Följer jag alltid min planerade träningsvecka? Svar nej. Självklart försöker jag alltid att följa min träningsplanering så som jag har laggt upp den. Men det kommer helt enkelt saker och ting i livet lite då och då som gör att man får flytta om i sin planering.
Varför planerar jag en träningsvecka om jag redan innan vet att den inte står helt fast? Detta är för att jag anser att det är lättare att få träningen gjord om jag redan innan planerat vilka dagar jag ska träna. Jag vet också redan innan vad jag ska träna för typ av träning och vilka muskeldelar och övnigar. Detta är också saker som är med och splear in på att träningen faktsikt blir av. Tro det eller ej, det finns mängder av dagar då jag hellre velat sitta i soffan och slöat än att träna. Men tack vare min planering så har jag ändå tagit mig upp och utfört det som var planerat.

Denna veckan var planen att träna enligt följande:
Måndag - Ben
Tisdag - Löpning
Onsdag- Armar och mage
Torsdag - Löpning
Fredag - Helkroppsträning & Rullskidor
Lördag - Kondition
Söndag - Vila

Tyvärr så var detta en vecka som inte riktigt gick ihop sig som planerat. Jag har börjat bli förkyld (inget allvarligt, bara täppt i näsan) vilket ledde till att jag var helt slut igår när Torsdagen kom. Jag beslutade därför att ta min vilodag igår för att kroppen faktiskt bad om att få göra det. Tack och lov för att jag lyssnade på kroppen för idag är jag pigg som en lärka!

Trots dessa hinder är planering A och O för mig i träningen. Det är lättare att komma igång och sedan för att hålla koll på sin träning och utveckling genom tidens gång.

Brukar du planera dina veckor men stöta på hinder?


Topp, Adidas // Tights, Womensbest // Skor, Nike

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

I mina öron när jag tränar?
Peppmusik med låtar som jag kan sjunga med i och som har en härlig basgång. Låtar med mycket bas och liv i ger mig motivation och jag har lättare att träna i ett jämt tempo.

I min träningsväska?
Topp, tights niké skor, sport-bh, hoodie, vattenflaskaska, hörlurar, NOCCO, kamera, duschgrejer.

Favoritmuskel?
Har lättast att träna ben och rumpa vilket gör det till mina favoriter att träna. Skulle jag kunna ända detta så skulle min favoritmuskel att träna vara armar eller rygg. Är så svag i dessa delar och det är så snyggt med vältränade armar och en musklig rygg.

Mål med träningen?
Vasaloppet 2018.
Milen under 50 minuter.
Klara av 5 pull ups innan 2017's slut.

Favoritövning?
Squats och sit ups. Sedan allt med gummiband och egen kroppsvikt!

Favoritmat?
Oxfilé och råstekt potatis

Mina inspirationskällor?
Hanna Öberg, Denice Moberg och min underbara vän Natalie Hållstrand.

Då mår jag som bäst?
Efter ett avslutat träningspass med en film framför mig tillsammans med kvällsgotta med min sambo.

Favoritkonditionsträning?
Hatar att träna kondition. Men intervaller har jag hatkärlek till.

Favoritidrott?
Fotboll

Mitt bästa kosttips?
Äta vad man vill och inte förbjuda sig från något. Jag tror på att förändringen ska få ta tid. Träna hårt och ät vad du vill.

Favoritmellis?
Äter sällan mellis men en smootie eller kvarg toppad med myseli sitter alltid fint.

Då tränar jag allra helst?
På kvällen innan kvällsmyset. Annars dagtid tillsammans med en vän.

Favoritlivsmedel?
Coca cola och mackor...

Mitt motto?
''Det handlar inte om vad du kan eller inte kan göta. Utan om det du bestämmer dig för att göra''

En fredagskväll unnar jag mig gärna?
Coca cola och chips eller godis.

Hälsa för mig…
Är när man kan äta vad man vill och mår bra över det.
Tränar så att man hinner med vardagen och sitt liv utöver träningen.
Dvs hälsa är när jag ligger på en perfekt nivå av träning och äter precis vad jag känner för och har tid för annat kul. Och ändå är huvudet på topp!

Därför tränar jag?
För att må bra och ha en stark och fungerande kropp.

Min favoritfrukost?
Havregrynsgröt med keso och banan.

Detta skulle jag vilja utöva?
Crossfit eller Bikini fitness

Favoritidrottare?
Zlatan

sover jag?
8-9 timmar per natt och jag sover otroligt bra i min egna säng bredvid min sambo och hund.

Detta klara jag mig inte utan:
Filmmys efter min träning. Och självklart coca cola...

Där tränar jag helst?
Utomhus.

Detta tränar jag allra helst i?
Ett par tights (ICANIWILL är just nu mina favoriter) och ett tight linne.

Likes

Comments

Dagens träning genomförd och kunnde faktiskt genomföra min 5 kilometers löpning utomhus som planerat! Solen tittade till och med fram under hela rundan. Ett helt okej pass måste jag väl säga med ärlighet eftersom jag sprang min snabbaste 5 km sträcka enligt runkeeper på under 30 minuter, wiho! Förvånande faktiskt med tanke på ett dumt uppläg av mig att träna löpning idag när jag dödade mina ben igår! Och ja det märktes för shit vad låren och vaderna blev tunga efter halva rundan. Och inte blev det bättre av motvind på hemvägen, haha! Men man kan inte alltid liggatopp. Jag genomförde passet över förväntan och det är det som räknas!


Likes

Comments

En ny vecka är igång och jag ser fram emot det. Dagen kunde inte heller börja bättre än med klarblå himmel och en sol som sken, verkligen helt underbart att kliva upp och gå på jobb och VFU dessa dagar.

Ikväll vankas en klassisk och dödens "Legday" och jag kan redan nu känna träningsvärken i min kropp. Fortsättningsvis kommer veckans träning att bestå av:

Måndag: Ben och rumpa

Tisdag: Löpning 5 km

Onsdag: Armar och mage

Torsdag: Löpning 7 km

Fredag: Helkroppsträning följt av rullskidor 30 minute

Lördag : Löpning/rullskidor

Söndag: Vila


Likes

Comments

Hade en helt underbar dag tillsammans med den bästa Natalie på Sports gym i Åre igår. Kan man ha roligare träning än med dig eller!?
Vi blandade både hårda och lätta övningar med många och få repetitioner för att få ut de bästa av vår träning tillsammans. Vi testade öven en hel del av nya övningar inför vårt nästa träningspass som jag tror att ni kommer gilla. Självklart försöke vi fota så många övnignar som möjligt, men kommer tyvärr inte dela med mig utav alla bilder idag. Ni får helt enkelt hålla ut, så kommer de lite godingar nu och då!

Några av de övningar som genomfördes under vårt långa undebara träningspass var:
Hopprep
Brutalbänk
Armhävningar på kettlebell
Repet
Squat med kast av medicinball
Släden

Likes

Comments

Contains affiliate links

I samarbete med Chiquelle

Jag sitter just nu och väntar på ett paket från Chiquelle som jag hoppas hinner komma innan veckans slut och kommer självklart att visa upp två läckerheter för er här i bloggen!

Jag kan därför med glädje nu erbjuda er som mina lärare en rabattkod hos bästa Chiquelle på 15% som gäller på hela deras sortiment (utom Chiquelle home). Rabattkoden på 15% gäller till den 30/4 och det enda du behöver göra är att enge rabattkoden: TREND15 vid kassan.


Likes

Comments

Hej där! Jag har inte alls varit speciellt aktiv under påsken kan jag erkänna, men sånna dagar bheöver man ha ibland. Nu är jag återigen tillbaka med ny energi och viljan om att dela med mig utav träning och hälsa till er. Idag startade jag om på vecka ett i Kayla Itsines BBG porgram för att bygga upp muskler med snabb och effektiv träning inför sommarens konditionsträning och utevecklingen mot vasaloppet 2018. Varför jag väljer att köra BBG igen är för att jag vet att det fungerar för min kropp och det är en träningsform som jag själv gillar. Eftersom jag ser resultat i alla muskler på hela kroppen i BBG träningen så anser jag att det är en grymt bra träning för att komma i form inför vasaloppet.

Nu står 12 veckors hård träning på scehmat där jag kommer varva styrketräning med konditionsträning. Jag kommer nu att träna 6 dagar i veckan på en lågintensiv eller högintensiv nivå och styrkepassen kommer att vara 30 minuter medan konditionspassen bestådene av Power walk, löpning, crosstrainer och gåband kommer allt vara 45-90 minuter. Jag behöver träna uthållighet och väljer därför att ha konditionspass äna upp till 90 minuter under dessa 12 veckor!
Är ni redo att följa med mig på min resa mot vasaloppet?

Likes

Comments

Nu är jag i full gång och på den tredje träningsdagen för denna veckan så satsade jag på ett personligt rekord, vilket också lyckades. Jag sprang nämligen milen för första gången i mitt liv idag! Begav mig ut på en runda som jag planerat till 5 km men efter halva vägen så rullade benen på bram humöret var på topp och jag kände mig redo att ta ett steg frammåt i min träning. Den känslan var rätt och jag är stolt över mig själv att jag lyckades bestämma mig för att komma 1 mil. Eftersom jag aldrig i mitt liv varit en löpare eller ens provat springa sträckor längre än 5 km då jag tycker att det är så extremt jobbigt och tråkigt, så är detta en enorm vinst för mig. Eftersom jag inte lärt mig att andas när jag springer så drar jag alltid på mig håll titt som tätt, vilket jag också gjorde idag. Tre gånger stannade jag upp och gick en kortare bit, för att låta kroppen andas och slappna av lite, och sedan var jag som ny igen. Försökte verkligen fokusera på andningen hela rundan och jag tror faktiskt att jag lyckades mycket bra med det eftersom jag bara kände av det tre gånger på en hel mil! Nu finns det bara saker att förbättra för nu är tiden satt!

Dagens träning:
Löptur 1 mil
Tid: 1h, 4 min.

Likes

Comments

Du orkar mer.
Att du orkar mer leder i sin tur till att presterar bättre. Träning kan leda till att bli både smartare och lycskligare. Ett skäl nog till träna?

Fredagsmyset blir skönare.
Just nu kanske det är svårt att lyfta dig från soffan. Men tänk så härligt kvällens soffmys kommer att vara när du tränat och fått ta ut don kropp lite. Jag lovar dig att soffmyset kommet bli mycket skönare än vanligt!

Ökat självförtroende
Att träna är ett bra sätt för kropp och sinne att höja självförtroendet på. Efter att du avslutat passet kommer du känna dig grym, stolt och lycklig av att du genomflrde det och utifrån det, höja självförtroendet. Detta självörtroende har en stor chans att föja med dig resten av din dag.

Mindre risk för sjukdom.
Träning är något helt annat än det ytliga och jakten på en perfekt kropp. Börja se att det finna andra skäl till att träna, till exempel att träinng fungerar som en medicin mit sjukdommar. Att träna kan minska risken för mängder av sjukdommar bland annat 13 olika cancersjukdommar (National Cancer Institut).

Du lever längre:
Forskning (Science news) har visat att du kan öka chansen att leva längre om du tränar. Detta är något som kan motivera en de dagar som träningen känns jobbig.

5. Du lever längre
Forskning har visat att du genom att träna ökar chansen för att leva länge – det är riktigt bra motivation när det känns lite jobbigt att ta sig till träningen.

Likes

Comments


Better Blogging Nouw