Header

Det finns mer alternativ till hemmaträning än vad man innan kanske kan tänka sig. Jag själv har funnit bildäck som en ultimat vikt i min träning. Däck som ofta bara ligger och skräpar innan det är dags för att byta igen. Bildäck rätt allmänt väger ju rätt mycket så vill man då börja träna med bildäck som vikt så behöver man inte ha krav på sig att orka ett däck i vardera hand. Målet ska i stället vara att fokusera på balans i hela kroppen, ha däcket välplacerat i båda händer för att öka stabilitet och sedan utföra övningar där båda händer får hålla i vikten eftersom dom ofta är rätt otympliga.

Det finns en mäng av övningar som man faktiskt kan nyttja däck i, det är bara fantasin som sätter stopp. Att nyttja däck i sin träning kommer att träna hela kroppen då man oftast behöver tänka på hållning så man inte blir för vek i resterande del i kroppen och gungar runt när man håller däcket. Jag tror själv att man kommer åt muskler som man i vanliga fall inte gör när man använder sig av liknande otympliga saker då man kommer måste spänna delar av kroppen som man kanske inte behöver vid användning av hantlar eller skivstång, då de är gjorda för att håll i. Men vad kan man egentligen göra med bildäck?

Som jag nämnde innan. Du kan ha bildäck till övningar för hela kroppen. Jag har därför satt ihop en liten video på tips och inspiration på övningar man kan nyttja bildäck som vikt. Om ni gillar denna typ av video så kommer jag göra en till med fokus på däck som vikt.

Likes

Comments

Skolan är snart i full gång, för mig börjar det på måndag och flera av er kanske till och med redan har börjat. För varje skolstart, varje år och inför vissa terminer så går man alltid runt och fyller huvudet med tankar om vad man skall ha på sig. Funderingar om att första dagen i skolan skall utge en bild om vem man är. Rädd för att bli dömd om man bär ''fula'' kläder osv. Dessa tankar kan inte jag heller undgå, och har nog aldrig gjort det under varesig grundskola, gymnasium eller nu på högskolan. Denna gånger kanske du oroar dig över skolstarten för att du detta år skall byta skola och börja på något nytt, kanske gymnasium eller en högskola?
Jag har därför satt ihop ett kollage på en outfit som jag själv skulle vilja bära på min skolstart, något som är snyggt, stilrent, sportigt och samtidigt lite avslappnat med en poncho som avslut.

Likes

Comments

Byxor // Linne (liknande) // Skor (liknande) - (adlinks)

Kan inte beskriva hur mycket jag verkligen älskar dessa byxor. Den underbara bloggaren och PT'n Linn Lowes ligger bakom designen och denna kollektion och säljs på bubbleroom (länk ovan). Hade otroligt beslutsångest vad jag skulle beställa från kollektionen då jag egentligen gillade hela. Dessa byxor fick det i alla fall bli!

Likes

Comments

Efter att ha varit på möte med min nyblivna chef om kommande arbete nu i höst och huvudvärken väl hade släppt (sen igår fm) så kunde jag inte hålla mig borta från att göra ett helt okej rump- och benpass tidsmässigt men som ändå fick slut på både min rumpa och mina ben. Eftersom så mycket har tagit upp min och Kajsas tid så har vi inte hunnit starta igång BBG runda 2 (gemensamt) och runda 5 (för mig) så har jag tränat mer cardio än styrka på sista tiden, vilket känns när jag väl tar tag och tränar styrka. För mig har dock cardio stått högt upp på listan då min kondition aldrig legat på topp och vill ändå få fram lite mer konturer under kommande BBG än tidigare. Detta var mitt rumpa- och benpass:

  • Höftlyft med bensträck 12reps x 3set

  • Barbell squat 12reps x 4set

  • Utfall sidled 15reps x 3set

  • Sidoliggande benlyft 20reps x 3set

  • Höftlyft med benknip vid maxhöjd 14reps x 4set

  • Jägarställning (90 grader) 30sek x 3set

  • Utfall 20reps x 3set

​Inte alltid lika lätt att träna när de små valparna är vakna. Alltid mysigt med sällskap under träningen dock!

Likes

Comments

Canon EOS 1100D, 18-55mm IS II

Se på norrskenet, visst är det magiskt och helt fantastiskt? Att bara stå utomhus och se på det gör huvudet helt förtrollat.

Har aldrig innan försökt fota ett norrsken så detta fick bli min första gång. Trots att jag egentligen inte har en aning om hur jag skall ställa in kameran osv så tycker jag ändå att jag lyckades rätt bra! Hade velat haft ett objektiv med mindre zoom för arr få med hela norrskenets spel på bild, men detta får helt enkelt duga tills vidare.

Likes

Comments

Dagens lättare mage och core övningar summerar jag i en film åt dig. Tyvärr så ärinte iPhone 6 oden bästa källan att filma med. Måste helt enkelt börja lära mig använda min Canon kamera eller samsung galaxy s7 edge, så jag kan försöka skapa filmer med mer kvalitet. Dom blir ju så mycket roligare att titta på!

Övningar i videon:
Mountain climbers 30 * 4
Ab bikes 30 * 4
Sit up with twist 30 * 4
Hipraises 15 * 4
Supermans 40 * 4

Likes

Comments

Har haft en helt underbar dag på Quality hotell Frösö Park SPA. Min närmsta vän Kajsa fyllde 25 för ett tag sedan och det ville jag och vår gemensamma vän Erika fira med en överraskning till Kajsa. En överraskning som hon verkligen är värd. Vi började helt enkelt dagen med en otroligt mysig brunch på Espresso House i Östersund bestående av en varm mozarella och lufttorkad bagel och en varsin smootie / Juice. Verkligen en supertrevlig start på hela dagen! Tog sedan bilarna iväg mot Frösön och Quality hotell Frösö Park SPA. Jag och Erika hade nämligen bokat en heldag i relaxen och även en ryggmassage till Kajsa, för det är hon värd! Medan Kajsa fick sin behandling satt jag och Erika i ''det lugna rummet'' och drack grönt te och åt apelsiner i härlig och lugn anda. När Kajsa var klar såg vi till att hon fick i sig lite gott också för att sedan ge oss in på relaxen och ta del av deras pooler och bastusar.

Väl i relaxen så kommer vi alla till underfund hur fantastisk skönt det faktiskt är. Att bara få vara och njuta av lugnet och tystnaden, helt utan stress och till och med mobiltelefoner (innan vi gick hem så ville vi ändå ta någon bild för att minnas Kajsas 25 års firande! Varav enda gången en telefon fanns med oss).
Att bara få vara på en relax och njuta av temperaturerna i de olika pooler och bastus är underbart och får kroppen att slappna av på ett sätt som man sällan kan göra hemma. Detta är något som man verkligen behöver erbjuda sin kropp och sitt psyke oftare för att få uppleva denna typ av lugn och ''på nytt födelse'' i kroppen. Tror efteråt att vi alla tre behövde detta lika mycket och något som vi skall försöka göra om inom en snar framtid.

Likes

Comments

Att ha gjort en sådan förändring i mitt liv gällande träningen och viktnedgången har inte bara resulterat i en mer välmående kropp utåt sett. Jag har under denna tiden vuxit som människa och lärt mig att människor har helt olika sätt för att lära sig saker om sig själva och andra i livet. För mig har ett utav dessa sätten varit genom träningen och inte mindre än Kaylas BBG. Att ständigt dag efter dag få pressa sig genom passen och ännu mer att pressa sig till att ta sig upp ur soffan för att träna har varit en stor förändring och en stor svårighet för mig. De första veckorna var otroligt jobbiga och dessa första fyra veckorna var också de som fått mig att ge upp detta träningsschema 2 gånger innan. Jag försökte alltså 2 gånger innan jag kom till skott den 3e gången och nu kommit så långt på de försöket, dvs 48 veckor!

Problemet under dessa 4 veckor i starten var att ta sig från soffan, till träningskläderna och till att börja passet. Många gånger lät man bli för att man var ''för trött'', det var ''för jobbigt'' eller att jag inte hade ''något lust''. Det hela handlade egentligen inte alls om de faktorer som jag skrivit upp ovan utan det handlade om att jag inte trodde på mig själv, jag ville egentligen inte och hade inte tagit ett beslut inom mig att jag skall klara det.

3e försöket som också blivit mitt sista försök och de försök som gjorde att jag kom upp på ''hästen'' och nu kommit 48 veckor med BBG. Jag vände det negativa inom mig och bestämde mig för att jag skall klara 12 veckor och bevisa för mig själv att jag inte kan. De gånge jag inte orkade för att soffan var så mycket skönare, gick jag till garderoben och tog på mig träningskläderna. Detta gjorde också att jag inte hade en återvändo. Jag försökte dela upp passen och tänka '' det är bara 7 minuter'' i stället för '' hur skall jag orka 30 minuter?''

Det var denna inställning och detta beslut som fick mig att fortsätta. Detta beslut och förändring lärde mig att det är så hela livet och alla dess beslut fungerar. Detta märkte jag snabbt då mycket saker i livet som jag haft svårt för, avklarades lätt. Jag klarade av Matte B bara för att jag bestämt mig för det. Jag började högskola och har klarat av ett år av den och skall klara 3 till. Denna förändring som skedde inom mig på grund av träningen är mitt livs förändring. Träningen har därför varit den bit som gett mig en lära och kunskap som resulterade i att jag hittade mig själv.

Det jag vill säga med detta är att alla behöver lära sig att tro på sig själv och hitta viljan inom sig för att ta ett beslut och bestämma sig. Att veta vem man är, är det största målet som man har i livet och jag tror också att det är en uppgift vi får när vi kommer till världen. Hur man gör det kan jag tyvärr inte svara på, trots att jag önskar att jag kunde det, men det är inte så enkelt. Och skulle det vara så enkelt? Ja då skulle det inte finnas så mycket problem i världen och de flesta av oss, om inte alla skulle vara framgångsrika inom ett eller annat. Det jag dock vet är att alla lär sig på olika sätt och man får försöka att hitta något som man trivs att göra. I detta ligger kunskapen om dig själv och kunskapen om hur du hittar din inre styrka och tro på dig själv. Börja därför idag med att skriva ner vad som gör dig glad och vad du trivs med. Därefter ska du våga göra det du tror på, ta ett beslut och hela tiden se det positiva även trots att det kan vara svårt. Allt du testar på och gör i livet är lyckat, man kan inte misslyckas med saker som man testar på för att all lärdom man skapar sig i livet är bra och har en mening, en mening för att hitta dig själv. Oavsett om det tar 1 gång eller 30 gånger så får man inte ge upp. Man blir starkare för varje försök och ingen kan då säga att 1a försöket är det rätta tillfället för dig.

Detta är steg närmre mot att övervinna dina huvud demoner och det största av allt, att tro på dig själv!

Likes

Comments

Gårdagens och dagens träning bestod av 30 minuter hårt crosstrainer pass i 30 minuter. Fick upp ett ordentligt flås och svett som bara rann om hela mig. Det går faktiskt riktigt bra nu med cardion. Har kommit in i ett flyt och har hittat någon typ av glädje med det hela. Tiden som innan känts så otroligt lång swichar nu i princip förbi. Visst är det skönt när man kommer in i en period när alt känns så bra och man bara badar i svett efter varje träning!? Love it!

Avslutade självklart dessa båda dagar med 3 lätta och snabba ben och rump övningar för att bränna slut på dem lite extra. Alltid skönt att känna känslan i sista rep när man knappt orkar sig igenom hela övningen.

15 * 3 Barbell squat
15 * 3 Deadlift
15 * 2 split squats (på båda ben)

Likes

Comments

Har haft en helt underbar dag vid Ristafallet tillsammans med en gammal vän och hundarna. Planen för dagen var egentligen att få bilen städad. Tills att ett snap från Ronja dök upp med en fråga om jag var ledig och ville med ut på äventyr? Och vem tackar nej till det liksom? Bilstädning kan helt enkelt vänta. Packade ryggsäcken med gofika, hundarna in i bilen och vroom så var jag påväg.

Vi gick längs Ristafallet och smporatade massor för att ha en ''catch up'' sen vi sågs sist, typ förra året? Vi stannade på en mysig liten plats för att fika, med vacker utsikt över fallet och sjön med klipphällar omkring oss. Solen gassade på oss och både vi och hundarna njöt lika mycket. tråkigt nog sprang tiden iväg och från att ha träffats kl 13:00 var klockan helt plötlsigt 16:00. Men oj vad mysigt vi hade! Detta måste man göra oftare helt enkelt, riktigt balsam för själen. Dessa gånger ser man också hur fint och underbart man faktiskt bor. Vi behöver bara lära oss att uppskatta det.

Nu har kroppen fyllts med endorfiner och jag är supertaggad inför kvällens cardio och lättare rumptärning!

Likes

Comments