Bryllup

Det finnes mange muligheter å spare penger på bryllupet uten at det skal bli noe dårligere.

Tenk utenfor boksen på lokalet - Lokalet og maten er gjerne en av de største utgiftspostene i et bryllup. Istedenfor å ha bryllupet på et standard bryllupslokale (som prissetter deretter), velg et sted som kanskje betyr noe for deg og forloveden. Mange utradisjonelle lokaler er gjerne mer åpne når det gjelder mat og servering, og man kan velge et eget catering-selskap som kan stå for mat/servise, som gjerne har lavere kuvertpris enn tradisjonelle bryllupslokaler.

Fiks blomstene selv - Dette kan høres skummelt ut, men blomsteroppsatser koster mye penger, og det finnes mange måter å løse dette på selv.

Kjøp brudekjolen brukt eller på nettet - Det kan være skummelt å kjøpe brudekjole på nett, men om man følger noen retningslinjer som å sjekke reviews og tilbakemelding på selgeren kan man spare mange tusen kroner på å kjøpe kjole på nett. Brukte brudekjoler selges gjerne for halv pris av nypris, uansett hvor pent brukt de er, så dette er også et kjempetips for å spare penger. jjhouse.com er en fantastisk butikk til en rimelig penge.

Få hjelp til kaker av venner og familie - En løsning for å spare penger, men fortsatt ha med alle vennene på den store dagen, kan være å be de nærmeste på middagen og alle dere vil til kake og kaffe. Hvis venner og bekjente hjelper til med å bake kaker kan dere spare en god del på selskapet i ettertid.

Hold deg til 2-3 drikkebonger - Det er klart man ønsker å gi venner og familie fri bar på den store dagen, men sannheten er at om du leier et lokale med skjenkebevilgning må du kjøpe all drikke gjennom dem, som fort kan bli veldig dyrt. Velg heller drikkebonger. 2-3 drikkebonger er nok til en konjak til kaffen, og en drink eller to til etter kaken. På denne måten kan man også unngå at bryllupet blir en fyllefest.
Har du et lokale der du kan ta med alkohol selv, kan man alliere seg med familie og venner og få hjelp til å kjøpe med en flaske ekstra til festen når folk er på utenlandsreise.

GJØR TING SELV og bruk kontaktene dine - Du kan spare en hel del penger på å gjøre ting selv eller få hjelp av venner til ulike ting. Sjansen er stor for at man har en venn/bekjent som er fotograf og kanskje kan gi en grei pris, at du har noen i venneflokken som er flinke til å sette sammen spillelister til festen etterpå og at du har noen i venneflokken som er rå på å bake. Bryllupsinvitasjoner, dekorasjon og mye annet kan man lage selv, som også gjør bryllupet mer personlig.

Ikke spar på ALT - Husk også å ikke spare bryllupet og deg selv til ruin, begynn i god tid og ikke vær redd for å spørre om hjelp. Det er ikke noe kult å sitte oppe kvelden før vielsen og sette sammen kirkeprogram. En tommelfingerregel kan være å bruke litt ekstra penger på én eller to ting og heller spare inn ellers, som kan redusere stressnivået på den store dagen.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Likes

Comments

mat

NAM! Nå har jeg akkurat laget meg tidenes snacks til lunsj. Regnet plasker ned utenfor, så noe piknik i hagen ble det ikke denne gangen, men jeg kan faktisk ikke klage på noe som helst etter å ha trykket i meg disse ALT for gode ananas-pannekakene. Haha! Nok en glimrende idè

Du trenger:
♥2 egg ♥1 dl sukker ♥4 dl hvetemel ♥1 toppet ts vaniljesukker
♥1 toppet ts bakepulver ♥2 dl melk ♥3 bokser ananasringer

Slik gjør du - Oppskriften gir 12 lapper:
Visp sukker, egg og vaniljesukker, Tilsett melk, hvetemel og bakepulver vekselvis.
Rør så lite som mulig, men få bort melklumpene, La røren stå og svelle i ca 15 minutter.
Dypp en og en ananasring i røren og stek små lapper av dem, i en varm stekepanne med litt smør.

Likes

Comments

Contains affiliate links Bryllup

Jeg skal bare starte med og si at nei jeg skal ikke gifte meg, jeg har ingen planer om og gjøre det på en god stund! Dette er en dyr affære og noe jeg bare har tenkt til og gjøre en gang i hele mitt liv så det skal være gjennomtenkt. Men bryllup er noe jeg har intressert meg for helt siden jeg var liten og jeg vil gjerne hjelpe andre som er i det stadiet av livet sitt der dem skal planlegge ett bryllup.
Alle som har vært gjennom dette vet at det kan være en tøff og hard prosess, men noe av det koseligste og beste du noen gang kan gjøre - Derfor lager jeg en egen kategori meg litt forskjellig stæsj som kan få deg/dere igang.

En brudekjole er noe man forhåpentligvis bare skal ha på seg en gang i livet, og det er derfor fort gjort å se seg litt blind på ulike design og snitt. Man vil jo føle seg smellvakker på sin store dag, og da er det aller viktigste at kjolen faktisk passer til din kropp! Her er noen tips til hva man burde tenke på når man skal handle brudekjolen :

Snitt - Spør deg selv hva du ønsker å framheve og hva du ønsker å gjemme litt bort. Jeg vet, vi jenter er spesialister på å finne feil på kroppen vår, og vi glemmer fullstendig å fokusere på det som faktisk er bra! Så; hva er du mest fornøyd med på kroppen din? Ta det som utgangspunkt når du skal finne riktig kjole! Jeg er nok mest fornøyd med puppene mine (klisje da eller), og ønsker å trekke fokuset dit ved å ha en kjole med hjerteutrigning. Om du er mest fornøyd med midjen din - velg en kjole som virkelig setter fokus på midjen. osv osv.

Ta gjerne en titt i skapet ditt, og se på snittet til dine favorittkjoler og topper. Hvorfor er det dine favoritter? Er det lengden på ermene? Skjæringen i halsen? Drapperingen rundt magen? Da er et kjempe tips å se etter nettopp disse tingene når man skal se etter en brudekjole. Spør om hjelp i brudesalongene, og vær helt ærlig når du forklarer hva du ønsker.

Farge - Hvit, kremhvit, ivory?
Uansett om mannen skal ha smoking eller dress - ha samme farge på skjorten som kjolen din! Det er er fort gjort at kjolen din ser møkkete eller gul ut om han har hvit skjorte og du har kremhvit kjole. Personlig synes jeg ofte at en varmere hvit-tone er finere, fordi tennene ser hvitere ut..

Undertøy - Uansett kroppstype, styling og brudekjole starter det alltid med det riktige undertøyet. En BH skal nemlig hjelpe deg med å få proporsjoner og rammer til kroppen. Undertøyet skal være komfortabelt, og det skal ikke gnisse eller gnage inn i huden. Dette er hvertfall ikke dagen hvor man får uønskede bulker på ryggen, og røde merker på skuldrene.. Gå til innkjøp av undertøyet etter du har funnet drømmekjolen. Da vet du om du må ha en stroppeløs BH, kanskje en korsett eller halterneck.

Huskeliste:
- Vil du ha push up-effekt, støtte eller at den skal minimere?
- Skal den være praktisk eller sexy? Her er det faktisk lov å si "ja takk, begge deler"!
- Er brudekjolen din i silke? Da er det oftere penere med glatte skåler, slik at kjolen faller penere over bysten.
- Brede eller smale skulderstropper? Halterneck? Stroppeløs?

Ditt preg - Det er jo din bryllupsdag, og ditt bryllup! Ikke glem at også kjole, hår, makeup og smykker skal gjenspeile hvem du er. Enten det er eksklusive designer sko, mormors gamle smykker, sort eyeliner eller brudekjole i blonder og silke som skriker navnet ditt, er det viktig at du ikke forandrer deg til noen andre på den store dagen. Du skal være den beste utgaven av deg selv!

Jeg har alltid håret mitt løst, så noen fancy prom-håroppsett hadde virkelig blitt helt feil til meg. Om du har en litt rocka stil - bryt antrekket med noen røffe pumps eller sandaler!

Likes

Comments

mat

Jeg har blitt helt hekta på noe som antageligvis er det mest usunne jeg noen gang har vært borti, men damn så godt der er. Det er en nutella pizza med div frukter og jeg craver det hver gang jeg har uka mi ( Rettelse: Jeg craver alt når jeg har uka mi)

Du trenger:
- 8 dl tipo 00 pizzamel
- 3 dl vann (lunkent)
- 1 pose tørrgjær
- 2 klyper salt
- olivenolje
- nutella
- smør
- 1 stk banan
- 2 ss blåbær
- melis

- Start med deigen: Har du muligheten til å bruke en kjøkkenmaskin, er dette det raskeste og enkleste, men deigen kan selvsagt også lages for hånd. Det er mer autentisk, og det er mer grisete.

- Bland de tørre ingrediensene i en stor bolle, hell på godt med en smakfull olivenolje, prøv deg frem med mengde, start gjerne med cirka 3 ss. Tilsett lunkent vann, ikke varmt. For varmt vann dreper gjæren. Bland godt til du har en lett og smidig deig. Sett deigen under plastfolie/kjøkkenhåndkle på et varmt, lunt sted en times tid.

- Den ferdige deigen bør ha hevet til cirka dobbel størrelse og vil gi tre–fire porsjonspizzaer, avhengig av hvor tykk du ønsker den. Del deigen i ønskede antall bunner, rull dem i hånden før du trykker dem lett ut med fingeren. Kjevle ut en fin pizzadeig, Smør et lag smør på bunnen og sett den på varm pizzastein på grillen.

- Når bunnen lett gyllen, tar du den av varmen og smører Nutella over hele. Sett bunnen to minutter tilbake på varmen, under lokk, slik at sjokoladen blir gyllen. Pyntes med banan i skiver, blåbær og et dryss melis!

Likes

Comments

mat

Dette er nok den beste, billigste og beste retten jeg har smakt på en god stund. Håper dere får like godt inntrykk av den som jeg har fått.

Dette trenger du:
- Kyllingfilet
- Bretagne saus
- Ris
- Mais
- Ost

Stek kyllingen gjennomstekt, kok opp saus. Legg dette i en ildfast form med maisen og strø litt ost over. Kokk så opp risen og legg alt på en asjett.

Likes

Comments

mat

Du trenger:
- Fullkorn pitabrød
- Karbonadedeig
- Skinke
- Tomatpurré
- Revet ost

Sett stekeovnen på 225 grader. Stek deretter karbonadedeigen. Etterpå når den er ferdig legger du bakepapir på en rist, og valgfritt antall pitabrød. Smør pitabrødene med tomatpurré legg karbonadedeigen på. Strø deretter litt revet ost over, og ønsket topping. Stek i ovnen 10-12 minutter!

Likes

Comments

Bryllup

Planlegger dere å gifte dere er det lurt å starte forberedelsene for bryllupet i god tid. Det er veldig mye å huske på, så her har dere en ganske stor guide med mye tekst (dessverre) så prøv og komme dere igjennom den så godt som mulig for det er en del nyttig og hjelpende info her.

18-8 måneder før bryllup – Start med en gang forlovelsen skjer
1. Kan dere gifte dere? - Først bør dere sjekke om vilkårene for inngåelse av ekteskapet er tilstede. Reglene for inngåelse av ekteskap finnes i ekteskapsloven.
2. Informere familie og venner om selve forlovelsen.
3. Velg forlover - Hvem ønsker dere å ha som forlovere. Dette kan være et vanskelig valg, men det er lurt å velge noen som kjenner deg godt og som også i framtiden vil være der for deg. Det bør være en person dere vet vil ta hånd om ting. En forlover har en sentral plass i bryllupet deres, og det allerede fra de blir spurt.
4. Sett den økonomiske rammen for bryllupet. - Snakk sammen om de økonomiske rammene for bryllupet. Det vil si:
- Hva er budsjettet på? Hva ønsker, eller evner dere å bruke på bryllupet og bryllupsreisen. I gjennomsnitt koster et bryllup 50.000 – 80.000 kroner.
- Sett opp et budsjett og bli enige i hva dere skal bruke penger på.
- Det vanlige er at brudeparet betaler bryllupet selv, men om foreldre bidrar bør det diskuteres hva disse pengene skal brukes til. Hvem betaler hva?
- Om dere har planer om å bruke mer enn hva som står på sparekontoen må dere diskutere hvordan dere skal finne en konkret løsning for betaling av bryllupet.
5. Vurder om dere skal ta inn hjelp - Det er mye som skal planlegges og enkelte velger å la andre ta seg av denne jobben. Det finnes flere gode bryllupskonsulenter som kan planlegge alt for dere, enkelte deler av bryllupet eller kanskje bare dere ønsker noen timer konsultasjon for å få satt i gang og få en oversikt. De har erfaring med å planlegge brylluper i mange ulike prisklasser.
6. Ha en forlovelsesfest - Hvis budsjettet deres tillater det så arranger en forlovelsesfest. Prøv å nyt det å være forlovet og gleden over at det kommer et bryllup, før dere starter med for mye bryllupsplanlegging. Det kan bli mye stress og mas rundt planleggingsfasen av et bryllup, så ta anledningen nå i starten til å nyte kjærligheten uten alt stresset. Hva er da koseligere enn å feire kjærligheten sammen med familie og venner.
7. Sett en dato for bryllupet - Om dere ønsker bryllupet i mai, juni eller august må dere være spesielt tidlig ute med bestillingene deres, da disse er de mest populære månedene for bryllup. Om dere har spesielle lokaler dere ønsker kan det være lurt å finne et par-tre aktuelle datoer for bryllupet, for så å sjekke med kirke og selskapslokale om disse datoene er ledige.
8. Hva slags bryllup ønsker dere? - Hva slags type bryllup dere ønsker vil være med å påvirke mange valg videre i denne prosessen, bland annet valg av lokaler. Det er lurt å ha et bevist forhold til det fra starten slik at dere planlegger mer målbevist. Hvilken stil ønsker dere å holde gjennom bryllupsdagen? Er det en spesiell farge som går igjen, et tema eller en spesiell plass som blir gjennomgående? Eksempelvis ønsker dere at rødt skal være gjennomgående? Kanskje lysblått? Eller er det mer et tema som er viktig, som bondebryllup? Et herskaplig bryllup med fargen lysblå sentralt, romantisk hagebryllup og et bryllup med fokus på rød.
9. Lag gjesteliste til bryllupet - Sett opp en grov oversikt over hvem dere ønsker å invitere i bryllupet. De fleste blir overrasket over hvor lang listen blir, og nesten alltid må det gjøres noen kompromiss. En vil så gjerne ha alle kjente og kjære der, men dere vil oppdage at mye av bryllupsplanleggingen blir basert på pris per gjest, og jo større gjestelisten er jo dyrere blir bryllupet. Dere trenger ikke komme med eksakt antall gjester med en gang, men et nogenlunde-tall. Når dere booker blandt annet lokaler og mat vil disse være opptatt av antall personer.
- Dere bør også tenke over om gjestelisten er ujevnt fordelt, det bør den ikke være. Eneste unntaket er om en av dere har en større familie enn den andre. Tenk også over om dere vil ha barn i bryllupet. Det vil påvirke mye, blandt annet hvor lang bordsettingen kan være, alkoholinntaket, hvor lenge gjester kan bli i bryllupet osv.
10. Reserver selskapslokale - På populære plasser kan det være opp til 1 års ventetid, det er derfor lurt å være ute i god tid. Noen lokaler er plasser alle kjenner til, men det finnes også skjulte skatter der ute. Vår anbefaling er derfor å snakke med familie, venner, kollegaer og andre for å finne det perfekte bryllupslokalet for dere. Husk også å gjøre søk på internett, de fleste bryllupslokalene har hjemmesider med informasjon til dere.
- Start med å sett opp en liste over aktuelle lokaler, gå så igjennom listen og still noen kritiske spørsmål for å luke ut uaktuelle lokaler. Spørsmål eller ting dere må bestemme dere for kan være:
- Passer lokalet til stilen dere ønsker for bryllupet? Har dere muligheten til å pynte og få det slik dere ønsker?
- Har vi budsjett til det lokalet?
- Ønsker dere lokaler som kommer med full pakke (dvs. med kokk, serveringspersonale ol.)? Dette kan fort bli kostbart, men dere sparer dere selv for mye planlegging. Dette vil da bli en av budsjettets største poster og sette føring for mye annet av planleggingen.
- Ønsker dere kun lokaler og ordne resten selv? Det vil bli veldig mye mere planlegging og jobb, men det er den mest økonomiske måten å ha et bryllup på.

Det kan være at dere ønsker å stille en del spørsmål på telefonen først om det er noen deal breakers som pris, hvor mange gjester de tar ol. Dere sparer dere da en ekstra tur.
- Priser?
- Hvor mange gjester det er plass til?
- Spørr om de har godkjent skjenkebevilling.
- Sjekk at lokalet ser bra ut, inkl. kjøkken, garderobe og toalettforhold.
- Gode tilkomstmuligheter / stor nok parkering?
- Eget rom for bryllupskaken / kakene?
- De ulike menyene, evt kjøkken?
- Avbestillingsforsikring i tilfelle bryllupsdatoen må utsettes/endres.
- Er det noen plass rundt lokalet som det passer at en tar bilder?

11. Valg av vielsesform og reservering av plass - Finn ut hvilken vielsesform som passer dere; kirkelig vielse eller borgerlig vielse. Når dere har valg vielsesform kontakter dere vigselmann (den personen som foretar vielse) for å reservere plass og/eller avtale et møte. Kontaktinformasjon finner dere på hjemmesidene til kirkelig vielse eller til Norges domstoler.
12. Finn og bestill bryllupsklær - Bryllupskjolen - det kan ta mange måneder å finner den perfekte kjolen, så start tidlig. Det kan være lurt å starte å se i blader og på nett etter kjoler bruden liker, for så å dra i brudesalonger og på brudemesser. Mange brudemesser er i januar, så kan være lurt å vente å kjøpe kjolen til etter det, med mindre bruden allerede har funnet den perfekte kjolen. Det er lurt å vente å kjøpe kjolen til etter dere har funnet lokaler, da lokalene vil si mye om temaet for bryllupet, og en ønsker som oftest at kjolen passer temaet. Kanskje vil bruden også ha tiara, slør, hansker, sko, underskjørt og eventuelt vinterkåpe?
13. Bestem dere for bryllupsreise. - Dette er tiden for å begynne å dømme, men husk at det er vanskelig å gå tilbake om dere har funnet den perfekte reisen. Dere bør starte med å snakke sammen om hva som er viktig med bryllupsreisen, er det tid til hverandre, oppleve mest mulig, familietur? Hva ønsker dere å få ut av reisen? Det kan være mye planlegging som ligger bak en bryllupsreisen, og det kan derfor være lurt å sette bort denne jobben til et reiseselskap. Om dere er ute i god tid kan dere få noen gode tilbud. De har forslag for alle budsjetter.
14. Skal dere ha bryllupsforsikring? - Dessverre er det ikke slik at ting alltid går etter planen, det kan være sykdom i nær familie, ulykker, dødsfall eller så kan det være at hotellet der dere skal ha selskapet gå konkurs. Mye kan gå galt, og om dere ender opp med å avlyse bryllupet er det dessverre slik at mange av kostnadene må dere uansett dekke. Om dere har en bryllupsforsikring dekker den utgifter for deres bryllup dersom noe skulle gå galt. Det er mange som velger å ha denne sikkerheten, mens mange syns det er en unødvendige kostnad. Jeg anbefaler en bryllupsforsikring om dere skal ha et kostbart bryllups.
15. Frisør og sminke må bookes inn. - Frisør - Spesielt om bruden har en spesifikk plass hun ønsker å få stelt håret sitt er det lurt å være tidlig ute. De fleste frisørere tar ikke inn flere bruder samme dag. For enkelte bruder er dette noe av det første hun booker inn når forlovelsen har funnet sted. Det kan være lurt å booke inn prøvetimen samtidig (pleier å være mellom 1-4 uker før bryllupet) så slipper bruden å tenke mer på det. Til prøvetimen må bruden huske hårpynt og bilde av brudekjolen. Dette kan være med å påvirke valg av frisyre.
- Brudepynting - Kanskje gjør frisøren dette også, og er det greit å booke alt der. Om ikke er det lurt å tenke på hvor bruden bestiller time for sminking. Det bør ikke være for langt unna frisøren. Det er kjedelig å måtte kjøre frem og tilbake på bryllupsdagen. Kanskje kan frisøren og sminkør komme til dere?

8-5 måneder før bryllupet
1. Gjestelisten bør nå komme på plass. - Dere bør nå sette dere ned å gå nøyere igjennom gjestelisten. Har dere budsjettet til det så kan dere invitere hvem dere vil, men realiteten er at de fleste av oss planlegger etter et bestemt budsjett. Når kostnadsdriveren for et bryllup er antall gjester setter dette automatisk en begrensning for hvor mange gjester dere kan ha. Om dere ikke har økonomien til å invitere alle dere vil, kan en løsning være å invitere noen bare til bryllupsfesten (ikke bryllupsmiddagen), dvs. til kaffe og kaker.
2. Formaliser sted for vielse, selskapet, tid og gjester. - Familie og venner vet dere skal gifte dere, men dere hadde kanskje ikke satt datoen, bestemt hvor bryllupet skal være og tidspunkt for bryllupet når dere fortalte de om forlovelsen. Alt dette vet dere nå, og da er det greit å gi alle gjestene beskjed slik at de holder av datoen. Innbydelser sendes tettere opp til bryllupsdagen, men mange bruker «save the date» kort i denne forbindelse.
3. Kan vi spørre etter hjelp? - Ønsker dere å spørre familie og venner etter hjelp? Når en skal spørre etter hjelp er det lurt å være tidlig ute. Folk har lettere for å si ja til noe som er lang frem i tid, enn nær kommende ting. Samt, det er godt å vite at ting er klart. Alt som dere kan få venner og familie til å hjelpe med er penger spart, samt at bryllupet blir mye mer personlig. Familie og venner liker å bli involvert, og setter bare pris på å bli spurt. Under er noen ting som kan være vanskelig for dere å gjøre selv, og derfor greit å kunne delegere bort.
- Har dere venner og bekjente (som ikke er bryllupsgjester) som kan hjelpe til med å servere?
- Har dere venner og bekjente (som ikke er bryllupsgjester) som kan hjelpe til med å stå i baren?
- Kan noen hjelpe med å bake?
- Kan noen gjester hjelpe med å åpne gaver?
- Kan noen gjester hjelpe med få ansvaret for å avslutte selskapet og låse?
- Kan noen hjelpe med å ta med seg bryllupsgavene og returnere de til dere?
- Kan noen hjelpe med å være DJ for kvelden?

4. Velg toastmaster. - Det er nå på tide å velge en toastmaster. Gode forberedelser er svært viktig for en toastmaster, så vær tidlig ute å finn en.
5. Kjøp inn gifteringer - Det er nå på tide å se etter gifteringer til dere. Enkelte plasser må disse bestilles inn, evetuelt justeres. Kanskje vil dere ha de inngravert også, gullsmeden inngraverer navn, dato og evt. symboler. Slike ting tar tid, så det er lurt å være tidlig ute. Om dere har kjøpt forlovelsesringer kan disse fint brukes som vielsesringer. Puss de opp og inngraver de i anledning bryllupet.
6. Velg en bryllupsfotograf. - Finn en eller flere bryllupsfotografer som dere ønsker å bruke. Forhør dere på priser, og finn ut hva dere ønsker fra dagen, og book:
- Fotograf til stede under hele bryllupet å tar bilder.
- Standard bryllupsbilder.
- Videofilming av hele bryllupet.
- Videofilming av deler av bryllupet.
Husk å lever en liste over bryllupsbildere dere ønsker til fotografen.

7. Skal det være underholdning i bryllupet, evt. book det. - Dere bør begynne å tenke på hvordan dere ønsker vielsen og resten av bryllupet skal være. Musikk er med på å sette stemningen, ønsker dere kanskje å ha et spesielt innslag i kirken? Det kan for eksempel være solosang, trompet eller felemusikk. For bryllupsfesten, ønsker dere en DJ, et band eller kanskje holder det med et musikkanlegg? Hva slags underholdning dere skal ha kommer an på hva slags type bryllup det er og budsjettet deres.
8. Bestem dere for meny og drikke. - Dette vil bli to ulike prosesser avhengig av om dere skal ordne mat selv igjennom catering eller leie inn kokk, eller om dere har selskapet på en plass som serverer mat og drikke.
Ordne mat og drikke selv, dette gjøres ofte igjennom å bestille mat igjennom catering eller leie inn en kokk. Når dere ordner mat og drikke selv er det en del ting dere må tenke på:
- Mottakelsen - velkomstdrikke må bestemmes. Ønsker dere å server mousserende vin, champagne eller kanskje cider. Velg det dere selv ønsker å drikke og budsjettet tillater. Ønsker dere enkel servering til mottakelsen? Det kan være enkel fingermat, oppskjært frukt eller cupcakes. Valgene er mange, og igjen velg det dere selv har ønsker om og budsjettet tillater.
- Bryllupsmiddagen - først tenk over hva slags mat dere kunne tenke dere, og hvordan dere ønsker den skal bli presentert. For eksempel vil en middag gi mer ro til taler og samtaler enn et koldtbord, men et koldtbord vil gi litt sirkulasjon og følelsen av at en ikke har sittet stille så lenge. Hent deretter inn menyforslag fra flere cateringselskaper. Priser kan variere. Om dere leier inn kokk bør han/hun ha kunnskap om hvordan en meny settes sammen, og kan gjøre dette sammen med dere. Lager dere mat selv kan det være lurt å rådføre dere med en kokk slik at det blir balanse i måltidet. Om dere ønsker en tre retters middag, bestemmes først hovedrett, ønsker dere fisk eller kjøtt, stek eller filet? Så velges potet, grønnsaker og saus ut ifra dette.
- Når menyen er satt er det drikke til bryllupsmiddagen som skal bestemmes. Tenk gjennom hva som passer å drikke til hver enkelt av rettene på menyen. Ved å spørre på polet kan de komme med gode forslag til viner som passer til de fleste matretter, de kan også bestille inn spesielle viner om det er ønskelig.
- Baren – drikkevarer til baren må huskes. Det kan være mineralvann, øl, vin, konjakk, baileys, enkle drinker. Kanskje har dere en favorittdrink dere ønsker å servere. Husk også isbiter, evt. cocktailbær, appelsiner, sitroner, rørepinner, sugerør etc.
- Hvem skal servere all maten, serveringshjelp? En må huske på at jo lengre man har folk på jobb jo dyrere blir det. Dere bør minst ha en til å servere for hver 15 gjest.

9. Lag en ønskeliste.
10. Skal dere ha brudepiker/blomsterpiker, brudesvenner eller ringbærer? - Om dere skal ha brudepiker/blomsterpiker, brudesvenner eller ringbærer kan det være lurt å være ute i god tid med spørre vedkommende. Det kan være at de barna dere hadde sett dere ut ikke ønsker det, og da må dere lete etter andre som kan gjøre oppgaven. Husk på at det forventes at dere ordner klær til disse.
11. Alle klær til dere selv og deltakere er klare - Alle antrekk til bryllupsdagen bør nå nærme seg klare, eller ha en leveringsdato.
12. Lag en overnattingsplan. - Lag en overnattingsplan for dere selv og for gjestene som kommer langveisfra. Er det et hotell i nærheten dere ønsker å bruke, eller kanskje låner dere bort deres eget hus mens dere overnatter på brudesuiten? Dette punktet får dere ikke fullført før dere har fått svar på invitasjonene, men det er vanlig å informere om overnattingsplanen i invitasjonene om noen kommer langveis fra.
13. Andre ting som bør avklares rundt disse tidene.
-
Enkelte ønsker å ha noen samlinger i forbindelse med bryllupet, for eksempel
- Skal dere ha noen bli kjent fest? Den holdes ofte ca 1-2 månder før bryllupet og det er de «unge» som blir invitert (dvs. ikke foreldre, besteforeldre ol.). Det er mer vanlig for store bryllup, og skal gi gjestene en mulighet til å bli kjent før den store dagen.
- Skal dere ha øvingsmiddag? Bestem dato, tid og sted for evtentuelt øvingsmiddag. Dette kan dere informere om til de det gjelder på invitasjonen da dette ikke er før helt opptil bryllupet. Dette er veldig vanlig i USA, men ikke her i Norge.
- Ønsker dere felles frokost dagen etter bryllupet?
- Mange velger å ha en vennekveld dagen før bryllupet. Gjøre noe koselig sammen med de nærmeste. Ofte bruden med sine venner og brudgommen med hans.

14. Bestem dere for hva slags trykksaker dere skal ha. - Avhengig av hva dere ønsker så kan det bli en del trykksaker.
- Save the date kort.
- Invitasjoner.
- Bordkort.
- Sang hefter.
- Kirkeprogram.
- Program for bryllupsfesten.
- Kjøreplan for bryllupsfesten.
- Meny for bryllupsmiddagen.
- Gjestelister.
Først må dere finne ut hvilke trykksaker dere ønsker å ha, deretter om dere skal lage selv eller bestille ferdige? Om dere bestiller kan det ta noen uker før dere får produktene. Om dere velger å lage ting selv vil dette ikke være gjort på en kveld, og det er lurt å starte tidlig. Se de ulike linkene til andre av våre sider for hjelp innen de ulike kategoriene.

15. Bestill brudebukett og annen blomster pynt. - Det er som oftest mye blomsterpynt i et bryllup; brudebukett, knapphullsblomster, borddekorasjoner, hårpynt, pynt til bil, pynt til kirken eller annet vielsessted, blomsterbuketter til blomsterpiker/brudepiker og eventuelt annet blomsterpynt dere ønsker.
- Dere bør ha en formening om hva dere ønsker deres og budsjettet til det. Mange velger å se igjennom bryllupsblader og søke på nettet for å ha en ide om hva de ønsker før de kontakter en blomsterdekoratør, spesielt i forhold til brudebuketten.
16. Finn ønsket transportmiddel og bestill.- Dere bør tenke på transportmiddel til bryllupsdagen.
- For brudeparet - husk at brud og brudgommen kommer til vielsesstedet på ulike tidspunkt, og derfor trenger begge transport dit. Etter vielsen er det vanlig med en finere bil (Mange bruker en cabriolet, veteranbil ol) til å frakte brudeparet til festlokalene.
- For gjester - om gjester bor på samlet plass er det kanskje naturlig at det går felles transport for de til vielseslokalene? Ønsker dere å ha felles transport fra vielseslokalene til festlokalene? Kanskje er det naturlig med felles transport etter bryllupsfesten er ferdig tilbake til felles overnattingsplass? Om alle er fra samme by er det kanskje ikke nødvendig?

17. Bestem dere for bryllupskake og andre kaker. - Bryllupskaken – husk at tradisjonen sier at alle bør smake på bryllupskaken, ellers så er det ulykke for brudeparet og gjesten. Det er å forvente at alle tar seg et stykke av brudekaken, så gi beskjed til bakeren hvor mange gjester dere er, og han/hun kan hjelpe dere med hvor store bryllupskaken bør være. Kan være lurt å forhøre seg med flere bakerier om pris på brudekaker og størrelser.
18. Start å trene på brudevalsen. - Om dere ønsker å ha en tradisjonell brudevals i bryllupet kan det være lurt å starte å trene allerede nå. Kanskje arrangeres det kurs i ditt nærmiljø? Jo mer avansert dansen er, jo lengere tid vil dere trenge for å lære den.
19. Start å lag talene/sangene deres. - Start med å lage talene/sangene deres. Dette kan ta lang tid og er ofte en modningsprosess.

5-2 månder før bryllupet
1. Få unna alt papirarbeidet. - Papirer ihht loven - når vielsen er booket må dere fylle inn papirarbeidet. Det som skal leveres er dette:
- Egenerklæring – dere må fylle ut hver deres.
- Forlovererklæring – må fylles ut av to forlovere (brudens og brudgommens forlover).
- Om dere har vært gift tidlige må denne fylles ut; erklæring om skifte.
Papirene sendes til folkeregisteret ved ditt lokale skattekontor. Folkeregisteret foretar så en prøving av om vilkårene for å inngå ekteskap er oppfylt. Dette kan ta litt tid, så husk å beregn det med. Dere vil motta i posten en såkalt prøvingsattest som viser at dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap.
2. Start å sett opp en kjøreplan. - Ved å starte å sette opp en kjøreplan for bryllupet. Dere vil da enklere se hva som gjenstår å planlegge til den store dagen, samt få en oversikt over hva som venter dere. Har dere tatt stilling til hvordan dere ønsker å ha:
- Vielsen.
- Mottakelsen.
- Bryllupsmiddagen.
- Bryllupsfesten.
3. Send ut invitasjoner. - Invitasjonene bør nå være klare, og sendes ut.
4. Avtal møte med vigsler. - Dette gjelder om dere gifter dere i kirke. Dere avtaler da en samtale med prest når bryllupet nærmer seg. Under denne samtalen avtales/fremlegges det spesielle ønsker. Det er derfor lurt at dere i forkant av samtalen har en formening om hvordan dere ønsker vielsen deres skal være. Skal noen synge/spille, spesielle salmer osv.

2-1 månder før bryllupet
1. Planlegg og kjøp morgengave til hverandre. - Fra gammelt av hadde morgengaven en viktig betydning. I dagens samfunn har ikke morgengaven denne betydningen lengere, men de fleste velger å gjøre en personlig og varig gave til hverandre. Eksempelvis er smykke til henne og klokke til han ikke uvanlige gaver.
2. Fullfør kjøreplan for bryllupet og gå igjennom med aktuelle personer. - Det er på tide å få kjøreplanen for bryllupet på plass. Denne bør gåes gjennom med personer som skal hjelpe til (eksempelvis vil toastmaster bruke denne informasjonen til å fullføre sine forberedelser, verten ved selskapslokalet har ønske om den for å kunne informere sine ansatte om jobbing osv.).
3. Har gjester svart på invitasjonen? - Sjekk svar på invitasjoner. Er det gjester som ikke har svart bør dere snart kontakte de å høre om de kommer.
4. Lag bordplassering. - Når endelig gjesteliste er på plass kan dere starte med bordplassering. Dette er ofte en modningsjobb, men start med første plassering. Blir helt sikkert endringer, og derfor lurt å starte tidlig. Når bordplasseringen er satt bør dere lage et bordkart om dere er mange gjester. Ta høyde for at det kan komme avbud i siste liten, og det kan være greit å ha en plan B.
5. Plassering i kirken bør avtales med familie og gjester - Det er alltid noen som er usikre på hvor de skal sitte i kirken/vielseslokalet, så det kan være lurt å avtale med noen som kan ta i mot gjester og hjelpe gjester på plass i vielseslokalet. Eventuelt kan dere legge ut lapper på benker/stoler.
6. Gjøre ferdig trykksaker. - Det er på tide å få ferdig trykksaker dere ønsker å ha i bryllupet. Dette er ting som kan gjøresferdig nå, og da er det ingen grunn til å vente. Det vil være nok av andre ting å ordne når bryllupet virelig nærmer seg.
7. Alt klart i fest lokalet? - For dere som kun leier lokaler og fikser resten selv - Nå bør dere ta en dobbelsjekk av alt for å sørge for at alt er på plass.
- Bord, stoler, duker, servise, bestikk, glass, pynt, servietter og lysestaker til bordene.
- Dere må skaffe dere det dere ønsker til å pynte lokalet.
- Er alt under kontroll med mat og drikke?
- Hvor skal baren plasseres? Og er alt kjøpt inn til baren?
- Musikk og underholdning er klart og dere vet hvor i lokalet det skal foregå?
- Hvor i lokalet skal mottakelsen være, hvor skal kaffe og avec være, kakebordet, gavebordet osv.
- Bordplassering i lokalet, passer det, ser alle brudeparet?

Mat og drikke inkl. i kuverprisen ved selskapslokalet – Typiske ting å spørre om kan være: Alt under kontroll med mat og drikke? De har kontroll på dekorasjoner til bordene? Det er som oftest inkludert i kuverprisen. Når kan dere levere kaker? Dobbelsjekk at de ordner i stand et eget barnerom. Er lokalet ledig dagen før for annen pynting? Er det noen plass rundt lokalet som det passer at en tar bilder? Dobbelsjekk at det er muligheter for å koble opp musikk (for et band, evt.stereo)? Hvor lenge kan festen holde på utover kvelden/natten? Og eventuelt andre ting dere ikke har fått svar på eller som dere lurer på/er usikre på. Etter møtet bør dere og de ha alt under kontroll før bryllupet.

8. Andre ting.
-
Er alt klart med gavebordet?
- Er oppgaven delegert bort? Skal forlover, venner eller noen familiemedlemmer ha ansvaret for utpakking av gavene?
- Vet personen hvordan den bør gjøre det? Gi instrukser på hvordan dere ønsker at det blir gjort. Mange nummererer alle gavene med klistrelapper og skriver opp alle gavene og hvem de er fra i en liten bok.
- Er alt utstyr på plass til oppakkingen? Skrivesaker, etiketter, saks, tape, plastsekker (til søppel), og noe til å frakte de hjem i (esker, kleskurver ol.).
- Pynt på gavebordet? Husk at gavene kommer til å ta opp plassen etterhvert, men mange legger en duk på, samt litt pynt fra starten av (kan flyttes over på kakebordet når alle gavene er kommet).
- Ønsker dere å ha bryllupsalbum/gjestebok som gjestene skriver en hilsen i?
- Pynt på bordet?
- Utstyr på plass? Album/gjesteboken og penner?

4-2 uker før bryllupet
1. Ting som bør være gjort/ferdig med:
-
Prøvetimen hos frisøren. Husk å ta bilder slik at dere husker nøyaktig de små deltaljene til den store dagen. Dette er en fin oppgave for forlover, ta bildene og ta de med på bryllupsdagen.
- Prøvetimen hos sminkør.
- Klær bør være ferdige/klare.
- Alt bør være avtalt med dekoratør.
- All bryllupstilbehør bør være kjøpt inn.
- Gjesteliste helt klar.
- Bordplassering klar.
- Deres egne taler bør være klare. Nå må dere lære den.
- Alle trykksaker bør være klare og i nok eksemplarer.
- Om dere skal ordne innkjøp av matvarer, drikke m.m bør dette være bestilt.

2. Kunngjøring av ekteskapsinngåelsen. - Det er ikke alle som velger å gjøre dette, men det er vanlig å kunngjøre giftemålet i en avis enten før eller etter vielsen.
3. Kjøp inn takkegaver til de som har hjulpet dere - Det er vanlig å kjøpe inn takkegaver til forlovere, brudespiker/venner, toastmaster og andre som har deltatt i bryllupet. Det er ikke vanlig å gi takkegave til noen dere har betalt for å gjøre jobben, men til de som har stilt opp gratis for å hjelpe dere.
4. Lag en plan for morgenen på bryllupsdagen. - Det kan være lurt å lage en plan for hva dere skal gjøre når før dere skal i kirken. Det er lett å være stresset på en slik dag, og da er det greit å ha satt opp en tidsplan for alt som må gjøres og huskes. Denne kan dere godt gi til deres forlovere og be de om å hjelpe dere å holde den. Skal begge til frisøren? Bruden må til sminkør, lunsjpause, osv.
5. Aktiviteter for bryllupsfesten? - Ting begynner å bli klart og dere har forhåpentligvis kontroll over hva som kommer til å skje på bryllupsdagen. Som dere sikkert har merket er det mye som er satt av «skikk og bruk» (måten en starter med vielse, fortsetter med mottakelse, bryllupsmiddag med taler osv.), men utover kvelden er det som oftest litt åpning for aktiviteter om det skulle være ønskelig.

De siste ukene før bryllupet.
1. Pakke til bryllupsreisen. - Om dere skal på bryllupsreise like etter bryllupet kan det være lurt å pakke kofferten allerede nå. Har dere alt dere trenger, eller må dere kanskje kjøpe nytt badetøy? Ikke glem passet hvis dere skal til utlandet, og husk å hent eller print ut billetter.
2. Bekreft alle avtaler - Det anbefales at dere dobbelsjekker alt av avtaler, bestillinger og nødvendige offentlige papirer igjen for å være sikker på at alt kommer til å gå som planlagt. Husk å informere om totalt antall gjester til de partene som trenger å vite det, samtidig som dere dobbelsjekker at alt er under kontroll. Dette gjelder for selskapslokalet, mat, transport, bryllupsreise osv. Prat også med toastmaster for å sikre at han/hun har ting under kontroll og overlever det siste av informasjon som gjesteliste, bordplan, kjøreplan, informasjon om gjestene, bryllupssanger, oversikt over talere etc.
3. Plei dere selv. - Det er tid for velvære. Prosessen med å planlegge et bryllup kan være krevende, og det er viktig å samle krefter igjen før den store dagen. Prøv å slapp av, gjør ting som gir overskudd, tren, ta ansiktsbehandlinger, ta en hårkur, ta fotbehandlinger, manikyr, pedikyr, solarium og annen forberedende skjønnhetspleie. Dette vil forhåpentligvis gjøre at dere føler dere fantastiske til den store dagen.
4. Pynt vielseslokaler og festlokaler. - Dette gjøres ofte 1-2 dager før bryllupet.
5. Hold en generalprøve. - Det er vanlig å holde en generalprøve i kirken 1-2 dager før bryllupet med forlovere, der presten briefer kort om ritualet. Noen har også en prøvemiddag, men dette er ikke så vanlig her i Norge.
6. Hva må dere husk å ta med til plassen dere skal overnatte/bryllupsnatten? - Hvis dere skal overnatte borte på bryllupsnatten så husk å pakke:
- Morgengaven.
- Skift til dagen derpå (andre klær).
- Toalettsaker.
- Be forloverene deres om å levere det for dere slik at dere slipper å stresse med det på dagen, samt ikke kan snoke på morgengaven til partneren.
7. Det siste dere gjør før bryllupsdagen.
-
Unngå overraskelser, sjekk værmeldingen.
- Dra innom festlokalene og sjekk at alt er slik dere ønsker der.
- Sjekk over bryllupsantrekkene med tilbehør (gjerne også prøv de for å være sikker) og lever de der dere skal skifte på bryllupsdagen.
- Lever over koffertene deres og morgengavene til forlovere, slik at de kan levere de på bryllupsdagen til plassen dere skal tilbringe bryllupsnatten.
- Har brudgommen kontroll på ringene? Gi disse til forloveren.
- Om det trengs, forberedende stell av hår og negle.
- Øv på bryllups –talen deres.
- Prøv å legg dere tidlig slik at dere er uthvilt til den store dagen. Husk at det er vanlig å ikke tilbringe siste natten før bryllupet sammen, da det bringer ulykke hvis brudgommen ser bruden før bryllupet.

8. Bryllupsdagen - Forhåpentligvis har dere planlag så godt at dere ikke trenger å gjøre så mye annet enn å nyte den store dagen. Det er viktig for dere begge å få i dere mat fra morgenen av og før dere drar til kirken. Pass på hva dere spiser, det anbefales ikke å spise ting som kan lukte, eksempelvis løk.
Til brudgommen:
-
Dobbelsjekk at forloveren din har ringene.
- Husk talen din, kan være lurt å små lese på den igjennom dagen.
- Husk å gi bruden mange komplimenter.
- Hjelp henne med kjolen.

Til bruden:
-
Stol på at andre gjør det de skal og slapp av. Kan være vanskelig å gi slipp på planleggingen og kontrollen når en har sittet så mye med det, men for at du virkelig skal kunne nyte dagen er det viktig at du stoler på forberedelsene dere har gjort og lar ting gå av seg selv.
- Prøv å følg tidsskjema dere laget for bryllupsmorgenen, og ting vil gå av seg selv. Din forlover skal hjelpe deg å gjøre det.
- Husk brudebuketten og eventuelt annet tilbehør.
- Husk talen din/sangen din. Om du skal holde tale kan det være lurt å små lese på den igjennom dagen.

9. Etter bryllupet - Selv om bryllupet nå er overstått er det ting som må gjøres, heldigvis ikke så mye:
- Bryllupsgavene må fraktes til deres hjem.
- Dere må huske å levere tilbake alle ting dere har lånt.
- Sende ut takkekort med bryllupsbilde.
- Gi takkegaven dere har ordnet.
- Ved navnendring - huske å gi beskjed til banker, forsikringsselskaper ol.

Lister og tips kommer fra en av de beste tips sidene, denne finner du HER

Likes

Comments

make up

Studio Fix Fluid: En foundation som kombinerer en naturlig matt finish og middels dekning med solfaktor 15. Behagelig og holdbar:. Enkel påføring, raskt og lett å bygge opp for en superglatt og feilfri finish. Jeg kombinerer noen ganger denne med den fra inglot, Alt avhengig av tif på året og på døgnet egentlig.

Dipbrow Pomade: Dipbrow Pomade gir deg et perfekt resultat hver gang. Fyll ut brynene, definer og forsegle. Et resultat som varer hele dagen - Virkelig, denne rører seg ikke på flekken og er seriøst det beste jeg noen gang har påført brynene mine.

Contouring Kit fra viva la diva: Denne bruker jeg mest som en highlighet på dagen for den er ikke fylt så shiny, men noen ganger også til countor men sjeldent. Jeg liker mest kremete konsistenser for de er enklere og jobbe med.

True match highlight: ELSK - Denne er fantastisk på fest og på kvelden. Den er super pigmentert og sitter som ett skudd ut over hele kvelden.

True match mineral pudder: Dette er et pudder med dekkevne som en foundation. Passer til alle hudtyper, men er spesielt godt egnet for de som har fet eller sensitiv hud. True Match Minerals inneholder 95% mineraler, og har en skånsom og pleiende formel beriket med aloe vera - Denne gir en føyels myk følelse på huden!

True match Concealer: Dette er en flytende concealer som dekker urenheter, store porer, rødhet rundt nesen og sprukne blodkar. matcher og jevner ut din egen hudtone, samtidig som den gir optimal dekning - Jeg har brukt denne i flere år, prøvd mange forskjellige men havner alltid tilbake på denne uansett.

Prep+prime setting powder: Dette er det beste pudderet jeg har prøvd noen gang. du trenger ekstremt lite om gangen, så min har vart i et år nå. Den er perfekt til å sette concealeren med, og egt hele resten av tryne også. den smelter lett inn i fondationen/concealeren din, og holder seg matt hele dagen. Anbefales på det sterkeste

Øyneskygger fra h&m; En rikt pigmentert øyenskygge som gir en jevn, fløyelsglatt finish. De vakre fargene er lette å blande og gir et holdbart resultat - Man skulle tro at h&m ikke hadde gode øyneskygger men gode gud disse er til og dø av! Jeg elsker hver og en av de! De kommer i glitter, shimmer eller rent mat.

Likes

Comments

mat

Dette trenger du for å lage den beste frokosten! Bløtkokte egg med ristet brød.
1-2 egg pr person
1 skive godt brød pr person
smør
Maldonsalt

Når du koker eggene på denne måten, går det greit å ta dem rett fra kjøleskapet. De sprekker så og si aldri under kokingen heller.

Når vannet koker opp, setter du på stoppeklokka eller går ut ifra hvor bløtkokt du vil ha det, og lar eggene koke i nøyaktig 3 1/2 minutt. Hell så ut vannet og sett eggene i et eggeglass. Bruk en kniv til å dele av toppen av egget ganske kjapt slik at du får stoppet kokeprosessen, eller legg dem i iskaldt vann.

Mens eggene koker, rister du brødskivene enten i en helt vanlig brødrister eller legger dem på et stekebrett rett under grillelementet i stekeovnen. Vend dem når de har blitt brunflekkete.

Smør et godt lag med smør på skivene før du deler dem opp eller etterpå, alt etter smak og behag, i staver som er akkurat passe tykke til å dyppe ned i egget

Bildet lånt av matprat

Likes

Comments

tips&triks

Ah, endelig sommer og sol. Nå skal vi kose oss på stranda, og grille hele kvelden. Men, det er ikke alt som er så idyllisk om sommeren. Jeg tror de fleste jenter kan kjenne seg godt igjen i disse problemene! Det er ikke alltid lett og være jente for og si det mildt, spesielt ikke på sommeren.

Toalett + jumpsuit. Jumpsuit er et utrolig fint plagg, og passer perfekt når man vil pynte seg uten å få et skjørt som flagrer opp. Men når du skal på do må du nærmest kle av deg alt for å bare tisse kjapt, for ikke å snakke om the struggle å få alt på igjen. Veldig kjipt om man er ute på byen og drikker, og gjerne må på do 15 ganger i løpet av kvelden.

Klamt hår - Om du har langt hår om sommeren er det som å gå med en varmeovn på hodet, spesielt for dere som har mørkt håt Det blir så varmt at du blir helt kokt i hodet, og ikke kan du kjøle ned med vann heller, for da blir sveisen du brukte 45 min på ødelagt.. Du blir litt svett i nakken så håret klistrer seg overalt og blir bare klussete uansett ,så til slutt ser du ut som huldra på tur.

Skifte bikini - Å skifte ut av bikini og til tørre klær på stranda er virkelig ikke bare-bare. Å holde badehåndkleet oppe uten å miste det, eller gå rett på trynet er en liten kunst i seg selv. Og det er jo umulig å hoppe rett i vanlige klær med våt bikini, for da ser man ut som man har både har hatt melkespreng og tissa på seg! Itillegg så er det ikke mye morsomt og prøve å få på seg litt trange klær når du er vått.

Finner aldri bikini - Det å finne en bikini overdel som både ser fin ut, gjør at puppene ser fine ut og ikke som en lang pølse, og som passer under puppene er umulig. Hvorfor lager de ikke bikiniene i størrelser slik som man gjør på bh'er? Det er jo helt umulig å finne en bikini som har riktig størrelse i skålen og på båndet under puppene..

skjørt + skinnseter = auuu! Det er få ting som er verre enn å sette seg inn i bilen når man har på shorts/skjørt, og varmen har stått på bilen. Da svir det ekstremt i lårene. Enda mindre digg er det når man skal reise seg opp igjen.

Lik strl på bikini - Altså, hvem kom på den idiotiske ideen at bikinier skal selges som sett? Det er vel nesten ingen jenter som er samme størrelse i underdel som i overdel? Jeg har hvertfall to helt forskjellige størrelser

Alt må vekk- Om vinteren kan man gjerne la det gå noen dager mellom barberingen. Men om sommeren syns alt i bikini, så da er det bare å dra frem høvelen hver eneste dag..

Sminken renner bort - Når solen steker blir man klam i ansiktet, og da begynner foundation å spre seg rundt i ansiktet, så man ser ut som en dårlig selvbruningstabbe. For ikke å snakke om hvor lekkert det er når maskaraen begynner å renne..Jeg har nesten slutta med sminke på dagtid om sommeren for det nytter virkelig ikke.

Bikiniskille - Etter 2 uker i syden ser man superfin og brun ut, helt til man skal gå i en topp som er stroppløs og man har et fint lite bikiniskille som gjør at det ser ut som du har på bh med hvite stropper - min løsning er ta alltid av deg stroppene når du soler deg, så slipper du hvertfall litt av de bikiniskillene.

Shortsen opp i ratata - Jeg elsker å gå med shorts, og det er et summer must for meg. Men jeg hater virkelig når jeg går bortover, og hver 15. meter må justere den fordi den har sklidd langt oppi ratata, haha visuelt men sant! alle jenter har dette problemet, og det er rett og slett bare irriterende.

Gress + høye hæler - Dette er aldri en god kombo. Har du på deg stiletthæler og skal på hagefest er løpet kjørt. Da blir du stående fast med hælene planta nede i gresset, jeg anbefaler wedges eller tykk hel på skoene, så slipper du og gå i denne fella her fler ganger.

Sand i kriker og kroker - En liten dukkert ute i vannet, og vips så har du sand i bikinien som er helt umulig å få vekk. Til og med 3 år etter ligger det sandkorn igjen fra sydenturen.

Likes

Comments