Senaste dagarna i Vietnam! Har bestått mestadels inne i vart sitt omklädningsrum då killarna har skräddarsytt kostymer och jag en klänning! Har varit jättekul! Självs upplevelsen med att bestämma exakt på millimetern hur man vill ha det var jätteroligt. Vi har även skräddarsytt var sina skor, problemet är nu hur vi skall få plats med allting haha.. efter 2 nätter i Hoi An så tog vi oss ner med natt-tåg (20 timmar) till Ho Chi Minh och för några timmar anlände vi i staden. Rekommenderar verkligen att åka nattåg istället gör nattbuss eller ev. flyg. Fick sova i en kupé med fyra platser. Sängarna var helt okej, mycket skönare än de sängliknande stolarna som vi hade på nattbussen. Plus att man kunde gå runt och röra på benen och köpa lite snacks om man ville det.

Kom som sagt hit till staden för inte så länge sedan, vi är väldigt trötta så skall gå och lägga oss snart. Imorgon tar vi ett flyg till ön phu quoc för lite sol och bad de sista dagarna innan.. HEMGÅNG!!

Igår kom vi fram till Halong Bay! Efter några antal mer timmar än vad dem sa att det skulle ta så kom vi äntligen fram! Var en massa krångel med tillslut kom vi ut, kayakade, sen åkte tillbaka, blev lurade på pengar då dem sa att det ingick massa mer men vi bestämde att det inte var något att grumla över. Fick iallafall se de otroligt fina landskapet!! Blev helt tagna, så himla fint. Nu är vi tillbaka i Hanoi och skall vänta här tills klockan 18 då vi skall ta en nattbus ner till Hoi An.

En dag i Hanoi! Kom hit inatt vid 3 tiden från Cebu (mellanlandning i Manilla). Dags för storstäder igen och mindre sand mellan tårna. Första intrycket av staden är att människorna är väldigt trevliga, gatorna är sunkiga och trafiken är helt livsfarlig. Dem kör som dårar och bryr sig inte om när man försöker korsa gatorna (dem kör snabbare snarare än dem saktar ner när man försöker gå över).

Började dagen med frukost på vårt hostel. Familjen som äger detta ställe är helt underbara! Därefter gick vi till ett shoppingcenter som inte var vidare bra. Därefter åkte vi tillbaka till "Old town" där vi bor och gick runt och kollade lite på marknaderna, avslutade shoppingen uppe på en takterrass med lite dryck och yatsy spel, mysigt!
Klockan halv sju hade vi blivit bjudna på middag hos dem som äger hostellet för mamman fyllde år! Så himla roligt att smaka på riktig hemmagjord vietnamesisk mat!! Efter maten gick vi ut igen, satte oss på en bar där killarna tog en öl och jag en choklad milkshake, bra avslut på kvällen! Imorgon väntar Halong Bay!

Idag har vi crusat runt ön Bohol. Tror vi åkte moppe i ca. 2,5 h fram och tillbaka så nu har våra rumpor har domnat bort haha! Vaknade, åkte till ett populärt dykarställe och bokade dyket inför imorgon. Efter det hyrde vi moppar och åkte till ett GRYMT vattenfall! En av de roligaste sakerna vi gjort på hela resan tyckte jag. Var väldigt strömt men väldigt kul. Fick dra oss i ett rep för att komma fram.. sedan åkte vi och kollade på kung julians kompis i filmen mandahaskar (vet inte namnet på djuret). Tydligen den ända platsen där man kan se dem! Nu är vi tillbaka i panglao och ätit pizza!

Mycket dåligt internet i Fillipinerna så det är inte alltid man kan ladda upp bilder här på bloggen.. nu är vi iallafall i Oslob!

I förrgår kom vi till Moal Boal ifrån Boracay. Checkade in oss där vi skulle bo, gick en sväng till stranden, åkte till ett köpcentrum oss åt middag på mc Donalds. Maten i Fillipinerna är enligt oss inte den bästa så har blivit lite snabbmat det senaste haha..

Igår lämnade vi våran enkla boning och satte kurs mot Kawasan falls! Ett helt otroligt ställe. Vi klättrade långt upp i bergen för att se vartifrån vattenfallet på bilderna kom ifrån. Tog inte med oss kameran eller mobilen så har endast bilder och filmer på go pron. Lukas och Marcus cliff jumpade ifrån 15 m höjd och jag stod vid kanten och försökte allt vad jag kunde att våga hoppa i, men så blev det inte. Efter vattenfallsvistelsen åkte vi till ett nytt "hotell" för att sova där. Lite besvär med pengar och att hitta ATMs då den som låg närmst låg en timme med buss, men det gjorde vi! Hann spela en yatsy omgång och sen var vi framme.

Idag gick vi upp 04:30 för att åka och snorkla med de kända valhajarna i Oslob. Enligt oss var det en riktig upplevelse!! Vissa av hajarna var upp till 10 m och dem simmade omkring så nära oss att vi fick anstränga oss för att inte komma när dem (5-6 månaders fängelse instruerade dem oss skulle hända om man tog på dem). Lite turistigt var det allt och skrikande kineser som sparka till en lite då och då, men det var det då helt klart värt!

Efter hajarna åkte vi en liten liten båt i 3 h(!!!) såg inte land de första två timmarna så trodde att dem lurade ut oss mitt ute i havet. På vägen såg vi vilda delfiner hoppa omkring! Båten tog oss till ön panglao, en liten ö utanför den större ön Bohol. Imorgon skall vi hyra moppar och åka runt och se oss omkring och om två dagar har vi tänkt att dyka!

Hej! Idag har jag, Lukas, Marcus, Karl, Petronella och Ronja åkt runt med en segelbåt runt olika öar runt om Boracay. Riktigt roligt! Stannade och snorklade, Lukas och Marcus cliff jumpade på Magic Island. Jättemysig utflykt!! Imorgon skall vi åka till en annan strand, puka beach och kolla in den stranden. På white beach som vi har varit på de två senaste dagarna har det var väääldigt mycket folk så vi hoppas att det inte är lika mycket turister och folk som vill köpa på en grejer.