Nu har vi haft några härliga dagar här i Hanoi. Vi har bott på ett super fint hotell lite utanför staden.  Men det har tagit knappt 7 min in till stan med taxi. Det är väldigt billigt med taxi här så det är ingen fara att åka hit och dit. Vi har tagit det ganska lugnt sista dagarna och slappat vid poolen och läst böcker. Men igår var vi på en dagsutflykt till Ha Long Bay. Där åkte vi båt i nästan 4 timmar och kollade på den fina bukten. Vi paddlade även kajak i grottor och vandrade i en grotta.
Det var en heldag som vi var iväg.
Idag har vi varit i Hanoi city och shoppat lite. Även varit på en nattmarknad som sträckte sig flera hundra meter längs en gata mitt i centrum.

Efter 4 dagar i Hanoi ska vi tidigt imorgon ta flyget hem till Sverige. Efter 6 månader hemifrån så kommer jag snart befinna mig i Växjö. Det känns helt sjukt! Jag har aldrig varit hemifrån så länge. Det ska bli skönt att sova i sin egna säng, det är en sak som är säker!

Idag började vi dagen med världens godaste frukost buffé. Helt otroligt gott. Efter en lång frukost och lite pool häng så var det dags för en utflykt.
Idag har vi gjort något som jag alltid velat göra. Vi har besökt Cu Chi tunnels från Vietnam kriget. Klockan 13 hämtades vi utanför hotellet för att bege oss mot tunnlarna. Det blev 1,5 h buss resa från Ho Chi Minh city. När vi kom fram började det givetvis regna. Men vi fick snygga ponchos att ta på oss. Vi gick i djungeln och vår härliga guide berättade om hur vietnameserna levde i tunnlarna under kriget. Vi fick även gå ner i tunnlarna eller rättare sagt krypa ner i tunnlarna. Vi kröp ner 100 m under marken. Det var lite otäckt kan jag tala om! Man får inte ha klaustrofobi. Det var en riktigt häftig upplevelse. Efter några timmar så åkte vi tillbaka till Ho Chi Minh city.
Det har varit en riktig intressant dag med över förväntan. Nu ligger vi utslagna i sängen och ska snart sova.

Detta året så firar jag och Samuel midsommar i Ho Chi minh. Så det blir lite annorlunda midsommar firande idag. Vi har varit lite kulturella idag och varit på ett museum om Vietnam kriget. Det var riktigt intressant och gripande. Både jag och Samuel gick därifrån med en klump i magen och gråten i halsen. Det var så himla overkligt att läsa om och titta på bilder om detta hemska krig.

Men nu ska vi vara glada! Det är ju midsommarafton. Vi ska äta på en italiensk restaurang ikväll och sen ska vi till något uteställe eller bar. Hoppas att ni där hemma har en bra midsommar!

Då har vi redan varit i Da nang i en hel vecka. Vi har verkligen trivs hur bra som helst här. Knappt så man vill åka ifrån detta underbara ställe. Igår hyrde vi varsin moped för runt 50 kr och utforskade en del av staden. Vi körde ut med Da nangs stränder och djungel och det var super fint. Det var ju inte igår man körde moped precis så det var himla kul att köra. Först stannade vi till på ett ställe där det finns en staty av Lady Buddha. Hon är en symbol för Da nang och det sägs att hon skyddar fiskare på vattnet under stormar. Statyn är 67 meter hög.
Efter att vi stannat till en stund för att beundra Lady Buddha så körde vi vidare och vi hittade ett jätte stort ficus träd. Det är hela 22 meter högt! Sen körde vi bara runt och njöt av den fina utsikten.

Nu ligger vi redan i sängen och ska snart sova. Vi ska upp jätte tidigt imorgon för då åker vi ju till Ho Chi Minh.

Efter 4 dagar i Danang så börjar vi bli lagom bruna och njuter verkligen av livet. Vi har det toppen här på ett super fint hotell som ligger 2 minuter från stranden. Dessa 4 dagar har vi bara tagit det lugnt. Vi har legat vid stranden och poolen och bara läst böcker. Da nang är verkligen över förväntan! Det är billigt, fina stränder och har massa mysiga restauranger. Jag kan verkligen rekommendera att åka hit. Vädret är helt perfekt för att ligga på stranden eller poolen. Temperaturen ligger mellan 32-37 grader men det blåser en del så det är inte så farligt. Imorgon ska vi hyra varsin moped för att utforska staden lite. Sen på torsdag åker vi vidare till Ho Chi Minh.

Då var snart 2 dagar i Hongkong avklarade. Igår var vi på Disneyland och gissa om det var roligt ?! Man blir nog aldrig för gammal för att gå på Disneyland. Vi åkte dit nästan precis när det öppnade och vi hade sånt tur för under hela dagen så var det inte alls mycket folk. Vi fick stå och köa i max 20 min på några attraktioner men annars var det ingen kö alls. Dock var det 33 grader varmt så man var ju lagom svettig. Men vi hade himla roligt ändå. Efter en dag på Disneyland så fick det bli en liten siesta på hotellet. Senare på kvällen begav vi oss mot Hongkongs berömda skyline. Det var helt  fantastiskt fint att se alla dess byggnader med massa olika lysen.
Idag sov vi ut ordentligt och åt frukost på ett mysigt litet café. Sedan tog vi en runda på stan och nu sitter vi på flygplatsen och väntar på att åka till Danang som ligger i Vietnam. Det ska bli så skönt med lite sol och bad ! Väderprognosen för Vietnam närmaste veckan är 42 grader så vi kommer nog inte frysa!

Jag tänkte berätta lite om våra två dagar i Beijing. I söndags lämnade vi som sagt Shanghai och tog flyget till huvudstaden. Vi landade mitt i natten så det blev till att sova direkt och sen steg vi upp tidigt i måndags morse. För i måndags tog vi oss till Sommar palatset, förbjudna staden och himmelska fridens torg. Det var en heldag som vi var lite kulturella och på kvällen åt vi en super god middag på Lost Heaven som även finns i Shanghai. Efter en lång dag blev det sängen tidigt. För igår tog vi tåg och buss till en del av den kinesiska muren. Det är något som jag alltid velat göra och igår så gick vi på kinesiska muren! Det var riktigt häftigt och helt fantastiskt natur. Man tog en lift upp en bit för att kunna gå på muren och ner åkte vi världens längsta rutschkana. Vilket var hur kul som helst ! Efter 2 intensiva dagar i Beijing tog vi flyget till Hongkong.

Ja som rubriken lyder så är det nu vår sista kväll här i Shanghai. Efter nästan exakt 5 månader så ska vi nu vidare på nya äventyr. Dessa 5 månader har gått i rasande fart. Jag fattar inte att vi redan ska lämna detta otroliga ställe. Det är mycket jag kommer sakna med Shanghai. Att leva här känns nästan lite overkligt. Man har aldrig tråkigt här och man kan äta fantastiskt mat och vi har lärt känna en massa olika intressanta människor. Detta är verkligen ett minne för livet och vilken erfarnehet jag har fått.
Men det finns även saker som jag inte kommer att sakna med denna stora staden  med nästan 30 miljoner människor. Att slippa åka tunnelbanan på morgonen när alla människor ska till jobbet det är nog det bästa med att åka härifrån. Att stå ihoptryckt med en massa främmande människor i 27 graders värme, det är lagom kul!

Igår var sista dagen i skolan och på kvällen åkte klassen till en av våra lärare och gjorde dumplings, det var inte det enklaste! Men det var himla kul att testa på och det blev super gott ! Mätta och nöjda åkte vi sedan hemåt för att börja packa lite smått. Idag har vi träffat James och hans flickvän Cassie. Vi käkade brunch på ett av våra favorit ställen. Efter det gick vi på bio, den nya X-Men filmen. Efter några trevliga timmar så var jag och Samuel tvungna att åka hem och packa resten, även plugga en del. Nu ligger jag redan i sängen och laddar inför HSK provet imån. Direkt efter provet ska vi åka till Hongqiao flygplats för att bege oss till Beijing.

Då var det måndag igen efter en riktigt rolig helg. I lördags så var vi på en av Shanghais finaste nattklubbar. En klass kompis till oss jobbar där så han fixade in hela vårt gäng på 15 personer och gratis drinkbord med all alkohon man bara kan tänka sig. Nattklubben heter M1NT och ligger på våning 23 med utsikt över staden. Det är nog den finaste Nattklubben jag har varit på. Vid ingången är det ett akvarium med hajar! Hur häftigt är inte det?! Vi hade verkligen en super roligt kväll/natt och det var kul att umgås med alla våra vänner som vi lärt känna här i Shanghai.
 Igår så mådde man ju sådär.. så det blev inte mycket gjort kan jag tala om, men det var det absolut värt !

Nu har vi bara 3 dagar kvar i skolan och snart lämnar vi staden som aldrig sover.
Sista veckan blir det mycket plugg för att förbereda oss för provet på söndag. Vi ska även käka på våra favorit ställen en gång till och umgås med våra vänner ! På fredag ska vi även hem till vår lärare och käka middag, vilket ska bli himla trevligt. Jag gissar att denna veckan kommer springa iväg så jag njuter av varje sekund jag har kvar här i Shanghai.

Efter en helt fantastisk helg här i Zhangjiajie är vi nu tillbaka i Shanghai . Vi kom till Zhangjiajie redan i torsdags kväll och på fredagen började vi vårat äventyr. I fredags tog vi bussen till Huang Long Cave som är en jätte stor grotta. I grottan åkte vi båt på en liten flod och sedan vandrande vi igenom. Det var helt otroligt hur stor den var och väldigt häftigt att åka båt där inne. Efter några timmar i Huang Long Cave tog vi bussen till Zhangjiajie National Forest Park. När man köper entré så ingår 4 dagar för parken är så himla stor. Man behöver nästan 3-4 dagar för att kolla på alla sevärdheter där i. Vi vandrade i regnskogen bland apor och vattenfall i ungefär 3-4 timmar. Hur fint som helst! Efter en lång dag blev det sängen tidigt.
Igår steg vi också upp väldigt tidigt. Då tog vi bussen till Zhangjiajie National Forest Park igen för att utforska vidare vad parken hade att erbjuda. Själva parken ligger på ett högt berg så dit får man ta buss. Efter 50 min kom vi till parken och vandrade runt och tittade på bland annat Avatar bergen. Det var en riktigt häftig upplevelse. Tyvärr så var vädret lite dåligt igår så det var en hel del dimma och regn. Men det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder. Så tänkte jag hela tiden igår. Jag kan tala om att det blev tidigt i säng igår också. Man är helt slut efter att vandra runt i den fina naturen i timmar.
Idag tog vi lite sovmorgon och vid 10 gick vi till Tianmen Mountain cable car. Det är den längsta cable car som finns i hela världen. Den är ungefär 8km lång. Vi fick stå och köa en stund för att hoppa på. Sedan hoppade vi på och vilken känsla att sitta så långt ovanför marken. Liften börjar i själva staden och sen går den upp längs Tianmen Mountain. Så idag har vi vandrat på en smal gång som gick längs berget och tittat på den magiska utsikten. Det är nog bland det finaste jag har sett. Utsikten och atmosfären helt fantastiskt. Vi gick även en liten bit på en glas gång som gick längs berget. Det var lite läskigt ! Det var även lite obehagligt att gå längs berget man vågade inte riktigt titta ner. Man får inte vara höjd rädd om man ska göra nått sånt här.

Idag började vi vecka 2 på steg 5 så vi har bara 2 veckor kvar i skolan. Tiden springer iväg.