Idag började morgonen vid 9, vi käkade frukost på hotellet och hoppade in i vår förbeställda tuktuk som tog oss till Killing fields en liten bit utanför Phnom Phen.

Phnom Phen är ingen kul stad att ta sig fram på till fots. Folk här tittar väldigt mycket när man går förbi på gatan och trottoarerna (om det finns några) är ofta blockerade av bilar och mopeder så man tvingas gå på gatan som är trafikerad istället. Att åka tuktuk var ett härligt sätt att få uppleva staden samtidigt som vi tog oss fram mycket mer effektivt än att gå.

Varken jag eller Hampus visste någonting om Kambodjas historia innan vi faktiskt kom hit. Som vi förstod det finns det fler än ett killing fields här i Kambodja. På dessa platser dödades upp till en fjärdedel av landets dåvarande befolkning av de s.k röda khmererna mellan 1975 och 1979.

Människor som ansågs vara ett hot mot de kommunistiska röda khmererna fördes hit i lastbilar för att avrättas. Det räckte att vara t.ex. lärare, läkare eller ha någon annan hög utbildning för att ses som ett hot. Människorna som kom hit var allt ifrån spädbarn till åldringar. De dödades på helt galet brutala sätt. På högra bilden är ett träd vars ”grenar” har taggar vassa som hajtänder. Dessa användes bland annat till att skära halsen av fångar.

Killing fields är helt klart ett måste att besöka när man är i Kambodja. Det är både lärorikt och skrämmande.

På väg tillbaka till hotellet fick vår tuktuk soppatorsk mitt ute på vägen haha. Det var bara att hoppa av och hjälpa till att putta till närmsta bensinmack. Lite nervöst just då men lite kul nu i efterhand.

Det var ett par dagar sedan jag skrev här sist så det är väl dags för en liten uppdatering! I onsdags var det vår sista dag i Vietnam och vi spenderade den genom att åka och se på Cu chi-tunnlarna.

Innan vi kom fram till tunnlarna gjorde vi ett stopp vid ett ställe där s.k. victims of the war arbetade. Människor vars föräldrar blivit utsatta av Agent orange och fött barn med mer eller mindre lindriga missbildningar/handikapp. På det här stället gjordes framför allt målningar men också vaser, smycken och små askar som var till försäljning.

Cu chi-tunnlarna användes av den vietnamesiska gerillan under Vietnamkriget. För att lättare hitta tunnlarna och identifiera fiender använde amerikanerna bekämpningsmedlet Agent Orange för att döda all vegetation. Alla träd på bilden till höger har växt upp efter kriget.

Vår guide Koi visade en av ingångarna till tunnlarna och även några av fällorna som gerillan använde mot amerikanerna.

Sist av allt skulle vi själva få ta oss igenom hundra meter av tunnlarna. Tunnlarna fanns på tre olika nivåer och vi kröp genom den som var överst på -3 m under jorden. Fyfan vad äckligt det va. Tunnlarna var jättetrånga och jättlåga. Och ändå är de breddade för att turister ska kunna ta sig igenom. Hampus och jag gick ut vid första exit efter 20 meter. Klaustrofobin var väldigt närvarande kan jag säga 😅 Koi berättade att ibland när vietnameserna var under anfall kunde de leva flera veckor där nere utan att komma upp alls. Usch!

När vi kom hem åt vi bara middag och nästa dag åkte vi vidare till Kambodja.

Nu sitter vi här på Hotellet i Phnom phen och njuter av ännu en god drink! Imorgon väntar en tuktuk-tur till Killing fields.

Idag blev det en tur till Mekong River. Efter att ha varit runt på kanske 10 av stadens en miljon Tur-organisationer här i Ho Chi Min hittade vi tillslut ett företag som erbjöd en tur till Mekong River för 50kr per person. Transfer, båttur och lunch ingick alltihopa i priset.

Vid åtta gick bussen från gatan utanför hotellet. Första stoppet innan vi anlände till hamnen var vid något tempel med tre olika Buddhastatyer. Lite tråkigt är att guiderna på de olika turerna här har väldigt mycket brytning när de pratar engelska och man uppfattar kanske 60% av vad de säger. Så vet inte riktigt vad det var för tempel men det var fint i alla fall!

Vi anlände vid hamnen ca kl 11 och hoppade på båten direkt. I broschyren vi fick från Tour-företaget stod det ”Mekong river- four island tour” och vi trodde vi skulle åka mellan fyra olika öar. Men det kändes nästan som om vi bara gjorde olika stopp på en och samma jätteö.

Vid de olika stoppen kunde man bland annat smaka honungste, titta på när byborna gjorde coconut candy, lyssna på traditionell vietnamesisk musik och cykla runt på coconut island. På Coconut island fanns det även en krokodilfarm med krokodiler, såklart, men också piggsvin, ormar och massor av grodor. Usch, där var fyra piggsvin instängda i vars en liten betongbur på ca 1x1 meter. Blir så illa berörd av sånt. Känns som det knappt finns några regler för djurhållning här.

Då var det dag två i Ho Chi Minh. Vädret här är helt annat än det i Hanoi. Det är varmt och soligt till skillnad mot Hanois disiga och lite kyligare klimat. Vad vi har sett än så länge är här också något renare och känns inte riktigt lika fattigt. Vi bor på ett hotell som verkar ligga i centrum av party och bar- gatorna. Ganska skönt när man vill gå ut på kvällen.

Imorgon tänkte vi nog åka på en guidad tur. Det fanns en del intressant att välja mellan. Vi får se vad det blir.

Igår kväll var vi ute och tog vi en drink på en av barerna.

Update från flygplatsen i Hanoi. Flyget till Ho Chi Minh går om en timme och vi sitter på den enda restaurangen innanför säkerhetskontrollen och äter frukost. Idag blev det ris med ”vegetables”. Livet som vegetarian är ibland fantastiskt!

Såhär god såg dagens lunch ut!

Då var vi tillbaka på hotellet igen. Till att börja med var turen till Halong bay värd både bussresan och pengarna spenderade. Det var inte så konstigt att det är utsett till ett av världens sju naturliga underverk. I alla fall, efter timmar av accelerationer och hårda inbromsningar var vi framme vid ca 12:30, steg ombord på båten och började med att äta lunch.

Ombordstigning på båten.

Maten i Vietnam har till skillnad från den i Hongkong varit jättegod. Vi hade inte speciellt höga förhoppningar på maten som skulle serveras på båten men vi fick en väldigt positiv överraskning. Det fanns tofu, nudlar, ris, grönsaker och till och med små veganska bakverk.

Det finns egentligen inte så många ord som kan beskriva Halong bay. Underbart vackert och bilderna gör inte rättvisa till verkligheten.

Det enda som skulle kunna vara lite negativt är att vi lyckades pricka in en ”big chinese holiday” och att det var smockat med folk på de olika avstigningsplatserna. Dock inget som förstörde allt för mycket.

Då var vi framme och har spenderat första natten i Hanoi, Vietnam. Första intrycket när vi lämnat flygplatsen med taxi: trafiken är helt kaos. Tutan används hela tiden och man kan köra om på vilken sida man vill. Sen finns det ju hur många mopeder som helst som man måste hålla koll på. Det verkar knappt finnas några trafikregler alls. Och när man ska gå över gatan är det ingen som stannar. Man får bara försöka hitta en liten lucka, gå och hoppas på det bästa.

Vi kom i alla fall fram till gamla kvarteren i Hanoi där vi nu bor. Här kryllar av Hotel och Hostels och vi långt ifrån de ända som backpackar här. Rummet vi fick här på Church vision Hotel är nog 5 gånger större än det i Hongkong och även billigare per natt vilket känns väldigt bra.

Idag har vi bokat en tur till Halong bay. Totalt 8 timmars bussresa till och från hamnen väntar, hoppas det blir värt det.

Tillbaka på Hongkongs flygplats. Väntar på att få checka in och sedan ska vi vänta ytterligare 2,5 h tills planet till Vietnam lyfter. Vi underhåller oss med att lyssna på lite musik sålänge.

Nu är klockan tjugo i ett på natten här i Hongkong och vi har fortfarande inte somnat. Därför passar det ju bra att jag skriver lite om dagen som gått. Allt började med att vi vaknade vid 7- tiden, kollade ett avsnitt av Stranger Things och bestämde oss sedan för att det var dags att ge sig ut på stan.

Vi hamnade på ett café där vi åt frukost. Detta var någon form av risnudlar (?). Det enda som varit gott i matväg än så länge. Hampus käkade nudlar och ångade salladsblad. Vi försökte beställa in "steamed vegetables" men det skedde nog något missförstånd, haha. Utbudet på helt vegetarisk mat är annars väldigt begränsad. Den mesta frukostmaten innehåller ägg eller kött. Därför  blev det nudlar till frukost!

Efter frukosten bestämde vi oss för att bara gå runt lite. Eftersom vi reser till Vietnam imorgon och kommer tillbaka till Hongkong i slutet av vår resa tänkte vi att vi väntar med alla turistattraktioner tills dess. Just nu tar vi det bara lite lugnt. Vi gick bland annat genom en matmarknad och genom Kowloon park.  Obsarvera digestivekexen som Hampus håller i. Det är så vi överlever här, hahah.

När vi kommit tillbaka från vår tur gav vi in för vårt jet-lag och sov några timmar. När vi vaknade igen var klockan redan nio. Vi fixade oss lite snabbt och gick ut på stan igen för att hitta något att käka.

Vi hittade till en vegetarisk restaurang som inte verkade allt för dyr. Men när vi väl kom in bestod nog 80% av rätterna på menyn utav kött. Och maten smakade inte gott här heller. Jag hade rätt så höga förväntningar på maten här i Hongkong men hitintills har nästan allt varit en besvikelse. Det är som om all mat här har någon konstig bismak. Kanske är det vattnet som används vid tillagningen?

Trots att här är otroligt mycket folk är Hongkong väldigt mysigt. Speciellt på kvällen. Såhär ser nästan varenda gata ut.