54 dagar, ungefär 8 veckor.
Varje dag har vi spenderat tillsammans men idag ändras det. Idag flyger jag till Bangkok och Michaela flyger till Boracay. Men vilket äventyr vi har haft och så mycket vi har upplevt. Det har vart helt fantastiskt och jag skulle inte ha velat göra något annorlunda. Men vi ses snart igen, men i ett något kallare land i en annan världsdel.

Nu ska jag berätta lite om Halong bay och Monkey Island.
Vi kom fram med nattåget till Hanoi runt 5.30 på morgonen. Det är ju inget x2000 direkt och rälsen är ju inte som hemma heller. Jag fick ungefär 30minuters sömn totalt den natten. Vi tog en taxi till vårt gamla hostel och är frukost dör innan vi knallade ner till resebyrån som bokat turen till Halong bay, bussen skulle plocka upp oss där. Vi väntade och vi väntade.. ingen buss kom. Helt plötsligt sa de åt oss att rusha in i en taxi som skulle ta oss till bussen istället. Vi åkte nog i en timme i allafall innan vi kom fram. Väl där så satt alla redan på bussen som ett frågetecken och guiden ber så hemskt mycket om ursäkt för han glömt att plocka upp oss. Efter mina 30minuters sömn så var mitt humör inte på topp och det var nog tur att jag satt längst bak så jag var tyst. Dessa turer kostar oftast ganska mycket pengar och vi alla hade kort om tid innan vi skulle vidare så vi hade inte kunnat skjuta på det. Men men We made it.

Vi hade ingen tur med vädret denna gång heller och det var kallt och blåsigt när vi kom fram till Halong. Vi hoppade på vår båt och fick i oss lite lunch där som dessutom var utmärkt! Efter lunchen fick vi nyckeln till vår hytt. Vi åkte till Suprising Cave som var helt magiskt. Vilket mäktig grotta. Som vanligt tappade jag bort mina kära vänner och större delen gick jag runt och letade efter dem. Men slutet gott!
Sedan kunde de som ville paddla kajak och bada. Det var ingen som kände för att bada då det var så kallt i luften. Men Michaela , Valerie och Anton paddlade i iallafall. Jag åkte tillbaka till hytten och tog en varm dusch då jag var så frusen.
Sen var det dags för middag. Åter igen en fantastisk måltid. Maten var helt makalöst god på denna turen. Vi träffade många härliga människor här med från olika länder. En familj vi pratade extra mycket med var en amerikansk familj från Seattle. Så trevliga och roliga. Det blev mycket skratt.
När klockan slog ca 23.00 kände jag att mina ögonlock höll på att svika mig och jag knallade till hytten och somnade som en stock.
Dag 2 besökte vi en " pärlfarm ". De letade pärlor i ostronen. Allt för hand. Av alla ostron där så är det vara 30% som faktiskt innehåller pärlor. Det var rätt häftigt att se.

På eftermiddagen ankom vi till Monkey Island. Och tro mig namnet passar utmärkt. Det var så många apor. I början tyckte jag de var supersöta och jag gav de ett kex från min hand och avgudade denna söta skapelse. Tills dagen efter kom och den tog vår frukost och morrade åt oss så fort vi kom nära bordet.

Men i allafall. På kvällen spelade vi biljard och pingis och runt 22 tände de en brasa och bjöd på det lokala Risvinet. Vinet var Verkligen inget för mig men det var väldigt mysigt att sitta vid brasan och bara prata strunt med alla.
När kvällen led mot sitt slut gick jag och la mig i vår fantastiska bungalow som faktiskt hade värme i sig. För första gången på en vecka sov jag väldigt gott och frös nästan ingenting.

Dag 3 hämtade båten upp oss på Monkey Island och solen sken. Underbart!
På båten deltog vi en matlagningskurs så nu är vi experter på att laga vårrullar. 😊

Naturen i Halong Bay är fantastisk med dessa klippor som är överallt och små stränder. Räkna inte med att vattnet är klarblått dock för de är det inte men de är fint ändå. :)

Nu sitter jag på flygplatsen efter att ha fällt några tårar under morgonen när jag kramat mina fina vänner hejdå. Helt galet vad nära man kommer varandra på så kort tid. Valerie har ju redan rest en hel månad med oss också. Vi har dock bjudit hem henne till Sverige när hon har rest färdigt här borta.

Sapa
Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det här har helt klart vart den bästa turen. Vandring, bott hemma hos en lokal familj, sett fantastiska vyer, mött underbara människor och tro det eller ej vi men större delen av vistelsen har vi fryst. Här uppe i norr är det betydligt kallare än i resten av Vietnam och det var tur vi köpte varsin jacka annars hade vi nog fått trängs ihop oss alla fyra i en säng för och behålla värmen.

Efter att vi kommit fram tåget klockan 06.00 åt vi frukost och lämnade våra backpacks på ett hotell innan guiden hämtade oss och vi började den långa vandringen på 6h och 1.2mil. Det låter kanske inte så farligt långt men "stigen" gick verkligen upp och ner och det var väldigt mycket folk med andra guider som tog samma tur. Vi hade perfekt väder, onormalt varmt för denna årstiden så vi hade nog väldans tur.

Hemma hos vår guide (där vi bodde en natt) fanns det knappt några möbler, ingen värme inomhus, definitivt inget Ikea kök och toaletten var ett hål i marken. Men det var så intressant och en fantastisk erfarenhet att få uppleva detta. De var väldigt tillmötesgående hela familjen och alla sprang runt i varandras hus som ingenting. Det skulle inte hända med mig och mina grannar hemma i Sverige. 😊
Michaela hjälpte även till att gräva i trädgården då de ville få till ett potatisland. Vi var så trötta att vi alla slocknade redan klockan 20.00.
Dagen efter gick vi upp runt 08.00, det var så kallt så ingen villa stiga upp då man äntligen fått upp lite värme. Men vår guide hade lagat fantastisk frukost åt oss och efter det gjorde vi oss redo för den sista vandringen innan lunch och taxi tillbaka till Sapa Town. Vi hade otroligt bra väder under dagen här med. Vi har pratat med andra som besökt Sapa och inte sett något pga dåligt väder, det blir väldigt dimmigt här.

När vi kom fram till Sapa Town hämtade vi våra backpacks och vandrade mot centrum för och hitta någonstans och sova.
Dagen efter hyrde vi en varsin moped och vår lilla grupp splittrades lite då Michaela och Anton tog en linbana upp till den högsta punkten i Vietnam medan jag och Valerie åkte vidare mot ett vattenfall. Med oss fick vi ett par från Spanien som inte visste vart de skulle så de hakade på. Vi hade supertrevligt och åt en allt för dyr men inte lika god lunch tillsammans innan de skulle tillbaka för och ta tåget till Hanoi. Jag och Valerie bestämde oss för att fortsätta köra uppför berget och se vart vi hamnade. Vi kom ända till toppen och utsikten var helt fantastisk. Ännu en dag med perfekt väder fast något kyligare.

På kvällen samlades vi allihop och spelade kort och yatzy i rummet och bara skrattade och hade kul. Tog lite bilder med snapchat filter och var löjliga men kul var det.

Sapa är även en plats där alla djur sprang runt fritt och faktiskt hade det bra. Vår guide berättade att hon inte riktigt visste var sin Buffalo befann sig just nu men skulle hitta honom lagom tills hon behövde använda han igen. På många ställen har jag mått så dåligt för man har sett hur illa vissa djur har det men det här gjorde bara en lycklig.

Nu är vi tillbaka på nattåget som ska ta oss till Hanoi där en buss väntar på oss. Den tar oss till en stor båt som i sin tur tar oss till Halong bay men det blir i nästa inlägg.

Nu kommer som vanligt en liten bild bomb. 😊

Ja herregud vart ska jag börja, återigen får det bli ett superlångt inlägg men försökt delat upp det lite, Jenny hade skrivit ett jättebra och så skulle jag göra fortsättningen men då valde Nouw att hänga sig o radera allt hon skrivit :(

Igår var vi på en gratis walkingtour runt Hanoi, såg sjön och en stor marknad där dom hade mängdre av tyger, skor, you name it, dom sålde även färsk fisk och (dessvärre) sköldpaddor i en bur men så är det 😒

Jennys kompis Anton anlänt och vi har bokat resa till både Sapa och Halong bay så ska bli riktigt kul! 😃 Just nu är vi faktiskt på nattåget till Sapa! 😃🎉

Lite blandade bilder från när vi anlände och utgång med mera :)

Hanoi - dagstur till Ninh Binh
Tyvärr fel säsong för Ninh Binh då vi inte hade risfälten på bägge sidor som man alltid ser på bild men fortfarande fantastisk utsikt med enorma berg 😍
Åkte i en liten båt som en kvinna paddlade med både händer och fötter 😁
På bussturen hem stannade vi 20min på en rastplats och där fick jag ställa upp på bild med ett gäng Vietnamesiska tjejer och killar pga mitt blåa hår, tydligen väldigt exotiskt 😆

Hoi An - Skräddarnas hemvist
Oj oj oj, mysiga små gator, lyktor och skräddare ÖVERALLT, livsfarligt, varför finns det så många skräddare?! 😅
Efter några slappa dagar och någon utgång hade vi beställt lite måttsydda kläder, tjejerna köpte var sin FANTASTISK klänning 😍 och vi tog även en cykeltur runt området :)

Träffade härliga Jim, Dee och Susan från Australien, dom erbjöd oss att bo hos dom den dag i framtiden vi åker dit :) Fascinerande människor då både Jim o Dee varit inom militären och nu arbetar de som fångvaktare på var sitt fängelse :)

Ho Chi Minh - Cu Chi tunnlarna/workshop/
Efter en tur på en dagsbuss som man halvlåg ner i anländer vi, jag, Jenny och Valerie (som vi mött tidigare och fortsätter resa tillsammans med 😃) till Ho Chi Minh City.

Vi såg/halvgick igenom Cu Chi tunnlarna där Vietnameserna levde med både skolor och sjukhus under marken under kriget, en workshop där dom handtillverkar bland annat fantastiska tavlor med hjälp av krossade ägg/snäckskal, drack drinkar uppe i Skybar 😍 och sist men inte minst så körde vi lite galet frisörbesök = jag blev blåhårig och Valerie en rosa hombre :)

Kampot i Kambodja
Efter det härliga boendet på Mad Monkey - Koh Rong Samloem satsade vi på Mad Monkey i Kampot, why not liksom :)
Dessvärre kan inget slå originalet i Samloem enligt mig ;)

Ena dagen blev vi runtkörda i en tuktuk för att se en pepparodling som startades och drivs av en Belgisk man och hans franska fru, dom bidrar till både jobb, skolmöjligheter och fantastisk peppar :)
Vi såg även en härlig grotta (missade en större för hade ingen guide 😅), åt krabba på en restaurang nära Crabmarket och såg saltodlingarna men pga regnet så fanns det ju tyvärr inget o se :(

Andra dagen var vi modiga som få och hyrde varsin moped och körde upp mot nationalparken, tog goda 2h och på vägen öppnade himlen sig och dränkte oss totalt 😅  Resultatet blev att vi betalade ca 100SEK för att låna bastun och en varm dusch 1h på gamla hotellet på toppen, åt lunch och vände hemåt igen då det var superdimmigt och regnigt 😁
Dock bättre väder ju längre ner vi kom och
eftersom vi fortfarande tyckte det var kul att köra runt så drog vi vidare för att se Arcadia, ännu ett hostel med en rutschbana och en sån där stor dyna i vattnet där 2 personer hoppar ner på dynan som då kastar den längst ut på kanten flera meter upp i luften :)

Vi har haft väldigt dåligt internet de senaste veckorna och beklagar därför den dåliga uppdateringen. Vi har så mycket och berätta men vi ska försöka att sammanfatta oss lite kort om varje ställe.

Moalboal (Filippinerna)
Efter Bohol tog vi en färja över till Cebu och sedan en buss direkt upp till Moalboal där vi stannade två nätter. Första dagen lämnade vi hostelet redan vid 05.30 för att ta oss till Oslob dör Michaela simmade med valhajar. Sen åkte vi tillbaka till Moalboal och gjorde en så kallad canyoneering,Vi åkte moped upp på ett berg, sedan fick vi vandra ca 20minuter innan vi kom fram till en flod. Det var helt fantastiskt, naturen här är så fascinerande. Där efter skulle vi ta oss tillbaka ner via floden. Dvs simma , flyta och hoppa från vattenfall allt var som en enda stor vattenpark. Det tog oss ca 4-5h innan vi kom fram till Kawasan falls som var slutstationen. Detta är bland det roligaste och mest fantastiska jag sett och gjort.

Siem Reap(Kambodja)
Den 22/10 tog vi ett flyg till Siem Reap i Kambodja. Nu började nästa äventyr.
På flygplatsen blev vi upplockade av en tuk tuk spm tillhörde vårt och hotel vilket bi inte ens hade räknat med så det var jätteskönt. När vi kommer fram till hotellet så säger de att alla standardtyp är slut. Jahopp tänker vi men då säger han " så ni ha blivit uppgraderade till en svit" . Ibland har man turen på son sida. 6 hela dagar spenderade vi i den fantastiska lilla staden. Vi delade lite på oss eftersom jag bara såg tempel en dag och Michaela tog ett tre dagars pass. Medan hon tittade på tempel tog jag det lugnt vid poolen ett tag för att sedan ta mig in till staden, jag såg bland annat Royal garden, Killing Fields och den kambodjanska cirkusen som jag definitivt kan rekommendera. Vi möttes även upp när hon var klar och åkte till Artisan D'Ankor tillsammans. Dör får man se allt hantverk. Helt magiskt vad de kan skapa med sina händer.

Phnom Penh
När vi kom fram till Phnom Penh med nattbussen vi tagit var vi en aning trötta och förvirrade. Båda hade trott att den andra hade en plan men ingen av oss hade någon. Det var ara att sätta sig ner på busstationen bland alla tjatande tuk tuk förare och börja googla. Efter en timme kom vi fram till att vi skulle hyra en tuk tuk ett par timmar och göra lite sightseeing innan vi tog nästa buss. Vi tog våra stora och tunga väskor och satte oss och flesta stoppet blev Killing Fields. Detta var så mycket större ön det jag tidigare sett i Siem Reap. Vi fick ett par hörlurar och kunde välja svenska som språk sedan gick vi runt och bara lyssnade på alla hemska berättelser. Jag fick verkligen ont i hjärtat av att gå runt där. Man fick se upp så man inte trampade på några ben eller tänder som låg lite överallt på marken. Det här stället är verkligen värt ett besök och jag kan rekommendera audioturen.

Efter detta tog bloss till ett museum som jag glömt bort namnet på , ups, det var stenskulpturer från bland annat tempel runt om i Kambodja.

Sihanoukville
Vi tog bussen på eftermiddagen hit. Men bestämde oss ganska snabbt att vi skulle ut till en av öarna i närheten så det blev endast en natt och vi såg inte så mycket.
Men när vi åt frukost i väntan på båten unnade vi oss en god frukost med manikyr, pedikyr och så trådande hon benet så de blev helt babylena.

Koh Rong Samloem
Oj oj oj detta stället!
När vi anlände hade vi som vanligt ingen aning om var vi skulle bo och folk ropade hit och dit men så träffade vi en holländsk kille som såg lika vilsen ut som oss. Han hade bokat några nätter på ett hostel som heter The Mad Monkey, han berättade lite om det och vi bestämde oss för att haka på. Tillsammans försökte vi lista ut hur vi skulle ta oss dit då man var tvungen och ta en båt. Vi hamnade vid en bar drack några drinkar innan vi tillslut betalade en slant för att npgon skulle köra över oss. När vi precis lämnat land ser vi en båt med en apa på.. jahopp.. de visade sig ju vara hostelet båt och de hämtar upp gäster gratis varje dag.. vanlig tur var de ja! :)
Vi bokade in oss två nätter men vi trivdes så bra att vi stannade FEM.. sen var vi tvungna att lämna då allt var fullbokat. Ett helt fantastiskt ställe och så roligt hi har haft. Ja mycket alkohol blev det men roligt var det.
På kvällarna kunde man se många stjärnfall och när du gick i vattnet såg du de lysande planktonen överallt. Så häftigt. Dessvärre har jag inte mycket bilder där ifrån.

Nu är vi tillbaka i sihanoukville och som vanligt är vi spontana och vet inte vart vi ska, beslutade oss för att ta en natt här och sedan resa vidare till Kampot.
Vi har även ordnat visa till Vietnam idag även fast vi inte ens skulle dit från början , vi bestämde oss för några timmar sen att dit åker vi. Så om någon vecka har vi lämnat Kambodja för nästa äventyr.

Igår kväll anlände vi till Bohol tillsammans med en polsk tjej , Martha. Vi träffade henne i vårt doorm på El Nido första gången och sedan visade det sig att hon skulle med samma flyg som oss till Cebu. Vi bestämde faktiskt på flyget hur vi skulle göra upp vår rutt här, det är lite stressigt eftersom vi är lite kort om tid.

Men nu är vi i Bohol och den här dagen har vart fullspäckad med aktiviteter. Först åkte vi till choclate hills, massa kullar som sägs vara tårar från en hjärtekrossad jätte. Otroligt vackert. Efter det åkte vi till en Butterfly garden, där fick vi en guidning om olika arter osv. Vidare efter det åkte vi och tittade på små små apor, "herr Nilsson apor ". Sen blev de dags för lunch och vidare till ett supermarket så vi kunde handla lite frukt osv att äta till middag då vårt hotell ligger lite off. Påvägen hem fick vi även syn på en gammal kyrka så självklart var vi tvungna att titta in den med.

Nu är vi trötta, varma och svettiga, vi luktar inte jordgubbar direkt så nu är det dags för en kall öl och sedan lite strandhäng om vi hinner.
Morgondagens planer är lite osäkra då vi inte vet en om vi åker vidare till Oslob eller stannar kvar här på Bohol .

Puss och kram!
Jenny och Michaela

Hallå där!

Resdagboken var inte så bra så jag kommer fortsätta att blogga här ifrån tillsammans med Michaela. Wi-fi här i Filli är Dock väldigt dåligt men vi ska försöka uppdatera så ofta som möjligt. (Jenny)

Just nu sitter vi och njuter av en pizza på ett mall i Puerto Princesa. Egentligen har vi så mycket och skriva om men vi ska försöka få ner sllt lite kort.

Vi anlände till Coron på eftermiddagen och började leta boende över natten. Vi stannade bara en natt eftersom vi hade lite kort om tid. Dagen efter tig vi en båt till El Nido som tog ca 6h. Väl framme i El Nido åkte runt på en trike (en moped med ett litet hus) i ca 1h för att hitta ett boende.. Det slutade med att vi hamnade i ett doorm med 10bäddar. Vi träffade många härliga människor, bla Franciska som vi umgicks med väldigt mycket. El Nido var helt helt fantastiskt. Vi gjorde en Island Hopping och snorklade samt en Inland hopping och såg vattenfall samt två underbara stränder.

Efter tre nätter tog vi en mini van ner till Puerto Princesa, den tog 5h och var extremt fartfylld. Vi lyfte från sätet flera gånger för den var så bumpig.

Igår gjorde vi en utflykt till underground river, ett av världens sju nya underverk. Helt makalöst vackert och häftigt! Michaela gjorde även bamboo bike ziplining, cave climbig och vanlig ziplining r.

Nu har vi precis vaknat och håller på och packar inför nästa flygresa som tar oss till Cebu. Vi kan rekommendera att boka flyg via turistcenter då de oftast hittar direktflyg, söker man på nätet får man byta en eller två gånger.

I Cebu har vi inte riktigt några planer ön, det är väldigt kort om tid dör också då vi flyger till Kambodja på lördag.

Vi lägger upp lite bilder men de har hamnat lite i oordning.