Vi har då inte haft vädret på vår sida de senaste två veckorna. Regnade de sista dagarna i Thailand och har regnat varje dag sedan vi kom till Filippinerna (med undantag för en av dagarna på Malapascua). Vad jag hört så är det en tyfon över hela Filippinerna just nu, som började redan i slutet av december, men att den ligger högre upp i atmosfären så vad den gör är att skapa regn trots att det inte är regnperiod här just nu.

När vi kom fram till Cebu var det eftermiddag, vilket betydde att vi hade varit på resande fot i ungefär 20 timmar med transport, väntan på flygplats, mellanlandning och såklart själva flygtiden. Sova i korta perioder under en hel natt är inte min grej så när vi kom fram var jag helt slut och låg mest och vilade hela dagen. Tog mig ut klockan tio på kvällen för lite mat dock. McDonalds erbjuder ganska annorlunda mat här i Asien, tex risrätter förutom burgare, så jag testade på detta för 10 svenska kronor.

Dagen efter det tog vi oss till Ayala shoppingmall som låg en liten bit bort. Både jag och Alice shoppade loss en del. Jag köpte bland annat äntligen ett par nya skor då mina gympaskor gått sönder för ca en månad sen. Var på tiden tyckte jag.

På en mataffär i Cebu hittade vi en massa olika arlaprodukter. Cream cheese, grädde, mjölk och ost fanns det bland annat. Knäppt ändå.

Efter två nätter i Cebu city tog vi oss vidare till Malapascua, en liten dykö med fina stränder som ligger norr om Cebu. Som vanligt i Asien så tog det ett par timmar mer än det skulle och vi kom till byn, där vi skulle ta båten, när det hade mörknat för länge sedan och sista båten därmed gått. Så vi fick ta en privatbåt över tillsammans med två andra från bussen. Gå upp på en stor planka med all packning vi hade och bara önska att de skulle ta oss till rätt ö och rätt ställe. Man har inte så mycket kontroll sådär mitt i natten i ett land som detta. Men vi skrattade där vi satt på den lilla flottbåten i mörkret åt att alla dessa absurda resor i alla fall blir bra storys. Och båtturen ägnades åt att sjunga alla båtlåtar vi kunde komma på. Memories oh memories.

Vi har kommit till Filippinerna, närmare bestämt till ett väldigt regnigt Cebu city. Filippinerna so far: man blir kallad mam av alla med vad som jag nästan tycker låter som en jamaicansk dialekt, det har regnat konstant här än så länge och de goda thailändska yoghurtarna på 7eleven har bytts ut mot vattniga och klumpiga äckliga sådana. Yoghurt är (tyvärr) inte en filippinsk grej. Vegetariskt är inte heller deras grej utan det är kötträtter överallt.

- Ätit massvis med 7eleven toasties, yoghurtar och 15 bahts peanutbutter kitkat
- Druckit buckets med tex strawberry daiquiri
- Blivit beroende av chokladsojamjölk
- Ätit så många padthais att vi ärligt talat tappat räkningen
- Börjat räkna pengar i padthai. "Kostar det 400 baht? Tänk hur många padthai det skulle vara!"
- Upplevt fullmoonparty och målat oss i bodypaint
- Dök för första, andra, tredje och fjärde gången och tog dykcert
- Sett oändligt med fina solnedgångar
- Blivit det brunaste man någonsin varit
- Firade vi en konstig men så mysig jul på svenskarnas paradisö Koh Lanta
- Bott på det fräschaste hostlet, Bearpacker, med björnar som kranar
- Fått så mycket myggbett som kliat. Jäkla thailändska myggor alltså
- Haft mest regn på hela resan
- Kollat på en hel del fireshows på stranden
- Firat nyår i Phuket på stranden och sett himlen full av lanterns och fyrverkerier
- Åkt på flera snorklingsturer i turkost vatten
- Sett Chiang mai, Pai, Bangkok, Koh phangan, Koh tao, Koh lanta, Phi Phi och typ alla stränder ungefär i Phuket

Thailand you've been good men nu är vi redo för nytt land, nya platser och fler äventyr.

• Thailand

Var inte tanken att stanna i Phuket (patong, Kamala och tillbaka till patong igen) i elva dagar, men tur har det kanske varit i och med att det varit oväder och monsunregn i största delen av södra Thailand som skapat översvämningar och att flyg och båtar därmed ställts in. I och med att vi inte vetat när eller var vi skulle åka så har det känts safe att i alla fall stanna kvar här istället för att åka ut till Ao Nang som egentligen var planen. Phuket är inte ett ställe jag skulle åka till på semester, då skulle jag hellre åka ut till någon fin ö, men vi har ju lyckats fördriva 11 dagar här ändå i alla fall. De senaste dagarna har det bara öst ner så vi har gått runt i shoppingcentrum, tagit det lugnt och kollat på film. Igår gjorde vi även Bangla för sista gången.

Vi har haft lite otur med val av destinationer och planering på den här resan. Borneo var egentligen tanken efter Thailand men januari är den regnigaste perioden och så hade UD avrått från de områden vi tänkte åka till. Så vi fick ändra planen helt och efter mycket strul bokade vi flyg till Filippinerna. Natten efter så tar IS över ett fängelse och fritar 150 terrorister plus att UD kallar Filippinerna Sydostasiens farligaste land. Så där står vi med en dyr biljett som vi inte får några pengar tillbaka på och känner oss inte jättesäkra att åka till detta land. Förhoppningsvis går det bra i alla fall, håll tummarna!

• Thailand

Olivias sista dag, innan hon skulle vidare till Hong Kong och sedan hem till Sverige igen, spenderades på en öutflykt. Först stannade vi en timme på coral Island och sedan åkte vi vidare med speedboaten till Raya Island. Raya Island var så mycket finare och mysigare. Denna gång fick vi faktiskt en riktig lunchbuffé (med grönsaker, blev så glad). Oftast kallar de lunchbuffé om det finns två grejer att äta. Efter detta hann vi även med häng på stranden, lite lek i vattnet, jag och Olivia byggde en mermaid i sanden (och en asiat kom och skulle ta kort med henne såklart, standard haha), massa kramar och sedan blev det snorkling med MASSA fiskar. Lyckad dag!

• Thailand

Dagen efter Alices pojkvän Niclas kom till Phuket hyrde vi två moppar, besökte en strand, åkte till skjutbana för Niclas ville skjuta och åkte ungefär runt hela Phuket. På vägen hem när vi flydde regnet stannade vi till på en lokal marknad där vi hittade padthai för 20 baht. Resans billigaste padthai så vi var mer än nöjda och glada.

• Thailand

Under vår spontana sightseeingtur med Johanna och Emelie, som vi träffade vid frukosten och som övertalade oss att hänga med, gjorde vi en snabbvisit på tre stränder, Karon, Kata och Kata noi. Vi besökte även en viewpoint, phukets sydligaste udde och Big buddha. Fick se en apa sno pringles från en liten pojke och kom sedan hem och var supertrötta allihopa. Ett försök till nap och sedan var det bara dags att ladda om inför kvällen. Nytt år skulle ju firas!

• Thailand

Resan från Koh Lanta till Phi phi tog som tur bara någon timme. Vi satt ute på båten precis vid bagaget och hade väskor och utstickande handtag i ryggen hela resan. Men det blåste skönt och vi satt och sjöng så det var härligt ändå.

Vi kom fram till ett molnigt phi phi och regn kom kort därefter.

Detta var det sjukaste tidvattnet jag har sett. Under förmiddagen var vattnet långt upp på stranden och snabbt under eftermiddagen drog det sig undan, båtar blev strandade och man fick promenera fem minuter ut för att ens kunna doppa sig en aning.

En kväll när Alice och Olivia nervöst bestämde sig för att testa vaxning.

Efter två dagar av lite strandhäng sa det bara POFF och jag blev det brunaste jag någonsin varit. Så sjukt verkligen. Har fått ett antal "HELVETE vad brun du är" dessa dagar och kunde inte varit nöjdare med detta haha. Inte så att jag pressat i solen ens utan den här brännan dök upp på två dagar. Goals ju.

Strandhänget avbröts abrupt av att himlen ur ingenstans täcktes av mörka moln. Så vi fick söka skydd här när det började ösa ner.

Vi såg eldshow två gånger under lika många gånger som vi gick ut här. Första gången var vissa av dem verkligen inte bra. De tappade redskapen hela tiden och verkade helt nerdrogade ärligt talat. Försökte få upp mig två gånger och jag tänkte "aldrig livet, de kommer ju bränna sönder mig". Andra gången var de bland dem bästa vi sett. Tror det var den stora showen sista gången vi såg dem och att det kan varit därför. Att de verkligen satsade då.

På morgonen tidigt innan vi skulle lämna för att åka båten vidare till Phuket, hikade jag uppför en massa massa trappor för att se denna fina utsikt. Så härlig grej och kändes som jag fick en skön start på dagen.