Annars kan det bli en dyr och onödig läxa.
- Planera antingen rutten och resan mer och läs på om saker i förväg eller planera nästan inget alls och var väldigt flexibel med var man ska och vilket datum. Ha helst inget specifikt datum du behöver vara någonstans. Då kan det bli extra dyra flygbiljetter/boende/ont om tid på vissa ställen.

3 favoritställen:
- Singapore, Singapore
- Hoi an, Vietnam
- Boracay, Filippinerna

3 saker jag saknar i matväg:
- svenskt godis
- svensk tacos
- maträtter med quorn och andra vegetariska saker

3 upplevelser som varit roligast:
- Ziplining i Chiang mai
- Parasailing i Boracay
- Åka på safari i Sri Lanka

3 upplevelser som varit häftigast:
- Bestiga ett berg lagom till soluppgång
- Dyka
- Släppa ut sköldpaddsbebisar i havet

3 jobbiga saker med just Asien:
- Inget är i tid och man brukar aldrig få någon info när någon/något ska komma eller avgå
- Att man ofta måste vara mer på sin vakt än hemma för att man lätt blir lurad, rånad eller scammad
- De har bara vitt rostbröd överallt

3 saker jag gjort mest i Asien:
- Åkt så mycket flyg, buss eller minivan. Adderas säkert upp till att bli en hel vecka eller något
- Ätit ris
- Gjort saker jag aldrig tidigare gjort

-Att de i bilar har en av grejerna för säkerhetsbältet men inte båda, dvs bältet eller spännet.
- Att duschen och toaletten är precis bredvid varandra så man skvätter ner hela toaletten när man duschar. Sedan måste man resten av kvällen gå på blött golv när man ska på toa. Topp 5 saker som jag avskyr.
- Att handfatet inte alltid har ett avlopp så när man sättet på vattnet i kranen rinner det ner på fötterna.
- Squattoalett. Har tom gått på en squattoa i en bajamaja.
- Att de inte alltid ger rätt växel tillbaka, utan väldigt ofta rundar upp till deras fördel eller säger.
- När man åker minivan så är det så fullproppad med folk att bagaget antingen vid allas fötter i bilen eller på taket.

Har inte uppdaterat än om livet i Australien so far och hur det varit att resa på egen hand. Har spenderat lite mer än en vecka i Melbourne nu och lämnar staden för Sydney ikväll. Ska skriva ihop lite inlägg på bussen tänkte jag om vad jag haft för mig under dagarna här. För det första har jetlagen, trots bara 5 timmar istället för 10, varit brutal och jag har varit så trött och haft så svårt att ta mig ur sängen för att inte missa frukost. Spenderat mestadels av veckan med mina roomies, Michelle och Hailey, från Nya Zeeland men även en del med min grupp som jag gjorde Great Ocean Road med. Har varit en enorm omställning från att alltid resa med minst en annan till att resa själv. Saknar det verkligen, är så mysigt och en trygghet att resa tillsammans med någon annan men när man reser själv är man så mycket mer öppen för att träffa andra människor. Första dagarna här var rätt ensamma och jag var bara för trött för att orka engagera mig så mycket socialt och det använde jag till att öva på att vara bekväm med att vara själv. Att äta själv, att turista själv och att bara klara mig helt på egen hand helt enkelt. Kändes som att det behövdes eftersom jag aldrig riktigt behövt göra det någon gång förut. Gör ju detta för att jag ändå känner att det är spännande och utmanande att testa på att göra detta utan någon annan att förlita sig på. Behöver pusha mig själv lite för att utvecklas.

• Australien

Hejdå Sri Lanka och hejdå Asien. Att lämna Alice och lämna det här äventyret för att ett alldeles nytt och annorlunda ett börjar har stundtals känts så fel, konstigt, peppigt, roligt och ogreppbart. Nu väntar nya äventyr i Australien på egen hand.