Visste du att bananer kan hjälpa dig att komma på bättre humör när du är nere, dvs att bananer gör dig glad?

Bananer är en stor källa till flertalet näringsämnen och kombinationen av dessa ämnen i bananen kan faktiskt hjälpa dig att må bättre! Vidare skulle vi kunna se bananer som en magisk frukt/bär då bananer är den enda frukten/bäret som innehåller både aminosyran tryptofan, som är en av de essentiella aminosyrorna och vitamin B6. Blandar med dessa två med varandra kan de hjälpa kroppen att tillverka serotonin, en kemikalie som finns i vår hjärna och som hjälper oss att känna lycka, avslappning och självsäkerhet. Bananer är också en fantastiks energikälla och rik på kalum. Därför kan rtvå banener hjälpa kroppen att få tillräcklingt med energi för att orka med 90 minuters intensiv träning!

Studier har även visat att om man äter 2 bananer per dag så kommer öven andra saker i kroppen hända än det som jag tidigare nämnt. Det som bananen också hjälper till att påverka i vår kropp är: mot deppression, skyddar mot högt blodtryck, lindrar pms symtom, ökar hjärnkapaciteten, motverkar stress och det är bra för magen! Bananens positiva effekt på vår kropp är tack vare aminosyrorna och vitaminerna som bananen innehåller och det sägs därför att 2 bananer om dagen håller din depression borta!

Hur kan man då få i sig bananer mer än att bara äta dem som dom är?
Bananer går att använda på måmga olika sätt och passar till mängder med rätter och måltider. Jag själv tycker att en banan kan liva upp en måltid otroligt mycket! För dig som inte är så förtjust i bananen och dess smak så finns det även sätt för att trolla bort banansmaken, tex i en smoothie eller bananpannkakor.

Jag själv använder bananen på dessa områden:
  • Topping på min havregrynsgröt
  • Som pålägg på mackan ihop med jordnötssmör
  • I smoothies ihop med andra frukter och bär(perfekt för dig som inte tycker om banan som den är)
  • Fryst och mosad till bananglass, mycket godare än vanlig mjukglass enligt min åsikt!
  • I brörd och bakelser
  • Bananpannkakor / Bananvofflor
  • Grillad banan
  • Torkad banan i Musli

Likes

Comments

1. Hitta en rolig motionsform, slösa inte energi på tråkiga motionsformer!

2. Ät D-vitamin eftersom det är vitaminet som stärker ditt immunförsvar.

3. Vårda vänskapen då det är en viktig faktor i människans lycoupplevelse.

4. Sätt upp realistiska mål.

5. Ät varrierart och ät regelbundet, fler mål är bättre än få.

6. Drick vatten, du behöver få i dig minst 1,5 liter vatten dagligen.

7. Prommenera 30 minuter om dagen.

8. Starta dagen med havregryn, eftersom de ger dig enrgi för hela dagen.

9. Ta lite ledigt om du har chansen till den! Unna dig en långhelg.

10. Stäng av internet och sociala medier, du behöver inte alltid vara uppkopplad.

11. Rena kroppen med ljummet citronvatten och lite ingefära.

Likes

Comments

Fredagar är mina lyxdagar gällnade frukost och lunch eftersom de är dagen då jag är ledig från mitt jobb för att hinna med att plugga. Jag passar därför alltid på att ta en sovmorgon alla fredagar där jag inte ställer klockan eller har några tider som jag behöver passa. Jag sover ut, kliver upp i lugn och ro och tillagar mig sedan en god och rejäl frukost som jag kan avnjuta i soffan framför en mysig film. Idag tillagade jag proteinpannkakaor från svensktkosttillskott (dom är just nu på extrapris!) som jag sedan serverade med keso och hallonsylt. Det är så otrligt sällan jag äter proteinpannkakor så jag tycker att det är så fantastkt gott när jag väl passar på att göra det!

Resterande del av dagen kommer jag att tillägna plugg då vi har en del uppgfter i engelskan som skall göras och sedan hälsa på mormor. Eftersom jag lyckats dra på mig en förkyldning från jobbet så blir det ingen större träning för mig idag mer än en lättare progmmenad med hundarna för att komma ut i dagens vårväder och få lite frisk luft. Vidare så vanakas en middag i en stuga hos några vänner från Trelleborg som är uppe Åre och åker skidor, vilket jag tror kommer bli mycket trevligt.

Ha en fantastisk fredag!

Likes

Comments

En hälsosam och sund livsstil betyder inte att du behöver pusha dig själv till att träna varje dag. Man måste hinna ta det lungt någon gång ibland också! En vilodag behöver man för att musklerna ska hinna återhämta sig på olika sätt och speciellt om man är i början på ett träningsprogram eller dylikt. Att ha en vilodag i veckan är därför behövligt för din kropp och är något som jag kan rekomendera er att ha. Dessa vilodagar ska alltså inte bestå av träning där du blir svettig utan en dag där du får tid att faktiskt ta han om dig sjäv och njuta av tillvaron. Men vad kan man göra på sin vilodag mer än att ligga i en soffa och mysa framför kärleksfulla filmer? Ja det finns faktiskt en hel del man kan göra!

Yoga
När du varit aktik under en längre tid eller om du har tränat hårt så är ofta dina muskler spända och lite ömma. Det är då ett perfekt tillfälle att låta kroppen strecha lite för att töja ut musklerna. Yoga är här en ultimat form at streching eftersom den är lugn och man får tid att andas och komma in i sig själv. Är man inte en van yoga person och vet vilka typer av övningar som man kan utföra så finns det mängder av appar, filmer och hemsidor med fantastiskt bra övnignar som du kan utföra både hemma eller på en yoga klass.

Massage
Att boka in en massage kommer få din hjärna på ett mycket gott humör bara av tanken av att ligga där på bordet och få bli knådad. Att sedan få ligga där på massagebordet är bra och hälsosamt för din kropp eftersom den får slappna av på ett helt annat sätt än du är van vid, även de gånger massörern kommer åt de riktigt onda punkterna! En massage i sig kan hjälpa dina muskler för en fortsatt utveckling och så även ditt sinne till en positiv inställning för kommande perioder. Man kanske inte har råd att unna sig en massage varje vecka men ofta har vi en slant över till en massage 1 gång i månaden eller varrannan måndad. Känner man att man inte alls vill lägga pengar på detta så kan man alltd be en vän, eller familjemedlem att massera.

Passa på att sova längre
Det kanske intealltid är så lätt att få in några minuters extra sömn under sina träningsdagar och detta kan man därför försöka ta igen under de dagar som man har vila. Sömnen hjälper till att reparera din kropp och gör att du kommer känna dig frächare i kroppen eftersom du får en extra boost av sömn. Försök därför att under en dag i veckan, inte ställa något larm utan låt din kropp sova tills att den själv vill vakna. Detta utgör dock att du måste välja en vilodag när du inte skall arbeta eller hitta på andra saker eftersom man ofta har en tid att passa. Men försök att alltid lyssna på din kropp och låt den sova om den vill de. I slutet kommer din kropp att tacka dig för den extra sömnen som den får.

Ta ett bad
Detta är något som alltif får kroppen att slappna av. Att krypa ner i ett varmt och skummigt bad och bara ligga där och njuta av lugnet. För att få en lugnande doft i badet så kan du tömma ner lavendel olja i vattned eller ett badsalt. Ett bad av detta kaliber kan hjälpa dina muskler att slappna.

För att dessa vilodagar skall fungera för din kropp på bästa sätt så begöver du schemaföra dina vilodagar. Planera dem så att du alltid vet vilken av dagarna i veckan som är din vilodag. Passa då på att strecha din kropp och låt den relaxa så kommer du upptäcka hur mycket bättre du kommer kunna prestera i din träning sen.

Likes

Comments

Det har varit ett väldans tjat på alla sociala medier igår om alla hjärtans dag, och jag förstår att det är en dag som kanske alla inte gillar på grund av olika saker. Jag tycker själv att alla hjärtans dag är en dag för butikerna och deras försäljning. En dag som det handlad mycket blommor, choklad och dylikt i andra mängder än vad som man kanske inte gör andra dagar på året. Jag tycker att alla hjärtans dag är lite överskattad och att man borde visa den kärlkek som alla gör den dagen, på alla andra dagar under hela resterande året också, för kärlek är man ju alltid värd att både få och ge. Jag och min sabo firar inte alla hjärtans dag i vanliga fall, men eftersom vi förlovade oss på just den dagen för 4 år sedan så brukar vi äta en god middag i stället följt av filmmys. I år överaskade jag därför min sambo med en förlovningsårsmiddag bestående av entrecot, potatis & palsternackspure, baconinlindad sparris och sedan två såser som tillbehör, MUMS vad gott det blev!

Likes

Comments

Något som är riktigt hett på markanden och inom träningsvärlden just nu är aminosyror i form av BCAA eller EAA. Det som dock är svårt för flertalet av oss att veta är vad det är för skillad på BCAA och EAA, vad är egentligen BCAA och vad gör dessa aminosyror i vår korpp? Är det ett måste att dricka aminosyror när man tränar? Jag vill nu försöka klargöra frågorna kirng aminosyror, BCAA och EAA för er som är intresserad om detta!

Jag själv använder mig av BCAA och aminosyror på de dagar som jag tränar styrka, ca 3 gåner i veckan och fullkomligt älskar smaken av alla de som jag använder. Kanske bara haft tur hittils, haha.. Har tyvärr inte hunnit testa så många fler märken än FEMIMAL, Aldrig Vila och SISUNUTRUTION (som ni kan se på bilde ovan) så kan tyvärr inte ytta mig om smaker på andra märken, vilket jag dock skulle vilja göra i detta inlägg. Jag dricker BCAA för att få i mig de amonosyror som jag känner att jag behöver för min muskeltillväxt eftersom jag inte är helt säker på att jag får i mig tillräckligt utav dessa i min kost, eftersom jag inte dricker mjök eller äter speciellt mycket av någon mejeriprodukt.

Det som vi kan vara överens om gällade BCAA och EAA är att de båda är unika och att de tas upp direkt av vår kropp utan att behövas delas upp utav vårt matsmältningssystem. Detta för att aminosyrorna är fria, dvs inte uppbundna med andra syror. Det resulterar i ett snabbt upptag i kroppen, till skillnad från mat och proteinpulver där maten och pulvert måste delas upp i mindre delar för att kroppen skall kunna ta tillrätta på det. Eftersom att BCAA och EAA är lättupptagliga för vår kropp är de viktiga för muskeluppbyggnad.

Vad är då aminosyror? Aminosyror är byggstenar för våra muskler, hormoner och enzymer och har en extremt viktig roll för vårt immunförsvar och för vår energi. Totalt sett finns det 20 stycken aminosyror och kroppen kan själv tillverka 11 stycken. Det betyder att kroppen inte kan tilverka 9 stycken av dessa och är något som vi måste få i oss på andra sätt. Aminosyrorna kallas för essentiella (de är livsnödvändiga), och icke essentielle (de är icke livsnödvändiga). De som kroppen inte kan tillverka själv är de essentiella aminosyrorna (kallas också för EAA) utan vi måste få i oss dessa syror på annat sätt, dvs via mat. Av dessa 9 essentiella aminosyror så kallas tre utav dem för grenade aminosyror, dvs BCAA.

Om du vill äta rätt mat för att få i dig aminosyrorna i stället för att använda kostillskott i forma av BCAA och EAA så hittar man aminosyror i de proteinrika livsmedlen så som fisk, fågel och mejeriproduketer. Men på grund av allergier, dieter eller att man äter vegetariskt så kan det vara svårt att få i sig tillräckligt av aminosyrorna via kosten. Därför tycker jag att kostillskott kan vara till god användning. Jag vill dock inte påstå att du måste köpa tillskott för att få i dig dessa aminosyror eftersom kosten ofta röcker till. Men vi resonerar alla på olika sätt om vad som är bäst gällande kostillskott eller mat och det är upp till oss själva att avgöra vad vi själva anser behövs för vår kropp. Detta inlägg riktar jag till er som vill veta mer kring dessa aminosyror och varför jag väljer att dricka BCAA.

BCAA som är genererade aminosyror och har funnits längre än kostillskott som kreatin. BCAA är faktiskt ett utav de bästa kostillskotten som man kan använda sig utan nör det gäller muskeltillväxt, fettförbränning och uthållighet. BCAA är som jag nämde tidigare genererade aminosyror och innefattar tre olika aminosyror, leucin, isoleucin och valin. Dessa aminosyror som BCAA innehåller är syror som kroppen inte kan tillverka själv utan man måste på på ett eller annat sätt få i sig dom själv. Är målet att få en muskeltillväxt eller bättre fettförbräning så är faktiskt BCAA ett måste för kroppen.

BCAA har under flertalet studier visat sig fungera som en prestationshöjare och är därför en ultimat källa för arbetande muskler som behöver energi. Men BCAA fungerar inte bara som en energikällan utan den hjälper din kropp att öka intaget av fettoxidationen som gör att du kan träna hårdare och längre utan att vli trött lika snabbt. BCAA utgör 35% utav din muskelmass och är därför en avgörande faktor för muskeltillväxt.

EAA heter de essentiella aminosyror som innehåller leucin, lysin, fenylalanin, treonin, valin, histidin, isoleucin, tryptofan och methionine. EAA innehåller alltså alla den 9 essentiella aminosryror som kroppen inte kan skapa själv. Dvs EAA fungerar på samma sätt som BCAA men innehåller som sagt 9 aminosyror i stället för 3 som BCAA gör. Men både EAA och BCAA innehåller aminosyran leucin som enligt studier skall vara den prestationshöjande syran.

Skillanden mellan BCAA och EAA är dock inte helt framkommen än och om skillnaden av dem spelar någon större roll. EAA är dock ofta känt för att ha en speciell smak och att priserna för EAA är hägre. BCAA frastår därför som ett bättre alternativ i både smak och prisnivå eftersom de ofta smakar mycket bättre och priserna är oftast lägre. Vad som är bäst för dig och din kropp behöver därför inte handla om fördelar eller skillander på dessa priduker utan hellre om dina personliga förkärlek.

Likes

Comments

Det är nu ett väldans prat om superfood och man ser på sociala medier runt om att det konsumeras dagligen. Men vad är egentligen superfood och varför ska man äta superfood? Är superfood mode nu för att snart avta? Ja det återstår att se.

Superfood är matprodukter som ger din kropp mer näring men mindre energi vilket betyder att det är färre kalorier i superfood. Saker som hör till denna typen av mat är bär, te, proteinpulver, alger och frön. Superfood handlar egentligen om att man vill ha så näringsrik mat som möjligt och att man kan hitta sådan mat direkt från skogen i stället för att gå till butiken. Väljer man att lägga om sin kost till att konsumera större delar superfood så kan man faktiskt bli friskare eftersom man konsumerar mat som inte är besprutad och så vidare. Dock räcker det inte att man bara äter superfood produkter innehållande antioxidanter för att hålla sig frisk utan man måste se på helheten, dvs mat, sömn, träning, stress och så vidare.

Sammanfattningsvis är superfood bra och hälsosamt för din kropp som tillskott eftersom de innehåller hög näringstäthet i form av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Super för kroppen helt enkelt!
Nedan listar jag några superfoods som jag själv testat och där alla är en perfekt nyttoingrediens för din smoothie!

Spirulina: Är en alg som lever i både hav och sötvatten. Spirulina innehåller en mycket bra blandning av alla näringsämnen om man jämför med andra födoämnen. WHO har även förklarat spirulina som den femte viktigaste livsmedlet i dagens samhälle. Näringsämnena i spirulina är mycket lätta för vår kropp att uppta. Vidare så innehåller spirulina vitaminerna B, C, E, antioxidanter och fettsyror. Den är även rik på mineraler som kalium, kalcium, krom, järn, koppar, magnesium, fosfor, selen, natrium och zink. Vidare innehåller spirulina mycket klorofyll som är antiinflammatorisk och därför mycket gynnsamt för tarmarna, avgiftande och det är även viktigt för att blodet ska kunna koagulera/stelna.

Chiafrön: Dessa frön är rika på Omega 3, fiber, protein, fem gånger mer kalcium än mjölk och innehåller även andra viktiga vitaminer som är viktiga för kroppen tex sju gånger mer C-vitamin än vad apelsiner innehåller. Chiafrön är bra för din matsmältning på grund av den höga halten av kostfibrer. De är även bra för din hud och ditt hår och arbetar stärkande för det.

Chlorella: Är en näringsrik alg, en av de mest näringsrika till och med och består till stor del av vitaminer, protein, mineraler samt andra näringsämnen. Chlorella innehåller Omega 3 och Omega 6 som hjälper till att balansera PH värdet och stärker vårt immunförsvar. Chlorella är också den planta som innehåller mest klorofyll som också är en av de viktigaste näringssubstanserna och bidrar till bland annat rening av tarmar och blod, vilket hjälper kroppen att rensas från alla de gifter vi dagligen får i oss.

Acai: Är ett bär som är Rikt på vitamin E, kalium, kalcium, järn och anmärkningsvärt mycket antioxidanter. Aqai är fungerar positivt för din åldring, dvs uppkomst av rynkor. Bidrar till viktminskning och viktkontroll. Stimulerar din muskeltillväxt. Skyddar kroppen mot infektioner. Bekämpar inflammationer. Och hjälper till att stimulera din blodcirkulation.

Korngräs: Är fullproppat med vitaminer så som vitamin B1, kalium, järn och C-vitamin och innehåller även zink och B12, och mineraler och så även de livsviktiga aminosyror. Korngräs hjälper till att avgifta levern, stabilisera blodsockret, lindra matsmältningsproblem och arbetar antiinflammatoriskt.

Likes

Comments

Inlägget är i sammarbete med Teami Tea Blends

Alla hjärtans dag närmar sig och så även ett tillfälle för att unna sig själv något, allt behöver inte alltid handla om att ge bort speciella gåvor till sin käresta, utan jag tycker att man lika gärna kan ge en speciell gåva tills sig själv. Vi visar alldeles för sällan den kärleken till oss själva som vi borde göra varje dag, därför tycker jag att alla hjärtans dag är ett ultimat tillfälle att bry sig om sig själv och faktiskt ge sig själv gåvor!

Jag har därför ett erbjudande till dig på teamiblends hemsida där du nu får en röd tumbler för ditt te på alla ordrar över $49.99 fram till den 16 februari. Det du behöver göra för att få en gratis tumbler med ditt köp är att ange koden: VDAYJENN i kassan!

Teami är ett företag som sysslar med te av alla de slag, och har blivit mycket kända och populära på deras detox te. I övrigt finner du te för både han och hon, teer som ger energi, hjälper immunförsvaret, avslappnande te och så många mer! Jag själv har testat dears 30 day detox te och är otroligt nöjd med det. Kroppen rensar verkligen ur skit och avfallsrester ur kroppen och man känner sig ''lättare'' och friskare i kroppen defter dessa 30 dagar. Utöver detta finns äver recept, vattenflaskor, organiska teer osv!

Du kommer till teami och deras webbshop här.

Rabbatkod: VDAYJENN

Likes

Comments

Cardio är det som jag personligen tycker är det absolut tråkigaste och tyngsta att träna. Något som jag varje vecka gruvar mig inför och måste hela tiden komma på sätt för att jag inte skall ledsna eller ge upp innan tiden tagit slut. På grund av detta har jag fått lära mig själv en hel del knep för att lära mig att klara av cardion och få mig själv att tycka cardio träningen är rolig. Jag tänkte därför dela med mig utav mina tips nedan då jag misstänker att fler än jag har problem med just denna typen av träning.

- Se på en bra film, program eller serie.
Detta är den största räddningen för mig, för att ens överleva cardio-träningen. Jag har alltid tyckt att cardio är det tråkigaste och tyngsta träning att ta sig igenom år för år och vecka för vecka. Har men en tv i rummet där man träna cardio, (har min crosstrainer i vardagsrummet) så är det ultimat att slå igång favoritfilmen eller serien precis när du börjar träna. Detta får en att glömma bort tiden totalt, och de 30-45 minuterna med cardio är helt plötsligt slut och ofta roligt.

- Variera konditionsträningen.
I stället för att köra samma typ av cardio varje gång man tränar det så kan man variera maskiner eller sätt att träna det på. Jag själv varvar min cardio med Power walks, lättare löpning (även på dessa två kan man variera rundan man går och springer), längsskidor och crosstrainer. Har även tänkt att försöka mig på att cykla i sommar. På detta sätt hinner man aldrig ledsna på en maskin eller övning då kroppen och huvudet ''överaskas'' varje gång. Varierar man träningen så bibehåller man den rolig. Självklart finns det massor av fler sätt man kan blanda sin cardio träning med, det är bara fantasin som sätter stopp.

- Dela upp tiden på olika maskiner eller övningar.
Kör du cardio träningen i 45 min så kan du dela upp tiden på olika maskiner för att kroppen och du inte skall hinna tröttna. Jag själv har någon gång kört 20 minuter crosstrainer och sedan 20 minuter på mammas gå band. Vill man så kan man korta ner till 10 minuter och snurra två varv i stället. Tiden känns genast kortare och det blir inte lika långtråkigt att träna.

Likes

Comments

Inlägget innehåller annonslänkar

Trots de senaste dagarnas temperaturer på -20 till -13 så är det ett fantastiskt väder som på något sätt får mig att känna vårkänslor. Lite väl tidigt för det kanske med tanke på att det bara är Februari och jag bor vid fjällen. Jag vill ändå inte ta bort dessa känslor som får mig att längta till sommaren och våren. Vädret påverkar kroppen mer än man kan tänka sig! När tankarna ändå är inne på sommar och vår så kan man ju lika gärna sitta och drömma sig bort till sin dröm outfit, eller hur!?

Likes

Comments