Träning

Betyder egentligen långpass. Idag tog jag med mig Arrac och skulle återhämtningsjogga efter gårdagens lopp. Vi kom in en bit på rundan som vi kallar "runt sjön" här hemma i Bobygda och efter en sväng så stod en räv en bit bort på stigen. Såklart såg Arrac den och började driva, jakthund som han är.

Jag fick sätta mina mag- och benmuskler på prov och hoppades att selen inte skulle gå sönder så att han skulle sticka. Fick kämpa i några hundra meter med att hålla mitt tempo och inte Arracs. Efter ett tag fick jag håll och krampande magmuskler (eller nått, ont gjorde det iallafall.) Det höll i sig till och från hela passet. Eller ja, det kan ju vara för att Arrac var ovanligt pigg och drog nästan hela passet. Jag skulle ju ta det lugnt!

Jag testade att lägga i mina sulor som jag brukade ha i fotbollsskorna men fick skavsår i hålfoten så tillslut ringde jag mamma så fick hon komma och hämta oss ca 2 km hemifrån. Vi var ute i ca 1,5 timme och det blev nog drygt en mil men i väldigt lugnt tempo ändå. Efteråt körde jag ett 45 minuters yogapass. Det som känns mest just nu är vader, baksida och framsida lår så nu blir det fokus på rörlighet imorgon tror jag! 😉

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Träning

Idag sprang jag ett terränglopp i Iggesund på 10km. Senast jag var med i Höstharen vann jag 5km distansen. Idag gick det lite tuffare, tuffare motstånd. Jag kom 6 sekunder efter tjejen som sprang om mig efter 5 km och hon kom på tredje plats. Jag måste träna mer på att inte dippa just vid 5 km känner jag, så nästa år siktar jag på pallplats. 😉

Loppet är inte så stort och det var inte så många anmälda men trots det var det ett roligt (och jobbigt) lopp. Jag slog mitt personbästa på 10km och nu har jag uppnått två av målen jag hade i början av året. Springa 5 km under 25 minuter igen samt springa milen på under 50 minuter. Idag sprang jag på 45 minuter i terräng. 💪

Det tråkiga var att jag kanske inte kände mig så fräsch från början. Samt att jag fick ljumskkänningar igen i slutet/efter loppet. Jag hoppas verkligen inte att det kommer tillbaka och hindrar mig från att bli bättre. Måste få in mer tid till prehabövningar. Nästa lopp blir troligtvis Åre Trail Night Run. Hoppas jag. Tror det kan bli roligt. ✨

Bilderna är från min, mammas, S-Os och Arracs promenad ikväll.

Likes

Comments

Träning

Well, Hello there! Igår sprang jag blodomloppet här i Östersund. 4,5km trail. Det kändes bra, Lite känning i vader efter i söndags.. Och i måndags då jag inte riktigt kunde hålla mig borta från löparskorna och drog av 5 kilometer i lite högre tempo men på platten. 😁

Jag höll medeltempo på under 5 så det känns skönt att vara tillbaka på 4:50 tempo i terrängspåren. Det går framåt. Ärligt trodde jag att det skulle vara lite mer och brantare backar än det var. Jag var nöjd när jag kom i mål som femte dam men sen började jag känna att jag hade sparat för mycket krafter på dom där backarna som aldrig kom! Aja, man blir väl aldrig riktigt nöjd. Det gick väldigt fort att springa, men det kanske är för att jag har nånting att jämföra med nu när jag börjat springa 2 timmarspass. Men roligt var det! Nu måste jag kunna öka tempot på mina intervaller också då jag vet vad jag orkar springa i ca 5 kilometer i sträck. Nästa ➡ Höstharen i Iggesund på lördag.

Likes

Comments

Träning

Östersund har bjudit på mycket regn dom senaste dagarna.. I lördags satt jag inne hela dagen framför serier. Skäms på mig! Idag trotsade jag regnet och stack ut och sprang ett lite längre men lugnt löppass. Blöt blev jag, då jag valde att springa i skogen vid skidstadion och sen vidare till Spikbodarna. Jag var ute i 2 timmar och sprang totalt 17,5km. Lite känning i vader och lite i utsidorna på knäna men inget farligt. Dock blev det lite för många uppförsbackar idag eftersom jag skulle ta det lugnt.. Meningen var ju att jag skulle vara ute länge, inte att springa snabbt, hårt, långt eller uppför. Menmen, hoppas det får samma effekt ändå.

När jag kom hem blev det en varm dusch och mat sedan däckade jag i sängen. När jag vaknade några timmar senare körde jag lite stretch och käkade igen. Nu har jag läst redovisningsteori på engelska och min hjärna är helt mos. Blir kanske ett serieavsnitt till innan jag går och lägger mig. Får unna mig det. Och popcorn.😉

Likes

Comments

Träning

Första lördagen i September gick Järvloppet av stapeln. Jag och min kompis Jossan (fd skidåkare) med världens bästa grundkondition sprang Järvmilen 11km. Vi åkte även dit några dagar innan loppet för att testa banan.. Då lyckades vi även springa vilse, då vi råkade fortsätta på 21km banan.. 😁 Totalt blev det då 15km två dagar innan loppet vilket inte var det bästa kanske..? Jag märke då att loppet kommer bli riktigt tufft med många uppförsbackar och några svåra nedförsbackar..

Väl på tävlingsdagen hade jag en bra känsla förutom att jag oroade mig för mina ben som inte kändes 100% pigga. Första 5 kilometrarna kände jag mig stark efter jag tagit mig upp för första långa uppförsbacken. Det var under en lång nedförslöpning som det började knipa till i magen och hållen var ett faktum.. När det började gå svagt uppför igen blev jag omsprungen av Jossan och vid vätskekontrollen brände hon iväg. Mina ben surnade ihop tillsammans med hållen och att veta att jag inte kommer orka springa ikapp Jossan gjorde att jag deppade ihop totalt. Jag gick lite me uppför och tog det lugnare vid lerhålen än vad jag skulle gjort annars. Hållen försvann efter ett tag och det kändes helt okej igen.

När jag kommit upp på toppen av alla slalombackar på berget och skulle starta färden nerför knep det till dubbelt så hårt i magen som första gången. Jag fick gå ner för att det gjorde så jävla ont. Jag har upplevt den där känslan förut och det var när vi hade kick-off med fotbollslaget en gång. Vi hade sprungit långa intervaller och skulle övergå till korta snabba. Fyfan, då fick jag panik. Den här gången gick det bättre men hade gärna sprungit ner och förbättrat min tid samt inte låtit "alla" springa om mig.. 😏

När jag tagit mig nerför berget så var det bara att vända upp igen för "trappstigen." Det var sjukt jobbigt. Du hade som tur räcken, ofta på båda sidor om dig så du kunde dra dig upp med armarna då benen var så himla slut. Sen var det dags för att ta sig nerför igen på en väg med rullgrus. 👍 Och strax innan mål var det dags uppför igen. Målet var beläget uppe i en backe så slutspurten gjordes i uppförsbacke.

Jag kom in som 12e dam och Jossan kom in som 8e dam. Jag är inte riktigt nöjd med loppet då det kändes som att jag kunde gjort så mycket bättre ifrån mig om jag hade haft en ok dag utan håll och stumma ben. Räknade på att det skulle ta ca 1 timme och 15 minuter. Jag sprang in på 1 timme och 23 minuter så jag hade kanske räknat rätt om jag haft en bra dag. 😉

Likes

Comments

Personligt

Igår hade jag en riktigt dålig kväll. Riktigt dålig.

Dagen gick ändå ganska bra, Vi hade vår andra föreläsning för terminen sen satte vi oss i våra grupper och pratade ihop oss inför vår uppgift som ska presenteras. Det kändes bra, vi har ett bra upplägg. Jag gick hem och diskade och tog nått att äta.. Jag gick på Mojoyoga för min stela kropp (körde GRIT i tisdags) och det var riktigt skönt. Jag kände mig som en ny människa efteråt. Det var ett sånt där lugnt yogapass där man bara är snäll på sig själv.

När jag kom hem åt jag middag och sen fastade jag framför Vampire Diaries. Jag kollar om på serien, jag har redan sett den en gång så jag fattar inte varför jag fastnar så.. Jag fick ångest för att jag inte gjort något på vår uppgift. Jag blev ledsen för jag saknar att ha någon vid min sida. Mysa, tycka om lite extra osv. Serien påminde mig om allt det där fina i ett förhållande. Men nej, jag ska inte stressa. Försökte hitta bra quotes på pinterest. typ "Do the things you love and the right person will come along." Jag blev sugen på att åka på äventyr, hitta på nya saker jag aldrig gjort, med nya personer eller personer jag tycker om. Känner mig nog lite instängd här i studentlägenheten.

Man kan lugnt säga att jag känner mig lite ensam. Det är fjärde dagen här uppe och jag måste helt enkelt hitta på mer saker. Men det är svårt när alla bara vill festa just nu eftersom det är nollningsveckor. Jag skulle lätt kunna grilla korv uppe på Frösön någon kväll med bra personer.. Well well. Jag la ut en bild på insta, fick lite reaktioner och några som kände exakt samma som mig. Det är skönt att man inte är ensam att känna som man gör iallafall. Så nu gäller det att tänka positivt på alla saker som komma skall och ta tag i livet igen. En deppig kväll -check. Nu gäller det att börja klättra uppåt igen! Idag ska jag på massage för rygg och axlar igen sedan ska jag ta tag i min uppgift och ikväll ska jag till Gina Tricots 20 årsjubileum med Adina och Lovisa. Hoppas vi hittar något fint. Jag tänker mig en höstig myströja. Det är soligt idag så jag hoppas det hjälper mig med motivation och gott humör. Kan ju tänkas att jag bara vill gå ut också.. 

Likes

Comments

Träning

Tiden går så fort. Redan tisdag kväll!! Imorgon är det onsdag och mitten på veckan!

Igår var det som vanligt core CX som stod på schemat - Det var ju måndag. Efter det 30minuters-styrkepasset brukar jag köra lite rörlighet och knäkontroll hemma. Men det kändes som att det inte fanns nån mening med något som jag gjorde. Allt jag ville göra var att sticka ut och springa. Men det orkade jag inte heller göra. Så det blev som det blev. På kvällen låg jag länge vaken och tänkte på en massa saker.

Idag har jag varit till Access Rehab och fått en 25 minuters massage. Jag fick en förra veckan också eftersom jag fått ont i skuldror, axlar och strålningar ut i armarna av sommarjobbet. Satan vad ont det gör... Och nu känns det som att jag är påväg att få nackspärr IGEN! Så himla less. Hoppas det här hjälper nu då. Nästa vecka ska jag dit ännu en gång.

Jag tänkte ut och springa men kändes inte som en sån där jättebra idé efter massagen. Jag gick och la mig och sov middag i några timmar istället. Nu på kvällskvisten har jag kört lugn yoga för nacke, axlar och huvudvärk. Se klippen nedan! Imorgon ska jag iallafall ut och springa.

Likes

Comments

Personligt, Träning

Ännu en helg har bara swishat förbi och imorgon är det måndag och jobb igen.

Denna helg har bjudit på Åre! I fredags tog jag tåget till Åre och Karin! Det regnade. Vi ställde klockan och klev upp ganska tidigt för att vara en lördag hos Karin. Det var mulet och började regna. Vi åkte till Trillevallen och parkade bilen, tog transferbuss till starten för kvartsmaran i Edsåsdalen.

Starten gick kl 10 och jag tycker att vi fick en ganska bra start ändå. Kroppen kändes bra trots att jag varit sjuk i en månad. Jag hade väl kunnat varit fräschare och mer tränad men det gick över förväntan ändå. Jag kom i mål som 20:e dam på tiden 1:39:22. Förra året kom jag i mål på tiden 1:53:17. Det är en förbättring på nästan en kvart och jag kände mig inte alls lika slut i benen i år.

Nånting har faktiskt hänt! Det tar väl sin tid att lägga om konditionsmässigt fotbolls vs längre distanser (och berg.) Men satan vad kul det var! Man blir tamefan hög på sånt här. Man undrar ju hur det gått om jag kunnat tränat lite mer, inte varit sjuk osv. Vi får se hur det går nästa år helt enkelt.😉

Vi blev så slut när vi kom hem till karin igen så vi vridde på en tecknad film och däckade i soffan. När vi tillslut vaknade gjorde vi i ordning oss för att fira. Efter lite chips och vin drog vi ner på en restaurang som heter Liten Krog där det blev mer vin och Renfilé för min del. Gudomligt gött!

Jag kom tillbaka till Östersund vid 12 tiden idag och har faktiskt varit riktig produktiv. Jag har tvättat alla kläder, sängkläder - bäddat nytt, handlat mat, duschat skorna och sen gjorde jag iordning mackor åt mig och Adina så tog vi cykeln till Spikbodarna och solade oss i skogen. Myspys! Livet är bra gött i Norrland ändå.

Likes

Comments

Personligt

Jag har en svart bok med blanka sidor. I den har jag skrivit ner saker jag tycker om, Pepp-texter, Personliga saker om kärlek, karriär med mera samt saker jag vill förbättra och ändra med mig själv men även olika träningspass som jag tycker är bra. Det här är Jag-Boken. Jag tog fram den idag för jag har känt mig ganska nere nu i några dagar. Den brukar få mig att må bättre. Jag bläddrade lite i den och hittade väldigt bra citat om kärlek som jag tänkte dela med mig av nu. Jag vet inte om det är tre olika eller om det sitter ihop dock..

"Looks? Brains? Money? - Nah..
Just pick someone you like doing nothing with. Because as you get older there is a whole lot of doing nothing.
It dosen't matter if you do everything together, but it does matter that you want the same things in life and can co-create a dream.
You have to retain yourself as an individual with your own self-worth. You must be able to simultaneously grow your own self while also growing your relationship. A person should never be your crutch: they should be your partner."

Likes

Comments

Träning

Det var riktigt segt att ta sig ut idag. Det var tänkt att ta ett back-pass idag med Adina men hon har tydligen fått ont i halsen och blivit sjuk igen! Oh NO! Hoppas det bara är tillfälligt då hon också ska springa på lördag.

Jag kom iallafall ut efter många inre samtal.. Jag bestämde mig för att ta det lugnt och känna efter lite hur kroppen reagerade eftersom det var första konditions/löppasset på ca 1 månad. Dessutom har jag kvar lite av hostan så helt frisk är jag väl inte, Jävlar vad seg förkylning detta har varit. Hoppas jag inte blir sämre igen nu..

Det blev 4 kilometer. Den första som uppvärmning sprang jag på ca 6:30. Ett behagligt återhämtningspass-tempo. Andra kilometern blev lite snabbare, 5:53. Tredje gick snabbare ändå och slutade på 5:25. Sista kilometern var snabbast och jag kan tillägga att det var mycket nerför. Den gick på 4:33. Så det blev som en pyramid där jag ökade tempot för varje kilometer, Omedvetet!

Hur kändes kroppen då? Jo, de två första kilometrarna kändes så jävla tunga. Jag kände dessutom av en liten halsbränna men den försvann. Sen flöt det på. Svettades som en gris i ett varmt och soligt Östersund efter regnet. Benen kändes lite igår av core CXen. (Nej det är inte bara mage och rygg där..) När jag kom hem körde jag lite knäkontroll med mina minibands och sen lekte jag lite huvudstående på yogamattan. 😄

Likes

Comments