3 SAKER JAG KOMMER SAKNA
- Att resa, ständigt se nya ställen, göra nya saker. En dag är verkligen inte alltid som den andra.
- Träffa nya människor hur lätt som helst. Att man skapar nya vänskapsrelationer på en kvart för att det är så det funkar när man reser.
- Solen, värmen och att vara tanned. I Sverige är det bara inte riktigt samma sak.

3 SAKER JAG INTE KOMMER ATT SAKNA
- Att det är dyrt att leva här. Boende, frukt och grönt och alkohol slukar en hel del pengar.
- Att leva ur min backpack och släpa runt den så fort jag ska förflytta mig. Efter sju och en halv månad är jag så glad att slippa den.
- Att ständigt sova med andra människor och vakna upp när de högljutt kommer in eller ska gå. Man vänjer sig såklart men det ska bli väldigt skönt att inte bli väckt av andra väldigt ofta.

3 SAKER JAG HAR ÄTIT
- Coles 2 dollars dipp med gurka, ost och morot. Cheese $ Chive, Sundried Tomato, Tsatsiki eller Hummus. De är så otroligt goda!
- Nachoschips med tacos.
- Pasta med tomatsås och tonfisk. För att det är så extremt lätt och billigt.

3 ROLIGASTE SAKERNA JAG GJORT I AUSSIE

- En jeanskjol
- En klänning

3 SAKER JAG HAR GJORT MEST I AUSTRALIEN
- Åkt oändligt många timmar med buss
- Festat
- Ätit <3

Ungefär tre av dagarna har jag mer eller mindre hängt vid lagoonen. Pool och fejkstrand och det är hur mysigt som helst. Här uppe i norr kan man inte riktigt bada hur som helst eftersom det finns väldigt farliga maneter och även krokodiler i vattnet här. Då är en lagoon perfekt!

Även hängt med en stor del av Fraser Island-gänget (minus Celina som redan åkt tillbaka till Perth) som alla lyckades pricka in Cairns under samma tid. Här är Lukas, Leonie, Raif, jag och Sara.

Jag var så glad att äntligen stanna på ett ställe i en vecka och lyckade till med att köpa ost, yoghurt, mjölk och allt sånt jag inte kan köpa annars pga måste vara i kylen och går inte när man flyttar till nya ställen hela tiden.

Åt även lite roligare middag som dessa med massa sallad, pesto och hade tom köpt fetaost.

Hann även återförenas med Beth, som jag träffade i Byron bay. Inte alltid lätt att matcha in datum man är på samma ställe när alla har olika (oftast tighta) scheman.

Har inte skrivit så mycket här i bloggen om utekvällar. Men som backpacker så blir det väldigt mycket fest, vissa dricker tom varenda dag. Men här kommer ett gäng bilder från tre separata utekvällar. Kan inte säga att kvalitén på alla är väldigt bra, men tycker det är lite av charmen med utekvällsbilder.

Första kvällen jag kom till Cairns var det ladies night på the Woolshed, aka gratis champagnedrinkar i två timmar. Brukar inte direkt planera att gå ut första kvällen på olika ställen men har blivit så mer än ett par gånger. Man bara go with the flow och blir lite övertalad.

Andra gången vi gick ut var det Saras födelsedag så det firades med middag på Grill'd, fördrinkar (som vi fick smyga in haha) på rummet och sedan vidare till hostlets allra egna nattklubb. Kan inte säga att detta var en sjukt lyckad kväll dock. Blev rätt dramatiskt och höll halvt på att hamna i slagsmål med en kille som var en idiot.

Sista gången vi var ute var ganska spontant men en väldigt kul kväll. Drack fördrinkar som vanligt på vår balkong och jag, Sara och Steff blev kompisar med vår roomie och hennes kompis. Hur mysigt är detta att bara hur lätt som helst skaffa nya vänskaper sådär?

Det är tisdag den 9e maj och det är ca en vecka kvar tills jag åker hem. Efter sju och en halv månad på resande fot. Efter sju och en halv månad som backpacker. Hem. Känslan är helt obeskrivlig och svår att greppa.

När jag först kom till Australien så var det omtumlande och alldeles nytt och två veckor in kände jag att nej jag kan lika gärna åka hem. Inte för att jag inte gillade Australien i sig eller för att jag fortfarande inte gillade att resa. Utan mer för att det hände en hel del saker som var struliga och det var en chock att resa själv. Jag kände mig emellertid ganska ensam och jag kände jobbig press att prata med människor inte för att jag ville utan för att annars skulle jag ständigt vara själv. Det blev bara för mycket och jag tappade resesuget. Sa till min mamma att hade jag inte bokat fraser, whitsundays, skydive och greyhound passet hade jag lika gärna kunnat boka en biljett hem. Jag bara kände inte för att resa mer själv.

Men jag kunde bara inte ge upp drömmen om Australien som jag hade haft. Och jag kunde inte ge upp pengarna jag redan betalat och upplevelserna jag skulle få. Så jag fortsatte. Från Sydney till Surfer's paradise och det var där det vände. Efter lite tuffa veckor i Sydney med nästan uteslutande regn och oönskat drama så träffade jag på så himla fantastiska människor där. Samma dag jag skulle lämna bokade jag om min bussbiljett - två gånger om. Och efter detta har det bara rullat på och jag har älskat (nästan) varenda sekund. Jag har lärt mig att vara helt bekväm i bara mitt eget sällskap i alla sammanhang och jag har lärt mig hur lätt och roligt det är att börja prata med människor i hostelrummet, på en strand, i en affär eller på gatan. Nästan varenda en som är backpacker är så öppna på ett sätt man inte blir om man inte reser. Och jag är så glad och stolt över mig själv att jag gjorde det här själv. Jag har backpackat själv i två och en halv månad och även om jag träffat en hel del på vägen så har jag klarat mig helt själv. Detta är en erfarenhet som gjort mig tusen gånger säkrare och bättre som person och jag kan säga att det är bland det bästa jag gjort i mitt liv hittills. För att resa är absolut det roligaste jag vet och för att resa ger alltid mer tillbaka än vad du betalar.

Var ändå väldigt lugn i planet upp men när jag såg alla andra hoppa ur planet och vi var dem sista, då kom lite fjärilar i magen ändå.

Ögonblicket när man slängs ut från en plan 15000 meter upp i luften alltså. Obeskrivlig.

När fallskärmen fälldes ut och vi high fivade efter en minuts fritt fall genom molnen.

Landning och så bara sådär sju minuter senare var det hela över. Var otroligt glad att jag köpte bilder och video för hela grejen känns overklig och man minns inte så mycket av det såhär efteråt.

När jag först kom till Magnetic Island insåg jag att jag nog inte skulle kunna göra så mycket på ön om jag inte skulle till koala sanctuary eller hyra bil. Men sedan hörde jag att det fanns lite hikingspår och viewpoints. Fick en liten karta och begav mig iväg.

Utkikspunkten heter Hawkings point och oh my vilken fin vy jag belönades med. Hängde där uppe någon timme ända tills batteriet nästan var slut, jag inte hade vatten kvar och jag behövde kissa. Då blev jag mer eller mindre tvingad att dra mig tillbaka mot hostlet.

Satt på stranden och kollade på hur himlen skiftade i olika nyanser av rosa och rött. Saknar tiden i Asien när bevittna fina solnedgångar var en del av vardagen.

De sista timmarna innan det var dags att bege sig mot bussen och färjan spenderade jag i både en hammock och vid poolen.

I Airlie beach spenderade jag tre nätter totalt. En natt innan whitsundays och två nätter efteråt. Dagen vi kom tillbaka med båten var det after whitsundays party som de flesta från båten gick på. Dock kunde bara Tony, som körde båten, vara där eftersom Luke jobbade på touren som avgick samma dag vi kom tillbaka på och TK bestämde sig i sista sekund att hoppade på samma men behövde inte jobba och fick det gratis pga de hade bara sju stycken som skulle åka iväg den dagen. Till skillnad från vår grupp som alltså var 18 st + crew. Airlie beach är en liten småstad som mest existerar för att det är därifrån man tar sig ut med båtarna till whitsundays. Men det fanns mer affärer och caféer än vad jag trodde så jag tyckte det var mysigt. Enda spåren från cyklonen man egentligen kan se är att nästan alla palmer är avbrutna och att staket till vissa hus fortfarande är förstörda och ligger på marken.

• Australien

Om Fraser inte riktigt levde upp till förväntningarna gjorde Whitsundays det 100 gånger om. Detta trots cyklonen över airlie beach och whitsundays för lite över en månad sedan och som förstörde staden, växtligheten och de bästa och finaste reven. På grund av cyklonen var snorklingen förståeligt inte alls bra och dyka gick inte heller pga att Powerplays dykbåt hade blivit förstörd i cyklonen. Trots allt detta, att mitt gratis dyk inte blev av och att den fina snorklingen som jag hade hört så mycket om och sett fram emot inte existerade var det så himla kul. Detta var helt och hållet för att båten, crewet och för att vår grupp var så himla kul.

Första stoppet var ett vattenfall på en av öarna. Här var det träd överallt som hade förstörts av cyklonen Debbie. Luke, en av våra hosts sa dock att det precis hade börjat bli grönt igen så återhämtningen började bättra sig. Lite längre bort fanns även en båt som låg på land och som hade varit till havs när cyklonen kom med all kraft (trots varningar dagar i förväg om att den skulle komma).

Alltså maten på båten var bara helt otroligt bra. Vi blev hur göda som helst verkligen. Snacks flera gånger om dagen och en minibuffé till middag. Här hade vi tex grillad kyckling med potatisgratäng, mashed sweet potato, pastasallad, baguetter, sallad och massa olika såser.

Dessert på kvällskvisten tillsammans med lite info om var vi skulle åka och göra nästföljande dag.

På kvällen spelade vi bland annat det här drickspelet. Det går ut på att alla häller lite av sin dricka i koppen i mitten och sen tar man upp ett kort, gissar om det är rött eller svart och har man fel måste man lägga det på den här med två hörn utanför. Så i sluter kommer det se ut som en massiv mushroom. Man väntar bara på att det ska falla och den personen vars tur det var måste dricka upp koppen. När det är en blandning av mestadels goon, lite öl och lite cider är det inte så lockande om vi säger så.

De hade fiskarlinan ute hela kvällen och fångade en sån här liten haj. Så coolt! Minivariant ju liksom.

Sedan var det dags att sova och det var som ett ända stort pyjamasparty i köket för oss som inte sov i en hytt. Sov otroligt bra här måste jag säga, inte särskilt mycket dock eftersom vi gick upp 6.30-7 varje dag.

Andra dagen var det dags för det mest kända stoppet i whitsundays: Whitehaven beach. Det är det mest instagrammade stället i hela Australien och det är ju inte så svårt att se varför.

Kritvit, finkornig och ganska kall sand var det. Väldigt fint! Efter 1770 (staden som Colombo anlände vid, som jag endast spenderade en natt i för att dela upp den 17 timmar resan upp till airlie beach) var det sista stället man kan bada i utan farliga maneter. Ska du bada här måste du ha en stingsuit som ser ut som en vanlig våtdräkt. Annars finns risk för de farligaste maneterna här.

Den här resorten blev förra året såld för 25 miljoner och står nu övergiven och helt förstörd av cyklonen. Tydligen gäller inte försäkringar här när det gäller en act of god, dvs naturkatastrofer. Vilken katastrofal förlust här alltså.

Lite paddleboarding underhöll vi oss tex med. Vi skulle egentligen åkt till ett ställe emellan för att snorkla vid revet men det var inte optimala förhållanden så vi åkte direkt hit och gjorde lite andra vattenaktiviteter istället innan det var dags för middag och solnedgång.

• Australien

Fraser Island är en av de tourerna du får höra att du bara måste göra när du reser den här kusten i Australien. Hade ärligt talat ingen direkt aning vad man gjorde här innan jag gjorde det själv. "Man campar och kör bil typ" var mitt svar när min mamma undrade. Lät ju spännande haha. Jag åkte med Pippies som ska vara en av de bästa företagen. Tyckte absolut om touren och det är kul att ha gjort det, men jag förväntade mig mer. Vår guide var trevlig men han var inte särskilt social och berättade inte alls historier som alla andra guider jag har haft. Första dagen blev vi avsläppta klockan 14 vid campingen medan han gick och rökte på och försvann sedan resten av kvällen liksom. Sedan hade vi mestadels regn två av de tre dagarna så tror det kan ha spätt på känslan att jag trodde det skulle vara mer eftersom vi inte riktigt kunde njuta av sakerna när det bara regnade. Så vad gör man mer på ön i tre dagar och två nätter, förutom att campa och köra bil? Man besöker sjöar, floder, en utkikspunkt och så dricker de flesta väldigt mycket alkohol och festar.

Man kör sådana här bilar runt på ön. 4x4 kallas det och i första bilen kör guiden och i de tre andra får alla som är över 21 och har körkort turas om att köra. Jag fick dessvärre inte köra eftersom man måste ha haft sitt körkort i 12 månader och jag hade haft det i 11. Så surt men spelade ändå inte så stor roll eftersom jag dumt nog inte ens tog med mitt körkort på den här resan. Var så avis på alla som körde, såg så himla kul ut att köra på stranden och alla skumpiga vägar.

Första stoppet var Lake Mackenzie som var väldigt fint. En av de kanske kändaste stoppen på den stora sandön som Fraser är.

När vi blev avsläppta första dagen vid 14 och vi bara "jaha vad ska vi göra?". Jag, Sara och Celina gick ner till stranden, hängde och tog bilder. Den svarta gummigrejen på bilden är en dingostick. Det finns dingos på ön och lockas av om mat. Då de inte ser skillnaden på mat och din tomma hand så rekommenderar de att man har en sådan här i fall en skulle komma.

Celina kom upp och hoppade på och man kan ju se på minen att jag blev helt chockad. Haha.

Här var vi vid champagne pools. När vågorna kommer över blir det en himla massa skum och bubblor så att det känns som man badar i champagne, därav namnet I pressume.

Uppe på Indian head kan man se hajar, valar och stingrays om man har tur. Vi fick se två stingrays i alla fall (det svarta ni skymtar på bilden).

Delar av vraket som återstår efter en båt från andra världskriget finns på Fraser.

Till det sista stoppet, Lake Wabby, var det lite av en hike i skog och i vad som kändes total öken. Här var det inte så mycket mer spännande än att det fanns fiskar i sjön som äter död hud på dina fötter.

Medan vi var vid sjön hade vår guide dukat upp den dagliga lunchen i form av gör-din-egna-wrap och lukten av mat hade lockat till sig en Dingo. Sista stoppet och sista dagen och så får vi se en liten Dingo i alla fall. Den ser väldigt mycket ut som en mix mellan en hund och räv.