Idag blev jag påmind om något som jag inte har tänkt på länge. Jag hade uppföljning på mammografi med följande ultraljud.

Det hela började med att jag märkte en knöl i mitt ena bröst. Först var den stor och sedan minskade den och försvann. Men i vintras så märkte jag att den kom tillbaka och sedan inte försvann helt. Jag gick till läkarn som remitterade mig vidare till bröstcentrum. Jag fick göra en mammografi och två ultraljud med biopsi. Efter två biopsier med svar om att det var godartade förändringar i bröstvävnaden. Jag skulle få en uppföljningstid i oktober. Det var en riktigt stor sten som föll när jag fick det svaret. I september fick jag hem kallelsen och hängde den på kylskåpet. Jag tänkte inte så mycket på det. Sedan kom jag på i veckan att oj, var det nu på lördag som jag skulle på mammografi? Jag dubbelkollade på kallelsen och mycket riktigt, det var på lördag. I dag när jag vaknade var jag illamående och väldigt låg. Jag förstod inte varför. Sedan kom jag ju på det. Jag hade ångest och var orolig inför mammografiundersökningen idag. Eller egentligen var jag orolig för både biopsi och svar. Sista biopsin gjorde jätteont. Jag tål mycket smärta, men den brännande smärtan som jag kände sist var riktigt obehaglig.

Så idag har jag lyckats ta mig igenom ångest med en ganska kraftig episod och flera små pga denna undersökning. Nu sitter jag lättad på bussen påväg hem utan att behövt göra en biopsi och med ett positivt besked om att jag inte behöver göra flera uppföljningar. Men en sak vet jag och det är att jag kommer inte missa en mammografi undersökning igen. Gör inte det du heller.

Idag är jag en krigare. Och ikväll ska jag ta barnen hem till L och fortsätta med hårfix och mysa med flera vänner.

Ha en fortsatt fin lördag alla!!

Namaste! 🙏❤️

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Idag har jag mått si sådär. Jag vaknade och var helt matt i kroppen. Jag mådde illa och kände mig hängig. Jag hade först tankar på att faktist stanna hemma idag, men jag vet hur jag fungerar. Framåt lunch hade jag ledsnat och blivit jätterastlös och då blir jag liksom viljelös. Jag känner mig själv väldigt bra, jag måste vara väldigt dålig för att kunna stanna hemma.


Bli en del av dina egen tanke.

Utmana de föreställningarna som jag har gjort av mig själv. Vem är jag utan vissa av mina tankar.

Att jobba med sina tankar och föreställningar är både svårt och jobbigt. När jag gick min utbildning till Montessorilärare så gick vi igenom i vilken ålder olika tankar kunde formas. Det låter kanske konstigt men vår hjärna är ju inte fullt utvecklad när vi föds utan det är allt runt oss som hjälper oss att forma våra tankar och får hjärnan att utvecklas. Runt 6 års ålder så utvecklar vi vår föreställningsförmågan. Hur många gånger innan den åldern har inte vi vuxna försökt få barn att föreställa sig saker i verkliga livet?




Ikväll fick jag hjälp av lilleman när jag satte degen till morgondagens brödbak. I morgon blir det att gå upp tidigt för att göra yoga och baka bröd. Jag hoppas att jag får den lilla stunden för mig själv och inga små busungar vaknar.

Nu ska jag natta barn. Ha en fin kväll!

Namaste! 🙏🙏🌺❤️

Likes

Comments

I lördags blev det hårfix för både mig o stortjejen. När jag var liten så fick jag inte göra mycket mer än att klippa topparna på håret. När var 8 år så gick vi till en frisör och klippte av mig allt hår. Efter det så fick jag jättetjokt hår, nästan som hästtagel. Jag märkte också att mitt hår växer ut ganska snabbt. Så nu förtiden så klipper jag av det utan att oroa mig. Jag klipper kort en gång om året och efter ca ett halvår är mitt hår långt igen. Denna lördag så hade jag en kompis över på middag och så färgade vi håret och klippte det. Min dotter ville färga håret blått så det fick hon. 😀

I KBTn handlar mycket om att ändra tankemönster och att stanna kvar i ångesten utan att fly. Det handlar mycket om att få kroppens autonoma system att sluta alarmera när faran inte existerar.

Om jag omvandlar det till yogan så handlar det mycket om att stanna kvar i det som är obekvämt eller att stå ut med det som man inte gillar.
Ibland är det svårt att inte använda de skyddsstrategier som jag har byggt upp under alla dessa år, men nu är det dags för förändring.

Namaste!! 🙏😊🌺

Likes

Comments

Jag har börjat lyssna på hjärnpodden. En väldigt intressant podd om hjärnan. Det senaste avsnittet jag lyssnade på handlar om digitaliseringen av vårt samhälle och vad det gör med våra hjärnor.

Det var Anna Tebelius Bodin som var gäst. Jag har lyssnat på hennes föreläsning förut om hjärnan. Nu i podden tog hon upp om balansen mellan våra hormoner som rubbas när vi inte är sociala i verkliga livet på samma sätt längre. Utvecklingen av empatin går långsammare eftersom vi inte ser den andres reaktioner. Vi missar mimiken som den andra personen visar när vi säger något. Detta gör att vi inte får utsöndring av de rätta hormonerna.

En annan sak som hon också tog upp var just detta med att våra hjärnor alltid är på och får ta in nya intryck. Vi har inte samma naturliga pauser och återhämtning som förut. Vi gör ju inget längre utan att ha mobilen framför näsan. Varje ledig sekund plockar vi upp mobilen och håller hjärnan igång. Jag tror att vi alla måste bli bättre på att inse att återhämtningen gäller inte bara kroppen utan även vår hjärna.

Medans jag lyssnade på podden så halkade jag in på ett tankespår om alla våra diagnoser som vi har idag. Jag tror att många av de barn med problematik skulle ha sluppit sin del om vårt samhälle var annorlunda. Tänk om vi kunde tillåta oss och våra barn dagligen får en stunds lugn och ro för både hjärnan och kroppen. Tänk om inte vi alltid skulle matas med alla snabba intryck och ist för att hela tiden koppla av med en mobil framför näsan. Jag tycker att det borde vara dags för våra forskare och ge sig på en fördjupning av denna överstimulans och alla olika psykiska diagnoser. Jag tror att vi då skulle hitta en stor del av orsakerna till denna så kallade överdiagnostisering som vi ser idag. Det är bara en tanke som slog mig.

Min skörd av kryddor och det sista av salladen. Nu har jag gjort klart för vintern i odlingslådorna. Drömmen är att i framtiden kunna vara självförsörjande av mina egenodlade grönsaker hela sommarhalvåret. När och om det blir så får framtiden utvisa, men drömma kan man alltid.

Ha en skön kväll!!

Namaste!! 🙏😊💕

Likes

Comments

Jag älskar min väg till jobbet. Jag går igenom en skog en liten bit. Varje vår och höst är det alltid speciellt vackert. På våren spricker löven ut, blåsippor och vitsippor blommar överallt. På hösten är det en väldigt färgsprakande väg med höstlöv.

Nu är jag inne på vecka 4-5 i min kbt och jag ska utsätta mig för det som utlöser min ångest och samtidigt stanna kvar i den utan att fly. Jag känner lite så där för det. Men det är ett måste. Jag måste ta mig igenom det för att sedan bli bättre.

Idag blev jag äntligen utskriven från sjukgymnasten. Nu behöver jag inte stöd för hur jag ska träna mina lårmuskler och skapa en bra knäkontroll längre. Mycket av smärtan som jag har haft i knäna är borta och jag har fått klartecken för att börja springa om jag vill. Det är kanske något som jag ska nappa på till våren😜. Yogan kör jag i stort sätt varje morgon. Jag går upp runt 05.15 o kör ett pass. Ibland blir det ett längre och ibland ett kortare. Jag har märkt efter många månader som jag har gjort yoga i stort sätt varje morgon, är att om jag har uppehåll 2 eller 3 dagar så får jag ont i musklerna. Det betyder alltså att det blir inga långa uppehåll längre.

Ha en fin kväll alla!!

Namaste!! 🙏🌺❤️

Likes

Comments

Idag efter gymnastiken blev det en tur ut i svampskogen. Jag har två underbara barn som älskar att gå i skogen och plocka svamp och lingon. I eftermiddag blir det arbete med KBT och sedan hoppas jag på ett pass yoga.

Ha en bra dag alla!
Namaste! 🙏

Dagens svamp!! 💕

Likes

Comments

Ibland är det bra med avbrott i livet, men livet tuggar på massor ändå. Det har varit några kämpiga jobbveckor med mycket att göra. Och som jag tidigare har skrivit så slutar jag ofta med det som jag egentligen behöver som mest. Yogan har jag lyckats hålla liv i. Ibland har det blivit meditation och ibland 15-30 min pass.

Sön-tis hade jag ilska i kroppen som var väldigt jobbig att bära. Ibland blir det så när kroppen gör sig av med stressen. Den blir liksom ilsken. För bara något år sedan hade jag den ilskan i kroppen för jämnan. Det är liksom en stor frustration som blockerar alla andra känsloflöden och det fullkomligt kryper i kroppen. Nu kommer den ibland. Jag bär inte omkring på samma stress längre. Jag är fullt övertygad om att en stor del av detta är yogan och mina ändrade arbetsuppgifter.

Resten av veckan har varit bra och jag har varit glad men lugn i mig själv. Idag på morgonen fick jag med båda mina barn på yoga😃. Det är så mysigt när jag väl får med dem. När R var yngre så gick hon på yoga med mig 1 gång i vecka, men sedan ledsnade hon. Jag hoppas att hon hittar suget igen nu. 🙃

Nu är det snart dags gör gympa med lilleman.

Ha en fin dag alla!!
🙏

Likes

Comments

I morse var det tungt. Min kropp ville inte göra yoga. Kroppen ville sova, hjärnan ville sova men lilleman ville inte sova och jag gick upp. Det blev några solhälsningar för att väcka kroppen, men den har inte riktigt orkat vakna ordentligt. Jag ska efter att barnen är nattade ta mig en avstressande promenad och göra ett nytt yogaförsök. Vi får se om det blir något. 😑

Jag försöker också att ta mig igenom modul 2 i KBTn och det går långsamt framåt. Jag lär mig mycket och det är intressant. Mycket av det som tas upp är så självklart. Mycket handlar om mina tolkningar av känslor som uppstår.

Ex. " Uppkomsten av panik sker ofta genom att en situation uppstår som tolkas som stressande eller hotfull. Inom några sekunder har panikattacker utlösts och man hinner sällan ens uppfatta vad som startat attacken."

Det är precis såhär det är. Oftast är det bara ett ord eller ibland ett ljud som startar ångesten eller panikattacken. Modul 2 handlar om att kartlägga och vilka känslor som uppstår som hjärnan sedan tolkar. Det ska bli roligt att se kartläggningen när den är klar.

Nu är det dags att mysa med gosegrisarna.
Trevlig kväll!

Namaste! 🌸

Likes

Comments

Ta kontrollen över dig själv, dit liv och din förändring. Bestäm dig idag för att förändra det som du vill förändra eller förändra hur du ser på dig själv och ditt liv.

Gör något positivt för dig själv. Ge dig själv chansen du är värd all glädje och lycka du kan få i livet.

Namaste!! 💕🙏


Likes

Comments

Idag blev det en familjeutflykt till Drottningholms slott. Vi hade med oss picknick och åt vid vattnet. Vi besökte slottets trädgårdar och Kina slottet. Det är såå vackert på Drottningholm. Om ni vill göra en mysig utflykt och äta picknick eller bara fika så besök Drottningholm.

På kvällen tog jag en promenad på 2km och sedan gjorde jag ett yogapass med fokus på core. I morgon är det en ny vecka med nya utmaningar.

Namaste! 🙏💕

Likes

Comments