Inlägg i sammarbete med Cykelkraft.se

Dessa underbara sommardagar allstå! Som jag nämde har jag börjat hittat kärleken till löpning mer och mer vilket käns fantatsiskt roligt för mig. Att kunna varriera min konditionsträning på olika sätt och inte bara köra klassiska power walks som jag gjort under två års tid nu. känns sp roligt och insoirerande och ger mig liksom en nytädning för träningen på ett sätt. Känner du igen den känslan? Jag är stolt över mig själv över att jag faktiskt tagit mig tid att försöka mig på löpningen och gett det en chans. Jag trodde ärligt talat inte att det skulle bli så här pass roligt och motiverande att löpträna när jag började med detta från början, eftersom jag alltid hatat det på grund av dåliga erfarenheter som dålig kondition, håll, löparmage, a listan kan göras lång. Nu har jag på nått sätt gett kroppen en chans att ta detta som det kommer och inte stressa fram något, inte tävla mot någon annans tid för att jag springer för sakta eller så. Utan jag låter löpträningen ha sin gång och jag ser nu en bra väg att gå för att utvecklas mot en löpare för längre distanser.

För ett tag sedan fick jag också hem denna snygga tröjan från Cykelkraft.se och jag fullkomligt älskar den! Egentligen är det en tröja anpassad för cykling, men eftersom jag inte har en fungerande cykel för tillfället så ansåg jag att den passade lika bra för löpning, vilket jag också hade rätt i! Ska jag erkänna så föll jag pldask för färgkombinationerna på tröjan redan vid första ögonkastet och sedan blev jag totalt förälskad i den när jag väl fått hem den och känt på materialet och passformen. Så detta tackar jag självklart Cykelkraft.se för, att de kan leverara grymma prylar som hänger med i modet och har grymt material för ett aktivt liv. Har redan flertalet träningspass inplanerade för tröjan och nästa som står på tur är rullskidor, wiho! Tänk så snygg jag kommer vara, haha!

Tröjan och mycket mer för träning och cykel hitta du här .

''Cykelkraft - Sveriges största cykelbutik med brett sortiment av cyklar, kläder, tillbehör och reservdelar för din cykel och moped. Sedan 1994''

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Dagen i all ära! Började dagen med ett träningspass i form av konditionträning, anvjöt sedan en ''Over night oat'' frukost och hoppade sedan in i en varm och skön morgonsuch och sitter nu i soffan framför ''13 reasons why'' och avnjuter min Over night oats frukostdet sätt som man alltid borde göra när man har semester. Ska vid lunchtid sätta mig i bilen och åka in till östersund för att träffa Camilla och Amy för att mysa och bara njuta av vår tid tillsammans, på ett sätt som man faktiskt borde göra oftare.

I eftermiddag ska jag på ett event tillsammans med Peak Performance, vilket jag ser fram emot så sjukt mycket. Kamerna är packad och beredd att fota, för detta kan bli roligt och spännande! Jag tänker inte skvallara för er riktigt än vad det är för typ av event utan det får vänta till i morgon när jag själv har lite bilder från det. Så från nu och till dess lämnar jag er förväntansfulla, men du får alltid chansa. Vad tror du eventet kommer innefatta?

Likes

Comments

Dagens middag bestod av helt klassiska kycklignbiffar, stekt potatis och stekta wook grönsaker. En middag helt i min smak, mums! Det bästa med en sådan middag är också att man kan krydda den med precis vad som helst och därav få den att smaka precis som man vill. Idag ville jag inte lägga ner så mycket tid på mat så därför blev det en riktig enkel och klassisk varriant av kycklingbiffar för min del. Verkligen en super god, enkel och snabb måltid som enligt mig fungerar att äta alla dagar i veckan.

Ingredienser

Kyckligfärs
Peppar
Chili
Vtlöksklyfta

Potatis på burk
Wook Grönsker

Vilfri sås - jag gjorde egen Tzatsiki

I vanliga fall räknar jag inte kalorier på mina måltider men under Sommarformen 2017 när jag äter enligt kostschema är jag tvungen att göra det för att få i mig rätt mingd mat dag för dag. Min egen middag idag passade perfekt in och innheöll bara 343 kalorier trots att jag ökade på mängden kyckling i min måltid då lunchen inte blev lika bra som det borde varit.

Likes

Comments

Inlägget innehåller reklamlängar

Kan man bli frälst i löpning? Hade jag frågat mig själv det för någora år sedan hade jag gett ett själklart svar: ''Absolut inte''. Idag sitter jag här med en helt annan syn och en förståelse och känsla om att man faktiskt kan bli frälst i löpning- En känsla som faktiskt bubblar upp sig mer och mer för varje gång och efter Lördagens löppass är den känxlan extremt positiv.

Idag startar jag nämligen upp min träning i jakten mot att springa en mil utan problem och på en tid under 50 minuter. Detta kommer att göras med hjälp från Den stora löparboken skriven av Jessica Almenäs och Lovisa Sandström. Löpning har aldrig varit något för mig egentligen men nu på slutet har jag faktiskt börjat tycka om löpning och trivts i det. Vilket också är skälet till att jag kommer försöka ge detta en chans och se vart det leder. Träningsschemat som finns i boken är baserat på 10 veckor där man tränar löpning på olika sätt 3 gånger i veckan, vilket inte alls är varke för mycket eller för lite för min del. Känner du dig också sugen på att försöka bli en löpare eööer hitta din löparglädje? I så fall hittar du boken här och i den finns träningsscheman för strckorna 5km, 10km, halvaramon och maraton. Dessa sträckor har också tre olika träningspass som man kan välja mellan beroende på vilken typ av löpare man är idag. Vilket gör att alla, oavsett löparvana eller inte kan anpassa sin träning till rätt nivå och få glädje och resultat av scehmat.

Idag vankas intervaller bestående av 30:30 vilket är en vana för mig eftersom dessa HIIT pass också är inkluderade i Kayla Itsines BBG träning. Vet också av erfaranhet att dessa 30:30 intervaller är hemska och att jag kommer vara helt slutkört efter, haha! Men först blir det självklart min styrketräning från Richard Bravos träning i ''Sommarformen 2017'' som också går in på sista veckan idag!!

Likes

Comments

Gårdagens träning fick helt enkelt bestå av en klassisk intervallträning på crosstrainer. Ett sätt som för mig är ulitmat för att både komma igång med löpningen och för att kunna utvecklas inom löpningen. Crosstrainer är också ett perfekt sätt för att utveckla och bibehålla sin kondition så som sin hållning för kroppen vid löpning eftersom att röreslsen vid corsstrainen är nästan exakt lika som när du springer, vilket utgör att du kan ta med dig rörelsen från corsstrainern dirket ut på din löptur och detta gäller även för er skidåkare, fast rörelsen tas då med ut i skidspåret istället. Crosstrainer är därför ett utltimat sätt för att bibehålla och öka kondition och styrka i min kropp inför både löpning och skidåkning.

Mina intrevaller igår bestod av 1:1 intervaller i 10 omgångar vilket är ett perfekt sätt för att öka din kondition och ger ett ökat syreupptag redan 60 minuter efter avslutad träning. Hur bra är inte det? Jag avnänder mig också av 10 mi uppvärmning och sedan 10 min nedvarvning för att få kroppen att värams upp och bli beredd på det som skall ske och sedan en nedvarvning för att kroppen skall få en chans att varva ner i ett lugnare tempo och avregarea sig från de chock höjande intervallerna. En fördel med att köra uppvärmning och nedvarvning är också att du för varje gång tjänar 20 min extra löpträning och vana för benen i stället för att bara köra intervaller i 20 min. Dessa 20 extra i ett lugnare tempo kommer att vara en hjälpande hand inför dina längre turer eller tävlingar eftersom varje intervall pass innehållit 20 min extra träning, något som kroppen kommer att tacka dig för under dina kommande pass. Tänk vad mycket extra löpträning du tjänat om du kört dessa 2 gånger i veckan uner någon månad, det ger din kropp massor av extra minuter i vana och löpträning som du inte skulle ha haft om du hoppat direkt på intervallerna!

Men vadå 1:1 intervaller, vad menar jag med det?

1:1 intervaller x 10 set
10 min uppvärminng - ett lungt tempo för att värma upp kroppen. Du ska inte börja flåsa häftigt och ska inte ha några problem alls att prata.

1 min högt och kraftigt tempo - vilket innebär att du endast skall kunna få ur dit ensataka ord. Du ska ha ett tempo som ligger så nära din maxpuls som möjligt. Det vill säga det känns tungt att andas, du är mycket anfådd och vill bara vara tyst.
1 min aktiv vila - Denna minuten fungerar som vila och jag förespråkar aktiv vila. Med det menar jaga att du inte står helt stilla utan att du fortsätter med din jogg/crosstrainer men i ett lungt tempo, ett tempo som du kan prata i och låter pulsen och andningen få sänka sig för att komma tillbaka mot det normala.

Upprepa 10 omgånar - Det innebär att du skall göra dessa 2 minuter i 10 omgångar så din träningstid blir 20 minuter med intervaller. Varje set/omgång består alltså av 1 minut högt tempo och 1 min aktiv vila.

10 min nedvarvning - Innebär att du efter dina 20 minuter med intervaller fortsätter på crosstrainern men i ett lungt tempo som du kan prata i. Detta ger kroppen en chans att varva ner samtidigt som kroppen får fortsätta röra på sig och du tjänar ytterligare 10 min i din konditiondträning.

Själklart fungerar dessa intrevaller lika bra att göra i naturen som vanlig löpning eller på ett löpband. Men eftersom jag själv ägen en crosstrainer så älskar jag att använda den till konditionsträning.

Crosstrainer intervals

Likes

Comments

Igår spenderades dagens i Östersund eftersom vårt älskade fortiblsslag skulle möta Galatasaray i Europaleague kvalet vilket blev en otrolig rolig och spännande match. Vårt lilla lag i ÖFK som är nykommlingar i Alsvenskan vann igår första kvalomgånen mot Galatasaray med 2-0! Alltså detta är sjukr och jag kan än idag inte förstå att jag fick vara med på en sådan händelse som denna, för detta kan ju faktiskt vara enda gången som vi får se ett sådant lag möta ÖFK i Östersund. Jag fick vara med och bevitta något historiskt i Östersund, Jämtland och Sveriges histrotia. Det är magi. Den 20 Juli går returmötet i Istanbul mot Galatasaray och ÖFK tar med sig en ledning på 2-0 mot mötet. Det kommer bli otroligt tufft för dem i Istanbul på bortaplan men jag hoppas att de är starka och lyckas klämma in ett tidigt mål. För visst vore det häftigt om ÖFK kan slå ut ett världslag som Galatasaray ur Europaleague!? Drömmen för mig är självklart att kunna se Europa fotboll hemma i självaste Östersund, även fast resan dit är och kommer vara lång. Idag glädjer jag mig åt ÖFK och deras 2-0 vinst fram till den 20:de då jag kommer sitta hemma i soffan och hejja fram dem på bortaplan!

Likes

Comments

Vi har alla nån gång varit i situationen att vi saknar motivation och inspiration, det känns lite rädd eller nedlåtande till att gå till gummet eller att träna själv. En utav de bästa sakerna att göra i situiationer som dessa är att skaffa sig en träningskompis, en kompis som kan hjälpa dig i din träning och som kan se det positiva i jobbiga situationer. Jag älskar att träna med vänner som ni kanske märkt, speciellet med Natalie och det är just för att det är så otroligt roligt och motiverande på en och samma gång. Men hur gör man då för att hinna den rätta träningspartnern? För ja det finns faktiskt olika egenskaper hos personer som utmäker dem till ultimata träningsvänner och det är vitkigt för dig för att det kommer hjälpa både dig och din vän att få ut de bästa i träningspassen!

Mina tips för att välja en träningsparter är:

1. Välj någon som är positiv.
Det finna inget värr än att gå på gymet med en vän som klagar över allt och som i sin tur trycker ner ditt humör. Vitsen med att gå till gymet är att jobba hårt och låta kroppen svettas. Om en av er är i fel inställning ich negativ så kan det vara svårt att komma in i den zonen där kroppen arbetar bäst. Samtidigt vill du inte ha en vän somtrycker ner dig i hur du utför övningarna utan personen i sig ska kunna ge konstruktiv kritik. Mitt tips är därför att välja en vän som har en ''kämpar'' attityd och som vill ge allt och sammtidgt förstå dina mål med träningen. En vän som denna kan i jobbiga situationer uppmuntra dig till att genomföra träningen i stället för att få dig att sluta.

2. Välj en som förstår dina mål.
Jag talade tidigare om att ha en vän som förstår dina mål med träningen. Detta ör också supervitkigt eftersom vännen måste förstå varför du tränar och vad du tränar för att kunna bli en bra träningsparter. Som jag vet av min erfarenhet så är det jobbigt att träna med någon som inte förstår dina mål med tränignen utan går till gymmet med dig för att det är den senaste trenden eller bara för att snacka och umgås. Försök därför att anpassa dina mål med din väns mål så att ni kan motivera och puscha varandra med träningspassen och kunna stödja varandra under tunga dagar. ALla kommer inte vilja träna på samma sätt men om ni båda förstår varför ni tränar på det sättet som ni gör så kommer ni ha rätta skälen till att få en bra träningsstart med varandra.

3. Välj en som kan motivera dig.
Motivation kan vara en sak som kommer och går lite som den vill under vsíssa dagar och man kommer till dagar då man behöver mycket motivation, mer än vanligt. Hittar man en bra träningskompis så kan personen i sig hjölpa dig att finna motivation och samtidigt stärka din motivation. Att hitta en vän som kan få dig ur sängen de dagar du inte vill träna är en sann och bra träningsvän som kommer kunna motivera dig hur tufft det än känns. En träningsvän med attityd som kan vara snäll med dig men som vill ditt bästa och kan motivera och vara tuff med dig på rätt sätt är en vän som kommer kunna hjälpa dig att nå målen, alla dagar i veckan.

Likes

Comments

Nu har du chansen att köpa min underbara bloggkamera som jag anvnänt flitigt men tagit mycket bra hand om. Jag har nämligen bytt upp mig och gör alltså inget med denna kameran längre. I stället för att den ska ligga och skräpa så er jag dig nu chansen att köpa kameran!

Canon eos 1100D med 18-55 IS II objektiv.

Avancerad och bra nybörjarkamera.
Bra skick!

Egenskaper;
Enastående bildkvalitet på 12 megapixels
Funktionsguide på skärmen
Kreativt autoläge och Basic+
Videoinspelning 1280*720P
ISO-känslighet 100-6400
Bred mätyta MED 9-punkters AF-system
63-zons iFCL-exponeringsmätning
6,8 cm (2,7"), 230 000-punkters skärm
Kompatibel med alla EF- och EF-S-objektiv

Nypris 5490kr

Säljer för 2000 kr eller bud med rätt att neka, dvs inga skambud.

Likes

Comments

Snart är det änligen dags för mig att komma till solen och få ligga på en härlig strand och bara njuta av tillvaron. Den femte agugusti åker vi ner till Mallorca för att vara en vecka på orten Santa Ponsa, en ort som jag aldrig tidigare besökt på Mallorca. Tidigare har vi alltid åkt till orten Alcudia men nu var vi lite less på det stället så vi valde helt enkelt att testa något nytt. Det ska bli så fantatsiskt skönt och jag längtar mer än någonsin nu när vädret i Jämtland inte alls är det man man hoppas på under semestern. Hur som helst så letar jag i full fart efter snygga badkläder och strandplagg som jag kan ha med mig på denna resa eftersom de förra inte alls är i min smak längre, så typsikt mig, haha!

Har du besökt Santa Ponsa och sitter på massa tips på restauranger eller saker att göra så vill jag mer än gärna ta del av dem!

Santa Ponsa

Likes

Comments