Hej allesammans!

Idag är det söndag och bara tre dagar kvar tills vi åker till Bali igen. Det känns lite sorgligt ärligt talat. Jag gillar Gili väldigt mycket om man bortser att det är ganska smutsigt och fattigt här. Det som tilltalar mig är de vita stränderna och alldeles klarblå vattnet. Jag är otroligt glad att vi valde att stanna 11 dagar på Gili. Jag vet inte hur många som rynkande på pannan när vi berättade det och som istället sagt att: "det räcker med max fem dagar!". So? har vi känt. Det finns folk som åker till andra ställen och är där i två veckor utan att ens lämna hotellet och bara ligga vid poolen och bada. Då kan vi minsann spendera 11 dagar på en hel ö!

Nog prat om det, jag ska försöka njuta jag kan det sista på Gili innan vi åker till Bali igen. Bali kan jag med handen på hjärtat säga att jag tycker är överhypat så det skriker om det. Jag trodde Bali skulle vara jättefint, med fina stränder, byggnader och gator. DET FINNS men det är på väldigt få ställen. Stränderna och gatorna är fyllda med skräp och fattigdomen påminner en vart man än går. Man ska såklart inte blunda för det men med dessa argument ifrågasätter jag varför så många kallar det för paradiset? Det var inte alls som jag hade tänkt mig samtidigt som det är sorgligt att se hur det hade kunnat bli så mycket bättre på så många sätt. Jag förstår inte varför man inte sätter folk i arbete och städar upp gatorna och stränderna. De får då lön och har det inte lika fattigt. Nu tycker och tänker jag mycket utan att ha allt för mycket fakta men det känns inte så svårt.. Det känns bara sorgligt. Jag kommer aldrig glömma när vi gick på gatorna i Bali sent en kväll och det är några mammor som sitter och ammar deras bebisar samtidigt som deras yngre barn (max 3-4 år gamla) går fram till en massa främmande människor och försöker tigga pengar genom att sälja handgjorda armband. Det var hemskt..

Jaja, lite flummigt men nu vet ni, lite kvällstankar som dyker upp. Det gör mig inte jättesugen att åka dit så jag hoppas att de sista dagarna där blir bra ändå.

Idag har det varit som vanligt. Fint väder, strålande sol och vi begav oss till vår lilla favoritstrand. Idag lyckades vi återigen se havssköldpaddor, det har vi gjort varje gång vi badad där. Helt otroligt! Alex var öga mot öga med en av dem. Vi badade väldigt mycket idag, att ligga på stranden börjar bli lite långtråkigt, tror det eller ej, hehe! Vi är nyss hemkomna från att ha ätit på resturang. Jag åt tortillabröd med grönsaker och mozzarella medan Alex tog en kycklingrätt. Det var gott! Nu ska vi se reprisen av Melodifestivalen. Vi har varit duktiga att se varje avsnitt! ;) pussar på er!

Hej på er!

Klockan är 15:30 och vi ligger på stranden och har det gött. Idag har det varit så härligt. Varmt & skönt och likaså vattnet som var ljummet, me like.

Innan vi begav oss till stranden fick vi först hitta ett par badbrallor till Alex då hans blommiga luktade skit! Det blev handtvätt för dem. De blåa Alex har gått sönder och var ganska sketna så vi beslutade att hitta ett par nya. Sagt och gjort, vi hittade ett par snygga faktiskt!

Lite blommigt på dem med :)

Jag hittade såå mycket fina snäckor!! Jag tror tyvärr inte jag kommer kunna ta med mig några hem dock, med tull och all sån skit.

Efter en hel dag spenderad på stranden gick vi och åt. Jag och Alex beställde varsin fiskrätt med mashed potatoes (låter mer fancy än att säga "potatismos" ;)) och till efteråt blev det banana split. Det är trots allt lördag. Vi har också handlat lite lördagsmys och ikväll blir det någon film. Vad det blir får vi se.

Mhhhmmm! Alex's kommentar: "din blogg består just nu av bara mat- och strandbilder!" Haha, lite sanning där.

Min nya klänning som jag köpte häromdagen, här är bilder på den! Visst är den söt? :-)

Hoppas ni får en härlig lördag där hemma! Helg är aldrig dumt! Saknar er! Pussar ❤❤

Idag har det varit varmt, alltså V A R M T. Vi var på stranden på förmiddagen men tillslut fick vi röra på oss för att inte bli bacon. Vi mumsade i oss varsin supergod glass och jag köpte en klänning som jag funderar på att göra om till en playsuit istället då kjolen var lite kort. Nu är det nog med shopping för mig i alla fall, eller ah, jag ska försöka. Hehe.

När vi kom hem ifrån "the main road" kompletterade vi vår hemresa genom att köpa tågbiljetter hem ifrån Stockholm. Det blev med SJ 310kr/person och tåget tar cirka tre timmar. 19:30 den tredje mars är vi hemma i Göteborg igen, Wiho!

Nu ikväll har vi haft en riktig myskväll! Vi köpte med oss kakor, chips och toblerone hem och har kollat på den nya Disney-filmen Moana. Den var så bra verkligen!! Otroligt sevärd och välgjord. En av de mest bästa filmer jag sett faktiskt och Alex höll med mig! Se den om ni har möjlighet!

Dagens middag var inte så dum kan jag erkänna.. :)

Puss och kram på er!!

Eftersom att vädret inte var lika fint idag så bjuder jag på tre bilder från igår som jag glömde lägga upp i gårdagens inlägg.

Hallojsan!
De flesta dagar här är ganska lika. Idag var den största skillnaden frukosten och vädret tror jag, samt att vi inte spenderade tid med Patricia och Alex! Dagens frukost blev omelett med rostat bröd istället för bananpannkakor. Det var inte fel det heller ;) Efter frukosten cyklade vi till stranden men vädret var sådär. När vi kom fram var det molnigt. En stund senare dök solen upp och lös i någon timme och därefter blev det molnigt igen. Då bestämde vi oss för att fika på ett café!

Invigde mina söta shorts idag!

Det blev varsin smoothie, banan och mango, samt oreo-cheesecake till Moi och en brownie till Alex. Det var riktigt gott. När vi skulle hem började det ösregna. Väl vid hotellet sen var vi genomblöta. Vi chillade på hotellet fram tills kvällen då vi begav oss ut för att äta middag. Det är ungefär två veckor tills vi är hemma, två veckor tills riktig mat. Jag längtar! Jag är så trött på att ha en konstig mage och inte riktigt våga lita på maten här...... Alex med.

Vi får se vad som händer imorgon. Vi funderar på om vi ska dyka, kanske inte just imorgon men framåt veckan. Well, vi får se vad som händer! Ha en fin dag där hemma, pussar!

Jag har alltid älskat öl, kanske var bild nummer ett nyckeln till det? Haha.

Well, nog med babybilder för nu är man faktiskt 20 år!! No more tonåring. I mina öron klingar 20 år gammalt, inte jättegammalt men inte jätteungt heller, man börjar liksom bli vuxen på riktigt. Jag känner mig ärligt talat som femtonåring, okej skämt åsido men som 18?! Jag tycker jag känns för mesig för att vara 20 år, haha.

Nog med flummigt snack om ålder, jag ska berätta om min dag för er!

Jag väcktes av Alex vid åtta, efter lite om och men fick man lite sång på det också ;) Det är så tråkigt här, det finns inga kort, inga blommor, ingenting så det blev inte mer än bananpannkakor till frukost. Det var förstås inte så dumt det. Efter frukosten begav vi oss till stranden, först cyklade vi dock runt hela Gili igen för jag letade efter en specifik hängmatta hehe men vi hittade den inte, stannade och åt varsin tallrik nachos till lunch innan vi slutligen stannade upp.

Vi var i några timmar på stranden och vi såg återigen en havsköldpadda! Och denna gång hade vi GoPron med oss så jag fick filmat!! Jag lovar att visa er, kan försöka med det imorgon. De är så fina. Av vad vi såg på GoPron blev det ganska bra filmer dessutom! Spännande.

Efter sol och bad gick vi runt lite i butikerna och tittade. Jag fick då en ny plånbok och ett par urgulliga shorts utav Alex. Tack älskling ❤❤

Lite färg till min någots så svarta garderob ;)

Jag vill inte ge mig utan jag vill finna den dära hängmattan, så vi åkte vidare runt ön igen, inte hela men cirka 10 minuter och Tillslut fann vi den!! Haha, jag var så glad.

Wiho!

Efteråt begav vi oss hem till hotellet och började göra oss iordning för middag. Vi mötte sedan upp Patricia och Alex och jag fick då välja restaurang hehe. Jag kommer inte ihåg namnet men den var lite finare och vi fick sätta oss som i en jättemysig liten "bungalow".

Maten var så god. Jag tog räckor med klyftpotatis och grönsaker, Alex någon fisk, Patricia och Alex delade på fruktallrik och bolognese (stackarna har haft samma problem med sina magar som vi haft med våra, svensk mat vi längtar alla efter dig haha).

När en stund har gått går Alex och Patricia iväg för att kolla drinkar till sig. Efter en stund kommer servitrisen med en drink till mig! Då hade de varit så gulliga och fixat med det. Det slutade inte där, ytterligare fem minuter senare släcks alla lampor, fyra servitörer kommer in sjungandes på Happy Birthday med ljus och en chokladdessert! Snacka om att jag var förvånad och så glad!!

Detta fixade dem alltså.. jag blev så jäkla glad alltså, tänk vilka fina vänner man kan få :')

Det blev en lång och go kväll. Många skratt och mycket prat, som vanligt. Vi kramade sedan hejdå till varann och det var sista gången som vi ses denna resa. Förhoppningsvis så ska vi ses i sommar och gå på Liseberg bland annat!

Kortfattat så fick jag en alldeles utmärkt födelsedag! Jag tackar också för alla hälsningar jag fått, ni betyder så mycket! Pussar och kramar ifrån mig och Alex 😍❤

❤❤GLAD ALLA HJÄRTANS DAG!❤❤

Heeeej på er!!

Hoppas ni får en jättebra alla hjärtans dag, våran har varit väldigt bra faktiskt! Vi åt bananpannkakor till frukost och cyklade sedan ner till stranden och havet. Dessförinnan åt vi en frukttallrik och drink alldeles intill där vi sedan badade och solade.

Yummy!

Vi var på stranden i några timmar. Det var så härligt och vackert. Vi stötte på en till havssköldpadda och denna gång hade vi inte heller med oss GoPron!! Säkerligen när vi väl tar med dem så kommer vi inte träffa på någon, alltid är det så ;)

När Alex låg i vattnet kom det fram en tjej och en kille till mig som pratade med mig. Tjejen gillade min nya bikini jättemycket och de undrade sedan om jag kom ifrån Australien (tar det som en kopplimang för min engelska, haha) men efter jag sa från Sverige så sa tjejen att hon själv var det! Så hon berättade sedan att hon kom från något dykarföretag som finns här på Gili och presenterade då det. Det lät väldigt lockande så vi får se om vi nappar på det beter.

J A

Min nya bikini som jag lovade att jag skulle visa er! Den har små ananaser på sig 🍍🍍🍍

Efteråt gick vi hemåt för att fixa iordning oss inför kvällen och för att sedan träffa Patricia och Alex. Vi åt dock först på en burgare-restaurang. Jag tog fiskburgare och Alex någon vanlig burgare. Jag har ätit en del fisk här faktiskt men det har mest varit för att jag ska få i mig bra näring.

Maaat! Vi åt dock mer fancy burgare igår, haha.

Vi mötte väl upp Patricia och Alex och beslöt oss för att besöka Gilis högsta punkt. Efter oändliga trappsteg kom vi upp, till ett mygghelvete. Det var fin utsikt, fine men jag tror vi bara spenderade 5 minuter innan vi begav oss av igen för att inte bli uppätna. Det var hemskt!

Vi köpte istället glass och gick och kollade på solnedgången. Wow, det var så fint!

Favoritbilden från denna dag ❤❤❤❤

Resten utav kvällen spenderade vi vid någon resturang. Jag och Patricia fick äntligen köpt kokosnötter, fett överskattat är det kom vi fram till, inte alls så gott! De var dock varma, hade vattnet varit kallt hade det kanske varit godare. Alex och Alex tog varsin öl och det blev en rolig kväll med mycket prat och skratt.

Nu ska vi snart lägga oss. Imorgon är det min födelsedag! Weeey! Jag kan ärligt säga att det känns faktiskt inte som det. Jag har dessutom alltid varit lite emot att fira min födelsedag på annan ort än hemma.. haha, dubbelmoralen själv men, men! Det blir nog bra. Planerna är eventuellt att vi ska åka över till de andra Gili-öarna, nämligen Gili Air och Gili Meno men vi får se!

Pussar och kramar på er allihopa!! ❤❤

Tjenare!

Idag vaknade vi vid nio och gick ganska fort ut och åt frukost. Jag mådde bättre vilket var väldigt skönt. Till frukost blev det bananpannkakor och te. Det var jättegott! Vi bestämde med Patricia och Alex att vi skulle cykla runt hela Gili, vilket tar cirka en timme. Vi möttes upp vid deras hostel och vi hade ääven med oss snorkelutrustning som vi hyrde från hotellet.

Det jag älskar med Gili är dess stränder. Här stannade vi och snorklade och fick syn på en jättestor havssköldpadda! Det var så häftigt, den var över en halv meter lång. Jag tror Patricia's Alex fick filmat den lite med deras GoPro då vi tyvärr glömde våran. Jag ska se ifall jag kan få något filmklipp/bilder på den ifrån dem som jag får ta och visa er. Det var verkligen häftigt och den var inte rädd för oss heller. Antagligen var den kanske hög efter att ha ätit maneter som jag berättade för er om efter Whitsunday-trippen ;)

Vita stränder och vatten som påminner om Lake McKenzie.

Vi var ju tvugna att göra den typiska "turist-Gili-bilden", man gungar på gungorna som finns ute i vattnet, hehe ;)

Så vackert.

Vi beslöt oss för att äta å en restaurang vid stranden. Vi beställde varsin burgare och de var jättegoda. En jättetrevlig kväll och utsikten från vårt bord var inte helt dum den heller..

På andra sidan ser man ön Lombok.

En söt liten krabba.

Vi stannade för att titta på solnedgången. TYVÄRR tog molnen över himlen, ni ser ju hur mörkt det blev?! Det började åska och vi begav oss hemåt. VI stannade dock en stund på en marknad innan vi kom hem helt.

Summan av kardemumman var det en bra dag! Vi har det alltid så roligt med Alex och Patricia. Jag fick även köpt mig en jättesöt bikini som jag får ta och visa er bättre imorgon. Jag och Patricia fick även köpt varsin fotlänk, som jag också kan visa er imorgon. Alex köpte sig ett armband. Att cykla runt Gili var guppigt. Det finns inga ordentliga vägar och det är lite hål i marken lite var stans. Imorgon får vi se vad vi hittar på, det är alla hjärtans dag men jag tror inte vi har något speciellt planerat faktiskt!

Tjenixen!

Jag lyckades hitta biljetter igår till Gili T imorgon men det tog fasen en stund. Tillslut hittade vi ett Australien-ägt företag som hade fått bra recensioner. Det var lite dyrare men i slutändan är det förhoppningsvis värt det. Det var dock väldigt problematiskt när vi skulle försöka betala för biljetterna. Företaget ville att man skulle betala via Paypal.

1. Alex har ett paypal-konto men kommer inte ihåg lösenordet.
2. När man skickar efter lösenordet så ska det komma någon slags verifiering på sin telefon.
3. Alex's nummer har gått ut och han har just nu inget telefonnummer, därav kan vi inte använda hans paypal-konto.
4. Jag har inget paypal-konto, men heller inget kort, så jag kunde inte registrera mig.
5. Däremot har jag ett telefonnummer men vad hjälper det utan konto?

Alltså förstår ni? Vi var varandras motsatser till problemet! Så frustrerande. Tillslut fick jag mejla dem och det var okej att betala kontant vid incheckningen imorgon, tur det!

Annars då? Jo idag har det inte varit en så rolig dag. Alex har varit sängliggandes hela dagen, antagligen pågrund utav samma virus jag hade - ont i magen, illamående, huvudvärk och feber. Jag fick alltså både äta frukost och spendera förmiddagen vid poolen själv. Alex slapp iaf sitta och må dåligt på en flygplats i flera timmar, han har sussat så gott i sängen så.

Nu på kvällen lyckades han komma upp och vi gick för att ta ut pengar inför imorgon samt köpa med oss något att äta till hotellet. Det blev en sallad som vi sitter och smaskar på nu. Jag hoppas allt går bra imorgon! Vi kommer förhoppningsvis också möta upp Alex och Patricia på Gili, det blir roligt :)

I brist på bilder från idag bjuder jag på denna.. Glad lördag på er!

...Har spenderats vid poolen, något café eller restaurang. Det har oftast varit fint väder på förmiddagarna och sedan på kvällen har det antingen börjat åska eller regna. Vi har också fått tvättat lite. Maten är såpass billig att det går att äta ute, ganska sjukt liksom.

Vi tänkte boka båtbiljetter över till Gili-öarna där vi ska vara några dagar men de har stängt av all båtverksamhet till den 13:e! Det känns lite sådär i och med att vi redan bokat hotell och så.. Vi får se hur vi ska lösa det.

Jag är inget riktigt fan av att äta ute. Det kan vara mysigt någon gång ibland men varje dag börjar bli lite mycket... Allt börjar smaka samma Tillslut? Hmm.. Jaja, borde inte klaga :) Men längtar efter en välgjord svensk middag hemma!

Puss o kram på er

Hej på er där hemma!

Förlåt för jag inte fick bloggat igår men när vi kom till hotellet var vädret kaos. Det ösregnade och åskade så det stod härliga till. Internetuppkopplingen var därför inte den bästa och jag hade ingen lust att gå ut från vårt rum till lobbyn (starkare mottagning där). Bättre sent än aldrig dock!

Igår morse frågade Patricia och Alex (svenskarna vi träffade i Whitsundays som nu också kommit till Bali) om vi ville hänga på dem att besöka ett tempel vid namn Tanah Lot. Vi tackade såklart ja, det lät väldigt spännande och kändes roligt att träffa Patricia och Alex igen.

Vi möttes upp halvvägs vid Starbucks då vi bor 1,20 minuter ifrån varann. Där käkade vi och försökte få tag på en Uber som inte är så populärt här i Bali då det konkurrerar ut Taxichaufförer hehe. Vi fick tag på en och det tog en stund för att komma fram till templet.

En ganska så nyrakad Alex, vi rakade bort allt hans vikingaskägg häromdagen. Resultatet enligt Alex själv blev: "Jag ser ju ut som jag gjorde i högstadiet! :(((".

Alex och jag, Patricia och Alex

Ett konstigt djur som jag inte kommer ihåg namnet på. Man gör kaffe utav dess bajs, det dyraste i hela Indonesien enligt vår chaufför. 50 000 rupier vilket motsvarar 33 svenska kronor för en mugg.. Hmm, dyrt för dem kanske..

Närmar oss templet. Det var så mycket turister!

Vi stötte på en stor fladdermus på en ganska så hemsk liten "djurpark". Vi följde skylten till vad som skulle vara en snake-park och fick se så hemska syner, stackars djur. Gigantiska ormar låg i små glasburar, likaså stora reptiler och fåglar som var i gallerburar. De hade färgat kycklingarna i olika färger, det satt två små hundar i en gallerbur och en man satt och mata ormbebisar med levande möss som man också hade öst ner i liten glasbur som då var alldeles överfull. Nej där stannade vi inte länge.. Usch, jag lider med dessa stackars djur.

Templet, som tyvärr var avstängt just när vi var där på grund utav tidsvattnet.

Trots molnigt väder var det väldigt varmt.

"Se ut som ett romantiskt par!" var mitt och Patricias uppdrag till Alex och Alex hahah!

Tomato-face och Patricia :)

Templet!

Senare på kvällen släppte chauffören av oss vid en strand som är känd för att ha fantastiska solnedgångar. Tyvärr hängde molnen kvar och det syntes inte så mycket av den.

Längs stranden fanns det massa restauranger och tillslut hittade vi ett bra. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den hette.

Det var så mysigt. Man satt på kuddar vid ett bord och tittade ut mot havet. Det fanns livemusik och god mat (nudlar!!!).

Vi blev kvar ganska långt sent inpå kvällen och sedan var det dags att vandra hemåt vilket skulle ta en timme. Åh det kändes sådär att vandra på kvällen och det var så skönt att komma tillbaka till hotellet samt få ta sig en dusch. Det var en rolig dag med massa skratt och nya upplevelser.